MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Tunesië
  • 1Fascinerende kamelentocht met woestijnovernachting
  • 2Afwisselende tocht door niet-toeristisch Tunesië
  • 3Rondreis per landcruiser van de gebaande paden af
  • 4Wandeling door ruig gebied met ezeltjes voor de kinderen
  • 5Unieke overnachting in sfeervol berberkasteel
  • 6Verblijf in een grotwoning, maar ook in hotels met zwembad
  • 7Bezoek aan de (dieren-)markt van Douz
  • 8Nederlandstalige reisbegeleiding
  • Dag 1 vlucht Brussel – Djerba
  • Dag 2 naar Douiret
  • Dag 3 wandelen met ezels, naar Matmata
  • Dag 4 naar Douz, bedoeïenentent in Sahara
  • Dag 5 Sahara - Douz
  • Dag 6 naar Tozeur
  • Dag 7 Tozeur / wandeling naar Tamerza
  • Dag 8 vroege vlucht Tozeur - Tunis
  • Dag 9 vlucht naar Brussel
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
TUF

Wandelen door Souk en Sahara

In Zuid-Tunesië, ver van de toeristenoorden in het noorden, ontdek je hoe prachtig het landschap is en hoe vriendelijk de bevolking. Tijdens deze familiereis naar Tunesië maak je van dichtbij het traditionele berberleven mee met een verblijf in een gerestaureerde ksar, de ideale plek om de sfeer van het land op je te laten inwerken. Daarna is het tijd voor allerlei activiteiten: maak een tocht met paardenkoetsjes door de uitgestrekte palmentuinen, wandel met ezeltjes door een maanlandschap van diepe kloven en ravijnen en dein op de rug van een kameel tussen zandheuvels. We reizen in landcruisers en de afstanden zijn niet al te groot, waardoor er veel rust in de reis is. De overnachtingen zijn helemaal geweldig: je slaapt in een ondergrondse grotwoning, aan de rand van een palmenoase en in een nomadentent in de woestijn. Sommige hotels hebben een zwembad.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • 8 x ontbijt, 1 x lunch en 1 x diner.
  • Alle wandelingen inclusief wandelgids.
  • Ezeltjes voor de kinderen (1 ezel per 2 kinderen) op dag 3.
  • Nederlandstalige reisbegeleiding.
  • "Toeristenbelasting": 30 dinar contant bij vertrek op de luchthaven.
  • optionele 4x4 tocht bergoasis Tozeur

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht Brussel – Djerba Voor de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst transfer naar ons hotel met zwembad, dat dicht bij het strand ligt.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Douiret We verlaten het hotel in Djerba met onze landcruisers, waarna we over de dam naar het vasteland rijden. Via het leuke stadje Medenine, gebouwd rondom een oude ksar, rijden we door het gebied van de ksour. Het is een prachtig landschap van geplooide bergen en weidse uitzichten. In het droge landschap vallen meteen de kleine groene oases van palm- en olijfbomen op. Een ksar is een versterkte graanopslagplaats die meestal strategisch bovenop een heuvel gebouwd werd

  • foto paragraaf dag 2

     

    De landrovers brengen ons de bergen in naar het sfeervolle verlaten Berberdorp Douiret. In dit zeer oude, nu verlaten Berberdorp is zo'n ksar omgebouwd tot een eenvoudige maar zeer sfeervolle accomodatie. Dit is een echt berberkasteel met smalle gangen, verborgen binnenplaatsen en allerlei andere plekken waar je je prima kunt verstoppen. De kamers zijn helemaal geweldig!

  • foto paragraaf dag 2

     

    De omgeving is prachtig, met ruige tafelbergen en witte moskeeën. Je hebt het gevoel bijna alleen op de wereld te zijn! In de namiddag is er een mogelijkheid onder leiding van een lokale gids een wandeling te maken naar en door het oude dorp dat verborgen in de bergen ligt. De accommodatie heeft gedeelde sanitaire voorzieningen met warm water. De stilte 's avonds is 'oorverdovend' ...

