MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis Kenia
  • 1Avontuurlijke safari rondreis met kampeerovernachtingen middenin de natuur
  • 2Inclusief alle gamedrives in de meest wildrijke parken: Amboseli, Samburu en Masai Mara
  • 3Bijzondere ontmoetingen met de kleurrijke Samburu en Maasai
  • 4Verschillende activiteiten mogelijk tijdens een verblijf in de Savage Wilderniss
  • 5Mogelijkheid om te wandelen tussen giraffen, zebra’s en gazellen bij Naivasha
  • 6Flamingo's spotten in het prachtige gebied van Lake Bogoria
  • 7Inclusief een bezoek aan Elsamere Conservation Centre
  • 8Kans op het zien van olifanten, zebra's, giraffen, buffels en nog veel meer wild
  • 9Rust in het programma door vaak meerdere nachten op een plaats te verblijven
  • 10Rechtstreekse vluchten met KLM
  • 11Mogelijkheid om vier dagen te verlengen aan de witte stranden van Malindi
  • 12Alle entreegelden voor de nationale parken inclusief in de reissom
  • Dag 1 vlucht naar Nairobi
  • Dag 2 naar Amboseli
  • Dag 3 Amboseli / gamedrives
  • Dag 4 naar Sagana
  • Dag 5 Sagana / vrije dag
  • Dag 6 naar Samburu reservaat / gamedrives
  • Dag 7 Samburu reservaat / gamedrives
  • Dag 8 naar Nyahururu / Thomson watervallen
  • Dag 9 naar Bogoria
  • Dag 10 Bogoria / vrije dag
  • Dag 11 naar Naivasha / bezoek Elsamere
  • Dag 12 Naivasha / vrije dag
  • Dag 13 naar Masai Mara Reservaat / gamedrive
  • Dag 14 Masai Mara Reservaat / gamedrives
  • Dag 15 naar Nairobi; vlucht naar Amsterdam
  • Dag 16 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
KEN

Op safari in het meest diverse land van Afrika

Tijdens deze avontuurlijke rondreis door Kenia ga je op safari in de beroemde wildparken Amboseli, Samburu en Masai Mara. Kenia is een van de meest afwisselende landen van Afrika en de afstanden tussen de wildparken zijn niet heel groot. Naast gamedrives en wilde dieren maak je ook kennis met de kleurrijke Maasai stammen. We brengen een bezoek aan de hoogste stad van Kenia, Nyahururu, waar de Thomson watervallen hét hoogtepunt zijn. Tijdens de vrije dagen in Sagana, Bogoria en Naivasha zijn er verschillende excursies mogelijk, waaronder wandelen, kanoën en een boottocht. De reis eindigt in de hoofdstad Nairobi. Heb je nog niet genoeg van Kenia? Kies dan voor de 4-daagse verlenging aan de witte stranden van Malindi. Er wordt voornamelijk gekampeerd in en nabij de parken, met gedeelde voorzieningen. Een echt Keniaans avontuur!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Jesse - Afrika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandse of lokale Engelssprekende reisbegeleiding en Engelssprekende chauffeur
  • Meereizende kok die boodschappen doet en de maaltijden bereidt tijdens de kampeernachten
  • Vervoer per stoere hoge safaritruck zodat je goed uitzicht hebt
  • Gamedrives in het Amboseli Nationaal Park
  • De langste rivier van Kenia, de Tana Rivier
  • Gamedrives in het Samburu Reservaat
  • Bezoek aan de indrukwekkende Thomson watervallen (excl. entree)
  • Bezoek aan het Elsamere Conversation Center
  • Gamedrives in het bijzondere Masai Mara Reservaat
  • Bezoek aan Narok, de belangrijkste stad van de Maasai
  • Alle entreegelden voor de nationale parken
  • Verschillende kampeerovernachtingen midden in de nationale parken
  • Maak kennis met de kleurrijke Samburu en Maasai
  • Visum Kenia (op de luchthaven te betalen) $ 50,- of € 50,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 195,-)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Excursie naar Hell's Gate NP
  • - Crescent Island wandeling bij Lake Naivasha

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht naar Nairobi Voor meer informatie over de vlucht verwijzen wij naar het kopje vluchtgegevens verderop in deze reisroute. Na een rechtstreekse vlucht landen we in de hoofdstad van Kenia. Na aankomst rijden we naar een comfortabel hotel. Aangekomen in Nairobi zul je weinig last hebben van een jetlag door het geringe tijdsverschil (zomertijd 1 uur en wintertijd 2 uur).

