MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Madagascar
  • 1Tijdbesparende binnenlandse vlucht
  • 2Bijzondere overnachtingen in Residence Madalief
  • 3Regelmatig twee overnachtingen op dezelfde plek, dus niet iedere dag reizen
  • 4Naast veel diverse wandelmogelijkheden zijn er ook nachtwandelingen mogelijk
  • 5Speciale eclipsreis met kans op meemaken van een complete zonsverduistering
  • 6Complete rondreis, inclusief een bezoek aan het ruige centraal-Madagascar
  • 7Bezoek aan het Ankarafantsika Nationaal Park
  • 8Bezoek aan het Andringitra gebergte
  • Dag 1 vlucht naar Antananarivo
  • Dag 2 naar Antsirabe
  • Dag 3 Antsirabe
  • Dag 4 naar Fianarantsoa
  • Dag 5 naar Isalo Nationaal Park
  • Dag 6 Isalo Nationaal Park
  • Dag 7 naar Andringitra
  • Dag 8 Andringitrabergen / vrije dag
  • Dag 9 naar Ambalavao
  • Dag 10 naar Antsirabe
  • Dag 11 naar Périnet (Andasibe Nationaal Park)
  • Dag 12 Périnet (Andasibe Nationaal Park)
  • Dag 13 naar Antananarivo
  • Dag 14 naar Ankarafantsika Nationaal Park
  • Dag 15 Ankarafantsika Nationaal Park / vrije dag
  • Dag 16 naar Mahajanga
  • Dag 17 Mahajanga / ringvormige eclips
  • Dag 18 Mahajanga / vrije dag
  • Dag 19 vlucht naar Antananarivo
  • Dag 20 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 21 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
MADPU

Madagascar eclips reis

Het meemaken van een eclips is altijd een bijzondere ervaring, zeker op één van de mooiste natuurbestemmingen van de wereld: Madagascar. Op 1 september 2016 zal o.a. op Madagascar een zogenaamde ringvormige eclips te zien zijn. Het gaat niet om een totale verduistering, maar om een ringvormige zon. Tijdens deze speciale eclipsrondreis krijg je de kans dit natuurfenomeen te ervaren aan de kust bij Mahajanga. De eclips is echter niet het enige hoogtepunt van deze rondreis. Madagascar bezit een unieke dieren en plantenwereld. Zoek tijdens deze Madagascar rondreis de zes soorten baobabs, rode bergen, sawa’s en Indische rijsttafel. Een harmonische mix waar je wel van móét houden.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Afrika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Entreegelden Ankarafantsika Nationaal Park
  • Entreegelden Isalo Nationaal Park
  • Entreegelden Andasibe Nationaal Park
  • Visum Madagascar (te betalen bij aankomst)
  • Toeristenbelasting Madagascar (te betalen bij aankomst)

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht naar Antananarivo Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema. Rond middernacht komen we bij ons hotel in de hoofdstand van Madagascar: Antananarivo, door de inwoners Tana genoemd.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Antsirabe We rijden met onze eigen bus naar Antsirabe, wat “plaats met veel zout” betekent. Deze plaats was in koloniale tijden een luxe kuuroord met natuurlijke warmwaterbaden. De Chinezen namen de riksja mee naar Madagascar, en in Antsirabe kun je die looptaxi, de ‘pousse-pousse’, nog overal nemen. Deze omgeving leent zich uitstekend tot wandel- en fietstochten, en in de stad kun je erg goed winkelen. De stad staat bekend om haar halfedelstenen en edelstenen. Neem een kijkje bij een van deze slijperijen, je kunt de stenen er ter plekke kopen.

  • foto paragraaf dag 2

     

