MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Indonesië Comfort-Plus
  • 1Reis begint in Yogyakarta, dus meer tijd op Oost-Java, het mooiste deel van Java
  • 2Spectaculaire jeep- en wandeltocht naar de Bromo-vulkaan
  • 3Zeer comfortabele en bijzondere hotels, meestal met zwembad
  • 4Bezoek aan bekende hoogtepunten maar ook aan niet toeristische gebieden
  • 5Strandafsluiting in een 4-sterrenhotel aan het strand van Canggu
  • 6Inclusief bezoek aan Candirejo, een sfeervol en traditioneel Javaans dorp
  • 7Mogelijkheid om een vulkaan te beklimmen en in de krater een tocht per paard te maken
  • 8Veel contact met de lokale bevolking, wandelingen door rijstvelden en dorpjes
  • 9Optionele fietstocht per mountainbike langs rijstterrassen en dorpjes op Bali
  • 10Mogelijkheid tot excursie per fietstaxi (becak) door het gezellige Yogyakarta
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Jakarta
  • Dag 2 vlucht naar Yogyakarta
  • Dag 3 Yogyakarta / vrije dag
  • Dag 4 Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobodur
  • Dag 5 naar Tawamangu
  • Dag 6 naar Malang
  • Dag 7 Malang / vrije dag
  • Dag 8 naar Bromo / jeep- en wandeltocht
  • Dag 9 naar Kalibaru
  • Dag 10 Kalibaru / vrije dag
  • Dag 11 naar Lovina
  • Dag 12 Lovina strand / vrije dag
  • Dag 13 Lovina strand / vrije dag
  • Dag 14 naar Munduk
  • Dag 15 Munduk / vrije dag
  • Dag 16 naar Ubud
  • Dag 17 Ubud / vrije dag
  • Dag 18 naar het strand van Canggu
  • Dag 19 Canggu / vrije dag
  • Dag 20 Canggu / vrije dag
  • Dag 21 terugvlucht naar Amsterdam
  • Dag 22 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

13 jun 2019
Sawadee Vlogwedstrijd 2019

Dit jaar organiseren we voor de derde keer op rij de Sawadee familie Vlogwedstrijd en jij kunt mee doen! Vind je het leuk om te vloggen en te filmen over jouw avonturen op reis? Ben je tussen de 7 en 22 jaar of denk je dat dit echt iets is voor jouw medereiziger? Breng hem of haar dan gauw op de hoogte. Doe mee en maak kans op mooie prijzen… Meer informatie vind je hier.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
IFP

Het beste van Java en Bali

Tijdens deze familiereis door Java en Bali beklim je onder andere een vulkaan, ga je mountainbiken door de rijstvelden en bezoek je tempels en paleizen. De Indonesische keuken biedt je allerlei culinaire verrassingen: heerlijke saté, pisang goreng (gebakken banaan) en lekkere lassies (yoghurtshakes) van vruchten, waar je misschien nog nooit van hebt gehoord. We nemen ook ruim de tijd om lekker van het strand te genieten. Hier kun je snorkelen in de azuurblauwe zee,  tussen duizenden gekleurde vissen. De zeer comfortabele en bijzondere hotels waar je tijdens de reis slaapt maken de reis extra aangenaam. Naast alle bekende hoogtepunten als de Borobudur en de Prambanan bezoek je ook de niet-toeristische binnenlanden van Java en Bali. Indonesië: de aangename temperatuur, prachtige natuur en hartelijke bevolking maken deze reis gegarandeerd onvergetelijk. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Bezoek aan het Javaanse dorpje Candirejo
  • Nederlandstalige of engelstalige lokale reisbegeleiding
  • Bezoek aan de Borobodur en de Prambanan (excl. entreegelden)
  • Mogelijkheden voor wandelingen door rijstvelden
  • Entreegelden Bromo
  • Bootovertocht van Java naar Bali
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Fietstaxitocht Yogyakarta
  • - Ramayana ballet incl. diner
  • - Entree Borobodur
  • - Entree Prambanan
  • - Plantage rondleiding Kalibaru
  • - Fietstour Ubud

