MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Lapland Winter
  • 1Op langlaufski's door de besneeuwde Finse wouden
  • 22-daagse wandeltocht op sneeuwschoenen in de wildernis
  • 3Spectaculaire huskysledetocht en bezoek aan een rendierboerderij
  • 4Alle maaltijden inclusief
  • 5Overnachting in een blokhut, in de Finse wildernis
  • 6Mogelijkheid om te ijsvissen op de bevroren meren
  • 7Kans om het noorderlicht te zien
  • 8Actieve reis door de natuur van het winterse Finland
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Kuusamo
  • Dag 2 op traditionele wijze door de bossen: langlaufen
  • Dag 3 bezoek rendierboerderij
  • Dag 4 de natuur in op sneeuwschoenen
  • Dag 5 op sneeuwschoenen terug naar de bewoonde wereld
  • Dag 6 sledetocht met husky honden
  • Dag 7 ontspannen dag in de sneeuw
  • Dag 8 vlucht van Kuusamo naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
4/16
Reiscode
FFW

Avontuur in de sneeuw

Tijdens deze actieve familiereis door Finland gaan we echt op avontuur: we maken een tweedaagse wandeltocht met sneeuwschoenen aan, we leren langlaufen en we maken een tocht met echte sledehonden door het wit besneeuwde noorden van Finland. Het is dé perfecte bestemming om een week in de sneeuw door te brengen. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Annemieke - Europa specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2020

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Zo 20 dec / Zo 27 dec
    Gegarandeerd vertrek
    Opmerking:

    Familiereis Lapland Winter: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  20 december 2020
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  5
    Aantal opties op deze reis  9
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  11*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Familie 1
    man vrouw meisje meisje meisje
    49-55  39-48  17  15  13
    Familie 2
    man vrouw meisje meisje jongen
    49-55  49-55  17  15  11
    Familie 3
    man vrouw jongen jongen
    39-48  26-38  12  10
    transpix
    Groepssamenstelling
    Reissom: €1698,-

Vertrek in 2021

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 

  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Bezoek huskyboerderij en huskysledetocht, bezoek rendierboerderij
  • Alle activiteiten volgens programma inclusief materiaal en training
  • Vervoer volgens programma
  • Kundige lokale Engelssprekende reisbegeleider
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Optioneel: winterkleding (ter plekke betalen)
  • - Fatbike huren voor 3 uur
  • - Fatbike huren voor de hele dag

Reisroute

  •  

    Let op: Tijdens de reis met vertrek op 16 februari 2020 maken we geen gebruik van de Jatkonsalmi nature cabin tijdens de sneeuwschoenwandeling. We verblijven dus de hele week in Karhunkainalo in Hossa (zie het tabblad Verblijf & Vervoer). 

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht Amsterdam – Kuusamo Het is zover, dag 1 van onze familiereis naar Finland! Voor meer informatie over de vlucht verwijzen wij naar het kopje vluchtinformatie onder vluchtinfo. Na aankomst in Kuusamo rijden we direct naar het Hossa National Park, waar we de hele week verblijven in comfortabele appartementen. Onze overnachtingsplaats ligt prachtig in de naaldwouden van de taiga aan de rand van een van de vele Finse meren. Hier kan je goede sneeuwpoppen maken! Vandaag kun je zelf de omgeving verkennen en aan het begin van de avond staat het diner voor je klaar. Lekker smullen met z’n allen.

  • foto dag 2

    Dag 2

    op traditionele wijze door de bossen: langlaufen Vandaag krijg je les in het gebruik van de langlaufski's is het tijd voor wat actie! Het is onze beurt om de ski's onder te binden en op pad te gaan. Ruim zesduizend jaar geleden begonnen de eerste Scandinaviërs hier al mee om in de wintermaanden makkelijker te kunnen jagen. Het dikke pak sneeuw maakte wandelen te zwaar en het wild hoorde je al van verre aankomen. Langlaufen was de snellere en stillere oplossing. Tegenwoordig is langlaufen in Finland één van de meest beoefende sporten en voor velen de manier om te ontspannen in de natuur.

  •  

    We maken een prachtige tocht op de ski's door een onontdekt gebied met vele routes. In dit gebied van Finland komen nog rendieren in het wild voor, dus ogen op en met een beetje geluk komen we sporen tegen van deze indrukwekkende dieren. Heb je de smaak te pakken? Dan kan je na de tocht andere route volgen en een iets zwaardere tocht maken waarbij het hoogteverschil wat groter is. Ga jij deze uitdaging aan?