  • foto dag 3

    Dag 3

    wandelen met ezels, naar Matmata Na het ontbijt vertrekken we wandelend opnieuw door de bergen naar Chenini en gaan er voor de kinderen een paar ezels mee, waarop afwisselend gereden kan worden. De bagage gaat met de landrovers mee die ons later opwachten. De wandeling duurt ongeveer 3 uur en gaat over een plateau en door kleine oases en biedt fantastische vergezichten.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Na een lekkere picknicklunch rijden we weer verder door het berglandschap naar onze volgende bijzondere plek Matmata, waar we laat in de middag aankomen. De bevolking woont hier deels in huizen onder de grond. Deze put- of grotwoningen zijn ‘s zomers heerlijk koel en in de winter aangenaam warm. We slapen vannacht in zo’n originele ondergrondse woning die omgebouwd is tot hotelletje. Aan het eind van de middag kun je op het plaatselijke terras de waterpijp proberen of in het bizarre maanlandschap rondwandelen.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Douz, bedoeïenentent in Sahara We beginnen de dag met een heerlijke wandeling van ongeveer 2 uur. Door een maanlandschap van diepe kloven en ravijnen. Dit landschap was ooit decor voor een van de Star Wars-films. Vervolgens rijden we naar een zogenaamde troglodytenwoning. In deze ondergrondse woning kun je een kijkje nemen en even te gast zijn bij de berberfamilie die er woont. De oude vrouwen dragen prachtige gouden en zilveren sieraden. Hun handen en gezicht zijn zwaar getatoeëerd. Daarna dalen we af naar de woestijn: we rijden naar het plaatsje Douz, ook wel de poort naar de Sahara genoemd.

  • foto paragraaf dag 4

     

    In Douz kun je even door de gezellige soukh dwalen waarna in de woestijn de kamelen al op ons staan te wachten. Wanneer de hitte afneemt bestijgen we de kamelen en zul je al deinend ervaren hoe de karavanen eeuwenlang door de woestijn trokken. De door het 'dansen’ van de wind sierlijk gevormde zandduinen zorgen voor een mooi panorama. Na ongeveer drie uur slaan we ons kampement op zoals dit al eeuwen door nomaden wordt gedaan. Bij het kampvuur maken de kamelendrijvers ‘s avonds muziek en kun je zelf ook op de trommels slaan. Je kunt slapen in de wollen nomadentent, maar helemaal spannend is het te overnachten tussen de duinen onder de sterrenhemel.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Sahara - Douz Na een ontbijt met vers brood dat in het zand wordt gebakken genieten we ‘s ochtends van de leegte van de woestijn terwijl we voort deinen op een kameel. ‘s Middags houden we siësta, waarna we weer opstijgen. De kamelen brengen ons naar een comfortabel hotel, waar je in het zwembad alle vermoeienissen van je af kunt spoelen.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Tozeur Een volgend hoogtepunt is de originele weekmarkt van Douz. Dit witte stadje wordt gedomineerd door mannen gekleed in traditionele witte djellaba’s. Het plaatsje is gebouwd rondom de souk, waar al eeuwenlang niets is veranderd. Het lijkt hier alsof er geen vrouwen bestaan, want je ziet ze bijna nergens. Op de dierenmarkt kun je het traditionele loven en bieden gadeslaan en kamelen, geiten, ezels en schapen van eigenaar zien wisselen. De nomaden en berbers moeten soms wel drie dagen reizen om de markt te bereiken. Aan het einde van de ochtend rijden we over de zoutvlakte Chott El Jerid naar Tamerza. Onderweg kun je je verbazen over de fata morgana’s en de droogte van de gebroken grond.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Tozeur is een levendig stadje in het zuiden van Tunesië. In de oude medina, waar auto’s niet zijn toegestaan, zie je vrouwen in zwarte maliya's voort schuifelen door de smalle steegjes. De oase van Tozeur herbergt meer dan 400.000 palmbomen die water onttrekken aan de ruim 200 natuurlijke bronnen. Aan de palmbomen groeien de beroemde dadels. Ze geven schaduw aan alles wat eronder groeit; vijgen, passievruchten, abrikozen, sinaasappels en perziken.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Tozeur / wandeling naar Tamerza Vanuit Tozeur bezoeken we Tamerza, een prachtige bergoase ten westen van de stad. Tamerza bevindt zich in een landschap van bergen, rivierbeddingen en spectaculaire kloven. We hebben 's middags de tijd om te wandelen, de oase en de paradijselijke omgeving uitgebreid te verkennen met z'n prachtige kloof. Als het heet is, brengt het watervalletje beneden misschien wel de juiste verkoeling.

  • foto paragraaf dag 7

     

    In één van de restaurantjes kun je heerlijk couscous of het typisch Tunesische brick à l’oeuf eten. Je hebt verder de dag vrij om te doen wat je wilt, of het gezellige stadje te verkennen, een ritje te maken met de paardencaleche door de palmoase, te spelen bij het zwembad en eventeel nog laatste souvenirs te kopen. Tozeur is bekend om het fraaie metselwerk en het loont de moeite je te laten verdwalen in het oude gedeelte van de stad tussen de vele muren en gebouwen die versiert zijn met het gele baksteen. We slapen in een hotel met zwembad in de zone touristique.

  • foto dag 8

    Dag 8

    vroege vlucht Tozeur - Tunis We staan heel vroeg op voor een korte vlucht naar Tunis, de hoofdstad van Tunesië. Je hebt verder de hele dag vrij om deze grote en moderne maar ook zeer gezellige stad te verkennen. Zoals vele voormalig Franse koloniale steden is Tunis verdeeld in een oude stad, de medina waar je de grote markt (souq) vindt, en de ‘ville nouvelle, het moderne gedeelte.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Wie nog wat cultuur wil snuiven kan naar het Bardo Museum, dat vol staat met stukken uit de klassieke en recentere geschiedenis van Tunesië. Een leuke treinrit verder vind je Carthago, de beroemde oude Fenicische handelsstad en vlak daarbij het blauw-wit gekleurde stadje Sidi Bou Said. ’s Avonds genieten we van een laatste Tunesische maaltijd en dan is deze week alweer voorbij.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Carthago tentoonstelling Rijksmuseum

    Tot en met 10 mei 2015 is in het Rijksmuseum de tentoonstelling "Carthago" te zien. Maak kennis met de archeologische rijkdom en roemruchte geschiedenis van een van de spraakmakendste havensteden uit de oudheid. Meer informatie vind je op de website van het Rijksmuseum.

  • Dag 9

    vlucht naar Brussel Voor de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Ksar Djerba

     

    Ksar Djerba

  • foto Residence Douirette

     

    Residence Douirette

  • foto Hotel Marhala

     

    Hotel Marhala

  • foto Kamperen in een bedouinentent

     

    Kamperen in een bedouinentent

  • foto Golden Yasmin

     

    Golden Yasmin

  • foto Maison Dorée

     

    Maison Dorée

  • foto Hotel El Arich

     

    Hotel El Arich


Info over accommodaties

We slapen vijf nachten in hotels (waarvan enkele met (onverwarmd) zwembad), twee nachten in authentieke (grot)woningen en één nacht in een bedoeïenentent. In de grotwoning slapen we met meerdere personen op een kamer. Het sanitair moet je hier delen met anderen. Reis je met z’n tweeën of drieën dan deel je een kamer of tent. Boek je met meer dan drie personen, dan proberen wij om twee kamers naast elkaar te boeken.  We kunnen dit echter niet garanderen. We willen je er op wijzen dat een drie-persoonskamer vaak inhoudt dat er een extra bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt. Wil je dit liever niet dan raden we je aan om een eenpersoonskamer te boeken.

Vervoer

Van Djerba tot Tozeur staan landcruisers tot onze beschikking. De transfers van en naar de luchthaven vinden plaats per taxi.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 8 x ontbijt, 1 x lunch en 1 x diner.
  • Alle wandelingen inclusief wandelgids.
  • Ezeltjes voor de kinderen (1 ezel per 2 kinderen) op dag 3.
  • Nederlandstalige reisbegeleiding.

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 175 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

"Toeristenbelasting": 30 dinar contant bij vertrek op de luchthaven.€ 13,-
optionele 4x4 tocht bergoasis Tozeur€ 35,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

Deze reis is voor iedereen te doen. Per dag wordt er maximaal een uur of drie gereden en de wandelingen zijn allemaal facultatief. Je moet er echter niet tegen opzien om een aantal nachten in simpele hotels te slapen (o.a. een putwoning) waar je toilet en douche moet delen. Daarnaast slaap je een nacht onder de sterren in de woestijn, waar je toilet zich achter de zandduinen bevindt en je je niet kunt wassen!

