MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis India en Nepal
  • 1Complete, afwisselende reis door indrukwekkende steden en mooie natuur
  • 2Ontdek de steden van de Gouden Driehoek: Jaipur, Delhi en Agra
  • 3Bezoek de wereldberoemde Taj Mahal in Agra
  • 42 dagen op safari in Ranthambore Nationaal Park
  • 5Uitgebreid bezoek aan Pokhara, aan de voet van de machtige Himalaya
  • 6Unieke kanotocht en op zoek naar wild in Chitwan Nationaal Park
  • 7Genieten van de heerlijke Aziatische keuken
  • 8Overnachtingen in goede hotels, vaak met zwembad
  • 9Veel maaltijden inbegrepen in de reissom!
  • 10Privévervoer mét airconditioning tijdens gehele reis
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Delhi
  • Dag 2 INDIA
  • Dag 2 aankomst Delhi / bezoek lokale familie
  • Dag 3 Delhi / optionele fietstour
  • Dag 4 naar Jaipur
  • Dag 5 Jaipur / bezoek Amber Fort
  • Dag 6 naar Ranthambore Nationaal Park
  • Dag 7 Ranthambore Nationaal Park
  • Dag 8 naar Agra (Taj Mahal)
  • Dag 9 Agra / vrije dag; nachttrein naar Varanasi
  • Dag 10 Varanasi / vrije dag
  • Dag 11 NEPAL
  • Dag 11 naar Lumbini
  • Dag 12 naar Chitwan
  • Dag 13 Chitwan / kanotocht
  • Dag 14 naar Pokhara
  • Dag 15 Pokhara / vrije dag
  • Dag 16 Pokhara / vrije dag
  • Dag 17 naar Kathmandu
  • Dag 18 Kathmandu / vrije dag
  • Dag 19 Kathmandu / bezoek Bhaktapur
  • Dag 20 vlucht Kathmandu – Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
4/24
Reiscode
IFH

Op zoek naar de lekkerste curry

Tijdens deze familiereis door India en Nepal zul je betoverd raken door de forten en paleizen van de vroegere Maharadja's en de grandeur van de Taj Mahal. De indrukwekkende tempels in Khajuraho kun je het beste per fiets verkennen. Ook de natuur komt aan bod, in Nepal verblijven we vlakbij Chitwan Nationaal Park waar je neushoorns, olifanten, tijgers en apen kunt spotten. Dwaal in Pokhara door de gezellig drukke straatjes met als decor de immense Himalaya... Jouw reis is compleet.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 21 jul / 9 aug
    Beschikbaar
    vinkje
    12

    Familiereis India en Nepal: groepssamenstelling

    boeken

    Vertrekdatum  21 juli 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
      Nog 2 plaatsen beschikbaar!
    Aantal deelnemers op deze reis  22
    Aantal opties op deze reis  2
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  2*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man vrouw man man jongen vrouw
    39-48  39-48  20  18  14  18
    Familie 2
    vrouw man man jongen meisje
    39-48  49-55  19  16  13
    Familie 3
    vrouw man meisje
    49-55  18  16
    Familie 4
    vrouw man jongen
    56+  56+  16
    Familie 5
    man vrouw jongen
    39-48  39-48  14
    Familie 6
    vrouw meisje
    39-48  14
    Familie 7
    vrouw jongen
    39-48  15
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Delhi fietstour:  17
    samenstelling
    € 1998,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 295,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding
  • Privévervoer mét airconditioning tijdens gehele reis
  • Indian Home Visit
  • 2x jungle safari's in Ranthambore Nationaal Park
  • Kanotocht in Chitwan
  • Nachttrein van Agra naar Varanasi
  • Visum India (voor vertrek aanvragen), € 50 + € 15 € 65,-
  • Visum Nepal (voor vertrek aanvragen) € 43,50
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 425,-)
  • Fooien (€ 75,-)
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Delhi fietstour
  • - Halve dag jeep safari Chitwan (inclusief entree Chitwan nationaal park)
  • - Entree Taj Mahal
  • - Boottocht over de Ganges

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam – Delhi We gaan naar India en Nepal, wat spannend! Voor de vluchtgegevens verwijzen we je naar het vluchtschema.

  • Dag 2

    INDIA

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Delhi / bezoek lokale familie De bruisende wereldstad Delhi zorgt direct voor een vuurdoop. Alle voor India zo kenmerkende elementen zijn in overdonderende mate aanwezig: heilige koeien die de straat blokkeren, gezellige thee- en eetstalletjes, motortaxi's en riksja's die allemaal tegelijk toeteren. Wat een verschil met Nederland hè. Oud-Delhi is een ommuurde stad met poorten, nauwe straatjes, tempels, moskeeën en kleurrijke bazaars.

  • foto paragraaf dag 2

     

    Het enorme Rode Fort en de Jama moskee torenen hoog uit boven de stad. Vanaf de minaret heb je een mooi uitzicht over de oude stad. Bij de markt is een komen en gaan van mannen met imposante tulbanden en vrouwen gekleed in felgekleurde sari's. Vandaag bezoeken we een Indiase familie zodat jullie op een leuke manier kennis kunnen maken met de lokale bevolking van India. We overnachten in een comfortabel hotel in Kharol Bagh, het toeristische centrum van Delhi.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Delhi / optionele fietstour Vandaag kunnen jullie lekker zelf op pad gaan in Delhi. Zeer aan te bevelen is een uitstapje naar het Humayuns Mausoleum en de Qutab Minar, één van de eerste moskeeën in India, gebouwd in Afghaanse stijl. Het moderne Delhi vind je rondom Connaught Place, een groot rond plein met vele winkels en goede restaurants. Ook kun je een fietstocht maken door de stad. Zo kun je op een snelle en leuke manier Delhi verkennen. Waar kiezen jullie voor?

