Cookie-instellingen

Baobab maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die noodzakelijk zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast worden cookies gebruikt voor het bijhouden van uw interesses.
Maak hieronder uw keuze.

Standaard worden de volgende cookies gebruikt:
  • Functioneel: Noodzakelijk voor het functioneren van de website
  • Analytisch: Meten van het gebruik op de website om verbeteringen te kunnen doorvoeren
  • Social media: Het kunnen delen of liken van accommodaties
  • Interesses: Om gerichte aanbiedingen te doen op basis van uw zoekgedrag

Meer informatieOpslaan

Aangepast worden de volgende cookies gebruikt:
  • Functioneel: Noodzakelijk voor het functioneren van de website
  • Analytisch: Meten van het gebruik op de website om verbeteringen te kunnen doorvoeren
  • Social media: Het kunnen delen of liken van accommodaties
  • Interesses: Om gerichte aanbiedingen te doen op basis van uw zoekgedrag

Meer informatieOpslaan

MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Indonesië: Java & Bali in de mei- & kerstvakantie
  • 1Reis begint in Yogyakarta, meer tijd op Oost-Java, het mooiste deel van Java
  • 2Mogelijkheid om een vulkaan te beklimmen en in de krater een tocht per paard te maken
  • 3Spectaculaire jeep- en wandeltocht naar de Bromo-vulkaan
  • 4Veel contact met de lokale bevolking, wandelingen door rijstvelden en dorpjes
  • 5Overnachtingen in comfortabele en gezellige hotels, vaak met zwembad
  • 6Afsluiting aan het strand bij Seminyak vlakbij Kuta en Legian waar je kunt surfen
  • 7Inclusief bezoek aan Candirejo, een sfeervol en traditioneel Javaans dorp
  • 8Bezoek aan bekende hoogtepunten maar ook aan niet toeristische gebieden
  • 9Mogelijkheid tot excursie per fietstaxi (becak) door het gezellige Yogyakarta
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Jakarta
  • Dag 2 vlucht naar Yogyakarta
  • Dag 3 Yogyakarta / vrije dag
  • Dag 4 Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobodur
  • Dag 5 naar Malang
  • Dag 6 naar Bromo / jeep- en wandeltocht
  • Dag 7 naar Kalibaru
  • Dag 8 Kalibaru / vrije dag
  • Dag 9 naar Lovina
  • Dag 10 strand Lovina / vrije dag
  • Dag 11 naar Ubud via Tagalalang
  • Dag 12 Ubud / vrije dag
  • Dag 13 naar het strand van Seminyak
  • Dag 14 Seminyak / vrije dag
  • Dag 15 terugvlucht Amsterdam
  • Dag 16 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

01 mei 2017
Mogelijke aanpassing i.v.m. actieve Bromo-vulkaan

In deze rondreis is ook een bezoek aan de Bromo vulkaan gepland. Zoals veel vulkanen in Indonesië is de Bromo vulkaan nog steeds actief. Het afgelopen jaar was regelmatig sprake van verhoogde vulkanische activiteit van de Bromo vulkaan. Het gebied rondom de Bromo vulkaan is het laatste jaar dan ook verschillende keren gesloten door de lokale autoriteiten. Het was daardoor tijdens sommige van onze reizen niet toegestaan om de Bromo vulkaan te beklimmen of het maanlandschap rondom de vulkaan te betreden. Omdat (verhoogde) activiteit van de vulkaan niet altijd is te voorspellen, kunnen we van tevoren niet met zekerheid aangeven of je Bromo vulkaan kunt bezoeken. Tijdens je reis zal samen met de reisbegeleider worden bekeken hoe de actuele situatie is en wat de mogelijkheden zijn. De veiligheid van onze klanten en reisbegeleiders staat daarbij altijd voorop. Wel is het meestal mogelijk om (optionele excursie) naar een mooi uitzichtpunt te rijden om de zonsopkomst boven de Bromo vulkaan te aanschouwen.

Comfort
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Intensiteit
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Deelnemers
8/24
Reiscode
IKF

Vulkanen, rijstvelden en strand

Tijdens deze familiereis door Java en Bali beklim je onder andere een vulkaan, ga je mountainbiken door de rijstvelden en bezoek je tempels en paleizen. Op Bali kun je ook een heel spannende survivalbaan bestormen, met touwladders en lianen. De Indonesische keuken biedt je allerlei culinaire verrassingen: heerlijke saté, pisang goreng (gebakken banaan) en lekkere lassies (yoghurtshakes) van vruchten, waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. We nemen ook ruim de tijd om lekker van het strand te genieten. Snorkel in de azuurblauwe zee, tussen duizenden gekleurde vissen. Daarnaast beschikken de meeste hotels over een zwembad. Naast alle bekende hoogtepunten als de Borobudur en de Prambanan bezoek je ook de niet-toeristische binnenlanden van Java en Bali. De aangename temperatuur, prachtige natuur en hartelijke bevolking maken deze reis gegarandeerd onvergetelijk.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2018

