MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Privé Costa Rica
  • 1Veel mogelijkheden om wilde dieren te zien
  • 2Afwisselende reis met mogelijkheid tot paardrijdtochten en mountainbiketours
  • 3Ontspannen afsluiting in Samara of Playa Carillo met prachtige stranden
  • 4Overnachtingen in sfeervolle hotels en lodges, meestal met een zwembad
  • 5Mogelijkheid om te slingeren tussen de boomtoppen tijdens de canopytour in Monteverde
  • 6Varen door de dichtbegroeide kanalen van het oerwoud in Tortuguero
  • 7Op zoek naar schildpadden die hun eieren leggen op het strand van Tortuguero
  • 8Mogelijkheid om tijdens een surfcursus te leren de hoge golven te bedwingen
  • Dag 1 Amsterdam - San José
  • Dag 2 naar Tortuguero National Park
  • Dag 3 Tortuguero
  • Dag 4 naar Puerto Viejo de Talamanca
  • Dag 5 Puerto Viejo de Talamanca
  • Dag 6 naar La Fortuna
  • Dag 7 La Fortuna
  • Dag 8 naar Monteverde
  • Dag 9 Monteverde
  • Dag 10 naar Rincon de la Vieja
  • Dag 11 Rincon de la Vieja / vrije dag
  • Dag 12 naar Samara
  • Dag 13 Samara / vrije dag
  • Dag 14 naar San José
  • Dag 15 Vlucht San José - Amsterdam
  • Dag 16 Aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/12
Reiscode
FIFCKF

Privé selfdrive reis speciaal voor families

Tijdens deze prive rondreis door Costa Rica ontdek je de overweldigende en afwisselende natuur. Tochten door het tropische regenwoud laten je zoeken naar apen, neusbeertjes en luiaards. Je wandelt langs borrelende kraters en dampende bronnen en kunt heerlijk in bronnen badderen met uitzicht op de Arenal Vulkaan. Waaghalzen mogen de spannende canopytour niet missen. Hangend in een trapeze glijd je via een kabelbaan van boomtop naar boomtop en voel je je als Tarzan of Jane! Ter afsluiting van deze avontuurlijk reis door Costa Rica kun je aan het strand heerlijk zonnen en zwemmen, of leren surfen!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ethan - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2021

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom
 
  • Reisdatum: Zomer
    Opmerking: Privéreis, pp prijs bij 2 volwassenen + 2 kinderen
     
    Reissom: €1399,-

  • Privé Familiereizen

    • Jullie kunnen zelf je vertrekdatum bepalen.
    • De getoonde vanafprijzen zijn gebaseerd op een gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 kinderen (<12 jaar), verdeeld over 2 kamers.
    • De getoonde vanafprijzen zijn exclusief internationale vlucht, maar we verzorgen graag jullie vluchten indien wenselijk.
    • Het vermelde aantal dagen van de reis is inclusief de vluchtdagen, onafhankelijk of deze door ons zijn geboekt.
    • De uiteindelijke prijs kan afwijken van de vanafprijs, dit hangt af van de samenstelling en kamerwens van jullie gezelschap.
    • Er kan niet afgeweken worden van het programma, maar het is wel mogelijk de reis te verlengen.
  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandse, Spaanssprekende reisbegeleiding
  • Aantal reizen met lokale, Engelstalige reisbegeleider die ook natuurgids is
  • Taalgidsje Spaans voor kinderen (te downloaden bij het kopje 'Taal')
  • Entreegelden voor het Nationaal Park Tortuguero en Rincón de la Vieja (€ 26)
  • Internationale vluchten (indien gewenst, via Sawadee)
  • Huurauto (Toyota Rav, Rush of Fortuner, afhankelijk van samenstelling groep)
  • 24 uur per dag Nederlandse assistentie per telefoon beschikbaar
  • SIM-kaart van Costa Ricaanse provider
  • Boottocht Tortuguero inclusief bezoek dorp
  • kosten Esta visum US$ 14,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 420,-)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Canopy en Skywalk bij Monteverde
  • - Entreegelden Rincón de la Vieja

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    Amsterdam - San José Vandaag vliegen jullie naar San José, deze vlucht kunnen jullie zelf boeken of door ons laten regelen. San José is gelegen in een vallei te midden van koffieplantages en wordt omringd door bergen met vulkanen. Jullie worden opgehaald van de luchthaven en overnachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Tortuguero National Park Vandaag worden jullie bij het hotel opgehaald door een shuttlebus en naar de rand van het nationale park Tortuguero gebracht. In La Pavona stap je in de boot, waarmee je door dichtbegroeide kanalen het oerwoud in vaart. De eindbestemming is het nationale park Tortuguero. Hier nestelt tijdens de zomermaanden de groene zeeschildpad. Als je geluk hebt, kun je ’s avonds op het strand de schildpadden eieren zien leggen. Wel heel stil zijn hoor!