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

In Tunesië betaal je met de Tunesische dinar (TND). Het is officieel niet toegestaan om dinars in- of uit te voeren, maar dinars zijn sowieso niet of moeilijk in Nederland te wisselen. Eén euro is ongeveer 2,1 TND waard (indicatie).

Contant geld/Creditcard/pinnen

Zie voor een indicatie van de hoeveelheid mee te nemen geld de uitgebreide reisroute. We raden je aan om je pinpas mee te nemen en zo’n € 150,- per persoon contant. Je kunt na aankomst een bedrag aan dinars ter waarde van € 150 pinnen op de luchthaven van Tunis of Djerba. Verder kun je op Djerba, in Douz en Tozeur pinnen met een pinpas met Maestro- of Cirrussymbool. De bank waar je hiervoor het beste terecht kunt is de Société Tunesienne des Banques (STB). In de tussenliggende plaatsen bestaan er nauwelijks mogelijkheden om geld te wisselen, behalve tegen een ongunstige koers bij grotere hotels. Houd er echter rekening mee dat pinautomaten soms buiten werking kunnen zijn en neem daarom naast je bankpas altijd voldoende contant geld mee. Creditcards worden alleen in dure hotels geaccepteerd.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de reis zijn alle ontbijten en de maaltijden tijdens de kamelentocht (diner, ontbijt en lunch) bij de reissom inbegrepen. Andere maaltijden zijn niet inbegrepen omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Lokale restaurants hebben niet altijd een uitgebreid menu, maar het eten (couscous, briq, tajine) is goedkoop en vaak erg lekker. Vlees wordt over het algemeen apart geserveerd. Ook vegetariërs komen in Tunesië aan hun trekken; bric à l'oeuf (ei in bladerdeeg), spaghetti en salades zijn vaak erg smakelijk. Flessen drinkwater zijn overal te koop. Wijn en bier wordt meestal in de grote hotels verkocht, in lokale restaurants zul je genoegen moeten nemen met frisdrank en (mint) thee of koffie.

Taal & Cultur

maaltijden

Waar je ook op reis bent, mensen stellen het erg op prijs als je iets in hun eigen taal kunt zeggen. Zelfs al ken je maar een paar basis zinnetjes en is je uitspraak niet helemaal perfect, het ijs is gebroken. Als je het leuk vind om voor vertrek iets meer te leren van de Arabische taal en je woont in de omgeving van Amsterdam raden wij je aan om contact op te nemen met Rena Lingua Taaltrainingen. Telefoonnummer 020-6166243, E-mail:renaling@xs4all.nl. De cursussen starten in januari en september. Tijdens de cursus wordt vooral aandacht besteed aan uitspraak en conversatie. Overigens wordt bijna overal in Tunesië goed Frans gesproken.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Tunesië reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort dient geldig te zijn tot 3 maanden na het verblijf in Tunesië. Een Nederlandse identiteitskaart is niet voldoende om Tunesië binnen te komen.

NB: Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

In ons voor- en najaar is Tunesië zeer prettig om te bezoeken. Het klimaat is dan warm en droog. De Tunesische zomers zijn erg heet, met temperaturen tot 50°C in het zuiden. In deze periode organiseren wij daarom geen reizen. In onze winter schijnt in Tunesië veelal de zon, maar waait er soms een schrale wind en kan het behoorlijk afkoelen 's avonds en 's nachts. Een warme trui en een windjack zijn in deze periode noodzakelijk.

Vervoer

vervoer

Van Djerba tot Tozeur staan landcruisers tot onze beschikking. De transfers van en naar de luchthaven vinden plaats per taxi.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Wij raden je aan om bij de keuze van je kleding rekening te houden met de gebruiken en tradities van een land. In veel landen wordt het als aanstootgevend ervaren dat westerse toeristen (te) korte broeken of rokken en shirts zonder mouwen dragen. In deze landen is het dus beter om een lange broek of rok en een T-shirt of blouse met (korte of lange) mouwen te dragen. Het getuigt van respect voor de cultuur als we ons gedrag aanpassen door middel van gepaste kleding. Het contact met de lokale bevolking verloopt een stuk prettiger als je je aan de lokale normen en waarden weet aan te passen.

