MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis met Dragoman door Ethiopië en Kenia
  • 1Op overland-avontuur in een internationale groep
  • 2Van de gebaande paden
  • 3Maak kennis met de Konso en Samburu
  • 4Gamedrives in Samburu Nationaal Park
  • 5Ontdek Hells Gate N.P. per fiets of paard
  • 6Avontuurlijk afwisseling van kamperen en accommodaties
  • 7Kamperen midden in Samburu village
  • 8Alle maaltijden inclusief in de reissom
  • 9Mogelijkheid om een boottocht te maken over Lake Naivasha
  • Dag 1 aankomst Arba Minch
  • Dag 2 naar Konso / dorpbezoek
  • Dag 3 naar Moyale
  • Dag 4 naar Samburu village
  • Dag 5 Samburu Nationaal Park / gamedrives
  • Dag 6 gamedrive Samburu / naar Naro Moru
  • Dag 7 Naro Moru / vrije dag
  • Dag 8 naar Naivasha / paardrijden of fietsen in Hells Gate Nationaal Park
  • Dag 9 naar Nairobi
  • Dag 10 Nairobi
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/20
Reiscode
DMZAN

Op overland-avontuur van Arba Minch naar Nairobi

Tijdens dit overland-avontuur door Ethiopië en Kenia reis je langs de hoogtepunten en meest afgelegen en ongerepte plekken van het noorden. Echt op avontuur houdt in dat je in aanraking komt met de Konso bevolking, op safari gaat in Samburu Nationaal Park en slaapt in een dorpje waar geen toiletten of stromend water aanwezig zijn. Met Dragoman kom je dicht bij de lokale bevolking en meest ongerepte plekken van Ethiopië en Kenia. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Afrika specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 10 mei / 19 mei
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Arba Minch - Nairobi / verplichte Kitty: USD 370
    € 765,-
  • 12 okt / 21 okt
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Nairobi - Arba Minch / verplichte Kitty: USD 360
    € 765,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 19 jan / 28 jan
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Arba Minch - Nairobi / verplichte Kitty: USD 370
    € 775,-
  • 22 mei / 31 mei
    Beschikbaar
     
    Arba Minch - Nairobi / verplichte Kitty: USD 370
    € 775,-
  • 4 nov / 13 nov
    Beschikbaar
     
    Nairobi - Arba Minch / verplichte Kitty: USD 360
    € 775,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 Dragoman crewleden en op verschillende plekken lokale gidsen
  • Vervoer per stoere overlandtruck
  • Bezoek aan Konso village en het cultureel centrum
  • Bezoek aan de Samburu stam en cultureel project
  • Gamedrives in Samburu Nationaal Park
  • Per fiets of paard door Hells Gate Nationaal Park
  • Maak kennis met de Konso en Samburu stammen
  • Kitty
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Boottocht Lake Chamo
  • - Wandelingen rondom Mount Kenya
  • - Bezoek aan Lake Naivasha
  • - Giraffe center in Nairobi

Route van Arba Minch naar Nairobi

Route van Nairobi naar Arba Minch

  • foto dag 1

    Dag 1

    aankomst Arba Minch Welkom in Ethiopië! Om zes uur in de avond ontmoet je de rest van de internationale groep en de crew van Dragoman. Kom je eerder aan in Arba Minch? Dan kun je bijvoorbeeld een boottocht maken over Lake Chamo naar de zogenaamde “crocodile market”. Dit is een aanrader: waarschijnlijk zag je nooit eerder zoveel grote krokodillen van zo dichtbij. Ook kun je nijlpaarden, visarenden, pelikanen en Guji vissers zien.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Konso / dorpbezoek Vandaag gaan we vroeg op pad naar Konso. De weg wordt omzoomd met enorme bananenplantages en onze truck moeten regelmatig tussen enorme kuddes koeien door laveren, die door de veehoudende stammen naar de veemarkten worden gedreven. De Konso staan bekend om de houten totems die als eerbewijs op graven van 'helden' werden geplaatst. De totems symboliseren de held, zijn vrouwen en de gecastreerde vijanden die hij tijdens zijn leven heeft gedood.