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam – Jakarta Vandaag begint het grote avontuur naar Indonesië. Op het vliegveld of in het vliegtuig zal je waarschijnlijk al wat groepsgenoten tegenkomen. De vluchttijden staan vermeld bij het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    vlucht naar Yogyakarta Na een korte overstap vliegen we direct door naar Yogyakarta waar we in de ochtend aankomen. Bij aankomst staat de reisbegeleid(st)er al te wachten en rijden we vanaf het vliegveld in een uur naar het hotel. We verblijven hier drie nachten, zodat je lekker kunt bijkomen van de vlucht. Bij aankomst in het hotel kun je een duik nemen in het zwembad en alvast wennen aan de warmte. Ons hotel ligt vlakbij talrijke restaurants en winkels. Yogyakarta is een vriendelijke, ontspannen stad. Kinderen worden in het hele land vertroeteld en Europese kinderen kunnen op veel positieve aandacht rekenen!

  • foto dag 3

    Dag 3

    Yogyakarta / vrije dag Wat is er veel te doen in Yogya! Het is de sultanstad én het eeuwenoude artistieke centrum van Java. Omdat er veel oude ambachten worden beoefend, kun je overal leuke souvenirs kopen. Fraai bewerkt zilver, leer en textiel, maar ook batix en wiebelende wayang-poppen. In de ochtend kunnen we een tocht per becak (fietstaxi) maken langs ateliers en galeries in de smalle straatjes. Het is spannend om te zien hoe de chauffeur zich beweegt door het drukke verkeer, maar gelukkig houdt iedereen goed rekening met elkaar. 

  • foto paragraaf dag 3

     

    We bezoeken het Kraton, het paleis van de sultan. In het Kraton zijn vaak wayang- en dansvoorstellingen te zien, begeleid door een gamelan orkest. Zo’n orkest kan wel uit 40 muzikanten bestaan! ’s Avonds zijn de gezellige straatjes rondom Jalan Malioboro leuk om rond te slenteren. Het is er druk, en het heerlijkste eten wordt er in kleine stalletjes verkocht. 

  • foto dag 4

    Dag 4

    Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobodur Vandaag bezoeken we de Borobudur. Dit is het grootste boeddhistische heiligdom ter wereld. Een lange stenen trap leidt naar de vele plateaus, die met grandioze reliëfs versierd zijn. Wie is er als eerste boven? Je kunt hier op eigen gelegenheid ronddwalen. Het uitzicht vanaf het hoogste plateau tussen de stoepa’s is altijd indrukwekkend.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Tawamangu We beginnen de dag vroeg met een bezoek aan de Prambanan, nog zo’n indrukwekkende tempel in de buurt van Yogya. In tegenstelling tot de Borobudur is dit een hindoeïstisch bouwwerk. De drie hoofdtempels van de prambanan zijn prachtig gelegen. We rijden verder langs tabak- en suikerrietvelden naar de mysterieuze, Sukuhtempel, die hoog boven de vlakte gebouwd is. Ver beneden ligt de laagvlakte van Centraal-Java te dampen in het tropenlicht.

  • foto paragraaf dag 5

     

    We maken een mooie, maar pittige wandeling van ongeveer drie uur door dit ongerepte berggebied naar Tawangmangu. In dit deel van Java zien ze niet veel Europeanen dus je wordt goed in de gaten gehouden en alle kinderen zwaaien en lachen naar je. Weet jij al hoe je hallo in het Indonesisch zegt? De busjes pikken ons weer op om ons naar het hotel in Tawamangu te brengen.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Malang Vandaag is een van de weinig lange busdagen van de reis. Via een steile pas rijden we richting Oost-Java. Aan het eind van de middag arriveren we in ons comfortabele hotel waar je nog een duik in het zwembad kunt nemen. Bommetje! Malang is een stad waar nog veel koloniale gebouwen te bewonderen zijn. Heb je na zoveel rijst stiekem toch zin in een lekkere Hollandse kroket, loop dan even langs het bekende café, Toko Oen. Toko Oen komt nog uit de koloniale tijd en serveert onder andere Nederlandse hapjes. 