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Amboseli Na het ontbijt rijden we in vijf uur naar Amboseli nationaal park. Amboseli is een van de oudste nationale parken in Kenia. Er zijn grote open vlaktes met op de achtergrond de hoogste berg van Afrika, de Kilimanjaro, die de hele horizon lijkt te vullen. In de middag maken we onze eerste gamedrive (safari per truck). We kamperen twee nachten in het zuiden van het park. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    Amboseli / gamedrives We staan voor dag en dauw op en gaan op safari in het Amboseli nationaal park. We nemen onze lunchpakketen mee. Afrika’s hoogste berg, de Kilimanjaro geeft dit park zijn grootste aantrekkingskracht. De beelden van wandelende olifanten met in de achtergrond de besneeuwde top van de Kilimanjaro zijn zeer fotogeniek. De olifanten troepen samen bij de moerassen en 's avonds trekken ze achter hun moederleider aan richting Kilimanjaro, een veilige slaapplaats. 's Ochtends komen ze dezelfde weg terug tot in het moeras. De wildebeesten, zebra’s, buffels, gazelles, wrattenzwijnen en andere herbivoren houden er eenzelfde ritueel op na.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Sagana Er staat een lange reisdag voor de boeg dus we vertrekken vroeg. In ongeveer zeven uur rijden we naar Sagana. Onderweg geniet je van prachtige landschappen. Vanuit de truck zie je onder andere boerderijen en ananasplantages voorbij komen. We overnachten twee nachten in vooropgezette tenten op een camping met een zwembad.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Sagana / vrije dag Sagana is een klein stadje in Kirinyaga, centraal Kenia. De stad dankt zijn naam aan de langste rivier van Kenia, Tana River, die ook Thagana wordt genoemd. Vanuit Sagana werden vroeger vooral landbouwproducten vervoerd per trein. Je hebt een vrije dag in Sagana. Het is heerlijk om even een verfrissende duik te nemen in de rivier. Je kan vandaag ook gaan kanoën of een mooie wandeling maken langs de rivier. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Samburu reservaat / gamedrives We staan vroeg op. Het landschap verandert zienderogen: het weelderige groen maakt plaats voor doornige acacia's en termietenheuvels. Alvorens we het reservaat in gaan, kunnen we een bezoek brengen aan een Samburu dorp. De kleurrijke Samburu zijn veenomaden en familie van de Maasai. Beide volkeren kennen een systeem van verschillende levensfasen die ieder achtereenvolgens doorloopt. Elke fase gaat gepaard met bepaalde ceremonies en verplichtingen. 

  • foto paragraaf dag 6

     

    Na dit bezoek rijden we door Samburu naar ons kamp, een prachtige plek onder de bomen aan de rivier. De weg naar onze kampeerlocatie is eigenlijk al een gamedrive. We kamperen hier de komende twee nachten. ´s Avonds bereidt onze kok een heerlijke maaltijd en geniet je van de prachtige Afrikaanse sterrenhemel.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Samburu reservaat / gamedrives We staan heel vroeg op en maken weer een gamedrive. Enkel in Samburu komen oryxen, grevy zebra's, netgiraffen en langgenekte gerenuks (girafantilope) voor. Met wat geluk spotten we een luipaard. De olifanten komen soms zo dicht bij de truck dat je ze bijna kunt aanraken! Rond het kamp lopen trouwens ook dieren rond. Er zijn veel apen en vogels maar soms ook een stekelvarken of een olifant!

  • foto paragraaf dag 7

     

    Tijdens de heetste uren van de dag is de kans om dieren te zien klein omdat zij zich voornamelijk onder de bomen en struiken in de schaduw ophouden. Dit biedt ons de gelegenheid om zelf ook even af te koelen in het zwembad bij een lodge. In de late namiddag zullen we weer een aantal uur uittrekken voor een gamedrive, waarbij we over het algemeen veel dieren kunnen vinden. ’s Avonds overnachten we in onze tenten aan de rivier.

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Nyahururu / Thomson watervallen Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg. We laten de typische acaciabomen achter ons en via landbouwgebieden en koffie- en theeplantages bij Nanyuki rijden we naar Nyahururu, de hoogst gelegen stad in Kenia (2360 meter). Op sommige stukken is de weg behoorlijk slecht en stoffig. We slapen in een gezellige lodge, vlakbij de Thomson watervallen. De watervallen storten zich van een hoogte van 72 meter naar beneden. ’s Avonds kun je eten in het restaurant van de lodge.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Bogoria In ongeveer vier uur rijden we naar het Bogoria. Lake Bogoria ligt in een Rift vallei en wordt omgeven door hoge rotswanden. Het meer bevat soda en daarom zijn er verder geen vissen te vinden. Wel kom je hier vele flamingo's tegen. Ook gazelles en zebra's dwalen wel eens rond de oevers. Rondom het meer zijn verschillende geisers die nog steeds af en toe hete stoom uitblazen. Verder staat de plek ook bekend om haar warmwaterbronnen, die vele vogels aantrekken. 

