MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Uganda
  • 1Actieve reis met diverse wandelmogelijkheden
  • 2Tijdens deze reis hoef je niet te kamperen
  • 3Bezoek aan Ziwa Neushoorn opvangcentrum
  • 4Optioneel uniek bezoek aan de berggorilla’s in Bwindi
  • 5Op zoek naar de chimpansees in Kibale Forest
  • 6Inclusief boottocht in Queen Elizabeth langs krokodillen en nijlpaarden
  • 7Vele ontmoetingen met de bijzonder open en vriendelijke bevolking van Uganda
  • 8Verblijf op een eiland in het sprookjesachtige meer, Lake Bunyonyi
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Entebbe
  • Dag 2 via Ziwa naar Murchison Falls Nationaal Park
  • Dag 3 Murchison Falls Nationaal Park / gamedrives
  • Dag 4 naar Hoima / gamedrives
  • Dag 5 naar Kibale Forest
  • Dag 6 Kibale Forest / vrije dag
  • Dag 7 naar Queen Elizabeth Nationaal Park
  • Dag 8 Queen Elizabeth Nationaal Park / gamedrives
  • Dag 9 naar de boomklimmende leeuwen van Ishasha
  • Dag 10 naar Bwindi
  • Dag 11 Bwindi / vrije dag
  • Dag 12 naar Lake Bunyonyi
  • Dag 13 naar Lake Mburo Nationaal Park / gamedrives
  • Dag 14 naar Kampala
  • Dag 15 nachtvlucht naar Amsterdam
  • Dag 16 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
UGK

Watervallen, jungle en gorilla's

Deze rondreis is een gevarieerde vakantie in Uganda. Alle wandeltochten zijn optioneel. Voor het bezoek aan de gorilla's is een goede conditie vereist. We kamperen niet tijdens deze reis maar overnachten in budget accommodaties. In Uganda reizen we in met vierwiel aangedreven minibusjes: ideaal voor moeilijk begaanbare wegen.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Afrika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Eénpersoonskamers zijn erg duur in Uganda omdat een single kamer even duur is als een tweepersoonskamer. Hierbij komt dat we bij Lake Bunyonyi, Lake Mburo en Murchison Falls vanwege de kleinschalige accommodatie geen éénpersoonskamer kunnen garanderen.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • 13 ontbijten
  • Bezoek aan Ziwa Neushoorn opvangcentrum
  • Game drives en entreegeld voor 2 dagen Murchison Falls NP
  • Bootsafari op de Nijl in Murchison Falls NP
  • Game drives en entreegeld voor 2 dagen Queen Elizabeth NP
  • Boottocht op het Kazinga kanaal in Queen Elizabeth NP
  • Game drives en entreegeld Lake Mburo NP
  • Nederlandstalige of lokale reisbegeleiding
  • Visum Uganda
  • Moeraswandeling bij Bigodi
  • Wandeling in Lake Mburo
  • Boottocht bij Lake Mburo
  • Fooien

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht Amsterdam – Entebbe Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema. We vliegen met Turkish Airlines met een overstap in Istanbul. Vanaf de luchthaven rijden we naar ons hotel in Entebbe of Kampala.

  • foto keuzeprogramma dag 1

    Optioneel

    Internationale vluchten met KLM We vliegen met Turkish Airlines, met overstap in Istanbul. Wil je liever rechtstreeks vliegen (met een korte tussenstop in Kigali) met KLM, kies dan voor dit keuzeprogramma. Mocht er geen beschikbaarheid zijn in de juiste boekingsklasse, dan nemen we contact met je op. Inclusief transfers.