  •  

    Jullie brengen twee nachten midden in de natuur door in een lodge met zwembad. Alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) zijn inbegrepen bij de reissom.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Tortuguero Het park staat niet alleen bekend om zijn schildpadden, maar ook om zijn 400 verschillende soorten vogels en apen, luiaards, kaaimannen en krokodillen. Jullie verkennen per boot de smalle riviertjes van het park. Voeten binnenboord! Op de oevers liggen vaak zonnende schildpadden en kaaimannen. Ook bezoek je vandaag het dorpje Tortuguero.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Puerto Viejo de Talamanca Vandaag vaar je eerst naar la Pavona en stap je in de bus naar Guapiles. Hier staat jullie huurauto al klaar. Vervolgens rijd je in drie en een half uur verder naar jullie volgende bestemming, het kustplaatsje Puerto Viejo de Talamanca aan de Caribische kust. Jullie verblijven hier 2 nachten in een hotel met zwembad. Dit is de perfecte plek om het echte vakantiegevoel te krijgen. Wie ligt er als eerste in de zee?

  • foto dag 5

    Dag 5

    Puerto Viejo de Talamanca Bij Puerto Viejo vind je stranden die begrensd worden door tropische jungle. In de omgeving ligt onder andere het nationale park Cahuita, hier kunnen jullie wandelingen maken langs eindeloze hoeveelheden kokospalmen. Maar jullie kunnen ook als een echte avonturiers opzoek naar brulapen, vlinders en slangen in het tropische oerwoud. De atmosfeer is hier totaal anders: de bevolking spreekt Engels, en de keuken evenals de muziek is typisch Caribisch. Als je het leuk vindt, kun je in Puerto Viejo de Talamanca ook een snorkelexcursie boeken. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar La Fortuna Vandaag reizen jullie naar het dorpje Fortuna en de vulkaan Arenal, hier rijden jullie in ongeveer vier uur naartoe. Dit is best spannend, want de Arenal vulkaan was een van de meest actieve vulkanen op de wereld. Jullie slapen twee nachten in een hotel vlakbij het dorpje Fortuna. De 1633 meter hoge vulkaan heeft nog steeds zijn typisch conische vorm. Tot 2010 stootte de Arenal grote rookpluimen en lava uit, soms gepaard gaand met luide knallen of een diep gerommel. Helaas is dat momenteel niet meer het geval. Je kunt in de buurt nog wel mooi wandelen, maar stromende lava is er momenteel niet te zien. Of de Arenal weer actief lava gaat spuwen en wanneer, is niet duidelijk. Spannend! Ondanks dit feit is een bezoek aan de vulkaan zeker de moeite waard.

  • foto dag 7

    Dag 7

    La Fortuna Vogelliefhebbers kunnen een dagexcursie maken naar Caño Negro, een natuurreservaat waar verschillende typen watervogels, apen, kaaimannen, krokodillen, leguanen en zoetwaterschildpadden voorkomen. Heb je al een dier ontdekt die je nog nooit hebt gezien? Ook zeer apart is het bezoek 's avonds aan de warmwaterbronnen van Baldí. Terwijl je onder een door de vulkaan verwarmde waterval zit heb je een mooi uitzicht op de Arenal. In de omgeving van Fortuna kun je ook te voet een hoge waterval bezoeken. En wat is heerlijker dan een frisse duik in de poel aan de voet van de waterval. Het water is écht koud!

