MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis met Dragoman door Tanzania, Malawi, Zambia en Zimbabwe
  • 1Op overland-avontuur in een internationale groep
  • 2Van de gebaande paden
  • 32-daagse safaritocht per kano over de Lower Zambezi rivier
  • 4Gamedrives in South Luangwa Nationaal Park
  • 5Ontspannen begin of eind op Zanzibar
  • 6Stadstour Stonetown en Specerijentour op Zanzibar
  • 7Bezoek aan de overweldigende Victoria watervallen
  • 8Kamperen op prachtige strandjes bij Lake Malawi
  • 9Oog in oog met de Big Five en vele andere dieren
  • 10Heel veel maaltijden inclusief in de reissom
  • 11Op bezoek in Kawaza village in South Langwa N.P.
  • Dag 1 aankomst Zanzibar
  • Dag 2 Zanzibar / stadstour Stonetown
  • Dag 3 Zanzibar / specerijentour en bezoek Nungwi
  • Dag 4 Zanzibar / vrije dag
  • Dag 5 ferry naar Dar es Salaam
  • Dag 6 via Mikumi Nationaal Park naar Iringa
  • Dag 7 naar Chitimba (Lake Malawi)
  • Dag 8 naar Kande (Lake Malawi)
  • Dag 9 Kande / vrije dag
  • Dag 10 naar Lilongwe
  • Dag 11 naar South Luangwa Nationaal Park
  • Dag 12 South Luangwa Nationaal Park / gamedrives
  • Dag 13 naar de Luangwa rivier
  • Dag 14 naar Lower Zambezi
  • Dag 15 Lower Zambezi (dag 1 van de 2-daagse kanotocht)
  • Dag 16 Lower Zambezi (dag 2 van de 2-daagse kanotocht
  • Dag 17 naar Livingstone
  • Dag 18 Victoria watervallen
  • Dag 19 Victoria watervallen
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/20
Reiscode
DMYDF

Op overland-avontuur van Zanzibar naar Vic Falls

Tijdens dit overland-avontuur door Tanzania, Malawi, Zambia en Zimbabwe reis je langs de hoogtepunten en meest afgelegen en ongerepte plekken van Afrika. Echt op avontuur houdt in dat je twee dagen met een kano door het Lower Zambezi N.P. trekt, op bezoek gaat naar een Zambiaans dorpje en de overweldigende Victoria Falls aanschouwt. Met Dragoman kom je dicht bij de lokale bevolking en meest ongerepte plekken van Tanzania, Malawi, Zambia en Zimbabwe. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Afrika specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 20 feb / 10 mrt
    Vol
    vinkje
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 29 apr / 17 mei
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 17 jun / 5 jul
    Beschikbaar
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 5 aug / 23 aug
    Vol
    vinkje
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 26 aug / 13 sep
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 2 sep / 20 sep
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 14 okt / 1 nov
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-
  • 21 okt / 8 nov
    Beschikbaar
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    GEN20 €251,- korting
    1255,-
    € 1004,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 26 feb / 15 mrt
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    € 1310,-
  • 4 mei / 22 mei
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    € 1265,-
  • 15 jun / 3 jul
    Beschikbaar
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    € 1265,-
  • 24 aug / 11 sep
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    € 1265,-
  • 31 aug / 18 sep
    Beschikbaar
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    € 1265,-
  • 7 sep / 25 sep
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    € 1265,-
  • 19 okt / 6 nov
    Beschikbaar
     
    Zanzibar - Vic Falls / verplichte Kitty: USD 830
    € 1265,-
  • 9 nov / 27 nov
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    € 1265,-
  • 30 dec / 17 jan
    Beschikbaar
     
    Vic Falls - Zanzibar / verplichte Kitty: USD 800
    € 1265,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 Dragoman crewleden en op verschillende plekken lokale gidsen
  • Met de ferry van/naar Zanzibar
  • Stadstour door Stonetown
  • Dagtocht naar specerijen plantages (incl. lunch) op Zanzibar
  • Bezoek aan Kawaza village in South Luangwa N.P.
  • Gamedrives in South Langwa Nationaal Park
  • 2-daagse safaritocht per kano door het Lower Zambezi N.P.
  • Bezoek aan de overweldigende Victoria watervallen
  • Bijzondere kampeerovernachtingen op de mooiste plekken
  • Kitty
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Snorkeltocht op Zanzibar
  • - Paardrijden bij Lake Malawi
  • - Helikoptervlucht over de Victoria watervallen

Route van Zanzibar naar Vic Falls

Route van Vic Falls naar Zanzibar

  • foto dag 1

    Dag 1

    aankomst Zanzibar Welkom op Zanzibar! Om zes uur in de avond ontmoet je de rest van de internationale groep en de crew van Dragoman.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Zanzibar / stadstour Stonetown Vandaag hebben we alle tijd om Stonetown te ontdekken tijdens een stadstour. De stad is een aaneenschakeling van slingerende lanen, ronde torens, deuren met houtsnijwerk, terrassen en prachtige moskeeën. Dompel je onder in deze unieke smeltkroes van de Arabische, Aziatische en Afrikaanse cultuur. 's Avonds kun je naar een van de gezellige nachtmarkten. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    Zanzibar / specerijentour en bezoek Nungwi Met een lokale gids duiken we de geschiedenis van Zanzibar in. We bezoeken specerijen plantages en leren hoe deze specerijen worden verwerkt. Daarna genieten we van een heerlijke lokale lunch. Daarna bezoeken we Nungwi, gelegen in het noorden van Zanzibar. Hier vind je prachtige witte zandstranden en helderblauwe zee. Geniet bij een van de vele restaurantjes van heerlijke visgerechten. 

  • foto dag 4

    Dag 4

    Zanzibar / vrije dag Vandaag heb je een vrije dag op Zanzibar. Je kunt genieten van het strand in Nungwi, gaan snorkelen of duiken. Ook kun je opzoek naar de rode franje apen in Jozani Forest. In Nungwi slapen we in een hotel vlakbij het strand.

  • foto dag 5

    Dag 5

    ferry naar Dar es Salaam We keren terug in Stonetown en nemen vanaf daar de ferry naar Dar es Salaam. De tocht met de ferry duurt ongeveer 2,5 uur. We rijden verder naar onze kampeerplaats nabij Dar es Salaam, waar je de rest van de middag vrij hebt. We kamperen op een camping met goede faciliteiten.

  • foto dag 6

    Dag 6

    via Mikumi Nationaal Park naar Iringa Er staan een aantal lange ritten op het programma om in Malawi te komen. We beginnen onze reis door de heuvels van het Mikumi Nationaal Park. Na een lange rit komen we aan bij onze camping. We kamperen op een werk-ranch ten zuiden van Iringa. 

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Chitimba (Lake Malawi) We laten Tanzania achter ons en na wat grensformaliteiten rijden we Malawi binnen. Tijdens het laatste stuk heb je prachtige uitzichten op Lake Malawi, waar we aan het eind van de middag arriveren. De komende nacht kamperen we op een prachtige plek op het strand. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Kande (Lake Malawi) Indien mogelijk kun je vandaag een bezoek brengen aan een van de vissersdorpjes in de buurt. Daarna rijden we verder langs het meer naar het zuiden. We kamperen op een prachtige plek aan het meer in Kande. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    Kande / vrije dag Lake Malawi is, met een oppervlakte van 30.000 km², nummer negen van de grootste meren ter wereld. Je kunt vandaag weer heerlijk relaxen bij het meer. Ook kun je verschillende wandelingen maken, watersporten beoefenen of paardrijden. 's Avonds is een potje strandvoetbal met de locals altijd leuk!

