MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Privé Marokko Hoogtepunten
  • 1Complete reis waarbij je de mooiste hoogtepunten van Marokko met je familie beleeft
  • 2Bezoek aan de koningssteden Marrakech, Rabat, Meknes en Fès
  • 3Overnachting en kamelenrit in de prachtige zandduinen van Erg Chebbi
  • 4Immense forten, kleurrijke kasbah´s en gastvrije mensen
  • 5Prachtige wandelingen door de Todrakloof
  • 6Spectaculaire ritten dwars door de Midden-Atlas en de Hoge Atlas
  • 7Zeer afwisselend: steden, zandduinen, bergen en palmtuinen
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Casablanca
  • Dag 2 via Rabat naar Meknes
  • Dag 3 via Volubilis naar Fes
  • Dag 4 Fes / vrije dag
  • Dag 5 naar Midelt
  • Dag 6 naar Erg Chebbi / woestijnovernachting
  • Dag 7 naar de Todrakloof
  • Dag 8 Todrakloof
  • Dag 9 naar Aït Benhaddou
  • Dag 10 via Tizi n’Tichka pas naar Marrakech
  • Dag 11 Marrakech / vrije dag
  • Dag 12 naar Essaouira
  • Dag 13 Essaouira / vrije dag
  • Dag 14 naar Casablanca via El Jadida
  • Dag 15 naar Casablanca; vlucht naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/12
Reiscode
FIFMKF

Privéreis speciaal voor families, met eigen gids/chauffeur

Tijdens deze relaxte privéreis door Marokko maak je kennis met de hoogtepunten van het land. Op een ontspannende manier reizen jullie door spectaculaire bergachtige landschappen, komen jullie langs de vier koningssteden, wandelen jullie door metershoge kloven en kunnen jullie uren ronddwalen in de oude medina´s met haar kleurrijke smalle straatjes. Tijdens een bezoek aan de Erg Chebbi woestijn maak je een rit op de rug van een kameel, geniet je na bij het kampvuur en slapen jullie in tenten in de buitenlucht. Marokko zal je verrassen en dit alles op slechts een paar uur vliegen!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Di 15 okt / Di 29 okt
    Gegarandeeerd vertrek
    Opmerking: Privéreis, pp prijs bij 2 volwassenen + 2 kinderen
    Indicatie vluchtprijs € 450,- €0,- korting
     
    Reissom: €1248,-
  • Reisdatum: Zo 15 dec / Zo 29 dec
    Gegarandeeerd vertrek
    Opmerking: Privéreis, pp prijs bij 2 volwassenen + 2 kinderen
    Indicatie vluchtprijs € 450,- €0,- korting
     
    Reissom: €1248,-

Vertrek in 2020

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Ma 15 jun / Ma 29 jun
    Gegarandeeerd vertrek
    Opmerking: Privéreis, pp prijs bij 2 volwassenen + 2 kinderen
    Indicatie vluchtprijs € 450,- €0,- korting
     
    Reissom: €1248,-
  • Reisdatum: Za 15 aug / Za 29 aug
    Gegarandeeerd vertrek
    Opmerking: Privéreis, pp prijs bij 2 volwassenen + 2 kinderen
    Indicatie vluchtprijs € 450,- €0,- korting
     
    Reissom: €1248,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Tijdens de overnachting in de woestijn is het niet mogelijk een éénpersoonskamer te boeken.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Entreegelden Volubilis
  • Bezoek Hassan 2 moskee, excl entreegelden
  • Bezoek met gids aan Volubilis, inclusief entree gelden
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale gids in Rabat, Meknes en Volubilis
  • Lokale, Engelssprekende privé chauffeur
  • Internationale vluchten (indien gewenst, via Sawadee)
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • fooien
  • Optionele excursies en optionele entreegelden

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht Amsterdam - Casablanca Vandaag gaat het grote avontuur naar Marokko beginnen. De vluchttijden staan vermeld bij het vluchtschema. Als jullie een middagvlucht hebben, kunnen jullie nog een klein uitje in de stad maken na aankomst bij het hotel in Casablanca. Slenter rond in de oude binnenstad waar het lokale leven zich voornamelijk afspeelt of bezoek de wijk Habous waar je leuke souvenirs op de kop kunt tikken.