    We verblijven twee nachten in Residence Madalief net buiten Antsirabe. Dit hotel is onderdeel van de stichting Madalief en is ontstaan vanuit het idee om werkgelegenheid en werkervaringplekken te creëren voor jongeren en alleenstaande moeders uit de omgeving, en om een inkomen te genereren voor de projecten aldaar.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Antsirabe Met een gehuurde fiets kun je de heuvelachtige omgeving verkennen. Het is ook mogelijk met onze eigen bus naar de kratermeren Tritriva en Andraikibe te rijden. Na een korte stop bij Lac Andraikibe maken we bij Lac Tritriva een wandeling van ongeveer een uur en bezoeken we het nabijgelegen dorpje.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Fianarantsoa Vandaag rijden we in een uur of 6 naar één van Madagascars interessantste steden: Fianarantsoa, in de volksmond ‘Fianar’ genoemd. Dit is hét centrum van de Betsileo bevolking van het land. Wandel naar de bovenstad met z’n nauwe stegen: daar heb je een prachtig uitzicht over de theeplantages en wijngaarden die de stad omringen. De wijn die daar verbouwd wordt kun je proeven in een restaurantje.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Isalo Nationaal Park Vandaag rijden we naar Isalo. Het landschap is overweldigend. Baobabs staan her en der verspreid in het rode landschap. Als we dichterbij Isalo komen, beginnen de eerste gele en roze rotspartijen in zicht te komen die tekenend zijn voor dat park. We overnachten twee nachten in een leuk hotel met zwembad.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Isalo Nationaal Park Het Isalo Park is een schitterend wandelgebied bestaande uit roze en gele zandsteen formaties, canyons vol met palmbomen en smalle riviertjes. Er zijn verschillende korte wandelingen mogelijk, bijvoorbeeld naar de Piscine Naturelle waar het heerlijk is om een duik te nemen in een natuurlijk zwembad met kristalhelder water te midden van tropische begroeting.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Via de hoogvlakte kun je deze wandeling verbinden met een wandeling van twee uur door het landschap met zandsteenformaties die je bij de cascade des nymphes brengt, twee kleine watervallen met heldere poelen waarin je je ook weer kunt opfrissen. Houd je van een pittige tocht, dan kun je (afhankelijk van de tijd van het jaar) ook in circa zes tot zeven uur van de Canyon des Singes, via een omweg met geweldige uitzichten, naar de Piscine Naturelle lopen (of andersom).

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Andringitra Uit de heuvels gehouwen rijstterrassen maken plaats voor granieten rotspartijen in een uiterst spectaculair landschap. Een rit van enkele uurtjes, waarbij we moeten overstappen in een vierwiel aangedreven safaritruck, brengt ons tot bij Camp Catta: een kamp met bungalows onderaan het Tsaranoro massief.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Andringitrabergen / vrije dag Vandaag kan je er met een gids op uit trekken en je aan verschillende wandelingen wagen. Er is een wandeling beneden in de vallei die zich focust op een heilig bos met ringstaartmaki's en uiteindelijk tot in het dorp leidt. Een zes uur durende wandeling brengt je tot bovenop de kameleonpiek, een rotspunt in de vorm van dit unieke dier. Zij die van een uitdaging houden en voor geen kleintje vervaard zijn, kunnen een spectaculaire tocht ondernemen tot bovenop het Tsaranoro massief.

  • foto paragraaf dag 8

     

    In onze zomermaanden (juni tot en met september) is het ‘s nachts zelfs soms onder het vriespunt. Warme kleding is dus noodzakelijk. De maaltijd nuttigen we binnen bij kaarslicht of buiten onder de sterrenhemel.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Ambalavao Vandaag kom je aan in Ambalavao, een bijzondere plaats. Hier wordt het beroemde Antaimoropapier gemaakt, met verse bloemen erin. Koop een pakje in één van de fabriekjes, het is een prachtig souvenir

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Antsirabe Vandaag is een lange reisdag door een prachtig gebied. We rijden door het heuvelachtige gebied van de Hooglanden met prachtige hoge rode huizen, Aziatisch uitziende mensen, graftombes en rijstvelden weer naar Antsirabe.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Périnet (Andasibe Nationaal Park) 's Ochtends vertrekken we naar Andasibe. De ongeveer vier uur durende rit voert langs kleine dorpjes en talrijke met rijst bebouwde terrassen, die je het gevoel geven in Azië te zijn beland. Onderweg stoppen we bij de mooiste uitzichtpunten. We overnachten in bungalows aan de rand van het tropische woud.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Périnet (Andasibe Nationaal Park) In Andasibe trekken we in kleine groepjes onder leiding van deskundige gidsen het woud in, op zoek naar de Indri-Indri, de grootste van alle lemuren. Na zonsopkomst moeten deze verbaasd ogende dieren eerst wat op temperatuur komen, waarna het tijd is voor hun territoriale roep die je kippenvel zal bezorgen! Maar er is meer te zien: kameleons in alle soorten en maten, vogels, kikkers en hagedissen. Het is zeer interessant om 's avonds met een gids te speuren naar nachtdieren. Hierbij is een goede zaklamp wel essentieel.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Antananarivo We gaan terug naar Antananarivo. je kunt hier door de oude stad wandelen en op zoek gaan naar souvenirs. In de supermarkt liggen bosjes vanillestokjes, hét exportproduct van Madagascar, maar ook andere specerijen die leuk zijn om mee te nemen. Je kunt er ook voor kiezen om vanavond een leerzame kookles te gaan volgen: een leuke manier kennis met de traditionele keuken van Madagascar!