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Lilongwe We rijden verder naar de hoofdstad van Malawi, Lilongwe. Als we op tijd aankomen hebben we nog tijd om de sfeer van de stad te proeven op de markten. We kamperen op een camping met goede faciliteiten.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar South Luangwa Nationaal Park Het is alweer tijd voor het derde land van dit traject; Zambia. We rijden naar het prachtige South Luangwa Nationaal Park, waar we twee nachten gaan kamperen. Het is een van de mooiste parken van Zuidelijk Afrika en een paradijs door zijn vogelrijkdom, de aanwezigheid van leeuwen, giraffen, nijlpaarden en een zeer gevarieerd landschap. Als de tijd het toe laat, kunnen we in de middag nog een korte optionele gamedrive maken.

  • foto dag 12

    Dag 12

    South Luangwa Nationaal Park / gamedrives In de ochtend en in de late namiddag trek je per open jeep het park in om op zoek te gaan naar de vele katachtigen die het park rijk is. De ranger kan uitleg geven over alle sporen en dieren die je onderweg tegenkomt. Tijdens de lunch kan je verkoeling zoeken in het zwembad op de campsite. Tijdens de middag gamedrive genieten we van de prachtige zonsondergang.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar de Luangwa rivier Vandaag staat er een lange rit van ongeveer 9-10 uur op het programma naar het Lower Zambezi gebied. We kamperen vannacht op een camping bij de brug over de Luangwa rivier.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Lower Zambezi We rijden naar onze camping in de Lower Zambezi. Vanavond ontmoeten we onze gidsen die meegan op de tweedaagse kanotocht. We krijgen meer informatie over de tocht en kunnen vragen stellen. Vanavond gaan we vroeg naar bed, want de tocht begint morgen al vroeg!

  • foto dag 15

    Dag 15

    Lower Zambezi (dag 1 van de 2-daagse kanotocht) Vandaag begint de prachtige tweedaagse kanotocht over de Lower Zambezi rivier. We varen in tweepersoons kano's die we zelf vooruit paddelen. De gids zit in de voorste kano en leidt ons de weg. Onderweg krijgen we informatie over de flora en fauna in dit spectaculaire gebied. In de middag leggen we aan en dragen we de spullen naar een geschikte kampeerplaats, dit keer in het wild! We zetten de tenten op en maken samen een maaltijd klaar. Het uitzicht op de rivier is prachtig met zonsondergang. 

  • foto dag 16

    Dag 16

    Lower Zambezi (dag 2 van de 2-daagse kanotocht We worden al vroeg wakker door de geluiden van de natuur en de zon die opkomt. Na het ontbijt breken we het kamp op en springen we onze kano's weer in. We varen op een rustig tempo, zodat het voor iedereen goed vol te houden is. Tijdens de tocht hebben we kans op het zien van heel veel dieren zoals olifanten, buffels, leeuwen en apen. Vanaf het water kun je ze goed zien. 's Avonds zetten we ons kamp weer op midden in de natuur. Met dierengeluiden op de achtergrond vallen we heerlijk in slaap. 

  • foto dag 17

    Dag 17

    naar Livingstone Na het ontbijt breken we het kamp weer op en worden we opgehaald en naar onze vertrouwde truck gebracht. We hobbelen met de truck verder naar Livingstone, gelegen aan de Zambiaanse kant van de indrukwekkende Victoria watervallen. We kamperen op een camping met goede faciliteiten in Livingstone. 

  • foto dag 18

    Dag 18

    Victoria watervallen Vandaag steken we de grens over naar Zimbabwe. De Victoria watervallen behoren tot de meest fotogenieke ter wereld. Vroeg in het seizoen (t/m juli) stort de Zambezi zich hier zo’n honderd meter met donderend geraas naar beneden, over een 1½ kilometer brede afgrond. Later in het jaar is het volume veel minder, maar dan kun je juist de enorme kloof goed bekijken. Dit natuurgeweld resulteert in een constante waternevel boven de waterval, waardoor de lokale bevolking haar de bijnaam Mosy-oa-Tunya gaf: de 'rook die dondert'. De reisbegeleider informeert je over de vele optionele excursies die je hier kunt doen. 

  • foto dag 19

    Dag 19

    Victoria watervallen Afhankelijk van het vluchtschema heb je vandaag nog tijd voor optionele excursies bij de Victoria watervallen. Daarna zit het overland-avontuur door Tanzania, Malawi, Zambia en Zimbabwe er dan echt op. De truck reist verder, indien je het overland-avontuur wilt verlengen door Afrika, neem dan contact op met een van onze kantoormedewerkers. 