  • foto dag 10

    Dag 10

    Bogoria / vrije dag Vandaag heb je een vrije dag in dit prachtige gebied. Het is heerlijk om te wandelen langs de oevers van het meer en de vulkanische rotsen of te genieten van de omgeving tijdens een boottocht. Lake Bogoria is het thuis voor vele vogelsoorten. Tijdens een wandelroute kan je alles leren over de vogels. Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om lekker te ontspannen bij de campsite. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Naivasha / bezoek Elsamere We laten Bogoria achter ons en rijden naar Naivasha. We brengen een bezoek aan het Elsamere Conservation Centre. We nemen hier een kijkje in het museum en krijgen een documentaire te zien. Na dit bezoek rijden we door naar Naivasha waar we twee nachten slapen in cottages.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Naivasha / vrije dag Je kunt uitrusten bij het zwembad, maar er is ook genoeg te doen. Je kunt een fietstocht maken in Hell’s Gate nationaal park of een boot huren om naar Crescent-eiland te varen. Een echte aanrader is een dagtocht naar een nabijgelegen kratermeer. Vanaf de kraterrand heb je een mooi uitzicht op het groengekleurde meer. Je kunt helemaal rond de krater lopen door een bosrijke omgeving. Je kunt ook kiezen voor een daguitstap naar Lake Nakuru nationaal park.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Masai Mara Reservaat / gamedrive Na het ontbijt rijden we in ongeveer zes uur naar de Masai Mara. Onderweg stoppen we even in Narok, de belangrijkste stad voor de Maasai. De Maasai zijn traditionele veehouders. Je herkent ze aan de roodgeblokte kleding. Na de lunch maken we een avontuurlijke gamedrive. In de uitgestrekte landschappen kom je gnoes, zebra's, topi's, olifanten, impala's, giraffen en buffels tegen. Onder de bomen verbergen leeuwen en luipaarden zich. 

  • foto dag 14

    Dag 14

    Masai Mara Reservaat / gamedrives Vandaag staat in het teken van dieren. We staan vroeg op om een prachtige rit te maken op zoek naar roofdieren als de leeuw en de cheetah. Vroeg in de ochtend zijn deze roofdieren het meest actief, omdat het de rest van de dag te warm is en ze zich verschuilen in het hoge gras of onder een boom. Na de gamedrive rijden we terug naar ons kamp waar je heerlijk kunt genieten van een verkoelend drankje. Na deze siësta gaan we weer op pad om nog een gamedrive te maken.

  •  

    De grote trek: in juni is het water schaars in de Serengeti in Tanzania en trekken vele tienduizenden gnoes en zebras naar het noorden op zoek naar voedsel en water. De dieren komen in juli - augustus aan in de Masai Mara, maar helemaal te voorspellen is dat niet. Met wat geluk zien we de grote trek, wat een bijzonder spectaculair gezicht is. Het ziet er namelijk zwart van de dieren. Rond november trekken de dieren terug naar de Serengeti.

  • Dag 15

    naar Nairobi; vlucht naar Amsterdam Na het ontbijt rijden we in een uur of 6 naar Nairobi. Onderweg zullen we nog ergens stoppen om te lunchen. In de avond komen we aan op vliegveld voor onze nachtvlucht terug naar Nederland. 

  • Dag 16

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verlengingspakketten

4-daagse verlenging in Malindi

Tijdens deze verlenging verblijf je in Kola Beach Resort. Dit resort ligt aan de Keniaanse kustplaats Malindi. Witte zandstranden en helder blauw water maken Malindi de ideale plek om te relaxen. Je kan hier heerlijk snorkelen en duiken. De verlenging is inclusief vlucht, ontbijt, lunch, diner en transfers.

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Kenya Comfort Suites

     

    Kenya Comfort Suites Net buiten het centrum van de stad, in de wijk Milimani, ligt dit comfortabele hotel. Je kunt hier heerlijk in de schaduw relaxen. Het hotel heeft een klein zwembad met een bar en biedt gratis WiFi aan.

  • foto Amboseli Campsite

     

    Amboseli Campsite Deze campsite ligt naast de hoofdingang van het Amboseli Nationaal Park. Het is wonderbaarlijk genoeg omringd door groene bosjes en droog gras. Er zijn toiletten en douches met koud water. Een winkeltje en een bar zijn op loopafstand.

  • foto Savage Wilderniss

     

    Savage Wilderniss We overnachten hier op de camping in vooropgezette tenten. Er is een zwembad, bar, winkel en wasservice. Er zijn twee toilet gebouwen met warm water douches, deze zijn 24 uur per dag toegankelijk. 

  • foto Samburu Campsite

     

    Samburu Campsite Deze campsite ligt midden in het Samburu reservaat. Er is voldoende schaduw door de vele bomen en ligt vlak naast de rivier (Ewaso Ngiro). Het sanitair van de campsite is zeer basic. Er is een douche en longdrop toilets. We verblijven hier 2 nachten.

  • foto Thompson Falls Lodge

     

    Thompson Falls Lodge De lodge is vernoemd naar de Thomson's Falls in 1883 ontdekt door Joseph Thomson, een Schotse geoloog. Er zijn 32 kamers die wel een opknapbeurt kunnen gebruiken, maar het is een fijne plek om al het stof van de Samburu van je af te spoelen. In de lobby van het hotel is er wifi aanwezig.

  • foto Lake Bogoria Spa & Resort campsite

     

    Lake Bogoria Spa & Resort campsite Lake Bogoria is het enigste resort in Kenia met een natuurlijk verwarmde spa. Wij verblijven hier op de camping, in onze eigen tenten. Er zijn kampvuur mogelijkheden, toiletten en elektrische verlichting. Verder kun je gaan zwemmen, tafeltennissen of een potje poolen. 