  • foto dag 3

    Dag 3

    bezoek rendierboerderij We genieten weer lekker van een stevig ontbijt, waarna we een rendierboerderij bezoeken. In het toendra landschap van Scandinavië komen deze indrukwekkende, maar schuwe dieren in grote kuddes voor.  Ook worden ze tegenwoordig worden de rendieren op boerderijen gehouden waar we van alles zullen leren over de manier van leven en de traditionele manier van vangen, per lasso. Erg interessant!

  • foto dag 4

    Dag 4

    de natuur in op sneeuwschoenen Sneeuwschoenen zijn eigenlijk geen schoenen, maar een soort tennisrackets onder je schoenen waardoor je gemakkelijker kunt wandelen in de sneeuw. Het is een bijzonder leuke manier van lopen door een winters landschap en helemaal niet moeilijk; wie heeft het als eerste door? We maken een wandeling  van ongeveer 10 km (zo'n vijf uur) door de uitgestrekte naaldwouden van de taiga. Het besneeuwde landschap van naaldbomen en bergheuvels biedt een prachtige aanblik. We lunchen, afhankelijk van het weer, buiten rond het open vuur, lekker knus!

  •  

    We vervolgen de wandeltocht naar onze overnachtingsplaats in Jatkonsalmi, midden in de natuur. In deze idyllisch gelegen boshut of lodge slapen we in meerpersoonskamers met eenvoudige sanitaire voorzieningen. Buiten is niets dan stilte. In de bijbehorende sauna kun je bijkomen van de inspanningen van vandaag. Wist je dat de sauna dé Finse manier van ontspannen is? De oudste verhalen over het gebruik van sauna's gaan terug tot tweeduizend jaar geleden. Om warm te blijven werden in beschutte grotten in de bergen gloeiend hete stenen met water overgoten. De stoom die zo ontstond verwarmde de grot waardoor het zo warm werd dat men de kleren kon uittrekken. In Finland zijn tegenwoordig meer dan anderhalf miljoen sauna's, ja echt zoveel! De echte avonturiers kunnen na hun bezoek aan de sauna naar buiten gaan voor een duik in de sneeuw. Durf jij het aan?

  • foto dag 5

    Dag 5

    op sneeuwschoenen terug naar de bewoonde wereld We laten de indrukwekkende plek midden in de Finse bossen achter ons en trekken verder op onze sneeuwschoenen. Ben je inmiddels al een pro geworden? In de ongerepte bossen van Finland komt een bijzondere bewoner voor: de bruine beer. Jarenlang is men zo bang geweest voor de beer dat zelfs zijn naam niet mocht worden genoemd. Maar wees niet bang: alleen in de zomermaanden wordt de beer in het uiterste noorden weleens gespot. Gelegen in een hol diep in de sneeuw houdt de beer een winterslaap waar hij pas in de lente uit ontwaakt. We wandelen vandaag via een mooie route terug naar de bewoonde wereld. We overnachten weer in Hossa. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    sledetocht met husky honden Vandaag bezoeken we een husky boerderij niet ver buiten Kuusamo. Bij aankomst krijgen we uitleg over hoe de slee werkt en krijgen we veiligheidsinstructies. En hierna is het zover, we gaan zelf zo’n mooie tocht door de natuur maken! Voortgetrokken door vier tot zes honden glijden we met een flinke vaart door de wildernis, door de bossen en langs bevroren meren. Super gaaf! Bij terugkomst hebben jullie tijd om met de honden te knuffelen en staat er in de traditionele Finse Kota koffie, thee en lunch voor je klaar. Een Kota is een soort ronde blokhut waar je rondom een warm vuur heerlijk kunt ontspannen. Tijd om lekker even op te warmen. 

