MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Fietsvakantie Frankrijk - Vallei van de Lot (families, alle leeftijden)
  • 1Fiets-kampeervakantie in groepsverband in de Vallei van de Lot
  • 2Zachtwitte kalkplateaus, statige rivier
  • 3Eeuwenoude bastides, gezellige terrasjes
  • 4Bossen, wijngaarden, zonnebloemen
  • 5Altijd een zwemgelegenheid dichtbij
  • 65 etappes in 15 dagen
  • 7Bezemwagen en bagagevervoer
  • 8Kok, mecanicien en kinderbegeleider
  • 9Cycletours-keuken, ruime luifel, banken en tafels
  • Dag 0 Eigen vervoer of Fietsbus naar Cahors (niet inbegrepen)
  • Dag 1 Startpunt Cahors
  • Dag 2 Cahors - Montcuq, 38 km
  • Dag 3 Montcuq, rustdag of rondrit Église de Rouillac , 14 of 24 km
  • Dag 4 Montcuq - Montaigu de Quercy, 25 km of 36 km
  • Dag 5 Montaigu de Quercy, rustdag
  • Dag 6 Montaigu de Quercy, rondrit Fauroux, 40 km of 61 km
  • Dag 7 Montaigu de Quercy - Fumel, 33 km
  • Dag 8 Fumel, rondrit Bonaguil, 23 km of 38 km
  • Dag 9 Fumel, rondrit Saint Sylvestre sur Lot, 50 km
  • Dag 10 Fumel - Puy l’Évêque, 21 km of 36 km
  • Dag 11 Puy l’Évêque, rustdag
  • Dag 12 Puy l’Évêque, rondrit 34 km, 52 km of 87 km
  • Dag 13 Puy l’Évêque - Cahors, 48 km of 53 km
  • Dag 14 Cahors, rustdag
  • Dag 15 Vertrek naar Nederland
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
CTFLK

Langs de wijngaarden van de Lot

Je zoekt een vriendelijke en rustige fietsomgeving? Dan is het glooiende landschap van de Quercy Blanc en de vallei van de Lot een uitstekende keuze. Zachtwitte kalkplateaus, schaduwrijke bossen, knalgele zonnebloemen, uitgestrekte wijngaarden en slaperige dorpjes bepalen het ritme. De Lot stroomt lui voorbij. Levendige stadjes met gezellige terrasjes maken je vakantie compleet. Plezier voor jong en oud, onderweg en op de campings!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Annemieke - Europa specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Camping en douchegelden
  • Luifel, tafels en banken
  • Reisbegeleiding
  • Bagagevervoer
  • Bezemwagen
  • Technische assistentie en materiaalservice
  • Routebeschrijving en gpx-bestanden per mail (uiterlijk 7 dagen voor vertrek)
  • Mobiele keuken

Reisroute

  •  

    Eigen vervoer of Fietsbus naar Cahors (niet inbegrepen) Je kunt zowel met eigen vervoer als met de Fietsbus naar Cahors reizen. Let op: ‘dag 1’ van de reis in deze reisroute is de dag dat de reis op bestemming begint, d.w.z. het landarrangement. Als je ervoor kiest om met eigen vervoer naar de startplek van deze reis te komen, zorg er dan voor dat je op ‘dag 1’ arriveert in Cahors. Kies je voor de fietsbus, dan heb je heen en terug 1 dag extra reistijd. Je vertrekt dus één dag eerder dan de aangegeven vertrekdatum vanuit Nederland en je arriveert op ‘dag 1’ van de reis in Cahors. Op de terugweg vertrek je op dag 15 van de reis en ben je één dag later weer terug in Nederland. Als je kiest voor de fietsbus, wordt je reis dus in totaal 2 dagen langer.