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Verblijf Dragoman Noord

     

    Verblijf Dragoman Noord Tijdens het traject Gondar - Addis Abeba (of visa versa) kampeer je 25% van de overnachtingen en verblijf je 75% van de overnachtingen in accommodaties. De accommodaties variëren van eenvoudig tot redelijk comfortabel. Tijdens de kampeerovernachtingen zijn de sanitaire voorzieningen zeer eenvoudig en gedeeld. 

  • foto Dragoman <i>Overland</i>truck

     

    Dragoman Overlandtruck De overlandtrucks van Dragoman reizen over drie continenten van Noord naar Zuid of van Oost naar West. Ze zijn speciaal gebouwd om van de gebaande paden te rijden. Kampeer- en kookmateriaal zijn aanwezig. De stoelen zijn voorzien van een gordel en zitten hoog zodat je onderweg goed uitzicht hebt. 


Info over accommodaties

We kamperen 80% van de reis en we slapen 20% in accommodaties. De voorzieningen op de kampeerplaatsen zijn zeer beperkt.

Vervoer

We reizen met de stoere overlandtrucks van Dragoman. Deze trucks zijn gemaakt om van de gebaande paden te reizen. Zo komen we op de mooiste plekken van de wereld. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 Dragoman crewleden en op verschillende plekken lokale gidsen
  • Met de ferry van/naar Zanzibar
  • Stadstour door Stonetown
  • Dagtocht naar specerijen plantages (incl. lunch) op Zanzibar
  • Bezoek aan Kawaza village in South Luangwa N.P.
  • Gamedrives in South Langwa Nationaal Park
  • 2-daagse safaritocht per kano door het Lower Zambezi N.P.
  • Bezoek aan de overweldigende Victoria watervallen
  • Bijzondere kampeerovernachtingen op de mooiste plekken

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 150 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Kitty$ 800,- of $ 830,-
Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 115,-
Fooien€ 100,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 195,-
Enkele voorbeelden:
- Snorkeltocht op ZanzibarUSD 40
- Paardrijden bij Lake MalawiUSD 90
- Helikoptervlucht over de Victoria watervallenUSD 152

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 1     Intensiteit: 4

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reizen deelnemen, maar een positieve en flexibele instelling zijn wel belangrijk. In Afrika lopen dingen soms anders dan je zou willen of gewend bent: wegen zijn vaak stoffig, vol kuilen en niet of weinig geasfalteerd, faciliteiten op kampeerplaatsen kunnen zeer beperkt zijn (alleen koud of helemaal geen water, hurktoiletten) en het lokale tijdsbesef is anders dan de onze. Indien we wild kamperen zijn er geen sanitaire voorzieningen. Tijdens de reizen zorgen wij voor tenten en voor de rest van de kampeer- en kookuitrusting. Alleen een slaapmatje, slaapzak, klamboe en eventueel een kussentje moet je zelf meenemen. Je dient je eigen tent op te zetten en af te breken.

Ook moet je er rekening mee houden dat je individuele vrijheid tijdens een safarireis minder groot kan zijn, dan je wellicht gewend bent en dat je meestal vroeg op moet staan. De reis is zeer afwisselend, maar ook intensief. Voor eventuele ongemakken word je wel volop beloond met avontuur, een prachtige omgeving, veel wild en soms ongedwongen ontmoetingen met kleurrijke stammen. Er zijn verschillende optionele wandeltochten. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname aan de reis, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in zowel Malawi, Zambia als Tanzania.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Tanzania is de Tanzaniaanse shilling de nationale munteenheid, in Malawi is dat de Malawi Kwatcha en in Zambia de Zambiaanse Kwatcha. In Zimbabwe is de Amerikaanse dollars over het algemeen de gebruikte valuta, maar zeker in Victoria Falls kan je ook met euro's betalen.Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