  • foto keuzeprogramma dag 6

    Optioneel

    treinticket Madiun - Malang / €28,00 In plaats van de rit, van Tawamangu naar Malang met de bus af te leggen, kun je ervoor kiezen om dit stuk met de trein te reizen. Met de Malioboro Expres leg je, in ongeveer 5 uur, een prachtig traject, van Madiun naar Malang, af door het binnenland van Java. Je komt, wanneer je met de trein reist, een paar uur eerder aan in Malang. Het kan voorkomen dat er geen treintickets meer beschikbaar zijn. Indien dit het geval is dan laten we je dit bij boeking weten.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Malang / vrije dag Vandaag heb je een vrije dag om te doen waar je zelf zin in hebt. Wandelen, relaxen of een bezoek brengen aan de stad Malang. ’s Avonds is de alun-alun (centrale stadsplein) van Malang heel levendig met flanerende mensen en eetstalletjes.

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Bromo / jeep- en wandeltocht Vroeg uit bed, we gaan de Bromo-vulkaan op. In een uur rijden we naar een typisch Oost-Javaans dorp (Tumpang) waar Sawadee al jaren te gast is. Ons gastgezin heeft de koffie al klaar staan. Misschien is er tijd om de lagere school te bezoeken of om met de jongeren te voetballen, houd er rekening mee dat je ingemaakt wordt! 

  • foto paragraaf dag 8

     

    Onze bus maakt plaats voor stoere open jeeps. Staand heb je het beste uitzicht op het vulkaan landschap tussen Bromo en Semeru, het beginpunt van onze wandeltocht. We dalen af in de grote krater waar de Bromo in ligt, en lopen in ongeveer drie uur over een grillig zwart gestolde lava zee naar de andere kant van de kraterrand. Toch best spannend dat dit ooit kokende lava is geweest. In de namiddag bereiken we ons hotel. Het hotel is eenvoudig, maar schitterend gelegen op de kraterrand. Het voordeel van deze locatie is dat je de volgende ochtend niet ver hoeft te rijden naar de Bromo.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Kalibaru Jullie kunnen 's morgens vroeg opstaan om (optioneel) van de zonsopgang bij de Bromo te genieten. Zet je muts maar op, want is ’s ochtends erg koud op de Bromo. Met jeeps en vervolgens via een lange trap gaan we naar een spectaculair panoramapunt. Het uitzicht op Bromo, Semeru en het Tenggergebergte is werkelijk adembenemend. We ontbijten en rijden in zo’n vijf uur naar Kalibaru. Ons koloniale hotel ligt heel bijzonder, midden tussen kruidnagel- en koffieplantages.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Kalibaru / vrije dag Een volle dag om lekker zelf in te plannen! Gaan jullie chillen bij het zwembad, of over de plantages wandelen om te leren hoe de verschillende gewassen verbouwd worden? Maak kennis met het vriendelijke, ongedwongen Javaanse dorpsleven. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Lovina De komende dagen is het tijd voor zon en strand! Vanaf Kalibaru is het niet meer zo ver meer naar de veerboot die ons naar Bali brengt. Op Bali is het nog twee uur rijden naar Lovina, aan de noordkust. Onderweg zien we verschillende tempels. Ons comfortabele hotel met zwembad ligt pal aan het strand, dat hier uit zwart vulkaanzand bestaat. Vanaf het strand kun je zien hoe de vissers elke dag uitvaren. De zonsondergang vanaf het strand mag je niet missen!

  • foto dag 12

    Dag 12

    Lovina strand / vrije dag Het is erg leuk om langs het strand te lopen en te zien hoe de lokale vissersbevolking leeft. Je ziet ze elke dag uitvaren. Maak een gezellig kletspraatje en wie weet word je uitgenodigd voor een kopje koffie. Of zie jij misschien een stoere zonnebril bij een van de vele kraampjes in Lovina?

  • foto dag 13

    Dag 13

    Lovina strand / vrije dag Voor de kust bij Lovina heb je verschillende snorkelmogelijkheden, wauw! Wil je de onderwaterwereld op zijn allermooist wil zien, maak dan een excursie naar Pulau Menjangan, dat op een uur rijden van Lovina ligt. Een echte aanrader: er zijn hier zo veel vissen dat je het gevoel hebt in een tropisch aquarium te zwemmen!