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Ankarafantsika Nationaal Park Een pittige maar fantastisch mooie reisdag. We rijden noordwaarts en steken na enkele uren een spectaculaire bergketen over. Daarna dalen we richting het noordwesten en komen in de vruchtbare valleien die doorsneden worden door grote rivieren. We verblijven twee nachten in bungalows bij de ingang van het Ankarafantsika Nationaal Park.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Ankarafantsika Nationaal Park / vrije dag Dit prachtige park is een must voor natuurliefhebbers. Via makkelijke paden kan je tot diep in dit natuurgebied trekken op zoek naar sifaka’s, wolmaki’s, wezelmaki’s en maar liefst 130 soorten vogels. Daarnaast is dit droge woud de habitat voor typische bomen zoals olifantsvoet en baobab. Een boottocht over het meer brengt je in de buurt waar de Madagaskar zeearend nestelt.

  • foto dag 16

    Dag 16

    naar Mahajanga Een rit van een paar uurtjes brengt je tot in de bruisende kuststad Mahajanga. De baobab, die de boulevard aan de zee domineert, is naar men zegt meer dan 700 jaar oud. Deze wijk begint te swingen na zonsondergang. Vergeet zeker niet te proeven van de talrijke barbecues langs de promenade. Je slaapt drie nachten in een oase met zwembad in het centrum.

  • foto dag 17

    Dag 17

    Mahajanga / ringvormige eclips Vandaag zul je de in Mahajanga een ringvormige eclips meemaken. Het gaat niet om een totale verduistering, maar om een ringvormige zon. De eclips begint om 10.47 (lokale tijd), zal om 12.40 totaal zijn en eindigen rond 14.24. Totaal duurt de zonsverduistering 3 uur en 37 minuten.

  • foto dag 18

    Dag 18

    Mahajanga / vrije dag Op deze vrije dag zijn er tal van mogelijkheden. Zo kan er een uitstap gemaakt worden naar de Cirque Rouge, een kloof in de vorm van een amfitheater van rode, beige en purper gekleurde rotspartijen, geërodeerd in de meest vreemde vormen. Of kies je liever voor een dagje zonnebaden op een van de stranden ten noorden van de stad.

  • foto dag 19

    Dag 19

    vlucht naar Antananarivo In de ochtend keren per vliegtuig naar Tana terug waar je overnacht in het nu welbekende hotel.

  • foto dag 20

    Dag 20

    vlucht naar Amsterdam Je hebt vandaag ruim tijd om het bruisende centrum van Antananarivo te verkennen. Met name op de Avenue de la Liberté en de markten er omheen is er veel bedrijvigheid. Verder vind je in Tana een uitgebreide keuze aan leuke restaurants om je smaakpapillen te verwennen en genoeg winkeltjes om de laatste souvenirs in te slaan. Na het avondeten stappen we op de nachtvlucht naar Amsterdam.

  • Dag 21

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Chalet des Roses

     

    Chalet des Roses Dit vriendelijke hotel in het centrum van Tana heeft comfortabele en schone kamers. De eigenaars zijn van Italiaanse komaf en dat kun je merken in het restaurant dat in het hotel gevestigd is. De faciliteiten zijn o.a. een bar, restaurant en internet.

  • foto Guesthouse Residence Madalief

     

    Guesthouse Residence Madalief

    Puur Sawadee - overnachting Guesthouse Residence Madalief

    Dit guesthouse maakt onderdeel uit van de stichting Madalief en is ontstaan vanuit het idee om werkgelegenheid en werkervaringsplekken te creëren voor jongeren en alleenstaande moeders uit de omgeving. Op de hoogvlakten van Madagascar, ligt in een bosachtig gebied dit Guesthouse. Op het terrein van ruim anderhalve hectare bevindt zich een hotel bestaande uit 11 ruime kamers, met eigen sanitair en warm water. De kamers zijn gebouwd met lokale materialen en zijn geheel in Malagasy stijl gedecoreerd. Een eigen restaurant, een speeltuin en een jeugdherberg bevinden zich ook op het terrein.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Motel de l'Isalo

     

    Motel de l'Isalo Op de rand van het Nationaal Park van de Isalo zijn de bungalows van Motel de L'isalo gelegen. De bungalows zijn volledig gebouwd van plaatselijke, natuurlijke materialen. Er is een restaurant aanwezig die heerlijke regionale maaltijden op de menukaart heeft staan. Daarnaast is er een bar aanwezig die verschillende cocktails serveert en een zwembad.

  • foto Camp Catta

     

    Camp Catta Camp Catta is gelegen aan de voet van de Tsaranoro klif. Het kamp bestaat uit meerdere huisjes die verspreid staan over het gebied. De huisjes zijn traditioneel ingericht en perfect geïntegreerd met de natuur. Ieder huisje beschikt over een eigen badkamer. Verder is er een zwembad, bar en restaurant aanwezig.

  • foto Aux Bougainvillées

     

    Aux Bougainvillées Het hotel is gelegen in het centrum van het stadje Ambalavao. Het hotel beschikt over aparte bungalows verspreid over het terrein. De kamers zijn ruim en voorzien van een eigen badkamer. Op woensdag is er een wekelijkse markt, leuk om deze te bezoeken! Ook is er een eenvoudig restaurant aanwezig waar je zowel Franse als Madagassische maaltijden kunt bestellen.

  • foto Hotel Feon Ny Ala

     

    Hotel Feon Ny Ala Hotel Feon Ny Ala bevindt zich aan de inrijpoort van het prachtige Andasibe nationaal park, dicht bij een klein meertje. De natuur in dit gebied is prachtig, en dit hotel ligt op een ideale plek om die te verkennen. Vanuit je bungalow kun je het geroep van de indri-indri horen, de grootste soort van alle lemuren. De kleine bungalows zijn gemaakt en ingericht met lokale materialen en zijn voorzien van een veranda. Ze zijn eenvoudig, maar bieden alle noodzakelijk comfort zoals een douche en warm water. Het grote restaurant biedt goede lokale gerechten.

  • foto Gîte d'Ampijoroa

     

    Gîte d'Ampijoroa

  • foto Tropicana Hotel

     

    Tropicana Hotel


Info over accommodaties

De kwaliteit van de accommodaties tijdens deze vakantie in Madagascar is zeer wisselend. We overnachten voornamelijk in bungalows en hotels. Een aantal nachten slapen we in eenvoudige hutjes met gemeenschappelijke voorzieningen.Er wordt niet gekampeerd.

Vervoer

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen bus, die geschikt is voor de wegen in dit gedeelte van het land. We maken één binnenlandse vlucht.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Entreegelden Ankarafantsika Nationaal Park
  • Entreegelden Isalo Nationaal Park
  • Entreegelden Andasibe Nationaal Park

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 700 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Visum Madagascar (te betalen bij aankomst)€ 24,-
Toeristenbelasting Madagascar (te betalen bij aankomst)€ 10,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen, maar een positieve en zeer flexibele instelling zijn noodzakelijk. Er zijn verschillende wandelingen die worden aangeboden. De zwaarte verschilt enigszins per locatie. Je hoeft geen zeer ervaren wandelaar te zijn, maar dient wel over een redelijke conditie te beschikken. Het is met namen de warmte die sommige wandelingen zwaar kan maken. In Afrika lopen dingen soms anders dan we zouden willen of gewend zijn en Madagascar is hierop zeker geen uitzondering: het land is arm, wegen kunnen in slechte staat en soms zelfs onbegaanbaar zijn, de lokale timetable is anders dan de onze en vluchten kunnen op andere dagen of tijden vertrekken dan gepland. Binnenlandse vluchten kunnen soms wijzigen waardoor je een dag eerder of later moet vliegen. Indien het reisschema gewijzigd moet worden proberen we het programma vanzelfsprekend zoveel mogelijk intact te houden. Houd er ook rekening mee dat je individuele vrijheid tijdens de reis soms beperkt wordt omdat het in de parken verplicht is met een gids te lopen. Je loopt in groepjes van ongeveer zeven personen. Verder kunnen er tussen de te bezoeken gebieden relatief grote temperatuurverschillen zijn en staan we regelmatig vroeg op. Deze reis is bijzonder afwisselend, maar soms ook intensief! Door regelmatig twee nachten op dezelfde plek te overnachten wordt deze reis echter niet te zwaar. Voor eventuele ongemakken word je wel volop beloond met avontuur, prachtige natuur, veel kleine dieren als lemuren en kameleons en ongedwongen ontmoetingen met de vriendelijke bevolking. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Madagascar.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De munteenheid in Madagascar is de ariary. Een euro is ongeveer 2400 ariary (indicatie).