  • foto dag 2

    Dag 2

    via Ziwa naar Murchison Falls Nationaal Park We reizen naar het grootste nationale park van Uganda: het Murchison Falls NP in het noordwesten van het land. Onderweg brengen we eerst een bezoek aan Ziwa Rhino Ranch. In deze ranch worden neushoorns opgevangen en beschermd, want er wordt nog steeds op deze dieren gejaagd. Je maakt een safariwandeling met een gids zodat je de neushoorns van dichtbij kunt zien. We overnachten twee nachten in vooropgezette tenten net buiten Murchison Falls NP.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Murchison Falls Nationaal Park / gamedrives Murchison Falls NP is één van de hoogtepunten tijdens de reis. We maken verschillende safari's door het park en je zult versteld staan van de prachtige vergezichten terwijl je op zoek gaat naar leeuwen, giraffes, olifanten en luipaarden. Tijdens een boottocht kom je vlakbij de Murchison Falls (de watervallen waar het park naar vernoemd is) en zie je vele krokodillen en nijlpaarden. Met een beetje geluk zie je zelfs de bijzondere schoenbekooievaar of badende olifanten.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Hoima / gamedrives Voordat we vertrekken, maak je nog een laatste avontuurlijke gamedrive in het Murchison Falls NP. Het einddoel van vandaag is de gemoedelijke plaats Hoima. Op weg hier naartoe heb je mooie uitzichten op heuvelachtige landschappen en bananenplantages. Aan het einde van de middag is er volop leven in Hoima. Ga zeker even naar de lokale markt waar je een goed beeld krijgt van het leven van de lokale bevolking.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Kibale Forest Je staat vroeg op voor een mooie rit naar Kibale Forest: het leefgebied van de chimpansees. Vanaf hier worden diverse wandeltochten georganiseerd. In Kibale Forest zie je niet alleen chimpansees, maar ook andere apen, zoals olijfbavianen, roodstaartapen en grijswang-mangabees. Soms kun je de chimpansees al horen roepen en met enige regelmaat zie je unieke vogelsoorten en apen op de overnachtingsplek. Je slaapt twee nachten in simpele en sfeervolle hutjes aan de rand van het regenwoud.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Kibale Forest / vrije dag Als je voor de optionele chimpansee trekking (vandaag of morgenochtend) hebt gekozen, loop je dwars door het oerwoud en ga je af op de geluiden en op de voedselresten die ze achterlaten. Naast de chimpanseetrekking kun je mooie wandelingen maken langs enkele van de kratermeren of lekker relaxen op de overnachtingplaats. Het is een absolute aanrader om de moeraswandeling bij Bigodi te maken.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Queen Elizabeth Nationaal Park Tussen Lake Edward en Lake George ligt het prachtige Queen Elizabeth Nationaal Park, dat gedomineerd wordt door duizenden euphorbia cactussen. Het Kazinga kanaal, dat beide meren met elkaar verbindt, heeft waarschijnlijk de grootste nijlpaarddichtheid van Afrika en er leven veel verschillende (water)vogels waaronder visarenden, pelikanen, kraanvogels en secretarisvogels. We overnachten twee nachten in een eenvoudige accommodatie buiten het park.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Queen Elizabeth Nationaal Park / gamedrives In de vroege ochtend maken we onze eerste gamedrive en hebben we de meeste kans om dieren te zien. Je vindt er onder andere olifanten, waterbokken, hartebeesten, wrattenzwijnen, boszwijnen en honderden kobs (antilopen). Zelfs leeuwen en luipaarden worden hier regelmatig ‘gespot’. In de namiddag maken we een spectaculaire bootsafari op het Kazinga kanaal. Als je gelukt hebt zie je zelf een zeldzame zadelbekooievaar of kuddes olifanten en buffels een bad nemen.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar de boomklimmende leeuwen van Ishasha We rijden naar het zuidelijkste puntje van Queen Elisabeth: Ishasha. Hier gaan we op zoek naar een wel heel bijzonder fenomeen: de boomklimmende leeuwen. In dit gedeelte van het park hebben de leeuwen zichzelf aangeleerd om bomen in te klimmen om op de warmste delen van de dag te schuilen tegen de zon. Een uniek gezicht. We overnachten in een hotel met zwembad.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Bwindi We verlaten het savanneplateau en rijden weer de heuvels in op weg naar Bwindi. Langzaam verandert het landschap in hoge beboste heuvels en graslandschap met kuddes koeien en geiten. Na ongeveer vier uur rijden door één van Uganda's mooiste gebieden arriveren we aan de voet van Gorilla-land, zoals men het hier ook wel noemt. We overnachten ofwel in een lodge met uitzicht op de bergen ofwel in het centrum van Kisoro.

