MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Japan Familiereis Kort
  • 1Een ontspannen manier om de hoogtepunten van Japan te beleven
  • 2Mogelijkheden om mooie wandelingen en een bijzondere fietstocht te maken
  • 3Inclusief Rail Pass van maar liefst 14 dagen (t.w.v. € 385,-)!
  • 4Ruim twee volle vrije dagen in de prachtige steden Kyoto en Tokyo
  • 5Bezoek aan de minder toeristische plaatsen Shirakawago en Takayama
  • 6Veel vrijheid voor het gezin
  • 7Bijzondere overnachtingen in een tempel en minshuku (pension)
  • 8Reizen per supersnelle, comfortabele treinen
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Osaka
  • Dag 2 aankomst Osaka
  • Dag 3 naar Hiroshima
  • Dag 4 Hiroshima / vrije dag
  • Dag 5 naar Koya San
  • Dag 6 naar Kyoto
  • Dag 7 Kyoto / vrije dag
  • Dag 8 Kyoto / vrije dag
  • Dag 9 Kyoto / vrije dag
  • Dag 10 naar Takayama
  • Dag 11 naar Shirakawago
  • Dag 12 naar Tokyo
  • Dag 13 Tokyo / vrije dag
  • Dag 14 Tokyo / vrije dag
  • Dag 15 Tokyo / vrije dag
  • Dag 16 vlucht Tokyo - Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
JKF

Niets is wat het lijkt

Japan is het land van de supersnelle treinen, robots, ninja’s, samoerais, Geisha’s, Nintendo en Hello Kitty. Tijdens deze familiereis Japan beleef je de veelzijdigheid van het land, waar mystiek, cultuur en tradities harmonieus samengaan met technische innovatie en futurisme. Zo bezoek je heilige tempels, verblijf je in een traditionele ryokan en reis je met de hogesnelheidstrein Shinkansen. Ontdek de bruisende wijken van Tokyo en fiets door kleine dorpjes op het Japanse platteland. Een vakantie in Japan is een reis vol tegenstellingen. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Tijdens de overnachting in het gastenverblijf van de tempels en tijdens de overnachting in de  minshuku (pension), kunnen we geen éénpersoonskamer garanderen. Wel proberen we de kamers zo in te delen dat je met twee personen op een kamer slaapt, maar het kan ook voorkomen dat je de kamers met méér dan twee personen moet delen. Houdt er overigens rekening mee dat éénpersoonskamers in Japan klein zijn.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • 14-daagse Rail Pass
  • 5 x ontbijt en 2 x Japans diner
  • Nederlandstalige reisbegeleiding
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Bezoek kasteel in Himeji

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Osaka Vandaag begint jullie grote avontuur naar Japan. Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Osaka Osaka is een van de grootste steden van Japan en  vanaf het moment dat je de stad ingaat, zul je oren en ogen tekort komen. Een leuke bezienswaardigheid is het 173 meter hoge Umeda Sky Building, waarvan de bovenste etages bezocht kunnen worden inclusief fantastische uitzichten. Het grootste aquarium van de wereld is in Osaka te vinden. Met zijn gigantische walvishaaien en spectaculaire kwallensoorten zeker een bezoek waard.

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Hiroshima Met de snelle Shinkansen sporen we in ongeveer twee uur naar Hiroshima. Wist je dat de Shinkansen een snelheid van wel 320 kilometer per uur kan halen? Hiroshima is in 1945 door een Amerikaanse atoombom verwoest. Een must is een bezoek aan het atoombommuseum, het Peace Memorial Park en de Dome, een van de gebouwen die bij de val van de bom overeind bleef. Ze zullen je niet onberoerd laten. We overnachten de komende twee nachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Hiroshima / vrije dag Op de tweede dag in Hiroshima kun je een uitstapje maken naar Miya-jima, een klein eilandje voor de kust van Hiroshima. Je kunt hier zelf in een uurtje per trein en veerboot naartoe, de Rail Pass is ook hier geldig. Op Miyajima staat de bijzondere Utsukushima Shrine en de beroemde rode “drijvende poort” die de scheiding tussen de stoffelijke wereld van de mensheid en het spirituele domein van de goden symboliseert. Mysterieus!

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Koya San Via privéspoorlijnen en een kabelbaan bereiken we na vijf uur reizen Mount Koya (Koya-san). Op de berg vind je de grootste en meest mystieke begraafplaats van Japan. Het aantal graven lijkt ontelbaar en zijn vanwege het invallende licht door de bomen zeer fotogeniek. Koya-san telt niet minder dan 120 tempels en we slapen dan ook in het gastenverblijf van één van deze tempels. Ook eten we mee met de traditionele priestermaaltijden.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Kyoto Vandaag dalen we met de kabelbaan weer af. Vervolgens pakken we de trein naar Kyoto, in totaal duurt de rit zo een vier uur. Saai is het niet, want onderweg is weer van alles te zien. Het futuristische station van Kyoto is geheel van glas en staal gemaakt. Vanaf de brug die over de hoofdhal zweeft, heb je een geweldig uitzicht. We slapen de komende drie nachten in een comfortabel hotel. Kyoto is sinds zo’n 1000 jaar de culturele hoofdstad van Japan. Het was eeuwenlang de zetel van de keizerlijke macht.

  • foto paragraaf dag 6

     

    De stad herbergt daarom veel paleizen, een kasteel en een overvloed aan Boeddhistische en Shinto-tempels, vaak met prachtige (zen) tuinen. Voor een bezoek aan de tempels zul je, gezien de hoeveelheid, een keuze moeten maken. De meeste en mooiste liggen aan de rand van Kyoto, in bomenrijke gebieden. Heel fraai is het kleine Kinkaku-ji met gouden dak. De Ryoan-ji heeft een beroemde zen tuin met rotsen in het zand.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Kyoto / vrije dag In Gion, de oude uitgaanswijk van Kyoto, heb je grote kans om een geisha tegen te komen. Prachtig opgemaakt en gekleed in traditionele zijden gewaden gaan geisha's rond zes uur 's avonds naar hun werk. Je kunt ze herkennen aan hun witte gezichten, rode lippenstift en prachtig gekleurde jurken. Deze hoog gerespecteerde dames hebben een jarenlange opleiding gevolgd met o.a. dans en zang, waarmee ze welgestelde mannen tijdens een hapje en een drankje vermaken. Het eten is in Kyoto het meest geraffineerd. Neem dus zeker de tijd om uit eten te gaan. Laat maar eens zien hoe goed je al met stokjes kunt eten. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    Kyoto / vrije dag Vanuit Kyoto is het mogelijk om een bezoek aan het bijzondere kasteel in Himeji te brengen. Dit is het grootste en mooiste Samurai kasteel van Japan. Wie liever in Kyoto blijft, kan bijvoorbeeld de lange, overdekte markt en de verschillende warenhuizen bezoeken. Je kijkt je ogen uit bij alle schitterende verpakkingen en al het fantastische eten.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Kyoto / vrije dag Ook vanuit Kyoto kun je een aantal verschillende uitstapjes maken. Je kunt bijvoorbeeld naar Nara gaan, de bakermat van de Japanse cultuur. Een bezoek aan Nara is goed te combineren met een bezoek aan Fushimi Inari-taisha, waar duizenden rode torii’s staan. Je kunt ook naar Himeji gaan, waar het gigantische kasteel 'de Witte Reiger' staat. Wat een prachtig gebouw met de typische puntdaken.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Takayama Takayama ligt in een mooie bergachtige omgeving. Een wandeling door de oude stad is een ontspannen activiteit. De oude stad is goed bewaard gebleven en je vindt hier mooie oude zwart-houten gebouwen uit de Edo periode. Wat een schattige straatjes. Een wandeling in de omgeving van Takayama behoort ook tot de mogelijkheden. De overnachting is in een comfortabel hotel.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Shirakawago We reizen verder naar Shirakawago. Het gebied van Shirakawago ligt in de vallei met de Shogawa-rivier, die op de UNESCO lijst staat. Dit komt met name door de aanwezige traditionele gassho-zukuri boerderijen die in de omgeving bezocht kunnen worden. Dit is weer een hele andere kant van Japan die je nog niet gezien hebt. Ook onder de Japanners is dit een geliefd gebied. We overnachten in een traditionele boerderij die is omgebouwd tot een minshuku (pension). Een leuke ervaring voor de hele familie. 

