MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Java & Bali Hoogtepunten
  • 1De meest complete familiereis om de mooiste hoogtepunten van Java en Bali te beleven
  • 2Overnachting aan de rand van de Bromo met prachtig uitzicht op de vulkaan
  • 3Inclusief bezoek aan Candirejo, een sfeervol Javaans dorp
  • 4Comfortabele en gezellige hotels, vaak met zwembad
  • 5Mogelijkheid tot excursie per fietstaxi(becak) door het gezellige Yogyakarta
  • 6Veel vrijheid in het programma zodat je ook tijd hebt om er met je gezin op uit te trekken
  • 7Optionele fietstocht per mountainbike langs rijstterrassen en dorpjes op Bali
  • 8Ontspannen strandverblijf in de prachtige omgeving van Permuteran
  • 9Veel contact met de lokale bevolking, wandelingen door rijstvelden en dorpjes
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Jakarta
  • Dag 2 aankomst Yogyakarta
  • Dag 3 Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobudur
  • Dag 4 Yogyakarta / bezoek Prambanan
  • Dag 5 naar Kediri
  • Dag 6 naar Malang
  • Dag 7 naar de Bromovulkaan
  • Dag 8 naar Kalibaru
  • Dag 9 Kalibaru / vrije dag
  • Dag 10 naar Pemuteran
  • Dag 11 Pemuteran / vrije dag
  • Dag 12 Pemutaran / vrije dag
  • Dag 13 naar Ubud
  • Dag 14 Ubud / vrije dag
  • Dag 15 Ubud / vrije dag
  • Dag 16 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 17 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/24
Reiscode
IHF

Zeg selamat pagi tegen Indonesië

Tijdens deze bijzondere familiereis door Indonesië is er naast tijd om cultuur te snuiven en contact te leggen met de lokale bevolking, ook voldoende tijd voor ontspanning. Deze reis is geschikt voor jong en oud. Terwijl de kinderen al fietsend door de rijstvelden of zwemmend hun energie kwijtraken, kunnen ouders heerlijk relaxen aan het zwembad van gezellige en comfortabele hotels. Zijn jullie ondernemend, nieuwsgierig én in voor avontuur? Dan sluit deze familiereis Indonesië perfect aan bij jullie gezin.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 11 jul / 27 jul
    Beschikbaar
    vinkje
    12

    Familiereis Java & Bali Hoogtepunten: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  11 juli 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  16
    Aantal opties op deze reis  8
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  8*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man vrouw meisje vrouw
    49-55  39-48  16  19
    Familie 2
    vrouw man meisje meisje
    49-55  49-55  16  16
    Familie 3
    man vrouw vrouw
    49-55  39-48  18
    Familie 4
    man vrouw jongen
    56+  56+  16
    Familie 5
    vrouw meisje
    39-48  17
    Familie 6
    vrouw meisje
    39-48  16
    Familie 7
    vrouw meisje
    39-48  17
    Familie 8
    vrouw vrouw
    49-55  19
    Familie 9
    vrouw vrouw
    49-55  19
    transpixtranspixtranspix
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Fietstour Ubud (inclusief lunch):  14
    Op zoek naar zeeschildpadden - Sukamade:  4
    samenstelling
    € 1698,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 350,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Bootovertocht van Java naar Bali
  • Bezoek aan het Javaanse dorpje Candirejo
  • Bezoek aan Candirejo met lunch
  • Nederlandstalige of engelstalige lokale reisbegeleiding
  • Bezoek aan de Borobodur (excl. entreegelden)
  • Bezoek aan de Prambanan (excl. entreegelden)
  • Entreegelden Bromo
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Fietstaxitocht Yogyakarta
  • - Ramayana ballet incl. diner
  • - Entree Borobodur
  • - Entree Prambanan
  • - Plantage rondleiding Kalibaru
  • - Sukamade: fototoestel en videocamera toeslag