  • foto keuzeprogramma dag 10

    Optioneel

    Gorillapermit Alleen met een gorillapermit kun je in Bwindi nationaal park op zoek naar gorilla’s. Dit doe je te voet onder begeleiding van een parkwachter. De kans op het zien van een gorillafamilie is 95%, waar je bij het vinden van de familie maximaal een uur mag blijven.

    LET OP Mocht je je paspoort moeten vernieuwen in de tussentijd, geef dan bij boeking je oude paspoortgegevens door en zodra je je nieuwe paspoort hebt, geef dan óók deze gegevens nog aan ons door. Neem in dat geval je oude én je nieuwe paspoort mee op reis! De minimumleeftijd is 15 jaar.

    Wij gaan de komende dagen onder begeleiding van deskundige gidsen te voet op zoek naar berggorilla’s. Een onvergetelijke en soms zware tocht waarbij je naargelang de locatie van de gorilla’s circa twee tot acht uur onderweg bent. Via een redelijk steile en soms gladde heuvel ga je op zoek naar de plek waar de gorilla's de laatste nacht geslapen hebben. Gebroken takken, platgedrukt gras en uitwerpselen vertellen welke kant ze op zijn gegaan op zoek naar voedsel. Dit spoor volg je via soms dikke begroeiing en paadjes van bosolifanten. Alle inspanningen zijn echter snel vergeten als je oog in oog staat met deze goedmoedige dieren. Er zijn verschillende gorillafamilies die bezoek mogen ontvangen. Per familie mogen acht mensen mee. Om de beschikbaarheid van de vergunningen te verruimen hebben we verschillende plaatsen, van waar we de gorilla's kunnen bezoeken. Er zijn verschillende mogelijkheden in het Bwindi NP en afhankelijk van beschikbaarheid van permits en data wordt bepaald waar we overnachten in de omgeving.

    * In sommige gevallen kan een tocht ter plaatse worden geannuleerd. Vaak kun je dan ter plaatse het geld van de permit terugkrijgen van de Ugandan Wildlife Association. De administratiekosten zijn echter niet meer terug te vorderen. Een reden om de gorillatrek af te gelasten is bijvoorbeeld wanneer je een voor de gorilla’s besmettelijke ziekte hebt, zoals zware verkoudheid of griep. De parkwachters zullen je dan de toegang tot het park weigeren. Indien je tijdens de gorillatrek voortijdig terugkeert, krijg je geen geld terug. In het uitzonderlijke geval dat de gorilla’s onvindbaar zijn, krijg je 50% van de permitkosten terug van de Uganda Wildlife Authorithy (Sawadee kan helaas niet verantwoordelijk worden gehouden voor teruggave of bemiddeling).
    * Regels tijdens een bezoek
    Er is een aantal regels waaraan iedereen zich moet houden om ervoor te zorgen dat een bezoek aan de gorilla’s zo min mogelijk hinder voor de dieren oplevert:
    - Praat niet te hard.
    - Alles wat je het park mee in neemt, neem je er ook weer mee uit. Laat niets achter.
    - Bewaar altijd een afstand van minimaal vijf meter tot de gorilla’s. Op deze manier voorkom je dat ze besmet raken met menselijke ziektes.
    - Niet eten, drinken of roken als je bij de gorilla’s bent.
    - Gebruik geen flits.
    - Beweeg je langzaam en maak geen plotselinge bewegingen.
    - Het bezoek bij de gorilla’s duurt maximaal een uur. Indien de gorilla’s nerveus of onrustig zijn, zullen de gidsen besluiten het bezoek eerder te beëindigen.
    - Luister altijd naar de gidsen.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Bwindi / vrije dag Vandaag gaan we op zoek gaan naar berggorilla’s. Een onvergetelijke en soms zware tocht waarbij je al naar gelang de locatie van de gorilla’s circa twee tot acht uur onderweg bent. Via redelijk steile en soms gladde heuvels ga je op zoek naar de plek waar de gorilla's de laatste nacht geslapen hebben. Gebroken takken, platgedrukt gras en uitwerpselen vertellen welke kant ze op zijn gegaan op zoek naar voedsel. Alle inspanningen zijn echter snel vergeten als je oog in oog staat met deze goedmoedige dieren! 