  •  

    NB: Vanwege een restrictie vanuit de Marokkaanse overheid mogen chauffeurs en reisbegeleiders de aankomsthal van de luchthaven niet in. Jullie lokale Engelssprekende chauffeur staat jullie dan ook buiten de aankomsthal op te wachten.

  • foto dag 2

    Dag 2

    via Rabat naar Meknes ’s Ochtends is er tijd om de Hassan II Moskee te bezoeken, de grootste moskee van Marokko (en één van de grootste ter wereld). Deze moskee heeft net als een voetbalstadion een dak dat open en dicht kan, is dat niet vreemd? Daarnaast is het één van de weinige moskeeën in het land die voor niet-moslims toegankelijk is. Vervolgens verlaten jullie de drukke stad en gaan op weg naar de Koningssteden van Marokko.

  • foto paragraaf dag 2

     

    Jullie maken een korte stop in de verrassende hoofdstad van Marokko: Rabat. Deze middelgrote stad heeft een gezellig oude medina, genaamd Kasbah des Oudaïa, die is omringd door grote muren. Na wat ronddwalen in de kronkelige smalle steegjes rijden jullie in anderhalf uur verder naar Meknes, een veel kleinere stad en daardoor een heel relaxte plaats om te verblijven. Jullie slapen hier een nacht in een fijn hotel.

  • foto dag 3

    Dag 3

    via Volubilis naar Fes Vanochtend heb je tijd om Meknes te bekijken waar je het prachtige mausoleum van Moulay Ismaïl kunt bewonderen. Of toch liever verdwalen in de oude medina? De keuze is aan jullie! Op weg naar Fes komen jullie langs Volubilis, de best bewaarde Romeinse ruïnes van Marokko. Neem de tijd om de mozaïeken, oude poorten en muren van deze oude stad te bekijken. Na Volubilis rijden jullie door naar Fes waar jullie twee nachten in een comfortabel hotel buiten het centrum slapen. Wie ligt er als eerste in het zwembad?

  • foto dag 4

    Dag 4

    Fes / vrije dag Fès is één van de meest fascinerende steden van Marokko. Hier wordt het leven al eeuwenlang op dezelfde manier geleefd. Kan jij het je voorstellen? Oude poorten geven toegang tot dé attractie van de stad, namelijk de gigantische, knusse, drukke, maar vooral gezellige medina. De rest van de dag heb je de tijd om deze oude koningsstad te verkennen met je familie. Neem bijvoorbeeld een kijkje bij de indrukwekkende, kleurrijke leerlooierij. Sluit je dag af met een duik in het zwembad van ons hotel.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Midelt Probeer achterin niet in slaap te vallen tijdens de rit naar Midelt! Je kijkt namelijk je ogen uit terwijl je door verschillende landschappen van Marokko rijdt. Het landschap verandert al snel van groene velden met cipressen naar dennen- en cederbossen als jullie langzaam dichterbij de Midden-Atlas komen. Vervolgens dalen jullie af naar een woestijnachtig plateau waar jullie zullen overnachten. In de verte zie je de met sneeuw bedekte toppen van de Hoge Atlas. Aan de voet van deze bergen kunnen jullie wel wat verfrissing gebruiken. Wie maakt het eerste bommetje?