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam – Jakarta Vandaag begint jullie familiereis naar Indonesië! Op het vliegveld of in het vliegtuig zal je waarschijnlijk al wat groepsgenoten tegenkomen. De vluchttijden staan vermeld bij het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Yogyakarta Bij aankomst staat de reisbegeleid(st)er al te wachten en rijden we naar ons centraal gelegen hotel. Yogyakarta, de sultanstad, is het eeuwenoude artistieke centrum van Java en is een vriendelijke, ontspannen stad. Het is een aanrader om in de avond samen met je kinderen rond te slenteren door de gezellige straatjes rondom Jalan Malioboro. Op straat kun je niet om de vele saté kraampjes heen. Of heb je liever nasi goreng? We slapen 3 nachten in een gezellig hotel met zwembad.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobudur Vandaag bezoeken we de Borobudur. Vervolgens rijden we naar de Borobudur. Dit is het grootste boeddhistische heiligdom ter wereld. Een lange stenen trap leidt naar de vele plateaus, die met grandioze reliëfs versierd zijn. Je kunt hier op eigen gelegenheid ronddwalen of een gids inhuren. Vanaf een afstand leek de tempel niet zo groot, maar wacht maar tot je er bovenop staat! Het uitzicht vanaf het hoogste plateau tussen de stoepa’s is enorm indrukwekkend. Kijk maar eens goed, want binnenin de stoepa’s staan boeddha beelden. 

  • foto dag 4

    Dag 4

    Yogyakarta / bezoek Prambanan Tijdens je familie rondreis Indonesië kan je met je kinderen een optionele tocht per becak (fietstaxi) maken langs werkplaatsen in de smalle stille straten. Het is spannend om je in het hectische verkeer te begeven, maar gelukkig houdt iedereen goed rekening met elkaar. We bezoeken het Kraton, het paleis van de sultan. In de stad worden allerlei oude ambachten uitgeoefend, zoals batikken en het maken van wayangpoppen. Weet jij hoe wayangpoppen eruit zien? In het Kraton zijn vaak wayang- en dansvoorstellingen te zien, begeleid door een gamelan orkest. In de namiddag of morgenochtend bezoeken we de Prambanan, een indrukwekkend hindoeïstisch bouwwerk. De drie hoofdtempels zijn schitterend gelegen. We keren daarna weer terug naar ons hotel in Yogya.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Kediri Vandaag rijden we naar Kediri. De reis van Yogyakarta naar Malang is erg lang, vandaar dat Kediri een fijne en welkome tussenstop is. Kediri ligt tussen een mooi tropisch berglandschap waar je er op uit kunt trekken. Natuurlijk is het ook mogelijk om lekker uit te rusten in het mooie en comfortabele hotel met zwembad waar je een nacht verblijft. Wie ligt er als eerst in het zwembad?

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Malang Met een paar uur rijden komen we aan in Malang, een mooie stad waar nog veel koloniale gebouwen te bewonderen zijn. Voor Nederlanders is het altijd leuk om in de bekende Toko Oen wat te drinken, of zelfs een kroket te eten, en de (vergane) glorie van Tempo Doeloe te ondergaan. ’s Avonds is de alun-alun (centrale stadsplein) heel levendig met flanerende mensen en eetstalletjes. We slapen in een centraal gelegen hotel.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar de Bromovulkaan Via de stad Probolinggo beklimmen we met de bus de Bromo. De weg is steil, zelfs zo steil dat we het laatste stuk met een lokale bus moeten. Het hotel is schitterend gelegen op de kraterrand. Het voordeel van deze locatie is dat je de volgende ochtend niet ver hoeft te rijden naar de Bromo. Wanneer de zon ondergaat boven de krater mag je dat absoluut niet missen. Er wordt muziek gemaakt en bij kaarslicht heerst er een echte ‘chaletsfeer’.

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Kalibaru Je kunt 's morgens vroeg opstaan om de zonsopgang op de Bromo mee te maken. Met jeeps kun je naar een spectaculair panoramapunt rijden. Het uitzicht op Bromo, Semeru en het Tenggergebergte hier is werkelijk adembenemend. Hier schiet je de mooiste foto’s. Na een stevig ontbijt rijden we in een uur of vijf naar Kalibaru. Ons koloniale hotel hier ligt heel bijzonder, midden tussen kruidnagel- en koffieplantages. Je bent hier echt één met de natuur. Na zo'n lange dag is het heerlijk verfrissend om een duik te nemen in het zwembad van het hotel. Of heeft iemand nog puf voor een potje waterpolo?