  • foto paragraaf dag 11

     

    Wil of kan je niet mee op zoek naar gorilla's. Geen nood in de prachtige, groene omgeving is veel te doen. Je kan mooie wandelingen te maken en op zoek gaan naar bavianen, meerkatten, verschillende soorten vlinders en vogels. Of wandel langs verschillende lokale dorpjes en maak zo het echte Ugandese leven mee.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Lake Bunyonyi Lake Bunyonyi is een sprookjesachtig meer, dat wordt omgeven door hellingen met bananenbomen en diverse dorpjes. In deze schitterende omgeving heb je de tijd om te ontspannen en te zwemmen. Verder kun je tijdens een wandeling of een tocht in houten kano's genieten van het uitbundige vogelleven. ‘s Avonds zie je de zon ondergaan achter de hellingen rond het meer. Je verblijft hier een nacht in grote safaritenten met bedden of in bandas (ronde huisjes) op het meer of aan de oever.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Lake Mburo Nationaal Park / gamedrives We vertrekken vroeg en rijden in vijf uur naar Lake Mburo, één van de kleinste wildparken van Uganda. Hier slapen we in eenvoudige safaritenten vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over het park. Je kunt bij het kamp bezoek krijgen van dik-diks, impala’s of zebra’s. De kans op het zien van zebra's, impala's en zelfs elandantilopen is hier erg groot. Deze dieren kunnen we tijdens deze reis enkel hier zien. In de namiddag maken we een gamedrive.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Kampala In de ochtend kan je een wandelsafari ondernemen. Het geeft een speciaal gevoel om tussen de dieren te wandelen. Natuurlijk gaat er een ranger mee. Vervolgens rijden we naar Kampala, de hoofdstad van Uganda. Nadat we Masaka zijn gepasseerd steken we weer de evenaar over. We overnachten in een comfortabel hotel in Kampala.

  • foto dag 15

    Dag 15

    nachtvlucht naar Amsterdam Vandaag heb je nog een hele dag om te genieten van de heerlijke Afrikaanse sfeer. Je kan een bezoek brengen aan één van Afrika's grootste markten: de Owino markt. Je kan naar het Mabamba moeras gaan om een korte boottocht te maken en op zoek te gaan naar de beroemde schoenbekooievaar. We overnachten in Entebbe voordat we terugvliegen naar Amsterdam.

  • Dag 16

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema. 

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Central Inn

     

    Central Inn Dit hotel is gelegen op ongeveer 10 minuten rijden van de luchthaven. Alle kamers zijn ruim met eigen badkamer. Er is wifi aanwezig. Het hotel heeft een mooie tuin. 

  • foto Hotel Kontiki

     

    Hotel Kontiki Hotel Kontiki is gelegen net buiten het centrum van Hoima. De rieten huisjes liggen in een prachtige Victoriaanse tuin en trachten zo een huiselijke omgeving te creëren. Er is WiFi aanwezig. Je kan heerlijk eten bij Gabbie's en/of een drankje doen bij Amooti's.

  • foto Simba Safari Camp

     

    Simba Safari Camp Deze budget accommodatie ligt vlak aan het Queen Elizabeth nationaal park. De ligging op een heuvel zorgt voor een spectaculair uitzicht op Lake George, Lake Kikorongo en de savanne. De sobere kamers zijn voorzien van een klamboe. Er is wifi in de publieke ruimtes.