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Erg Chebbi / woestijnovernachting Weer een prachtige reisdag met aansluitend een spectaculaire activiteit! Jullie steken namelijk de Hoge Atlas door via een bergtunnel en komen uit bij de woestijn. Na aankomst bij Merzouga maken jullie kennis met de kamelen en hun drijvers. Vervolgens maken jullie een woestijntocht door één van de mooiste gebieden van Marokko: Erg Chebbi.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Iedereen krijgt z'n eigen kameel en al snel beweeg je mee met het ritme van de looppas van de kameel. We wandelen door de duinen en genieten vanaf de rug van een kameel van de prachtige uitzichten. Na aankomst bij het kamp kunnen we de mooie zonsondergang bekijken en met een beetje geluk laten de kamelendrijvers hun muzikale talenten horen bij het kampvuur. Dat kan nog eens gezellig worden!

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar de Todrakloof Na afscheid te hebben genomen van onze kamelenvrienden, rijden jullie in een uur of vier uur naar de Todrakloof. Jullie maken een anderhalf uur durende wandeling door de mooie palmentuinen van Tinerhir. Bijzonder om te zien hoe mensen hier al eeuwen in staat zijn om, te midden van deze droogte, zo'n groen en vruchtbaar gebied in stand te houden. Jullie overnachten hier twee nachten vlakbij de kloof.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Todrakloof Vandaag maken jullie nog een wandeling door de prachtige Todrakloof. Gorge de Todra is een driehonderd meter hoge kloof die weids begint en steeds smaller wordt. Uitkijken dat jullie niet vast komen te zitten! Je loopt over kleine paadjes, langs tuinen met groentes en fruitbomen. Onderweg bezichtigen jullie eeuwenoude lemen dorpjes en kasbah's.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Aït Benhaddou Langs de 'Weg van de Duizend Kasbah's' rijden jullie naar Aït Benhaddou, een dorp in de hoge atlas. Hier bezoeken jullie het beroemde kasbah- complex van Aït Benhaddou. Kasbah’s zijn kleiachtige burchten die vroeger de bewoners beschermden tegen vijandige stammen en dienden als opslagplaats voor de oogsten. Zeker wel spannend om zo’n kasbah te bezoeken met dit in je achterhoofd?

  • foto paragraaf dag 9

     

    In Aït Benhaddou bevinden zich zeven kasbah’s bij elkaar, die tegen een heuvel zijn aangebouwd. Al meerdere malen gebruikten ze dit aanzicht als decor voor films, waaronder The Jewel of the Nile en Gladiator. Komt het je bekend voor? Omdat de lemen burchten door de jaren heen erg in verval zijn geraakt, zijn ze recentelijk met Unescogeld gerenoveerd. Dwaal door het labyrint van straatjes en bewonder het uitzicht van de hoge torens. Je zult je ogen uitkijken!

  • foto dag 10

    Dag 10

    via Tizi n’Tichka pas naar Marrakech ’s Ochtends vroeg verlaten jullie Aït Benhaddou en rijden jullie via de spectaculaire Tizi n’Tichkapas in ongeveer vijf uur naar Marrakech. Jullie rijden dwars door de Hoge Atlas en je zult onder de indruk raken van adembenemende vergezichten op bergdorpjes die met hun groene akkers fel afsteken tegen de rode aarde. De weg kent vele bochten, dus als je last hebt van reisziekte neem daar dan even een pilletje voor! Jullie dalen af uit de bergen en komen aan in Marrakech, de stad die Marokko zijn naam gaf. Je hebt voldoende tijd om 'de Rode Stad' te ontdekken.
    Een stad stad vol sfeer en kleur!

  • foto dag 11

    Dag 11

    Marrakech / vrije dag In Marrakech is genoeg te zien en te doen voor jong en oud! De stad is een juweel van de Marokkaans-islamitische bouwkunst. Bekijk de immense medina (oude ommuurde stad), de imposante paleizen, tuinen, vorstengraven of slenter heerlijk door de gezellige straatjes. ‘s Avonds is het heel gezellig op het Djemaa el-Fna plein waar geuren opstijgen van de vele eettentjes en slangenbezweerders, waarzegsters, acrobaten en straatmuzikanten het volk vermaken. Wat een gezelligheid in Marrakech!