  • foto dag 9

    Dag 9

    Kalibaru / vrije dag Een volle dag om lekker zelf in te plannen! Gaan jullie chillen bij het zwembad, of over de plantages wandelen om te leren hoe de verschillende gewassen verbouwd worden? 

  • foto keuzeprogramma dag 9

    Optioneel

    Op zoek naar zeeschildpadden - Sukamade / €100,00 Puur Sawadee - Op zoek naar zeeschildpadden
    Je kan er voor kiezen om in Sukamade op zoek te gaan naar zeeschildpadden. Als je voor deze optionele excursie kiest, ziet het programma er als volgt uit:

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Pemuteran We staan op tijd op en rijden na het ontbijt in ongeveer twee uur naar de haven van Ketapang waar we de oversteek naar Bali zullen maken. In ongeveer 1 uur zal de veerboot ons bij het volgende eiland brengen. We rijden nog een korte afstand naar onze volgende bestemming Pemuteran. Pemuteran is een ontspannen dorp dicht bij het West Bali National Park. We verblijven drie nachten in een comfortabel hotel dichtbij het strand.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Pemuteran / vrije dag Je hebt in Pemuteran twee vrije dagen om zelf in te vullen. Wat zeker een bezoekje waard is op je vrije dag, is het West-Bali National Park, ook wel Bali Barat National Park genoemd. Dit prachtig beschermd natuurgebied in het noordwesten van Bali is niet zo bekend onder vele reizigers. Zonde! Je waant je hier in een natuurlijke omgeving en bent even helemaal weg van de drukte. Het ongerepte park bestaat uit regenwoud, bossen, uitgedoofde vulkanen, droge savanne, zandstranden en koraalrif. 

  • foto dag 12

    Dag 12

    Pemutaran / vrije dag Vandaag heb je nog een volle vrije dag die je naar eigen wens in kunt vullen. Wat misschien een leuk idee is, is het bezoeken van Menjangan Island. Dit is de ideale plek om te snorkelen. Het koraalrif is hier prachtig en er zijn kleurrijke tropische vissen in overvloed. Zie voor meer informatie hieronder. Gelukkig blijven we ook in een mooi resort waar je heerlijk kunt ontspannen als je liever even uitrust in plaats van dingen onderneemt.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Ubud Vandaag rijden we in ongeveer drie uur naar Ubud. Dit kunstenaarsdorp, gelegen tussen de groene sawa's (rijstvelden), biedt genoeg vertier. Er zijn talloze winkels en galerieën om souvenirs te kopen. Misschien kun je één van de vele kleurrijke feesten en ceremoniën bijwonen. 's Avonds kun je een dansvoorstelling gaan bekijken. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel met zwembad.

  • foto dag 14

    Dag 14

    Ubud / vrije dag In Ubud kom je tijd te kort. Dit is dé plek om je eens uitgebreid te laten masseren en eindeloos langs de vele winkels te lopen. Vandaag kun je een bijzondere fietstocht maken door de omgeving van Ubud.

  • foto keuzeprogramma dag 14

    Optioneel

    Fietstour Ubud (inclusief lunch) / €35,00 In de omgeving van Ubud kun je een mooie fietstocht maken. Je wordt met de bus naar de rand van de Batur-vulkaan gebracht. Het uitzicht dat je hier 's morgens vroeg hebt op het kratermeer en Gunung Agung, Bali's hoogste berg, is fantastisch. Daarna volgt de fietstocht over kleine weggetjes. We fietsen op mountainbikes en fietsen voornamelijk bergafwaarts deels over onverharde routes. Er wordt gezorgd voor lunch en er gaat een gids mee die vertelt over het traditionele leven van de Balinees. Inbegrepen: transport, fiets, valhelm, gids en lunch (drankjes niet inbegrepen). NB Deze excursie kan vanaf 7 jaar geboekt worden.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Ubud / vrije dag Vandaag kun je doen wat je zelf wilt. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan het bekende Monkey Forest. Dit is een apenbos met tempels waar meer dan driehonderd apen los tussen de mensen rondlopen. Ook kun je deelnemen aan een excursie die je langs verschillende kunstgalerijen van Ubud brengt. 's Avonds kun je in Ubud een dansvoorstelling bekijken in een paleis.