  • foto keuzeprogramma dag 0

    Optioneel

    Fietsbus Nederland - Cahors (retour)
    De fietsbus is ideaal om comfortabel, veilig en milieubewust met je fiets naar het startpunt van je fietsvakantie te reizen. De Royal Class touringcars hebben veel beenruimte en verstelbare stoelen. Toilet en klimaatregeling ontbreken uiteraard niet.
    Indien je van de fietsbus gebruik maakt, wordt je reis 17 dagen. Op de heenreis vertrekt de bus op maandag vanuit Nederland en komt op dinsdag (dag 1) aan in Cahors. Voor de terugreis naar Nederland vertrek je op dinsdag (dag 15) en kom je op woensdag aan.
    De reistijd vanaf Breda naar Cahors bedraagt ongeveer 14 uur. De bus zal rond 8.00 uur in Cahors aankomen. Bij aankomst zal de reisbegeleiding je opwachten en zal er een ontbijt voor je klaar staan.
    Heenreis: vertrek maandag / aankomst dinsdag

    • V 14.45 uur Amsterdam
    • V 16.00 uur Utrecht
    • V 17.30 uur Breda
    • A 10.00 uur Cahors

    Terugreis: vertrek dinsdag / aankomst woensdag
    • V 21.30 uur Cahors
    • A 14.00 uur Breda
    • A 15.30 uur Utrecht
    • A 16.30 uur Amsterdam

    Op- en uitstapplaatsen:
    • Amsterdam: NS Sloterdijk
    • Utrecht: Parkeerplaats 3(P3) van de Jaarbeurs Utrecht (tegenover Jaarbeursplein Utrecht CS. Aan de overzijde van de Croeselaan)
    • Breda: Station Breda – Prinsenbeek. Een parkeerterrein aan de Elleboog, een zijstraat van de Westerhagelaan in Breda-Noordwest bij de A16.

    Op het boekingsformulier kun je aangeven waar je op wilt stappen.

  • Dag 1

    Startpunt Cahors Je wordt in de loop van de middag verwacht op de camping in Cahors, waar je de begeleiders en de overige deelnemers treft. Je kunt in het zwembad van de camping aangenaam bijkomen van de reis. De camping ligt op circa 2 km van het centrum van Cahors. De oude binnenstad is zeer de moeite waard! 's Avonds schuif je aan voor het diner onder de luifel.

  • Dag 2

    Cahors - Montcuq, 38 km De wegen slingeren zich door de bossen, wat landbouwgebied en prachtige zonnebloemvelden. Na een klim bereik je Labastide-Marnhac, een oude bastide (een soort vestingstadje) waar je bij kunt bekomen van de geleverde inspanningen. Via het pittoreske St Cyprien arriveer je in het levendige stadje Montcuq. Pak hier lekker een terrasje voordat je naar de nabij gelegen camping fietst! Je stijgt 582 meter en je daalt 550 meter. 

  • Dag 3

    Montcuq, rustdag of rondrit Église de Rouillac , 14 of 24 km Vandaag kun je gaan zwemmen in het Lac Saint Sernin - Plan d’eau de Montcuq (ca. 2 km van de camping) of een bezoek brengen aan het gezellige kunstenaarsstadje Montcuq. Natuurlijk kun je ook gaan fietsen. Een korte maar pittige rondrit brengt je bij de Église de Rouillac, een kerkje uit de 12e eeuw met opmerkelijke muurschilderingen. De langere route gaat ook nog langs het middeleeuws kerkje van Montlauzun. Je moet extra klimmen, maar je wordt rijkelijk beloond met prachtige uitzichten op de immens mooie natuur. Je stijgt (en daalt) 261 of 458 meter.

  • Dag 4

    Montcuq - Montaigu de Quercy, 25 km of 36 km Je vervolgt je weg door het heuvellandschap ten zuiden van de rivier de Lot. Een heerlijk groene, bosrijke omgeving. Er zijn 2 langere, niet zo steile klimmetjes. In de aankomstplaats Montaigu de Quercy kun je nog even genieten van een terrasje voordat je aan de slotklim naar de camping begint. Je kunt vandaag eventueel kiezen voor een iets langere route (met extra klimmetjes). Je stijgt 293 of 468 meter en daalt 224 of 429 meter.

  • Dag 5

    Montaigu de Quercy, rustdag Je kunt vandaag lekker zwemmen in het meer op de camping of rondslenteren in Montaigu de Quercy. De camping ligt 2 km van het centrum. Het middeleeuwse vestingstadje heeft een mooi kasteel en leuke kleine straatjes en pleintjes.