  • foto paragraaf dag 11

     

    In deze dynamische stad zijn verschillende activiteiten te doen die je samen met je familie kunt ondernemen. Zo kun je een kookworkshop volgen om alles te leren én te proeven van de Marokkaanse keuken, een traditionele hamam bezoeken, een fietstocht maken door de stad of misschien vind je het nog gaver om op een quad te rijden? Aan jullie de keuze!

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Essaouira ’s Ochtends rijden jullie in een uur of drie naar de Atlantische kust waar je het sfeervolle vissersdorpje Essaouira bezoekt. Het levendige plaatsje is omgeven door dikke stadsmuren en verkeersvrij. Je kunt er heerlijk ronddwalen of het lokale leven aanschouwen op een terrasje. De sfeer is er erg aangenaam. Waar Marrakech de bijnaam “rode stad” heeft, daar zijn in Essaouira alle huizen wit geschilderd.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Essaouira / vrije dag Je hebt vandaag een dag ter vrije besteding. Je kunt een wandeling maken over de stadsmuren waar de oceaan op de rotsen beukt, of langs het immense strand. In de kleurrijke haven staat alles in het teken van de visvangst. Er wordt verse vis aangevoerd, vissers zijn bezig met hun netten en er worden grote houten boten gebouwd. Leuk om eens te aanschouwen. Ook kun je aanschuiven bij één van de visstalletjes waar de vis voor je neus wordt bereid. Als je de geur aan kunt tenminste!

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Casablanca via El Jadida In ongeveer vier uur rijden jullie naar El Jadida, een ander havenstadje aan de Atlantische Oceaan. Onderweg maken jullie een stop in Oualidya, waar je de mogelijkheid hebt om te lunchen. Rond 1500 zetten Portugese zeelui voet aan wal in Marokko, waardoor een aantal bezienswaardigheden nog afstammen van deze tijd, zoals het Mazagan fort. Het fort is 250 meter breed en 300 meter lang en de muren zijn wel tien meter dik! Beeld je eens in dat jij je familie beschermt tegen indringers met de aanwezige kanonnen. Is dat niet spannend? Na jullie bezoek aan El Jadida rijden jullie verder naar Casablanca. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    naar Casablanca; vlucht naar Amsterdam Helaas zit jullie avontuur er weer op. De tijd is waarschijnlijk voorbij gevlogen! Jullie staan heel vroeg op om na het ontbijt naar het vliegveld van Casablanca te rijden. Onderweg kunnen jullie napraten over de dingen die je van Marokko zult onthouden. Waarschijnlijk de kleuren, de indrukwekkende kasbah's, de geuren, de mystiek en vooral de bijzonder aardige en gastvrije mensen. Voor de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 0,- tot € 0,-.

Het landarrangement begint en eindigt in Casablanca.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Idou Anfa Hotel

     

    Idou Anfa Hotel Dit centraal gelegen hotel biedt moderne kamers die voorzien zijn van een eigen badkamer en tv. Op 2,5 km bevindt zich de Hassan II Moskee en het strand. In het zwembad kan een duik genomen worden. Ook beschikt het hotel over een eigen spa en hamam. De kamers zijn voorzien van een eigen koelkast, badkamer en wifi.

  • foto Hotel de Nice

     

    Hotel de Nice Vanuit dit centraal gelegen hotel ben je in een mum van tijd bij het centrum van de stad en haar bezienswaardigheden. In de buurt zijn veel restaurantjes. De eenvoudige kamers beschikken over airconditioning, een eigen badkamer en wifi. 

  • foto Hotel Fes Inn

     

    Hotel Fes Inn Prachtig en zeer comfortabel hotel net buiten het centrum van Fes. De Fes Inn is voorzien van alle gemakken met grote tuin en dito zwembad (geopend van mei tot september), bar, restaurant en mooie kamers. En toch ben je binnen tien minuten midden in de oude medina van Fes.