  • foto dag 7

    Dag 7

    ontspannen dag in de sneeuw Vandaag mag je lekker zelf bepalen wat je gaat doen in de sneeuw! Trek bijvoorbeeld de sneeuwschoenen nogmaals aan en maak een fikse wandeling door de natuur. Of wat dacht je er van om net als de Sami te gaan ijsvissen? Heb je wel je aller dikste trui mee? Want voor het ijsvissen moet je je goed inpakken, omdat je niet veel beweegt. Met een schroefboor begin je aan het gat in het ijs wat soms wel meer dan een meter dik kan zijn. Het is ook mogelijk om vandaag fatbikes te huren om mee door de sneeuw te crossen. Fatbikes zijn fietsen met extra dikke banden. Wat jullie ook besluiten te doen, sluit de reis in ieder geval in stijl af...in een Finse sauna. Lekker warm!

  • foto dag 8

    Dag 8

    vlucht van Kuusamo naar Amsterdam Vandaag vliegen we alweer terug naar Amsterdam. De week zal wel voorbij zijn gevlogen? In de loop van de ochtend rijden we naar de luchthaven en gaan we aan boord van het vliegtuig dat ons terug naar Nederland brengt. Voor meer informatie over de vlucht verwijzen wij naar het kopje vluchtgegevens onder het tabblad vluchtinfo.

  • foto keuzeprogramma dag 8

    Optioneel

    Winterkleding (ter plaatse betalen) Het is mogelijk om winterkleding voor de week huren (dag 1 t/m 8). Deze bestaat uit een warme winter overall, laarzen en handschoenen. Wanneer je winterkleding wilt huren kun je dit aangeven op het boekingsformulier. Je betaalt de kosten ter plekke (á € 40,-)

  • Dag 9

    Vanwege de stijgende populariteit van Lapland is het moeilijk om van te voren vast te leggen op welke dagen de excursies gaan plaatsvinden. Houd er rekening mee dat excursies in een andere volgorde kunnen worden uitgevoerd dan beschreven op de website. Alle beschreven excursies zullen worden uitgevoerd, maar mogelijk in een andere volgorde. De reisbegeleider zal dit voor zover mogelijk in overleg met de groep beslissen.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.200,- tot € 1.289,-.

Het landarrangement start en eindigt in Kuusamo.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Karhunkainalo familie

     

    Karhunkainalo familie In Hossa verblijven we in zeer comfortabele accommodaties. Alle appartementen zijn mooi gelegen en voorzien van een kitchenette en een eigen sauna. Ook is er in alle appartementen wifi.

  • foto Jatkonsalmi Nature Cabin

     

    Jatkonsalmi Nature Cabin Tijdens de tweedaagse sneeuwschoenwandeling slaap je in een typische Finse berghut midden in het bos. Je slaapt hier één nacht. Hier deel je de kamer en het sanitair met meerdere personen (max. 6). Ook hier is weer een sauna aanwezig om bij te komen na een dag in de sneeuw. De berghut beschikt over wifi.

  • foto Vervoer

     

    Vervoer De bus op de eerste twee foto's is geschikt voor kleinere groepen. Foto drie en vier zijn foto's van de bus die gebruikt wordt voor grotere groepen.


Info over accommodaties

In Hossa slaap je in een appartement met daarin een aantal gescheiden kamers. Tijdens de tweedaagse sneeuwschoenwandeling slaap je in een typische Finse berghut midden in het bos. In de berghut kan een tweepersoonskamer niet worden gegarandeerd waardoor je wellicht met meerdere mensen (maximaal 6) een kamer deelt. In de berghut kun je gebruik maken van de sauna. De accommodaties die we gebruiken zijn voorzien van wifi.

Vervoer

We reizen met eigen vervoer dat alleen gereserveerd is voor de inbegrepen activiteiten volgens programma. Houd er rekening mee dat we reizen met vervoer van lokale standaard.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Bezoek huskyboerderij en huskysledetocht, bezoek rendierboerderij
  • Alle activiteiten volgens programma inclusief materiaal en training
  • Vervoer volgens programma
  • Kundige lokale Engelssprekende reisbegeleider

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 175 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 80,-
Fooien€ 25,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 200,-
Enkele voorbeelden:
- Optioneel: winterkleding (ter plekke betalen)€ 40,-
- Fatbike huren voor 3 uur€ 40,-
- Fatbike huren voor de hele dag€ 50,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Minimale leeftijd voor deze reis is 7 jaar. Je kunt de week zo intensief maken als je zelf wilt. Voor de activiteiten die we ondernemen is geen ervaring nodig. De week heeft een goede afwisseling tussen actief bezig zijn, en wat tijd voor je zelf. Alle actieve wintersportvakanties brengen enig risico met zich mee, dus vergeet niet de informatie van je verzekering te controleren. Gedurende de reis gaan er gekwalificeerde gidsen mee op de dagen met een activiteit.