  • foto keuzeprogramma dag 3

    Optioneel

    Delhi fietstour / €40,00 Onder begeleiding van een deskundige gids kun je in de ochtend een fietstochtje door oud-Delhi maken. Hier ervaar je het kleurrijke India van heel dichtbij: al fietsend door de historische wijk Shahjahanabad werp je een blik op het leven van de grote Mughal keizer Shah Jahan die hier in de 17e eeuw heerste. Andere bezienswaardigheden die je tijdens de fietstocht tegenkomt zijn het Rode Fort, de Jama Masjid en een geurige kruidenmarkt waar je ogen te kort komt. Vervoer van en naar het beginpunt van de fietstocht, helm en fiets zijn inbegrepen in de prijs, evenals ontbijt, water en snacks. Bekijk de video van een van onze reizigers voor een korte impressie:

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Jaipur Vandaag rijden we met onze eigen bus naar Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan. Jaipur wordt ook wel de ‘roze stad' genoemd. Heb jij al ontdekt waarom? De rijk versierde façade van de Hawa Mahal (Paleis der Winden) domineert de hoofdstraat. Door de fraai bewerkte raampjes konden de haremvrouwen ongezien het straatleven gadeslaan.

  • foto paragraaf dag 4

     

    Het achterliggende paleis huisvest tegenwoordig een museum en in de tuinen vlakbij ligt een interessant observatorium. Dit opvallende, uiterst modern ogende, complex is echter ruim drie eeuwen oud! In Jaipur verblijven we in een sfeervol hotel dat vroeger eigendom was van de adel van Jaipur. Het hotel heeft een lekker zwembad.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Jaipur / bezoek Amber Fort Vandaag brengen we een bezoek aan het Amber Fort, net iets buiten Jaipur gelegen. Het is het meest indrukwekkende paleis in de Amber regio, gelegen op een heuvelrug met schitterend uitzicht over een meer. Daarnaast heb je nog tijd om deze stad in je op te nemen met je familie. De lokale bevolking is er vriendelijk en het eten voortreffelijk. Dat de stad chaotisch en druk is, geeft je het gevoel in het échte India te zijn. In de brede straten en kleine bazaars kun je antiek op de kop tikken. Raj Mandir is wellicht één van de mooiste art deco bioscopen van India.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Ranthambore Nationaal Park Vandaag en morgen wachten ons twee dagen vol natuur en wilde dieren! We bezoeken het Indiase Ranthambore Nationaal Park, een natuurpark bestaande uit uitgestrekte vlaktes, meren, savannes en bossen. Het park staat vooral bekend om zijn bijzondere natuur en tijgerpopulatie. Kijk goed om je heen, want wie weet spot jij die Indiase tijger hier! Grote kans. Andere dieren die je tegen kunt komen zijn diverse hert- en vogelsoorten.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Ranthambore Nationaal Park We staan vandaag vroeg op om het maximale uit onze dag te halen. We brengen nog een dag door te midden van wilde natuur en wilde dieren. Ook deze dag hebben we het geluk om vol te kunnen genieten van een jungle safari door het Ranthambore Nationaal Park. Als jullie de tijgers gisteren nog niet zijn tegengekomen, hebben jullie vandaag nog een tweede kans om ze te spotten. Buiten dat zijn er verschillende andere dieren die ons pad zullen kruisen. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Agra (Taj Mahal) We reizen in de loop van de ochtend naar Agra. Wist je dat in de periode van de mogols (1526-1858) Agra de hoofdstad van India was? Veel fraaie gebouwen dateren dan ook nog uit die tijd. Het beroemdste bouwwerk, de Taj Mahal is een van de zeven architectonische wereldwonderen. Het bouwwerk, gelegen aan de Yamunarivier is omringd door een prachtige tuin met vijvers en fonteinen. Met zonsopgang en zonsondergang wordt het witte marmer door de zon zachtroze gekleurd en krijgt het een sprookjesachtige aanblik.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Ken jij het verhaal achter de Taj Mahal al? Sjah Jahan bouwde het mausoleum na de dood van zijn geliefde vrouw Mumtaz en haar graf is bezet met ontelbare edelstenen. Later werd de Shah gevangengezet door zijn zoon en moest hij de rest van zijn leven vanuit een cel in het tegenoverliggende Rode Fort uitkijken op de Taj Mahal. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    Agra / vrije dag; nachttrein naar Varanasi Jullie hebben de hele dag de tijd om naar eigen wens in te vullen voordat we naar het station worden gebracht. Je kan hier de hele dag ronddwalen en genieten van al het moois. Een aanrader voor vandaag is een bezoek aan het het bijzondere Agra Fort dat vanwege de kleur ook het wel Rode Fort wordt genoemd. Doordat de Taj Mahal ook in Agra staat wordt dit fort niet altijd bovenaan het lijstje gezet, wat echter zonde is! Het is een waanzinnig mooi gebouw. In de avond rijden we naar het station van Agra waar we op de nachttrein stappen naar Varanasi.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Varanasi / vrije dag Hopelijk hebben jullie een mooie ervaring gehad met de nachttrein. In de ochtend komen we aan in het indrukwekkende bedevaartsoord Varanasi, sinds eeuwen onbetwist dé belangrijkste Hindoe-pelgrimsplaats van India. De Amerikaanse auteur Mark Twain schreef ooit: ‘Benares is ouder dan de geschiedenis, ouder dan traditie, nog ouder dan legende en ziet er twee keer zo oud uit als deze drie samen’.

  • foto paragraaf dag 10

     

    Op de brede trappen naar de Ganges is het altijd een drukte van jewelste met pelgrims. Een lange rij ghats (rituele wasplaatsen) ligt langs de linkerkant van de oever. Bij twee daarvan zie je rookpluimen omhoog kringelen: overledenen worden in processie naar deze ghats gedragen, besprenkeld met ghee (geklaarde boter) en gecremeerd. Hun as wordt daarna in de rivier de Ganges gestrooid, de grootste wens van iedere Hindoe.

  • Dag 11

    NEPAL

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Lumbini Een ervaring om nooit te vergeten is 's morgens bij zonsopgang langs de ghats te lopen en te zien hoe de zeer devote Hindoes hun ochtendrituelen uitvoeren en in de heilige Ganges baden. Het wordt een lange dag vandaag: we rijden naar de grens met Nepal. Na de bijbehorende grensperikelen komen we aan het eind van de dag aan in de geboorteplaats van Boeddha. Lumbini staat op de Werelderfgoedlijst van UNESCO en wordt jaarlijks bezocht door vele pelgrims.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Chitwan We reizen naar het Chitwan Nationaal Park, dat tegen de Indiase grens in de Terai, de zuidelijke en warme laagvlakte van Nepal, ligt. Sinds 1973 is Chitwan een nationaal park, wat de wildstand erg ten goede is gekomen. Je kunt hier onder andere vogels, herten, apen, beren en krokodillen tegenkomen. Met heel veel geluk kun je in Chitwan zelfs een Bengaalse tijger spotten dus hou je ogen goed open! Daarnaast is het park vooral bekend om zijn neushoorns. Er zijn verschillende mogelijkheden om op zoek te gaan naar wild. Zo kun je een stoere tocht per jeep maken, waarbij je onder begeleiding van een ervaren gids diep het nationaal park ingaat.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Chitwan / kanotocht We maken in Chitwan een tocht over de rivier in een uitgeholde kano, erg leuk om te doen! Onderweg zie je veel vogels en je hebt een goede kans om de indrukwekkende mugger krokodil te spotten. Hou dus wel je handen en voeten binnen boord! Het subtropische karakter van de laagvlakte en het wildleven van Chitwan zullen een aangename aanvulling zijn op wat je al eerder in India hebt meegemaakt.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Pokhara Vandaag vertrekken we uit Chitwan om na zo’n vijf uur in Pokhara aan te komen waar we 2 nachten slapen. Pokhara ligt aan het Phewameer, waar vandaan je een mooi uitzicht op de bergtoppen hebt. Pokhara is een overzichtelijk plaatsje en er hangt een hele relaxte sfeer. ‘s Middags kun je de stad alvast verkennen en neem ’s avonds een lekkere duik in het zwembad van ons hotel.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Pokhara / vrije dag 's Ochtends vroeg is het uitzicht van de opgaande zon op het water en de witte bergen op de achtergrond geweldig. Je kunt er gemakkelijk een bootje huren of rustig door de straten slenteren. Aan de rand van het meer vind je een aantal restaurants waar je heerlijk kunt genieten van een smaakvolle maaltijd. Ook het oude centrum van Pokhara is zeker de moeite waard. Je vindt er hindoe tempels, een boeddhistisch klooster en verschillende kleine musea. Allemaal leuke activiteiten om te doen met je familie.

  • foto dag 16

    Dag 16

    Pokhara / vrije dag Ook vandaag staat er een vrije dag op de planning. Deze kan je volledig zelf inplannen. De stad Pokhara is gelegen in het Annapurna gebied waar drie van de tien hoogste bergen ter wereld liggen. Deze bergen zijn vanuit hier ook goed te zien wat voor een mooi uitzicht zorgt. Ook is het leuk om met je gezin de wereldvrede pagode te bezoeken, gelegen op een heuvel aan de andere kant van het meer. Goed te zien vanuit het centrum van Pokhara.

  • foto paragraaf dag 16

     

    Met een bootje kun je vanuit Lakeside naar de andere kant van het meer varen. Hier beginnen de trappen naar boven. Zorg voor wat water onderweg! Eenmaal boven word je beloond door prachtig uitzicht over het meer, de vallei en de Annapurna gebied op de achtergrond. Mocht je de pagode graag willen bezoeken maar je hebt even geen energie om te wandelen, dan is een taxi nemen ook mogelijk.

  • foto dag 17

    Dag 17

    naar Kathmandu We reizen verder naar Kathmandu, hier zullen we zo’n zes uur over doen. Onderweg kan je al je foto’s terug kijken. Heb jij al een favoriet vakantiekiekje? Op iedere straathoek van Kathmandu kun je je verwonderen over kunstig bewerkte tempels, huizen met schitterende houtgesneden ramen of kleurrijke rituelen. Het belangrijkste punt van de stad is Durbar Square, het centrale plein. Hier vind je tempels, musea, paleizen en religieuze beelden.

  • foto paragraaf dag 17

     

    Deze pleinen fungeren bovenal als ontmoetingsplaats. Als je hier gaat zitten, krijg je een goed beeld van het gevarieerde dagelijkse leven van Nepal. We overnachten in een comfortabel hotel in de wijk Thamel, met vele gezellige restaurants en winkels.

  • foto dag 18

    Dag 18

    Kathmandu / vrije dag De Tibetaanse boeddhistische stupa Bodhnath is één van de belangrijkste centra van het Tibetaanse Boeddhisme. Het is de grootste stupa in Nepal en lijkt (vanuit de lucht) op een reusachtige Mandala. Vlak bij Bodhnath ligt de hindoeïstische tempel Pashupatinath aan de Bagmatirivier. Heilige mannen komen hier om te sterven en er vinden dan ook lijkwassingen en -verbrandingen plaats. Niet-hindoes mogen dit tempelcomplex niet betreden, maar vanaf een heuvel tegenover het heiligdom heb je een goed zicht op de rituelen die er plaatsvinden.

  • foto paragraaf dag 18

     

    Swayambunath is het oudste boeddhistische tempelcomplex van de vallei. Het wordt wel “de apentempel” genoemd, omdat er zoveel apen rondspringen. Na een flinke klim wordt je beloond met een fraai uitzicht op Kathmandu. In de Kathmanduvallei bevinden zich nog een aantal andere bijzondere tempels.

  • foto dag 19

    Dag 19

    Kathmandu / bezoek Bhaktapur Vlakbij Kathmandu bevinden zich nog twee andere koningssteden: Patan en Bhaktapur. Ook deze steden zijn gebouwd rond een Durbar Square en bezitten eveneens een onvoorstelbare schat aan hindoeïstische en boeddhistische kunst. Bhaktapur ligt ongeveer 15 kilometer van Kathmandu ligt en is makkelijk per taxi te bereiken. Bhaktapur wordt door velen de mooiste stad van Nepal genoemd. Ben jij het hiermee eens?

  • foto paragraaf dag 19

     

    Het is een aaneenschakeling van pleinen met prachtige tempels, zoals de 30 meter hoge Nyatapola tempel. Deze tempel heeft 5 verdiepingen en is de hoogste tempel van Nepal. Het is een prachtig staaltje Newari architectuur. Beklim de tempel voor een mooi uitzicht over het plein. Tegen de schemering wordt de sfeer in Bhaktapur heel bijzonder. Je zult nog maar weinig toeristen zien. Kinderen spelen op het plein en op terrassen van verschillende tempels zitten oudere mannen die chanten voor de goden.

  • Dag 20

    vlucht Kathmandu – Amsterdam Dat was de India en Nepal rondreis alweer. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Welkom thuis allemaal!

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.068,- tot € 1.158,-.

Het landarrangement begint in Delhi en eindigt in Kathmandu. Let er op dat indien je aansluitend zelfstandig weer naar India wilt reizen, een double entry-visum voor India nodig zal zijn.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Intercity

     

    Hotel Intercity Je verblijft in een centraal gelegen hotel in het centrum van Delhi. De comfortabele kamers beschikken allen over airconditioning, tv, wifi en 24/7 room service. In het restaurant kun je Indiase specialiteiten proeven.

  • foto Mahal Khandela

     

    Mahal Khandela Mahal Khandela is gevestigd in een historisch pand met prachtige gekleurde tegels. Het hotel beschikt over een zwembad, restaurant en wifi in de openbare ruimtes. De eenvoudige kamers beschikken over airconditioning, zitruimte en eigen badkamer.

  • foto Raj Palace Resort

     

    Raj Palace Resort Het Raj Palace Resort is een ruim opgezet resort en gelegen in de buurt van het Ranthambore Nationaal Park. De accommodatie beschikt over een zwembad ter ontspanning en voor een hapje en drankje kun je terecht bij het restaurant. Ook zijn er culturele avonden. De kamers zijn voorzien van airconditioning en eigen badkamer.

  • foto Royale Residency hotel

     

    Royale Residency hotel Royale Residency hotel ligt op korte rijafstand van de Taj Mahal. In de directe omgeving zijn diverse restaurants en er is een winkelcentrum in de buurt. De comfortabele kamers beschikken over airconditioning, tv en minibar. Het hotel heeft een spa en massage centrum, een restaurant en een bar.

  • foto Tridev Hotel

     

    Tridev Hotel Hotel Tridev ligt op 600 meter van de Kashi Vishwanath-tempel en op 10 minuten lopen van het Manikarnika Ghat. De kamers in dit viersterrenhotel zijn voorzien van een eigen badkamer. In de een 24-uursreceptie is een geldautomaat en het hotel heeft gratis wifi.

  • foto Hotel Meadows

     

    Hotel Meadows Hotel Meadows Varanasi ligt in het centrum van het nieuwe gedeelte van de stad. De rivier ligt op ongeveer 4 km afstand van het hotel. De kamers hebben een eigen badkamer. Daarnaast beschikt het hotel over een eigen restaurant maar in de buurt zijn ook diverse eetgelegenheden te vinden.

  • foto The Amayaa

     

    The Amayaa De meerdere zwembaden, volledige spa, fitness en souvenirwinkeltje maken dit een fijn viersterrenhotel. In het restaurant en het café kunnen lokale en internationale gerechten geproefd worden. De ruime kamers hebben een moderne, warme uitstraling en zijn voorzien van tv, airconditioning en eigen badkamer. 

  • foto Hotel Sarashree

     

    Hotel Sarashree Je verblijft in een hotel gelegen in Lumbini. Bij het restaurant kun je proeven van de verschillende keukens. De luxe kamers zijn ruim en voorzien van airconditioning, minibar, gratis wifi, tv en eigen badkamer met regendouche.

  • foto Buddha Maya Garden Hotel

     

    Buddha Maya Garden Hotel Dit hotel ligt in de rustige omgeving van Lumbini, dat op de Werelderfgoedlijst staat. De kamers hebben zowel airconditioning als plafondventilatoren. Balkons bieden uitzicht op het omliggende landschap en de tuin. Er is een restaurant aanwezig. Het is mogelijk om fietsen te huren en zo de omgeving te verkennen. 

  • foto Hotel Wildlife Camp

     

    Hotel Wildlife Camp Wildlife Camp is een rustig gelegen hotel in Sauraha en dichtbij Chitwan nationaal park, midden in de jungle. De groene omgeving met veel bloemen trekt vogels en vlinders aan. De nette kamers zijn voorzien van airconditioning, ventilator en eigen badkamer. Er is een restaurant met terras, een mooie tuin met bloemen en een zwembad voor de verkoeling.

  • foto Raniban Arcade

     

    Raniban Arcade Raniban ligt op loopafstand van het Phewameer. In de omgeving is veel te doen, ga bijvoorbeeld fietsen of paardrijden in de omgeving. Het hotel beschikt over een terras met uitzicht op de bergen, een restaurant, bar, hottub en comfortabele kamers met tv en eigen badkamer.

  • foto Pokhara Choice Inn

     

    Pokhara Choice Inn Choice Inn is een net hotel in Pokhara gelegen op loopafstand van het Fewameer. De omgeving ontleent zich uitstekend om verkent te worden. Na een actieve dag is kun je goed uitrusten in de hotelkamers met zithoek en eigen badkamer.

  • foto Nepali Ghar Hotel

     

    Nepali Ghar Hotel Nepali Ghar is gelegen in het toeristische wijk Thamel, in Kathmandu. Vele bezienswaardigheden zijn op loopafstand van het hotel. Het hotel biedt moderne comfort en een authentieke Nepalese ervaring. Zo zijn er verschillende faciliteiten om je verblijf zo aangenaam mogelijk te maken. Er is een fitnessruimte, restaurant, wifi en de kamers beschikken over een tv, minibar, koffiezetapparaat en eigen badkamer.


Info over accommodaties

Tijdens deze reis overnachten we over het algemeen in goede hotels, dan weer iets luxer, dan weer iets eenvoudiger. In de hotels hebben we tweepersoonskamers met eigen badkamer.

Vervoer

Tijdens het grootste deel van de reis beschikken we over een eigen bus. Hierdoor kunnen we onderweg stoppen waar we willen en bovendien het plattelandsleven van dichtbij meemaken. Van Agra naar Varanasi maken we gebruik van een nachttrein waarin we slapen in een compartiment met 6 bedden (3 boven elkaar) dat is voorzien van airconditioning.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding
  • Privévervoer mét airconditioning tijdens gehele reis
  • Indian Home Visit
  • 2x jungle safari's in Ranthambore Nationaal Park
  • Kanotocht in Chitwan
  • Nachttrein van Agra naar Varanasi

Niet inbegrepen

Visum India (voor vertrek aanvragen), € 50 + € 15 € 65,-
Visum Nepal (voor vertrek aanvragen) € 43,50

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 425,-
Fooien€ 75,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 100,-
Enkele voorbeelden:
- Delhi fietstour€ 40
- Halve dag jeep safari Chitwan (inclusief entree Chitwan nationaal park)$ 30
- Entree Taj Mahal€ 15,-
- Boottocht over de Ganges€ 8,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. In onze zomermaanden kan het wel heet zijn in India; houdt hier rekennig mee. Vanwege het grote cultuurverschil zijn een flexibele instelling en incasseringsvermogen noodzakelijk. In deze reis zitten een aantal langere reisdagen, die de reis zwaar kunnen maken. Door de kwaliteit van de wegen in India en Nepal, de vele wegwerkzaamheden, files en langzaam verkeer kunnen korte afstanden toch veel tijd in beslag nemen.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in India en Nepal.

vinkje Dengue , komt voor in India en Nepal.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in India is de rupee. De munteenheid in Nepal is de Nepalese rupee. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Rupees mogen niet worden in- en uitgevoerd. Wanneer je buitenlands geld weer wilt omwisselen, moet je de bijbehorende bankafschriften kunnen overleggen.

Cash, creditcard of pinnen?

In de steden kun je pinnen met een pinpas met op de achterzijde een Maestro- of Cirrussymbool. Hier kun je eveneens contante dollars of euro’s omwisselen in lokale valuta. In India worden creditcards alleen geaccepteerd in de luxe hotels en duurdere winkels. Daarom raden wij aan deze mee te nemen als reserve, maar niet als primair betaalmiddel.

We raden je aan om € 200,- cash mee te nemen, waarvan een deel in kleine coupures. Neem daarnaast je bankpas mee om te pinnen bij de geldautomaten. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn.

NB: Accepteer geen vieze of gescheurde bankbiljetten; vooral Indiërs weigeren deze vaak aan te nemen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet inbegrepen in de reis. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Men eet in India en Nepal met de rechterhand, of met lepel en vork, maar nooit met de linkerhand. Deze wordt als onrein beschouwd en alleen voor sanitaire doeleinden gebruikt.

Drink geen leidingwater. Overal zijn flessen mineraalwater, frisdranken en bier te koop. Let er wel op dat de dop goed verzegeld is. Thee is altijd veilig te drinken.

Taal & Cultur

maaltijden

Voor veel Indiërs is Engels de tweede taal. Omdat India vele talen kent spreken vele Indiërs ook Engels met elkaar. Het is dus vrij gemakkelijk om in India te communiceren.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze India en Nepal reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat bij aanvraag van het visum voor India nog zes maanden geldig is en nog 2 lege bladzijden naast elkaar heeft. NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Visum Nepal:

Voor Nepal is een visum van 15 dagen nodig. Indien je in Nederland woont, kun je het visum voor Nepal het best zelf regelen via het consulaat in Amsterdam. Dit is sneller en goedkoper dan via de VisumCentrale. Kijk voor meer informatie op: Consulaat Nepal. Bij een bezoek aan het consulaat kun je voor € 2,50 extra op de uitgifte van het visum wachten. Neem je paspoort, een pasfoto, de boekingsbevestiging/factuur, een ingevuld aanvraagformulier en het bedrag voor je visum (contant en gepast) mee. De kosten voor dit visum zijn €43,50 (excl. €2,50). Vanwege de tijd en de bureaucratische rompslomp is het niet mogelijk om het visum ter plekke aan de grens van Nepal met India te kopen. 

Indien je in België woont, kun je het visum aanvragen bij de Ambassade van Nepal, Avenue Brugmann 210, 1050 Brussel. Tel: 02-346 26 58 en Fax: 02/344 13 61. 

Visum India: 

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India. 

Sinds augustus 2015 is het mogelijk om je visum voor India online aan te vragen indien je beschikt over de Nederlandse of Belgische nationaliteit. 

Je kunt het e-visum aanvragen via deze link.  

Let op: Het e-visum is een double entry visum met een geldigheidsduur van maximaal 60 dagen bij aankomst in India. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. Je kunt het e-visum op zijn vroegst 120 dagen en tot uiterlijk 5 dagen voor vertrek aanvragen (controleer voor de actuele informatie de website). Je ontvangt binnen 76 uur een bericht dat je visumaanvraag geaccepteerd of afgewezen is (granted or not granted). Indien je aanvraag niet geaccepteerd is, kun je nog volgens onderstaande wijze (onder NB) alsnog je visum aanvragen. 

Belangrijk: print de mail met de status van je visum aanvraag (granted) uit! Print daarnaast de ETA (Electronic Travel Authorization) van de website vanindianvisaonline.gov.in uit. Dat kan door te klikken op 'Visa Status'.

 
NB. Het is verplicht om je biometrische gegevens af te geven voor het verkrijgen van het visum. Deze zullen worden afgenomen bij aankomst op het vliegveld in India, waarna je een stempel ontvangt. 

NB. Wanneer je voor of na onze reis langer in India blijft, en hierdoor in totaal langer dan 60 dagen in India verblijft of naar een gebied reist waar aparte permits benodigd zijn is het niet mogelijk om een e-visum aan te vragen. In dit geval dien je de visumaanvraag in te dienen bij VFS International. Ook kan je dit persoonlijk regelen bij de VFS in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Meer informatie vind je hier.

Je kan er ook voor kiezen je visum te laten regelen door de VisumCentrale, zij helpen je dan bij je aanvraag. Voor deze optie, klik hier.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij invullen van het visumformulier van India:
  • e-Tourist Visa, 2 maanden
  • Double entry + aankomstdatum India + Tourism
  • Visible identification marks: Hier kan je lichamelijke kenmerken noteren, zoals haarkleur, kleur ogen, tattoeages, piercings o.i.d.
  • Profession / Employment: hier MOET de naam en het adres van de werkgever of opleidingsinstituut worden opgegeven. Een zelfstandige kan gewoon eigen naam en adres invullen.

    NB: Wanneer je hier ‘housewife’ of ’student’ invult, moet je bij G: Proffesion/Occupationdetails invullen: father of spouse. Vul vervolgens bij Employername/Business in: 'Not applicable'. Vul bij adres het werkgeversadres van je man in (mocht die nog werken). Als je beide met pensioen bent vul je 'Not applicable' in.