Contanten (€ of $) zijn overal het gemakkelijkst inwisselbaar, maar zijn niet gedekt bij verlies of diefstal. We wijzen je erop dat je je wel apart kunt bijverzekeren voor contanten. In Malawi en Tanzania kun je tegenwoordig op enkele plekken pinnen met je normale bankpas, maar in Zambia nog niet. We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen, maar neem zeker ook een deel in contante Euro’s en Dollars mee. Het is namelijk niet altijd mogelijk om te pinnen. De extra optionele excursies en entreegelden kun je namelijk in US dollars betalen. Het is handig om cash Amerikaanse dollars in coupures van 20 en 50 US$ op zak te hebben.

LET OP: Neem alleen US dollar biljetten van na 2006 mee. Oudere biljetten worden NIET geaccepteerd! We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard als reserve betaalmiddel mee te nemen.

Kitty
De Kitty betaal in cash je ter plekke. Dit bedrag is voor alle accommodaties, maaltijden tijdens het kamperen en alle vermelde activiteiten die als inbegrepen worden gezien. Dit geld zal door de bemanning in volledige openheid voor de groep worden beheerd. Met deze Kitty kunnen we flexibel reizen en zorgt voor voldoende waarde voor de reis door groepskortingen, lokaal kopen en iedereen kan precies zien hoe hun geld wordt uitgegeven. Eventuele verhogingen die nodig zijn voor de Kitty worden door de groep bepaald en het resterende geld wordt verdeeld en terugbetaald.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de reis zijn de volgende maaltijden ongeveer inbegrepen: 12x ontbijt, 15x lunch en 14x diner. Dit is een indicatie op basis van de overnachtingen. Tijdens het kamperen zijn alle maaltijden inbegrepen en in de meeste hotels en lodges wordt er voor ontbijt gezorgd. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Omdat we soms overnachten op een afgelegen locatie, is het in die gevallen vaak alleen mogelijk om op de camping, het guesthouse of het hotel te ontbijten en dineren.

Taal & Cultur

maaltijden

In Oost-Afrika worden minimaal 50 talen gesproken. Iedere stam heeft zijn eigen taal en deze taal is tevens hun primaire taal. Daarnaast spreken mensen die basisonderwijs hebben genoten veelal ook Swahili. Swahili is van oorsprong de taal van één van de 50 stammen, maar is gekozen tot nationale voertaal in zowel Kenia als Tanzania. Op de derde plaats spreken veel geschoolde mensen ook Engels. Als je het leuk vindt om voor vertrek iets meer te leren van het Swahili en je woont in de omgeving van Leiden raden wij je aan om contact op te nemen met Lowani Afrika Talencentrum: Gieterijstraat 10 2321 PM LEIDEN Tel/fax: 071-5146033 E-mail:tschipper@lowani.nl Website: www.lowani.nl Tijdens de cursus wordt vooral aandacht besteed aan uitspraak en conversatie.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Tijdens de Dragoman overland reizen gaan er twee Engelssprekende reisbegeleiders mee. De een is echt de leider en de ander is monteur. Beiden zijn ook chauffeur. Tijdens lange reisdagen zullen zij de plaats achter het stuur dan ook afwisselen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na vertrek uit Zimbabwe/Tanzania nog zes maanden geldig is. Verder dient je paspoort tenminste twee lege tegenover elkaar liggende pagina's te bevatten voor de visumstempels.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Tanzania en Malawi. Je kunt het visum aanvragen via via de Ambassade van Tanzania in Den Haag of Brussel of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Tanzania Hoewel het mogelijk is om een visum te verkrijgen aan de grens, adviseren wij al onze reizigers om vooraf het visum te halen. De dag dat we de grens oversteken tussen naar Tanzania is een lange reisdag (route Vic Falls-Zanzibar). Een visum aankopen aan de grens voor 20 reizigers neemt teveel kostbare tijd in beslag. Wij rekenen op je begrip.  

Je kunt ervoor kiezen het visum via de Visumcentrale, waarmee Sawadee samenwerkt, aan te vragen of om het visum zelf te regelen via de Ambassade van Tanzania in Den Haag of Brussel. 

Wanneer je ervoor kiest het visum zelf te regelen, bedragen de kosten voor een single entry visum €50,-. Kijk hier voor de openingstijden van de Ambassade in Den Haag en hier voor de Ambassade in Brussel. Let op: je hebt de volgende documenten nodig voor de aanvraag van het visum: paspoort met lege pagina’s, twee officiële pasfoto’s, kopie van je E-ticket (kopie van je Sawadee-factuur is voldoende) en een ingevuld aanvraagformulier (deze vind je hier). 

Malawi Sinds 1 oktober 2015 moet je ook voor Malawi een visum voor vertrek aanvragen. Dit kun je zelf online regelen via de Ambassade van Malawi in Brussel of laten regelen door de VisumCentrale. Als je ervoor kiest om het te laten regelen via de VisumCentrale komen er naast de kosten van het visum, €60,- bemiddelingskosten bij. 

Zambia en Zimbabwe Voor Zimbabwe en Zambia heb je een Kaza visum nodig dat aan de grens verkrijgbaar is. Dit visum (multiple entry) is 30 dagen geldig en de kosten hiervan bedragen eenmalig 50 USD. Dit is een visum voor zowel Zambia als Zimbabwe. Hiermee kun je tijdens de reis meerdere malen van Zimbabwe naar Zambia en vice versa reizen. Het voordeel hiervan is dat je de Vic Falls van beide kanten kunt bekijken en daar niet een apart visum voor aan hoeft te schaffen.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij invullen van het visumformulier voor Tanzania:

  • Het visum kan je online aanvragen op www.cibtvisas.nl 
  • Type of visa requested: vink ‘travel visa’ aan. 
  • Vul bij surname je achternaam in, vul bij first name je voornaam in. 
  • Vink bij ‘purpose of visit’ Leisure, Holiday aan. 
  • Vul bij ‘requested duration of stay’ 30 in.
  • Requested number of entries: vink ‘single’ aan. 
  • Type of passport: vink ‘Ordinary’ aan. 
  • Vul bij ‘issue date’ de datum van afgifte van je paspoort in. 
  • Vul bij ‘place of issue’ de plaats van afgifte van je paspoort in. 
  • Vul bij ‘employers address’ het adres van je werk in. 
  • Vul bij ‘arrival date in Tanzania’ de datum in dat je op reis gaat (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Tanzania daadwerkelijk binnengaat). 
  • Vul bij ‘departure date’ de datum in dat je weer aankomt in Nederland (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Tanzania daadwerkelijk verlaat). 
  • Vul bij ‘Your physical address while in Tanzania’ ‘L’Oasis Lodge, PO Box 1908, Arusha’ in (ook als je daar niet verblijft de eerste nacht). 
  • Vul bij ‘Budget available for your stay’ 1000 USD in.
  • Vink bij 'In case of transit: Do you have an entry permit for the final country of destination?' 'no' aan.
  • Onderteken het formulier en controleer of je alle benodigde documenten bij elkaar hebt.
  • CIBTvisas adviseert om de documenten te versturen via een veilige, traceerbare verzendmethode.

Hulp bij invullen van het visumformulier voor Malawi:

  • Het visum kan je online aanvragen via de website van de Ambassade van Malawi
  • Vul bij ‘date of arrival in Malawi’ de datum in dat je op reis gaat (ook al is deze datum anders dan de datum dat je Malawi daadwerkelijk binnen gaat).
  • Vul bij ‘address to which applicant is proceeding to’ het volgende adres in: Riverside Hotel, P.O. Box 1268 Lilongwe.
  • Vul bij ‘In case of Transiting, final destination’ Chitimba in.
  • Vul bij ‘date of arrival’ de datum van dag 6 in.
  • Vul bij ‘date of departure’ de datum in dat je van Chitimba naar Tukuyu reist op dag 11.
  • Vul bij ‘reason for proposed visit to Malawi’ in dat je met de reisorganisatie Sawadee een rondreis gaat maken door Zambia, Malawi en Tanzania.
  • Vul bij ‘duration of proposed visit’ 10 dagen in.
  • Vul bij ‘departure date’ de datum in dat je van Chitimba naar Tukuye reist in op dag 11.
  • Vul bij ‘Mode op transport’ Safaritrucks in.
  • Vul bij ‘Onwards passage booked for’ Tanzania in.
  • Vul bij ‘Meas at applicant’s disposal’ in hoeveel geld je ongeveer bij je hebt voor deze reis (contant en op je bankpas).

Ook bij het aanvragen van het visum voor Malawi zal gevraagd worden om een kopie van je e-ticket mee te sturen. In plaats daarvan is het meesturen van een kopie van je Sawadee-factuur voldoende.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Ruwweg zou je het klimaat in twee seizoenen kunnen indelen: het droge seizoen en de regentijd.

Het droge seizoen loopt van ongeveer mei tot november. In de Afrikaanse wintermaanden, van juni tot en met augustus, heerst er overdag een aangename temperatuur en ‘s avonds koelt het flink af. Met name op het Nyika plateau kan het erg koud worden. Kans op af en toe een korte regenbui is aanwezig. De wegen zijn meestal goed begaanbaar en het wild gaat meer rondtrekken. In de maanden september en oktober wordt het steeds warmer en wordt het landschap geler en kaler. In deze maanden kun je het wild soms net iets beter zien dan vlak na de regentijd.

In de regentijd tussen november en eind april zijn Zambia, Malawi en Zuid-Tanzania veel groener. Er staan veel bomen en bloemen in bloei. Het wild blijft goed zichtbaar en de periode is zeer geschikt voor vogelaars. Wegen kunnen soms moeilijk begaanbaar zijn. Vanaf november tot het midden van december is het de periode van de zogenaamde korte regens, met vooral ‘s nachts regenbuien. De rest van de dag is het afwisselend bewolkt en zonnig weer. Na de korte regens is het tot en met maart overwegend droog en heet, waarna het regenseizoen begint en tot begin mei loopt.

Door de ligging vlakbij de evenaar is de temperatuurschommeling in de loop van het jaar klein. Overdag loopt de temperatuur op tot 25 à 30 °C, 's ochtends vroeg kan het fris zijn en 's avonds koelt het afhankelijk van de hoogte af tot 10 °C. Houd er rekening mee dat het in een safari-truck koud kan zijn. Een warme trui, windjack en een sjaal zijn dan ook zeer aan te raden.

Vervoer

vervoer

We reizen met de stoere overlandtrucks van Dragoman. Deze trucks zijn gemaakt om van de gebaande paden te reizen. Zo komen we op de mooiste plekken van de wereld. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Onze reis voert door verschillende klimaatzones en de overnachtingen vinden plaats op verschillende hoogtes. De temperatuurverschillen kunnen dan ook groot zijn, een reden waarom het handig is om `laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Overdag waait er soms een frisse wind. Warme kleding en een goed regenjack zijn dus noodzakelijk! Houd er rekening mee dat het dragen van korte broeken en korte rokken niet op prijs gesteld wordt in sommige plekken op Zanzibar waar de bevolking het islamitische geloof aanhangt.

Wat je écht nodig hebt:

  • Slaapzak, lakenzak, slaapmatje en eventueel een kussentje (indien je reis kampeernachten bevat)
  • Klamboe
  • Sandalen of slippers
  • Dagrugzak (voor de 2-daagse kanotocht)
  • Comfortabele wandelschoenen
  • Hoofddeksel en zonnebril
  • Regenjas
  • Warme trui of fleece trui
  • Zwemkleding
  • Lange broek of rok en sjaal voor religieuze plaatsen
  • Sneldrogende reishanddoek
  • Zonnebrand, desinfecterende gel en anti muggen spray
  • Dagrugzak
  • Hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • Hoofdlamp met extra batterijen
  • Powerbank
  • Koolmonoxidedetector

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • Camera met extra batterij
  • heuptas

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link

Opladen kan niet tijdens de 2-daagse kanotocht. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.