MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Albanië
  • 1Actieve en afwisselende reis door Albanië, leuk voor ouders en kinderen
  • 2Veel contact met lokale bevolking door overnachtingen in kleinschalige accommodaties
  • 3Heerlijk ontspannen dagen aan het strand van Himarë
  • 4Alle ontbijten, 5 lunches en 5 diners inbegrepen
  • 5Verblijf bij het beroemde Meer van Ohrid
  • 6Traditionele maaltijden en een kijkje in het leven van de bewoners van Albanië
  • 7Mogelijkheid voor een dagtrip naar het Griekse eiland Corfu
  • Dag 1 vlucht naar Tirana
  • Dag 2 naar het Meer van Ohrid
  • Dag 3 Meer van Ohrid / vrije dag
  • Dag 4 via Korçë naar de Sotira Farm
  • Dag 5 naar Permet
  • Dag 6 naar de Langarica kloof
  • Dag 7 naar Gjirokastër
  • Dag 8 Gjirokaster / vrije dag
  • Dag 9 via Butrint naar Himarë
  • Dag 10 Himarë / vrije dag
  • Dag 11 Himarë / vrije dag
  • Dag 12 naar Llogara
  • Dag 13 Llogara / vrije dag
  • Dag 14 naar Tirana
  • Dag 15 vlucht Tirana - Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
11/24
Reiscode
ALF

Balkanavontuur voor het hele gezin

Tijdens de familiereis Albanië geniet je met het hele gezin van de ongerepte natuur, de vriendelijke mensen, het heerlijke eten en witte stranden. Albanië heeft het allemaal. Nog niet veel reisorganisaties bieden een familievakantie naar Albanië aan, zonde! Albanië is een fantastische bestemming voor een reis met de kinderen. Dit vakantieland heeft veel te bieden voor jong en oud. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Europa specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2018

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 21 jul / 4 aug
    Beschikbaar
    vinkje
    12

    Familiereis Albanië: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  21 juli 2018
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  15
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  9*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man jongen meisje
    49-55  17  13
    Familie 2
    vrouw vrouw meisje
    49-55  18  14
    Familie 3
    vrouw vrouw man
    49-55  21  18
    Familie 4
    man vrouw vrouw
    56+  49-55  18
    Familie 5
    vrouw meisje meisje
    39-48  14  11
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    Zomerdeal €50,- korting
    1698,-
    € 1648,-
  • 28 jul / 11 aug
    Vol
    vinkje
    12

    Familiereis Albanië: groepssamenstelling



    Vertrekdatum  28 juli 2018
    Status van deze reis  Niet boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  24
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  0*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man vrouw jongen jongen jongen
    49-55  39-48  15  13  11
    Familie 2
    vrouw man man meisje
    49-55  49-55  18  14
    Familie 3
    vrouw man jongen
    39-48  49-55  12
    Familie 4
    vrouw jongen jongen
    49-55  14  12
    Familie 5
    vrouw jongen jongen
    49-55  13  11
    Familie 6
    vrouw jongen
    49-55  11
    Familie 7
    vrouw meisje
    26-38  13
    Familie 8
    vrouw meisje
    39-48  12
    samenstelling
    € 1598,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 350,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Lokale, Engelssprekende reisbegeleiding
  • Alle activiteiten volgens programma
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht naar Tirana Vandaag begint jullie grote avontuur naar Albanië. We komen aan in Tirana, de hoofdstad van Albanië. Ons hotel ligt in het centrum van de stad op een half uurtje rijden van de luchthaven. Geniet vanavond gelijk van je eerste Albanese maaltijd in een van de vele sfeervolle restaurantjes die Tirana rijk is.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar het Meer van Ohrid Nadat we met de gids de hoogtepunten van Tirana bezocht hebben, rijden we in ongeveer 3 uur naar het Meer van Ohrid, dat op de grens met Macedonië ligt. In de oudheid heette deze route de 'Via Egnatia' en was dit een belangrijke verbinding tussen de Oost- en Westkant van het Romeinse Rijk. Onderweg rijden we langs allerlei oude stenen bruggen en afgebrokkelde gebouwen. Indrukwekkend! In de namiddag komen we aan bij het gezellige plaatsje Pogradec, gelegen aan de oever van het Meer van Ohrid, waar we slapen.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Meer van Ohrid / vrije dag Vandaag hebben we een vrije dag aan de oevers van het meer van Ohrid. Je kunt van alles doen: maak bijvoorbeeld een wandeling langs het meer, verken het gezellige vissersplaatsje of neem een verfrissende duik. Bommetje! Aan het eind van de middag neemt de gids ons mee naar het pittoreske park van Drilon.