  • foto Crayfish Camp

     

    Crayfish Camp Tussen de Afrikaanse bossen is het Crayfish Camp te vinden. Het ligt vlakbij Lake Naivasha. Het staat bekend om zijn excellente keuken, vooral de Craifish vers uit Lake Naivasha is voor de visliefhebbers een aanrader. Er is een bar waar voor iedereen iets te drinken is en gezellig voetbal kan worden gekeken. Hier kun je ook een potje poolen of darten. We overnachten hier in cottages. 

  • foto Naivasha West Beach Tented Camp

     

    Naivasha West Beach Tented Camp In een oase van rust ligt het Naivasha West Beach Camp. Vlakbij het meer van Oloiden, grenzen aan het Naivasha NP. De accommodatie beschikt over een verfrissend zwembad, met uitzicht over het meer en een restaurant. We gebruiken hier de vooropgezette tenten. Het is de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan de vele bezienswaardigheden in de omgeving. 

  • foto Mountain Rock Campsite

     

    Mountain Rock Campsite Prachtig gelegen campsite in de bossen op de lagere hellingen van Mt. Kenia. Deze plek wordt omgeven door weelderige tuinen met een groot grasveld en een meer. Mensen die niet willen kamperen, kunnen hier eventueel op basis van beschikbaar upgraden naar een kamer (dit kan ter plekke worden geregeld). Er is wifi aanwezig, dichtbij de lobby heb je de beste verbinding.

  • foto Kola beach resort - verlengingshotel

     

    Kola beach resort - verlengingshotel Dit is de perfecte locatie om de rondreis af te sluiten. Je loopt vanaf je kamer zo het strand op, of ga je toch voor een ligbed bij het zwembad? Elke accommodatie heeft een eigen veranda of balkon. Er is een spa waar verschillende massages worden aangeboden. Lekker eten kan ook, er is een restaurant waar lokale en internationele gerechten worden geserveerd. 


Info over accommodaties

Gedurende deze reis kamperen we 6 nachten in koepeltenten die we zelf opzetten. 4 nachten overnachten we in vooropgezette tenten en de overige 4 nachten overnachten we in hotels/lodges met eigen douche en toilet. De ervaring leert dat deelnemers een goede afwisseling in het overnachten in hotels en kamperen erg op prijs stellen. Een aantal nachten is het mogelijk om ter plekke, via de reisbegeleider, tegen bijbetaling een kamer te boeken. Dit is echter niet te garanderen.

Vervoer

We maken de gehele reis gebruik van een safaritruck, het ideale vervoermiddel op ongeasfalteerde wegen in dit gedeelte van Afrika. In de truck is uitzicht op de omgeving en de dieren prima. De trucks die we tijdens deze reis gebruiken, hebben over het algemeen al een heel leven achter zich. Trucks van 30 tot 40 jaar oud zijn geen uitzondering. De wagens zijn doorgaans oersterk en beschikken niet over - voor Oost-Afrika - overbodige zaken als boordcomputers. Ze hebben echter wel heel wat te lijden op de slechte Oost-Afrikaanse wegen. Pech onderweg komt dan ook regelmatig voor, met name een lekke band. Onderweg wordt, als dit soort situaties zich voordoen, vaak gekozen voor provisorische oplossingen om het later verder te repareren. Kijk er dan ook niet van op als je de crew 's avonds, al sleutelend, onder de truck aantreft. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandse of lokale Engelssprekende reisbegeleiding en Engelssprekende chauffeur
  • Meereizende kok die boodschappen doet en de maaltijden bereidt tijdens de kampeernachten
  • Vervoer per stoere hoge safaritruck zodat je goed uitzicht hebt
  • Gamedrives in het Amboseli Nationaal Park
  • De langste rivier van Kenia, de Tana Rivier
  • Gamedrives in het Samburu Reservaat
  • Bezoek aan de indrukwekkende Thomson watervallen (excl. entree)
  • Bezoek aan het Elsamere Conversation Center
  • Gamedrives in het bijzondere Masai Mara Reservaat
  • Bezoek aan Narok, de belangrijkste stad van de Maasai
  • Alle entreegelden voor de nationale parken
  • Verschillende kampeerovernachtingen midden in de nationale parken
  • Maak kennis met de kleurrijke Samburu en Maasai

Niet inbegrepen

Visum Kenia (op de luchthaven te betalen) $ 50,- of € 50,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 175 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) € 195,-
Fooien€ 75,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 100,-
Enkele voorbeelden:
- Excursie naar Hell's Gate NP$ 65,-
- Crescent Island wandeling bij Lake Naivasha$ 35,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 2     Intensiteit: 3


In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen, maar een positieve en flexibele instelling zijn belangrijk. In Afrika lopen dingen soms anders dan we zouden willen of gewend zijn; wegen zijn vaak stoffig, vol kuilen en niet of weinig geasfalteerd, en het lokale idee van tijd is anders dan onze. Tijdens de kampeerovernachtingen in de nationale parken zijn de voorzieningen vaak erg primitief, is er alleen koud stromend water beschikbaar en kun je niet douchen. Houd er ook rekening mee dat de gedeelde toiletten (vaak hurk wc’s) niet altijd perfect zijn schoongemaakt. Het kamperen in nationale parken tussen de dieren is een geweldige ervaring maar vergt wel de nodige flexibiliteit. Voor de kampeerovernachtingen zet je zelf je koepeltent op en is het fijn als je meehelpt bij het in- en uitladen van de truck.