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 350,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandstalige of Engelstalige lokale reisbegeleiding
  • Spectacularie treinrit van Yogyakarta naar Malang
  • Spannende jeeptocht naar de Bromo
  • Ferry naar Bali
  • Bezoek aan de Borobudur (excl. entree)
  • Bezoek aan Candirejo per fiets (incl. lunch)
  • Wandeling door de rijstvelden in Tagalalang
  • Entreegelden Bromo
  • Bijzondere overnachting op de rand van de Bromo
  • 13 x ontbijt, 1 x lunch in Candirejo
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Fietstaxitocht Yogyakarta
  • - Ramayana ballet incl. diner
  • - Verplicht dinner oudjaarsavond
  • - Entree Borobodur
  • - Plantage rondleiding Kalibaru
  • - Fietstour Ubud

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam – Jakarta Vandaag gaat jullie grote avontuur naar Indonesië beginnen. Op het vliegveld of in het vliegtuig zal je waarschijnlijk al wat groepsgenoten tegenkomen. De vluchttijden staan vermeld bij het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    vlucht naar Yogyakarta Na een korte overstap vlieg je direct door naar Yogyakarta waar je in de ochtend aankomt. Vanaf het vliegveld is het een uur rijden naar het hotel waar we drie nachten zullen verblijven. Bij aankomst in het hotel kun je een duik nemen in het zwembad en alvast wennen aan de warmte. Ons hotel ligt vlakbij talrijke restaurants en winkels. Yogyakarta is een vriendelijke en ontspannen stad. Kinderen worden in het hele land vertroeteld en Europese kinderen kunnen op veel positieve aandacht rekenen!

  • foto dag 3

    Dag 3

    Yogyakarta / vrije dag In de ochtend kunnen we een tocht per becak (fietstaxi) maken. Becaks zijn er in allerlei verschillende kleuren en je komt ze overal tegen op straat. We rijden langs ateliers en galeries in de smalle straatjes. Fraai bewerkt zilver, leer en textiel zijn er te koop. Het is spannend om je in het hectische verkeer te begeven maar gelukkig houdt iedereen goed rekening met elkaar. We bezoeken het Kraton, het paleis van de sultan. In het Kraton zijn vaak wayang- en dansvoorstellingen te zien, begeleid door een gamelan orkest. De Wayang voorstellingen zijn gebaseerd op Wayang poppen. Weet jij hoe deze poppen eruit zien? Het is een aanrader om tegen de avond wat rond te slenteren in de gezellige straatjes rondom Jalan Malioboro en daar de levendige, unieke sfeer op te snuiven. Op straat kun je niet om de vele saté kraampjes heen. Of heb je liever nasi goreng?

  • foto dag 4

    Dag 4

    Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobodur Vervolgens rijden we naar de Borobudur. Dit is het grootste boeddhistische heiligdom ter wereld. Een lange stenen trap leidt naar de vele plateaus, die met grandioze reliëfs versierd zijn. Je kunt hier op eigen gelegenheid ronddwalen. Vanaf een afstand leek de tempel niet zo groot, maar wacht maar tot je er bovenop staat! Het uitzicht vanaf het hoogste plateau tussen de stoepa’s is altijd indrukwekkend. Kijk maar eens goed, want binnenin de stoepa’s staan boeddha beelden. 

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Malang Vandaag staat er een lange, maar zeker geen saaie reisdag op het programma. We gaan namelijk met de trein naar Malang! Met de Malioboro Express leggen we een prachtig traject af door het binnenland van Java. Aan het einde van de middag komen we aan in Malang. De stad staat bekend om de vele prachtige koloniale gebouwen. 

  • foto paragraaf dag 5

     