  • Dag 16

    vlucht naar Amsterdam Helaas, deze fantastische familiereis Indonesië zit er alweer op! We stappen vandaag op het vliegtuig naar Amsterdam waar jullie afscheid nemen van de groepsgenoten. De vluchttijden staan vermeld bij het vluchtschema.

  • Dag 17

    aankomst Amsterdam

Verlengingspakketten

2-daagse verlenging Seminyak

Wil je nog wat langer genieten van Bali met zijn heerlijke klimaat en bijzondere cultuur dan kun je je reis in Seminyak verlengen. Je verblijft twee extra nachten in Puri Saron. De prijs is inclusief transfer naar Seminyak, hotelovernachtingen, transfer naar het vliegveld en ontbijt.

Verlenging Seminyak - kort 2 dagen € 115,-
Verlenging Seminyak - kort (o.b.v. triple kamer) 2 dagen € 100,-

Lees meer

4-daagse Verlenging Seminyak

Wil je nog wat langer genieten van Bali met zijn heerlijke klimaat en bijzondere cultuur dan kun je je reis in Seminyak verlengen. Je verblijft vier extra nachten in Puri Saron. De prijs is inclusief transfer naar Seminyak, hotelovernachtingen, transfer naar het vliegveld en ontbijt.

Verlenging Seminyak - lang 4 dagen € 210,-
Verlenging Seminyak - lang (o.b.v. triple kamer) 4 dagen € 180,-

Lees meer

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 750,- tot € 850,-.

Het landarrangement begint in Jakarta (Java) en eindigt in Ubud (Bali).

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Indies Heritage Hotel

     

    Indies Heritage Hotel Dit hotel ligt in een van de meest historische wijk van Yogyakarta, Prawirotaman. Het biedt een buitenzwembad met een terras. De kamers zijn modern ingericht en beschikken over airconditioning en een flatscreen-tv. Wifi is gratis beschikbaar in de gehele accommodatie. 

  • foto Hotel Bukit Daun

     

    Hotel Bukit Daun Hotel Bukit Daun ligt op slecht vijf minuten afstand van het recreatiegebied Puhsarang. Het hotel beschikt over een mooi groot buitenzwembad om lekker in af te koelen. De ruime kamers zijn in Indonesische stijl ingericht en beschikken over een eigen badkamer en koelkast. Daarnaast heeft het hotel een mooie tuin en een restaurant waar heerlijke Indonesische en internationale gerechten serveren.

  • foto Ariya Gajayana

     

    Ariya Gajayana Het Aria Gajayana hotel is gelegen op een centrale locatie in Malang. De comfortabele kamers zijn allen voorzien van airconditioning en een groot raam met uitzicht over de stad. In het hotel bevinden zich twee eetgelegenheden, een buitenzwembad en er is gratis WiFi beschikbaar.

  • foto Hotel Lava View

     

    Hotel Lava View Eenvoudige accommodatie op een fantastische locatie, namelijk met uitkijk op de adembenemende Bromo-vulkaan. Je mag hier de zonsondergang beslist niet missen. Het hotel ademt een chalet-achtige sfeer uit. In de avond wordt er muziek gemaakt in het restaurant.

  • foto Kalibaru Cottages

     

    Kalibaru Cottages Kalibaru cottages is fijn gelegen op een rustige heuvel met uitzicht op de Ruang berg en de prachtige vallei. Alle huisjes zijn omgeven door een prachtige tuin. Er is een zwembad en restaurant aanwezig

  • foto Tirta Sari Bungalows

     

    Tirta Sari Bungalows Gelegen op rijafstand van Menjangan vind je de Tirta Sari Bungalows. Het beschikt over een restaurant die elke dag Indonesische gerechten serveert en heeft een klein supermarktje. De kamers zijn allemaal voorzien van een eigen patio en gratis WiFi. Verder zijn ze sfeervol ingericht en beschikken over een ventilator of airconditioning. 