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Munduk Tijd voor actie! In een uur rijden we van Lovina de bergen in. Hoog in de bergen, prachtig gelegen tussen de rijstvelden, verblijven we hier in een bijzondere accommodatie. Traditionele lumbungs (rijstschuren) zijn omgebouwd tot comfortabele cottages, van alle gemakken voorzien. Het is heerlijk om hier op je terras te zitten en te genieten van het uitzicht over rijstvelden en valleien.
    NB. bij reizen met vertrek op 14 en 21 juli 2019 verblijf je 1 extra nacht in Lovina en ga je op dag 15 richting Munduk.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Munduk / vrije dag Munduk is een ideale uitvalsbasis om mooie facultatieve wandelingen door de wilde binnenlanden te maken. Zo kan je een tocht maken die eindigt bij een hoge waterval. Via een duurzaam toerisme project dat hier is opgezet worden lokale gidsen ingehuurd die de tochten begeleiden. Ook kun je vandaag het Bali Tree Top park met de kinderen bezoeken, een leuk pretpark op een half uurtje afstand van Munduk.

  • foto dag 16

    Dag 16

    naar Ubud Dwars door de hooglanden van Bali dalen we af naar Ubud. Dit kunstenaarsdorp, gelegen tussen de groene sawa's, biedt leuke tripjes. Er zijn talloze winkels en galerieën om souvenirs te kopen. Ook zijn er musea die een mooie collectie moderne Indonesische schilderkunst bezitten. Misschien kun je één van de vele kleurrijke feesten en ceremoniën bijwonen. 's Avonds kun je een dansvoorstelling gaan bekijken. Je reisbegeleider weet hier de leukste plekken. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel met zwembad.

  • foto dag 17

    Dag 17

    Ubud / vrije dag Vandaag kun je een fietstour (optioneel) door Ubud maken. Ook als je niet gaat fietsen, is er meer dan genoeg te doen in Ubud. Dit is dé plek om je eens uitgebreid te laten masseren of om eindeloos langs de vele winkels en handwerkplaatsen te lopen. Wie weet zie je nog een leuke souvenir om mee te nemen voor een vriendje of vriendinnetje. De omgeving is interessant met schitterende rijstterrassen op de flanken van Gunung Agung. Langs de weg vind je overal bontgekleurde processies en tegen de avond nemen de Balinezen massaal een bad in een irrigatiekanaal. 

  • foto keuzeprogramma dag 17

    Optioneel

    Fietstour Ubud (inclusief lunch) / €35,00 In de omgeving van Ubud kun je een mooie fietstocht maken. Je wordt met de bus naar de rand van de Batur-vulkaan gebracht. Het uitzicht dat je hier 's morgens vroeg hebt op het kratermeer en Gunung Agung, Bali's hoogste berg, is fantastisch. Daarna volgt de fietstocht over kleine weggetjes. We fietsen op mountainbikes en fietsen voornamelijk bergafwaarts deels over onverharde routes. Er wordt gezorgd voor lunch en er gaat een gids mee die vertelt over het traditionele leven van de Balinees. Inbegrepen: transport, fiets, valhelm, gids en lunch (drankjes niet inbegrepen). NB Deze excursie kan vanaf 7 jaar geboekt worden.

  • foto dag 18

    Dag 18

    naar het strand van Canggu Het is maar een klein stukje rijden naar Canggu. Onderweg is het mogelijk om via de zeetempel Tanah Lot te rijden. Een spectaculair gezicht omdat de tempel bij hoog water omringd is door water. Daarna rijden we verder naar Canggu. Een typisch surfersplaatsje gelegen aan de westkust van Bali. Je vindt er rijstvelden, rustige stranden, hoge golven en hippe eettentjes met heerlijk eten. Een ideale plek om deze reis af te sluiten. Wil je Seminyak, Kuta of Sanur bezoeken dan kun je makkelijk een taxi nemen. We overnachten de laatste drie nachten in een comfortabel hotel met zwembad.