    Heb je na zoveel rijst stiekem toch zin in een lekkere Hollandse kroket, loop dan even langs het bekende café, Toko Oen. Toko Oen komt nog uit de koloniale tijd en serveert onder andere Nederlandse hapjes. Avonds is de alun-alun (centrale stadsplein) heel levendig met flanerende mensen en eetstalletjes.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Bromo / jeep- en wandeltocht We vertrekken vroeg om de Bromo-vulkaan te bestijgen. In een uur rijden we naar een typisch Oost-Javaans dorp (Tumpang) waar we al jaren te gast zijn. Hier gaan we op koffievisite bij een familie. Misschien is er tijd om de lagere school te bezoeken of om met de plaatselijke jeugd te voetballen, maar dan moet je je er wel op voorbereiden dat we ingemaakt worden! In dit dorp wisselen we van vervoermiddel.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Onze bus maakt plaats voor stoere stevige open jeeps, waarop we staand een avontuurlijke rit maken door het vulkaanlandschap tussen Bromo en Semeru naar het beginpunt van onze wandeltocht. We dalen af in de grote krater waar de Bromo in ligt, en lopen in ongeveer drie uur over een grillig zwart gestolde lavazee naar de andere kant van de kraterrand, waar we in de namiddag ons hotel bereiken. Als je deze wandeling niet wilt doen, kun je een gedeelte met paarden afleggen of met de jeeps doorrijden (optioneel). Het hotel is schitterend gelegen op de kraterrand. De ondergaande zon boven de krater mag je absoluut niet missen.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Kalibaru Je kunt 's morgens vroeg opstaan om (optioneel) de zonsopgang bij de Bromo mee te maken. Met jeeps rijden we naar een spectaculair panoramapunt. Het laatste gedeelte tot het punt zijn trappen. Het uitzicht op Bromo, Semeru en het Tenggergebergte is werkelijk adembenemend. Zeer bijzonder is om midden in de nacht met paarden, alleen bijgelicht door de sterren, naar de vulkaan te rijden. Wacht maar tot je dit aan je vrienden thuis hebt verteld! Na het ontbijt rijden we in vijf uur naar Kalibaru. Ons koloniale hotel ligt heel bijzonder, midden tussen kruidnagel- en koffieplantages.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Kalibaru / vrije dag Een volle dag om lekker zelf in te plannen! Gaan jullie chillen bij het zwembad, of over de plantages wandelen om te leren hoe de verschillende gewassen verbouwd worden? 

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Lovina Vanaf Kalibaru is het niet meer zo ver meer naar de veerboot die ons naar Bali brengt. Op het dek is het heerlijk vertoeven, maar smeer je wel goed in! Op Bali is het nog twee uur rijden naar Lovina, aan de noordkust. Onderweg zien we al de eerste tempels. De komende dagen is het tijd voor zon en strand! Ons comfortabele hotel met zwembad ligt pal aan het strand, dat hier overigens uit zwart vulkaanzand bestaat. Vanaf het strand kun je zien hoe de vissers elke dag uitvaren. De zonsondergang vanaf het strand mag je niet missen!

  • foto dag 10

    Dag 10

    strand Lovina / vrije dag Het is erg leuk om langs het strand te lopen en te zien hoe de lokale vissersbevolking leeft. Ze zijn erg vriendelijk en wie weet wordt je wel uitgenodigd voor een kopje koffie. Een dagje heerlijk luieren op het strand of bij het zwembad kan natuurlijk ook. Jullie vermaken je wel! Wat dacht je van een potje beach ball en daarna heerlijk afkoelen in de zee? 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Ubud via Tagalalang Dwars door de hooglanden van Bali dalen we af naar Ubud. Onderweg maken we een stop in Tagalalang, waar we een korte wandeling maken door de groene sawa's (rijstvelden). Ubud is een kunstenaarsdorp, gelegen tussen sawa's dat genoeg vertier biedt. Er zijn talloze winkels en galerieën om souvenirs te kopen. Er zijn musea die een mooie collectie moderne Indonesische schilderkunst bezitten. Misschien kun je één van de vele kleurrijke feesten en ceremoniën bijwonen. 's Avonds kun je een dansvoorstelling gaan bekijken. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel met zwembad.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Ubud / vrije dag In Ubud kun je een mooie optionele fietstocht maken. Ook als je niet gaat fietsen, is er meer dan genoeg te doen in Ubud. Dit is dé plek om je eens uitgebreid te laten masseren of om eindeloos langs de vele winkels en handwerkplaatsen te lopen. De omgeving is interessant met schitterende rijstterrassen op de flanken van Gunung Agung. Langs de weg vind je overal bontgekleurde processies en tegen de avond nemen de Balinezen massaal een bad in een irrigatiekanaal.

  • foto keuzeprogramma dag 12

    Optioneel

    Fietstour Ubud (inclusief lunch) / €35,00 In de omgeving van Ubud kun je een mooie fietstocht maken. Je wordt met de bus naar de rand van de Batur-vulkaan gebracht. Het uitzicht dat je hier 's morgens vroeg hebt op het kratermeer en Gunung Agung, Bali's hoogste berg, is fantastisch. Daarna volgt de fietstocht over kleine weggetjes. We fietsen op mountainbikes en fietsen voornamelijk bergafwaarts. Er wordt gezorgd voor lunch en er gaat een gids mee die vertelt over het traditionele leven van de Balinees. Inbegrepen: transport, fiets, valhelm, gids en lunch (drankjes niet inbegrepen).NB Deze excursie kan vanaf 7 jaar geboekt worden.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar het strand van Seminyak Een korte rit brengt ons naar Seminyak, gelegen aan de westkust van Bali. Deze badplaats vormt de ideale strandafsluiting voor onze familiereis. Seminyak is iets minder toeristisch en rustiger gelegen dan Kuta en Legian, maar beide bruisende badplaatsen liggen vlakbij. Ons hotel heeft een zwembad en ligt dichtbij het strand. Bommetje! In de avond kun je heerlijk saté eten in één van de restaurants waar Seminyak om bekend staat.