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Een (groot) deel van je bagage wordt tijdens de kamelentocht achter gelaten bij het hotel in Douz. Het is dus handig hiermee vooraf al rekening mee te houden door een extra tas of flightbag mee te nemen, zodat je bagage makkelijk gescheiden en opgeborgen kan worden in het hotel.

Wat je écht nodig hebt:

  • goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen zijn erg belangrijk
  • zonnebrand, zonnebril, pet, hoed of shawl tegen de zon
  • voor de kamelentocht heb je een slaapzak nodig
  • ook heel fijn voor tijdens de kamelentocht is lange, loszittende, wijde kleding zodat je en comfortabel rijdt of loopt en ook tegen de felle zon beschermd bent
  • een omslagdoek voor bij het zwembad of op de kameel
  • handdoek
  • kleine rugzak
  • middel tegen muggen
  • zaklamp of hoofdlamp voor tijdens de grotovernachting en in de woestijn

Reizen in de winter

Tijdens de reizen in de winter (november tot en met februari) is het overdag redelijk warm (15 tot 25 °C), maar ‘s avonds kan het vriezen en daarom dien je in deze periode extra warme kleding mee te nemen. Het is noodzakelijk in deze periode, naast de eerder genoemde zaken ook de volgende spullen mee te nemen: - een extra fleece trui - een slaapzak die bestand is tot temperaturen rond het vriespunt. We willen je erop wijzen dat sommige hotels en restaurants niet verwarmd zijn. Indien in de winter de zwembaden bij de hotels te koud zijn, kun je ook een bad nemen in de hammam (het traditionele badhuis). Je dient hier wel je zwemkleding aan te houden.

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je geen wereldstekker nodig. Opladen kan niet tijdens de overnachting in de woestijn. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 9.6
Vervoer 8.8
Overnachtingen 8.4
Reisroute 9.4
9.1 20 beoordelingen
  • 10 20-12-2014

    Sonja Van Doorn

    Voor het eerst mee met een familiereis, spannend, is het wat voor ons. Onze oudste zoon van 22 ging ook mee en wil niet anders meer! Mooi om als groep een goede band met elkaar te krijgen, geweldig om in authentieke locaties te mogen slapen, je mogen te begeven onder de Tunesiërs. Tunesië moet je gewoon ervaren en bleven.Goede combinatie groepsreis en individuele vrijheid. Gemakkelijk dat Sawadee en de reisbegeleider alles regelden voor een ontspannen vakantie. het was een reis met een gouden randje.

  • 9 20-12-2014

    Merijn Huijzendveld

    Mooie afwisselende reis: veel leuke wandelingen die ook voor de kinderen spannend genoeg waren, leuke stadjes en dorpjes en grote diversiteit aan leuke hotels. Veel gezien in ruim een week.

  • 10 20-12-2014

    Yvonne Van Gameren

    Wat heeft de woestijn vele vormen, we hebben veel gziien vanuit de comfortabele auto's en t voet gedurende de wandelingen in schitterende delen van de woestijn en per dromedaris. Het slapen in de woestijn was bijzonder en ook de manier waarop dan ochtends de broden werden gemaakt. De kinderen hadden zo veel plezier en dat sloeg ook over op de ouders.

  • 9 20-12-2014

    Paul Huijzendveld

    Leuk land, aardige mensen en een hele leuke groep. De kinderen waren allemaal van rond dezelfde leeftijd (ong. 10 jaar) en konden het super met elkaar vinden. We hebben in het zuiden van Tunesië enkele mooie, voor de kinderen ook spannende wandelingen gemaakt, waarbij de reisbegeleider aan het einde een heerlijke picknicklunch klaarmaakte. Ook leuke overnachtingen in een oude kasteel en een grotwoning. Hoogtepunt vond eigenlijk iedereen de tocht (voor wie wilde op kamelen) door de woestijn. Het slapen onder de sterrenhemel, het met zijn allen rondom het kampvuur eten, zingen en kletsen heeft grote indruk gemaakt! En natuurlijk konden ze ook even heerlijk voetballen in de woestijn.

  • 9 04-05-2013

    Bertien Winkel

    Tom (van 8): Het was spannend en we hebben in erg leuke huisjes geslapen!