  • foto Pertiwi Bisma Resort

     

    Pertiwi Bisma Resort Pertiwi Bisma Resort ligt dichtbij Monkey Forest. Het resort heeft mooie groene tuinen, een spa en een buiten zwembad. In het restaurant van de accommodatie kun je zowel binnen als buiten dineren. De kamers hebben een balkon of terras, eigen badkamer, tv en Wi-Fi.

  • foto Hotel Puri Saron - verlengingshotel

     

    Hotel Puri Saron - verlengingshotel Centraal gelegen resort aan het strand van Seminyak. De ruime kamers liggen in een grote fleurige tuin. Er is een groot buitenzwembad en een spa. Het hotel heeft twee restaurants waar je heerlijk Balinees kunt eten, maar ook pizza's kan bestellen. De perfecte afsluiter!

  • foto Bus

     

    Bus We reizen met een eigen mini bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.

  • foto Tirta Sari Bungalows

     

    Tirta Sari Bungalows Gelegen op rijafstand van Menjangan vind je de Tirta Sari Bungalows. Het beschikt over een restaurant die elke dag Indonesische gerechten serveert en heeft een klein supermarktje. De kamers zijn allemaal voorzien van een eigen patio en gratis WiFi. Verder zijn ze sfeervol ingericht en beschikken over een ventilator of airconditioning. 


Info over accommodaties

De overnachtingen zijn in comfortabele en gezellige hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. In Yogyakarta, Kediri, Kalibaru, Ketapang en Ubud is er een zwembad voor een verfrissende duik. Extra bijzonder is de overnachting in een eenvoudige lodge aan de rand van de Bromo met prachtig uitzicht. We hebben juist voor een accommodatie dichtbij de Bromo vulkaan gekozen, zodat je voor de zonsopgang niet nog vroeger uit de veren hoeft. 

Reis je met z’n tweeën of drieën dan deel je een kamer. Boek je met meer dan drie personen, dan proberen wij om twee kamers naast elkaar te boeken. We kunnen dit echter niet garanderen. We willen je er op wijzen dat een driepersoonskamer vaak inhoudt dat er een extra oplap bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt. Op een enkele locatie kan het voorkomen dat geen derde bed kan worden bijgezet. In dat geval wordt een extra matras op de grond geplaatst. Uit ervaring weten we dat deze voor lange Nederlandse reizigers niet altijd toereikend zijn. Daarnaast blijft met drie bedden in een tweepersoonskamer natuurlijk minder ruimte over voor je bagage. Wil je dit liever niet dan adviseren we je aan om een eenpersoonskamer te boeken. 

Vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. We varen met een publieke ferry van Java naar Bali.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Bootovertocht van Java naar Bali
  • Bezoek aan het Javaanse dorpje Candirejo
  • Bezoek aan Candirejo met lunch
  • Nederlandstalige of engelstalige lokale reisbegeleiding
  • Bezoek aan de Borobodur (excl. entreegelden)
  • Bezoek aan de Prambanan (excl. entreegelden)
  • Entreegelden Bromo

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€270,-
Fooien€ 80,-
Overige optionele entreegelden en excursies€150,-
Enkele voorbeelden:
- Fietstaxitocht Yogyakarta € 7,-
- Ramayana ballet incl. diner IDR 420.000,-
- Entree Borobodur $25,-
- Entree Prambanan $25,-
- Plantage rondleiding Kalibaru IDR 125.000,-
- Sukamade: fototoestel en videocamera toeslag IDR 50.000,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van deelnemers. Indonesië is nu eenmaal een arm land waar dingen soms anders lopen dan voorzien is. De reis is geschikt voor kinderen vanaf 7 jaar waarbij er rekening gehouden dient te worden met een aantal lange busreizen. De wandeltochten zijn altijd facultatief.. 

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Indonesië, maar tijdens deze reis kom je echter niet in risicogebieden.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen. We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen.

Maaltijden

maaltijden

Alle ontbijten en de lunch bij het bezoek aan Candirejo zijn bij de prijs inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurant of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Het leidingwater kun je alleen drinken nadat het eerst gekookt is. Je kunt wel gerust je tanden poetsen en je mond spoelen met leidingwater, mits je alles weer uit spuugt. Koffie, thee, frisdrank en mineraalwater (in halve en hele literflessen te koop) zijn overal verkrijgbaar.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren.