  • foto dag 19

    Dag 19

    Canggu / vrije dag Het plaatsje Canggu bestaat uit verschillende straatjes die allen uitkomen bij een stuk strand. Maak een lange wandeling langs het strand en kijk hoe surfers in de hoge golven verdwijnen. Bali staat niet voor niets bekend als surfersparadijs. Misschien leuk om zelf een lesje op het surfboard te wagen? Je kunt ook uitstapjes maken naar naastgelegen plaatsjes. Seminyak is de dichtstbijzijnde badplaats met leuke winkeltjes en souvenirs.

  • foto dag 20

    Dag 20

    Canggu / vrije dag Nog een laatste dag om te genieten van het prachtige Indonesië. Sluit jullie reis relaxed af op het strand of aan het zwembad. 

  • foto dag 21

    Dag 21

    terugvlucht naar Amsterdam Helaas, het zit er alweer op en waarschijnlijk is de tijd voorbij gevlogen! Vandaag maken we ons op om met de bus richting de luchthaven te gaan.

  • Dag 22

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verlengingspakketten

2-daagse verlenging Canggu

Wanneer je nog langer wilt genieten van de rust van Canggu, dan kun je verlengen voor twee extra nachten. Tijdens deze verlenging verblijf je in het hotel, waar je aan het eind van je rondreis verblijft. De prijs is inclusief hotelovernachtingen, transfers en ontbijt.

Let op: Tijdens de reis met vertrek op 29 juli 2018 is het niet mogelijk deze verlenging te boeken.

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Gallery Prawirotaman

     

    Gallery Prawirotaman Dit luxueuze hotel is voorzien van ruime, moderne kamers. De kamers zijn sfeervol ingericht en hebben een mooi uitzicht over de stad of het zwembad. In alle ruimtes is er gratis wifi aanwezig. In het restaurant staan zowel lokale als internationale gerechten op de menukaart. Verder is er een fitnessruimte en een spa aanwezig waar je heerlijk kunt ontspannen.

  • foto Nava Tawamangu

     

    Nava Tawamangu Nava Tawamangu hotel is prachtig gelegen in de bergen en omringt door rijstvelden. Nabij het hotel vind je de Grojogan Sewu waterval. Het hotel beschikt over een infinity zwembad met uitzicht over de bergen en rijstvelden. Ook heeft het hotel een mooi terras en restaurant. De kamers hebben een eigen badkamer, air-conditioning en tv. Er is Wi-Fi aanwezig in het hotel.

  • foto Santika Premiere Malang

     

    Santika Premiere Malang Het Santika Premiere biedt een zwembad, gratis WiFi en een restaurant met Indonesische en internationale gerechten. De comfortabele kamers beschikken over een eigen badkamer en airconditioning en balkon met uitzicht op de tuin of het zwembad.

  • foto Hotel Bromo Permai

     

    Hotel Bromo Permai Hotel Bromo Permai ligt op steenworpafstand van het Bromo Tengger Semeru National Park. De kamers zijn eenvoudig maar comfortabel ingericht. Het hotel beschikt over een eigen restaurant waar ze lekkere gerechten serveren.

  • foto Café Lava

     

    Café Lava Café Lava is een eenvoudige accommodatie op een fantastische locatie, namelijk vlakbij de kraterrand van Bromo-vulkaan. Op een paar minuten lopen van de accommodatie zie je de mooiste zonsondergang. De accommodatie heeft een klein restaurantje. De kamers hebben een eigen badkamer.

  • foto Kalibaru Cottages

     

    Kalibaru Cottages Kalibaru cottages is fijn gelegen op een rustige heuvel met uitzicht op de Ruang berg en de prachtige vallei. Alle huisjes zijn omgeven door een prachtige tuin. Er is een zwembad en restaurant aanwezig

  • foto  The Lovina

     

    The Lovina In het 5-sterrencomplex The Lovina verblijf je in deluxe suites. De suites beschikken over een balkon of terras met uitzicht en eigen badkamer. Het complex ligt op slechts 2 minuten loopafstand van het strand. Verder beschikt het complex over een zwembad, wellnesscentrum, bar en een erg goed restaurant.