  • foto paragraaf dag 2

     

    We bezoeken vandaag een dorp van de Konso. Hier zien we hoe de bevolking al honderden jaren op dezelfde traditionele manier leeft. De vrouwen dragen karakteristieke kleurrijke shirts en strak naar achteren gevlochten haar. De mannen dragen vaak felgekleurde hoedjes. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Moyale We reizen in ongeveer 8-10 uur naar het zuiden en steken de grens over met Kenia. De grensformaliteiten kunnen wat tijd in beslag nemen. We verblijven een nacht in Moyale, een grensstad die zowel in Ethiopië als in Kenia ligt. We slapen in een eenvoudig hotel of kamperen op een camping.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Samburu village We gaan vandaag vroeg uit de veren, want we doorkruisen vandaag Noord Kenia en komen uiteindelijk aan in Samburu. De omgeving is spectaculair. In de avond bezoeken we een Samburu dorp. We dansen en zingen samen met de Samburu rond een kampvuur. De kleurrijke Samburu zijn veenomaden en familie van de Maasai. Beide volkeren kennen een systeem van verschillende levensfasen die ieder achtereenvolgens doorloopt. Maak zeker een praatje met de dorpelingen, die op een hele andere manier leven dan wij. We kamperen vannacht in het hart van de gemeenschap. Er is geen stromend water of toilet aanwezig. 

  • foto dag 5

    Dag 5

    Samburu Nationaal Park / gamedrives We brengen vandaag een bezoek aan Samburu Nationaal Park waar we met onze eigen truck een gamedrive maken. Enkel in Samburu komen oryxen, grevy zebra's, netgiraffen en langgenekte gerenuks (girafantilope) voor. Met wat geluk spotten we een luipaard. De olifanten komen soms zo dicht bij de truck dat je ze bijna kunt aanraken! Er zijn veel apen en vogels maar soms ook een stekelvarken of een olifant! We kamperen vandaag midden in het Samburu Nationaal Park. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    gamedrive Samburu / naar Naro Moru We staan al vroeg op. Misschien worden we zelfs wakker gemaakt door de dierengeluiden om ons heen. We maken een ochtend gamedrive. Daarna rijden we verder naar het kleine dorp Naro Moru, dat aan de voet van Mount Kenya ligt. De rit duurt ongeveer 4-5 uur. We slapen de komende twee nachten op een camping met goede faciliteiten.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Naro Moru / vrije dag Vandaag heb je een vrije dag in Naro Moru. Je kunt verschillende wandelingen maken over de hellingen van Mount Kenya, een bezoek brengen aan de Mau Mau grotten of een optionele gamedrive maken in het Sweetwaters Nationaal Park. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Naivasha / paardrijden of fietsen in Hells Gate Nationaal Park We rijden in ongeveer 2-3 uur verder naar Naivasha. Indien er tijd genoeg is kun je een boottocht maken over het meer. Hier leven vele verschillende soorten vogels, zoals visarenden, pelikanen en aalscholvers. In de middag bezoeken we Hell's Gate Nationaal Park. Je kunt het pad te voet of per paard verkennen. In dit bijzondere park vind je vreemde rotsformaties en diepe kloven. We kamperen op een camping bij Naivasha aan de oevers van het meer. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Nairobi We rijden in ongeveer 3-4 uur naar de hoofdstad van Kenia, Nairobi. We kamperen vannacht op een rustige eco-camping buiten de stad. Vandaag of morgen heb je wellicht nog tijd om een bezoek brengen aan het giraffe center. Er lopen hier een aantal giraffen en wrattenzwijnen rond in een prachtig groene omgeving. Het centrum wordt ook gebruikt om schoolkinderen uit Nairobi voorlichting te geven over het belang van natuurbescherming.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Nairobi Het overland-avontuur door Ethiopië en Kenia eindigt in Nairobi. De truck reist verder, indien je het overland-avontuur wilt verlengen door Afrika, neem dan contact op met een van onze kantoormedewerkers. 