In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Indonesisch samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Indonesisch

Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Java & Bali Hoogtepunten reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet tenminste zes maanden geldig zijn bij aankomst in Indonesië.

Voor het reserveren van de treintrajecten hebben we je volledige paspoortgegevens nodig. We verzoeken je om de volledige paspoortgegevens waarmee je in Indonesië gaat reizen, bij boeking aan te leveren. Indien je een nieuw paspoort aan moet vragen, ontvangen wij graag uiterlijk 8 weken voor vertrek je nieuwe paspoortgegevens. Als wij deze gegevens niet op tijd in ons bezit hebben, dan bestaat de kans dat er kort voor vertrek niet voldoende treintickets beschikbaar zijn. LET OP: Mocht je je paspoort moeten vernieuwen nadat je bij ons geboekt hebt, geef dan bij boeking je oude paspoortgegevens door. Geef zodra je je nieuwe paspoort hebt deze gegevens, aan ons door. Indien je een nieuw paspoort hebt neem dan je oude én je nieuwe paspoort mee op reis!

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Het aanvraagformulier voor het visum vindt u hier.

U kunt er ook voor kiezen het visum te laten regelen door de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

elangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen wel al voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Bij de Ambassade in Den Haag kan dit online, vervolgens kun je de bevestiging afdrukken en meesturen met de andere visumbescheiden (het paspoort, de pasfoto, de boekingsbevestiging, etc.).

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100
Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30°C. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten. De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java en Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt.

Meer informatie over het weer op deze bestemming kun je vinden op www.weeronline.nl. Niet alleen kun je actueel weer bekijken, maar ook klimaatgrafiekjes met gemiddeldes van de afgelopen jaren, zodat je een beeld krijgt van het weer dat je kunt verwachten. Heel handig is ook de reisplanner (onder het kopje klimaat als je een stad hebt aangeklikt), waarmee je een beknopt weerbeeld krijgt voor de periode die je aangeeft te reizen (niet bij alle steden beschikbaar).

Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. We varen met een publieke ferry van Java naar Bali.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje terplekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhandoek of badjas gebruiken.

Wat je écht nodig hebt:

  • schoenen waar je goed mee kunt wandelen
  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel 
  • zaklantaarn 
  • warme trui, sweater of fleece voor koude avonden 
  • zwemkleding 
  • badhanddoek

Wat is handig om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop) 
  • slippers
  • studentenkaart (voor eventuele kortingen)
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet hoeft mee te nemen:

  • slaapzak of slaapmatje 
  • klamboe

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. We raden aan om ook een reserveset batterijen mee te nemen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 9.3
Vervoer 7.7
Overnachtingen 7.5
Reisroute 7.5
8.2 34 beoordelingen
  • 8 14-07-2018

    Sandra Smits

    Ik vond het echt een heel erg leuke reis met een prima opbouw. Heel erg prettig om van het hele drukke Jakarta langzaam af te reizen naar mindere drukke gebieden en uiteindelijk naar relatief rustigere dagen te gaan.

  • 8 14-07-2018

    Linda Heuveling

    Prachtige reis waarin je vooral Java goed ziet in alle facetten, van de steden tot de prachtige natuur. Verlenging op Bali is aan te raden omdat je daar anders te kort bent!

  • 9 14-07-2018

    Pieter Kramer

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 14-07-2018

    Bas Gabreëls

    Mooie reis maar inderdaad lange stukken in de bus zitten.

  • 8 14-07-2018

    Kassandra Goddijn

    Het is prettig en zorgeloos reizen met Sawadee, en die familiereizen zijn fantastisch als je één kind hebt. Trouwens ook als je er meer hebt.

  • 8 14-07-2018

    Eveline Kramer

    Ik (14) ging op een reis van 2 weken naar Java en Bali met mijn ouders en zusje (8). Het was een goed georganiseerde reis en de groep waarmee we waren had precies de goede leeftijden. Mijn zusje en ik hebben veel nieuwe vrienden gemaakt. We deden bijna elke dag wel iets en we hadden 3 vrije dagen in 2 weken. Het was leuk dat we zoveel ondernamen in eigenlijk zo’n korte tijd. Het is heel erg fijn dat alles al is geregeld en dat je je daar dus totaal geen zorgen over hoeft te maken. Vrijheid was er ook wel, want je kon vaak wel gewoon even zelf in de stadjes kijken en een beetje de buurt verkennen aan het eind van de dag. Soms was het wel vermoeiend, omdat we lange tijden in de bus zaten en vroeg op moesten staan, maar het was het zeker waard. Je genoot ook extra van de vrije dagen, omdat je dan even zelf kon beslissen wat je ging doen. Bijvoorbeeld de stad in of lekker een dagje aan het zwembad liggen. Onze gids regelde alles prima en het was ook gezellig met haar. Een reis om nooit te vergeten!

  • 7 14-08-2017

    Herman Ruhe

    Prachtige reis in een heel mooi land. Wij hebben heel veel gezien. Een leuke en gezellige groep.

  • 7 14-08-2017

    Sonja Meijer

    Intensieve reis, leuke groep en enthousiaste lokale begeleider.

  • 9 14-08-2017

    Nina Ruhe

    De reis over Java en Bali was prachtig! Ik heb nog nooit zulke mooie dingen gezien.

  • 9 24-07-2017

    Anita Schakelaar

    Fantastische rondreis. Indrukwekkend, leerzaam en bovenal gezellig. Kortom we hebben van het begin tot het einde volop genoten!

  • 8 24-07-2017

    Anja Jongejan

    Prachtige reis, mooi en afwisselend. Leuke treinreis, goede reisleider die veel wist te vertellen. Twee weken Java en 1 week Bali vond ik een mooie mix, ik had Java absoluut niet willen missen.

  • 8 24-07-2017

    Daisy Lemmens

    We hebben erg genoten van de reis door Java en Bali. Het was een korte reis (17 dagen) waarin we veel gezien hebben, maar helaas daardoor ook veel in de bus hebben vertoefd.

  • 8 24-07-2017

    Carin Rougoor

    Prima georganiseerde, mooie reis. Door de verkeerssituatie op Java soms wel langere reisdagen dan van tevoren was aangegeven

  • 8 24-07-2017

    Wendy Voermans

    Veel gezien en gedaan. Goede mix van cultuur, natuur en ontspanning. Wel soms erg lange reisdagen, verdeling zou beter kunnen.

  • 8 22-07-2015

    Eveline Braakman

  • 7 22-07-2015

    Albert Kruijtzer

  • 9 22-07-2015

    Marinette Van Der Graaf

    Een heel mooie familievakantie Indonesië. Door de opzet als familiereis vonden de kinderen het geen probleem om gezellige gezamenlijke activiteiten af te wisselen met wat cultuur opsnuiven. Tijdens de tocht door de jungle bij Sukamade merkte onze dochter op dat ze op andere vakanties vaak aan het luieren was en eigenlijk niets deed, terwijl ze nu apen kon fotograferen en toekans over zag vliegen, wat ze eigenlijk veel leuker vond. Ten opzichte van een bezoek aan Indonesië van 19 jaar geleden was er wel veel veranderd in het land en dan vooral niet ten goede: zeer veel plastic afvalbergen, enorme verkeersopstoppingen waardoor ook sommige reisdagen in de bus erg lang waren en Bali leek één grote toeristenkermis. Toch gelukkig ook nog veel mooie plekjes.

  • 8 22-07-2015

    Myrabelle Hetterscheid

    Goed georganiseerd. We hebben ons in goede handen gevoeld. Voor de kinderen erg leuk om met andere jongeren op vakantie te zijn. Jammer dat in het begin 2 excursies uitvielen ivm lokale drukte. Teveel tijd in de bus doorgebracht. Kwaliteit van hotels kan beter.

  • 8 22-07-2015

    Willem Van De Ven

    Goede, mooie hotels. Goede reisleider, goed programma en redelijke timing. Wel veel reistijd, maar dat wisten we van tevoren.

