MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Fietsvakantie Zuid-Afrika
  • 1Fiets-kampeervakantie in groepsverband in Zuid-Afrika
  • 2Fiets door de indrukwekkende Blyderiver Canyon
  • 3Bagagevervoer en volgwagen zijn geregeld
  • 4Safari door het wereldberoemde Kruger Nationaal Park
  • 5Bezoek aan Pelgrims Rest en Barberton, waar de goudkoorts flink heeft toegeslagen
  • 6Je reisbegeleider zorgt iedere dag voor boodschappen, ontbijt en diner
  • 7Gebruik tent en kookspullen zijn inbegrepen
  • 8Fietsen door het prachtige koninkrijk Swaziland
  • 9Maak kennis met de verschillende interessante culturen van de Zuid-Afrikanen
  • Dag 1 Vlucht Amsterdam - Johannesburg
  • Dag 2 Johannesburg - Loskopdam, bustransfer
  • Dag 3 Loskopdam - Dullstroom, 50 of 72 km
  • Dag 4 Dullstroom - Lydenburg, 45 of 68 km
  • Dag 5 Lydenburg - Sabie, 60 km
  • Dag 6 Sabie, rustdag of wandeling
  • Dag 7 Sabie - Graskop, 55 km
  • Dag 8 Graskop - Blyderivier Canyon, 45 of 65 km
  • Dag 9 Blyderivier Canyon - Hippo Pools, 50 of 92 km
  • Dag 10 Hippo Pools - Swadini, 45 km
  • Dag 11 Swadini, rustdag of wandeling
  • Dag 12 Swadini - Kruger Park, 50 of 75 km
  • Dag 13 Kruger Park - Malelane, bustransfer
  • Dag 14 Malelane - Piggs Peak, 50 of 90 km
  • Dag 15 Piggs Peak - Barberton, 70 km
  • Dag 16 Barberton - Badplaas
  • Dag 17 Badplaas - Johannesburg, bustransfer + vertrek naar Nederland
  • Dag 18 Aankomst in Nederland
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
CTZAN

Fietsen door het Krugerpark en Swaziland

Tijdens deze fietsvakantie maak je kennis met Zuid-Afrika. Het is een begeleide groepsreis. Dit houdt echter niet in dat je elke route als gezamenlijke groep dient te fietsen. Met name wanneer er hoogteverschillen in de etappe zitten is het zelfs aan te raden om je eigen tempo te fietsen. Je hebt een routebeschrijving waarmee je in principe zelf de weg kunt vinden en je dag kunt indelen. De reisbegeleider rijdt dezelfde route en kan zo onderweg assistentie verlenen. Hij of zij is vaak aan het begin van de middag op de camping met de bagage. Indien nodig of afgesproken rijdt hij/zij de route terug om achterblijvers assistentie te verlenen. Tijdens de rustdagen kan iedereen zijn eigen weg gaan. Je kunt zelf of met (een deel van) de groep activiteiten ondernemen. De reisbegeleider kan je toeristische informatie geven over de invulling van de dag. Het streven is om op fietsdagen gezamenlijk te ontbijten. Aan het eind van het ontbijt wordt de route van de komende fietsdag besproken, zodat je weet wat je kunt verwachten en welke bezienswaardigheden er onderweg of op de plaats van aankomst zijn. De reisbegeleiding verzorgt de inkopen voor het eten en leidt de bereiding van de groepsmaaltijden, waarbij hij/zij assistentie van de deelnemers krijgt.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Afrika specialist

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Bustransfers van en naar Johannesburg
  • Excursies Kruger Nationaal Park
  • Entree natuurreservaten Kruger Nationaal Park, Blyderiver Canyon en Phophonyane Private Reserve
  • Nederlands sprekende lokale reisbegeleider
  • Huurfiets
  • Mobiele keuken
  • Bagagevervoer/ bezemwagen
  • Routebeschrijving per mail (uiterlijk 7 dagen voor vertrek)
  • Ontbijt, diner en boodschappen
Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Reisroute