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Tokyo Vandaag treinen we in ongeveer zes uur naar de grootste metropool van Japan en tevens de hoofdstad, Tokyo. Deze wereldstad zorgt voor een spetterend einde van je reis. Je kunt Tokyo het beste per metro verkennen. Deze enorme stad heeft voor iedereen wel iets te bieden en je hebt voldoende tijd om de stad te ontdekken. Wat een grote stad en wat een hoge gebouwen! De Skytree is wel 634 meter hoog en biedt een prachtig uitzicht over Tokyo. We slapen de komende vier nachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Tokyo / vrije dag Met de Yamanote ringlijn kun je de belangrijkste stadscentra opzoeken. Bezoek het meer traditionele Japan in Ueno, de wolkenkrabbers in Shinjuku of de Japanse punkers bij het Yoyogipark. Het is hier leuk om zoveel verschillende aparte kleding en kapsels voorbij te zien komen.

  • foto dag 14

    Dag 14

    Tokyo / vrije dag Op je vrije dag kan je met je Rail Pass treinen naar Nikko. Nikko ligt op 150 km ten noorden van Tokyo en kan je in ongeveer drie uur bereiken. De natuur is hier prachtig. Je wandelt tussen de cederbomen van de ene naar de andere grote tempel. Een ander uitstapje dat zeker aan te raden is, is Kamakura. Dit ligt ten zuiden van Tokyo en ligt op ongeveer 1,5uur reizen met de trein. Wandel van tempel naar tempel, omringd een bosrijk gebied. Bij één van deze tempels staat een boeddha beeld van wel meer dan 13 meter hoog!

  • foto dag 15

    Dag 15

    Tokyo / vrije dag Wil je een geweldig uitzicht over de stad? Ga dan naar het Metropolitan Government Building, het stadhuis van Tokyo. Op de 40e verdieping van dit gebouw bevind zich een observatorium, vanaf hier kun je op heldere dagen zelfs Mount Fuji in de verte zien liggen. 's Avonds Sushi eten? Met stokjes eten is voor jou inmiddels geen probleem meer. Geniet de laatste dag van de extremen die Tokyo te bieden heeft.

  • foto dag 16

    Dag 16

    vlucht Tokyo - Amsterdam Helaas, de reis zit er alweer op en waarschijnlijk is de tijd voorbij gevlogen! Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  •  

    Hotels Japan Om je een goede indruk te geven in wat voor type accommodaties wordt overnacht, vind je hieronder een overzicht van de meest gebruikte accommodaties. We zullen tijdens de reis zoveel mogelijk in deze accommodaties (op basis van beschikbaarheid) verblijven. Indien er wordt uitgeweken naar een alternatief hotel, is dit qua comfort en voorzieningen altijd zoveel mogelijk gelijkwaardig. Het is echter mogelijk dat een alternatief hotel in een ander deel van de stad ligt. Onze reisbegeleiders helpen je uiteraard graag op weg bij het reizen naar de mooiste bezienswaardigheden in de steden.

  • foto New Otani Inn

     

    New Otani Inn Vanaf het New Otani Inn heb je met het openbaar vervoer toegang tot de bekende bezienswaardigheden van de stad. De comfortabele kamers beschikken over een eigen badkamer en airconditioning. Er zijn twee restaurants, waarvan een het traditionele Kaiseki-diner serveert.

  • foto Tokyo Green Palace

     

    Tokyo Green Palace De moderne kamers zijn voorzien van een eigen badkamer en airconditioning. Er is een restaurant aanwezig en er zijn mogelijkheden voor een massage.