  • 7 22-07-2015

    Maarten Kneepkens

  • 8 22-07-2015

    Roel Kneepkens

  • 9 22-07-2015

    Thirza Lapre

    Het is heel gezellig en je kan ook al van te voren contact opnemen met andere jongeren. Je wordt ook een steeds hechtere groep em het is gewoon super gezellig!

  • 9 11-07-2015

    Ruud Van Kamp

    Heerlijke familievakantie Indonesië met erg leuk gezelschap en fantastische reisleider Wilfred, die elke keer weer iets leuks verzint om deze reis speciaal te maken. Kortom hoogtepunten Indonesië is zeer op haar plaats.

  • 8 11-07-2015

    Caroline Van Doorn

  • 10 11-07-2015

    Mick Hopman

    Gezellige rondreis met een goede groep en leider

  • 8 11-07-2015

    Sabine Devreese

    Deze Familievakantie Indonesië is zeer gevarieerd en geeft echt de hoogtepunten weer, namelijk Java is nog authentiek en bijzonder. Er komt van alles op je weg, van de drukte van Java zie je verschillende aspecten maar ook de cultuur en natuur komen aan bod. Onze reisleider vertelde ons ook vele inside weetjes over de cultuur en maatschappij van Indonesië. De excursies zijn zeker een aanrader. Bali was voor ons wat te toeristisch in vergelijking met Java maar toch de moeite waard omwille van een paar andere aspecten dan Java bv de kleuren en godsdienst in Bali maken echt het verschil.

  • 8 11-07-2015

    Leo Witte

    Heerlijke familiereis Indonesië! Heel veel gezien, geproefd en beleefd. Van plantages tot stadswandelingen, van de grote tempels bewonderen tot bij de lokale bewoners in huis kijken. De soms lange busreizen worden beloond met mooie hotels. Fantastische Sawadee reisgids die heel veel wist te vertellen en met goede voorstellen kwam (en ook veel vrijheid overliet). Overal hartelijk ontvangen door lokale bevolking en lokale gidsen.

  • 8 11-07-2015

    Hebe Witte

    De verschillen die je ziet tussen de mensen uit Europa en de mensen uit Indonesië is enorm. De mensen in Indonesië zijn zo sociaal en aardig. Het landschap is heel indrukwekkend, er is veel meer groen. Nadelen aan deze reis vond ik dat je heel veel in de bus zat en dat je eigenlijk net overal iets te kort was om nog even een rustdag te hebben.

  • 8 25-07-2014

    Nina Hille Ris Lambers

    Een prachtige familiereis Indonesië waarin een prima evenwicht gevonden werd tussen inspanning en ontspanning. Voor zowel kinderen als volwassenen bood het programma volop afwisseling en uitdaging.

  • 9 25-07-2014

    Marjolein Berg

    Een fantastische familiereis Indonesië waarbij de hoogtepunten van Java en Bali gecombineerd werden met een zeer gezellige groep waarmee intensief werd opgetrokken. Voldoende leeftijdgenoten voor onze kinderen en mogelijkheden waarop zij samen dingen konden doen. Een geweldige reisleider die het land kent, de mensen begrijpt, het eten aanprijst en altijd handelde in het belang van de groep, zonder zich op te dringen aan de groep.

  • 9 25-07-2014

    Harold Elbersen

    We hebben een fantastische familievakantie Indonesië gehad met Sawadee. Alles werd perfect begeleid door reisleider Theo, hij vertelde veel over Indonesië en past zich goed aan de groep aan. Echt top! Verder is ons de speciale rondreis met kinderen goed bevallen, onze zoon en dochter hebben zich uitstekend vermaakt met de andere kinderen in de groep, een echte aanrader!

  • 8 25-07-2014

    Cissy Hoexum

    Een groepsreis om niet te vergeten!

  • 9 11-07-2014

    Caroline Viehoff

    Wij hadden dit jaar een fantastische familiereis Indonesië met de beste reisleider ooit. Prachtig land met zeer veel leuke ontmoetingen en ontdekkingen. De vrijheid overdag in de groep en het samen eten 's avonds waren een ideale combinatie. Vreselijk veel gelachen met elkaar en kinderen de hele dag in de weer met spelletjes/telefoons/zwemmen/I-pad en cultuur!

  • 8 30-07-2013

    Ron Blomaard

    goed

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.