  • foto Savannah Resort Hotel

     

    Savannah Resort Hotel Dit hotel ligt centraal tussen Bwindi Nationaal Park en Queen Elizabeth Nationaal Park. De banda's (ronde huisjes) zijn sober ingericht en hebben een eigen badkamer. Er is een zwembad aanwezig. We hebben voor dit hotel gekozen omwille van de strategische ligging.

  • foto Gorilla Valley Lodge

     

    Gorilla Valley Lodge Gorilla Valley Lodge ligt aan het Bwindi Impenetrable Forest. In het dal voor de lodge komen de berggorilla's soms eten. Vanaf het restaurant heb je een prachtig uitzicht op aan de ene kant het bos en aan de andere kant de landbouwakkers. De lodge beschikt over 12 kamers, gesitueerd in 6 blokjes van 2 kamers. De kamers zijn zo gebouwd dat elke kamer vrij uitzicht heeft op Bwindi Impenetrable Forest. De kamers zijn mooi ingericht en hebben vanzelfsprekend een eigen badkamer. Het water wordt verwarmd door middel van zonne-energie.

  • foto Bushara Island Camp

     

    Bushara Island Camp Bushara Island Camp is een duurzaam ecotoerisme resort midden in het meer van Bunyonyi op een 16 hectares groot eiland. Alle tenten zijn voorzien van water en hebben een klein terras. Ideale plek om even tot rust te komen.

  • foto Eagles Nest

     

    Eagles Nest We slapen hier in safaritenten. Iedere tent heeft een eigen badkamer met eco-toilet en bush-douche. Er is een centraal gebouw met receptie, restaurant en bar met mooi uitzicht over Lake Mburo NP. Er zijn slechts 10 tenten beschikbaar, dus een single kamer is vaak niet mogelijk.


Info over accommodaties

Tijdens de reis overnachten we in sfeervolle en vaak eenvoudige accommodaties, altijd op prachtige locaties! We overnachten in banda’s (Afrikaanse ronde hutjes), hutten (iets luxer), tented camps (voor opgezette hoge tenten met bed en vaak douchevoorzieningen), hotels of lodges. Op deze plekken heb je altijd een gewoon bed. Op sommige plaatsen is er alleen koud water of zelfs helemaal geen stromend water, en is het dus niet mogelijk om te douchen. Een enkele keer heb je ook gedeeld sanitair. Je kunt je wel altijd wassen met een teiltje water. Ook zijn toiletten soms hurk wc’s en zijn ze niet altijd perfect schoongemaakt. De accommodaties hebben vaak beperkte ruimte en bij grote groepen zijn we genoodzaakt om de groep te verdelen over twee accommodaties. De reisbegeleider brengt je hiervan op de hoogte. Een flexibele instelling is daarom erg belangrijk!

Vervoer

Tijdens de reis maken we gebruik van minibusjes. Dit zijn ruime vierwiel aangedreven busjes en iedereen krijgt een raamplaats. Je zit met maximaal zeven personen in een busje. De minibusjes hebben een open dak, zodat je met de safari’s een geweldig uitzicht hebt!

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 13 ontbijten
  • Bezoek aan Ziwa Neushoorn opvangcentrum
  • Game drives en entreegeld voor 2 dagen Murchison Falls NP
  • Bootsafari op de Nijl in Murchison Falls NP
  • Game drives en entreegeld voor 2 dagen Queen Elizabeth NP
  • Boottocht op het Kazinga kanaal in Queen Elizabeth NP
  • Game drives en entreegeld Lake Mburo NP
  • Nederlandstalige of lokale reisbegeleiding