  • foto Hotel Taddart

     

    Hotel Taddart Hotel Taddart is een luxe vier sterren hotel, vlak buiten Midelt in Taddamoute, tegenover de bergen van Ayachi. Het hotel heeft een tuin met een terras, en beschikt over een zwembad, hamam en een fitnessruimte. De kamers zijn voorzien van airconditioning, een satelliet-tv en een ruime badkamer. Er is gratis wifi in de kamer. 

  • foto Camp Salama

     

    Camp Salama Om de woestijn optimaal te beleven slaap je tijdens de woestijnovernachting onder de sterrenhemel in vooropgezette tenten.Door de bedoeïenen crew wordt er een heerlijk diner gemaakt en 's avonds kun je samen met je reisgenoten gezellig rond het kampvuur napraten over alle belevenissen. De sanitaire voorzieningen tijdens deze overnachting zijn gedeeld en wellicht iets primitiever dan wat je gewend bent van thuis. Het kamp bevindt zich voor de zandduinen op de rand van de woestijn. 

  • foto Dar Ayour Guesthouse

     

    Dar Ayour Guesthouse Dit gastenverblijf ligt in een rustige omgeving aan de monding van de Todra Kloof en is omgeven door een prachtig landschap. Er zijn 14 kleurrijke kamers met eigen badkamer en uitzicht op de rivier en de weelderige tuinen. Je kunt hier relaxen aan het zwembad en er zijn ook verschillende activiteiten mogelijk.

  • foto Hotel Rose du Sable

     

    Hotel Rose du Sable Klassiek hotel vlakbij de oude en beroemde kasbah. Een klein zwembad zorgt voor verkoeling na een korte wandeling naar de oude kasbah.

  • foto Moroccan House

     

    Moroccan House Moroccan House ligt in het centrum van Marrakech en is een uitstekende uitvalsbasis voor het verkennen van de Medina en de centrale markt. Het hotel heeft een hamam en een zwembad. Het panoramische terras biedt uitzicht over de stad.

  • foto Riad al Madina

     

    Riad al Madina Je verblijft in een riad gelegen in een voormalige hoeve in het hart van Essaouira, vlak bij het oude marktplein en het strand. Het hotel is elegant en knus ingericht en beschikt over een mooie binnenplaats. Daarnaast is er een hamam aanwezig waar je kunt genieten van massages. De kamers zijn netjes en allen voorzien van een eigen badkamer.


Info over accommodaties

Jullie slapen een enkele nacht in een eenvoudig hotel, maar meestal in comfortabele hotels en luxe riads. In de woestijn overnachten jullie één nacht in vooropgezette tenten.

Vervoer

Jullie reizen met een eigen auto of minibusje (afhankelijk van de grootte van de familie). De chauffeur die jullie rondreist is tevens gids en weet ontzettend veel van Marokko waardoor hij onderweg leuke verhalen kan vertellen. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Entreegelden Volubilis
  • Bezoek Hassan 2 moskee, excl entreegelden
  • Bezoek met gids aan Volubilis, inclusief entree gelden
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale gids in Rabat, Meknes en Volubilis
  • Lokale, Engelssprekende privé chauffeur

Niet inbegrepen

Internationale vluchten (indien gewenst, via Sawadee) 

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 245,-
fooien€ 50,-
Optionele excursies en optionele entreegelden€ 75,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

Dit is een comfortabele reis, waarbij alle wandelingen optioneel zijn. Tijdens de kamelentocht kun je het uurtje te voet gaan of heerlijk op de rug van een kameel meedeinen.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in Marokko is de dirham (MAD). Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Pinnen, cash en creditcard

Pinnen: Je kunt in alle steden in Marokko gewoon pinnen. We raden dan ook aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen. Het maximum bedrag is 2000 MAD per keer dat je pint.