  • foto Puri Lumbung

     

    Puri Lumbung De 'lumbung' of rijst graanschuur is onderdeel van uniek cultureel erfgoed van Bali. Hier werden ze met kleine aanpassingen omgetoverd tot eenvoudige, maar charmante accommodatie. Munduk ligt in de koele berglucht waardoor fans / airco overbodig zijn. De gasten genieten van spectaculaire zonsondergangen en prachtige panorama's van de rijstvelden en kustlijn in de verte.

  • foto Sankara Ubud

     

    Sankara Ubud Het Sankara Ubud Resort is gelegen tussen de groene rijstvelden en biedt een ontspannen vakantie met een restaurant, een buitenzwembad en een spa. Het hotel ligt op 15 minuten rijden van het centrum van Ubud en zorgt voor dagelijkse shuttle transfers. De ruime kamers zijn smaakvol ingericht. In alle ruimtes kan gebruik gemaakt worden van gratis WiFi. In het restaurant kun je diverse Indonesische en Westerse gerechten bestellen.

  • foto Aston Canggu Beach Resort

     

    Aston Canggu Beach Resort Canggu is een sfeervol plaatsje aan het strand met rijstvelden en hippe eettentjes. Op loopafstand van het hotel zijn diverse restaurants en bars met livemuziek te vinden. Vraag het vriendelijk personeel om tips. Het hotel beschikt over wifi, een zwembad, fitness ruimte, CUBA bar en de Upzscale bar, een all dining area. De ruime kamers zijn modern en van alle gemakken voorzien.

  • foto Bus

     

    Bus We reizen met een eigen mini bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.


Info over accommodaties

Om Java en Bali optimaal en zo comfortabel mogelijk te beleven zijn de accommodaties zorgvuldig gekozen. Gedurende de reis slaap je over het algemeen in comfortabele vier sterren accommodaties. In Canggu verblijf je drie nachten in een zeer comfortabel vier sterren hotel. Tevens zijn er een aantal speciale en karakteristieke accommodaties gekozen; zoals de accommodatie met een fantastische locatie aan de rand van de Bromo-vulkaan, de accommodatie in de groene bergen van Tawamangu of de accommodatie in Munduk met uitzicht op de rijstvelden. Deze accommodaties zijn iets eenvoudiger en kunnen er verschillende type kamers gereserveerd worden. 

Reis je met z’n tweeën of drieën dan deel je een kamer. Boek je met meer dan drie personen, dan proberen wij om twee kamers naast elkaar te boeken. We kunnen dit echter niet garanderen. We willen je er op wijzen dat een driepersoonskamer vaak inhoudt dat er een extra oplap bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt. De accommodatie bij de Bromo en in Munduk zijn wat eenvoudiger en hier wordt er een extra matras op de grond gelegd. Uit ervaring weten we dat deze voor lange Nederlandse reizigers niet altijd toereikend zijn. Daarnaast blijft met drie bedden in een tweepersoonskamer natuurlijk minder ruimte over voor je bagage. 

Vervoer

We reizen met een eigen bus op Java. Dit heeft als voordeel dat we kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden wanneer dat het beste uitkomt. Houd er rekening mee dat we reizen met vervoer van lokale standaard. De Bromovulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep bezocht. Deze jeep zijn oude robuuste wagens. We nemen de ferry van Java naar Bali. Op Bali maken we gebruik van minibusjes.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Bezoek aan het Javaanse dorpje Candirejo
  • Nederlandstalige of engelstalige lokale reisbegeleiding
  • Bezoek aan de Borobodur en de Prambanan (excl. entreegelden)
  • Mogelijkheden voor wandelingen door rijstvelden
  • Entreegelden Bromo
  • Bootovertocht van Java naar Bali

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 190 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 340,-
Fooien€ 80,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 150,-
Enkele voorbeelden:
- Fietstaxitocht Yogyakarta€ 7,-
- Ramayana ballet incl. diner IDR 420.000,-
- Entree Borobodur$ 25,-
- Entree Prambanan$ 25,-
- Plantage rondleiding Kalibaru IDR 125.000,-
- Fietstour Ubud€ 35,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van deelnemers. Indonesië is nu eenmaal een arm land waar dingen soms anders lopen dan voorzien is. Door de opzet van de route bevat de reis maar weinig lange busritten, deze worden echter gecomposeerd door meerdere dagen op één plek. Over het algemeen komen we ’s middags bij de accommodatie aan zodat de kinderen tijd hebben om nog even wat te spelen of te zwemmen. De wandeltochten zijn altijd facultatief. 