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Monteverde Je rijdt verder naar naar de Cordillera de Tilarán (1600 meter), waar het beroemde nevelwoud van Monteverde ligt. Het is hier een stuk koeler, ongeveer 18 graden. Wind, regen en zon wisselen elkaar af en het is er schitterend om te wandelen. Het park staat bekend om zijn enorme verscheidenheid aan flora en fauna. Wat dit nevelwoud zo bijzonder maakt zijn de groene kleurschakeringen. Door de hoogte waar het nevelwoud zich bevindt loop je letterlijk met je hoofd in de wolken. Mysterieus! Jullie verblijven hier in een eenvoudig, maar sfeervol hotel in het dorpje Santa Elena.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Monteverde In Monteverde is de kans het grootst om de quetzal waar te nemen, dus houd je ogen wijd open! Deze prachtige vogel heeft felgekleurde groene en rode veren en een enorme lange staart en was zeer geliefd bij de Maya's. Bij de ingang van het park hangen bakjes gevuld met suikerwater waar kolibries op afkomen. De kleinste kolibrie is niet groter dan een duimnagel en de grootste in Costa Rica is de prachtige paarse Sabelvleugel. Die komt vooral in Monteverde voor, is ongeveer 15 cm lang en heeft een fel paars lichaam met donkergroene vleugels. Wat mooi, al die felle kleuren!

  • foto paragraaf dag 9

     

    Vlak bij Monteverde is de “Sky Walk”: Over hangende bruggen op 40 meter hoogte wandel je tussen de boomkruinen. De waaghals mag de spannende Canopytour niet missen. Hangend in een tuigje glijd je via een kabel op 40 meter hoogte van het ene platform naar het andere. Leuk voor jong en oud! Het uitzicht is fenomenaal en je voelt je als Tarzan of Jane! Vlakbij Monteverde ligt een bijzonder natuurreservaat. Kinderen uit dertig verschillende landen hebben geld ingezameld ter bescherming van dit stukje nevelwoud.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Rincon de la Vieja Vandaag rijden jullie in ongeveer vier uur naar een verborgen hoek van Costa Rica. Rincón de la Vieja; één van de leukste nationale parken van het land voor de grote en kleine avonturiers! In dit natuurgebied vind je een actieve vulkaan, enorme woudreuzen, watervallen, riviertjes, dampende bronnen, zwavelmeren, borrelende modderpoeltjes en dampende bronnen die je het gevoel geven dat je in de sauna bent. Heel gek, maar heel spannend midden in de natuur!

  • foto paragraaf dag 10

     

    Ook zul je veel dieren tegenkomen die in het wild leven zoals apen, hagedissen, leguanen, vlinders, bijzondere vogelsoorten, luiaards en vele andere diersoorten. Veel reizigers slaan dit park over vanwege de omweg, maar de echte avonturiers natuurlijk niet. Een bezoekje is zeker de moeite waard! We overnachten in een sfeervolle lodge met zwembad.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Rincon de la Vieja / vrije dag De volgende dag ga je op ontdekkingstocht in het nationale park. Je loopt over smalle zandpaden, we hoppen van steen tot steen en gaan op zoek naar neusbeertjes die veel voorkomen in dit park. Soms waan je je in een dicht bebost gebied en soms op een open vlakte wat weg gebrand is door de zon. Dit is een werkelijk avontuur.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Samara Jullie rijden in ongeveer vier uur naar Samara waar we 2 volle dagen de tijd hebben om te genieten van het heerlijke strand en het gezellige plaatsje. Samara heeft een, met wuivende palmbomen omringd strand aan de westkust van Costa Rica. Een schoon strand met rotsachtige landtongen en het junglegebied als achtergrond. 

  • foto paragraaf dag 12

     

    Het dorpje heeft een prachtig schoon palmenstrand en biedt veel mogelijkheden om jullie reis heerlijk af te sluiten. Hier nodigen de prachtige stranden uit tot zwemmen, surfen en lekker luieren. Even lekker relaxen na de spannende jungles, vele dieren en vulkanen!

  • foto dag 13

    Dag 13

    Samara / vrije dag Geniet van de vrije dag aan het mooie strand van van Samara. Het dorpje heeft een paar leuke lokale restaurants en barretjes. Het hotel waar we verblijven heeft een zwembad, ruime kamers, bar en restaurant. Het is slechts een kleine wandeling naar het prachtige strand. 

  • foto paragraaf dag 13

     

    De ideale omgeving om de reis relaxt af te sluiten. We hebben tevens een bus beschikbaar om naar het nabij gelegen Playa Carilo te gaan. Wie heeft er zin in een potje beachball?

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar San José Vandaag verlaten jullie het strand en rijden in ongeveer vier uur terug naar San José, waar jullie de laatste nacht doorbrengen en de huurauto inleveren. Wat is het snel gegaan!

  • Dag 15

    Vlucht San José - Amsterdam Vandaag vliegen jullie terug naar Amsterdam. Deze vlucht kunnen jullie zelf boeken of door ons laten regelen. 

  • Dag 16

    Aankomst Amsterdam

Verlengingspakketten

3-daagse verlenging Playa Carillo

Als je nog wat langer wilt genieten van de stranden van Playa Carillo, kun je drie nachten langer blijven. Je kunt hier nog even heerlijk zonnen en zwemmen in het heldere water van de zee. Playa Carillo en het nabij gelegen Samara bieden veel diversiteit aan restaurants en leuke strandbarretjes en in de omgeving zijn diverse excursies te doen. Zo kun proberen dolfijnen te spotten of gaan surfen! Tijdens deze verlenging verblijf je in hetzelfde hotel als waar je met de groep eindigt. De prijs is inclusief hotelovernachtingen en transfers, maar exclusief ontbijt en eventuele excursies.

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Fleur de Lys

     

    Fleur de Lys Fleur de Lys is een kleinschalig hotel en ligt heel centraal. Het is een sfeervol, oud Victoriaans pand. In plaats van kamernummers, heeft elke kamer de naam gekregen van een Costa Ricaanse bloem. De kamers zijn comfortabel en netjes; je voelt je hier direct thuis. Ze hebben onder andere een restaurant, een bar en internetvoorzieningen.

  • foto Laguna Lodge

     

    Laguna Lodge Midden in het Tortuguero Nationaal park op een brede strook land tussen de Caribische Zee en het meer van Tortuguero ligt de Laguna Lodge. De verschillende kamers beschikken allemaal over een eigen badkamer en zijn verspreid over een prachtig groene tuin. In het zwembad neem je een verfrissende duik en vanaf het restaurant en de bar heb je een mooi uitzicht over het water.

  • foto Cariblue Hotel

     

    Cariblue Hotel Cariblue Hotel is gelegen op een bijzondere plek in Puerto Viejo aan de Caribische kust. Het hotel is in heldere kleuren geschilderd. De kamers zijn ruim. Wanneer je (tijdens een familiereis) als gezin met vier personen boekt, is het mogelijk dat ouders en kinderen de badkamer delen. De tropische tuin met jacuzzi is een heerlijke plek om te relaxen. En je bent vlak bij het strand. Cariblue Hotel is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Shawandha Lodge

     

    Shawandha Lodge Shawandha Lodge ligt op een prachtige locatie aan het strand van  Playa Chiquita. De verschillend bungalows liggen verspreid over de tuin, die aanvoelt als een levendige tropische regenwoud. De huisjes hebben een natuurlijk karakter, doordat ze zijn gemaakt van bamboe, palm en verschillende andere soorten hout. Daarnaast kun je in het zwembad een plons nemen en is er ook een restaurant waar continentale gerechten worden geserveerd.

  • foto Faro Arenal

     

    Faro Arenal Puur Sawadee - overnachting Faro Arenal
    Dit kleinschalige familiehotel in La Fortuna gaat zeer bewust om met haar natuurlijke omgeving. Zo proberen ze zoveel mogelijk afvalwater her te gebruiken voor irrigatie van de tuin. De familie verbouwt hun eigen groente op biologische wijze en al het afval wordt gerecycled en het biologisch afval wordt weer als compost gebruikt in de tuin. Hotel Faro Arenal beschikt over een buitenzwembad en gratis WiFi. De ruime kamers in deze lodge zijn voorzien van rustieke houten inrichting, een kabel-tv en een eigen badkamer met douche en toilet. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Catarata Ecolodge

     

    Catarata Ecolodge Puur Sawadee - overnachting Catarata Ecolodge
    In de schaduw van de vulkaan el Arenal en weg van het geluid van de stad, ligt de Catarata Ecolodge. De lodge bestaat uit verschillende geschakelde huisjes, omgeven door een tuin vol bloemen en vogels. Als je geluk hebt, zie je hier de toekan. Er is een zwembad. Een kleine oase, waar je heerlijk kunt relaxen. Of van waaruit je lekker kunt wandelen en een bijzondere waterval kunt bezoeken. Deze accommodatie neemt deel aan het toerisme programma van Rainforest Alliance en werkt op een duurzame manier.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Claro de Luna

     

    Claro de Luna Omgeven door de mooie natuur met uitzicht op de Golf van Nicoya, is het hotel Claro de Luna gelegen. De kamers zijn stijlvol ingericht en beschikken over een grote badkamer. In het restaurant kun je genieten van de heerlijke maaltijden die zij serveren.

  • foto Monteverde Rustic Lodge

     

    Monteverde Rustic Lodge Puur Sawadee - overnachting Rustic Lodge
    Rustic Lodge in Monteverde is een klein hotel dat gerund wordt door een Costaricaanse familie. Het hotel heeft een uitgebreid duurzaamheidsbeleid. Zo hebben ze zonneboilers geïnstalleerd voor alle badkamers en alle douchekoppen zijn vervangen door het waterbesparende type. Al het afval wordt gerecycled en het biologische afval wordt opgehaald door een nabijgelegen boerderij die dit als compost verwerkt. De familie is zeer betrokken bij de lokale gemeenschap en het hotel sponsort sport- en theater evenementen voor de jeugd. Het familiehotel biedt huisjes verspreid over een park. De kamers zijn ruim en netjes en het personeel is er vriendelijk.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming. 

  • foto Buena Vista Lodge

     

    Buena Vista Lodge Puur Sawadee - overnachting Buena Vista LodgeBuena Vista Lodge is mooi gelegen tussen het groen en weidse uitzichten. De lodge is ruim opgezet met kamers die zich gescheiden van elkaar op het park bevinden. Er is een groot zwembad waar je na een drukke dag heerlijk kan relaxen. Daarnaast is er een geweldige glijdbaan voor de kinderen van bijna 500 meter die dwars door de natuur heen gaat! Verder kun je er paardrijden en naar thermale / modderbaden die verwarmd worden door de vulkaan. Er zijn verschillende restaurants aanwezig en ook barretjes waar je heerlijk kunt genieten van de cocktails. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Buena Vista Lodge. Zo worden er workshops gegeven om op natuurlijke wijze zeep en souvenirs van recyclebaar afval te maken.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Cañon de la Vieja

     

    Cañon de la Vieja Dit bungalowpark is ruim opgezet en er hangt een gemoedelijke sfeer. De kamers zijn comfortabel, ruim en leuk ingericht. Je kan ervoor kiezen om lekker te relaxen bij het fijne zwembad en de bar, maar je kunt vanuit deze accommodaties ook heerlijk wandelen. Dit is de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan het Nationale Park van Rincon de la Vieja.

  • foto Hotel Giada

     

    Hotel Giada Het Giada hotel ligt in het dorp Samara met het strand op loopafstand! Het heeft twee zwembaden, omgeven door een tropische tuin. De tropische stijl komt ook terug in de kamers, die beschikken over een eigen badkamer, airconditioning en een balkon. Er is een lekker Italiaans restaurant. Dit is een heerlijk hotel om je reis ontspannen af te sluiten. 

  • foto Hotel Locanda

     

    Hotel Locanda Hotel Locanda ligt aan het strand en biedt kamers met een Caribische stijl. Ook beschikt het hotel over een eigen stuk privé strand, waar het restaurant zich bevindt en een aantal ligstoelen. In het restaurant kun je genieten van lekker frisse sapjes en Italiaans eten. Mocht je een verfrissende duik willen nemen, dan kan dat aan het strand of in het zwembad.

  • foto Vervoer privéreis

     

    Vervoer privéreis Tijdens deze selfdrive reis heb je de beschikking over een Toyota Rush, een Toyota Rav of een Toyota Fortuner. Welk type je krijgt, is afhankelijk van de samenstelling van je groep. 


Info over accommodaties

We maken zoveel mogelijk gebruik van sfeervolle accommodaties die deelnemen aan het toerismeprogramma van Rainforest Alliance die op een duurzame manier werken. Jullie overnachten in hotels of lodges met eigen sanitair.

De door ons gebruikte accommodaties liggen vaak midden in de natuur of in een natuurlijke omgeving. Hierdoor liggen de accommodaties soms nét buiten de dorpjes. We kiezen bewust voor deze accommodaties omdat de locatie vaak uniek is.

Reis je met z’n tweeën of drieën dan deel je een kamer. Boek je met meer dan drie personen, dan proberen wij om twee kamers naast elkaar te boeken. We kunnen dit echter niet garanderen. We willen je er op wijzen dat een driepersoonskamer vaak inhoudt dat er een extra bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt (Dit is doorgaans een tweepersoons- en éénpersoonsbed). Wil je dit liever niet dan raden we je aan om een éénpersoonskamer te boeken.

Vervoer

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandse, Spaanssprekende reisbegeleiding
  • Aantal reizen met lokale, Engelstalige reisbegeleider die ook natuurgids is
  • Taalgidsje Spaans voor kinderen (te downloaden bij het kopje 'Taal')
  • Entreegelden voor het Nationaal Park Tortuguero en Rincón de la Vieja (€ 26)
  • Internationale vluchten (indien gewenst, via Sawadee)
  • Huurauto (Toyota Rav, Rush of Fortuner, afhankelijk van samenstelling groep)
  • 24 uur per dag Nederlandse assistentie per telefoon beschikbaar
  • SIM-kaart van Costa Ricaanse provider
  • Boottocht Tortuguero inclusief bezoek dorp

Niet inbegrepen

kosten Esta visum  US$ 14,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 350 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 420,-
Fooien€ 80,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 200,-
Enkele voorbeelden:
- Canopy en Skywalk bij Monteverde$ 75,-
- Entreegelden Rincón de la Vieja$ 10,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Costa Rica is het rijkste land van Centraal Amerika en zeer ontwikkeld. Aan de ene kant betekent dat dat het land wat minder authentiek kan overkomen dan de naburige landen, aan de andere kant zijn de toeristische infrastructuur en ook de medische zorg hier zeer goed ontwikkeld. In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve instelling is wel belangrijk. De reisroute is goed gebalanceerd en bevat slechts twee lange reisdagen. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Costa Rica.

vinkje Dengue , komt voor in Midden-Amerika.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in Costa Rica is de colón. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

Over de hele route vind je plekken waar je kunt pinnen voor een gunstige koers met je giromaat- of bankpas met het Cirrus of Maestro teken op de achterkant. Kijk voor meer informatie op www.mastercard.com. We raden je aan om altijd een extra pinpas (liefst van een andere bank) en/of credit card mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen. Het is gebleken dat het met sommige ING bankpassen niet mogelijk is om te pinnen in Costa Rica.

Met creditcards (vooral Mastercard en Visacard) kun je bij de banken geld opnemen. Ook kun je hiermee de luxere restaurants en hotels betalen. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel. Voor meer informatie kun je kijken op www.mastercard.com.

Zie voor een indicatie van het geld wat je gedurende de reis uitgeeft de uitgebreide reisroute. We raden je aan om €150 of US$ 200 in contanten (in kleine coupures) mee te nemen. Neem daarnaast je giro- of bankpas mee om te pinnen bij de geldautomaten. Gedurende de reis is het op veel plaatsen mogelijk te pinnen. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn. Bovendien kun je vaak excursies of entreegelden in contante dollars betalen. Het is raadzaam om voor noodgevallen een creditcard mee te nemen. Als er in de reisroute een bedrag in US$ staat genoemd is het de bedoeling om dit ook in US$ mee te nemen.

Maaltijden

maaltijden

Taal & Cultur

maaltijden

Waar je ook op reis bent, mensen stellen het erg op prijs als je iets in hun eigen taal kunt zeggen. Zelfs al ken je maar een paar basiszinnetjes en is je uitspraak niet helemaal perfect, het ijs is gebroken. Enige kennis van de Spaanse taal is in je voordeel, want de inwoners van Costa Rica spreken nauwelijks Engels en zullen jouw pogingen tot het spreken van Spaans zeer waarderen. Aan de Caribische kust wordt vaker Engels gesproken. • In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Spaans samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Spaans.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De Costa Rica Privé familiereis is een selfdrive reis. Je reist met je eigen auto en er gaat dus geen gids of reisbegeleider mee. Er is wel 24 uur per dag Nederlandse assistentie per telefoon beschikbaar.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na aankomst in Costa Rica nog zes maanden geldig is.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Indien je via de Verenigde Staten vliegt, moet je tijdens de stop in New York of Houston de Amerikaanse douane passeren zodat je op Amerikaans grondgebied komt.

Mensen met een Belgisch paspoort (reispas) hebben een "nieuw model" paspoort nodig. Deze zijn te herkennen doordat op de kaft van het paspoort "Europese Unie" staat vermeld.

LET OP: Alleenreizende ouders met kind(eren) (tot 18 jaar) hebben een Engelstalige verklaring nodig van de ouder die achterblijft in Nederland.

Hierop moet worden vermeld:

  • Alle namen (zoals in paspoort staat vermeld) en geboorte data van de personen die reizen, inclusief de alleenreizende ouder
  • Een verklaring dat dit akkoord is (in de trant van: "I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission to do so.")
  • handtekening van de achterblijvende ouder
  • kopie van paspoort van achterblijvende ouder
  • liefst ook nog geboortecertificaat van het kind/de kinderen

Voor nog meer informatie over de U.S. Customs and Border Protection klik hier.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar CIBTvisas in den Haag (voor Nederlandse paspoorthouders) of Visumcentrale Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag. 

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
CIBTvisas – Den Haag
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
Postbus 90458 / 2509 LL
+31 (0) 70 31 50 212  
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
info@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00 
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€29,- (algemeen*)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€56,50 (algemeen*)

*Dit zijn de kosten die de Visumcentrale rekent, in sommige gevallen zijn deze kosten hoger of lager. De Visumcentrale berekent ook consulaire kosten, kijk voor de actuele prijzen op de website van de visumcentrale.

We willen je er op wijzen dat wanneer één van de geregistreerde ouders met de kinderen reist, het voor de Costa Ricaanse immigratiedienst noodzakelijk is een Engelstalige verklaring van de andere geregistreerde ouder bij zich te hebben, dat hij / zij toestemming geeft dat zijn / haar kind(eren) op reis gaan.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Het Talamanca gebergte deelt Costa Rica van Noord naar Zuid in twee klimaatzones; het Pacifische en het Caribische klimaat. Het Pacifische klimaat kent heel duidelijk twee seizoenen in Costa Rica, de natte en de droge periode. De regenperiode duurt van mei tot en met half november. In deze periode regent het zelden de hele dag, maar begint het vaak aan het einde van de middag te regenen. De volgende ochtend is het dan weer stralend weer en lekker zonnig. Het Caribische klimaat is niet heel duidelijk in te delen in een natte en een droge periode en is wisselvalliger. In januari en juli valt aan de Caribische zijde gemiddeld de meeste regen, september en oktober zijn de droogste maanden. Ook in de droge periode kunnen er regenbuien vallen. Regen vormt zelden een reden om binnen te blijven, omdat het niet afkoelt. Het is tenslotte niet voor niets dat Costa Rica gezegend is met prachtige regenwouden en natuurparken. De temperatuur ligt het hele jaar door tussen de 20 en 30°C, afhankelijk van de hoogte waarop je je bevindt. In het hoogland van Costa Rica is het koeler dan aan de kust, waar het vochtig en warm is.

Meer informatie over het weer op deze bestemming kun je vinden op www.weeronline.nl. Niet alleen kun je actueel weer bekijken, maar ook klimaatgrafiekjes met gemiddeldes van de afgelopen jaren, zodat je een beeld krijgt van het weer dat je kunt verwachten. Heel handig is ook de reisplanner (onder het kopje klimaat als je een stad hebt aangeklikt), waarmee je een beknopt weerbeeld krijgt voor de periode die je aangeeft te reizen (niet bij alle steden beschikbaar).

Vervoer

vervoer

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In verschillende plaatsen tijdens de reis kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • stevige wandelschoenen (met profiel) of bergschoenen
  • laagjeskleding
  • dagrugzak(je) voor je dagelijkse uitstapjes, voor de looptochten en in de bus
  • een moneybelt
  • inentingsboekje
  • zaklamp
  • verrekijker
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • hoofddeksel, goede zonnebril en zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor (voor gezicht)
  • hangslotje om bagage af te sluiten
  • bad- en strandkleding
  • regenjas/windjack
  • sandalen of lichte gymschoenen
  • DEET (tegen de muggen)

Wat handig is om mee te nemen:

  • Tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • Hervulbare drinkfles (schelt plastic afval)
  • een vuilniszak voor vuile was
  • antibacteriële handgel

Wat je niet mee hoeft te nemen:

  • klamboe
  • slaapzak
  • slaapmatje

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Het is altijd handig om een reserve-set batterijen en powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf heden is het weer mogelijk om op reis te gaan naar een aantal landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor deze landen is aangepast van ‘oranje’ (niet-noodzakelijk reizen afgeraden) naar ‘geel’ (niet-noodzakelijk reizen mogelijk, let op risico’s). Wij hopen uiteraard dat meerdere landen in de wereld heel binnenkort ook weer opengesteld gaan worden.
    Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden voor de laatste updates over jouw droombestemming(en).

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Als ik nu een rondreis boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen:

    Boek je vóór 1 januari 2021 een rondreis met vertrek t/m 31 december 2021, dan gelden de volgende voorwaarden (m.u.v. familiereizen met vertrek in juli en augustus 2021. Kijk voor deze voorwaarden verderop in de FAQ):

    • Kosteloos annuleren tot 30 dagen voor vertrek, binnen de dertig dagen gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    • Gratis omboeken tot 5 dagen voor vertrek. Kosten die vliegmaatschappijen rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed.
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    Let op: bovenstaande versoepelde voorwaarden zijn niet van toepassing op poolreizen, Galapagos-cruises en reizen uitgevoerd door onze partners Anders Reizen, Dragoman, Exodus Travels en Intrepid Travel. We vragen je contact met ons op te nemen om de betreffende boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.

  • Wat zijn de huidige betalingsvoorwaarden?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 6 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom.

    Betalingen in Nederland graag naar:
    ABN AMRO rekening NL80ABNA0487171241

    Betalingen vanuit het buitenland naar:
    IBAN: NL80ABNA0487171241
    BIC: ABNANL2A
    ABN AMRO te Amsterdam

  • Als ik nu een familiereis voor zomer 2021 boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen:

    Boek je vóór 1 januari 2021 een familiereis met vertrek in juli of augustus 2021, dan gelden de volgende voorwaarden:

    • Kosteloos annuleren tot 1 juni 2021. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    • Gratis omboeken tot 1 juni 2021

    Bij annulering of omboeking ná 1 juni gelden de volgende voorwaarden:
    • Bij annulering ná 1 juni 2021 gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden.
    • Bij omboeking ná 1 juni 2021, tot 5 dagen voor vertrek: kosten die vliegmaatschappijen rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    Let op: bovenstaande versoepelde voorwaarden zijn niet van toepassing op poolreizen, Galapagos-cruises en reizen uitgevoerd door onze partners Anders Reizen, Dragoman, Exodus Travels en Intrepid Travel. We vragen je contact met ons op te nemen om de betreffende boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.

  • Moet ik een gezondheidsverklaring meenemen op reis?

    Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Je print 2 formulieren uit, 1 voor de heen- en 1 voor de terugvlucht. Op de gezondheidsverklaring vul je voordat je gaat vliegen in of je klachten hebt die passen bij het coronavirus (COVID-19). Als je geen klachten hebt mag je aan boord. Je moet het ingevulde formulier laten zien bij het instappen (boarden). Tijdens de reis houd je het formulier bij je. Op de luchthaven kan gevraagd worden om de gezondheidsverklaring te laten zien.> Download gezondheidsverklaring (Nederlands)

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Ja, het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Je kunt hier een offerte voor aanvragen en jouw vertrekdag kiezen. Kijk voor ons aanbod privérondreizen en meer informatie op sawadee.nl/individuele-rondreizen of neem contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis. Hieronder vind je de verschillen tussen een optie en een boeking.

    Optie Boeking
    Vrijblijvend
    Vrijblijvend
      Kosteloos
    Kosteloos
      Gratis annuleren
    Gratis annuleren
      Geldigheid
    Geldigheid Geen tijdslimiet tot optie laatste plekken bezet* Definitief
      Pakket ligt vast
    Pakket ligt vast
      Prijs ligt vast
    Prijs ligt vast
      Kamerindeling kiezen
    Kamerindeling kiezen
      Opvragen kosten extra's
    Opvragen kosten extra's
      * Laatste plekken op reis
    Laatste plekken op reis Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen
      Aanbetaling
    Aanbetaling
      Optie / boeking
    Optie / boeking Plaats optie Maak boeking

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.