  • foto dag 14

    Dag 14

    Seminyak / vrije dag Seminyak staat ook bekend om de goede golven voor het surfen. Er zijn verschillende surfscholen en in kleine groepen leer je snel om je eerste golven te pakken. Toch nog best moeilijk om te blijven staan.

  • foto dag 15

    Dag 15

    terugvlucht Amsterdam Helaas, het zit er alweer op en waarschijnlijk is de tijd voorbij gevlogen! Vandaag maken we ons op om naar de luchthaven te gaan, waar we op het vliegtuig stappen en je afscheid neemt van je groepsgenoten.

  • Dag 16

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.098,- tot € 1.198,-.

Het landarrangement begint in Yogyakarta (Java) en eindigt in Denpasar (Bali).

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2 neutraal vliegen

Wij bieden je de mogelijkheid om ook de CO2 uitstoot van je vliegreis te compenseren. Hierbij wordt een zone-indeling gehanteerd (zie kaart + tabel). Het bedrag wordt geïnvesteerd in duurzame energieprojecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je je vlucht wilt compenseren. Voor onze reizen naar zeer fragiele natuurgebieden zoals de poolreizen en de Galapagos is CO2 compensatie standaard opgenomen in de reissom.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Eclipse

     

    Hotel Eclipse Zeer aangenaam hotel in Yogyakarta. De kamers zijn ruim en elegant ingericht. Het hotel heeft een ruime tropische tuin met een buitenzwembad en diverse zonneterrassen, waar je heerlijk kunt relaxen. Er zijn twee restaurants en een bar.

  • foto Ennys Guesthouse

     

    Ennys Guesthouse Een kleinschalig, gezellig guesthouse met een grote gastvrijheid op wandelafstand van de alun-alun en de Ijen straat. Gratis wifi beschikbaar. Alle kamers hebben een verschillende uitstraling en gelegen rond een gezamenlijke keuken/leefruimte.

  • foto Hotel Lava View

     

    Hotel Lava View Eenvoudige accommodatie op een fantastische lokatie, namelijk op de kraterrand van Bromo-vulkaan. Je mag hier de zonsondergang beslist niet missen. Het hotel ademt een chalet-achtige sfeer uit. In de avond wordt er muziek gemaakt in het restaurant.

  • foto Hotel Margo Utomo 1

     

    Hotel Margo Utomo 1 Het Margo Utomo 1 hotel ligt vlakbij het treinstation van Kalibaru. Het hotel heeft simpele kamers en is omring door groene natuur. Er is een zwembad en een spa om heerlijk tot rust te komen. De kamers zijn klein maar comfortabel en hebben een eigen badkamer. Verder is er een restaurant, een speeltuin en wifi in de openbare ruimte.NB: In Kalibaru verblijven we in Margo Utomo 1 óf Margo Utomo 2. Deze vergelijkbare accommodaties liggen ongeveer 3,5 km van elkaar vandaan.

  • foto Hotel Margo Utomo 2

     

    Hotel Margo Utomo 2 Hotel Margo Utomo 2 ligt aan de rand van Kalibaru, omgeven door een prachtig landschap dat bepaald wordt door de berg Raung. De kamers hebben een eigen veranda. Er is een restaurant en een zwembad, en je kunt je hier laten masseren.
    NB: In Kalibaru verblijven we in Margo Utomo 1 óf Margo Utomo 2. Deze vergelijkbare accommodaties liggen ongeveer 3,5 km van elkaar vandaan.

  • foto Bali Taman Resort en Spa

     

    Bali Taman Resort en Spa Dit is een comfortabel hotel aan de noordkust van Bali aan het strand. Lovina is bekend om haar rustige zee en aangenaam levensritme. Het hotel ligt in een prachtige tropische tuin met zwembad, restaurant en bar. Je kunt natuurlijk gebruik maken van de spafaciliteiten. 

  • foto Casa Ganesha

     

    Casa Ganesha Casa Ganesha is een comfortabel hotel met elementen van de traditionele Balinese architectuur. De kamers van Casa Ganesha zijn voorzien van airconditioning en gratis wifi. Er is een buitenzwembad en een restaurant. Het Casa Ganesha hotel ligt op loopafstand van de markt.

  • foto Hotel Puri Saron

     

    Hotel Puri Saron Centraal gelegen resort aan het strand van Seminyak. De ruime kamers liggen in een grote fleurige tuin. Er is een groot buitenzwembad en een spa. Het hotel heeft twee restaurants waar je heerlijk Balinees kunt eten, maar ook pizza kan bestellen. De perfecte afsluiter!

