MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Ghana
  • 1Dé meest complete rondreis in Ghana
  • 2Elke reis is een festivalreis
  • 3Comfortabele rechtstreekse vluchten met KLM
  • 4Ontmoetingen met verschillende bevolkingsgroepen: Talensi, Lobi en Gurunsi
  • 5Wandelmogelijkheden in de tropische bossen van Ghana
  • 6Wandelsafari in Mole Nationaal Park met kans op het zien van olifanten
  • 7Kennismaking met animistische culturen en fetisj-krachten
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Accra, Aburi
  • Dag 2 naar Odumase
  • Dag 3 naar Bobiri Forest
  • Dag 4 naar Kumasi
  • Dag 5 naar Tamale via Kintampo
  • Dag 6 Tamale / Ontmoet Afrika
  • Dag 7 naar Sirigu (Navrongo regio)
  • Dag 8 Sirigu (Navrongo regio)
  • Dag 9 naar Wa
  • Dag 10 Wa / optioneel bezoek Wechiau
  • Dag 11 naar Mole National Park
  • Dag 12 Mole Nationaal Park / wandeling onder leiding van een ranger
  • Dag 13 naar Fiema
  • Dag 14 Naar Kumasi
  • Dag 15 Kumasi / Akwasidae Festival
  • Dag 16 naar Elmina
  • Dag 17 naar Anomabu via Kakum National Park
  • Dag 18 Anomabu / Cape Coast
  • Dag 19 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 20 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
GHA

Oude slavenforten en koninkrijken

Tijdens deze avontuurlijke rondreis door Ghana zie je moerassen, jungle én sahel. Ghana is één grote kleurrijke culturele lappendeken klaar om ontdekt te worden. Het land is een vreemde eend in de West-Afrikaanse bijt. Het land is moderner, welvarender en stabieler dan z’n buren, maar heeft bovendien enkele unieke culturen, waarvan de Ashanti wel de bekendste is.  We zoeken naar olifanten, antilopes en nijlpaarden in de wildparken. We leren meer over het animistische geloof in het Noorden van Ghana en bezoeken de koloniale slavenforten in het Zuiden. Kortom, dit is de meeste complete rondreis in Ghana.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Afrika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    We kunnen geen single kamer garanderen in Bobiri.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Entree Mole Nationaal Park en een wandeling onder leiding van een ranger
  • Alle ontbijten inbegrepen
  • Bezoek aan het project Ontmoet Afrika
  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding
  • Visum Ghana (single entry, voor vertrek aanvragen) € 60,-
  • Wandeling + Canopy tour incl gids in Kakum NP (€ 25,-)
  • Akwasidae Festival
  • Fooien

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht Amsterdam - Accra, Aburi We vliegen met een comfortabele rechtstreekse KLM vlucht van ongeveer zeven uur naar Accra, de hoofdstad van Ghana. Aangezien er slechts een gering tijdsverschil is met Nederland, zul je geen last hebben van een jetlag. We overnachten in een comfortabel hotel in een groene omgeving, op 1,5 uur rijden van het vliegveld, buiten de hoofdstad Accra.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Odumase We rijden van Aburi naar Krobo, bekend om de kralen van glas die hier gemaakt worden. Je kunt hier zien hoe glas gerecycled wordt tot prachtige kettingen en armbanden. Daarna rijden we door de groene Volta-regio naar het gelijknamige meer. We bekijken de beroemde stuwdam bij Akosombo. Deze dam voorziet zowel Ghana, Togo als Benin van elektriciteit. We verblijven één nacht in een hotel in de buurt.