Houd er rekening mee dat je individuele vrijheid tijdens een safarireis minder groot kan zijn dan je gewend bent en dat je meestal vroeg op moet staan. Wandelingen zijn prachtig, maar kunnen door de warmte en heuvelachtig terrein wel zwaarder zijn dan gedacht. De wandelingen zijn optioneel. Deze reis is bijzonder afwisselend, maar ook intensief! Er zijn een paar lange reisdagen. Voor eventuele ongemakken word je wel volop beloond met avontuur, prachtige natuur, veel wild en soms ongedwongen ontmoetingen met kleurrijke stammen.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Kenia.

vinkje Dengue , komt voor in Kenia.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid van Kenia is de Keniaanse shilling. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Pinnen, cash en creditcard

Pinnen: In Nairobi en Nanyuki kun je pinnen. Houd er wel rekening mee dat pinautomaten soms buiten werking zijn of onvoldoende geld bevatten om de hele groep van geld te voorzien. Aan het begin van de rondreis kun je het beste op het vliegveld geld pinnen. Vraag aan de reisbegeleider hoeveel je dan het beste kunt opnemen. Als de reisbegeleider niet met de groep is meegereisd, staat hij/zij altijd te wachten bij een pinautomaat achter de douane. Wacht daarom met pinnen, tot voorbij de douane.
Cash:
 We raden je aan om naast je bankpas altijd voldoende contant geld mee te nemen. Contant geld is in Kenia overal en (vrijwel) altijd gemakkelijk om te wisselen naar de lokale valuta. De euro doet steeds meer haar intrede in Oost-Afrika en kun je bij alle banken en wisselkantoren goed wisselen. Als je besluit om dollars mee te nemen, let dan wel op de uitgiftedatum: je dollarbiljetten moeten nieuwer zijn dan 2006.
Creditcard: Hoewel steeds vaker geaccepteerd, kun je in Kenia nog lang niet overal terecht met je creditcard. In de steden, luxe hotels en lodges worden ze wel vaak geaccepteerd. Daarom raden wij je aan om creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Tijdens de kampeernachten worden de maaltijden bereidt door onze kok die meereist. In sommige gevallen is het mogelijk in het dorp of hotel te eten. Na een reisdag, safari of wandeling hoef je niet zelf boodschappen te doen of te koken. Er wordt wel van je verwacht dat je met andere deelnemers bij toerbeurt de kok helpt met snijden, koken en afwassen. Uiteraard onder het genot van een koel drankje. 

Eten en drinken

De traditionele basisingrediënten zijn vlees en kip; tomaat, wortel en ui; peper en zout. Dit wordt gegeten met rijst, cassave, kookbananen of `chipsi' (frites). Aan de kust wordt dit assortiment uitgebreid met verse vis. De Oost Afrikaanse keuken heeft de nodige invloed ondergaan van de in het land wonende Indiërs. Zo kan men nu overal ‘chapati’ (soort pannenkoek) en ‘samosa’ (hartig gevuld deegflapje) kopen als heerlijk tussendoortje. De keuken aan de kust is sterk beïnvloed door de Arabieren die hier in vroeger tijden op hun 'dhows' langs zeilden. In de gerechten wordt veelvuldig gebruik gemaakt van kokosnoot en van diverse kruiden en specerijen. In de grote steden vind je natuurlijk een aantal dure restaurants, waar je een maaltijd kunt krijgen die min of meer vergelijkbaar is met wat in Europa wordt geserveerd. Op de markten wordt een grote verscheidenheid aan verse producten te koop aangeboden en vooral het assortiment tropische vruchten is uitgebreid; mango's, papaya's, ananas, guaves, bananen, kokosnoten en sinaasappels. Zolang het fruit nog ongeschild is, kun je het veilig eten.

Mineraalwater is overal verkrijgbaar. Het wordt verkocht in grote plastic flessen. Frisdranken als Coca Cola en Fanta zijn overal te koop, evenals koffie en thee. Houd er rekening mee dat je voor deze drankjes in de grote lodges tenminste het dubbele betaalt. Op de plaatsen waar veel toeristen komen, staan vaak verse vruchtensappen op de kaart; een absolute aanrader! In Kenia en Tanzania wordt veel bier gedronken, dat in verhouding niet duur is (ongeveer 1,5 US$ voor een halve literfles). Liefhebbers van iets sterkers zullen hun heil moeten zoeken bij dure flessen geïmporteerde drank of het plaatselijk gestookte ‘Kenya cane’.