  • foto Bus

     

    Bus We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.

Info over accommodaties

De overnachtingen zijn over het algemeen in comfortabele en gezellige hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. De hotels op Java zijn wat eenvoudiger dan de hotels op Bali. In Yogyakarta, Kalibaru en Seminyak is er een zwembad.

Reis je met z’n tweeën of drieën dan deel je een kamer. Boek je met meer dan drie personen, dan proberen wij om twee kamers naast elkaar te boeken. We kunnen dit echter niet garanderen. We willen je er op wijzen dat een driepersoonskamer vaak inhoudt dat er een extra oplap bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt. Op een enkele locatie kan het voorkomen dat geen derde bed kan worden bijgezet. In dat geval wordt een extra matras op de grond geplaatst. Uit ervaring weten we dat deze voor lange Nederlandse reizigers niet altijd toereikend zijn. Daarnaast blijft met drie bedden in een tweepersoonskamer natuurlijk minder ruimte over voor je bagage. Wil je dit liever niet dan adviseren we je aan om een eenpersoonskamer te boeken. 

Vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. De Bromovulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige of Engelstalige lokale reisbegeleiding
  • Spectacularie treinrit van Yogyakarta naar Malang
  • Spannende jeeptocht naar de Bromo
  • Ferry naar Bali
  • Bezoek aan de Borobudur (excl. entree)
  • Bezoek aan Candirejo per fiets (incl. lunch)
  • Wandeling door de rijstvelden in Tagalalang
  • Entreegelden Bromo
  • Bijzondere overnachting op de rand van de Bromo
  • 13 x ontbijt, 1 x lunch in Candirejo

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon:
  •      2 personen:
  •      3 of meer deelnemers:
€ 25,-
€ 40,-
€ 50,-
Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur) € 2,50
Reis en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 225,-
Fooien€ 75,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 100,-
Enkele voorbeelden:
- Fietstaxitocht Yogyakarta€ 7,-
- Ramayana ballet incl. dinerIDR 420.000,-
- Verplicht dinner oudjaarsavondIDR 500.000
- Entree Borobodur $ 25,-
- Plantage rondleiding KalibaruIDR 125.000,-
- Fietstour Ubud€ 35,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van deelnemers. Indonesië is nu eenmaal een arm land waar dingen soms anders lopen dan voorzien is. Door de opzet van de route bevat de reis maar een klein aantal lange busritten, deze worden echter gecomposeerd door meerdere dagen op één plek. Over het algemeen komen we ’s middags bij de accommodatie aan zodat de kinderen tijd hebben om nog even wat te spelen of te zwemmen. De wandeltochten zijn altijd facultatief. Als je niet mee wilt/ kunt lopen kan er vervoer geregeld worden dat zorgt dat je je aan het eind van de tocht weer bij de groep kunt aansluiten. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. Gebruik je speciale medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Indonesië, maar tijdens deze reis kom je echter niet in risicogebieden.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je .

SOS op reis

SOS op reis

Iedereen met een reisverzekering (deze stellen we verplicht) heeft recht op assistentie van een alarmcentrale. In geval van nood neem je zelf contact op met de desbetreffende alarmcentrale. De reisbegeleiding wil je hier natuurlijk altijd bij helpen. Als je beschikt over een smartphone, download dan de App "SOS op reis". Deze App biedt toegang tot alarmnummers in ruim 200 landen en gegevens van ambassades en consulaten. Via de App is het mogelijk direct contact te leggen met de alarmcentrale van je verzekeringsmaatschappij.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen.We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen.

Maaltijden

maaltijden

Alle ontbijten (13 nachten) zijn inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van het individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje, kaki lima betekent 5 benen, 2 benen van de eigenaar, 2 benen zijn de wielen en 1 been is de standaard). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Het leidingwater kun je alleen drinken nadat het eerst gekookt is. Je kunt wel gerust je tanden poetsen en je mond spoelen met leidingwater, mits je alles weer uit spuugt. Koffie, thee, frisdrank en mineraalwater (in halve en hele literflessen te koop) zijn overal verkrijgbaar.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren! • In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Indonesisch samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Indonesisch. • Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Indonesië: Java & Bali in de mei- & kerstvakantie reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet tenminste zes maanden geldig zijn bij aankomst in Indonesië.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen. 

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Het aanvraagformulier voor het visum vindt u hier

.

U kunt er ook voor kiezen het visum te laten regelen door de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100 

Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30°C. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten. De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java en Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt.

Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. De Bromovulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje ter plekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhanddoek of badjas gebruiken.

Wat je écht nodig hebt:

  • schoenen waar je goed mee kunt wandelen
  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel
  • zaklantaarn
  • warme trui, sweater of fleece voor koude avonden
  • zwemkleding (badpak, topless zonnen kan niet)
  • badhanddoek

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop) 
  • slippers
  • Studentenkaart (voor eventuele kortingen)
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet hoeft mee te nemen:

  • slaapzak of slaapmatje 
  • klamboe

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. We raden aan om ook een reserveset batterijen mee te nemen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 9.0
Vervoer 7.9
Overnachtingen 8.2
Reisroute 8.4
8.2 5 beoordelingen
  • 7 24-12-2016

    Hilde Houwaer

    Globaal goede indruk van Java en in mindere mate van Bali. Hotels zijn globaal van matige kwaliteit. Laatste hotel in Bali(Seminyak) was wel goed, maar lag aan een strand vol met aangespoelde plastiek; waardoor de mensen niet geneigd zijn om aan strand te gaan liggen of in zee te gaan zwemmen. Een hotel in Kula zou beter geweest zijn. Relatief vermoeiend, gezien we in de meeste hotels meestal maar 1 en max 2 nachten verbleven, waarbij we steeds vroeg uit de veren moesten. Soms lange transfers van meer dan 8 uur tussen de verschillende hotels, zonder interessante stops of onderbrekingen; waardoor deze transfers zeer langdurig en saai waren; ook deels te wijten aan onze weinig tot niets ondernemende gids. Onze Indonesische reisleider was duidelijk onder niveau. Was helemaal niet gemotiveerd en zeker niet gepassioneerd om ons iets over Indonesie mee te geven of bij te leren. Hij gaf ook ons weinig tot geen nuttige tips of adviezen, ook niet voor onze vrije dagen. Hij zocht ook steeds de voor hem gemakkelijkste oplossing of optie. Onze kleine bus met apart beenruimte voor ons, grotere Europeanen, was een slechte keuze; maar on ze reisleider zat wel vrolijk op de eerste rij met een zee van beenruimte, terwijl wij amper konden zitten voor een busreis van 4 uur.

  • 9 24-12-2016

    Annelie Vermeulen

    Super familiereis. Veel gezien met een hele leuke groep.

  • 9 24-12-2016

    Marjanne Sillekens

    Deze prachtige reis was voor ons een aaneenschakeling van hoogte punten. Vooral de Borobodur en de Bromovulkaan hebben indruk gemaakt. De eerste week op Java zaten we relatief veel in de bus maar dat kan ook niet anders in zo'n groot land. De tweede week op Bali was relaxter alhoewel zeer toeristisch vooral de laatste drie dagen in het wel erg resortachtige hotel. Java was in mijn beleving een mooier, vriendelijker en authenthieker Indonesië. Ik heb vooral ook genoten van de groep: mensen uit verschillende lagen van de bevolking die in twee weken een leuke groep vormen. Vooral mijn dochters hebben leuke vriendschappen opgedaan. Dat maakt het toch altijd weer compleet: de manier waarop mensen tijdens zo'n rondreis met elkaar omgaan.

  • 7 24-12-2016

    Pascal Knapen

    verschil tussen Java en Bali

  • 9 24-12-2016

    Roy Van Welie

    Het was echt een super reis. We hebben een goed beeld van het authentieke Java gekregen en lekker vakantie kunnen houden op Bali. Natuur en cultuur wisselen elkaar goed af. Erg fijn om in de winter de zon op te zoeken.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Ik zie mijn beoordeling niet terug op jullie website, hoe kan dat?

    De getoonde beoordelingen worden door onze reizigers gegeven in een enquête na afloop van de reis, of via de feedback in de Sawadee app. Niet alle beoordelingen worden (direct) door ons geplaatst. Suggesties voor route en/of programmawijzigingen worden voorgelegd aan onze productmanagers en eventueel achteraf geplaatst en voorzien van feedback van onze kant. Individuele klachten kunnen worden behandeld door onze afdeling klantenservice en worden persoonlijk teruggekoppeld. Ook beoordelingen met privé informatie (achternamen van deelnemers en reisleiders, ziektegevallen, persoonlijke vragen) worden niet, of herschreven geplaatst. Beoordelingen met klachten die door aanpassingen aan de reis niet meer actueel zijn kunnen verwijderd worden. We behouden ons het recht voor uitgebreide teksten in te korten.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Wat moet ik doen als ik medicijnen wil meenemen naar het buitenland?

    Gebruik je medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage. Indien je zwaardere medicijnen gebruikt die onder de Opiumwet (kunnen) vallen, lees dan het advies op: Rijksoverheid.nl..

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Mag ik mijn eigen fiets meenemen?

    Bij alle kampeerreizen kun je kiezen voor het meenemen van je eigen fiets of een fiets huren. Zorg wel dat je fiets in goede staat verkeert en minimaal 21 versnellingen heeft. Bij de vliegreizen staat per reis vermeld of je je eigen fiets kan meenemen.

  • Kan ik naar een vliegbestemming mijn eigen fiets meenemen?