Cash: Neem ook een gedeelte mee in contante euro’s voor het geval dat de pinautomaat buiten werking is. Het is officieel niet toegestaan om dirhams uit te voeren. 

Creditcard: Creditcards worden vaak alleen in de duurdere en grotere hotels, restaurants en winkels geaccepteerd.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet inbegrepen, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Voor vegetariërs is de keus vaak beperkt. Meestal komt een vegetarische maaltijd neer op couscous met stoofpotmaaltijd (tajine) of omelet.

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Tijdens deze Marokko Privé familiereis gaat er een lokale Engelssprekende gids mee die tegelijkertijd chauffeur is. Deze gids is bij jullie aanwezig vanaf de eerste tot de laatste dag van de reis. De gids heeft geen autoriteit om rondleidingen te geven in de medina's en op archeologische sites. Op deze plaatsen zullen wij aparte gidsen inzetten. De lokale Engelssprekende gids regelt dit allemaal ter plaatse voor jullie.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat geldig is tijdens de gehele reisduur van deze rondreis door Marokko.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Beste reistijd:Het voor- en najaar zijn qua temperatuur het prettigst, alhoewel het in de woestijn en in de bergen in januari en februari ’s nachts ook flink kan afkoelen. Hoewel het in de zomer warm is, is het niet nodig om Marokko te vermijden. In de winter kan de temperatuur overdag nog wel 20 °C worden, maar moet ’s nachts rekening gehouden worden met nachtvorst. We raden aan in deze periode laagjeskleding te dragen en ‘s avonds warme kleding (fleece, dikke sokken e.d.). Je kunt in deze periode alleen slapen onder de sterrenhemel als je een dikke donzen slaapzak bij je hebt.

Vervoer

vervoer

Jullie reizen met een eigen auto of minibusje (afhankelijk van de grootte van de familie). De chauffeur die jullie rondreist is tevens gids en weet ontzettend veel van Marokko waardoor hij onderweg leuke verhalen kan vertellen. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen – zeker in de winter – is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt.

Marokko is islamitisch. Het wordt daarom op prijs gesteld als je geen hemdjes, korte broeken of te strakke kleding aantrekt.

Wat je zeker nodig hebt:

  • Reisdocumenten: zie Paspoort & Visum
  • Dagrugzak voor tijdens wandelingen, excursies en voor de nacht in de woestijn. Je neemt tijdens deze nacht niet al je spullen mee.
  • Kleding: denk vooral aan laagjes, badkleding, regenjas
  • Handdoek (sneldrogend), strandhanddoek
  • Toiletartikelen: desinfecterende handgel, zonnebrandcrème, lippenbalsem
  • Schoeisel: stevige, enkelhoge wandelschoenen (met profiel en waterdicht) of bergschoenen en sandalen of lichte gymschoenen 
  • Accessoires: hoedje/pet, zonnebril, hoofd/zaklamp (voor de woestijnovernachting)
  • Reisapotheek: muggenspray met deet, paracetamol, diarreeremmers, maagtabletten, pillen tegen reisziekte, blarenpleisters, tape, etc.
  • Slaapzak voor in de wintermaanden.*

Wat is handig om mee te nemen: 

  • flightbag (beschermhoes voor rugzak of tas), handig ook tegen stof
  • moneybelt/heuptasje
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • verrekijker

Wat je niet mag meenemen:

  • Drones zijn niet toegestaan in Marokko.

* Voor de overnachting in de woestijn zijn er dekens beschikbaar (1 per persoon). In de warmere maanden, tussen april en september, is het 's nachts niet zo koud en heb je voldoende aan de deken, eventueel aangevuld met een lakenzak. Maar in de wintermaanden (oktober - maart) volstaat dit niet en heb je een slaapzak nodig.

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Daarnaast is het ook altijd handig om een reserve set batterijen en een powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.