  • Dag 1

    Vlucht Amsterdam - Johannesburg Vertrek vanaf Schiphol, Amsterdam en aankomst in Johannesburg, laat in de avond. In Johannesburg word je opgewacht en naar een hotel nabij het vliegveld gebrachtVoor meer gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • Dag 2

    Johannesburg - Loskopdam, bustransfer Vandaag volgt de transfer naar Pretoria. In deze historische stad kun je de eerste indrukken van Zuid-Afrika opdoen. Je bezichtigt onder meer het imposante Voortrekkersmonument; het centrum met zijn fraaie regeringsgebouwen zoals het Uniegebouw waar Nelson Mandela tot eerste zwarte president van Zuid-Afrika werd ingehuldigd, maar je krijgt ook een indruk van de Boerenrepubliek van destijds, in het Kruger Museum. Na de rondleiding rijden we naar Loskopdam, zo’n 230 kilometer richting het oosten. Het meer wordt omringt door de prachtige Waterberg bergketen en een natuurgebied waar witte neushoorns, luipaarden, krokodillen en ijlpaarden leven. We overnachten in een resort gelegen aan het Loskopmeer.

  • Dag 3

    Loskopdam - Dullstroom, 50 of 72 km Tijdens de eerste fietsdag, fietsen we over een glooiend landschap richting Dullstroom. Dat Nederlanders met name in deze streek hun voetsporen hebben achtergelaten, blijkt uit het ontstaan van dit dorpje. Dullstroom is namelijk gesticht door de Nederlander Woltarus Dull. In dit dorp, dat op 2075 m boven de zeespiegel gelegen is, overnachten we in een gezellig Country Hotel.

  • Dag 4

    Dullstroom - Lydenburg, 45 of 68 km Het gebied waar je vandaag fietst, staat bekent als de ‘Highlands Meander’. Een gewilde streek vanwege de velen rivieren, meren en stromen waar er naar hartenlust op forel gevist kan worden. Op deze route heb je fraaie uitzichten over het bergachtige landschap waar de voormalige goudvelden waren. Via de glooiende heuvels kom je in het stadje Lydenburg. Je overnacht aan de rand van dit stadje.

  • Dag 5

    Lydenburg - Sabie, 60 km De start vandaag begint pittig. Vanaf Lydenburg gaan we namelijk richting Sabie over de historische Long Tom pas. Je moet zo’n 700 meter stijgen naar het hoogste punt op 2150m, maar je krijgt dan wel een mooi uitzicht over de fluweelachtige heuvels van de Long Tom Pas. Een heerlijke afdaling volgt naar het dorpje Sabie. Overnachting aan de Sabierivier, waar nijlpaarden nog steeds in het wild voorkomen.

  • Dag 6

    Sabie, rustdag of wandeling Het vriendelijke stadje werd gesticht in 1871, nadat iemand tijdens een jachtpartij een kogel afvuurden waardoor er een stuk van rots afvloog en een rijke goudader werd blootgelegd. Net buiten het dorp zijn een aantal watervallen te vinden, waaronder de Bridal Veil en de Long Creek Falls. Er bestaat de mogelijkheid om in de omgeving tal van wandelingen te maken. In het dorp zelf zijn een aantal leuke winkeltjes zoals de Wild Fig Tree en de Woodsman. Op de hoek van de Main Street en Main Road is een galerij met verschillende winkeltjes. Een dag ter eigen invulling

  • Dag 7

    Sabie - Graskop, 55 km Tijdens deze dag is het ene uitzicht over het landschap nog mooier dan het andere. Onderweg kun je bij de verschillende watervallen gaan kijken en onder meer ‘God’s Window’ bezoeken. Een uitzichtpunt waar je letterlijk de wereld aan je voeten hebt. Je overnacht in een resort met een geweldig uitzicht over het diepe dal van de 'Lowveld'.