Sneeuwschoenwandelen en langlaufen 

Het wandelen in de sneeuw gaat het gemakkelijkst op sneeuwschoenen of op langlaufskies. Sneeuwschoenen zijn tennisrackets die je onder je schoenen bindt waardoor je gemakkelijker door de sneeuw kunt lopen en langlaufskies zijn lange skies waarmee je over de sneeuw glijdt. Je hoeft geen ervaring te hebben in het wandelen op sneeuwschoenen of in het langlaufen. Gedurende de reis maken we de excursies over een vlak en licht glooiend terrein.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Finland betaal je gewoon met de euro.

Cash, creditcard of pinnen?

In Kuusamo kun je eventueel nog pinnen; daarna is dat niet meer mogelijk. Neem dus voldoende contante euro's mee van huis. Je kunt alle optionele excursies en je drankjes bij de accommodatie overigens ook met je gewone pinpas of met creditcard betalen.

Maaltijden

maaltijden

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Je ontmoet de Engelstalige reisbegeleider bij aankomst in Kuusamo.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort (of ID-kaart) nodig die bij terugkomst uit Finland nog geldig is.

NB. Belgische reizigers hebben voor Finland een internationale reispas of ID-kaart nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Tijdens deze reis ligt de temperatuur tussen -20ºC en +5ºC. In de periode rond kerst is de temperatuur over het algemeen het laagst, rond de -10 en -15ºC. Naarmate de dagen langer worden loopt de temperatuur geleidelijk op. Echter is het begin april nog altijd tussen de -10ºC en de +5ºC. Met de juiste kleding en door een actieve reis aan te bieden spelen we in op het klimaat en de weersomstandigheden. Je zult merken dat de kou in een droog klimaat zonder veel wind veel gemakkelijker is vol te houden dan vergelijkbare temperaturen in Nederland.

In de wintermaanden is het landschap wit gekleurd door een pak sneeuw en zijn de meren bevroren. Het kan echter per jaar verschillen en garanties omtrent de hoeveelheid sneeuw zijn niet te geven. Over het algemeen ligt er genoeg sneeuw om het programma te kunnen aanbieden. Mocht dat niet mogelijk, dan zoeken we ter plekke naar een alternatief.

Aantal uren daglicht in de wintermaanden 
In de wintermaanden heb je te maken met kortere dagen door de noordelijke ligging net onder de poolcirkel. De maanden december en januari kennen de korste dagen met gemiddeld vijf uur daglicht (ten opzichte van acht uur in Nederland) per dag. Het is in deze maanden echter niet volledig donker; je hebt door de lage stand van de zon meer te maken met een schemering dan duisternis. Vanaf februari wordt het al snel langer licht en in de maand maart heb je al weer te maken met hetzelfde aantal uren licht als in Nederland. De wintermaanden zijn een aparte belevenis maar het is ook niet compleet donker omdat de sneeuw het aanwezige licht reflecteert.

Meer informatie over het weer op deze bestemming kun je vinden op www.weeronline.nl. Niet alleen kun je actueel weer bekijken, maar ook klimaatgrafiekjes met gemiddeldes van de afgelopen jaren, zodat je een beeld krijgt van het weer dat je kunt verwachten. Heel handig is ook de reisplanner (onder het kopje klimaat als je een stad hebt aangeklikt), waarmee je een beknopt weerbeeld krijgt voor de periode die je aangeeft te reizen (niet bij alle steden beschikbaar).

Vervoer

vervoer

We reizen met eigen vervoer dat alleen gereserveerd is voor de inbegrepen activiteiten volgens programma. Houd er rekening mee dat we reizen met vervoer van lokale standaard.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding en paklijst

De koude omstandigheden in Finland maken het essentieel goede kleding te hebben die waterdicht is. Je kunt voor deze reis wintersportkleding meenemen. Neem in ieder geval gemakkelijk zittende kleding mee; het kan overdag zijn dat je het snel warm krijgt. Tijdens alle overnachtingen zijn er handdoeken aanwezig, maar we raden altijd aan om zelf ook nog 1 of 2 handdoeken mee te nemen. Neem ook een extra tas mee waarin je de spullen voor de sneeuwschoenwandeling kan doen.