  • foto Ouan

     

    Ouan Met een warmwaterbad, sauna en een schoonheidssalon is relaxen in dit comfortabele hotel volop mogelijk. De inrichting van het Ouan hotel bestaat uit traditionele Japanse ontwerpen en tatamivloeren. In het restaurant kun je terecht voor een stevig ontbijtbuffet en specialiteiten uit de regio. De historische binnenstad van Takayama is binnen 7 minuten te bereiken.

  • foto Minshuku Shirakawago

     

    Minshuku Shirakawago

    Puur Sawadee - overnachting Minshuku Shirakawago

    In Shirakawago wordt de groep verdeeld en slaap je in een minshuku (een traditionele Japanse herberg). Het gastenverblijf is geheel ingericht naar de traditionele Japanse stijl. Je kunt hier genieten van huisgemaakte Japanse gerechten. De badkamer en toilet worden gedeeld.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Itoya Hotel

     

    Itoya Hotel Dit nieuwe hotel opende haar deuren in 2013. Het is een stijlvol hotel dat op loopafstand ligt van het metrostation Shijo en het treinstation Karasuma. De kamers beschikken over een eigen badkamer, airconditioning en een flatscreen-tv. Wifi is beschikbaar in de hele accommodatie.

  • foto Urban Nijo

     

    Urban Nijo De hotel heeft een gunstige ligging in het centrum en ligt op loopafstand van Kasteel Nijo, dat op de werelderfgoedlijst van UNESCO staat. Als we hier verblijven is dat kasteel zeker een bezoekje waard. Dit nieuwe hotel is open sinds eind 2015. Er is wifi beschikbaar in alle ruimtes.

  • foto Gimmond hotel

     

    Gimmond hotel In het stadscentrum van Kyoto ligt het Gimmond hotel dat beschikt over een stijlvol Japans en Italiaans restaurant. De neutraal ingerichte kamers beschikken over een eigen badkamer, airconditioning en gratis wifi. Massage is mogelijk tegen betaling.

  • foto Shukubo tempel

     

    Shukubo tempel

    Puur Sawadee - overnachting Shukubo tempel

    Koyasan is een historische en heilige plek met meer dan 120 tempels en kloosters. Je slaapt in het eenvoudige gastenverblijf van één van de tempels. Ook gebruik je hier de maaltijden, traditioneel vegetarische priestermaaltijden. En je kunt hier Hannyato (gewijde) tempelsaké proberen.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Hokke Club

     

    Hokke Club De kamers van het hotel in Hiroshima zijn compact en modern. Ze beschikken over airconditioning, een eigen badkamer en er is wifi beschikbaar. In het restaurant wordt dagelijks een buffet geserveerd. Verder is het hotel voorzien van verwarmd openbaar bad en massageservice.

  • foto Tokyu Rei Hiroshima

     

    Tokyu Rei Hiroshima Het Tokyu Rei hotel is gelegen in het stadscentrum van Hiroshima waardoor je snel toegang hebt tot alle bekende bezienswaardigheden van de stad. De comfortabele kamers beschikken allen over een eigen badkamer en WiFi. In het hotel is een restaurant aanwezig.

  • foto Ark Hotel Shinsaibashi

     

    Ark Hotel Shinsaibashi Het Ark Hotel ligt vlakbij de buurt Chuo Ward die ideaal is voor mensen die van lekker eten en winkelen houden. De kamers hebben een eigen badkamer met een bad. Het hotel heeft een restaurant en een theesalon.

  • foto Sunroute Shinagawa Seaside

     

    Sunroute Shinagawa Seaside Het restaurant van dit hotel bevindt zich op de 16e verdieping, waar je kunt ontbijten en lunchen met een prachtig uitzicht over Tokio Bay. De kamers zijn modern ingericht met een groot raam en een eigen badkamer. Door een directe verbinding met het Shinagawa Seaside station zijn attracties in de omgeving makkelijk te bereiken.