  • Dag 8

    Graskop - Blyderivier Canyon, 45 of 65 km Op deze route heb je fraaie uitzichten over het bergachtige landschap waar de voormalige goudvelden waren. Het eerste gedeelte fiets je via een korte pas een diep dal in naar het authentieke goudzoekers dorpje Pelgrims Rust. Hier is nog de goudkoorts te proeven die op deze plek meer dan honderd jaar geleden woedde. Daarna fiets je over een pad tussen de bergen door en langs de Blyderivier. Je fietst naar de wonderlijke kolkgaten bij Bourke’s Luck en de uitzichtpunten bij de Drie Rondawels. Dit is een van de spectaculairste natuurwonderen van Zuid-Afrika: Blyderivier Canyon natuurreservaat. Je overnacht in dit natuurgebied.

  • Dag 9

    Blyderivier Canyon - Hippo Pools, 50 of 92 km We verlaten vandaag de hooglanden van de Drakensbergen en fietsen via de spectaculaire Abel Erasmuspas naar de ‘Lowveld’. De naam is een verwijzing naar de geografische ligging van de streek met maximale hoogtes van circa 600 meter boven de zeespiegel en het klimaat is er subtropisch en warm. Na de pas komen wij in de Vallei van de Olifanten. In de vorige eeuw zwierven hier vele van deze machtige dieren rond. Nu zijn er de citrusboomgaarden en mijnen waar onder meer edelmetalen en -stenen worden gedolven. De olifanten komen nog voor in de natuurgebieden die hier liggen en waar je ook langs fietst. Hier en daar zul je op de route de reusachtige Baobab bomen zien. Aan het eind van de dag overnacht je aan de Olifantsrivier met als speciale avondgasten nijlpaarden en krokodillen.

  • Dag 10

    Hippo Pools - Swadini, 45 km We fietsen wederom over glooiende savannes en langs vele wildreservaten richting het dorpje Hoedspruit. Ook zie je weer enkele Baobab bomen en kom je kraampjes tegen met Afrikaanse producten en kunst. De tocht brengt je naar de voet van de Drakensbergen wederom in het Blyderivier natuurreservaat. Hier overnacht je.

  • Dag 11

    Swadini, rustdag of wandeling Het resort wordt omringd door het Blyderivier Canyon natuurgebied en bestaat uit grillige gevormde bergen waartussen de watervallen al miljoenen jaren lang het gesteente uitslijpen. In dit gebied kun je prachtige wandelingen maken of een rondvaart maken over het meer naar één van de weinig actieve Tufa watervallen. In het meer kun je  ook krokodillen en nijlpaarden spotten.

  • Dag 12

    Swadini - Kruger Park, 50 of 75 km Vandaag is een rustige route door een bosrijk gebied naar het beroemde Kruger Nationaal Park. Wie weet kun je onderweg al het één en ander aan groot wild spotten. Ongetwijfeld zul je ook langs verschillende Tshonga en Shangaankralen komen, de lokale stammen in deze omgeving. De route eindigt bij het Orpen toegangshek van het Kruger Nationaal Park. In de minibus rijden we door dit fantastische park op zoek naar de vele wilde dieren. We overnachten in het park. ’s Avonds kun je eventueel een nachtrit maken om onder meer de leeuwen te zien die juist gedurende de nacht actief zijn.

  • Dag 13

    Kruger Park - Malelane, bustransfer We rijden wederom met de minibus door het park dat bijna net zo groot is als Nederland, op zoek naar de "big five". ’s Avonds overnachten we in het rustkamp Malelane in het park.

  • Dag 14

    Malelane - Piggs Peak, 50 of 90 km Paspoorten klaar! Vanaf Malelane gaan we naar het koninkrijk Swaziland waar niet veel fietsers komen. Reden hiervoor is het heuvelige landschap en omdat het land relatief onderontwikkeld is met weinig toeristische faciliteiten. Voor menig fietser is dit echte Afrikaanse koninkrijk een uitdaging. Bij Jeppe’s Reef gaan we de grens over en verder naar Piggs Peak. Onderweg kom je langs de vele kleine nederzettingen van de Swazi’s. Afhankelijk van de situatie slapen we in een huisjes of luxe safari tenten.