Welk geld meenemen

Het is in Madagascar niet mogelijk om met je reguliere bankpas geld op te nemen. Je kan alleen met enkele creditcards pinnen, en dan nog zeer beperkt. Het is dus aan te bevelen om contante euro's mee te nemen. Na aankomst in Antananarivo kun je euro’s wisselen. Wissel niet bij de bank op de luchthaven, want dit kost erg veel tijd. Bij onze agent kun je sneller en tegen een betere koers geld wisselen. Wanneer de reisbegeleid(st)er niet met je meevliegt, staat hij of zij in de aankomsthal op je te wachten en zal je vertellen waar en hoeveel je het beste kunt wisselen.

Creditcards

Creditcards zijn eveneens niet overal bruikbaar op Madagascar, dus neem je creditcard alleen mee als reserve betaalmiddel. Je kunt op Madagascar alleen met een VISA creditcard - zeer beperkt - pinnen. We wijzen je erop dat je je apart kunt bijverzekeren voor contanten. Op de verzekeringspagina in de brochure kun je hier meer over lezen.

Maaltijden

maaltijden

De maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Met name in Antsirabe, Diego Suarez en Nosy Bé is het een aanrader om in één van de sfeervolle restaurantjes te gaan eten. In het Andringitra Park kookt de beheerder van de gîte voor ons. Ook in Ankarana zal ook een kok voor ons het eten bereiden. De boodschappen voor Andringitra worden ingekocht door de reisbegeleiding en de chauffeur. De overige dagen kun je in het hotel of in een restaurant gaan eten. Geld voor fooien en eten wordt in een zogenaamde groepspot gestort, voor drankjes wordt een aparte dranklijst gemaakt.

Eten en drinken

Mineraalwater is vrijwel overal verkrijgbaar in grotere plaatsen. Frisdranken als Coca Cola en Fanta zijn overal te koop, evenals koffie en thee. Op een enkele plaats waar toeristen komen staan vaak verse vruchtensappen op de kaart, een absolute aanrader! In Madagascar wordt veel bier gedronken dat relatief goedkoop is.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal van Madagascar is het Malagasy, een taal met Indonesische invloed. Verder wordt er veel Frans gesproken omdat het een Franse kolonie is geweest.

Aanbevolen literatuur:

Leuk om te lezen: Salut Vazaha! Drie maanden lang trok reisbegeleidster Jolijn Geels in 1999 met haar vriend door Madagascar. Ze kiezen vier ver uit elkaar liggende reisdoelen: een rivierafdaling naar de Tsingy van Bemaraha, de treinreis van Fianarantsoa naar Manakara, een voettocht door de Tsingy van Ankarana, en een voettocht dwars over het Masoala schiereiland. De wetenschap dat in elk geval twee van die doelen moeilijk bereikbaar zijn schrikt hen niet af. Integendeel, die uitdaging maakt deel uit van het avontuur. Het relaas van alle belevenissen bevat veel achtergrondinformatie over de geschiedenis, de natuur en cultuur van Madagascar. Het land krijgt echter vooral kleur door de bonte stoet van ontmoetingen, die vaak luchtig en met humor, maar altijd vol respect beschreven worden. Sinds 1999 heeft Madagascar als toeristenbestemming aan populariteit gewonnen. Reizen is er eenvoudiger geworden, er zijn meer faciliteiten bijgekomen. Aan herkenningspunten zal het echter niet ontbreken indien je zelf een reis naar Madagascar gaat maken. Laat je overigens niet afschrikken door het buitengewoon avontuurlijke karakter van het boek ‘Salut Vazaha!’. Zonder dat je zelf zo ‘diep’ hoeft te gaan, zal het een verrijking zijn van je eigen ervaring in dit bijzondere land. ISBN 90-8539-051-6. Prijs: 18,95 euro Het boek is uitsluitend te bestellen bij Free Musketeers, zie www.freemusketeers.nl

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Madagascar reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na vertrek uit Madagascar nog zes maanden geldig is. NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Het visum voor Madagascar kun je na aankomst op de luchthaven in Antananarivo verkrijgen. De kosten hiervoor zijn 80,000 Ariary (omgerekend zo'n 24 Euro) + 10 Euro toeristenbelasting. Het bedrag kan in zowel Euro's als Dollars betaald worden; het eventuele wisselgeld krijg je terug in Ariary.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Madagascar is een groot land met verschillende klimaatzones. Wij doorkruisen ruwweg drie zones en krijgen daarom met flinke uitersten te maken. Antananarivo en Ambalavao liggen in de Centrale- en Zuidelijke Hooglanden. De regentijd duurt daar van november tot april. In de wintermaanden, van mei tot oktober, zijn de temperaturen overdag aangenaam en variëren van 18 tot 25 °C. 's Nachts kan het echter behoorlijk afkoelen, tot zelfs onder het vriespunt in juli en augustus. In Andringitra dat een stuk hoger ligt dan Ambalavao koelt het het gehele jaar door ‘s avonds af, zelfs tot onder het vriespunt in juli tot en met september. Ifaty en Isalo Park liggen in de westelijke zone. Ook daar valt de regentijd tussen november en april, maar in het zuiden valt er aanzienlijk minder regen dan in de Hooglanden. De rest van het jaar is het zeer droog en vaak erg warm. De temperatuur kan oplopen tot boven de 30 °C. Aan de kust waait doorgaans wel een verkoelend briesje. Périnet en Ranomafana liggen in het oosten, waar het gehele jaar door regen kan vallen. In januari, februari en maart is de regenval het zwaarst. Relatief droge maanden zijn mei, september en oktober. In de wintermaanden juli en augustus ligt de dagtemperatuur rond de 25 °C en is de vochtigheidsgraad relatief hoog.

Beste reistijd: In mei en juni is het landschap groen en staan veel bomen en bloemen in bloei. In de wintermaanden mei tot en met oktober heerst er overdag een aangename temperatuur maar zul je in de Hooglanden, in Andringitra en Montagne d’ Ambre’s avonds (en soms ook overdag) warme kleding moeten dragen. Naarmate de droge tijd vordert (september, oktober) wordt het wel steeds warmer. In de regentijd van medio november tot en met april kun je ook reizen en laat het eiland haar andere groene kant zien met uitbundig bloeiende planten en bloemen. Wel moet je in deze periode rekening houden met een slechtere gesteldheid van de wegen en (soms hevige) regenbuien.

Vervoer

vervoer

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen bus, die geschikt is voor de wegen in dit gedeelte van het land. We maken één binnenlandse vlucht.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Madagaskar is van noord naar zuid 1600 kilometer lang, en onze reis voert dan ook door verschillende klimaatzones. De overnachtingen vinden plaats op verschillende hoogtes. De temperatuurverschillen kunnen dan ook groot zijn, een reden waarom het handig is om `laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In Andringitra Nationaal Park koelt het bijvoorbeeld flink af na zonsondergang, in juli/augustus soms zelfs tot onder het vriespunt. Warme kleding en een goed regenjack zijn dus noodzakelijk! Houd er rekening mee dat het dragen van korte broeken en korte rokken niet de gewoonte is in steden. Tijdens de wandelingen in de parken kun je wel een korte broek dragen, hoewel muggen je het leven soms wel zuur kunnen maken. Een afritsbroek kan uitkomst bieden.

Wat je écht nodig hebt:

- Lakenzak - Zaklamp - Goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen zijn erg belangrijk. - Klein rugzakje voor de wandelingen en excursies - Zonnebrandcreme en muggenmelk - In enkele hotels zijn de klamboes niet van optimale kwaliteit, als je zeker mugvrij wilt slapen neem dan een klamboe mee - Het beddengoed in Madagaskar is dun, wil je verzekerd zijn van een warme nacht, neem dan een slaapzak mee in juli en augustus

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. De stopcontacten zijn als bij ons en je hebt dus geen wereldstekker nodig.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.