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Verblijf Dragoman Noord

     

    Verblijf Dragoman Noord Tijdens het traject Gondar - Addis Abeba (of visa versa) kampeer je 25% van de overnachtingen en verblijf je 75% van de overnachtingen in accommodaties. De accommodaties variëren van eenvoudig tot redelijk comfortabel. Tijdens de kampeerovernachtingen zijn de sanitaire voorzieningen zeer eenvoudig en gedeeld. 

  • foto Dragoman <i>Overland</i>truck

     

    Dragoman Overlandtruck De overlandtrucks van Dragoman reizen over drie continenten van Noord naar Zuid of van Oost naar West. Ze zijn speciaal gebouwd om van de gebaande paden te rijden. Kampeer- en kookmateriaal zijn aanwezig. De stoelen zijn voorzien van een gordel en zitten hoog zodat je onderweg goed uitzicht hebt. 


Info over accommodaties

We kamperen 80% van de reis en we slapen 20% in accommodaties. De voorzieningen op de kampeerplaatsen zijn zeer beperkt.

Vervoer

We reizen met de stoere overlandtrucks van Dragoman. Deze trucks zijn gemaakt om van de gebaande paden te reizen. Zo komen we op de mooiste plekken van de wereld. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 Dragoman crewleden en op verschillende plekken lokale gidsen
  • Vervoer per stoere overlandtruck
  • Bezoek aan Konso village en het cultureel centrum
  • Bezoek aan de Samburu stam en cultureel project
  • Gamedrives in Samburu Nationaal Park
  • Per fiets of paard door Hells Gate Nationaal Park
  • Maak kennis met de Konso en Samburu stammen

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Kitty$ 340,- of $ 350,-
Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 50,-
Fooien€ 50,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 50,-
Enkele voorbeelden:
- Boottocht Lake ChamoETB 450
- Wandelingen rondom Mount KenyaUSD 20
- Bezoek aan Lake NaivashaKES 7000
- Giraffe center in NairobiKES 1000

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 1     Intensiteit: 4

Een reis door Afrika is behalve een ontdekking van een ongekende diversiteit aan cultuur en natuur, ook een kennismaking met twee van de armste landen ter wereld. Je zult een enorme hoeveelheid indrukken te verwerken krijgen, inclusief schrijnende armoede.

Afrika heeft gebrek aan een goede infrastructuur. Dit zal je reis kunnen beïnvloeden. Zo zul je dagen over soms slechte, stoffige wegen hobbelen. Wegen kunnen ineens niet meer begaanbaar waardoor we de route ter plekke moeten bijstellen. Ook kunnen reistijden door de gesteldheid van de wegen ook langer uitvallen dan normaal. We doen dus een beroep op je flexibiliteit. De kampeer overnachtingen zijn zeer eenvoudig. In Samburu hebben we geen stromend water en toilet. 

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Kenia en Ethiopië (in het noorden komt malaria alleen voor bij het Tanameer; in het zuiden en oosten overal).


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in Ethiopië is de Birr. De munteenheid in Kenia is de Keniaanse shilling. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Ethiopië en Kenia kun je bijna overal pinnen in de grotere plaatsen met je reguliere bankpas. Omdat de pinautomaten nog niet 100% betrouwbaar zijn, raden we je dan ook aan om een deel van je budget cash in euro's mee te nemen en ter plekke om te wisselen. Wij raden u aan niet op het vliegveld te wisselen, maar in de stad. We wijzen je erop dat je je apart kunt bijverzekeren voor cash geld. Creditcards kunnen gebruikt worden in de grotere hotels.