Kleding

Het is handig om ‘laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt.

Het is mogelijk om bij aankomst in Kuusamo winterkleding voor de week huren. Deze bestaat uit een warme winter overall, laarzen en handschoenen. Wanneer je winterkleding wilt huren kun je dit aangeven op het boekingsformulier. De kosten voor het huren is 40 euro en deze betaal je ter plekke.

Wat je écht nodig hebt:

  • dagrugzak (ook voor tijdens de sneeuwschoen wandeltocht)
  • stevige warme wandelschoenen (evt. snowboots)
  • je normale schoenen
  • outdoorkleding
  • zonnebril
  • zonnebrand
  • thermos waterfles
  • een (hoofd)zaklamp

Fotografie, video en opladen

In de cabins kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je geen wereldstekker nodig. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Daarnaast kun je ook een reserveset batterijen meenemen of een powerbank.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 8.7
Vervoer 8.7
Overnachtingen 8.4
Reisroute 8.9
8.7 56 beoordelingen
  • 5 23-02-2020

    Berend

    Huizen tever van eetplek. Leuke activiteiten

  • 10 23-02-2020

    Annelies

    Prachtige reis met fantastische activiteiten onder fijne leiding van de beide gidsen. Goed verzorgd met uitstekend materiaal en fijne accomodatie. Maaltijden goed geregeld met aandacht voor de vegetariërs.

  • 10 23-02-2020

    Anonieme Reiziger

    Er is geen omschrijving ingevuld.

  • 10 23-02-2020

    Gerarda

    Fantastisch, goed verzorgd, kundige begeleiding, gevarieerd programma en prachtig land

  • 8 23-02-2020

    Liv

    mooie omgeving, leuke activiteiten

  • 10 03-03-2019

    Laurens

    Het was een fantastische reis! Een echte aanrader voor gezinnen die willen kennismaken met het hoge noorden en een unieke ervaringen willen opdoen.

  • 9 03-03-2019

    Leonie

    We hebben genoten van een hele mooie reis naar een prachtig stukje Finland, Hossa. Officieel geen Lapland, maar dat mag de pret niet drukken. We hadden een actief programma en een fijne, rustige reisleider Joonas, voor wie niets te veel was om het de groep naar de zin te maken. We hebben leuke activiteiten ondernomen en veel gezien en gedaan. Heerlijk gegeten en logeerden in prima huisjes. Van te voren was niet duidelijk dat we zo ver van de 'bewoonde' wereld zouden zitten. De vraag bij aankomst op het vliegveld of iemand naar een supermarkt wilde, deed ons vreemd aan. Later toen we bij onze verblijfslocatie waren, begrepen we dat daar in de verre omgeving geen supermarkt te bekennen was.

  • 8 03-03-2019

    Frank

    Reis voldeet aan alle verwachtingen; organisatie was supergoed dankzij onze lokale reisleider Joonas. Prachtige locatie, mooie verblijven, grootte van de reisgroep = OK. Activiteiten mooi aangepast aan leeftijd vd kids. Reisleider hield rekening met onze wensen.

  • 10 03-03-2019

    Heike

    Prachtige familiereis! Mooie accommodatie, goed eten, elke dag winterse activiteiten. Alles super georganiseerd door onze Finse gids Joonas.

  • 9 03-03-2019

    Nikkie

    Deze reis heeft ons alles geboden wat we er van hoopten en meer. De samenstelling van het actieve programma met veel keuzes waarbij ook rustige opties, de reisleiding ter plaatse, de huisjes en de blokhut, het eten (ook voor vegetariërs!): geweldig. De overweldigende natuur, de rust, de ruimte en het geluk van meestal heerlijk zonnig koud weer: fantastisch. En dan nog een bonus, het Noorderlicht: onbeschrijfelijk.

  • 8 23-12-2018

    Jan

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 23-12-2018

    Theo

    Goede activiteiten en prachtige omgeving. Uitstekend materiaal.

  • 8 23-12-2018

    Annelies

    Een goed verzorgde reis met een goede mix aan activiteiten en relaxen in je eigen cabin met sauna. De winterkleding die je kunt huren is van goede kwaliteit, we hebben het daarmee niet koud gehad.

  • 8 23-12-2018

    Hilde

    Hele leuke reis. Activiteiten waren geslaagd, langlaufen, sneeuwschoentracking, husky's en snowscooter.