Taal & Cultur

maaltijden

Taal: In Oost-Afrika worden minimaal 50 talen gesproken. Iedere stam heeft zijn eigen taal en deze taal is tevens hun primaire taal. Daarnaast spreken mensen die basisonderwijs hebben genoten veelal ook Swahili. Swahili is van oorsprong de taal van één van de 50 stammen, maar is gekozen tot nationale voertaal in Kenia. Op de derde plaats spreken veel geschoolde mensen ook Engels. Als je het leuk vindt om voor vertrek iets meer te leren van het Swahili en je woont in de omgeving van Leiden raden wij je aan om contact op te nemen met Lowani Afrika Talencentrum. Aan de hand van praktische situaties leer je de taal te gebruiken en krijg je inzicht in het Swahili.

Cultuur: In Kenia leven verschillende culturen vreedzaam naast elkaar. Een reis door deze prachtige landen is dan ook een culturele ontdekkingstocht. Je zult al gauw merken dat de etnische verschillen groot staan en elke stam een eigen cultuur naleeft. 

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Kenia reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na vertrek uit Kenia nog zes maanden geldig is. Verder moeten er nog twee lege opeenvolgende pagina’s in het paspoort zitten.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Kenia. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 2 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor Kenia moet je zelf online een visum aan vragen. Gebruik hiervoor de volgende link: www.ecitizen.go.ke, en kijk voor meer informatie hieronder. Het visum is 90 dagen geldig vanaf het moment van aanvragen. Houd dus rekening met deze datum en de vertrekdatum van je reis bij het aanvragen.

Voor het aanvragen van het visum heb je een document met vluchtinformatie en 1e hotel nodig. We sturen deze ongeveer 4 weken voor vertrek naar u zelf, of naar de visumcentrale op (afhankelijk of je het visum zelf regelt of via de visumcentrale).

Voor kinderen tot en met 15 jaar geldt er geen visumplicht mits zij met hun ouders meereizen 

NB: Op het moment zijn er vertragingen bij de aanvraag van het e-visum voor Kenia. Verwerkingstijden kunnen daarom niet gegarandeerd worden of de aanvraag wordt geannuleerd. Wij adviseren u het visum on arrival aan te vragen. De kosten hiervoor bedragen $ 51 USD. Hiervoor dient u dollars mee te nemen. 

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar CIBTvisas in den Haag (voor Nederlandse paspoorthouders) of Visumcentrale Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag. 

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
CIBTvisas – Den Haag
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
Postbus 90458 / 2509 LL
+31 (0) 70 31 50 212  
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
info@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00 
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€29,- (algemeen*)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€56,50 (algemeen*)

*Dit zijn de kosten die de Visumcentrale rekent, in sommige gevallen zijn deze kosten hoger of lager. De Visumcentrale berekent ook consulaire kosten, kijk voor de actuele prijzen op de website van de visumcentrale.

Hulp bij invullen van het visumformulier:
  • Ga naar www.ecitizen.go.ke
  • Klik op 'Create an account' rechts bovenin en selecteer 'eVisa Visitors' 
  • Vul de gegevens in
  • Je krijgt een e-mail om je account te bevestigen
  • Als je bent ingelogd selecteer je 'Department of Immigration Services'
  • Selecteer 'Make Application'
  • Selecteer 'Kenyan Visa'
  • Selecteer ‘Apply for a Single Entry Visa’
  • Lees de instructies goed door en selecteer ‘Apply now’
  • Vul bij tabblad 1 ‘Traveler information’ je persoonlijke gegevens in volgens je paspoort
  • Vul bij tabblad 2 ‘Nationality and Residence’ je nationaliteit en je adres in
  • Vul bij ‘place of issue’ de plaats van afgifte van je paspoort in
  • Vul bij ‘date of issue’ de datum van afgifte van je paspoort in
  • Vul bij ‘issued by’ de instantie/persoon van afgifte van je paspoort in
  • Vul bij ‘Reason for Travel' in: 'Tourism'
  • Vul bij ‘Proposed date of entry’ de datum in dat je op reis gaat (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Kenia daadwerkelijk binnengaat)
  • Vul bij ‘Proposed date of departure’ de datum in dat je weer aankomt in Nederland (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Kenia daadwerkelijk verlaat)
  • Vul bij 'Full names and addresses of Hotels...' het 'Kenya Comfort Hotel, Nairobi' in. (Ook als je daar de eerste nacht niet verblijft)
  • Het adres: Kenya Comfort Hotel, Nairobi Central, Nairobi, Kenia +254737777777, comfort@kenyacomfort.com
  • Je komt aan op het Jomo Kenyatta Airport in Nairobi
  • Vul het volgende tabblad 5 ‘Travel History’ naar waarheid in
  • Uploaden van benodigde documenten:
    - Scan van je paspoort in kleur
    - Document met vluchtinformatie en 1e hotel (deze ontvang je ongeveer 4 weken voor vertrek)
    - Paspoort foto (mag niet dezelfde foto zijn als degene die in je paspoort staat, maximaal 500 bij 500 pixels)
    - Uitnodigingsbrief die je van ons ontvangen hebt.
  • Je kan het bedrag van $51 betalen met je creditcard 
  • Je krijgt geen bevestiging van de aanvraag, dus log een dag of twee hierna opnieuw in op www.ecitizen.go.ke om te kijken of de aanvraag is goed gekeurd, ook kan je dan je visum downloaden. Print dit uit en neem het mee op reis.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Temperatuur: Ondanks de ligging rond de evenaar is het in Kenia bijna nooit extreem warm. Overdag loopt de temperatuur op tot 25 à 30 °C, 's ochtends vroeg kan het fris zijn en 's avonds koelt het afhankelijk van de hoogte af tot 10 °C - 15 °C. Bij de Mount Kenya en aan de voet van de Kilimanjaro kan het koud en mistig zijn. Een warme trui, windjack en een goede slaapzak zijn hier dan ook zeer wenselijk, zeker in de wintermaanden juli en augustus.

Beste reistijd: vlak na de regentijd is het landschap groen en staan veel bomen en bloemen in bloei. Juni is daarom een perfecte maand voor een bezoek aan Kenia, je zit dan bovendien voor het hoogseizoen. Naarmate de droge tijd vordert, wordt het steeds warmer. Het landschap wordt geler en kaler. In de regentijd kunnen wel reizen ondernomen worden, maar moet rekening gehouden worden met slechte gesteldheid van de wegen, modderige kampeerplaatsen en (soms korte, maar hevige) regenbuien. De droge tijd is van december t/m maart en juni t/m oktober. April en mei wordt gezien als de lange regentijd en november is de korte regentijd.

Vervoer

vervoer

We maken de gehele reis gebruik van een safaritruck, het ideale vervoermiddel op ongeasfalteerde wegen in dit gedeelte van Afrika. In de truck is uitzicht op de omgeving en de dieren prima. De trucks die we tijdens deze reis gebruiken, hebben over het algemeen al een heel leven achter zich. Trucks van 30 tot 40 jaar oud zijn geen uitzondering. De wagens zijn doorgaans oersterk en beschikken niet over - voor Oost-Afrika - overbodige zaken als boordcomputers. Ze hebben echter wel heel wat te lijden op de slechte Oost-Afrikaanse wegen. Pech onderweg komt dan ook regelmatig voor, met name een lekke band. Onderweg wordt, als dit soort situaties zich voordoen, vaak gekozen voor provisorische oplossingen om het later verder te repareren. Kijk er dan ook niet van op als je de crew 's avonds, al sleutelend, onder de truck aantreft. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Tijdens onze reis vinden de overnachtingen plaats op verschillende hoogtes. De temperatuurverschillen kunnen soms groot zijn. Op sommige plaatsen kan het flink afkoelen na zonsondergang. Hiervoor dien je een warme slaapzak mee te nemen. Als het te warm is op andere plaatsen kun je hier altijd bovenop gaan liggen. Houd er rekening mee dat juli en augustus de Oost-Afrikaanse wintermaanden zijn. Het kan dan soms behoorlijk koud zijn. Overdag zal de temperatuur ook in deze wintermaanden aangenaam warm zijn. Je kunt onderweg kleren (laten) wassen.

Een broek of rok die heel kort is, kun je beter niet meenemen naar Kenia, want dit is overal ongepast.

In de parken kun je natuurlijk wel een korte broek dragen als het lekker weer is. Tijdens de schemering raden we iedereen om kleding met lange pijpen en lange mouwen aan te trekken i.v.m. eventuele muggen.

Hiervoor dien je een warme slaapzak mee te nemen. Als het te warm is op andere plaatsen kun je hier altijd bovenop gaan liggen. Houd er rekening mee dat juli en augustus de Oost-Afrikaanse wintermaanden zijn. Het kan dan soms behoorlijk koud zijn en het is daarom belangrijk om een aantal warme kledingstukken mee te nemen. ’s Avonds en in de ochtend is het dan op bijna alle plaatsen prettig om een fleece trui en een jack aan te kunnen trekken. Ook is het handig om een sjaal of doek (die je als sjaal kunt gebruiken) mee te nemen. Overdag zal de temperatuur ook in deze wintermaanden aangenaam warm zijn. Je kunt onderweg kleren (laten) wassen.

Wat heb je zeker nodig:

  • reisdocumenten: zie Paspoort & Visum
  • dagrugzak voor tijdens wandelingen en excursies
  • kleding: denk vooral aan laagjes, badkleding, een fleece trui of een jack voor wanneer het afkoelt, een sjaal of doek
  • handdoek (sneldrogend), strandhanddoek
  • toiletartikelen
  • schoeisel: stevige wandelschoenen met profiel (géén zware bergschoenen), slippers en sandalen of teva’s
  • accessoires: hoedje/pet, zaklantaarn of hoofdlamp, als je contactlenzen draagt, neem dan zeker ook een bril mee.
  • reisapotheek: DEET (tegen de muggen), zonnebrandcrème en aftersun lotion 
  • gele vaccinatieboekje met gele koorts vaccinatie
  • redelijk warme slaapzak (hoeft niet tot onder het vriespunt) 
  • moneybelt 
  • fototoestel (liefst met 200-300 mm lens)

Wat is handig om mee te nemen:

  • flightbag (beschermhoes voor rugzak of tas), ook handig tegen stof
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • verrekijker (speciaal voor de vogelliefhebbers!) 