  • Dag 15

    Piggs Peak - Barberton, 70 km Dit is een van de zwaarste routes tijdens de reis, maar ook een van de meest spectaculaire. Vanaf Piggs Peak fiets je via een pad over de heuvels en langs de bergen naar het mijnstadje Bulembu. Hier ga je wederom de grens over. Dan volgt een steile lange klim naar de Saddlebackpas. Je hebt echter een fenomenaal uitzicht over de bergen en de vallei. Eenmaal over de top daal je heerlijk af naar Barbeton. Een leuk goudstadje in de Kaapse Vallei. De overnachting is hier in huisjes.

  • Dag 16

    Barberton - Badplaas Het landschap verandert langzaam als je de bergen van Barbeton en Swaziland achter je laat. Het eerste deel van de route fiets je langs de Queen’s River, met fraaie uitzichten over de kloven en watervallen. Na de Nelshoogte Pass wordt het landschap weer meer glooiend en tref je uitgestrekte bossen en boerderijen aan. We overnachten in Badplaas aan de Seekoeispruit op een camping met een warmwaterbron. In de oudheid was deze bron al bekend om zijn helende krachten.

  • Dag 17

    Badplaas - Johannesburg, bustransfer + vertrek naar Nederland In de ochtend kun je nog even genieten van een duik in de warmwaterbron alvorens we met de bus richting Johannesburg rijden. Onderweg kun je eventueel nog de laatste curiosa inkopen ter herinnering aan een mooie en ultieme Afrika ervaring. Eind van de middag arriveren we op het vliegveld van Johannesburg. Hier vlieg je terug naar Nederland.

  • Dag 18

    Aankomst in Nederland Je komt vandaag weer aan in Nederland.

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Bustransfers van en naar Johannesburg
  • Excursies Kruger Nationaal Park
  • Entree natuurreservaten Kruger Nationaal Park, Blyderiver Canyon en Phophonyane Private Reserve
  • Nederlands sprekende lokale reisbegeleider
  • Huurfiets
  • Mobiele keuken
  • Bagagevervoer/ bezemwagen
  • Routebeschrijving per mail (uiterlijk 7 dagen voor vertrek)

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 250 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Ontbijt, diner en boodschappen

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 1     Intensiteit: 4

Deze fietsvakantie in Zuid-Afrika is voor iedereen die van fietsen houdt en een goede basisconditie heeft. De fietstochten zijn sportief. Je fietst in een pittig heuvellandschap, waar niet alle wegen geasfalteerd zijn. De dag afstanden variëren van 40 tot 70 km, waar vaak een optie is om de route uit te breiden. Je fiets tijdens deze 18-daagse reis elf dagen een etappe. De afstanden, het landschap en de duur van de reis zorgt er voor dat deze fietsvakantie een goede fysieke voorbereiding vergt om die tot een succesvolle en aangename ervaring te maken. Bij twijfel over je conditie en fietservaring is het verstandig om eerst mee te gaan met een van onze fietsvakanties in Europa.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in komt voor in Zuid-Afrika en Swaziland.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

In Zuid-Afrika betaal je met de rand. Om het jezelf makkelijk te maken, kun je met een koers van 10 rand voor 1 euro rekenen. Dit wijkt weliswaar ietwat af van de echte koers, maar zo kun je wel snel een aardige indicatie van de prijs krijgen. Swaziland heeft officieel de lilangeni als valuta, maar deze zul je waarschijnlijk niet zien, omdat je in Swaziland ook gewoon met de rand kan betalen (andersom is dat niet mogelijk).