  • Dag 6

    Montaigu de Quercy, rondrit Fauroux, 40 km of 61 km De kortste rondrit voert je via kleine weggetjes langs dorpjes en kerkjes. Je fietst door het bosrijke heuvellandschap waarbij het ene klimmetje het andere opvolgt. Zonnebloemen en lavendel zorgen voor extra kleur. De uitzichten zijn fantastisch. Halverwege wacht een mooie schaduwrijke lunchplaats bij het riviertje La Séoune. Je stijgt (en daalt) 624 meter. Als je een sportieve uitdaging zoekt, kun je de lange rondrit doen. Na Fauroux klim je naar de vestingstad Lauzerte. Je kunt het fraaie middeleeuwse centrum bezoeken en er genieten van een terrasje. Je stijgt (en daalt) 1006 meter.

  • Dag 7

    Montaigu de Quercy - Fumel, 33 km Je start de dag met een 4 km lange maar niet zo steile klim. Na de afdaling heb je een mooi zicht op Tournon d’Agenais. Deze vestingstad uit de 13de eeuw ligt bovenop een heuvel en is echt een bezoek waard. Je fietst vervolgens door een open en relatief vlak landschap richting Fumel, dat aan de rivier de Lot ligt. Je bereikt de camping in Fumel via een Voie Verte, een fietspad over een oude spoorweg. Je stijgt 276 meter en daalt 407 meter.

  • Dag 8

    Fumel, rondrit Bonaguil, 23 km of 38 km Fumel is een gezellig druk dorp met winkels en terrasjes, dus misschien heb je zin om daarnaartoe te gaan. Ook het grote zwembad van de camping lokt... Of een stukje fietsen misschien? De kortste rondrit brengt je bij het kasteel van Bonaguil. Het imposante kasteel uit de 15e eeuw is een absolute aanrader. Aan de voet van het kasteel vind je Ministoria, een museum dat je door de Franse en wereldgeschiedenis voert met meer dan 10.000 miniatuurbeeldjes. De langere rondrit maakt na het kasteel van Bonaguil nog een noordelijke lus via de dorpen Sauveterre la Lémance, Blanquefort sur Briolance en Saint Front sur Lémance. Je stijgt (en daalt) 332 of 598 meter.

  • Dag 9

    Fumel, rondrit Saint Sylvestre sur Lot, 50 km De Véloroute ‘Vallée du Lot’ brengt je ten zuidwesten van Fumel. De goed bewegwijzerde fietsroute in de vallei van de Lot loopt over kleine weggetjes en is behoorlijk vlak. Bij Saint Sylvestre steekt je de Lot over en via de andere oever keer je terug naar Fumel. Je stijgt (en daalt) 471 meter.

  • Dag 10

    Fumel - Puy l’Évêque, 21 km of 36 km De kortste variant van deze etappe volgt het bewegwijzerde traject van de Véloroute ‘Vallée du Lot’. Je fietst via een nagenoeg vlak parcours in de vallei van deze rivier naar Puy l’Évêque, dat tussen de wijngaarden van Cahors ligt. Je stijgt 132 meter en daalt 118 meter. De langere etappe keert eerst een stukje terug naar Monsempron-Libos en Liboussou om daar de Lot over te steken. Vervolgens fiets je over glooiende heuvels. Onderweg heb je mooie uitzichten op de lager gelegen vallei van de Lot. Een lange afdaling brengt je terug bij de rivier. Via de bewegwijzerde fietsroute ‘Vallée du Lot’ ga je naar Puy l’Évêque. Je stijgt 417 meter en daalt 391 meter.

  • Dag 11

    Puy l’Évêque, rustdag Puy l’Évêque heeft een mooi historisch centrum met kleine straatjes en gezellige pleintjes. Je kunt er ook een kasteel en enkele kerkjes bewonderen. De camping heeft een zwembad en er is een klein zandstrandje aan de Lot. Maar misschien wil je op deze rustdag liever een van de wijngaarden bezoeken, zoals die van Château du Cayrou? Vooral de rode Cahors-wijnen zijn geliefd in Frankrijk. Ze zijn licht en fruitig.