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Bobiri Forest Vlakbij Kumasi ligt het kleine Bobiri Forest. Naast een aantal soorten apen en vele vogelsoorten, staat het bos voornamelijk bekend vanwege de honderden vlindersoorten die hier voorkomen. Hier kun je op de middag van aankomst en op de ochtend van vertrek een wandeling maken door het bos onder begeleiding van een lokale gids. We overnachten in een sobere accommodatie met gedeeld sanitair midden in het Bobiri bos. Bij volle groep deel je een kamer met maximum 4 personen.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Kumasi Na een korte rit komen we in tweede stad van Ghana, Kumasi. We komen hier later in de reis weer terug, maar dan zal onze aandacht volledig naar het Akwasidae festival gaan. Vandaag heb je dus de kans om de stad zelf te bekijken, waarbij je zeker het Ghana National Culture Centre moet bezoeken. Ook de markt is leuk om over te dwalen. We slapen één nacht in een hotel in de stad.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Tamale via Kintampo We rijden via de Kintampo Watervallen naar Tamale. Na de lunch nabij de Kintampo Waterval heb je de mogelijkheid om een mooie wandeling van ongeveer een half half uur te maken naar de 30 meter hoge Kintampo waterval, waarbij je even kunt badderen als je dat wilt. Aan het eind van de middag komen we in Tamale, de stad die ook wel wordt beschouwd als de hoofdstad van het noorden van Ghana. Het is een levendige maar stoffige stad. De meerderheid van de bevolking is islamitisch en dit is met name te merken tijdens de gebedsuren. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel in de stad.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Tamale / Ontmoet Afrika We bezoeken het traditionele dorp Sognaayili, via het “Ontmoet Afrika” project. Allereerst gaan we langs bij de Chief van het dorp. Zonder de goedkeuring van de dorpsleiders mag je eigenlijk niet in het dorp verblijven. De Chief zal je traditioneel welkom heten en vertelt honderduit over het ontstaan van het dorp en de tradities. Ook is er ruimte om vragen aan de Chief te stellen. Na deze inwijding maken we een wandeling langs de heilige plaatsen van het dorp, wonen we het rituele wassen/masseren van pasgeboren baby's bij, gaan we kulikuli maken (dit zijn gefituurde pindaringen, een plaatselijke lekkernij) en op bezoek bij een oude spinster. De vele kinderen van het dorp volgen alles als aandachtige toeschouwers.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Sirigu (Navrongo regio) We rijden vandaag door naar het noorden over een prima weg door het gebied van de Talensi stam. De Talensi wonen vooral bij de Tongo heuvels, een prachtig landschap bezaaid met grote rotsen. Hier zullen we, nadat we de Chief om toestemming hebben gevraagd, een zeer interessant dorp bezoeken, Na een korte beklimming over de rotsen bezoeken we een offerplaats, waar we de fetisj priester zullen ontmoeten. Deze heilige plek wordt door de Talensi aanbeden en in geval van ziektes of onheil wordt hier een offer gemaakt en worden de voorouders aangeroepen. We overnachten twee nachten in een sober hotel.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Sirigu (Navrongo regio) We bezoeken een aantal Gurunsi families en verkennen de buurt. De huizenbouw van de Gurunsi wordt gekenmerkt door de Afrikaanse fresco's in zwarte, rode en witte kleuren, die worden gemaakt van natuurlijke materialen. De plattelandsmarktmarkt is een aanrader evenals de zondagse kerkdienst.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Wa Op naar Wa, de hoofdstad van de Upper West regio. Deze stad lag op de oude handelsroute van de moslims en nu nog zie je er vele islamitische invloeden. De reis er naartoe duurt lang vanwege de slechte weg. Onderweg zien we wellicht een aantal typische nomadenhutten van de Peul. De Peul vormen een bevolkingsgroep die vanuit Burkina Faso met hun kuddes vee naar het zuiden zijn gekomen. Deze bevolkingsgroep leeft vrij geïsoleerd binnen de andere Ghanese gemeenschappen en is vooral te vinden op de markten om kaas en melk te verhandelen. We nemen vandaag onze intrek in een comfortabel hotel. We overnachten hier twee nachten.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Wa / optioneel bezoek Wechiau 's Ochtends kan je een bezoek brengen aan het oude paleis van de lokale chief. Dit typisch Ghanese paleis is absoluut niet wat wij ons bij een paleis zouden voorstellen. Aangezien er binnen de gemeenschap van Wa grote onenigheid bestaat over de opvolging van de chief, is het paleis volledig in verval geraakt, maar ze zijn bezig met herstelwerkzaamheden om dit paleis weer in volle glorie te herstellen. Het is gemaakt van leem en takken en doet typisch Afrikaans aan. Vlakbij het paleis is een markt die zeker een bezoek waard is.