    Meestal kun je kiezen tussen het meenemen van je eigen fiets en het huren van een fiets. Houd er echter rekening mee dat het aantal kilo’s op de vlucht beperkt is en hier dus vaak extra kosten aan verbonden zijn. Deze kosten kunnen per bestemming verschillen en zijn bij onze medewerkers na te vragen.

  • Zijn de huurfietsen verzekerd?

    Je bent te allen tijde verantwoordelijk voor je huurfiets. Bij diefstal moet je daarom aangifte doen en de fietssleutels kunnen overleggen. We gaan ervan uit dat je de huurfiets in dezelfde staat weer inlevert, als waarin je hem ontvangen hebt. Lees goed de polisvoorwaarden van je reisverzekering door en controleer of schade en/of diefstal aan je (huur)fiets wordt gedekt.

  • Moet ik mijn eigen reserveonderdelen en gereedschap meenemen?

    Zorg dat je fiets voor vertrek helemaal in orde is. Monteer zo nodig nieuwe banden en remblokken. Onderweg gaan in ieder geval een hogedrukpomp en een gereedschapskist mee om de meest voorkomende reparaties te kunnen verrichten. Verder gaat een beperkte hoeveelheid reserveonderdelen mee, o.a. binnen- en buitenbanden. De reisbegeleider kan je in geval van nood weer op weg helpen, maar kan onmogelijk voor alle merken in de vele soorten spaken, derailleurs, kettingen en remblokken voorzien.

  • Mijn zoon is deze zomer bijna 5. Kan hij dan al op een aanhangfiets?

    Of een kind al op een aanhangfiets mee kan fietsen, verschilt per kind. Is het er fysiek klaar voor? Kan het goed stil zitten? Luistert het goed naar je aanwijzingen? Zeker voor een eerste keer is het raadzaam om geen al te zware tocht te kiezen en het fietsen regelmatig te onderbreken. Bedenk ook dat het voor de ouder voorop ook even wennen is. Dat geldt voor het sturen, maar ook voor het fietsen zelf. Je moet er rekening mee houden dat dit een extra belasting vormt. Het is dan zeker belangrijk om met een juiste, lichte versnelling een heuvel op te kunnen fietsen.

  • Kan mijn kind de reis zelf fietsen?

    Natuurlijk is het niveau van ieder kind verschillend, maar over het algemeen is het zo dat een kind vanaf 7 jaar de lichtere reizen zelfstandig kan fietsen. Voor kinderen vanaf 4 jaar zijn er speciale aanhangfietsen. Kinderen van 0 tot 4 jaar kunnen mee in een kinderzitje als ze goed kunnen zitten.

  • Is hoofdbescherming verplicht?

    Wij adviseren altijd een valhelm te dragen, maar stellen dit niet verplicht. Bij de huur van een kinderfiets, aanhangfiets en zitje is een valhelm inbegrepen. In Spanje is het dragen van een fietshelm wel verplicht.

  • Hoe zwaar zijn de verschillende tochten?

    Behalve de bestemming speelt het fietsniveau een belangrijke rol in de beslissing of een reis geschikt is. Het is van belang dat je een reis kiest die bij je past. Niet te zwaar, maar ook niet te licht. Je vindt in ons programma reizen van fietsniveau 1 t/m 5. De lengte van de etappes, het hoogteverschil, het klimaat, al die dingen nemen wij mee in de weging van een reis. 1. De lichtste fietsvakantie; over grotendeels vlak terrein, met niet al te lange dagafstanden (gemiddeld 50 km). Korte pittige hellingen met hoogteverschillen tot ± 100 meter komen voor. 2. Niet te steile en niet te lange hellingen over niet erg moeilijk terrein. De dagafstanden zijn soms wat langer, tot 65 km per dag. 3. Zo af en toe langere en steilere hellingen zonder dat deze overheersen. De dagafstanden zijn gemiddeld 70 km. 4. De hellingen zijn steiler en langer dan die van de voorgaande categorieën en vragen derhalve meer kracht. Het landschap heeft een bergachtig karakter. Dagafstanden tot 80 km. Een meer sportieve karakter. Fietsen in pittig heuvellandschap of zelfs bergen, en veelal lange afstanden. Dagafstanden variëren van 70 tot 100 km. Familiereizen bieden we aan in categorie 1 t/m 3. De lengte van de etappe, het hoogteverschil, het klimaat, al die dingen nemen wij mee in de weging van een reis. Natuurlijk is elk kind anders, maar in het algemeen kan een kind vanaf 7 jaar niveau 1 zelfstandig fietsen. Voor de hogere niveaus moeten zij over meer kracht in de benen beschikken. Een aanhangfiets is voor kinderen tussen 4 en 7 jaar een prima optie. Zwaar voor de ouders? Dat ligt eraan hoeveel de kinderen meetrappen! Kinderen onder de 4 kunnen lekker mee in een kinderzitje. Twijfel je? Neem dan contact met ons op op 020-4202220 (keuze 2)!