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 550 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Visum Uganda$ 100,-
Moeraswandeling bij Bigodi$ 17,-
Wandeling in Lake Mburo$ 20,-
Boottocht bij Lake Mburo$ 20,-
Fooien€ 70,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen, maar een flexibele instelling is óók belangrijk: in Afrika lopen de dingen vaak anders dan gepland en het lokale tijdschema is anders dan het onze. In de route zit een aantal lange trajecten, die soms over slechte en hobbelige wegen gaan. Om de reis niet te zwaar te maken, verblijven we vaak twee nachten op een plaats. Alhoewel je tijdens deze reis niet kampeert, is dit absoluut geen hotelreis, maar een reis waarbij je in sfeervolle, simpele accommodaties verblijft, die passen binnen de sfeer van het land. De wandelingen zijn optioneel. Indien je de gorillatrekking wilt maken, dien je in goede conditie te zijn en je moet enkele uren achtereen kunnen lopen, waarvan ook gedeeltes heuvelopwaarts. De chimpanseetrekking is een stuk minder zwaar. Houd er rekening mee dat je individuele vrijheid tijdens een safarireis minder groot kan zijn dan je gewend bent. 

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Uganda.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De Ugandese munteenheid is de Ugandese shilling.

Contant geld

Je kunt zowel cash euro's en/of cash dollars meenemen. In Kampala is er een prima omwisselkoers voor zowel de euro als dollars. In de kleinere plaatsen is de koers voor de euro niet zo best (koers USD is beter). Je kan best je euro's in Kampala wisselen. Let er bij het meenemen van dollars goed op van welk jaar ze zijn (moet van 2006 zijn of nieuwer). De dollarbiljetten mogen ook niet beschadigd zijn. We raden je aan om minimaal 300 euro cash mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld geld pinnen. We wijzen je erop dat je je apart kunt bijverzekeren voor contanten. Zie de informatie over verzekeringen op deze site.

Creditcard/Pinnen

Pinnen kan in Kampala, Hoima, Kisoro en Masaka maar soms zijn de pin-automaten leeg en als er geen stroom is, werken ze niet. Hoewel steeds vaker geaccepteerd, kun je in Uganda nog lang niet overal terecht met je creditcard. In de steden en in luxe hotels en lodges worden ze wel vaak geaccepteerd. Daarom raden wij je aan om creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel.

Welk geld meenemen?

We raden aan om het grootste deel van het geld in contante Euro’s mee te nemen en een 1/3 deel ter plekke te pinnen. Een aantal bedragen dien je in cash US$ te betalen, het is daarom aan te raden om minimaal 150 US$ cash mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld geld pinnen. We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen. De meeste excursies kunnen betaald worden in UD$ of in Ugandese shilling.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de reis zijn alle ontbijten inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Op veel plekken zullen we gezamenlijk eten in het restaurant van de accommodatie waar we verblijven. Waar het mogelijk is zal de reisleider advies geven over nabijgelegen restaurants. Geld voor de maaltijden wordt door alle groepsleden in een eetpot gestort. Het bedrag voor deze pot is al inbegrepen in het onder bijkomende kosten genoemde bedrag aan persoonlijke uitgaven. Voor drankjes wordt een aparte dranklijst gemaakt indien gewenst, maar in de meeste gevallen kun je een drankje in de bar van de accommodatie krijgen.

Eten en drinken

De traditionele basisingrediënten zijn vlees en kip; tomaat, wortel en ui; peper en zout. Dit wordt gegeten met rijst, cassave, kookbananen of `chipsi' (frites). Op de markten wordt een grote verscheidenheid aan verse producten te koop aangeboden en vooral het assortiment tropische vruchten is uitgebreid; mango's, papaya's, ananas, guaves, bananen, kokosnoten en sinaasappels. Zolang het fruit nog ongeschild is, kun je het veilig eten.

Mineraalwater is overal verkrijgbaar. Het wordt verkocht in grote plastic flessen. Frisdranken als Coca Cola en Fanta zijn overal te koop, evenals koffie en thee. Houd er rekening mee dat je voor deze drankjes in de grote lodges tenminste het dubbele betaalt. Op de plaatsen waar veel toeristen komen, staan vaak verse vruchtensappen op de kaart; een absolute aanrader!

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal van Uganda is het Engels. Daarnaast wordt er Luganda, