MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Privé Mexico
  • 1Zwemmen en kajakken in het turquoise blauwe meer van Bacalar
  • 2Combineer cultuur, natuur en strand op deze actieve rondreis
  • 3Afsluiten aan het tropische strand van Playa del Carmen én Isla Mujeres
  • 4Kans op het zien van grote aantallen flamingo's in Celestún National Park
  • 5Bekijk de mooiste Mayaruïnes van Mexico
  • 6Bezoek koloniale steden zoals Mérida, Campèche & Valladolid
  • 7Beklim een hoge Maya tempel in het prachtige Uxmal
  • 8Verblijf twee nachten aan het meer van zeven tinten blauw in Bacalar
  • 9Op zoek naar schildpadden in de cenote van Miguel Colorado
  • 10Alle ontbijten inclusief in de reissom
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Cancún
  • Dag 2 naar Valladolid
  • Dag 3 Valladolid / vrije dag
  • Dag 4 naar Chichén Itzá & Mérida
  • Dag 5 Celestún / optioneel boottocht Celestún Nationaal Park
  • Dag 6 naar Uxmal & Campèche
  • Dag 7 Campeche / vrije dag
  • Dag 8 via de cenote van Miguel Colorado naar Bacalar
  • Dag 9 Bacalar / vrije dag
  • Dag 10 via Tulum naar Playa del Carmen
  • Dag 11 Playa del Carmen / vrije dag
  • Dag 12 naar Isla Mujeres
  • Dag 13 Isla Mujeres / vrije dag
  • Dag 14 Isla Mujeres / vrije dag
  • Dag 15 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 16 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/12
Reiscode
FIFMEF

Privé selfdrive reis speciaal voor families

Tijdens deze Privé rondreis door Mexico bezoeken we kleurrijke steden, dorpen en ontdekken we de mooiste Maya ruïnes ter wereld. In Bacalar kun je supboarden en kajakken op de gelijknamige lagune. Het prachtige meer met azuurblauw water noemen ze het 'het meer van zeven tinten blauw'. Op het tropische Isla Mujeres kunnen jullie heerlijk ontspannen en genieten van de hagelwitte stranden. Je kunt hier ook geweldig snorkelen en zwemmen met walvishaaien. Deze reis neemt jullie op een zowel avontuurlijke als ontspannen manier mee langs de mooiste hoogtepunten die Mexico rijk is. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2020

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom
 
  • Reisdatum: Zomer
    Opmerking: Privéreis, pp prijs bij 2 volwassenen + 2 kinderen
     
    Reissom: €999,-

  • Privé Familiereizen

    • Jullie kunnen zelf je vertrekdatum bepalen.
    • De getoonde vanafprijzen zijn gebaseerd op een gezin bestaande uit 2 volwassenen en 2 kinderen (<12 jaar), verdeeld over 2 kamers.
    • De getoonde vanafprijzen zijn exclusief internationale vlucht, maar we verzorgen graag jullie vluchten indien wenselijk.
    • Het vermelde aantal dagen van de reis is inclusief de vluchtdagen, onafhankelijk of deze door ons zijn geboekt.
    • De uiteindelijke prijs kan afwijken van de vanafprijs, dit hangt af van de samenstelling en kamerwens van jullie gezelschap.
    • Er kan niet afgeweken worden van het programma, maar het is wel mogelijk de reis te verlengen.
  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vervoer volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Huurauto
  • Ferry kosten en transferservice naar Isla Mujeres en terug
  • Bezoek aan archeologische vindplaatsen en Mayasteden Chichèn Itza, Uxmal, Tulum, Becan, Ek Balam (excl. entree)
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Entrees (o.a. Chichèn itza, Uxmal, Tulum, Becan, Ek Balam, Celestun)
  • - Gidsen op archeologische sites
  • - Bezoek aan cenote Zaci en Miguel Colorado (excl. entree)

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht Amsterdam - Cancún Na aankomst op de luchthaven van Cancún halen jullie direct jullie huurauto op. Dit voertuig wordt de komende twee weken jullie vervoermiddel. Vervolgens rijd je naar het hotel in Cancún waar jullie één nacht verblijven. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. We overnachten in een mooi hotel met zwembad nabij het vliegveld.  

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Valladolid De reis gaat nu pas écht beginnen. Vandaag trekken jullie met jullie eigen huurauto naar het 'binnenland' van het Yucatan schiereiland naar het plaatsje Valladolid. Valladolid is een kleurrijke en gezellige stad met een typisch Spaans plein met verschillende marktkraampjes. Wist je dat ze in Mexico fantastisch lekkere taco's maken? 

  • foto paragraaf dag 2

     

    Onderweg naar Valladolid rijden we naar de kleine archeologische zone van Ek Balam. Hier kunnen we de mooiste reliëfs zien die op het schiereiland Yucatan zijn ontdekt. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    Valladolid / vrije dag Valladolid staat bekend als een gezellige stad, maar de stad herbergt ook een prachtig geheim. Midden in de stad tref je namelijk een cenote, namelijk cenote Zaki. Vanaf je hotel kunnen jullie hier zelf heen rijden of zelfs wandelen. Cenotes zijn natuurlijke bronnen en je vindt deze in heel Mexico. Neem wel je zwembroek mee want je mag hier zwemmen!

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Chichén Itzá & Mérida Vroeg in de ochtend jullie we op pad naar Chichén Itzá, wat misschien wel de bekendste Mayastad ter wereld is. Doordat wij in Valladolid overnachten kunnen we de drukte voor zijn. Jullie bezoeken het observatorium, het nonnenklooster, de piramide van Kukulkan, het beroemde balspelveld en de heilige offerbron (cenote). Wat zijn die torens hoog!  Na ons bezoek aan Chichén Itzá gaat de reis verder naar Mérida, de hoofdstad van de deelstaat Yucatan.

  • foto paragraaf dag 4

     

    Mérida is een mooie koloniale stad en het culturele en industriële centrum van het schiereiland. Mérida is bij uitstek de plek om een hangmat te kopen, bijvoorbeeld bij één van de verkopers op straat of in een speciale hangmattenwinkel. De stad is ook in cultureel opzicht heel leuk: het Teatro José Peon Contreras is prachtig, je kunt van live muziek genieten op en rondom de Plaza Mayor en je kunt heerlijk genieten van de vele streetfoodstandjes die de stad rijk is. 

  • foto dag 5

    Dag 5

    Celestún / optioneel boottocht Celestún Nationaal Park Vandaag maken jullie een uitstapje naar de kust van de Golf van Mexico. Hier in Celestún ligt het nationale park dat beroemd is om zijn grote aantallen flamingo´s. Willen jullie graag de flamingo's zien? Dat kan! Je kunt er voor kiezen om een bijzondere boottocht door dit gebied, waar je fantastische foto's kunt maken. Weet jij waarom flamingo's roze zijn? Je kunt er voor kiezen om lekker rond de dwalen door het gelijknamige dorpje, te hangen op het witte strand. Aan het einde van de middag rijden jullie terug naar het bekende hotel in Mérida.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Uxmal & Campèche Vandaag rijden jullie voor het eerst naar de Puuc regio waar we één van de mooiste archeologische zones op het schiereiland bezoeken. Uxmal is, volgens archeologen, de best bewaarde Mayastad in Mexico. Het leuke aan deze ruïnes is dat je een aantal van de gebouwen ook echt mag beklimmen! Wie durft de hoogste trap op? in de namiddag arriveren jullie in de koloniale stad Campeche aan de Golf van Mexico.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Campeche / vrije dag In Campèche vind je prachtige gekleurde huisjes en ben je nooit ver van de boulevard en de kust. In de koloniale tijd was dit één van de grootste havens in Mexico en een geliefd doelwit van piraten die hun zinnen hadden gezet op het goud en zilver wat hier vandaan naar Spanje werd verscheept. Om zich te kunnen verdedigen tegen de piraten bouwden de Spanjaarden bastions en forten, die nog goed bewaard zijn gebleven. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    via de cenote van Miguel Colorado naar Bacalar Vroeg uit de veren, want vandaag wacht een lange reisdag, maar jullie kunnen gelukkig op een heel speciaal plekje stoppen. Vandaag bezoeken jullie de van Cenote Miguel Colorado. Je hebt ondertussen al wat cenotes gezien, maar deze cenote is wel heel bijzonder. Deze cenote is 250 meter breed en wordt omringd door rotswanden van wel meer dan 25 meter hoog. De rotswanden zijn bedekt met prachtige groene bomen en planten. Een spectaculair gezicht.  

  • foto paragraaf dag 8

     

    Tijdens de wandeling naar de cenote kun je zelfs brulapen en veel verschillende soorten vogels spotten. Uiteraard kun je hier ook zwemmen en springen van verschillende plateaus gelegen in de cenote. Daarnaast kunt je hier ook kajakken en als je goed oplet kun je zelfs schildpadden zien.  Vervolgens wacht jullie een lange rit naar de volgende bestemming. 's Avonds kun je een duik nemen in de lagune nabij ons hotel in Bacalar. 

  • foto paragraaf dag 8

     

    In de late middag komen jullie aan bij de oude koloniale stad Bacalar. Bacalar ligt aan het meer van de zeven kleuren. Het wordt de zevenkleurige lagune genoemd vanwege de mooie verschillend blauwgekleurde schaduwen in het water dat ontstaat door de diepteverschillen. We slapen de komende twee nachten in een sfeervol hotel net buiten het dorpje en vlakbij het meer.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Bacalar / vrije dag De ontspannen sfeer en gezellige eettentjes aan de rand van het meer, maken het een heerlijke plek voor een vrije dag. De sportieveling kan zijn of haar hart ophalen want je kunt hier fantastisch kajakken. Huur een kajak, zwem of snorkel in het kraakheldere water of ga op je handdoek liggen en maak vanaf de kant de meest mooie foto's. 

  • foto dag 10

    Dag 10

    via Tulum naar Playa del Carmen Na een mooie dag aan het meer van Bacalar vertrekken jullie richting de gezellige badplaats Playa del Carmen. Voordat we daar aankomen, brengen we een bezoek aan het dichtbij gelegen Tulum. In Tulum vinden jullie de enige overgebleven stad van de Maya’s die direct aan zee ligt. De ligging van Tulum is spectaculair: bovenop een klif, vanwaar je uitkijkt op de azuurblauwe Caribische Zee onder je. Na Tulum rijden jullie door naar Playa del Carmen waar het zeewater doorschijnend blauw is en het strand parelwit. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    Playa del Carmen / vrije dag Jullie hebben hier een vrije dag te besteden in deze oude vissersplaats die nu een bruisende en drukke toeristenplaats is geworden met vele winkels, restaurantjes en excursiemogelijkheden. Het zeewater is er doorschijnend blauw en het strand is parelwit. Je kunt hier lekker relaxen, winkelen of snorkelen. Gegarandeerd een heerlijke plek om te ontspannen. 

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Isla Mujeres Vandaag rijden jullie naar bekend gebied. Jullie gaan de auto inleveren bij de verhuurlocatie nabij de luchthaven van Cancun. Na het afhandelen van de formaliteiten worden jullie met een apart geregelde transfer naar de ferry haven met de heerlijk Mexicaanse naam Puerto Juárez gebracht. 

  • foto paragraaf dag 12

     

    Met een veerboot reizen we verder naar het tropische eilandje Isla Mujeres waar we drie volle nachten verblijven in een hotel met zwembad. De overtocht vanaf Cancun duurt 20-30 minuten en vanaf de boot is het prachtige eiland al snel te zien. Isla Mujeres heeft enkele hagelwitte stranden, welke grenzen aan een prachtig heldere azuurblauwe zee. Het eiland is ongeveer zeven kilometer lang en 650 meter breed. Je kunt vanaf de haven zo naar het hotel lopen. 

  • foto dag 13

    Dag 13

    Isla Mujeres / vrije dag Isla Mujeres is een klein eilandje en het is bijna autovrij.  Alle vervoer vindt hier plaats met golfkarretjes. Jullie kunnen hier heerlijk ontspannen op een mooi palmenstrand en zwemmen in een heldere turquoise zee. 

  • foto paragraaf dag 13

     

    Isla Mujeres Mexico is één van de allerbeste plaatsen te wereld om walvishaaien te spotten. Je kunt zelfs met ze zwemmen! Het walvishaaiseizoen loopt van juli tot augustus. Tijdens een optionele excursie vaar je vanaf Isla Mujeres in ongeveer een uur naar open zee, vanwaar je meerdere keren het water in kunt gaan en deze majestueuze beesten van dichtbij kan aanschouwen. Erg leuk en ongevaarlijk, want een walvishaai eet namelijk alleen maar plankton en krill. Wist je dat een gemiddelde walvishaai 8 meter lang is? Durf jij het aan? 

  • foto dag 14

    Dag 14

    Isla Mujeres / vrije dag Je kunt op Isla Mujeres prachtig snorkelen. Isla Mujeres heeft het een mooi koraalrif en oneindig veel gekleurde vissen. 's Avonds kunnen jullie nog genieten van een mooie laatste zonsondergang op het strand. Schuif aan bij één van de vele restaurantjes en geniet nog één keer van een typisch Mexicaans gerecht. Weet jij het verschil tussen een taco, een burrito, een quesadilla en een enchilada al? 

  • Dag 15

    vlucht naar Amsterdam Vandaag nemen jullie de veerboot terug. Na aankomst in de haven van Cancun staat er een transfer voor jullie klaar om jullie naar het vliegveld te rijden. Vervolgens terug naar Amsterdam waar jullie op dag 16 aankomen. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • Dag 16

    aankomst Amsterdam

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Fairfield Inn & Suites Cancún

     

    Fairfield Inn & Suites Cancún Het luxe 4 sterren hotel Fairfield Inn & Suites Cancún is een comfortabele eerste stop in Mexico. Het hotel bevindt zich namelijk op korte afstand van het vliegveld van Cancún. Fairfield Inn & Suites Cancún beschikt over een buitenzwembad, een terras, een tuin en een restaurant waar dagelijks een Amerikaans ontbijt beschikbaar is. Alle kamers zijn voorzien van een eigen badkamer, airconditioning en er is gratis Wi-Fi aanwezig in het hotel.

  • foto Maria de la Luz

     

    Maria de la Luz Dit hotel is gelegen in het centrum van Valladolid, naast het Francisco Cantón Park. Het hotel beschikt over een charmant buitenzwembad en kamers met airconditioning, gratis WiFi, kabeltelevisie en een eigen balkon. De kamers van het María de la Luz zijn ingericht in een koloniale stijl. Het restaurant van het hotel serveert traditionele gerechten uit Yucatán en de bar heeft een terras met uitzicht op de nabijgelegen San Gervasio kerk.

  • foto Hotel Dolores Alba

     

    Hotel Dolores Alba Hotel Dolores Alba heeft een buitenzwembad en ligt op 500 meter van de kathedraal van Mérida en het plein Plaza Mayor. Het is gevestigd in een koloniaal herenhuis en beschikt over een terras en een restaurant. De kamers zijn voorzien van airconditioning en kabel-tv. Er is ook een lounge, waar gratis WiFi beschikbaar is.

  • foto Hotel Ocean View

     

    Hotel Ocean View Puur Sawadee - overnachting Hotel Ocean View
    Zoals de naam van het hotel het al zegt, biedt het hotel uitzicht over de zee. Het hotel ligt op loopafstand van het koloniaal centrum van Campeche en op slechts enkele minuten afstand van de meest populaire bezienswaardigheden. De kamers beschikken over een eigen badkamer, airconditioning, föhn en gratis wifi. Daarnaast beschikt het hotel over een zwembad en een fitnessruimte en worden er een tal spabehandelingen gegeven. Het hotel beschikt over verschillende duurzaamheidscertificaten.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Villas Ecotucan

     

    Villas Ecotucan Gelegen aan de oevers van de lagoon Bacalar en te midden van prachtig groene tuinen biedt Ecotucan fijne kamers met eigen badkamer. De stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en in de ochtend wordt er eventueel een ontbijt voor je klaargemaakt. De accommodatie is gelegen buiten het dorpje Bacalar. Er is een aanlegsteiger en je kunt er gebruik maken van kano's. 

  • foto Hotel Playa del Carmen

     

    Hotel Playa del Carmen Dit gezellige en kleinschalige hotel biedt je alles om je reis zo plezierig mogelijk af te sluiten. Het hotel heeft een zwembad en de kamers zijn basic. Vanuit het hotel wandel je binnen een paar minuten naar de bekende en gezellige straat 5th avenue, waar je tientallen winkels en restaurants kunt vinden. Tevens is het hotel vlakbij het strand gelegen.

  • foto Bahia Chac Chi

     

    Bahia Chac Chi Bahia Chac Chi ligt op Isla Mujeres in de buurt van de haven. Het hotel biedt een eigen restaurant en comfortabele kamers met een eigen balkon. Als gast van hotel Bahia Chac Chi kunt u gebruikmaken van gratis WiFi en het buitenzwembad. Er wordt elke dag een continentaal ontbijt geserveerd. De receptie is 24 uur per dag geopend.


Info over accommodaties

Tijdens de reis overnachten we in comfortabele hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Op sommige plaatsen zijn de hotels wat eenvoudiger dan op andere plaatsen. Een paar hotels hebben een zwembad of zijn gelegen nabij het strand of een meer. 

Reis je met z’n tweeën of drieën dan deel je een kamer. Boek je met meer dan drie personen, dan proberen wij om twee kamers naast elkaar te boeken. We kunnen dit echter niet garanderen. We willen je er op wijzen dat een driepersoonskamer vaak inhoudt dat er een extra bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt (Dit is doorgaans een tweepersoons- en éénpersoonsbed). Wil je dit liever niet dan raden we je aan om een éénpersoonskamer te boeken.

Vervoer

Jullie hebben van dag 1 t/m dag 11 van reis de beschikking over een eigen auto. Zo zijn jullie flexibel in de tijdsindeling en kunnen jullie stoppen waar jullie willen. Tijdens de tocht van en naar Isla Mujeres verplaatsen jullie je per shuttle-auto/taxi en boot.

Huurauto

Jullie reizen door Mexico met jullie eigen huurauto. Jullie halen de auto direct bij aankomst op de luchthaven van Cancun zelf op. Bij iedere terminal op de luchthaven staan shuttels van de verhuurders klaar om jullie naar de desbetreffende verhuurder te brengen.  Het type huurauto is afhankelijk van jullie gezelschap: voor 2 - 3 personen een Mitsubishi Mirage of gelijkwaardig, voor 4 personen een Volkswagen Jetta of gelijkwaardig en voor 5-7 personen een Minibusje / Toyota Sienna of soortgelijk. 

De minimumleeftijd voor het besturen van een huurauto in Mexico is 21 jaar. Je moet bij Mexico autohuur tenminste 2 jaar in het bezit van een rijbewijs zijn. Bij bestuurders van 21-25 jaar geldt een minimum van 3 jaar.Je hebt Internationaal rijbewijs nodig  in combinatie met een Nederlands rijbewijs. 

Houd er rekening mee dat er een borg betaald moet worden met een credit card. Contant afrekenen is niet mogelijk en ook worden gewone pinpassen niet geaccepteerd hiervoor. De hoofdbestuurder moet de volgende zaken kunnen overleggen bij het in ontvangst nemen van de auto: een rijbewijs en een kopie van je paspoort; van de pagina's met persoonsgegeven en van de stempel met je inreisdatum. 

Inclusief

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Extra bestuurder
  • CDW: WA verzekering met een eigen risico afhankelijk van het type auto
  • Thirgh party Insurance (TPL)

Exclusief

  • Benzine
  • Tol voor tolwegen: houd er rekening mee dat je altijd contante Peso's bij je hebt.
  • GPS navigatie (deze adviseren wij met klem om zelf te huren)
  • Kinderstoel
  • Volledige all risk verzekering: bij afleveren van de auto ter plekke af te sluiten


De wegen
De in Mexico zijn over het algemeen redelijk te noemen. Wees wel bedacht op (soms) slecht wegdek, ook op de snelwegen kun je ineens een 'sinkhole' tegenkomen. In alle bewoonde gebieden in Mexico kom je veel drempels tegen. De Mexicaanse drempel is dun, hoog en zeer verraderlijk. Let hier dus goed op tijdens het rijden. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Vervoer volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Huurauto
  • Ferry kosten en transferservice naar Isla Mujeres en terug
  • Bezoek aan archeologische vindplaatsen en Mayasteden Chichèn Itza, Uxmal, Tulum, Becan, Ek Balam (excl. entree)

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 275 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 275,-
Fooien€ 55,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 175,-
Enkele voorbeelden:
- Entrees (o.a. Chichèn itza, Uxmal, Tulum, Becan, Ek Balam, Celestun)€ 55,-
- Gidsen op archeologische sites€ 50,-
- Bezoek aan cenote Zaci en Miguel Colorado (excl. entree)€ 15,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Een positieve en flexibele instelling is wel belangrijk. De reisroute is goed gebalanceerd en bevat slechts enkele lange reisdagen. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Rabies

vinkje Dengue , komt voor in Midden-Amerika .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De munteenheid in Mexico is de Peso. Alle valuta fluctueren door de hoge inflatie zo sterk, dat we slechts een indicatie van de koers kunnen geven:

1 Euro = 21,28 Mexicaanse pesos (november 2019)

Pinnen

Bankpassen met het cirrus-symbool worden als beste geaccepteerd in Mexico. Bankpassen met het maestro-symbool (bijv. Rabobank of ABN) worden op sommige plaatsen in Mexico geaccepteerd.

Creditcard

Met creditcards (vooral Mastercard en Visacard) kun je bij banken geld opnemen. Ook kun je hiermee de luxere restaurants en hotels betalen. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel.

Welk geld meenemen?

We raden aan om maximaal US$ 100,- in contanten mee te nemen. Hiernaast kun je gebruik maken van je bankpas om geld te pinnen. Een creditcard is handig als reserve.

Maaltijden

maaltijden


Eten en drinken

Als niet-alcoholische dranken zijn, naast de bekende en minder bekende frisdranken, bijna overal verse vruchtensappen verkrijgbaar. In de betere gelegenheden wordt echter over het algemeen gekookt of mineraalwater gebruikt. Mineraalwater is met of zonder koolzuur (con of sin gas) verkrijgbaar. Ook thee en koffie zijn praktisch overal te krijgen. In de duurdere gelegenheden in de grote steden zijn nagenoeg alle bekende alcoholische dranken verkrijgbaar, in de kleinere plaatsen is het aanbod vaak beperkt tot alleen nationale alcoholische dranken als aquardiente, pisco en trago de caña. Bier is overal te koop.

Taal & Cultur

maaltijden

Enige kennis van de Spaanse taal is in je voordeel, want de inwoners van Mexico spreken niet overal Engels en zullen jouw pogingen tot het spreken van Spaans zeer waarderen.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De Mexico Privé familiereis is een selfdrive reis. Je reist met je eigen auto en er gaat dus geen gids of reisbegeleider mee.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Dient na vertrek uit deze landen nog 6 maanden geldig te zijn.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Mensen met een Belgisch paspoort (reispas) hebben een "nieuw model" paspoort nodig. Deze zijn te herkennen doordat op de kaft van het paspoort "Europese Unie" staat vermeld.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Vlieg je met United Airlines of een andere Amerikaanse airline, dan vlieg je via de Verenigde Staten en heb je een ESTA formulier nodig.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00 
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€29,- (algemeen*)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€56,50 (algemeen*)

*Dit zijn de kosten die de Visumcentrale rekent, in sommige gevallen zijn deze kosten hoger of lager. De Visumcentrale berekent ook consulaire kosten, kijk voor de actuele prijzen op de website van de visumcentrale.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Het klimaat in Mexico is afhankelijk van de hoogte en daarom dus niet overal hetzelfde. Overdag is het in het algemeen aangenaam warm en tussen de 20 en 30 graden. Het is gedurende het gehele jaar vochtig en warm. Het regenseizoen en tevens het warmste seizoen valt tussen juni en november. In deze periode regent het vrijwel nooit de hele dag. Meestal is het 's morgens droog en valt er 's middags of  's avonds een tropische bui.

Beste reistijd: Reizen is het gehele jaar door goed mogelijk in Mexico, maar de voorkeur is te geven aan de drogere periode, die grotendeels valt tussen oktober en mei.

Vervoer

vervoer

Jullie hebben van dag 1 t/m dag 11 van reis de beschikking over een eigen auto. Zo zijn jullie flexibel in de tijdsindeling en kunnen jullie stoppen waar jullie willen. Tijdens de tocht van en naar Isla Mujeres verplaatsen jullie je per shuttle-auto/taxi en boot.

Huurauto

Jullie reizen door Mexico met jullie eigen huurauto. Jullie halen de auto direct bij aankomst op de luchthaven van Cancun zelf op. Bij iedere terminal op de luchthaven staan shuttels van de verhuurders klaar om jullie naar de desbetreffende verhuurder te brengen.  Het type huurauto is afhankelijk van jullie gezelschap: voor 2 - 3 personen een Mitsubishi Mirage of gelijkwaardig, voor 4 personen een Volkswagen Jetta of gelijkwaardig en voor 5-7 personen een Minibusje / Toyota Sienna of soortgelijk. 

De minimumleeftijd voor het besturen van een huurauto in Mexico is 21 jaar. Je moet bij Mexico autohuur tenminste 2 jaar in het bezit van een rijbewijs zijn. Bij bestuurders van 21-25 jaar geldt een minimum van 3 jaar.Je hebt Internationaal rijbewijs nodig  in combinatie met een Nederlands rijbewijs. 

Houd er rekening mee dat er een borg betaald moet worden met een credit card. Contant afrekenen is niet mogelijk en ook worden gewone pinpassen niet geaccepteerd hiervoor. De hoofdbestuurder moet de volgende zaken kunnen overleggen bij het in ontvangst nemen van de auto: een rijbewijs en een kopie van je paspoort; van de pagina's met persoonsgegeven en van de stempel met je inreisdatum. 

Inclusief

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Extra bestuurder
  • CDW: WA verzekering met een eigen risico afhankelijk van het type auto
  • Thirgh party Insurance (TPL)

Exclusief

  • Benzine
  • Tol voor tolwegen: houd er rekening mee dat je altijd contante Peso's bij je hebt.
  • GPS navigatie (deze adviseren wij met klem om zelf te huren)
  • Kinderstoel
  • Volledige all risk verzekering: bij afleveren van de auto ter plekke af te sluiten


De wegen
De in Mexico zijn over het algemeen redelijk te noemen. Wees wel bedacht op (soms) slecht wegdek, ook op de snelwegen kun je ineens een 'sinkhole' tegenkomen. In alle bewoonde gebieden in Mexico kom je veel drempels tegen. De Mexicaanse drempel is dun, hoog en zeer verraderlijk. Let hier dus goed op tijdens het rijden. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Het is handig om 'laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In verschillende plaatsen tijdens de reis kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt

  • rugzakje voor de dagexcursies 
  • bad- en strandkleding
  • handdoek 
  • regenjas/windjack 
  • lichte gymschoenen en/of sandalen
  • DEET (tegen de muggen)

Wat is handig:

  • slippers
  • zaklantaarn
  • zonnebril, zonnebrandcrème en hoofddeksel 
  • als je contactlenzen draagt, neem dan zeker ook een bril mee 
  • als je een bril draagt raden we aan om een eigen duikbril met geslepen glazen mee te nemen. Tip voor brildragers: Bij elke sportduikwinkel kun je geslepen glazen in de duikbril laten zetten.
  • rijbewijs voor huur voertuigen, bijvoorbeeld golfkarretje op Isla Mujeres


Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig. Denk evengoed ook aan een reserve set batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.