  • Is er hulp bij pech onderweg ?

    De bezemwagen of volgauto is nooit ver weg. De reisleiders zijn per mobiel te bereiken en proberen je zo snel mogelijk helpen. Er wordt wel van je verwacht dat je een lekke band zelf kunt plakken.

  • Hoe gaat het precies met de maaltijden bij de kampeerreizen?

    Op de kampeerreizen gaat er een luifelkeuken mee. Dit is een complete keuken inclusief borden en bestek. De begeleider doet inkopen voor ontbijt, lunch en diner. Compleet verzorgd dus. Wel dien je gemiddeld twee keer, onder het genot van een drankje, de kok te helpen met het voorbereiden van de maaltijden. Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas. Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na, want dan is er ook voor de begeleiding een moment van rust. Daarnaast is er de mogelijkheid om tijdens het ontbijt een lunchpakket te maken. De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen. Ter plaatse betaalt je ca. € 12,- per dag voor deelnemers vanaf 13 jaar. Voor kinderen van 5 t/m 12 jaar € 7,50 en kinderen van 2 t/m 4 jaar € 4,- per persoon per dag. Kinderen van 0 tot 2 jaar betalen niets.

  • Welke kampeerspullen moet je meenemen bij de kampeerreizen binnen Europa?

    Je dient zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Je tenten en bagage gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Een eigen campingstoeltje is toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsauto’s genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Houd er rekening mee dat je overdag tijdens het fietsen niet bij je bagage kunt.

  • Wanneer ontvang ik de routebeschrijving?

    De uitgeprinte routebeschrijving ontvang je bij bijna alle fietsvakanties ter plaatse van de reisbegeleiding. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je deze ook per mail.

  • Onderhoud van de fiets. Hoe kan ik mijn fiets het beste nakijken voor vertrek?

    Kijk voordat je weggaat alle vaste en draaiende onderdelen na.

    • Controleer of alle boutjes (bijvoorbeeld die van de bagagedrager) goed vast zitten. Check of het zadel goed horizontaal staat en stevig vast zit. De draaiende onderdelen zijn het meest belangrijk, want die zijn aan slijtage onderhevig. Je merkt dat vaak het eerst doordat er speling ontstaat.
    • Wielen: Kijk of er speling is op de naven: zet het wiel in het frame en probeer de velg tegen het remblokje aan te trekken. Beweegt de velg ten opzichte van het frame, dan is er speling.
    • Balhoofd: Knijp de voorrem stevig in en probeer de fiets naar voren en naar achteren te bewegen. Zodra de voorvork en/of het stuur dan ook maar iets ten opzichte van het frame beweegt, is er sprake van speling op het balhoofd.
    • Trapas: Beweeg de trapassen heen en weer in de breedte van de fiets. Als u merkt dat er ergens speling in zit, corrigeer dat dan met het juiste gereedschap of ga naar je fietsenmaker.
    • Banden: Controleer kort voor je vakantie ook je banden. Kijk of er geen scheurtjes in het rubber zitten. Ook al is het loopvlak nog goed, door opgedroogde modder en zonlicht droogt het rubber uit en zal het sneller scheuren. Ook tijdens je vakantie is het zaak om je fiets te onderhouden.
    • Ketting: Smeer regelmatig de ketting en de derailleurkabels. Als je een derailleurkabel niet smeert, gaat het schakelen stroef en dat kost op den duur derailleurschakelaars.
    • Voor de rem- en derailleurkabels is het volgende recept handig. Schakel naar het kleinste voorblad en het kleinste achterblad. De binnenkabel is dan helemaal ontspannen, zodat je zonder problemen de buitenmantel kunt loshalen en verschuiven. Nu kun je makkelijk op de binnenkabel een beetje olie druppelen.
    • Vermijd rijden met een scheve ketting want daardoor slijten ketting en tandwielen sneller en bovendien heb je een laag traprendement. Als je de ketting en tandwielen goed schoonhoudt en zoveel mogelijk met een rechte ketting rijdt, dan mag je verwachten dat je er twee keer zo lang mee doet. Wanneer een ketting over de tandwielen heen schiet dan is het tijd om de ketting en de bladen te vervangen.
    • Voor het goed schoonhouden en smeren van bladen en kettingen kun je het volgende doen: doe een beetje teflon op de gehele ketting en veeg na enkele rondjes draaien trappen het meeste er weer vanaf met een doek. Dit is van belang, omdat door de teflon anders veel zand aan de ketting en bladen blijft kleven, wat extra slijtage tot gevolg heeft.
    Ons advies: geef je fiets voor de vakantie een grote beurt; doe dit zelf of ga naar een fietsenmaker.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen