MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Zuid-India
  • 1Complete familiereis met de mooiste tempels van Tamil Nadu en tropisch Kerala
  • 2Overnachtingen in comfortabele hotels met zwembad
  • 3Olifanten spotten tijdens een boottocht in het Periyar National Park
  • 4Ontspannen einde aan het strand in onontdekt Mararikulam
  • 5Verlenging mogelijk op de paradijselijke Malediven o.b.v. all inclusive
  • 6Overnachting op een houseboat in de backwaters van Kerala
  • 7Fietstocht in Mahabalipuram
  • 8Ervaar de Franse sfeer in Puducherry en de Portugese sfeer in Kochi
  • 9Bezoek aan de beroemde tempelstad Madurai
  • 10Riksjatocht in Madurai
  • 11Ontdek, proef en ruik de kruiden, specerijen en theesoorten van India
  • 12Verblijf in het koele hillstation Munnar, omgeven door theeplantages
  • 13Stadstour door Mumbai (Bombay)
  • Dag 1 vlucht naar Chennai (Madras) - naar Mahaballipuram
  • Dag 2 Mahabalipuram / vrije dag
  • Dag 3 Mahabalipuram /fietstocht
  • Dag 4 naar Puducherry (Pondicherry)
  • Dag 5 bezoek Auroville / naar Tiruchirappalli (Trichinopoly)
  • Dag 6 Tiruchirappalli / vrije dag
  • Dag 7 naar Chettinad
  • Dag 8 naar Madurai
  • Dag 9 naar Munnar
  • Dag 10 Munnar / vrije dag
  • Dag 11 naar Thekkady
  • Dag 12 Thekkady / bezoek en boottocht Periyar National Park
  • Dag 13 Backwater boottocht Kerala
  • Dag 14 naar Mararikulam via Kumbalangi
  • Dag 15 Mararikulam / vrije dag
  • Dag 16 Mararikulam / vrije dag
  • Dag 17 naar Kochi (Cochin)
  • Dag 18 ochtendvlucht naar Mumbai (Bombay), nachtvlucht naar Amsterdam
  • Dag 19 vlucht en aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
8/24
Reiscode
IZF

De kleuren en geuren van het tropische zuiden

Zuid-India heeft met boeiende cultuur, tropische stranden, prachtige natuur en heerlijk eten alle ingrediënten voor een fantastische familiereis. Tijdens deze avontuurlijke rondreis door het zuiden van India ontdek je tempelsteden als Madurai en Tiruchirappalli en dwaal je rond in gigantische, kleurrijke tempelcomplexen. In het Periyar Nationaal Park kun je op zoek naar olifanten en ander wild .In de deelstaat Kerala ervaar je het dagelijkse leven, varend door de smalle kanaaltjes van de backwaters. We sluiten de reis af aan de hagelwitte stranden van Mararikulam en in de stad van de kruiden en specerijen Kochi.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 22 jul / 9 aug
    Beschikbaar
    12

    Familiereis Zuid-India: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  22 juli 2019
    Status van deze reis  Boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  4
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  20*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man vrouw jongen jongen
    49-55  49-55  17  14
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    € 2298,-
  • 29 jul / 16 aug
    Beschikbaar
    12

    Familiereis Zuid-India: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  29 juli 2019
    Status van deze reis  Boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  4
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  20*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man vrouw jongen meisje
    39-48  39-48  14  13
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    € 2198,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 615,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding
  • Fietstocht door Mahaballipuram en de omgeving
  • Heritage walk in Pudicherry
  • Bezoek aan Auroville bij Puducherry
  • Kookworkshop inclusief diner in Chettinad
  • Fietsricksja tocht door Madurai
  • Bezoek aan theeplantage en museum bij Munnar
  • Wandeling in de omgeving van Munnar
  • Entreegeld Periyar Nationaal Park
  • Boottocht Lake Periyar / Periyar Nationaal Park
  • Stadstoer Kochi met o.a. bezoek aan de Chinese visnetten
  • Stadstoer in Mumbai met diner
  • Visum India (voor vertrek aanvragen), € 50,- + € 15,- € 65,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 480,-)
  • Fooien
  • Optionele entreegelden en optionele excursies

Reisroute

  •  

    Vanaf de jaren negentig zijn veel namen van Indiase steden veranderd. Omdat in de volksmond de oude namen nog vaak worden gebruikt, staan in deze reisroute de oude namen tussen haakjes vermeld.

  • Dag 1

    vlucht naar Chennai (Madras) - naar Mahaballipuram Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst op het vliegveld van Chennai rijden we in ongeveer anderhalf uur naar ons hotel in Mahabalipuram (ook wel Mamallapuram genoemd). 

  • foto dag 2

    Dag 2

    Mahabalipuram / vrije dag De ligging aan zee maakt het prettige stadje Mahaballipuram tot een goede en relaxte start van je reis. Neem vandaag de tijd om even te acclimatiseren en de eerste indrukken van Zuid-India op te nemen. De beeldhouwers van deze streek behoren tot de besten van India: in de straten vind je de talloze werkplaatsjes en hoor je het geluid van de hamerslagen.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Mahabalipuram /fietstocht We maken een leuke fietstocht door de omgeving (inclusief) en door Mahaballipuram. In de stad vind je interessante bezienswaardigheden als de Tijgergrot, 'Arjuna’s Boetedoening' (een enorm reliëf, waarin acht grottempels te bezichtigen zijn) en een aan zee gelegen tempel gewijd aan de godin Durga. De kleine winkeltjes in kleine straatjes, en de altijd lachende kinderen zullen je welkom laten voelen in Zuid-India.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Puducherry (Pondicherry) Vanuit Mahabalipuram is het een korte rit naar Puducherry. Puducherry was tot 50 jaar geleden nog een Franse kolonie met een Notre Dame, een Hotel de Ville, een boulevard en in Franse stijl geklede politie. De sfeer is een bijzondere mix van mediterraan Frans en chaotisch Indiaas. 's Avonds is het heerlijk wandelen op de boulevard en kun je genieten van de Franse cuisine in één van de vele restaurants. We overnachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 5

    Dag 5

    bezoek Auroville / naar Tiruchirappalli (Trichinopoly) We beginnen de dag met een rondrit door Puducherry. We bezoeken onder andere de Auroville, een commune behorend bij de bijzondere Aurobindo Ashram. De commune beoogt een andere, vreedzame manier van leven en bestaat uit mensen uit meer dan 28 verschillende landen. Daarna rijden we naar Tiruchirappalli (Trichi in de volksmond) via het tempelstadje Kumkakonam, waar we een leuke rit per ossenwagen maken. ’s Middags komen we in Trichy, waar we twee nachten in een comfortabel hotel met zwembad slapen.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Tiruchirappalli / vrije dag Tiruchirappalli is een eeuwenoude stad aan de Kaveririvier die beroemd is om de indrukwekkende architectuur in de vorm van tempels, monumenten en forten. Midden in de stad staat de “Rock Fort Temple”, een oud tempelcomplex dat – zoals de naam al zegt – op een meer dan 80 meter hoge rots is gebouwd. De 427 treden zullen wat energie vergen, maar het uitzicht is al die moeite waard. Neem ook een kijkje op een van de vele bazaars en probeer eens een vegetarische Tamil-maaltijd met een kopje lokale Kumbakonam-koffie.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Chettinad Het is niet lang rijden naar de volgende bestemming, het stadje Kanadukathan in de regio Chettinad. We slapen een nacht in een comfortabel hotel met zwembad, dus als het te heet is om de stad in te gaan (waar je bijvoorbeeld kunt zien hoe de Chettinad-tegels gemaakt worden), dan kun je lekker bij het zwembad blijven. Deze regio is beroemd om de uitstekende Zuid-Indiase keuken en als jullie het leuk vinden organiseren we een kookdemonstratie bij het avondeten in het hotel. Daarna is het smullen van het eten op een bananenblad en met je handen natuurlijk. Smakelijk eten!

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Madurai Het is een korte rit naar de prachtige tempelstad Madurai. In de smalle straatjes en drukke bazaars prijzen kleermakers hun waar aan. Het is wel oppassen voor de fietsriksja’s en ossenkarren die zich een weg banen door de chaos van de oude stad. In de vele restaurantjes die Madurai telt kun je genieten van heerlijk geurende Zuid-Indiase gerechten. We overnachten in een comfortabel hotel. 's Avonds maken we een leuke tocht per fietsriksja door de smalle straatjes rond de Meenakshi Tempel.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Hoogtepunt van Madurai is de extravagante Sri Meenakshi Tempe van eind 16e eeuw, gewijd aan de liefde tussen de hindoegod Shiva en zijn vrouw Parvati. Het is een enorm complex met maar liefst 12 tempeltorens tot wel 50 meter hoog, allen druk versierd met kleurrijke beelden van goddelijke figuren en dieren. Van heinde en verre komen families hun offerandes brengen aan de met felle kleuren beschilderde godenbeelden. Bij binnenkomst in de hal geeft de geur van wierook, jasmijnbloemen en brandende olielampen je een mystiek gevoel.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Munnar Vandaag rijden we in ongeveer 5 uur naar Munnar, een zogenaamd ‘Hill Station’ in de Western Ghats bergketen. Hill Stations waren in koloniale tijden de plekken waar de Britten verkoeling zochten van het hete laagland. Maar ook nu nog zoeken veel Indiërs (en toeristen) de koelte hier op. Het landschap is groen groen groen met eindeloze theeplantages en veel watervallen. Onderweg bezoeken we een theeplantage en bijbehorend museum. Het is heerlijk om twee nachten in de relatieve koelte van Munnar te verblijven.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Munnar / vrije dag Na een stevig ontbijt trekken we er op uit. Na een kort ritje beginnen we aan een schitterende wandeling dwars door het groene landschap van theeplantages en graslanden. De wandeling duurt ongeveer 4 uur, maar we hebben de tijd om het rustig aan te doen en te genieten van de omgeving en de prachtige uitzichten. De middag hebben we ter vrije besteding. Je kunt nog een beetje struinen door het stadje of een duik nemen in het zwembad van het hotel.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Thekkady De weg naar Thekkady gaat langs bergen, over groene heuvels, door koffie- en theevelden en langs plantages vol specerijen. Thekkady wordt als het centrum van de specerijen gezien, en we bezoeken hier dan ook plantage waar exotische geuren van kardemom, vanille, kaneel, gember, nootmuskaat en kruidnagel de lucht vult. We wandelen tussen de bomen en struiken en zien hoe onze dagelijkse kruiden en specerijen hier ‘gewoon’ aan de boom groeien. In Thekkady slapen we twee nachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Thekkady / bezoek en boottocht Periyar National Park Vanuit Thekkady gaan we via het platteland naar het Periyar Nationaal Park, een groene jungle omringd door bergen. Het kunstmatige meer van Periyar wordt door veel dieren gebruikt als drinkplaats en je hebt tijdens een boottocht dan ook veel kans op het zien van wilde dieren. Naast olifanten – zelfs tijgers! - heb je de kans om onder meer antilopen, apen, herten, zwijnen, vliegende eekhoorns, ijsvogels of neushoornvogels te spotten.

  • foto paragraaf dag 12

     

    In de middag heb je nog de mogelijkheid om wandelend verder op zoek te gaan naar wild in het Periyar NP (optioneel). Terug in Thekkady kun je ’s avonds naar een Kalaripayattu demonstratie (optioneel). Kalaripayattu is een 3000 jaar oude vechtkunst. Zeer indrukwekkend om te zien.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Backwater boottocht Kerala We rijden naar Alleppey (Alappuzha), het vertrekpunt van een ontspannende boottocht door de backwaters van Kerala. Achter de kustlijn ligt een enorm kanalenstelsel met een totale lengte van wel 1500 km. Op de stukjes grond tussen de kanalen zijn kleine, schilderachtige dorpjes ontstaan, omgeven door rijstvelden en palmbomen.

  • foto paragraaf dag 13

     

    De belangrijkste bron van inkomsten is er dan ook de handel in kokosproducten. In kleine bootjes van bamboe en hout worden de producten via het water naar de stad gebracht om verkocht te worden. Op een rustige plaats gaan we voor anker en brengen we de nacht door aan boord. We overnachten aan boord; ontbijt, lunch en diner zijn inclusief.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Mararikulam via Kumbalangi We gaan van boord en rijden via de stad Kochi (Cochin) naar het kleine vissersdorp Kumbalangi, waar we wederom een boottochtje maken. Onderweg zien we de zogenaamde Chinese visnetten, maar ook hoe hier o.a. vanille, nootmuskaat, betelnoten en kokosnoten verbouwd worden. In de middag rijden we naar het strand van Mararikulam, waar we drie nachten in een mooi hotel zullen verblijven.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Mararikulam / vrije dag Tijd voor zon, zee en nog meer ontspanning. Mararikulam is een klein charmant kustdorp dat bekend staat om de ongerepte stranden, palmbomen en een heerlijk relaxte sfeer. Massatoerisme heeft Mararikulam gelukkig nog niet bereikt en er staan slechts een handvol resorts. Op het strand zie je vissers hun boten naar zee brengen; iets waar je 's avonds de (zee)vruchten van kunt plukken.

  • foto dag 16

    Dag 16

    Mararikulam / vrije dag Nog een heerlijke dag aan het strand! Als je wilt kun je een 20 minuten lange voet- en hoofdmassage krijgen in het hotel om helemaal ontspannen je reis te eindigen. Neem nog een duik in de warme Indische Oceaan en geniet van de Kerala-keuken.

  • foto dag 17

    Dag 17

    naar Kochi (Cochin) We keren terug naar Kochi voor de laatste nacht van de reis. In de Joodse wijk ervaar je de sfeer van vroeger tijden op een levendige kruidenmarkt waar de handelaren je graag de verschillende geuren laten ruiken. In het “Dutch Palace” zijn muurschilderingen uit de Nederlandse tijd te bezichtigen en er is ook een Nederlandse begraafplaats. Bezoek ook de St. Franciskerk, de oudste kerk in India die in 1563 door de Europese kolonisten is gebouwd of de oude Portugese Synagoge uit 1568.

  • foto paragraaf dag 17

     

    In de avond kun je een voorstelling van de wereldberoemde Kathakalidans bijwonen (optioneel). Dit is een typische dansvorm uit Kerala, waarbij vooral de handgebaren en oogbewegingen bijzonder imponerend zijn. Voorafgaand aan de voorstelling worden de dansers uitgebreid opgemaakt. We overnachten in een hotel in het oude centrum van Kochi.

  • foto dag 18

    Dag 18

    ochtendvlucht naar Mumbai (Bombay), nachtvlucht naar Amsterdam We nemen het vliegtuig naar Mumbai (Bombay). We hebben vanmiddag de tijd om een stadstour door deze megapool te maken. Een bezoek aan het grootste en drukste treinstation van India, de Chatrapati Shivaji Terminus is een ware belevenis. Het is een prachtig monument, dat sinds 2004 op de Unesco Werelderfgoedlijst staat en een bijzondere mix van de Victoriaanse, hindoeïstische en islamitische stijl.Na het diner rijden we naar het vliegveld voor de nachtvlucht naar Amsterdam.

  • foto paragraaf dag 18

     

    De wijk Colaba is min of meer het toeristische centrum van Mumbai. Hier vind je onder andere de Gateway of India, de Engelse triomfboog, het Taj Mahal Palace, het duurste hotel van India en de kleurrijke Colaba markt. Afhankelijk van de groepsgrootte hebben we 1 of 2 dagkamers, voor bagage en opfrissen. Wil je langer genieten van Mumbai, boek dan de 1-daagse Mumbai verlenging.

  • Dag 19

    vlucht en aankomst Amsterdam Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verlengingspakketten

Driedaagse strandverlenging op de Malediven

Je kan deze reis verlengen op de Malediven. Het strand van de Malediven ziet eruit zoals je je een tropische strand voorstelt in je dromen. Wit zand, groene palmbladen en een azuurblauwe zee. Deze dagen kun je optimaal ontspannen na een mooie reis op Sri Lanka.

Tijdens deze verlenging verblijf je 3 nachten in het Adaaran Select Meedhupparu Resort, op het Raa-atol in de Malediven. Het verblijf is all inclusive (ontbijt, lunch, diner, drankjes en snacks tussendoor). De transfers van en naar de luchthaven van Malé zijn ook inclusief, deze worden uitgevoerd met een watervliegtuig. De accommodatie beschikt over 5 eetgelegenheden, een spa en een zwembad. Je verblijft in een Beach Villa met uitzicht op zee. 

Driedaagse strandverlenging op de Malediven 3 dagen € 1048,-

Lees meer

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.400,-.

Het landarrangement start in Chennai (Madras) en eindigt in Kochi (Cochin).

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Ideal Beach Resort

     

    Ideal Beach Resort Het Ideal Beach Resort ligt niet ver van het strand van Mahabalipuram  en biedt een buitenzwembad en een spa- en wellnesscentrum. De kamers zijn uitgerust met een balkon, kabel-tv, airconditioning, een waterkoker, een minibar, een zithoek en een eigen badkamer met douche, ligbad en haardroger. De kamers hebben uitzicht over het zwembad en de tuin. Er is oook een fitnesscentrum. In het restaurant worden zowel Aziatische als continentale gerechten geserveerd. In de bar bij het zwembad kun je ontspannen met een drankje. Het hotel heeft gratis WiFi.

  • foto Shenbaga Hotel

     

    Shenbaga Hotel Het Shenbaga Hotel heeft een buitenzwembad, een spa- en wellnesscentrum en een massagesalon. De accommodatie beschikt over gratis WiFi. De kamers hebben airconditioning, een kabel-tv, een minibar en een waterkoker. De eigen badkamer heeft een douche en vanuit je kamer kun je genieten van het uitzicht op Puducherry. Het hotel heeft meerdere eetgelegenheden waar Indiase, Chinese en continentale gerechten worden geserveerd.

  • foto Sangam Hotel

     

    Sangam Hotel Het Sangam Hotel is central gelegen en heeft een buitenzwembad, een fitness centrum en het restaurant serveert lokale en internationale gerechten. De ruime kamers zijn uitgerust met airconditioning, satelliet tv, minibar en de badkamers hebben een douche. Het hotel biedt gratis WiFi.

  • foto Chettinadu Mansion

     

    Chettinadu Mansion Het koloniale Chettinadu Mansion is in 1902 gebouwd in prachtige architectuur. Het hotel heeft een buitenzwembad en gratis internet. De kamers zijn voorzien van airconditioning en koffie- en theefaciliteiten en bieden toegang tot een gedeeld balkon, De eigen badkamers hebben 24 uur per dag douches met warm water. In het restaurant kun je van authentieke Chettinadu-gerechten voor de lunch. Daar wordt ook het ontbijt geserveerd. 

  • foto Poppys Hotel

     

    Poppys Hotel Het Poppys Hotel is centraal gelegen in Madurai. Het hotel heeft een zwembad en WiFi is gratis beschikbaar in alle ruimtes. De ruime kamers geven uitzicht over de stad en zijn voorzien van een tv, airconditioning en een minibar. De eigen badkamer beschikt over gratis toiletartikelen. Het restaurant biedt Indiase, Chinese en continentale gerechten. 

  • foto The Leaf Munnar Resort

     

    The Leaf Munnar Resort The Leaf Munnar beschikt over een buitenzwembad en gratis WiFi. De kamers zijn voorzien van een satelliet-tv en een eigen badkamer. Voor extra comfort worden er slippers en gratis toiletartikelen verstrekt. Er is biljarten en minigolf aanwezig bij het resort. 

  • foto Peppervine Hotel

     

    Peppervine Hotel Het Peppervine Hotel heeft een buitenzwembad en de kamers zijn uitgerust met een flatscreen-tv met satellietzenders en voorzien van een waterkoker. Elke kamer heeft een eigen badkamer. Er is gratis WiFi in de hele accommodatie. Het eigen restaurant serveert een selectie van Indiase, Chinese en continentale gerechten. 

  • foto Houseboat

     

    Houseboat De 'huisboten' zijn geschikt voor zes tot acht personen (3 tot 4 kamers), dus we zullen met meerdere boten varen. Ontbijt, lunch en diner zijn inclusief en wordt verzorgd door de bemanning.

  • foto Abad Turtle Beach Resort

     

    Abad Turtle Beach Resort Het Abad Turtle Beach Resort heeft uitzicht op het witte zandstrand van Marari en heeft een door tropische bomen omgeven overloopzwembad. De ruime kamers met airconditioning beschikken over een eigen patio. Alle kamers hebben een eigen badkamer met een toilet en flatscreen-tv. Het openluchtrestaurant van Turtle Beach heeft een gevarieerde keuken en serveert Indiase en continentale gerechten, alsmede een dagelijks ontbijtbuffet. Het hotel biedt gratis WiFi.

  • foto Casino Hotel

     

    Casino Hotel Dit 5-sterren hotel is gelegen op 6 km van Emakulam, in Kochi. Het hotel beschikt over een buitenzwembad, 4 eetgelegenheden en Ayurvedische massage mogelijkheden. De kamers zijn voorzien van airconditioning, een kluisje, een minibar en een televisie. In de restaurants kan je heerlijk genieten van de Chinese en continentale buffetgerechten. Ook hebben ze een restaurant die specialiteiten met vis, schelp- en schaaldieren serveerd en een Garden Café die gegrilde gerechten en gezonde drankjes aanbied. Voor de alcoholische versnaperingen kun je terecht bij de Vasco da Gama bar.  

  • foto Adaaran Select Meedhupparu

     

    Adaaran Select Meedhupparu Het Adaaran Select Meedhupparu resort ligt op het Raa-atol in de Malediven. Het complex biedt ruime bungalows met uitzicht op het strand en de oceaan. Het resort heeft ook een buitenzwembad, 5 eetgelegenheden en je kunt er genieten van spa behandelingen. De strandvilla’s beschikken over een terras met ligstoelen, een eigen badkamer en er zijn ook thee- en koffiefaciliteiten aanwezig. Er is een watersportcentrum waar je kunt duiken en snorkelen. Daarnaast is er een fitnessruimte, beachvolleybal. De internationale luchthaven Malé wordt bereikt via een mooie vlucht van 45 minuten met een watervliegtuig. Dit hotel wordt gebruikt bij de verlenging van de familiereis Zuid-India.

  • foto Vervoer Zuid India

     

    Vervoer Zuid India We reizen de gehele reis met onze eigen bus. Hierdoor kunnen we onderweg leuke stops maken. Houd er rekening mee dat de reistijden per bus erg kunnen verschillen: de wegen in India zijn smal, waardoor inhalen niet altijd makkelijk kan en de reistijd hierdoor flink kan uitlopen. Daarnaast wordt er op veel plekken in India aan de weg gewerkt, wat tot omleidingen of opstoppingen kan leiden.


Info over accommodaties

We slapen in comfortabele hotels op twee- of driepersoonskamers met eigen badkamer. De meeste hotels hebben een zwembad. We overnachten 1 nacht op een zogenaamde houseboat.

Vervoer

We reizen de gehele reis met onze eigen bus met airconditioning. Hierdoor kunnen we onderweg leuke stops maken. Houd er rekening mee dat de reistijden per bus erg kunnen verschillen: de wegen in India zijn smal, waardoor inhalen niet altijd makkelijk kan en de reistijd hierdoor flink kan uitlopen. Daarnaast wordt er op veel plekken in India aan de weg gewerkt, wat tot omleidingen of opstoppingen kan leiden. Tijdens de boottocht door de backwaters beschikken we over een eigen boot. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding
  • Fietstocht door Mahaballipuram en de omgeving
  • Heritage walk in Pudicherry
  • Bezoek aan Auroville bij Puducherry
  • Kookworkshop inclusief diner in Chettinad
  • Fietsricksja tocht door Madurai
  • Bezoek aan theeplantage en museum bij Munnar
  • Wandeling in de omgeving van Munnar
  • Entreegeld Periyar Nationaal Park
  • Boottocht Lake Periyar / Periyar Nationaal Park
  • Stadstoer Kochi met o.a. bezoek aan de Chinese visnetten
  • Stadstoer in Mumbai met diner

Niet inbegrepen

Visum India (voor vertrek aanvragen), € 50,- + € 15,- € 65,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 480,-
Fooien€ 75,-
Optionele entreegelden en optionele excursies € 100,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve instelling is wel belangrijk vanwege het grote cultuurverschil. Behoudens enkele wat langere dagen, zijn de reisdagen in het algemeen niet lang. Je kunt de reis verder zo actief maken als je wilt. De reis kenmerkt zich verder door veel individuele vrijheid. Mocht je twijfelen over deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Zuid-India.

vinkje Dengue , komt voor in verstedelijke gebieden in Azië.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in India is de rupee. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In de steden kun je pinnen met een pinpas met op de achterzijde een Maestro- of Cirrussymbool. Hier kun je eveneens contante dollars of euro’s omwisselen in lokale valuta. In India worden creditcards alleen geaccepteerd in de luxe hotels en duurdere winkels. Daarom raden wij aan deze mee te nemen als reserve, maar niet als primair betaalmiddel.

We raden je aan om € 200,- cash mee te nemen, waarvan een deel in kleine coupures. Neem daarnaast je giro- of bankpas mee om te pinnen bij de geldautomaten. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn.

NB: Accepteer geen vieze of gescheurde bankbiljetten; vooral Indiërs weigeren deze vaak aan te nemen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Denkt men in het westen aan de Indiase keuken dan ziet men vrijwel altijd kerrie voor zich. In India is het woord ‘curry' de naam van een gerecht. Het kruidenmengsel dat in het westen kerrie heet wordt daar ‘masala' genoemd. De samenstelling van de masala verschilt al naar gelang de toepassing bij vis, vlees of groenten. Het Indiase vegetarisme wordt niet altijd even streng toegepast. Kip, lams- en schapenvlees wordt in heel India veel gegeten. Als bron van eiwit dienen ook allerlei soorten linzen (dal).

Bij een traditionele maaltijd heeft iedereen een blad (thali) met 3 tot 8 schaaltjes, waarin de verschillende gerechten worden geserveerd. De onderlaag van de gerechten is rijst, al of niet vergezeld van een van de vele soorten Indiaas brood (nan, chapati). Soms is er een zoet nagerecht. Er is een ruime keus in curries met roti (Indiase pannenkoek). Aan te raden zijn ook: masala dosa (een gerecht van krokante pannenkoek met aardappel-groentemengsel), puri (groentemengsel met een roti) en samosa's (gevulde deegkoekjes). Door de taalbarrière is het vaak lastig bestellen; een oplossing is dan om te vragen mee te mogen lopen naar de keuken en aan te wijzen wat je lekker vindt. De keuken in een Indiaas huis is een plek waar niet iedereen zomaar binnen kan lopen, omdat het bereiden van voedsel aan strenge eisen van reinheid moet voldoen. Zogenaamd Europees eten is in de grotere steden soms verkrijgbaar, maar wel duurder dan het typisch Indiase eten. Wees voorzichtig met vlees, zelfs in de duurdere restaurants. Men eet met de rechterhand, of met lepel en vork, maar nooit met de linkerhand, deze wordt als onrein beschouwd en alleen voor sanitaire doeleinden gebruikt.

Drink geen leidingwater! Overal zijn flessen mineraalwater, frisdranken en bier te koop. Let er wel op dat de dop goed verzegeld is. Thee is altijd veilig te drinken.

Taal & Cultur

maaltijden

Voor veel Indiërs is Engels de tweede taal. Omdat India veel talen kent, spreken vele Indiërs ook Engels met elkaar. Het is dus vrij gemakkelijk om in India te communiceren.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Zuid-India reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat bij aankomst in India nog zes maanden geldig is en nog 2 lege bladzijden naast elkaar heeft.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 5 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India.

Sinds augustus 2015 is het mogelijk om je visum voor India online aan te vragen indien je beschikt over de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Je kunt het e-visum aanvragen via de deze link.

Let op: Het e-visum is een double entry visum met een geldigheidsduur van maximaal 60 dagen bij aankomst in India. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. Je kunt het e-visum op zijn vroegst 120 dagen en tot uiterlijk 5 dagen voor vertrek aanvragen (controleer voor de actuele informatie de website).

Belangrijk: print de mail met de status van je visum aanvraag (granted) uit! Print daarnaast de ETA (Electronic Travel Authorization) van de website vanindianvisaonline.gov.in uit. Dat kan door te klikken op 'Visa Status'.

NB. Het is verplicht om je biometrische gegevens af te geven voor het verkrijgen van het visum. Deze zullen worden afgenomen bij aankomst op het vliegveld in India, waarna je een stempel ontvangt.

NB. Wanneer je voor of na onze reis langer in India blijft, en hierdoor in totaal langer dan 60 dagen in India verblijft of naar een gebied reist waar aparte permits benodigd zijn is het niet mogelijk om een e-visum aan te vragen. In dit geval dien je de visumaanvraag in te dienen bij BLS International. Meer informatie vind je hier.

Je kan er ook voor kiezen je visum te laten regelen door de VisumCentrale, zij helpen je dan bij je aanvraag. Voor deze optie, klik hier.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij invullen van het visumformulier van India:

  • e-Tourist Visa, 2 maanden
  • Double entry + aankomstdatum India + Tourism
  • Visible identification marks: Hier kan je lichamelijke kenmerken noteren, zoals haarkleur, kleur ogen, tattoeages, piercings o.i.d.
  • Profession / Employment: hier MOET de naam en het adres van de werkgever of opleidingsinstituut worden opgegeven. Een zelfstandige kan gewoon eigen naam en adres invullen.

    NB: Wanneer je hier ‘housewife’ of ’student’ invult, moet je bij G: Proffesion/Occupationdetails invullen: father of spouse. Vul vervolgens bij Employername/Business in: 'Not applicable'. Vul bij adres het werkgeversadres van je man in (mocht die nog werken). Als je beide met pensioen bent vul je 'Not applicable' in.

    NB: wanneer je werkzaam bent in een van de volgende branches en/of beroepen (media en/of grafische sector: omroep, pers, uitgever, journalistiek, design/vormgeving, beeldend kunstenaar etc.) kunnen aanvullende gegevens nodig zijn. Neem dan vóórdat je je visumaanvraag indient even contact op met het VisumBuro.
  • Vul bij ‘Reference name India’ de naam in van het eerste hotel zoals hieronder vermeld (ook al verblijf je er niet): Mamalla Heritage hotel East Raja Street No 104 Tamil Nadu, SouthIndia. Mamallapuram 603104 Tel: +(91)-(0)44 - 27442060 Email: info@hotelmamallaheritage.com
  • De pasfoto moet voldoen aan de volgende vereisten:
    • JPEG formaat
    • Grootte: minimaal 10 KB, maximaal 300KB
    • De hoogte en de breedte van de foto moeten gelijk zijn
    • De minimale afmetingen zijn 350 pixels (breedte) x 350 pixels (hoogte)
    • Een duidelijke, recente foto; gehele gezicht zichtbaar, vooraanzicht, ogen open
    • Lichte of witte achtergrond, zonder schaduwen in het gezicht of op de achtergrond
    NB: De visumaanvraag kan worden afgewezen als de geüploade foto niet duidelijk is.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Zuid-India is vrij warm. Overdag kan de temperatuur oplopen tot 30-35°C, ‘s avonds koelt het iets af. Hoewel de regentijd loopt van juni tot september is Zuid-India in de zomermaanden prima te bereizen, ook in vergelijking met Noord-India. Gedurende de regentijd is het in Kerala iets natter dan in Tamil Nadu. Tamil Nadu heeft in de periode oktober–december een kleine regentijd, waarin relatief weinig regen valt.

Vervoer

vervoer

We reizen de gehele reis met onze eigen bus met airconditioning. Hierdoor kunnen we onderweg leuke stops maken. Houd er rekening mee dat de reistijden per bus erg kunnen verschillen: de wegen in India zijn smal, waardoor inhalen niet altijd makkelijk kan en de reistijd hierdoor flink kan uitlopen. Daarnaast wordt er op veel plekken in India aan de weg gewerkt, wat tot omleidingen of opstoppingen kan leiden. Tijdens de boottocht door de backwaters beschikken we over een eigen boot. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Het is raadzaam om in India het lichaam zoveel mogelijk te bedekken. Passende kleding beschermt je niet alleen tegen de zon en de warmte, maar getuigt ook van respect voor de cultuur. Het contact met de lokale bevolking verloopt een stuk prettiger als je je aan de lokale normen en waarden weet aan te passen. Voor vrouwen beschermt het ook tegen ongewenste aandacht: vrouwen met blote schouders, in korte broek of rok, worden in India soms als seksueel uitdagend gezien. In India is het dus beter om een lange broek of rok en een T-shirt of blouse met lange mouwen te dragen. Ook voor mannen geld dat de schouders en bovenbenen (tot en met de knieën) beter bedekt kunnen zijn. Bedenk dat je bij heilige plaatsen en/of tempels er in ieder geval ‘netjes' uit moet zien; soms gelden er nog iets strengere kledingvoorschriften en moeten armen en benen helemaal bedekt zijn; soms moeten de vrouwen hun hoofd bedekken met een hoofddoek. Daarom is het voor vrouwen aan te raden een ter plekke gekochte sari als omslagdoek altijd bij de hand te hebben. Comfortabele, lokale kleding is vrijwel in iedere plaats te koop. In de meeste hotels kun je je kleding laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus 
  • dunne regenjas/windjack 
  • dunne trui 
  • sandalen en gympen of wandelschoenen 
  • zonnebril / hoofddeksel 
  • geprinte versie van je internationale e-ticket i.v.m. toegangscontroles op de Indiaase vliegvelden

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet nodig hebt:

  • slaapmatje 
  • slaapzak

Fotografie, video en opladen

Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Daarnaast is het ook altijd handig om een Powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.