  • 10 04-05-2013

    Ingrid Den Boer Ev Sels

    Mijn dochter van 6 gaf het heel goed weer: Ik wist dat het leuk zou worden, maar niet dat het zo leuk zou worden. De reisbegeleiding was perfect! We hebben een geweldige week gehad, gereisd door een schitterend land, met vriendelijke inwoners, avonturen beleefd, vrienden gemaakt. En dat alles in één vakantie!

  • 8 16-02-2013

    Hendrik Mulder

    We waren een familie met de leeftijd van 5 tot 70 jaar. De reis was een groot feest. Gids en ook de lokale gidsen gingen erg leuk om met de kinderen. Daarmee waren ook de wandelingen een feestje voor de kinderen. Kortom de reis was een onvergetelijke ervaring voor alle deelnemers van 5 - 70 jaar!

  • 9 16-02-2013

    Femmie Boersma Ev Mulder

    We hebben met de familie een hele bijzondere reis gemaakt door Tunesië. We hebben een prachtige tocht met kamelen door de Sahara gemaakt, fantastische wandelingen gemaakt, met jeeps door het land gereden en een ontzettend aardig volk ontmoet die het leuk vond dat wij hun land kwamen bewonderen. Onze zoon was de jongste van de groep met zijn 5 jaar en kon het prima volhouden. We kijken echt terug op een bijzonder avontuur.

  • 9 16-02-2013

    Margo Kroes

    Prima

  • 10 16-02-2013

    Marian Boersma

    We hebben een geweldige afwisselende en leuke reis gehad. De kinderen hebben enorm genoten van alle nieuwe dingen die ze zagen en hebben beleefd. In de woestijn kregen we te maken met een zandstorm, dat was spannend, de tenten waar in we sliepen waren ingestort.Erg leuke overnachtingsplaatsen. Na 1 week rondreizen kunnen we ook weer enorm genieten van schone toiletten en een warme douche.

  • 8 13-10-2012

    Erik Vosmeijer

    Het is een mooi land met vriendelijke mensen. Tunesië verdient meer toeristen. Dit heeft vooral het zuiden heel hard nodig

  • 7 13-10-2012

    Nicole Prins

    We hebben een prachtige reis gemaakt door Tunesië. Het was alleen schrijnend te zien hoeveel behoefte er aan meer toeristen is. Ondanks dat bleven de mensen super vriendelijk en totaal niet opdringerig. Met andere auto's of minder mensen per auto is deze reis zeer de moeite waard.

  • 10 23-10-2010

    Michael Leeuwe

    een geweldige ervaring, uitstekend begeleid, goede keuzes qua onderdelen van de reis, rekening houdend met aanvullende wensen van de groep.

  • 9 23-10-2010

    Marianne Rijntjes

    Zeer afwisselende reis, van de ene verwondering in de andere gevallen, geimproviseerde lunches op prachtige plekken, bijzondere overnachtingsplekken, schitterende wandelingen en last but not least zeer ervaren reisbegeleiding.

  • 9 23-10-2010

    Jessica Geelhoed

    Een avontuurlijke reis met veel afwisseling. Een prima kennismaking met Tunesie en de bewoners.

  • 9 23-10-2010

    Lucie Van Agthoven

    Prima!!

  • 10 23-10-2010

    Stephan Valk

    Een prachtige reis voor de hele familie, waarbij je een land op een heel andere manier beleefd. Avontuur met een kamelentocht en slapen in de woestijn. In grotwoningen etc. Mooie wandelingen die toch goed te doen zijn. Leuke bezoeken aan oude steden en markten

  • 9 23-10-2010

    Dick De Graaf

    geweldige week gehad

  • 9 01-05-2010

    Frans Van Niekerk

    Fantastische kennismaking met "het andere" Tunesië. De kinderen vielen van de ene verbazing in de andere. Slapen in een grothotel, over zandduinen deinen op de rug van een kameel, rondslenteren op de traditionele markt van Douz en heel even meedoen aan Parijs-Dakar. Geweldig dus.

  • 9 01-05-2010

    Arthur Renckens

    mooie reis, goede begeleiding, genoten van de tunesische mensen, de zon en de woestijn

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.