  • foto dag 4

    Dag 4

    via Korçë naar de Sotira Farm Na het ontbijt rijden we in ongeveer 2 uur naar Korçë, de grootse stad van Oost-Albanië, waar we tijdens een tour door de stad de hoogtepunten bezoeken zoals de moskee en de kathedraal. In de middag komen we aan bij de gezellige houten bungalows van de Sotira Farm, waar 's avonds een heerlijk diner geserveerd wordt.

  • foto paragraaf dag 4

     

    Stel je een magische plek voor omringd door bergen en bewoond door vele soorten vogels, eekhoorns en herten. Een fontein waar kristalhelder (drinkbaar!) water uit stroomt dat direct uit de bergen komt en een plek waar uitsluitend met biologische producten wordt gewerkt. Stiekem lijkt het een beetje op een sprookje. Dat is de Sotira Farm! We verblijven hier 1 nacht.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Permet We hebben een spectaculaire rit voor de boeg. Zo doorkruisen we verschillende dorpjes en rijden we vervolgens de Vjosë Vallei in, waar we een fantastisch uitzicht hebben op het gebergte van Nemerçka. Tijd voor een selfie! De bus zet ons af aan het begin van een mooie, makkelijke wandeling naar de Sopot waterval. Daar eten we ook onze picknicklunch. Daarna rijden we door naar Permet, waar we de komende nachten slapen. Voor het eten brengen we een bezoek aan de thermale baden van Benja en aan een prachtige Ottomaanse brug. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar de Langarica kloof Na het ontbijt rijden we een klein stukje en komen we bij het begin van de Langarica kloof. We verkennen deze indrukwekkende kloof te voet én zwemmend in de natuurlijke zwembaden. ‘s Middags organiseren we een picknick op een mooie plek, waarna we een bezoek brengen aan een afgelegen kerk waar we de mooiste fresco's van het land vinden. Weet jij wat fresco’s zijn? We eten en slapen weer in het knusse Permet.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Gjirokastër We reizen vandaag door de Kelcyrakloof naar Gjirokaster. Omdat het onderweg zo mooi is, stoppen we uiteraard om mooie foto's te maken. In de middag komen we aan in Gjirokaster waar de voormalige dictator van Albanië  is geboren: Enver Hoxha. In Gjirokaster vind je een indrukwekkend kasteel en veel grijze, stenen huizen die in Ottomaanse stijl gebouwd zijn. In de namiddag heb je de tijd om zelf het historische centrum te verkennen.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Gjirokaster / vrije dag In Gjirokaster ga je terug in de tijd; het lijkt hier wel alsof je in een film bent beland! In de ochtend gaan we samen met de gids op pad en hebben we genoeg tijd om de charme van deze stad te ontdekken. 's Middags brengt de bus ons naar het dorpje Dhoksat waar we een heerlijke traditionele lunch krijgen voorgeschoteld. De namiddag is weer vrij te besteden in Gjirokaster.