  • Dag 12

    Puy l’Évêque, rondrit 34 km, 52 km of 87 km De rondrit brengt je in het heuvellandschap ten noorden van Puy l’Évêque. De dag start met een 7,5 km lange maar niet zo steile klim. Je arriveert in Frayssinet le Gélat, een pittoresk middeleeuws plaatsje waar je een terrasje kunt pakken. De kortste variant gaat daarna door een bosrijke omgeving terug naar de camping. Je stijgt (en daalt) 533 meter. De langere rondrit gaat verder naar het noorden, tot aan de middeleeuwse bastide van Villefranche du Périgord. De route slingert zich door het historische centrum en na een welverdiend terrasje keer je via de kleine bastide van Montcabrier terug naar de camping. Je stijgt (en daalt) 791 meter. De langste variant van de rondrit maakt na Villefranche du Périgord nog een extra noordoostelijke lus via de middeleeuwse dorpen Cazals, Marminiac en Besse. Een zware variant met veel hoogtemeters! Je stijgt (en daalt) 1407 meter.

  • Dag 13

    Puy l’Évêque - Cahors, 48 km of 53 km De eerste helft van de laatste (en langste) etappe volg je grotendeels de bewegwijzerde fietsroute ‘Vallée du Lot’. Je fietst langs de Lot en de wijngaarden van Cahors over een lichtglooiend terrein. Bij Luzech verlaat je de rivier en volgt er een zware klim (2,3 km met een gemiddeld stijgingspercentage van 8,5%). Er volgt nog een tweede klim van 3 km maar die is minder steil. Het klimmen wordt beloond met een prachtig uitzicht op Cahors. Je kunt de zwaarste klim vermijden door nog een stukje verder langs de Lot te fietsen. Bij Douelle verlaat je dan de rivier en start je de slotklim. Ook hier is de beloning voor de geleverde inspanningen het prachtige uitzicht op Cahors. Je stijgt 695 of 627 meter en daalt 667 of 597 meter.

  • Dag 14

    Cahors, rustdag Deze laatste dag van de fietsreis kunt u besteden om het fraaie stadje Cahors nog eens uitgebreid te bezoeken.

  • Dag 15

    Vertrek naar Nederland Na het ontbijt eindigt je fietsvakantie. Je kunt zowel op eigen gelegenheid terug naar Nederland als met de Fietsbus (niet inbegrepen).

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Camping en douchegelden
  • Luifel, tafels en banken
  • Reisbegeleiding
  • Bagagevervoer
  • Bezemwagen
  • Technische assistentie en materiaalservice
  • Routebeschrijving en gpx-bestanden per mail (uiterlijk 7 dagen voor vertrek)
  • Mobiele keuken

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 1     Intensiteit: 1

Deze fietsvakantie is geschikt voor iedereen die van fietsen houdt. Je fietst tijdens deze 15-daagse reis 5 dagen een etappe. Je legt gemiddeld 35 kilometer per etappe af. Deze etappes zijn niet vlak. Er zitten regelmatig klimmetjes in. Die klimmetjes zijn zelden lang maar soms wel pittig. Je fietst vrijwel altijd over geasfalteerde wegen. Op de dagen zonder etappe kun je een omschreven rondrit volgen of iets anders ondernemen.

De afstanden en hoogtemeters van elke rit vind je onder de tab 'Reisroute'.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

In Frankrijk kun je betalen met de euro. Tijdens de reis kun je bijna overal pinnen.

Maaltijden

maaltijden

De kosten voor de maaltijden zijn niet inbegrepen in de reissom. Hiervoor wordt een eetpot gemaakt. Er gaat een goed uitgeruste Cycletours-keuken mee, inclusief borden en bestek. De reisbegeleiding zal koken en de inkopen doen voor ontbijt, lunch en diner. Tijdens de reis help je gemiddeld twee à drie keer mee met het voorbereiden van de maaltijden (ontbijt en diner). Na het eten wordt er natuurlijk nog geholpen met de afwas. Op alle dagen wordt er gekookt, op één dag na. Dan hebben de begeleiders een rustdag. Op deze rustdag is er altijd een restaurant in de buurt. Voor de lunch kun je een lunchpakket klaarmaken. Je kunt natuurlijk ook onderweg iets kopen of in een restaurant gaan eten.