Info over accommodaties

We slapen met name in comfortabele hotels, voorzien van eigen badkamer. De overnachting bij het gastenverblijf van de tempels bij Koya-san is in een gezamenlijk verblijf en eenvoudig. Eén nacht slapen we in een minshuku, een traditionele Japanse pension. In deze kleinschalige accommodaties, vaak gerund door een Japanse familie, krijg je een kijkje in het echte Japanse leven. We slapen én eten dicht bij de grond, op tatami matten. De kamers hebben soms een eigen badkamer, maar altijd een gezamenlijke, echt Japanse bad gelegenheid. We proberen de kamers altijd zo in te delen dat we met twee personen op een kamer slapen, maar het kan tijdens deze overnachtingen soms voorkomen dat de kamers met meer dan twee personen moeten worden gedeeld. Dit is afhankelijk van de beschikbaarheid en de indeling van de accommodaties. Ook kan het voorkomen dat we door beperkte beschikbaarheid van kamers in de minshuku als alternatief kamers in een goed hotel boeken.

LET OP: Een driepersoonskamer is, tenzij anders omschreven, altijd een tweepersoons kamer met bijplaatsing van een extra bed (stretcher o.i.d.), dus niet geschikt voor jong volwassenen en volwassenen. Bovendien gaat dit altijd ten koste van de leefruimte.

Vervoer

Het openbaar vervoer in Japan is heel goed geregeld. We hebben er daarom voor gekozen om tijdens deze reis met de trein te reizen. De treinverbindingen zijn supersnel waardoor je meer tijd hebt voor bezichtigingen. We gebruiken voor het transport per trein een Railpass van maar liefst 14 dagen, die je ook kunt gebruiken om er zelf op uit te gaan. Dat geeft je tijdens deze reis grote vrijheid om Japan naar eigen inzicht te ontdekken. De trein is een zeer afwisselende manier van vervoer, want we reizen zowel met de supersnelle Shinkansen als met plaatselijke boemeltjes. Het kan voorkomen dat tram-, bus- en trein- trajecten soms overvol zijn, waardoor je moet staan. Meestal zijn er toiletten aanwezig en kun je aan boord snacks en drinken kopen.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 14-daagse Rail Pass
  • 5 x ontbijt en 2 x Japans diner
  • Nederlandstalige reisbegeleiding

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 400 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 700,-
Fooien€ 0,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 100,-
Enkele voorbeelden:
- Bezoek kasteel in Himeji€ 10,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve en flexibele instelling is wel belangrijk vanwege het grote cultuurverschil en het beperkte Engels dat de Japanners spreken. Het is belangrijk om je spullen in bagage mee te nemen die je gemakkelijk kan tillen. Bagage die wielen heeft of bijvoorbeeld een gemakkelijke rugzak. We reizen in hoofdzaak met comfortabele treinen. Vanaf de treinstations naar de hotels lopen we of we gaan met een tram of bus. Je moet tijdens de reis op de stations regelmatig trappen op en af. Neem dus handelbare en lichte bagage mee! Op een aantal dagen reizen we vier tot vijf uur per dag. Je kunt de reis zo actief maken als je wilt omdat de excursies optioneel zijn en je ter plekke kunt besluiten wel of niet mee te gaan. De reis kenmerkt zich door veel individuele vrijheid en is erg geschikt als je er van houdt er zelf op uit te trekken.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De munteenheid van Japan is de yen.

Pinnen en creditcard

In de grote plaatsen is het bij alle postkantoren en Citibanken mogelijk om geld te pinnen met een pas met een Maestro- of Cirrussymbool. Overige banken zijn sporadisch aangesloten op het internationale netwerk. We raden aan om voor de zekerheid twee passen mee te nemen en/ of een extra creditcard mee te nemen. Belgische reizigers kunnen voor vertrek het beste even contact opnemen met hun bank over de geldopnamemogelijkheden in Japan. Belgische bankpassen met het Maestro-symbool worden namelijk regelmatig geweigerd. Passen met het visa-logo werken wel. Neem voor de zekerheid wat extra contanten mee.

Welk geld meenemen?