  • 8 23-12-2018

    Yvonne

    Mooie omgeving met prachtig ingerichte huisjes inclusief sauna. Goede actieve reisgids Jonas. Centrale eetgelegenheid was helaas sfeerloos en het eten erg eenzijdig. Smaakte prima maar elke dag dezelfde groente en sla.

  • 8 23-12-2018

    Christel

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 25-02-2018

    David

    Aangename familiereis met een goede balans tussen activiteiten en momenten om te relaxen. De begeleidsters speelden uitstekend in op de vragen van de groep en hadden steeds een passend voorstel klaar. We hebben er van genoten.

  • 9 25-02-2018

    Wim

    De reis verliep vlot. De vliegreis was basic maar in orde. In de cottages in het natuurpark voelden we ons vlug thuis en in het restaurant zorgde het gastvrije en vriendelijke personeel voor lekkere maaltijden. Heidi, de lokale gids en verantwoordelijke voor het activiteitenprogramma zorgde samen met Theresa voor een onvergetelijke week waar iedereen aan zijn trekken kwam.

  • 8 25-02-2018

    Gijs

    prachtige reis. Allerlei indrukken en belevenissen die echt nieuw voor ons waren.

  • 9 25-02-2018

    Anita

    Goede enthousiaste begeleiding van de totale reis maar ook bij de activiteiten zelf, goed materiaal ter beschikking, goed evenwicht in (georganiseerde) activiteiten en op jezelf kunnen zijn.

  • 9 31-12-2017

    Anne

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 31-12-2017

    Anoniem

    Bijzondere ervaring om een week in Lapland te zijn. Met elke dag een excursie waarvan nog lang kan worden nagenoten. Zeker een groot compliment aan onze gids. Heel betrokken, niets was haar te veel .

  • 7 31-12-2017

    Sandra

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 31-12-2017

    Frank

    Leuke, actieve reis door besneeuwd Lapland!

  • 10 31-12-2017

    Myrthe

    In een woord fantastisch!

  • 9 25-02-2017

    Bryan

    Een volle week genieten van de vele afwisselende sneeuwactiviteiten. Daarnaast sprak de rust en stilte me enorm aan.

  • 8 25-02-2017

    Monique

    Goed georganiseerde reis.

  • 9 25-02-2017

    Marcel

    super programma, super georganiseerd

  • 8 18-02-2017

    Martijn

    leuke afwisselende actieve wintervakantie.

  • 9 18-02-2017

    Annette

    Prachtige winterreis, goede mix van actief zijn en uitrusten.

  • 8 18-02-2017

    Nanette

    Prachtige, actieve familie rondreis. Wat een schitterend land. Onze zeer relaxte begeleider Tarmo wist ons heel veel informatie te geven over het land. Helaas was het visitor-centre waar we aten wat minder gezellig dan het huis waar we midden in de week een nacht verbleven.

  • 8 24-12-2016

    Etelka

    Het was een hele leuke vakantie met veel activiteiten. Prachtige sneeuw en natuur.

  • 10 24-12-2016

    Kim

    Het was een geweldige reis in de prachtige natuur van Fins lapland. Je leert het land en de natuur op een indrukwekkende wijze kennen en er zijn veel mogelijkheden om nog dichter bij de natuur te komen.

  • 9 24-12-2016

    Femke

    Hoewel Finland tot Europa behoort, voelde echt toch als een cultuurschok: de uitgesterktheid, de stilte en de rust zijn moeilijk te omschrijven.... Voor ons, als echte skifanaten, was dit wintersport op een hele andere manier....geweldig!!!! Alles was goed geregeld. Het materiaal (schoenen, skies, ...) waren erg goed.

  • 9 24-12-2016

    Febe

    Leuke en gezellige reis door de activiteiten, groep en gids. Finland is een heel mooi en rustig land.

  • 10 24-12-2016

    Luuk

    Sawadee heeft met deze reis bewezen dat ook een week voldoende is om de sfeer van een land te proeven. De reis naar Lapland is een heel erg mooie reis met afwisseling tussen vrije tijd die je kunt besteden aan het wandelen door het mooie bos of het sleen van een van de heuvels en tussen de activiteiten van het traditionelle ijsvissen tot de Huskysledentocht. Een reis met vele mooie ervaringen die ik heel waarschijnlijk nooit meer zal waarnemen in mijn leven. Deze reis is het dus duidelijk waard als je houdt van een beetje bewegen in de frisse lucht, van stilte en van traditionelle landschappen bestaand uit heuvels, bomen en meertjes.

  • 10 28-02-2016

    Dewy

    Mijn dochter en ik hebben een fantastische week gehad. De reis was goed georganiseerd. De gids zeer enthousiast en beschikt over ontzettend veel kennis over de natuur een echte 'wildernisman'. De activiteiten zijn onvergetelijk. De tocht met de husky's een hele bijzondere belevenis. En de accommodaties heel knus en gezellig.

  • 10 28-02-2016

    Yvette

    Lapland was een hele mooie ervaring. Alles goed geregeld, leuke groep, leuke gids, top accommodatie en hele leuke activiteiten in een schitterende omgeving.

  • 9 28-02-2016

    Saskia

    De familiereis was super! Goed georganiseerd.

  • 8 21-02-2016

    Marleen

    Ik heb erg genoten van deze familiereis. Het winterlandschap van Finland is prachtig! Allerlei dingen ondernomen in de sneeuw. t was ook leuk om eens te slapen in een eenvoudige Finse Berghut, inclusief het maken van een ijs-wak om af te koelen na de sauna.. De rendierboerderij sprong er uit qua gastvrijheid. Wat was het daar mooi en verzorgd. De Huskyhondentocht was sowieso bijzonder, super gaaf om gedaan te hebben! Onze gids en stagiaire waren erg vriendelijk en de hele week in de weer om er iets fantastisch van te maken. Complimenten!

  • 8 21-02-2016

    Frank

  • 8 21-02-2016

    Arjan

    Het was een prachtige ervaring de reis was vormgegeven zoals van te voren beloofd we hebben mooie activiteiten ondernomen en hebben genoten van de mogelijkheden in de sneeuw.

  • 9 21-02-2016

    Hans

    Gave familiereis, veel afwisseling van husky's, rendieren tot langlaufen en sneeuwschoenentocht met erg goede begeleiding, leuke groep en goede accommodaties

  • 9 27-12-2015

    Andre

  • 10 27-12-2015

    Chris

    De familiereis was fantastisch.Een heel lieve equipe van organisators zowel de reisleider als de kookploeg.Overtrof alle verwachtingen.Heel veel afwisseling.De eerste dag /bij de huskytocht waren we nog niet voorbereid op de koude. 200% tevreden

  • 8 27-12-2015

    Marieke

    Een prachtige reis naar Lapland, met veel verschillende activiteiten. De verzorging was erg goed, zowel door de begeleider als van de beheerders van het informatiecentrum waar ook de maaltijden werden verzorgd.

  • 9 27-12-2015

    Cas

    Wat een bijzondere familiereis! Heel actief, overweldigende natuur en een fantastische gids.

  • 8 27-12-2015

    Wilma

    fantastische beleving van natuur en stilte. heel bijzonder!

  • 9 27-12-2015

    Chantal

    Geweldige omgeving. Heel puur. Mooie afwisseling van activiteiten en rust. Super goede lokale gids!.

  • 8 27-12-2015

    Ize

  • 7 20-12-2015

    Bert

    De reis was leuk. Het aanbod was minder actief en spannend dan ik van te voren had gedacht. Het bezoek aan een rendier farm en het ijsvissen stelde niet veel voor, wat jammer was. We hadden pech met het weer (-10 tot + 5 met veel bewolking, regen en wat sneeuw) maar dat is onafhankelijk van jullie aanbod.

  • 9 20-12-2015

    Jeroen

    Goed georganiseerde reis. Veel variatie. Wel wat korte dagen en het weer was ook hier wat van slag af waardoor we twee dagen temperaturen boven nul hadden.

  • 9 18-07-2014

    Jeroen

    De verre reis met kinderen naar Peru was zeer gevarieerd. Veel afwisseling tussen natuur en cultuur. Veel verschillende landschappen gezien. De Larestrail was superrustig met zeer veel natuurschoon, een aanrader. De reisbegeleider was zeer bekwaam en heel zorgzaam/belangstellend.

  • 9 17-02-2013

    Maarten

    prima

  • 9 17-02-2013

    Marc

    Een unieke en zeer bijzondere ervaring die we nooit meer zullen vergeten! De schitterende natuur, enthousiaste reisbegeleiding, leuke groep mensen en het sportieve programma hebben onze verwachtingen overtroffen. Er stonden voor de kinderen zelfs sleetjes klaar! Het laat zich dan ook absoluut niet vergelijken met een reguliere wintersport vakantie.

  • 10 17-02-2013

    Petra

    Onze familiereis naar Lapland heeft de verwachtingen overtroffen: een leuke groep, een prachtig mooi land, leuke activiteiten en een lieve, zorgzame gids, die antwoord had op al onze vragen. Oprecht een aanrader!

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf 16 juni is het mogelijk om op vakantie te gaan naar veel landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor landen wordt aangepast van ‘oranje’ (vakantiereizen afgeraden) naar ‘geel’ (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s).Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het algemene reisadvies voor alle landen ter wereld aangepast naar code oranje: alleen noodzakelijk reizen of rood, niet reizen. Dit maakt het voor ons op dit moment nog onmogelijk om reizen uit te voeren. Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te kijken voor de laatste updates.

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen nu en 31 oktober 2020. Gaat mijn reis wel door?

    Niemand weet hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien. Het is voor ons daarom onmogelijk om nu al definitief uitsluitsel te geven of jouw reis al dan niet door kan gaan. Een en ander hangt uiteraard af van het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. We begrijpen dat dit wellicht lastig voor je kan zijn, maar vragen je desondanks geduld te hebben en nader bericht van ons af te wachten. Om je hierin tegemoet te komen hebben we de voorwaarden voor alle reizen met vertrek met vertrek tussen nu en 31 oktober 2020 als volgt aangepast:
    Versoepelde betalingsvoorwaarden
    Heb je de volledige reissom nog niet betaald? Dan hoef je dit pas 30 dagen voor de vertrekdatum te doen.
    Flexibele annuleringsvoorwaarden
    Heb je besloten de reis niet meer te willen maken? Dan kan je de reis (schriftelijk) annuleren en gelden de volgende aangepaste annuleringsvoorwaarden (Let op: uitsluitend voor reizen met vertrek tussen nu en 31 oktober 2020 en niet geldig voor reizen met internationale groepen):

    • Tot 30 dagen voor vertrek: kosteloos (onder voorbehoud)*. We bieden je de mogelijkheid aan om tot 30 dagen voor vertrek in ieder geval het landcomponent van jouw reis kosteloos te annuleren of om te boeken naar een andere bestemming of vertrekdatum. In meeste gevallen kan het vluchtcomponent van jouw reis ook kosteloos geannuleerd of omgezet worden. Dit is afhankelijk van de ticketvoorwaarden, die wij op verzoek zullen opvragen en je hierover informeren. 
    • Binnen 30 dagen voor vertrek: annuleringskosten op aanvraag*. De annuleringskosten zijn afhankelijk van de vliegticketvoorwaarden en annuleringsvoorwaarden van onze leveranciers. Deze kosten zullen wij op verzoek opvragen en je hierover informeren. Wij berekenen alleen de werkelijke annuleringskosten aan jou door. Mocht je onverhoopt voor vertrek besmet raken met het Covid-19 virus, dan kan je alsnog kosteloos jouw reis annuleren of omboeken naar een andere bestemming of vertrekdatum, mochten de annuleringskosten niet vergoed worden door jouw annuleringsverzekering.

    * Boekingskosten worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum.

    Voor reizen met vertrek na 31 oktober 2020 gelden (voorlopig) nog de reguliere annuleringskosten. Heb je een reis met internationale groep geboekt? Neem dan contact met ons op om je voorwaarden te bespreken. 

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Als ik nu een reis boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen. Indien je boekt voor een reis tot 1 april, gelden de volgende voorwaarden: 

    • Kosteloos annuleren*
    • Gratis omboeken**
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed  
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting indien je annuleringsverzekering niet uitkeert*** 
    • Let op: de aangepaste voorwaarden zijn niet van toepassing op groepsrondreizen met internationaal gezelschap****
    * Tot 30 dagen voor vertrek, binnen de dertig dagen gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden.

    ** Tot 5 dagen voor vertrek. Kosten die Airlines rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.

    *** Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. 

    **** Heb je interesse in het boeken van een groepsrondreis met internationaal gezelschap? Neem dan contact met ons op om de boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.  

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.