Bij de maaltijden is er koffie, thee, water, wijn en frisdrank aanwezig.

LET OP: De kok probeert zoveel mogelijk rekening te houden met diëten en allergieën. Geef dit bij boeking door, maar houd wel rekening met de beperkingen van kamperen en koken voor een grote groep. Indien je een sterk afwijkend of gecompliceerd dieet volgt, kan het zijn dat de kok je vraagt om een extra bijdrage voor de eetpot. Indien het niet bij boeking wordt doorgegeven, kan hier geen rekening mee worden gehouden.

Je kunt er tijdens de reis ook voor kiezen om uit eten te gaan of om zelf te koken. Je dient dan wel je eigen kookgerei mee te nemen.


Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De reisbegeleiding is door Cycletours geselecteerd en getraind in het begeleiden van fietsvakanties. De reisbegeleiding zorgt ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en is je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. De reisbegeleiding verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de camping. De reisbegeleiding bestaat uit drie of vier begeleiders. Zij zorgen voor etappe-informatie, bagagevervoer, technische assistentie, materiaalservice, kinderactiviteiten en de boodschappen. In de Cycletours-keuken wordt er een heerlijke driegangenmaaltijd gekookt. Eén avond wordt er niet gekookt. De kinderbegeleider organiseert op de rustdagen en - indien mogelijk - na het fietsen spelletjes en activiteiten. Op de camping zijn er sport-, spel-, teken- en knutselmogelijkheden aanwezig. Op één rustdag worden er geen activiteiten georganiseerd.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een ID-kaart of paspoort nodig dat bij terugkomst nog geldig is. 

NB. Belgische reizigers hebben een ID-kaart of een internationale reispas nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

De vallei van de Lot en de Quercy Blanc liggen qua klimaat in een overgangsgebied met invloeden van zowel de Atlantische Oceaan als het Centraal Massief. In de zomer is het er aangenaam warm en zonnig. Het wordt er niet al te heet en het regent er bijna niet. Het mooie weer houdt meestal aan tot in het najaar.

Vervoer

vervoer

Terwijl je naar de volgende camping fietst, wordt je bagage vervoerd. Een reisbegeleider is met de bezemwagen op de route om de lunchstop te verzorgen, je onderweg te helpen bij pech of je op te pikken als het tegenzit.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Fiets

Een goede fiets is onontbeerlijk voor een geslaagde fietsvakantie. Geef je fiets voor de vakantie een grote beurt. Doe dit zelf of ga naar een fietsenmaker. Let vooral op de conditie van banden, remmen en versnellingen. Verder adviseren wij om een (kabel)fietsslot en een reparatiesetje met reservebinnenband, fietspompje en multitool mee te nemen.

Je kunt, indien je dit bij boeking opgeeft, ook een fiets huren. Bij een huurfiets zijn inbegrepen: slot, fietstassen en reservemateriaal.

Gereedschap en een beperkte hoeveelheid aan reservemateriaal, zoals remblokjes en binnen- en buitenbanden, zijn in de begeleidersbus aanwezig. In de grotere plaatsen zijn er tijdens de reis fietsenmakers te vinden.

Denk daarnaast aan:
•Een helm (in een aantal landen verplicht, zie hieronder)
•Een stuurtas of kleine fietstas voor de kleinere spullen onderweg (fototoestel, fruit, e.d.).
•Gereedschap (wanneer je je eigen fiets meeneemt):
•Plakspullen en bandenlichters
•Nieuwe solutie (vervang ieder jaar)
•Kettingolie (beter dan spray)
•Reservebinnenband
•Multitool

Fietshelm

Het dragen van een helm is verplicht in Finland, Spanje (buiten bebouwde kom), Tsjechië (onder 18 jaar), Slowakije (onder 15 jaar), Slovenië (onder 15 jaar), IJsland (onder 15 jaar), Zweden (onder 15 jaar), Frankrijk (onder 12 jaar) en Oostenrijk (onder 12 jaar). We raden het gebruik van een fietshelm sterk aan, voor iedereen, altijd en overal!

Kampeerspullen

Je dient zelf te zorgen voor een tent, matje, slaapzak, binnenzak (laken) en zaklamp. Je tenten en bagage gaan mee in de bagageauto. Er geldt een bagagelimiet van 20 kg per persoon, inclusief tent. Een eigen campingstoeltje is toegestaan indien deze klein en opvouwbaar is. Wij zijn gezien de beperkte bagageruimte in de begeleidingsbus genoodzaakt daar nauwlettend op toe te zien. Houd er rekening mee dat je overdag tijdens het fietsen niet bij je bagage kunt.

Spelmateriaal

Een basispakket speelmateriaal gaat mee. Wanneer je echter ook iets wilt bijdragen aan de speelmogelijkheden voor de kinderen, kun je denken aan gezelschapsspelen, stripboeken enzovoort.

Kleding

Een goede fietsbroek is onontbeerlijk. Een fietsbroek hoort een goede pasvorm te hebben, nauw aan te sluiten en mag nergens knellen. De zeem moet zacht zijn en zo weinig mogelijk naden hebben. Een zweethemd en een fietsshirt zijn niet noodzakelijk maar kunnen het fietscomfort verhogen. Het is prettig als de kleding niet wappert maar goed aansluit op het lichaam, zonder dat het de bewegingsvrijheid beperkt.

Denk verder aan het volgende:
•een tasje voor onderweg (overdag kun je tijdens het fietsen niet bij je bagage)
•lichte regenkleding (waterdichte jas en broek)
•zak/hoofdlamp
•fototoestel
•hoofddeksel (pet), zonnebril, zonnebrand en anti- muggenmelk
•fietshelm
•T-shirts / fietsshirts
•(fleece) sweater / vest / trui
•windjasje
•korte (fiets)broeken en lange fietsbroek
•zwemkleding
•sokken (Coolmax/Thermolite)
•thermokleding
•fietsschoenen en slippers
•fietshandschoenen
•tent
•reserve boogstok/hulsje voor tent
•haringen
•lange scheerlijn (waslijn)
•grondzeil
•slaapmatjes/selfinflating
•slaapzak/lakenzak
•kussensloop
•oordoppen
•hangslotjes voor de tent

Zwemkleding: Frankrijk en Italië

In Frankrijk is het doorgaans niet toegestaan om in shorts (een loszittende zwembroek met lange pijpen) gebruik te maken van een zwembad. Neem voor Frankrijk dus een traditionele, strakke zwembroek mee. In Italië is het dragen van een badmuts vaak verplicht.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
8 12 beoordelingen
  • 9 30-07-2019

    Peter

    Fijne reis. Gezellige groep, mooie routes en goede verzorging

  • 8 30-07-2019

    Vincent

    Was erg leuk met alle kinderen

  • 8 30-07-2019

    Bert

    Goed verzorgd. Persoonlijke begeleiding. Lekker eten. Leuke groep. Mooie omgeving. Fijne fietsroutes. Klein minpuntje: relatief weinig te doen in nabijgelegen plaatsjes.

  • 8 30-07-2019

    Chris

    Een heerlijke reis voor mijn gezin met mooie tochten. De kinderen helemaal happy met toffe begeleiding en vakantie vrienden en -vriendinnen genoeg.

  • 6 30-07-2019

    Kitty

    goed concept, goede fietsroutes, begeleiding goed en kundig.

  • 9 30-07-2019

    Marleen

    Prima formule: een mooie fietskampeervakantie met gelijkgestemde families. We hebben genoten van de mooie fietstochten, de heerlijke maaltijden ‘s avonds en de gezelligheid van de groep!

  • 9 28-07-2018

    Ruben

    Was gezellig.

  • 7 28-07-2018

    Meike

    Prima reis.

  • 8 28-07-2018

    Harold

    Beproefd recept van Cycle Tours met mooie fietsroutes, leuke campings en toegewijd team voor de catering, kinderactiviteiten en hulp onderweg.

  • 8 28-07-2018

    Elise

    Fijne reis gehad; mooie fietsroutes over heel rustige en goed aangelegde wegen, goede routebeschrijving, fijne reisleiding die ons veel uit handen heeft genomen (zo heeft de corveebeurt weinig tijd in beslag genomen), bij iedere camping zwemgelegenheid. Eén camping was vanwege het drukke verkeer naast de camping minder prettig (bij Montcuq).

  • 8 28-07-2018

    Peter

    Een prachtig gebied om te fietsen, we waren met een gezellige groep onderweg en we hadden heerlijk weer. Een aanrader!

  • 8 22-07-2017

    Thomas

    De reis biedt voor ieder wat wils. Je kúnt veel met andere mensen optrekken. Maar als je in je eentje een boek wilt lezen onder de luifel kan dat ook. Dat geldt ook voor het fietsen. Er zijn meerdere routes waar je uit kunt kiezen. En op dagen dat er niet een verplaatsing is naar de volgende camping, hoef je niet te fietsen maar kun je ook op de camping blijven.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf 16 juni is het mogelijk om op vakantie te gaan naar veel landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor landen wordt aangepast van ‘oranje’ (vakantiereizen afgeraden) naar ‘geel’ (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s).Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het algemene reisadvies voor alle landen ter wereld aangepast naar code oranje: alleen noodzakelijk reizen of rood, niet reizen. Dit maakt het voor ons op dit moment nog onmogelijk om reizen uit te voeren. Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te kijken voor de laatste updates.

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020. Gaat mijn reis wel door?

    Niemand weet hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien. Het is voor ons daarom onmogelijk om je nu al definitief uitsluitsel te geven of jouw reis al dan niet door kan gaan. Een en ander hangt namelijk af van het reisadvies van de ANVR en de Rijksoverheid. Of de coronavouchers met SGR-garantie daarom ook van toepassing zullen zijn op reizen met gepland vertrek in die periode, hangt tevens samen met dit reisadvies. We begrijpen dat dit wellicht lastig voor je is maar vragen je desondanks nog even geduld te hebben en nader bericht van ons af te wachten.
    Om je hierin tegemoet te komen hebben we de voorwaarden voor alle reizen met vertrek met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020 als volgt aangepast:

    • Heb je de volledige reissom nog niet betaald? Dan hoef je dit pas 30 dagen voor de vertrekdatum te doen.
    • Heb je besloten de reis niet meer te willen maken? Dan kan je de reis (schriftelijk) annuleren en gelden de volgende aangepaste annuleringsvoorwaarden (uitsluitend voor reizen met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020):
      • tot 42 dagen voor vertrek: 20% van de reissom*
      • 42e tot 28e dag voor vertrek: 50% van de reissom*
      • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom*
      • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom*

    Deze aangepaste annuleringsvoorwaarden gelden niet voor de volgende reizen met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020. Hiervoor gelden nog steeds de standaard afwijkende voorwaarden:
    Voor vluchten met comfortclass en voor reizen met een specifiek op de factuur benoemde KLM korting (bijv. Werelddeal-korting) gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:
    • tot 28 dagen voor vertrek: 50% van de reissom
    • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
    • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

    Voor de Poolreizen (Antarctica, Falkland eilanden, South Georgia, Noord-Canada, Groenland en Spitsbergen), de reizen naar de Galápagoseilanden waarbij je overnacht op een boot en de cruises over de Amazone gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden (dit geldt ook voor de Galápagos-verlenging, op een boot, na de Ecuador reizen.) Let op: dit geldt niet voor de Ecuador reizen waarbij je overnacht in hotels op de Galápagoseilanden:
    • tot 120 dagen voor vertrek: 25%
    • binnen 120 dagen voor vertrek: 100%

    * definitie van reissom = alle op factuur berekende onderdelen exclusief bijdrage Calamiteitenfonds, de (mogelijke) bijdrage(n) aan goede doelen en premie kortlopende reisverzekering. De boekingskosten en de premie voor de kortlopende annuleringsverzekering worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum. Je kunt dan dus geen aanspraak meer maken op de coronavoucher.
    Voor reizen met vertrek na 30 september 2020 gelden de reguliere annuleringskosten.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.