Contant geld / creditcard / pinnen

We raden je aan om je pinpas mee te nemen en zo’n € 200 per persoon contant. Je kunt onderweg vrijwel overal pinnen. Contante euro's zijn overal het makkelijkst inwisselbaar, maar zijn niet gedekt bij verlies of diefstal. We wijzen je erop dat je je wel apart kunt bijverzekeren voor contanten. In Zuid-Afrika kun je op veel plaatsen terecht met je creditcard, maar we raden je aan om je creditcard niet als primair betaalmiddel mee te nemen.

Maaltijden

maaltijden

Eten en drinken

Dit arrangement is op basis van logies. Tijdens deze reis wordt gewerkt met een eetpot (foodkitty). Op alle dagen worden zowel het ontbijt als het diner door de begeleiding met hulp van de deelnemers klaargemaakt. Een lunchpakket kun je 's morgens bij het ontbijt zelf klaarmaken. Je kunt per dag beslissen of je wel of niet wilt deelnemen aan deze eetpot en desgewenst op eigen gelegenheid uit eten gaan. Wij verzoeken je vriendelijk eventuele diëten en allergieën bij boeken door te geven, zodat hier indien mogelijk rekening mee gehouden kan worden. 

Zelf koken

Wanneer je voor jezelf wilt koken dan kun je altijd gebruik maken van ons servies en bestek, voor overige kookspullen moet je wel zelf zorgen. In principe kookt de reisbegeleiding niet op de rustdagen, maar zorgt dan wel voor het ontbijt. Meestal zijn er meerdere mogelijkheden om uit eten te gaan en kan iedereen zijn eigen keus maken.

Taal & Cultur

maaltijden

Zuid-Afrika telt maar liefst 11 officiële talen, waaronder Engels en het voor ons Nederlandstaligen relatief goed te begrijpen Afrikaans. Vergis je echter niet: er zijn meer verschillen dan je denkt, en je zult niet de eerste zijn die in een soms komische spraakverwarring belandt.

Voorpret

Bij Zuid-Afrika denk je misschien als eerste aan the Big Five en safari's, maar het land heeft zoveel meer te bieden. Wat dacht je van een ontmoeting met de lokale bevolking in een township, een bezoek aan een swingende jazz club of een tour door de uitgestrekte wijnlanden?

Op MijnZuidAfrika.nl lees je alles over de bekende en minder bekende hoogtepunten van het land en vind je onder andere informatie over de mooiste stranden, lekkerste restaurantjes en bijzondere plekjes. Laat je inspireren en deel je ervaringen.

mijnzuidafrika

MijnZuidAfrika App

Heb je een Ipad en wil je de leukste informatie over Zuid-Afrika altijd bij de hand hebben? Download dan de interactieve MijnZuidAfrika app, boordevol inspirerende video's, slideshows, YouTube filmpjes, landkaarten, weblinks en interessante artikelen.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De reisbegeleiding is door Cycletours geselecteerd en getraind in het begeleiden van fietsvakanties. De reisbegeleiding zorgt ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en is je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. De reisbegeleiding verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven of camping. De begeleider rijdt in de auto die onderweg aanwezig is als volgwagen. Deze auto wordt ook voor het bagagevervoer gebruikt. Hij of zij rijdt dezelfde route als de fietsers en verleent indien nodig technische assistentie. De reisbegeleiding verzorgt de inkopen voor het eten en leidt de bereiding van de groepsmaaltijden, waarbij hij/zij assistentie van de deelnemers krijgt.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat na vertrek uit Zuid-Afrika nog dertig dagen geldig is.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Je krijgt bij aankomst in Zuid-Afrika. op vertoon van je vliegticket, een toeristenvisum dat 3 maanden geldig is. Swaziland hanteert voor Nederlanders en Belgen dezelfde voorwaarden als Zuid-Afrika en er is geen apart visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Zuid-Afrika is een bijzonder groot land; Nederland past er ruim 33 keer in. De temperaturen en weerpatronen variëren plaatselijk dan ook enorm. De Zuid-Afrikaanse seizoenen zijn tegenovergesteld aan de onze. Tijdens onze zomer is het in Zuid-Afrika juist winter en is het de droge tijd in het noordoosten van het land. Met name in het binnenland kan het ’s nachts erg koud worden. Vanaf september zijn de temperaturen overdag aangenaam warm en ’s nachts aangenaam koel. Tot november is het nog droge tijd in het noordoosten. Het is de beste tijd om dieren te spotten in de natuurparken. Elk jaar migreren walvissen naar de kustwateren van Zuid-Afrika om te kalven en hun jongen te voeden. Dit biedt unieke “whale watch” mogelijkheden. Van december tot en met februari krijg je in het noordoosten te maken met tropische regenbuien; het regent zelden de hele dag. Het land wordt groener en weelderiger en de avonden zijn zwoel en lang.

Beste reistijd: Zuid-Afrika is in alle seizoenen goed te bereizen: in elk seizoen kan er ergens een bui vallen. Ga je voor de wilde dieren in het noorden en oosten, dan zijn de koelere maar droge maanden april t/m november het meest geschikt; de bomen hebben minder bladeren waardoor je het wild beter ziet. Het kan dan wel flink afkoelen ’s nachts. Houd er rekening mee dat sommige hotels niet altijd even goed voorbereid zijn op koude nachten. Neem in de koudere maanden dus wat extra warme kleding mee. Ga je meer voor een groen en weelderig landschap, zijn de warmere maanden van december t/m april geschikt. De Zuid-Afrikanen geven de voorkeur aan reizen door het gehele land in de periode tussen april – juni, met als reden overal mooi weer, ‘s avonds iets koeler (5 -10C) en overdag over het algemeen een strak blauwe lucht.

Vervoer

vervoer

Er wordt gebruik gemaakt van een minibus die het personenvervoer (transfers) verzorgt en als bezemwagen fungeert. Het type voertuig is afhankelijk van de groepsgrootte (8- tot 18-zitter). Daarnaast is er een trailer die de bagage en de fietsen vervoert.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Persoonlijke uitrusting

Slaapmateriaal: Voor de nacht heb je goed slaapmateriaal nodig. Zorg voor een goede slaapzak waarin je het niet koud krijgt als het rond de vijf °C is. Geef de kou van onderen geen kans door een goed isolerend matje mee te nemen (zgn. self-inflatable matjes zijn zeer aan te raden, luchtbedden daarentegen raden wij ten sterkste af).

Fietskleding: op fietsdagen zit je gemiddeld tussen de vier en zes uur in het zadel. Het is dan prettig een koersbroek met een zeem te dragen (zonder onderbroek daaronder). De tegenwoordige kunstzeempjes zijn uitstekend en snel droog, zodat je de broek regelmatig kunt wassen. Erg handig bij wisselende temperaturen en hoogteverschillen tijdens het fietsen zijn:

  • Een fietshelm. Een helm is verplicht in Zuid-Afrika
  • Thermo ondershirt
  • Armstukken
  • Beenstukken
  • Synthetisch fietsshirt
  • Fietshandschoenen
  • Regen/windjack
  • Zonnebril en pet/bandana voor onder de fietshelm
  • Stuurtasje of kleine fietstas


Kleding:
omdat het ‘s avonds vaak wat afkoelt heb je een lange broek en een warm bovenkledingstuk nodig. Een fleece-jacket voldoet prima. De temperatuur zal overdag vaak snel oplopen zodat je dan aan een T-shirt genoeg hebt.

Regenkleding: Hoewel het in Zuid-Afrika relatief weinig regent, is het altijd verstandig een regenjack mee te nemen, al is het maar als windbreker tijdens een lange afdaling of tijdens een koudere avond.

(Fiets)Schoenen: Ook het schoeisel moet aan enkele eisen voldoen. Met name de zool moet zo hard zijn dat je na een dag fietsen de pedalen niet in je voetzolen hebt staan. Er zijn tegenwoordig veel fietsschoentjes te koop waarmee je ook gewoon rond kunt wandelen, maar ook stevige sportschoenen voldoen prima, evenals hogere (berg)wandelschoenen, die je dan gewoon wat lager dichtknoopt.

Zonnebescherming: tegen verbranding door de zon zijn een petje (evt. onder de helm), een goede zonnebril met UV-bescherming en zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor (minimaal 15) geen overbodige luxe. In Nieuw Zeeland zijn zonnebrandcrèmes met hoge factors overal te koop.

Overige: tenslotte zijn er nog enkele kleine zaken die altijd handig zijn in je reisbagage:

  • klein zaklampje
  • eenvoudige slippers voor de douche
  • een toilettas met haak of lus om deze op te kunnen te hangen in de douche
  • muggencrème

Op verscheidene campings zijn wasmachines en wasdrogers aanwezig, je hoeft dus geen tassen vol kleding mee te nemen uit Nederland.

Praktische informatie fietsen

Fiets: Een hybride fiets of mountainbike met ook een wegprofiel zijn de meest geschikte fietsen voor de reis in Zuid Afrika. Zorgt u in elk geval voor brede banden met een goed profiel en geschikt voor onverharde wegen. Racefietsen zijn niet geschikt.

Huurfiets: Je kunt voor deze reis een fiets huren. Je krijgt dan de beschikking over een Scott Sportster P5 hybride met 24 versnellingen met voorvering, een bagagedrager, fietstas, een bidonhouder (je dient zelf voor de bidon te zorgen!), een slot en een plaksetje. De fiets staat voor je klaar bij aankomst in Zuid Afrika.

Uiteraard kun je er voor kiezen om je eigen pedalen of zadel op de fiets te monteren. Je dient je eigen bidon(s), fietstas en eventueel fietscomputer mee te nemen.

Reservemateriaal en gereedschap: in Zuid Afrika zijn weinig goede fietswinkels met een uitgebreide sortering materiaal te vinden. Het is daarom altijd verstandig om voor de reis je fiets na te zien op bandenkwaliteit, tandwielen en ketting. Je wordt geacht zelf een bandenplaksetje en fietspomp bij je te hebben voor ‘Eerste Hulp’. Een reserve binnenband en een zogenaamd ‘multi-tool’ is ook handig. Ander gereedschap hoeft je in principe niet mee te nemen, tenzij je zeer afwijkende onderdelen op je fiets hebt. Voor de gebruikelijke (vaak Shimano-) onderdelen heeft de reisbegeleiding een uitgebreide gereedschapsset en het nodige reservemateriaal bij zich. Indien je een afwijkende bandenmaat hebt (bijv. mountainbike) dan is het aan te raden een extra reserve binnen- en buitenband mee te nemen. Dat geld ook voor afwijkende onderdelen.

Fietsdozen: Deze zijn te koop op Schiphol voor ongeveer € 23,-. De dozen worden bewaard op de eerste locatie. Je hoeft voor vervoer in de fietsdoos alleen je trappers te verwijderen, je stuur een kwartslag te draaien en een beetje lucht uit de banden laten lopen. Zorg ervoor dat je de betreffende onderdelen thuis al eens losgedraaid hebt, zodat je op Schiphol niet voor onprettige verrassingen komt te staan.

Wegen: De route is voor het grootste deel niet geasfalteerd. De gesteldheid van de wegen is over het algemeen goed. Er zijn sommige stukken onverharde weg. Wil je af en toe van de route afwijken dan is de kans dat je op onverharde wegen rijdt vrij groot. Deze wegen hebben meestal een wegdek van hard gravel. 

Fietstassen: Het is prettig een stuurtasje of kleine fietstas bij je te hebben voor de kleinere spullen onderweg (fototoestel, fruit, e.d.) Een rugzakje wordt niet als prettig ervaren vanwege de klamme rug. 

Helm: Een helm is in Zuid-Afrika verplicht!

Fietsslot: Het is altijd verstandig een fietsslot mee te nemen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.