  •  

    In het gebied rondom Wechiau wonen de Lobi. Voor de Lobi speelt het geloof in de voorouders een vooraanstaande rol en men aanbidt de afbeeldingen van de voorouders. Aan het eind van de middag kun je, onder begeleiding van een gids, een bezoek brengen aan verschillende Lobi families en kennis maken met het dagelijkse leven. Elke familie heeft haar eigen offerplaats, waar kippen of parelhoenders worden geofferd om de voorouders te vragen hen te beschermen tegen het kwaad. Wechiau is een speciaal project dat wordt beheerd door de lokale gemeenschap. De opbrengsten komen direct ten goede aan het dorp. Vanuit Wa is het, ondanks de korte afstand, toch bijna een volle dag heen en weer reizen om in Wechiau te komen. Deze dagtocht is optioneel en kun je ter plekke regelen met een taxi. De reisbegeleider kan hierbij helpen.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Mole National Park Vlakbij Wa brengen we een kort bezoek aan een zeer oude moskee in Nakori. Het is een kleine maar prachtige lemen moskee gebouwd in typisch Soedanese-islamitische stijl. Vervolgens rijden we naar Mole National Park. We arriveren rond lunchtijd in het park waar we twee nachten in het Mole Motel met zwembad zullen verblijven.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Mole Nationaal Park / wandeling onder leiding van een ranger In de ochtend gaan we onder begeleiding van een ranger-gids op zoek naar olifanten, die in dit savannegebied leven. Met een beetje geluk zien we een kudde olifanten die zich baadt in het water. Overweldigend is het om onverwacht oog in oog te staan met een groep kob-antilopen of een verdwaalde waterbok. Optioneel kun je ‘s middags nog een gamedrive maken. Gedurende de hete middaguren, als de dieren zich schuilhouden, kunnen wij verkoeling zoeken in het zwembad. Vanaf het terras heb je een prachtig uitzicht op de waterplaats waar de olifanten en antilopen hun dorst komen lessen!

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Fiema Vandaag is een reisdag van Mole naar Fiema via de markt van Techiman. Gedurende onze tocht naar het zuidelijke gedeelte van Ghana zul je het landschap langzaam weer zien veranderen: de droge gebieden en lemen huizen maken weer plaats voor groene begroeiing en de droogte en armoede maken plaats voor de rijkdommen van de Ashanti. Er wordt gezegd dat de markt in Techiman de grootste voedselmarkt van Ghana is. Doe je te goed aan heerlijke mango’s, rijpe ananas en allerlei exotische vruchten die je nog nooit eerder hebt gezien. We verblijven in een sober hotel vlakbij Fiema.

  • foto dag 14

    Dag 14

    Naar Kumasi In de ochtend bezoeken we het Boabeng-Fiema Monkey Sanctuary. Hier kun je een wandeling maken door eeuwenoud regenwoud, waar enorme woudreuzen hoog boven je uit torenen. In Ghana zijn apen vrijwel uitgestorven doordat stropers ze afschoten voor hun vlees en vacht. Maar in de omgeving van de dorpjes Boabeng en Fiema wemelt het van de apen. Hier komen twee apensoorten het meest voor: Campbell’s Mona monkeys en Geoffroy’s Pied Colobus monkeys. Omdat apen in dit gebied heilig zijn, worden de dieren beschermd door de dorpelingen. Dat gaat zelfs zo ver dat wanneer er een aapje sterft hij of zij een officieel graf krijgt! Tijdens de wandeling kom je langs het apenkerkhof. Onderweg zullen we een fruit picknick hebben voordat we halverwege de middag in Kumasi aankomen. We overnachten twee nachten in een comfortabel hotel in Kumasi.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Kumasi / Akwasidae Festival Kumasi staat sinds jaar en dag bekend als de belangrijkste stad van het Ashanti koninkrijk. Dit rijk was tot de negentiende eeuw één van de machtigste koninkrijken van West-Afrika. Ook nu nog kennen de Ashanti vele tradities en ceremonies waarbij zij zich schitterend uitdossen in kleurrijke kleding en gouden juwelen. Het Koninklijk Paleis is in 1926 gebouwd en ook vandaag de dag vinden hier de belangrijke festivals plaats en ontvangt de Ahsantene (koning) zijn hoogwaardig bezoek.