    NB: wanneer je werkzaam bent in een van de volgende branches en/of beroepen (media en/of grafische sector: omroep, pers, uitgever, journalistiek, design/vormgeving, beeldend kunstenaar etc.) kunnen aanvullende gegevens nodig zijn. Neem dan vóórdat je je visumaanvraag indient even contact op met het VisumBuro.
  • Vul bij ‘Reference name India’ de naam in van het eerste hotel zoals hieronder vermeld (ook al verblijf je er niet):Hotel Suncourt Yatri 8A/33,W.E.A Channa Market Karol Bagh, 110005 New Delhi Tel: +(91) - (11) - 25861395 Email: suncourtyatri@yahoo.co.in
  • De pasfoto moet voldoen aan de volgende vereisten:
    • JPEG formaat
    • Grootte: minimaal 10 KB, maximaal 300KB
    • De hoogte en de breedte van de foto moeten gelijk zijn
    • De minimale afmetingen zijn 350 pixels (breedte) x 350 pixels (hoogte)
    • Een duidelijke, recente foto; gehele gezicht zichtbaar, vooraanzicht, ogen open
    • Lichte of witte achtergrond, zonder schaduwen in het gezicht of op de achtergrond
    NB: De visumaanvraag kan worden afgewezen als de geüploade foto niet duidelijk is.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Noord-India heeft een subtropisch klimaat. De beste reistijd voor Noord-India is van september tot en met maart. Overdag kan de temperatuur dan oplopen tot 30 °C, ‘s avonds koelt het af en kan het zelfs koud zijn (5 graden). Vanaf april t/m juli is het een warme tijd (mei kan zelfs extreem zijn, met temperaturen boven de 40 graden). Tijdens de regentijd (in de maanden juli en augustus) is het warm, benauwd en het regent regelmatig. Een rondreis door Noord-India is dan zwaarder, maar wel goed mogelijk. Het regent zelden de hele dag; meestal betreft het een enorme bui die hooguit een of twee uur duurt.

Voor Nepal is de periode oktober/december en maart/april de beste tijd om te gaan. De lucht is helder, waardoor je de mooiste uitzichten hebt op de bergen. Ook is de temperatuur in deze periodes aangenaam: overdag loopt het kwik al snel op tot ongeveer 25°C, maar 's nachts wordt het vaak niet warmer dan 5°C. In december, januari en februari kan het flink afkoelen en daalt de temperatuur 's nachts soms tot rond het vriespunt. Overdag is het over het algemeen weer aangenaam met temperaturen tot rond de 20°C. Tijdens de regentijd (juni t/m augustus) regent het veel, maar vrijwel nooit de hele dag. In het Chitwan park kan de temperatuur gedurende de regentijd oplopen tot boven de 30 graden.

Vervoer

vervoer

Tijdens het grootste deel van de reis beschikken we over een eigen bus. Hierdoor kunnen we onderweg stoppen waar we willen en bovendien het plattelandsleven van dichtbij meemaken. Van Agra naar Varanasi maken we gebruik van een nachttrein waarin we slapen in een compartiment met 6 bedden (3 boven elkaar) dat is voorzien van airconditioning.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

In India heerst overdag een prettige temperatuur tot zeer heet in de moesson-periode. 's Nachts kan het fris worden en in onze wintermaanden zelfs koud. Het is handig om ‘laagjes-kleding' mee te nemen: kleding die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Comfortabele, lokale kleding is vrijwel in iedere plaats te koop. In de meeste hotels kun je je kleding laten wassen. Het is raadzaam om in India het lichaam zoveel mogelijk te bedekken. Passende kleding beschermt je niet alleen tegen de zon en de warmte, maar getuigt ook van respect voor de cultuur. Het contact met de lokale bevolking verloopt een stuk prettiger als je je aan de lokale normen en waarden weet aan te passen. Voor vrouwen beschermt het ook tegen ongewenste aandacht: vrouwen met blote schouders, in korte broek of rok, worden in India soms als seksueel uitdagend gezien. In India is het dus beter om een lange broek of rok en een T-shirt of blouse met lange mouwen te dragen. Ook voor mannen geldt dat de schouders en bovenbenen (tot en met de knieën) beter bedekt kunnen zijn. Bedenk dat je bij heilige plaatsen en/of tempels er in ieder geval ‘netjes' uit moet zien; soms gelden er nog iets strengere kledingvoorschriften en moeten armen en benen helemaal bedekt zijn; soms moeten de vrouwen hun hoofd bedekken met een hoofddoek. Daarom is het voor vrouwen aan te raden een terplekke gekochte sari als omslagdoek altijd bij de hand te hebben. Comfortabele, lokale kleding is vrijwel in iedere plaats te koop. In de meeste hotels kun je je kleding laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus
  • dunne regenjas/windjack
  • voor de winterreizen: warme trui/jas voor de avonden
  • sandalen en gympen of wandelschoenen
  • zonnebril / hoofddeksel

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • lakenzak
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet nodig hebt:

  • slaapmatje
  • slaapzak

Fotografie, video en opladen

Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Daarnaast is het ook altijd handig om een Powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 9.6
Vervoer 8.9
Overnachtingen 8.4
Reisroute 8.4
7.9 21 beoordelingen
  • 8 22-07-2018

    Boudewijn Koopmans

    Fijne actieve reis met een leuke groep en een prima tourbegeleider

  • 9 22-07-2018

    Roxane Van Acker

    Een geweldig avontuur. Als gezin hebben we genoten van een actieve, veelzijdige vakantie.We hebben kort kennis kunnen maken met de culturen van India en Nepal. Zo bijzonder, zo anders, zoveel diversiteit. Wij zullen nog vaak terugdenken en praten over deze reis. Een prachtige levenservaring!