Wat heb je niet nodig:

  • slaapmatje; wij hebben schuimrubberen matjes van ongeveer drie tot vijf centimeter dik (mocht je om bepaalde redenen een (zelfopblaasbaar) matje willen meenemen, dan kan dat uiteraard) 
  • klamboe (de tenten zijn voorzien van een muskietengaas en in hotels zijn, indien noodzakelijk, klamboes aanwezig)

Wat je niet mag meenemen

  • Met ingang van 1 september 2017 zijn plastic zakjes ten strengste verboden in Kenia. Ook bij aankomst in het land mag je geen plastic zakjes bij je hebben.

Fotografie, video en opladen

Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Tijdens de kampeerovernachtingen kun je niet opladen. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen of een powerbank.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 7.3
Vervoer 8.0
Overnachtingen 9.1
Reisroute 6.3
9 4 beoordelingen
  • 9 14-09-2019

    Carla

    Fantastisch mooie reis, een klein groepje met een enthousiaste en deskundige reisbegeleider, een super kok en zeer ervaren chauffeur. De magnificent 7 gespot en vele andere dieren in vier verschillende reservaten. Basic of met iets meer voorzieningen overnachten en met elkaar de maaltijd bereiden maken deze reis tot een onvergetelijke belevenis in het prachtige en gastvrije land Kenia.

  • 8 14-09-2019

    Ilse

    Prachtige reis met goede en fijne reisbegeleider en dito chauffeur en kok! Reis was m.i. mede een succes omdat we slechts met een groep van 8 (inclusief reisbegeleider) waren. Ideaal een kleinere groep zeker v.w.b. de bewegingsruimte in de truck. Met maximum aantal deelnemers zou het te krap zijn geweest in de truck.

  • 9 14-09-2019

    André

    Prachtige reis, kundige begeleiding en crew. 4 wildparken gedaan en naast big 5 nog vele andere bijzondere dieren gezien. De bezoeken aan verschillende stammen waren ook erg leuk. Wij hadden het voordeel slechts met 7 reizigers te zijn. Ik had er niet aan moeten denken deze reis in de beschikbaar gestelde safaritruck met het max aantal reizigers van 22 te moeten doen. Dat had echt niet gewerkt.

  • 10 14-09-2019

    Jan

    De reis was een aaneenschakeling van hoogtepunten. Prima in balans qua afstanden, rust en activiteiten. Ook het eten was prima.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf heden is het weer mogelijk om op reis te gaan naar een aantal landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor deze landen is aangepast van ‘oranje’ (niet-noodzakelijk reizen afgeraden) naar ‘geel’ (niet-noodzakelijk reizen mogelijk, let op risico’s). Wij hopen uiteraard dat meerdere landen in de wereld heel binnenkort ook weer opengesteld gaan worden.
    Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden voor de laatste updates over jouw droombestemming(en).

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Als ik nu een reis boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen. Indien je een reis boekt met vertrek tot 1 juli 2021, gelden de volgende voorwaarden:  

    • Kosteloos annuleren*
    • Gratis omboeken**
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed  
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting indien je annuleringsverzekering niet uitkeert*** 
    • Let op: de aangepaste voorwaarden zijn niet van toepassing op groepsrondreizen met internationaal gezelschap****
    * Tot 30 dagen voor vertrek, binnen de dertig dagen gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.

    ** Tot 5 dagen voor vertrek. Kosten die Airlines rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.

    *** Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.

    **** Heb je interesse in het boeken van een groepsrondreis met internationaal gezelschap? Neem dan contact met ons op om de boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.  

  • Wat zijn de huidige betalingsvoorwaarden?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 6 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom.

    Betalingen in Nederland graag naar:
    ABN AMRO rekening NL80ABNA0487171241

    Betalingen vanuit het buitenland naar:
    IBAN: NL80ABNA0487171241
    BIC: ABNANL2A
    ABN AMRO te Amsterdam

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis. Hieronder vind je de verschillen tussen een optie en een boeking.

    Optie Boeking
    Vrijblijvend
    Vrijblijvend
      Kosteloos
    Kosteloos
      Gratis annuleren
    Gratis annuleren
      Geldigheid
    Geldigheid Geen tijdslimiet tot optie laatste plekken bezet* Definitief
      Pakket ligt vast
    Pakket ligt vast
      Prijs ligt vast
    Prijs ligt vast
      Kamerindeling kiezen
    Kamerindeling kiezen
      Opvragen kosten extra's
    Opvragen kosten extra's
      * Laatste plekken op reis
    Laatste plekken op reis Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen
      Aanbetaling
    Aanbetaling
      Optie / boeking
    Optie / boeking Plaats optie Maak boeking

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.