  • foto paragraaf dag 15

     

    Elke 42 dagen wordt in de Kumasi regio het Akwasidae festival gevierd door de Ashanti. Het is geen feest met uitbundige processies, maar een ceremonie waarbij een zeer bont gekleed en gekleurd gezelschap voor de koning verschijnt. De koning zit onder zijn prachtig gekleurde parasol en krijgt eeuwenoude juwelen omgedaan. Voor hem wordt muziek gemaakt, gedanst en verhalen verteld. Akwasidae is een zeer kleurrijke bijeenkomst die een leuke meerwaarde aan elke Ghana-reis geeft. Alle reizen zijn zo gepland dat deze dag in Kumasi samenvalt met het Akwasidae Festival.

  • foto dag 16

    Dag 16

    naar Elmina We zakken verder zuidwaarts totdat we in Elmina aankomen. Elmina is een kustplaats van waaruit de Portugezen in de vijftiende eeuw handel dreven. Het was destijds het hart van de West-Afrikaanse goudhandel over zee. Hier vind je het oudste fort van Ghana dat in 1482 door de Portugezen werd gebouwd. Ongeveer anderhalve eeuw later viel het in handen van de Nederlanders. Niet alleen het fort is een bezienswaardigheid, maar ook de kleine stad zelf, dat in het teken staat van de visserij. Talloze fel beschilderde piroques (vissersboten) en hun bedrijvige bemanning vormen een kleurrijk schouwspel. We verblijven één nacht in een comfortabel hotel naast het fort.

  • foto dag 17

    Dag 17

    naar Anomabu via Kakum National Park In de ochtend rijden we naar het nabij gelegen Kakum Nationaal Park, waar meer dan veertig verschillende soorten zoogdieren zich schuilhouden in het dichte woud. Hier leven onder andere eekhoorns, duikers, bongo’s en verscheidene apensoorten. Hoewel door de dichte bebossing de kans op het zien van dieren vrij klein is, is een wandeling al de moeite waard vanwege de prachtige natuur en de mystieke rust die de omgeving uitstraalt. In dit park is in de jaren negentig een lange touwenbrug gemaakt. Je wandelt tussen de boomkruinen over zeven hangende, van touw geknoopte, bruggen. De totale lengte is 350 meter en je bevindt je op een hoogte van 30-40 meter.

  • foto paragraaf dag 17

     

    Het mooiste moment om te wandelen is ‘s morgens bij het optrekken van de mist, tegen de achtergrond van een kakofonie van vogelgeluiden. In dit woud kun je verschillende wandeltochten maken onder begeleiding van de lokale gids die tevens uitleg geeft over de medicinale krachten die verschillende planten bomen bezitten. Na het bezoek aan het park rijden we door naar Anomabu waar we halverwege de middag aankomen. We verblijven twee nachten in uitstekende bungalows aan het strand.

  • foto dag 18

    Dag 18

    Anomabu / Cape Coast Vandaag kun je op eigen gelegenheid nog het bekende en beruchte Cape Coast slavenfort bezoeken, waar ook de Nederlanders hun sporen hebben nagelaten. Het fort is gebouwd in de zeventiende eeuw en hiervandaan begon voor veel slaven de verschrikkelijke overtocht over de Atlantische Oceaan. Het enorme fort is nog volledig intact en geeft een goed beeld van hoe het leven van de slaven en hun bewakers er destijds uitgezien moet hebben. Er is tevens een heel leuk museum gevestigd.

  • foto dag 19

    Dag 19

    vlucht naar Amsterdam We rijden in ongeveer 5 uur naar Accra. We zullen onderweg nog een stop maken op een plek waar men doodskisten maakt in verschillende vormen, zoals een cacao boon, fles, huis, vliegtuig of auto. ’s Afhankelijk van de verkeersdrukte, heb je in de middag nog even de tijd om in de stad te gaan kijken. Accra is een snel groeiende stad die haar Afrikaanse wortels nog steeds trouw is. Voordat we naar het vliegveld rijden kun je wellicht nog één keer fufu met vis eten en je hart ophalen bij de visrokerij in James Town en de grote markt, waar dagelijks een grote bedrijvigheid heerst. Na de vroege avondmaaltijd rijden we door naar het vliegveld voor de vlucht naar Amsterdam.

  • Dag 20

    aankomst Amsterdam Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema..

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Little Acre Hotel

     

    Little Acre Hotel Dit hotel ligt op 30 minuten rijden van Kotoka International Airport (KIA) en combineert Westers comfort met moderne inheemse invloeden. De kamers zijn comfortabel.

  • foto Adi Lake Resort

     

    Adi Lake Resort

  •  

    Samnandzo Lodge

  • foto Mole Hotel

     

    Mole Hotel Het Mole hotel is een basic hotel met een zwembad in het Mole nationaal park. Het uitzicht over het park is prachtig. De kamers hebben airconditioning.

  • foto Ashanti Gold Hotel

     

    Ashanti Gold Hotel Ashantai Gold hotel ligt heel centraal: slechts 5 minuten van het centrum van Kumasi en 15 minuten van de grote markt.

  • foto Coconut Grove Bridge House

     

    Coconut Grove Bridge House Dit hotel bevindt zich in Elmina en geeft een mooi uitzicht op het fort van Elmina. Er is een zwembad aanwezig. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning en een plafondventilator. Het personeel van het hotel is erg vriendelijk.

  • foto Anomabo Beach Resort

     

    Anomabo Beach Resort Het resort is gelegen in Anomabo. Deze stad was ooit een belangrijk centrum voor slavenhandel hiervan getuigen de vele kastelen aan de Ghanese kust. Het resort ligt in een uniek kokospalmbos. Het restaurant serveert continentale als lokale gerechten.


Info over accommodaties

We overnachten we in eenvoudige hotels/lodges met (meestal) een eigen douche en toilet. De accommodatie bij Bobiri is sober. We delen met 4 personen de kamer en het sanitair. Gelieve er rekening mee te houden dat veel hotels in Ghana niet bekend zijn met twin bedden. Vaak hebben ze enkel een groot bed. Wil je dit niet, dan raden we je aan om een single kamer te boeken.

Vervoer

Tijdens de gehele reis hebben we een eigen bus tot onze beschikking.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Entree Mole Nationaal Park en een wandeling onder leiding van een ranger
  • Alle ontbijten inbegrepen
  • Bezoek aan het project Ontmoet Afrika
  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding

Niet inbegrepen

Visum Ghana (single entry, voor vertrek aanvragen) € 60,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 600 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Wandeling + Canopy tour incl gids in Kakum NP€ 25,-
Akwasidae Festival€ 10, -
Fooien€ 100,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen, maar een positieve en flexibele instelling zijn wel belangrijk. In Afrika lopen dingen soms anders dan we zouden willen of gewend zijn; wegen zijn vaak stoffig, vol kuilen en niet of weinig geasfalteerd en de lokale timetable is anders dan de onze. Zo kan het ook gebeuren dat hotels overboekt zijn of dat we vertraging oplopen, waardoor de overnachting elders plaatsvindt dan gepland. Houd er rekening mee dat je individuele vrijheid tijdens deze reis beperkt is en dat je meestal vroeg op moet staan. De wandelingen zijn niet extreem zwaar, maar enige conditie is gewenst. Deze wandelingen zijn wel optioneel. Er is een aantal lange reisdagen, soms over slechte wegen. Daarnaast kost de hoge luchtvochtigheid en de warmte extra energie. Vooral in het begin van de reis moet men daar vaak erg aan wennen. Deze reis is bijzonder afwisselend, maar ook intensief! Voor eventuele ongemakken word je wel volop beloond met avontuur, prachtige natuur en een zeer bijzondere en vriendelijke bevolking. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Ghana.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

In Ghana betaal je met de 'cedi'. Je kunt op veel plaatsen euro's of dollars wisselen. Pinnen kan in de grote steden, maar neem zeker genoeg contanten mee, want je kunt niet alleen op de geldautomaten vertrouwen. Een creditcard is alleen te gebruiken in luxe hotels en je zult er - behalve als back-up - weinig gebruik van maken.

NB: Op de luchthaven van Ghana kun je enkel voor de douane (bij de bagageband) geld wisselen of pinnen. Omdat de eerstvolgende mogelijkheid om aan geld te komen in Kumasi (dag 4) is, raden wij je aan om alvast op het vliegveld (voor de douane) 300,- euro’s te wisselen of te pinnen.

Maaltijden

maaltijden

Alle ontbijten zijn inbegrepen in de reis. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Taal & Cultur

maaltijden

Het Engels is de officiële taal maar daarnaast bestaan er vele verschillende inheemse talen.