Voor een fantastische maaltijd ben je € 20,- tot € 30,- kwijt. Maar voor € 5,- kun je ook goed eten. De reisbegeleiding zal hiervoor suggesties aandragen. Overal krijg je water bij het eten geserveerd. Wil je iets anders dan betaal je daar meestal minder voor dan in Nederland. Per week heb je ongeveer € 275 nodig. We raden echter aan meer te begroten i.v.m. een goed Japan gevoel. Japan bezoek je niet snel een tweede keer. We raden aan om geld ter plekke te pinnen en eventueel voor noodgevallen contante euro’s mee te nemen.

Maaltijden

maaltijden

Tot en met april 2017 zijn 7 ontbijten en 2 diners zijn gezamenlijk en zijn bij de reissom inbegrepen; vanaf juli 2017 6 ontbijten en 2 diners. De ontbijten in Nagasaki (2)(t/m april 2017), Osaka (1)(vanaf juli 2017), Hiroshima (2), Koya San (1), Shirakawago (1) en Takayama (1) zijn inbegrepen. Daarnaast zijn de diners in Koya San (1) en Shrikawago (1) ook inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van het individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. In de minshuku  pensions) doet de gastvrouw er alles aan om het haar gasten naar de zin te maken, zeker ook tijdens het eten. Het is voor haar dan ook heel belangrijk al ruim vooraf te weten of er vegetariërs zijn. Als je pas bij aankomst zegt dat je geen vlees of vis eet, is het te laat om de maaltijd aan te passen en breng je de gastvrouw in verlegenheid. Geef alsjeblieft tijdig aan ons door als je vegetariër bent en of je in dat geval wel of geen vis eet. De keuken van Japan is bijzonder gevarieerd en voor fijnproevers kan het iedere dag weer een feest zijn. ’s Avonds zijn er overal legio mogelijkheden, ook als je eens geen Japans wilt eten is dat mogelijk. Bijna nergens zijn menukaarten in het Engels, wel hebben de meeste restaurants plaatjesmenu’s.

Taal & Cultur

maaltijden

Beleefdheid

Japanners zijn uiterst beleefd. Ze zullen nooit rechtstreeks hun irritatie of ongeduld laten blijken. Mensen uit het Westen doen dit doorgaans wel, we zeggen precies waar het op staat en laten merken hoe we ons voelen. Dit heeft bij Japanners geen enkel effect. Het is beter om net als zij vriendelijk te zijn en te glimlachen, dan lijdt niemand gezichtsverlies. Dit geeft meestal een beter resultaat.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Japan Familiereis Kort reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat tot op de dag van vertrek uit Japan nog geldig is.

Doorgeven alle officiële namen

Voor het reserveren van de Rail Pass hebben we ALLE officiële namen, precies zoals vermeld staat in je paspoort, nodig. Hier vragen wij om bij het invullen van het boekingsformulier.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Japan heeft dezelfde 4 seizoenen als Nederland, alleen een stuk warmer. Overdag kan zomers de temperatuur oplopen tot 30- 35°C. De zomermaanden juli en augustus zijn door de hoge luchtvochtigheid drukkend warm. In de zomermaanden (juni/juli/augustus) is Japan echter prima te bereizen, hoewel het er warm kan zijn en er een flinke bui kan vallen. Wanneer je het reistempo hierop wat aanpast en af en toe de koelte van een museum opzoekt, is de warmte goed te verdragen.

Vervoer

vervoer

Het openbaar vervoer in Japan is heel goed geregeld. We hebben er daarom voor gekozen om tijdens deze reis met de trein te reizen. De treinverbindingen zijn supersnel waardoor je meer tijd hebt voor bezichtigingen. We gebruiken voor het transport per trein een Railpass van maar liefst 14 dagen, die je ook kunt gebruiken om er zelf op uit te gaan. Dat geeft je tijdens deze reis grote vrijheid om Japan naar eigen inzicht te ontdekken. De trein is een zeer afwisselende manier van vervoer, want we reizen zowel met de supersnelle Shinkansen als met plaatselijke boemeltjes. Het kan voorkomen dat tram-, bus- en trein- trajecten soms overvol zijn, waardoor je moet staan. Meestal zijn er toiletten aanwezig en kun je aan boord snacks en drinken kopen.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Het is belangrijk om je spullen in bagage mee te nemen die je gemakkelijk kan tillen. Bagage die wielen heeft of bijvoorbeeld een gemakkelijke rugzak.