  • 8 22-07-2018

    Frank Rossel

    Leuke reis, met vele hoogtepunten. Programma vond ik niet helemaal evenwichtig, sommige reisdagen waren duidelijk langer dan tevoren aangekondigd, zonder dat er onverwachte tegenslag was. Daardoor konden we niet altijd genieten van de mooie locaties waar we overnachtten, want de dag daarna vertrokken we al weer.

  • 8 22-07-2018

    Anoniem

    Mooie reis, wel jammer van regentijd in de zomervakantie

  • 7 22-07-2018

    Carolien Hoogendoorn

    We hebben genoten van de Sawadee reis India-Nepal. Ontzettend veel gezien, goede reisleiding en de chauffeurs waren ook prima.

  • 8 22-07-2018

    Julie Koopmans

    Het was een hele mooie reis, heel veel indrukken en mooie ervaringen. Af en toe was het best vermoeiend door het vele reizen en alle indrukken. Maar het was zeker de moeite waard. Dit is een reis die ik niet zal vergeten.

  • 7 22-07-2018

    Hannah Ernste

    Wel een groot nadeel dat de dieren in Chitwan zich niet zo graag laten zien in het regenseizoen. En de prachtige besneeuwde bertoppen van Pokhara zijn meestal geheel onzichtbaar. Wat ons handig lijkt is dat alle losse entreegelden gewoon centraal geregeld worden in 1x. Nu is het zo lastig dat de reisleidster elke keer weer rond moet gaan voor geld, praktisch niet handig en zo lijk je nog veel meer uit te geven dan als je dat van tevoren in 1x al doet en er niet meer over nadenkt.

  • 8 23-07-2017

    Pauline De La Court

    een zeer goed georganiseerde reis, met veel afwisseling en een uitstekend programma en logistiek, daarbij vaak leuk hotels op prima locaties en bovenal een zeer goede reisleidster.

  • 7 16-07-2017

    Roel Oosterling

    Het was een indrukwekkende reis. soms moest je twee keer met je ogen knipperen om te geloven dat het echt was wat je zag. India is wel een land van tegenstellingen en stank.

  • 8 16-07-2017

    Joan Hanegraaf

    Prima verzorgde reis. Ingrid was een hele goede reisbegeleidster. Ook de lokale partners hebben prima hun werk gedaan. De overnachting in Orcha in de tenten was iets minder (terwijl er een goed hotel achter lag) maar voor de rest was alles prima geregeld. Ingrid gaf goed adviezen over restaurants en had voor de rustdagen/vrije dagen altijd hele mooie adviezen. Maw, we hebben ons niet hoeven te vervelen.

  • 9 16-07-2017

    Patricia Sonnenburg

    Fantastische reis, goede accommodatie

  • 8 16-07-2017

    Rita Penninx

    zeer afwisselende reis

  • 9 16-07-2017

    Alexandra Sonnenburg

    Prachtige, afwisselende reis met zeer goede reisbegeleiding en accomodaties. Heel veel gezien en meegemaakt. Echt een aanrader.

  • 8 10-07-2016

    Linde Koeman

    Ik vond dit een erg leuke reis met veel bezienswaardigheden. Door alle activiteiten en lange reisdagen was het soms wel een beetje druk,

  • 8 10-07-2016

    Annemarieke Mulder

    Een zeer mooie reis door twee fascinerende landen. Reizen in de zomermaanden geeft wel wat nadelen ( regen, hoge waterstanden, hoge temperaturen) maar zorgt er ook voor dat er zeer weinig toeristen zijn en je alle bezienswaardigheden op je gemak kunt bekijken.

  • 7 10-07-2016

    Margreet Huiskamp

    Heel indrukwekkende reis, met hoogtepunten en een inkijkje in het Indiase leven.

  • 10 10-07-2016

    Anne Sloekers

    Ik vond het een hele leuke en leerzame reis waarheid ik veel cultuur heb gezien en ook heel gezellig ik zou zo'n reis nog wel eens willen doen later.

  • 8 10-07-2016

    Frans Sloekers

    De reis was op enkele punten zwaarder dan verwacht. Reisdagen en klimaat hadden nog nadrukkelijker kunnen worden voorbereid bij de deelnemers. Het land en de hoogtepunten voldeden wel aan de verwachting.

  • 4 10-07-2016

    Hans Klaasse

    Heel veel zieken en lange dagen in de bus

  • 7 10-07-2016

    Sigrid Claes

    Het was een mooie indrukwekkende reis! We hebben India en Nepal, gezien, geroken, geproefd, en doorleefd! De vele indrukken die je opdoet, de cultuurschok, het reisschema en de vochtige hitte hebben er voor gezorgd dat ik de reis als intensief heb ervaren.

  • 9 10-07-2016

    Kiki Sloekers

    Het was super bijzonder en erg mooi. Ik ben heel blij dat ik dit dankzij mijn ouders heb kunnen doen. Zo'n toffe reis zal ik niet meer vergeten!

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.