Aanbevolen literatuur

Een zeer aan te bevelen boek over Ghana is: Ervaar Ghana. Reis- En Cultuurgids van Eva A. van Dijk & Gerard van Heusden. Meer informatie over deze reis- en cultuurgids kun je vinden op: www.ghana-verkeersbureau.nl.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De lokale reisbegeleiders die op deze reis worden ingezet kunnen ook uit een anders West Afrikaans land komen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat bij aankomst in Ghana nog zes maanden geldig is. Voor het visum voor Ghana, dient je paspoort over minimaal drie lege pagina's te beschikken, waarvan twee naast elkaar.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Ghana. Je kunt het visum aanvragen via de Ghanese ambassade in Den Haag of Brussel of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 6 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Visumaanvraag Ghana voor Nederlanders: Wil je het Ghana visum door de VisumCentrale laten regelen, dan gelden er afwijkende bemiddelingskosten: naast de kosten van het visum (€ 60,00) betaal je € 179,50 per persoon voor de bemiddelingskosten. Het visum wordt dan via de Ambassade in Brussel geregeld en je hoef niet persoonlijk langs te gaan.

Vanwege deze hoge extra bemiddelingskosten kun je het visum voor Ghana het beste zelf regelen. Je moet dan wel persoonlijk naar de Ghanese Ambassade in Den Haag gaan. Je mag de aanvraag niet namens een ander persoon of echtgenoot indienen. De openingstijden en de contactgegevens van de Ghanese ambassade vindt je op: Visa Applications Ghana Embassy. Voor het visum van Ghana dien je een origineel aanvraagformulier in te vullen, dat je enkel kunt aanvragen door een mail te sturen naar: consular@ghanaembassy.nl.

Visumaanvraag Ghana voor Belgen In tegenstelling tot Nederlanders, hoeven Belgen zich niet persoonlijk op de ambassade te melden en kunnen de visumaanvraag via internet doen. Je kunt het aanvraagformulier downloaden via Visa Applications Ghana Embassy. Het formulier moet op de computer ingevult en uitgeprint worden. Handgeschreven aanvraagformulieren worden niet geaccepteerd.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij het invullen van het aanvraagformulier kijk op de genoemde websites welke bescheiden naast het aanvraagformulier nodig zijn, zoals: 

  • het aantal paspoortfoto's
  • paspoort met 2 tegenover elkaar liggende lege pagina’s
  • kopie van bewijs van inenting tegen gele koorts (inentingsdatum minimaal 10 dagen voor vertrek)
  • kopie van het e-ticket en een hotellijst: Sawadee verstuurt de vluchtgegevens plus de hotellijst naar de Visumcentrale. Indien u zelf het visum aanvragen, neem dan contact met ons op.
  • kopie van de informatiepagina van het paspoort
  • Vermeld s.v.p. duidelijk je telefoonnummers (privé en werk) zodat de ambassade je kan bereiken bij eventuele problemen
  • Niet-Nederlande paspoorthouders die in Den Haag hun visum aanvragen, hebben een origineel uittreksel gemeentelijke basisadministratie (GBA) nodig.
Vul bij de volgende vragen van het visumformulier de volgende antwoorden in:

06. Residential Address & Tel. No: vul hier je huidige woonadres in en telefoonnummer 07. Business Address & Tel. No: vul hier je werkadres en telefoonnummer van je werk in 08. Proposed date of departure for Ghana: vul hier de dag van vertrek in 09. Mode of transportation: vul in 'Air' 10. Is applicant in possession of return ticket? vul 'yes' in Flight Nr: vul je vluchtnummer in 11. Financial means at applicant's disposal: vul hier het geldbedrag in dat je meeneemt; je kunt ook een bedrag van € 1000 invullen 12. Purpose of Journey: vink 'tourism' aan 13. Names and Addresses of two references in Ghana. Vul hier in: (i) Airport View Hotel; P.O. BOX 1838, Osu-Accra, +233-302769594 (ii) Anomabo Beach Resort; P.O. Box 52, Anomabo, +233-4222801 14. If for Employment, Name, Address and Telephone Number of Employer in Ghana: niets invullen 15. Duration of stay in Ghana: vul in: ‘20 days’ 16. Vink ‘Single‘ aan 17. Date of last visit to Ghana: vul hier de data in van een evt. vorige reis naar Ghana 18. Applicant’s signature: zet hier je handtekening zoals in paspoort 19. Date of Application: de datum waarop alles in ingevuld 20. Date of receipt of application: niets invullen

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Temperatuur: De combinatie van laag aan de kust en rond de evenaar gelegen zorgt ervoor dat Ghana een typisch tropisch klimaat heeft. De temperatuursverschillen gedurende het jaar zijn gering. Ghana heeft een aangenaam klimaat met temperaturen overdag van ongeveer 30 graden. Vooral in het zuiden is een grote luchtvochtigheid, die soms kan oplopen tot 95%. Het noorden is droger en de temperaturen dalen hier ’s nachts meer dan in het vochtige zuiden. Toch zal het ook hier ’s nachts nooit echt koud worden.

De warmste maanden zijn van november tot april. Ghana kent een regenperiode in mei / juni en een kleinere regenperiode in oktober. Ook gedurende de kleine regentijd is het land goed te bereizen, maar kun je wel af en toe een hevige fikse regenbui verwachten. Het noorden van Ghana kent slechts één regenperiode, die duurt van april tot september. In deze periode heb je kans op een fikse regenbui, en vervolgens is het droog en zonnig gedurende de rest van de dag. Het land is in deze periode prima te bereizen, maar je moet wel rekening houden dat de reisdagen soms iets langer kunnen duren vanwege de slechtere gesteldheid van de wegen. In het noorden van Ghana kun je in van december tot maart de harmattan wind meemaken. Het is dan vooral wat stoffiger, maar je zult hier geen echte hinder van ondervinden. Wat temperatuur betreft is dit een ideale periode.

Beste reistijd: Ghana is het hele jaar goed te bezoeken, met uitzondering van de maand mei en begin juni, want dan valt er vaak veel regen en zijn sommige wegen lastiger begaanbaar.

Vervoer

vervoer

Tijdens de gehele reis hebben we een eigen bus tot onze beschikking.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Wat je echt nodig hebt:

  • lakenzak
  • (hoofd)zaklamp
  • dagrugzak

Het is niet ondenkbaar dat er geen klamboe in een hotel is, dus neem voor de zekerheid een klamboe mee.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 7.9
Vervoer 8.4
Overnachtingen 8.1
Reisroute 7.0
8.3 24 beoordelingen
  • 8 02-02-2014

    Frieda

    Een zeer gevarieerde rondreis met zowel aandacht voor het leven in de dorpen als het aandoen van enkele grote steden. Ook de natuur en plaatselijke ambachten kwamen aan bod.

  • 6 02-02-2014

    Koos

    Leuk dat ik Ghana gezien heb, maar de reis moet nog ontwikkeld worden tot zo'n sluitend geheel als b.v. op Cuba.

  • 8 22-12-2013

    Sacha

    prima groepsreis. Afwisselend, kleurrijke bevolking. NP Mole en festival zeer de moeite waard. Fijne afsluiting aan strand.

  • 8 22-12-2013

    Gerda

    Gevarieerde groepsreis. Met name de enorm vriendelijke bevolking maakt Ghana een leuk land om te bereizen.

  • 9 10-11-2013

    Gwen

    Ghana! Een gevarieerde groepsreis langs paleizen, markten, wildlife en Nederlandse geschiedenis. Even helemaal weg, midden in een prachtige Afrikaanse cultuur. Aanrader!

  • 9 10-11-2013

    Marnix

    Ghana is een prachtige bestemming. Het heeft een grote diversiteit. Zowel het noorden als het zuiden zijn prachtig. Het was ook mooi om aanwezig te zijn op het Akwasidae festival. Een grote dank hiervoor. Dit is het aanbevelen waard aan mensen die houden van Afrika zoals ik. Dat het toerisme in Ghana nog in zijn kinderschoenen staat is bijzaak. Dit maakt het misschien nog zo mooi

  • 8 10-11-2013

    Hendrika

    Ghana: terug kijkend een echte Afrikaanse beleving.Wat een divers land. Het warme groene zuiden en het droge hete noorden, wat een diversiteit. Een pure beleving... Samen met Adema, Dou-dou, Omar en Maarten (Crew) en 15 medereizigers een prachtig rondreis gemaakt/beleefd.

  • 10 03-03-2013

    Emmy

    10 - alles was goed

  • 8 20-01-2013

    Ria

    Een groepsreis die gelukkig maakt, vooral door de mogelijkheid tot contact maken met de bevolking en het bezoeken van dagelijkse bezigheden van mensen en situaties, zonder dat het direct 'toeristisch'aandoet!