Je moet tijdens de reis op de stations regelmatig trappen op en af. Neem dus handelbare en lichte bagage mee! Het is handig om ‘laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In onze overnachtingsplaatsen is vaak een wasmachine en droger aanwezig. Tijdens de vertrekken in het vroege voorjaar en late najaar is iets warmere kleding vereist. Dan is een extra trui/ fleece en een regenjas wel lekker.

Wat je verder écht nodig hebt:

  • Wandelschoenen met goed profiel
  • Een dagrugzak
  • Als je over een geldige studentenkaart beschikt is het handig om deze mee te nemen, want voor veel excursies en toegangsprijzen geldt een kortingstarief voor studenten.
  • Fotografie, video en opladen

    In alle hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig (Japan heeft dezelfde stekkers als in Amerika: twee rechthoekige platte pluggen die parallel aan elkaar staan).

    Contact op reis

    Contact op reis

    Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

    We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

    Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

    Veelgestelde vragen

     

      Algemeen

    • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

      Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

    • Gaan er veel singles mee op reis?

      Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
      Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

    • Kan ik ook reizen in een privégroep?

      Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

    • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

      In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

    • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

      Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

    • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

      Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

    • Boeken van je reis

    • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

      Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

    • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

      Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

    • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

      Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
      Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

    • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

      Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
      Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

    • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

      Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

    • Hoe en wanneer betaal ik?

      Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

    • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

      Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

    • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

      Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

    • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

      Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

    • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

      Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

    • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

      Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

    • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

      Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

      Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

    • Vluchten en tickets

    • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

      Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

    • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

      Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

    • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

      Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

    • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

      E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

    • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

      Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

    • Hoe check ik in met een e-ticket?

      Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

    • Kan ik van tevoren online inchecken?

      Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
      - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
      - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
      - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
      - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
      Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

    • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

      Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

    • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

      Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

    • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

      Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

    • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

      Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

    • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

      We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

    • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

      Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

    • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

      Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

    • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

      Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
      KLM
      KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

      Lufthansa
      Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

      TUI fly
      Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
      Corendon Airlines
      Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

      Transavia
      Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

      Overige luchtvaartmaatschappijen
      Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

    • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

      Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

    • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

      Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

    • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

      De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

    • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

      Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

    • Voorbereiding op je reis

    • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

      Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

      • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
      • recent uittreksel gezagsregister
      • recent uittreksel GBA van het kind
      • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
      • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
      • eventueel het ouderschapsplan
      • eventueel geboorteakte

    • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

      Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

    • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

      Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

    • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

      Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
      http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
      www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
      www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
      www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
      www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
      www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
      www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
      www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
      www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
      www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
      www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
      www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
      www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
      www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
      www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
      www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
      www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
      www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
      www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
      www.een.nl Armoede de wereld uit.
      www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
      www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
      www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
      Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
      www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
      www.oanda.com Wisselkoersen
      www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
      www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
      www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
      www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
      www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
      www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
      www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
      www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
      www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
      www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
      www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
      www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
      www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
      www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
      www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

    • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

      Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

    • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

      Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

      • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
      • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
      • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
      • Vermijd geschild fruit en groente.
      • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

    • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

      In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

    • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

      Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

      • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
      • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
      • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
      • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
      • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
      • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
      • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
      • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
      • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
      • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
      • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

    • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

      De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

      • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
      • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
      • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
      • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
      • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
      • Blijf op de paden.
      • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
      • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
      • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

    • Waar komen beoordelingen vandaan?

      Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

    • Vragen over onze fietsreizen

    • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

      Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

      Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

      Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

      Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

      Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

    Altijd op de hoogte
    Meld je nu aan

    * Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
    * Interessante acties
    * De beste aanbiedingen


    Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.