  • foto dag 9

    Dag 9

    via Butrint naar Himarë In 2,5 uur rijden we naar Butrint. Het is bijna onmogelijk om Butrint niet leuk te vinden. Je zult genieten van de vredige sfeer, de geur van eucalyptusbomen en het tjilpen van de vogels tussen de ruïnes. Deze ruïne site staat niet voor niets op de werelderfgoedlijst van UNESCO. Voor even waan je je in de Romeinse tijd. Later op de dag checken we in bij ons hotel dichtbij het strand van Himarë en we laten ons het diner smaken.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Himarë / vrije dag Himarë is een levendige badplaats. U vindt hier talloze winkeltjes, restaurants en vermaak. Ideaal voor een vakantie met kinderen. We verblijven hier in een hotel met zwembad, privéstrand, een bar en een restaurant met terras. Het hotel ligt iets buiten Himarë, maar tijdens ons gehele verblijf staat de bus tot onze beschikking om ons naar het centrum te brengen.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Himarë / vrije dag Je kunt er natuurlijk voor kiezen om heerlijk te luieren bij het zwembad, maar je hebt ook de mogelijkheid om met de ferry naar Corfu te gaan. Deze vertrekt vanaf Saranda, dus je moet wel vroeg opstaan. Slenter door de smalle straatjes van Corfu Stad en ontdek de vele bezienswaardigheden, waaronder de twee Venetiaanse forten. Aan het einde van de dag pak je de boot terug naar Saranda. Onze reisbegeleider helpt je graag om deze dagtrip te organiseren.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Llogara Vanuit Himarë rijden we naar het plaatsje Qeparo waar we genieten van een huisgemaakte lunch met uitzicht op zee. Daarna reizen we via de Ionische kust naar Llogora vanwaar we een schitterend uitzicht hebben op zowel de zee als de bergen. We verblijven de komende 2 nachten in een hotel in de bergen van Llogora.  

  • foto dag 13

    Dag 13

    Llogara / vrije dag De omgeving rond Llogara wordt door reizigers beschreven als een van de mooiste uit de Méditerranée met haar prachtige uitzichten op de bergen en de zee. Hier schiet je de mooiste foto’s! Vandaag kun je kiezen om met de gids een wandeling maken in de omgeving of om met onze bus naar één van de stranden in de buurt te reizen voor nog een dagje relaxen bij de zee.

  • Dag 14

    naar Tirana Na het ontbijt vertrekken we richting Tirana, de hoofdstad van Albanië. Hier heb je tijd om de laatste souvenirs te shoppen voor je vrienden thuis en lekker uit eten te gaan. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    vlucht Tirana - Amsterdam Helaas, jullie reis naar Albanië zit er al weer op. Waarschijnlijk is de tijd voorbij gevlogen! Als het vluchtschema dit toelaat, kun je de ochtend gebruiken om nog even Tirana in te gaan. Daarna worden we naar de luchthaven van Tirana gebracht voor de vlucht naar Amsterdam. Voor meer informatie over de vlucht verwijzen wij naar het kopje vluchtgegevens elders in deze reisroute.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.048,-.

Het landarrangement begint en eindigt in Tirana.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Bujtina e Gjelit

     

    Hotel Bujtina e Gjelit Hotel Bujtina e Gjelit ligt nabij het centrum van de stad Tirana. Dit sfeervolle hotel heeft een zwembad en restaurant waar ze lokale en internationale gerechten serveren. De kamers hebben een eigen badkamer, Wi-Fi en air-conditioning.

  • foto Mondial Hotel

     

    Mondial Hotel In het hart van Tirana ligt het prachtige Mondial Hotel. Een echt familiehotel waar je kunt genieten aan het zwembad, terras, sauna of met een drankje aan de bar. De kamers zijn erg warm en stijlvol ingericht en beschikken over een eigen badkamer. Vanuit hier kun je te voet overal naartoe, want het ligt midden in het centrum.
    NB: Alleen de reis met het vertrek op 21 juli zal hier de eerste nacht verblijven

  • foto Hotel Enkelana

     

    Hotel Enkelana Het Enkelana Hotel ligt direct aan de oever van het Meer van Ohrid en heeft een privéstrand, een restaurant en een bar. In het restaurant kun je heerlijke steenovenpizza's bestellen. Het hotel heeft een binnenzwembad waar je het hele jaar in kunt zwemmen.

  • foto Sotira Farm

     

    Sotira Farm Omgeven door een prachtig gazon en bergen ligt Sotira Farm in een mooie omgeving. Je kunt er veel vogels, eekhoorns maar ook gazelles zien. De farm heeft een traditionele keuken waar gekookt wordt met ingrediënten die verbouwd worden op de farm. Er is een klein zwembad aanwezig met water wat direct vanaf de bergen komt. Het water kan daardoor een beetje koud zijn. 

  • foto Guesthouse Coli

     

    Guesthouse Coli Puur Sawadee - overnachting bergdorpje
    Dit mooi gelegen, sfeervolle guesthouse wordt gerund door een zeer vriendelijke Albanese familie. De kamers zijn eenvoudig, maar comfortabel. Op het terras kun je heerlijk een boek lezen.

    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en/of bescherming van de bestemming.

  • foto Hotel Argjiro

     

    Hotel Argjiro Hotel Argjiro ligt in het centrum van het historische centrum van Gjirokaster, dichtbij de oude bazaar en het kasteel. In het hotel vind je een bar en een dakterras waar je kan uitrusten na een inspannende dag.

  • foto Rapos Hotel

     

    Rapos Hotel Rapos Hotel ligt aan het strand en vlakbij het centrum van Himare. Het hotel beschikt over een privé strand. Ook in het zwembad van het hotel is het heerlijk vertoeven. Daarnaast is er een restaurant waar ze traditionele en internationale gerechten serveren. De kamers hebben een eigen badkamer en air-conditioning.

  • foto Fshati Turistik

     

    Fshati Turistik Fshati Turistik ligt in de groene omgeving van het Llogora Nationaal Park. De accommodatie beschikt over genoeg faciliteiten voor de kinderen, zoals een binnenzwembad, midgetgolfbaan en voetbaltafel. Ook voor de volwassenen is er genoeg te doen, zo is er een sauna en turks bad aanwezig. Het hotel heeft een bar en restaurant waar ze lokale gerechten serveren. De kamers hebben een eigen badkamer, tv en Wi-Fi


Info over accommodaties

Gedurende deze reis overnachten we in diverse soorten accommodaties, zoals guesthouses, hotels en in bungalows. In Gjirokastër & bij de Sotira Farm kan het (bij een volle groep) voorkomen dat je het sanitair deelt met groepsgenoten.

Vervoer

We hebben beschikking over een (mini)bus afhankelijk tijdens de hele reis (behalve op Corfu). De oversteek naar Griekenland maken we met een openbare veerboot.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale, Engelssprekende reisbegeleiding
  • Alle activiteiten volgens programma

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon:
  •      2 personen:
  •      3 of meer deelnemers:
€ 25,-
€ 40,-
€ 50,-
Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur) € 2,50
Reis en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 150,-
Fooien€ 25,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 75,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Een positieve en flexibele instelling is wel belangrijk. De optionele wandelingen zijn niet zo heel zwaar en onderweg is veel te zien. 

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. Gebruik je speciale medicijnen, neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

SOS op reis

SOS op reis

Iedereen met een reisverzekering (deze stellen we verplicht) heeft recht op assistentie van een alarmcentrale. In geval van nood neem je zelf contact op met de desbetreffende alarmcentrale. De reisbegeleiding wil je hier natuurlijk altijd bij helpen. Als je beschikt over een smartphone, download dan de App "SOS op reis". Deze App biedt toegang tot alarmnummers in ruim 200 landen en gegevens van ambassades en consulaten. Via de App is het mogelijk direct contact te leggen met de alarmcentrale van je verzekeringsmaatschappij.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De lek is de munteenheid in Albanië. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.


Cash, creditcard of pinnen?

Je kunt de lek pinnen op de luchthaven en in de meeste steden en dorpjes. Euro's en dollars zijn gemakkelijk om te wisselen bij wisselkantoren. Je kunt de Lek vaak niet terugwisselen.

Je kunt ook geld opnemen met je creditcard, maar (meestal) niet afrekenen in winkels en restaurants. Zorg dus dat je, vooral in de bergdorpjes, voldoende geld op zak hebt om je maaltijden te betalen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Houd er rekening mee dat er op sommige plekken in Albanië maar één restaurant of eetgelegenheid is. Er worden dan altijd heerlijke, lokale maaltijden aangeboden.

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Albanië reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat bij terugkomst nog drie maanden geldig is. Een Nederlandse identiteitskaart wordt ook geaccepteerd.

NB. Belgische reizigers hebben ook een identiteitskaart of paspoort nodig, minimaal drie maanden geldig vanaf datum van terugkeer.
Paspoort is aanbevolen boven identiteitskaart, zeker voor kinderen die niet reizen met beide ouders.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het visum wordt bij aankomst in Albanië verstrekt en is kosteloos.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Door de grote geografische en topografische verschillen heeft het Albanese klimaat een onvoorspelbaar karakter. De kustvlakte heeft een Middellandse Zee-klimaat met hete zomers, zachte winters en winterregens. In het bergachtige oosten is sprake van een landklimaat met strenge, sneeuwrijke winters en met zomerregens. De beschutte bekkens hebben een milder klimaat. De maximumtemperatuur in de zomer kan wel oplopen tot 40°C. In de winter is de minimale temperatuur -5°C. De warmste plaats van Albanië is Sarandë, met meer dan 3000 uur zon per jaar en maar enkele weken ‘winterweer’ in de maanden januari en februari.

Beste reistijd: De beste maanden om Albanië te bezoeken zijn juni tot en met september. Er valt dan, over het algemeen, weinig neerslag. In juli en augustus kan het wel het vrij heet worden.

Vervoer

vervoer

We hebben beschikking over een (mini)bus afhankelijk tijdens de hele reis (behalve op Corfu). De oversteek naar Griekenland maken we met een openbare veerboot.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

We adviseren je om laagjeskleding te dragen die je gemakkelijk kunt aan- en uittrekken in geval van verandering van het weer. 

Wat je écht nodig hebt:

  • wandelschoenen of sneakers
  • warme kleding zoals een fleecetrui 
  • lichte regenkleding (waterdichte jas en broek) 
  • een dagrugzak 
  • hoofddeksel (pet of hoedje)
  • zonnebril
  • zonnebrand 
  • anti- muggenmelk 
  • eventueel waterschoenen (i.v.m. stenen in de zee)

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • veldfles of dopper voor tijdens de wandelingen en scheelt plastic afval.


    Wat je niet mee hoeft te nemen:

    • Een slaapzak hoef je op deze reis niet mee te nemen.

    Fotografie, video en opladen

    Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is, in Albanië is dit niet noodzakelijk. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Wat ook altijd handig is om mee te nemen zijn een reserveset batterijen of een powerbank.

    Contact op reis

    Contact op reis

    Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

    We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

    Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

    Beoordelingen

    Reisbegeleiding 8.6
    Vervoer 7.8
    Overnachtingen 7.2
    Reisroute 7.6
    8.3 12 beoordelingen
    • 9 05-08-2017

      Marije de Nooij

      Ik vond het hartstikke leuk om mee te gaan op de reis en het was een heel leuke groep en reis leider en gids. Voor de rest is het een heel mooi land met een mooie natuur.

    • 9 05-08-2017

      Annika Kluinhaar

      Lieve mensen, heerlijk eten, mooie natuur, top gids en een geweldige reisbegeleider

    • 9 05-08-2017

      Gonda Bosman

      De reis naar Albanië was goed van opzet en leuk voor de kinderen. Zeker mede door de deskundige begeleiding van de plaatselijke gids in combinatie met de Nederlandse reisbegeleider. Albanezen zijn vriendelijk en het is een nog onontdekt land verassend dichtbij Nederland.

    • 8 05-08-2017

      Susanne Van Gelder

      Wat een mooie ervaring!

    • 8 05-08-2017

      Wietse de Nooij

      heel leuk en mooi. groetjes wietse

    • 8 15-07-2017

      Stan Jansen

      De reis was prima. We hebben veel gezien, de gids was professioneel en aardig, en alles was goed geregeld.

    • 8 15-07-2017

      Ad Gelderblom

      Heel goed naar ons zin gehad. Moderne tijd en eeuwenoude cultuur naast elkaar. De ezelskarren, kuddes schapen en geiten delen samen de weg met de oude en nieuwe Mercedessen. Extreem vriendelijke mensen, je merkt dat het toerisme wat dit betreft nog in de kinderschoenen staat. De mensen proberen nog niet de toeristen naar zich toe te lokken om wat aan je te verdienen. Ondanks het beginnende toerisme is alles heel goed geregeld. Ook een heel goedkoop land wat een prettige bijkomstigheid is.

    • 8 15-07-2017

      Gonneke Revet

      Een reis door een prachtig land. Een leuk en gevarieerd programma voor zowel de ouders als de jongeren.

    • 8 15-07-2017

      Helma Terlouw

      Was een hele leuke reis met hier en daar nog wat aandachtspuntjes.

    • 8 15-07-2017

      Carola Schrijvers

      Een prima georganiseerde rondreis door een prachtig land. Goede gids, die zijn best deed om het ons naar de zin te maken. De groep was erg gezellig en sociaal, wat duidelijk bijdroeg aan het succes van deze reis.

    • 8 15-07-2017

      Jenny De Koning

      Ik ben in Albanië geweest. Ik vond het een heerlijke rondreis en heb een beetje een indruk gekregen van het land. Er was voldoende afwisseling van activiteiten en rust

    • 8 15-07-2017

      Irene Lemmens

      Reis met veel afwisseling. Van bezoek van karakteristieke plaatsen tot wandelingen in de bergen en heerlijk relaxen aan de zee.

    Veelgestelde vragen

     

      Algemeen

    • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

      Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

    • Gaan er veel singles mee op reis?

      Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
      Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

    • Kan ik ook reizen in een privégroep?

      Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

    • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

      In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

    • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

      Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

    • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

      Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

    • Boeken van je reis

    • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

      Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

    • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

      Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

    • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

      Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
      Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

    • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

      Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
      Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

    • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

      Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

    • Hoe en wanneer betaal ik?

      Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

    • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

      Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

    • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

      Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

    • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

      Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

    • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

      Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht op aanvraag is. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

    • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

      Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

    • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

      Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

      Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

    • Vluchten en tickets

    • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

      Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

    • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

      Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

    • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

      Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

    • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

      E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

    • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

      Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

    • Hoe check ik in met een e-ticket?

      Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

    • Kan ik van tevoren online inchecken?

      Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
      - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
      - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
      - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
      - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
      Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

    • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

      Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

    • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

      Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

    • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

      Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

    • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

      Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

    • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

      We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

    • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

      Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

    • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

      Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

    • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

      Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
      KLM
      KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

      Lufthansa
      Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

      TUI fly
      Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
      Corendon Airlines
      Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

      Transavia
      Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

      Overige luchtvaartmaatschappijen
      Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

    • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

      Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

    • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

      Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

    • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

      De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

    • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

      Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

    • Voorbereiding op je reis

    • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

      Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

      • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
      • recent uittreksel gezagsregister
      • recent uittreksel GBA van het kind
      • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
      • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
      • eventueel het ouderschapsplan
      • eventueel geboorteakte

    • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

      Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

    • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

      Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

    • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

      Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
      http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
      www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
      www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
      www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
      www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
      www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
      www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
      www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
      www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
      www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
      www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
      www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
      www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
      www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
      www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
      www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
      www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
      www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
      www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
      www.een.nl Armoede de wereld uit.
      www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
      www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
      www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
      Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
      www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
      www.oanda.com Wisselkoersen
      www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
      www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
      www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
      www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
      www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
      www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
      www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
      www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
      www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
      www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
      www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
      www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
      www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
      www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
      www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

    • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

      Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

    • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

      Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

      • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
      • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
      • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
      • Vermijd geschild fruit en groente.
      • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

    • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

      In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

    • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

      Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

      • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
      • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
      • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
      • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
      • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
      • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
      • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
      • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
      • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
      • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
      • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

    • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

      De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

      • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
      • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
      • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
      • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
      • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
      • Blijf op de paden.
      • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
      • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
      • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

    • Vragen over onze fietsreizen

    • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

      Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

      Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

      Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

      Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

      Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

    Altijd op de hoogte
    Meld je nu aan

    * Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
    * Interessante acties
    * De beste aanbiedingen


    Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.