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Indonesië, maar tijdens deze reis kom je echter niet in risicogebieden.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen. We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van het individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje, kaki lima betekent 5 benen, 2 benen van de eigenaar, 2 benen zijn de wielen en 1 been is de standaard). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Het leidingwater kun je alleen drinken nadat het eerst gekookt is. Je kunt wel gerust je tanden poetsen en je mond spoelen met leidingwater, mits je alles weer uit spuugt. Koffie, thee, frisdrank en mineraalwater (in halve en hele literflessen te koop) zijn overal verkrijgbaar.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren!

In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Indonesisch samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Indonesisch.

Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Indonesië Comfort-Plus reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet tenminste zes maanden geldig zijn bij aankomst in Indonesië.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Het aanvraagformulier voor het visum vindt u hier

U kunt er ook voor kiezen het visum te laten regelen door de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100 

Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30°C. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten. De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java en Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt.

Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus op Java. Dit heeft als voordeel dat we kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden wanneer dat het beste uitkomt. Houd er rekening mee dat we reizen met vervoer van lokale standaard. De Bromovulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep bezocht. Deze jeep zijn oude robuuste wagens. We nemen de ferry van Java naar Bali. Op Bali maken we gebruik van minibusjes.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Een broek of rok die heel kort is kun je beter niet meenemen naar Indonesië, want dit is overal ongepast. Java is een islamitisch eiland en Bali is hindoeïstisch. Hier komen veel toeristen zich weinig aantrekken van de kledingsnormen van de lokale cultuur. Wij adviseren je om geen korte broeken/rokken en hemdjes te dragen, behalve op het strand.

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. 

Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje ter plekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhanddoek of badjas gebruiken.

Wat je écht nodig hebt:

  • schoenen waar je goed mee kunt wandelen
  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel
  • zaklantaarn
  • warme trui, sweater of fleece voor koude avonden en voor bezoek aan Bromo
  • zwemkleding
  • handdoek
  • paraplu en/of regenjas

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop)
  • slippers
  • Studentenkaart (voor eventuele kortingen)
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet hoeft mee te nemen:

  • slaapzak of slaapmat
  • klamboe

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. We raden aan om ook een reserveset batterijen mee te nemen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 9.9
Vervoer 9.1
Overnachtingen 8.1
Reisroute 8.8
8.3 28 beoordelingen
  • 8 04-08-2018

    Lisanne

    Heerlijke reis. Veel gezien onderweg maar ook lekker relaxen aan het strand of bij het zwembad.

  • 8 04-08-2018

    Roosmarijn

    De reis was heel mooi en bijzonder. Ik heb veel gezien, maar ook tijd gehad om te relaxen bij het zwembad met mijn nieuwe vriendinnen.

  • 8 21-07-2018

    Bianca

    Mooie gevarieerde reis.

  • 8 21-07-2018

    Helen

    De reis was heerlijk, afwisselend en heeft ons een goed beeld gegeven van de cultuur en de natuur van Java en Bali.

  • 8 14-07-2018

    Tanja

    We hebben een hele mooie reis door Indonesië gemaakt. Veel gezien en gedaan, leuk gezelschap en leuke reisleiding.

  • 7 14-07-2018

    Andrea

    Een prachtige reis met een zeer ervaren en kundige reisleidster, Karin Goris. De route is goed opgebouwd, maar eindigt in Canggu helaas niet in stijl; zeker niet gezien de doelgroep, 'comfort plus'.

  • 8 23-07-2017

    Christel

    Erg leuke reis. Veel gedaan, veel gezien.

  • 8 23-07-2017

    Max

    Prima reis. Veel gedaan en veel gezien. Leuke groep kinderen.

  • 8 23-07-2017

    Noah

    Leuk reis. Veel gedaan en veel gezien

  • 8 23-07-2017

    Arno

    Veel gezien en gedaan. Is erg goed bevallen.

  • 10 23-07-2017

    Mariska

    De reis was zeer goed uitgebalanceerd; in het begin meer actief, op het einde meer ruimte voor ontspanning. Ook zeer goed dat de reis 12+ was, waardoor de kinderen beter aansluiting vonden.

  • 9 09-07-2017

    Anouk

    Geweldige ervaring; enorm veel gezien en gedaan. Alles was top geregeld en onze reisbegeleider Theo was echt super. Veel geleerd van al zijn uitleg en mooie verhalen.

  • 8 09-07-2017

    Ronald

    Het programma zat goed in elkaar, soms misschien net iets té vol. Hotelkeuze was prima, ook de snelle reactie op de teleurstellende kamer toedeling. De treinreis was wat minder, daar het uitzicht slecht was. De reisbegeleider was uitstekend!

  • 9 09-07-2017

    Astrid

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 9 07-08-2016

    Jan

    Schitterende reis, mooie hotels, goed vervoer. Laatste locatie heel mooi hotel, maar wel erg afgelegen.

  • 7 24-07-2016

    Marcel

    Een leuke en afwisselende reis. Mooi om te zien dat de dorpen waar Sawadee al langer mee werkt, vooruitgang boeken en voor zichzelf een beter leven kunnen opbouwen. Als liefhebber van snorkelen en duiken, zou ik graag wat tijd hebben gehad aan de oostkust van Bali.

  • 7 24-07-2016

    Mylène

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 24-07-2016

    Annemiek

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 24-07-2016

    Colette

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 9 10-07-2016

    David

    Goed gecombineerd programma (natuur, cultuur, activiteiten en ontspanning), goede faciliteiten, goede begeleiding

  • 9 10-07-2016

    Kathleen

    Prachtige reis.Veel gezien en meegemaakt.Geweldige gids (Obbo) en fijne groep.

  • 9 10-07-2016

    Simone

    Geweldig avontuur, superleuke groep voor zowel de volwassenen en kinderen, fantastische reisbegeleider, kortom wij hebben genoten en zijn erg positief verrast door dit concept! (eerste keer in groep voor ons, de combinatie actief reizen en kinderen in dezelfde leeftijdsgroep waardoor zeer goede aansluiting en fijne sfeer is erg goed bevallen)

  • 9 01-08-2015

    Gilbert

    Geweldige familiereis naar IJsland, heel veel gezien en meegemaakt. Mooie hotels gehad, waaronder een paar prachtige luxe resorts! Alles was goed georganiseerd en anders werd het geregeld door onze top-reisleider, Arie.

  • 8 01-08-2015

    Irene

    Wederom een geweldige familiereis. Mooie mix van cultuur, natuur en lekker relaxen. Uitstekende gids (Artana) maar ook prima chauffeurs en 'conducteur' die ons steeds veilig door het drukke aziatische verkeer wisten te loodsen. De meestal luxe hotels en de gezellige reisgenoten maakten het helemaal af!

  • 8 01-08-2015

    Leonard

    Mooie, afwisselende rondreis vol cultuur, natuur, ontspanning en voldoende vrije tijd om eigen keuzes te maken

  • 10 01-08-2015

    Agaath

    Prachtige groepsreis met een goede balans tussen cultuur, natuur en strand/rust. Zowel voor jongere als oudere kinderen zeer geschikt

  • 7 01-08-2015

    Aniek

    Erg leuke familiereis maar niet goed geregeld (comfort maar toch op de grond moeten slapen)en een einde dat niet goed bij de reis past

  • 10 01-08-2015

    Wouter

    Ik zou tegen alle andere zeggen dat dit echt een supertoffe groepsreis was, alle hotels waren mooi en misschien ook wel het belangrijkste wat een reis moet hebben is een superleuke groep. Het is ondertussen ongeveer vier weken geleden dat ik ze zag en ik mis ze nog steeds heel erg

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.