  • 8 20-01-2013

    Lucille

    Ghana is voor mij het meest vriendelijke land van West Afrika. De mensen zijn ontzettend aardig en gastvrij. Ook zitten er veel aangename verrassingen in de reis, zoals het NIET toeristische Akwasidae Festival, de mooie natuur van het Mole Nationaal Park, de traditoneel gebouwde dorpen van leem maar ook het zeer indrukwekkende Slavenfort in Elmina. Kortom een aanrader om Ghana te bezoeken want zelfs de apen van het Boabeng Monkey Sanctuary zijn er erg vriendelijk.

  • 8 27-11-2011

    Emma

    Als je wilt kennismaken met Afrika is Ghana een land om te bezoeken. Het land is niet toeristisch, afwisselend met tropisch woud en in het droge noorden diverse culturen. Een absloluut hoogtepunt is het Ashanti festival vol kleurrijke kleding en festiviteiten. Ook de slavenforten in het Zuiden maken veel indruk. Je sluit de reis af op een tropisch strand.

  • 8 27-11-2011

    Anneke

    Mits je bestendig bent tegen de temperatuur, de soms slechte toestand van de sanitaire voorzieningen, is deze reis ook heel goed te doen voor de senior reiziger. De Ghanese bevolking is heel vriendelijk.

  • 8 27-11-2011

    Bianca

    Prima reis, met diverse hoogtepunten. Vriendelijke bevolking, gevarieerd landschap en interessante geschiedenis van het Ashanti volk en de slavenkust.

  • 8 27-11-2011

    Astrid

    Een erg afwisselende reis. Het landschap en architectuur zijn niet bijzonder, maar de mensen zijn daarentegen ontzettend vriendelijk en niet opdringerig. Heb me dan ook geen moment onveilig gevoeld. Voor mij was het een eerste kennismaking met West-Afrika en heb het als heel bijzonder ervaren. Het toerisme staat nog duidelijk in de kinderschoenen, maar misschien is dat wel huist de charme van het land.

  • 8 27-11-2011

    Thijs

    Schitterende bestemming, maar geen uitschieter. Heel, heel vriendelijke bevolking.

  • 8 27-11-2011

    Albert

    Een afwisselende reis. De verschillen in het landschap en bevolking tussen het zuiden en het noorden. Het Akwasidae festival in Kumasi. De geschiedenis aan de kust met de forten uit de slaventijd.

  • 8 24-07-2011

    Anja

    Prima reis gehad, goed georganiseerd

  • 8 24-07-2011

    Steffie

    Onwijs gave reis. Heel veel gezien en niet alleen de toeristische dingen maar ook het echte leven van de mensen daar. De kleine projectjes waar je langs gaat, geven een goed beeld daarvan en dat vond ik erg leuk. Leuke crew en leuke groep!

  • 9 14-05-2011

    Henk

    Ik heb het als heel prettig ervaren., , En zou het zo weer over doen, maar dan elders.

  • 10 14-05-2011

    Maurice

    nou de reis met sawadee. naar ghana was erg goed en erg leuk. en ik heb een hoop gezien en veel gedaan, het was erg gaaf en ik ga zeker nog een keer weg. en dan weer met sawadee, wand daar kan je zeker iets leuks mee. en ook veel leuke mensen en alles was goed verzorgd, en daar hou ik wel van, nou dus allemaal op reis met sawadee. nou gr m.prins

  • 9 14-05-2011

    Henrie

    Onze reis was van begin tot einde fantastisch. Ghana is een prachtig en indrukwekkend land, wat betreft natuur en bevolking. Alles was heel goed geregeld, we hadden een hele leuke reisleider en een geweldige en enthousiaste gids. En we zouden er heel graag nog een keer heen teruggaan, maar dan voor meer dan een week.

  • 9 14-05-2011

    Frits

    Zeer goed

  • 7 08-04-2011

    Frits

    Mooie reis als eerste kennismaking met West-Afrika. Voldoende variatie in aanbod van kultuur en natuur. Beide aspekten zijn verder te ontwikkelen. Vriendelijke bevolking. Foto's met volgende groepen meegeven kan kontakt vergemakke-lijken.

  • 8 08-04-2011

    Helga

    Heel interessante reis met een goede reisbegeleider en crew (heel goede chauffeur en fantastische kok)

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.