Kitty
De Kitty betaal je in cash ter plekke. Dit bedrag is voor alle accommodaties, maaltijden tijdens het kamperen en alle vermelde activiteiten die als inbegrepen worden gezien. Dit geld zal door de bemanning in volledige openheid voor de groep worden beheerd. Met deze Kitty kunnen we flexibel reizen en zorgt voor voldoende waarde voor de reis door groepskortingen, lokaal kopen en iedereen kan precies zien hoe hun geld wordt uitgegeven. Eventuele verhogingen die nodig zijn voor de Kitty worden door de groep bepaald en het resterende geld wordt verdeeld en terugbetaald.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de reis zijn de volgende maaltijden ongeveer inbegrepen: 11x ontbijt, 13x lunch en 11x diner. Dit is een indicatie op basis van de overnachtingen. Tijdens het kamperen zijn alle maaltijden inbegrepen en in de meeste hotels en lodges wordt er voor ontbijt gezorgd. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Omdat we soms overnachten op een afgelegen locatie, is het in die gevallen vaak alleen mogelijk om op de camping, het guesthouse of het hotel te ontbijten en dineren.

Eten en drinken

Ethiopië
Ethiopiërs zijn echte vleeseters. De stoofpotten tibs en doro wot zijn dan ook op vele plaatsen verkrijgbaar. Voor vegetariërs is er in Ethiopië ook voldoende keuze en op woensdag en vrijdag zijn ‘fasting days’ waarop er vleesloos gegeten wordt. Op de kaart staat dan bijna alleen injera met linzensaus en diverse groentes of spaghetti met tomatensaus.

Mineraalwater is alleen verkrijgbaar in grotere plaatsen, evenals frisdranken als Coca Cola en Fanta. Op redelijk veel plaatsen staan vaak verse en goedkope vruchtensappen op de kaart, een absolute aanrader! In Ethiopië wordt veel bier gedronken dat relatief goedkoop is. Lokale wijn van redelijke kwaliteit is ook verkrijgbaar. De Ethiopische koffie is hee goed.

Kenia
De traditionele basisingrediënten zijn vlees, tomaat, wortel en ui. Dit wordt gegeten met rijst, cassave, kookbananen of `chipsi' (frites). Aan de kust wordt dit assortiment uitgebreid met verse vis. De Oost-Afrikaanse keuken heeft de nodige invloed ondergaan van de in het land wonende Indiërs. Zo kan men nu overal ‘chapati’ (soort pannenkoek) en ‘samosa’ (hartig gevuld deegflapje) kopen als heerlijk tussendoortje. De keuken aan de kust is sterk beïnvloed door de Arabieren die hier in vroegere tijden op hun 'dhows' langs zeilden. In de gerechten wordt veelvuldig gebruik gemaakt van kokosnoot en van diverse kruiden en specerijen. In de grote steden vind je natuurlijk een aantal dure restaurants, waar je een maaltijd kunt krijgen die min of meer vergelijkbaar is met wat in Europa wordt geserveerd. Op de markten wordt een grote verscheidenheid aan verse producten te koop aangeboden en vooral het assortiment tropische vruchten is uitgebreid: mango's, papaya's, ananas, guaves, bananen, kokosnoten en sinaasappels. Zolang het fruit nog ongeschild is, kun je het veilig eten.

Mineraalwater is overal verkrijgbaar. Het wordt verkocht in grote plastic flessen. Frisdranken als Coca Cola en Fanta zijn overal te koop, evenals koffie en thee. Houd er rekening mee dat je voor deze drankjes in de grote lodges tenminste het dubbele betaalt. Op de plaatsen waar veel toeristen komen, staan vaak verse vruchtensappen op de kaart; een absolute aanrader! In Kenia wordt veel bier gedronken dat in verhouding niet duur is. Liefhebbers van iets sterkers zullen hun heil moeten zoeken bij dure flessen geïmporteerde drank of het plaatselijk gestookte ‘Kenya cane’.


Taal & Cultur

maaltijden

Ethiopië
De officiële taal van Ethiopië is het Amharic, maar veel stammen spreken hun eigen taal. In totaal worden er in Ethiopië veel talen gesproken. Dit zijn er maar liefst ongeveer 290. De meeste inheemse talen in Ethiopië behoren tot de familie van de zogenaamde Afro-Aziatische talen. Om je verstaanbaar te kunnen maken kun je Engels spreken.

Kenia
In Oost-Afrika worden minimaal 50 talen gesproken. Iedere stam heeft zijn eigen taal en deze taal is tevens hun primaire taal. Daarnaast spreken mensen die basisonderwijs hebben genoten veelal ook Swahili. Swahili is van oorsprong de taal van één van de 50 stammen, maar is gekozen tot nationale voertaal in Kenia. Op de derde plaats spreken veel geschoolde mensen ook Engels.

Als je het leuk vindt om voor vertrek iets meer te leren van het Swahili en je woont in de omgeving van Leiden raden wij je aan om contact op te nemen met Lowani Afrika Talencentrum. Aan de hand van praktische situaties leer je de taal te gebruiken en krijg je inzicht in het Swahili.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Tijdens de Dragoman overland reizen gaan er twee Engelssprekende reisbegeleiders mee. De een is echt de leider en de ander is monteur. Beiden zijn ook chauffeur. Tijdens lange reisdagen zullen zij de plaats achter het stuur dan ook afwisselen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na vertrek uit Kenia nog zes maanden geldig is.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Ethiopië en Kenia. Je kunt het visum aanvragen via de Ethiopische Ambassade in Brussel of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Ethiopië
Sinds juni 2017 is het mogelijk om je e-visum voor Ethiopië aan te vragen indien je beschikt over de Nederlandse of Belgische nationaliteit. 

Je kunt het e-visum aanvragen via deze link.

Let op: Je paspoort moet nog minimaal 6 maanden geldig zijn na de online visumaanvraag.

Kenia
Voor Kenia moet je zelf online een visum aan vragen. Gebruik hiervoor de volgende link: www.ecitizen.go.ke, en kijk voor meer informatie hieronder. Het visum is 90 dagen geldig vanaf het moment van aanvragen. Houd dus rekening met deze datum en de vertrekdatum van je reis bij het aanvragen.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij het invullen van het visumformulier voor Ethiopië
Stap 1: Start de online visumaanvraag

Stap 2: Vul de reis informatie in
- Vul het adres in van het hotel in Ethiopië: Ghion Hotel, Ras Desta Damtew Ave, Addis Abeba, +251 115 513 222

Stap 3: Vul de persoonlijke informatie in

Stap 4: Vul je paspoort informatie in
- Kies bij Passport Type: Ordinary Passport
- Upload paspoort foto en kopie paspoort

Stap 5: Controleer je gegevens

Stap 6: Bevestig en verstuur

Hulp bij invullen van het visumformulier voor Kenia:

  • Ga naar www.ecitizen.go.ke
  • Klik op 'Create an account' rechts bovenin en selecteer 'eVisa Visitors' 
  • Vul de gegevens in
  • Je krijgt een e-mail om je account te bevestigen
  • Als je bent ingelogd selecteer je 'Department of Immigration Services'
  • Selecteer 'Make Application'
  • Selecteer 'Kenyan Visa'
  • Selecteer ‘Apply for a Single Entry Visa’
  • Lees de instructies goed door en selecteer ‘Apply now’
  • Vul bij tabblad 1 ‘Traveler information’ je persoonlijke gegevens in volgens je paspoort
  • Vul bij tabblad 2 ‘Nationality and Residence’ je nationaliteit en je adres in
  • Vul bij ‘place of issue’ de plaats van afgifte van je paspoort in
  • Vul bij ‘date of issue’ de datum van afgifte van je paspoort in
  • Vul bij ‘issued by’ de instantie/persoon van afgifte van je paspoort in
  • Vul bij ‘Reason for Travel' in: 'Tourism'
  • Vul bij ‘Proposed date of entry’ de datum in dat je op reis gaat (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Kenia daadwerkelijk binnengaat)
  • Vul bij ‘Proposed date of departure’ de datum in dat je weer aankomt in Nederland (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Kenia daadwerkelijk verlaat)
  • Vul bij 'Full names and addresses of Hotels...' het 'Kenya Comfort Hotel, Nairobi' in. (Ook als je daar de eerste nacht niet verblijft)
  • Het adres: Kenya Comfort Hotel, Nairobi Central, Nairobi, Kenia
  • +254737111111, comfort@kenyacomfort.com
  • Je komt aan op het Jomo Kenyatta Airport in Nairobi
  • Vul het volgende tabblad 5 ‘Travel History’ naar waarheid in
  • Uploaden van benodigde documenten: - Scan van je paspoort in kleur
    - Document met vluchtinformatie en 1e hotel (deze ontvang je ongeveer 4 weken voor vertrek)
    - Paspoort foto (mag niet dezelfde foto zijn als degene die in je paspoort staat, maximaal 500 bij 500 pixels)
  • Je kan het bedrag van $51 betalen met je creditcard
  • Je krijgt geen bevestiging van de aanvraag, dus log een dag of twee hierna opnieuw in op www.ecitizen.go.ke om te kijken of de aanvraag is goed gekeurd, ook kan je dan je visum downloaden. Print dit uit en neem het mee op reis.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Ethiopië kent een relatief mild klimaat. In de hooglanden van Ethiopië schommelt de temperatuur overdag vaak rond de 19 graden. 's Ochtends is het vaak fris, overdag zonnig en 's avonds kan het flink afkoelen. De beste reistijd voor Ethiopië is van oktober t/m maart, maar eigenlijk is Ethiopië het hele jaar goed bereisbaar. Het zuiden van Ethiopië heeft een regentijd in juli en augustus. In deze periode vallen er soms korte, maar hevige regenbuien. De wegen zijn dan wat slechter, maar het avontuur groter. 

Ondanks de ligging rond de evenaar is het in Kenia bijna nooit extreem warm. Overdag loopt de temperatuur op tot 25 à 30 °C, 's ochtends vroeg kan het fris zijn en 's avonds koelt het afhankelijk van de hoogte af tot 10 °C - 15 °C. Een warme trui, windjack en een goede slaapzak zijn hier dan ook zeer wenselijk, zeker in de wintermaanden juli en augustus.

Vervoer

vervoer

We reizen met de stoere overlandtrucks van Dragoman. Deze trucks zijn gemaakt om van de gebaande paden te reizen. Zo komen we op de mooiste plekken van de wereld. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Onze reis voert door verschillende klimaatzones en de overnachtingen vinden plaats op verschillende hoogtes. De temperatuurverschillen kunnen dan ook groot zijn, een reden waarom het handig is om `laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Op sommige plekken koelt het flink af na zonsondergang, soms tot onder het vriespunt. Overdag waait er soms een frisse wind. Warme kleding en een goed regenjack zijn dus noodzakelijk! Houd er rekening mee dat het dragen van korte broeken en korte rokken niet op prijs gesteld wordt bij immigratiekantoren op de grens.

Wat je écht nodig hebt:

  • slaapzak, lakenzak, slaapmatje en eventueel een kussentje (indien je reis kampeernachten bevat)
  • Sandalen of slippers
  • comfortabele wandelschoenen
  • hoofddeksel en zonnebril
  • regenjas
  • warme trui of fleece trui
  • zwemkleding
  • lange broek of rok en sjaal voor religieuze plaatsen
  • sneldrogende reishanddoek
  • zonnebrand, desinfecterende gel en anti muggen spray
  • dagrugzak
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • hoofdlamp met extra batterijen
  • powerbank
  • Koolmonoxidedetector

Wat handig is om mee te nemen:

  • leesboek en spelletjes
  • Camera met extra batterij
  • heuptas

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link

Opladen kan niet tijdens trektochten. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
9 1 beoordelingen
  • 9 13-01-2019

    Jelmer Kuperus

    Leuke gevarieerde internationale groep en een hoop gezien in een kort tijdsbestek !

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.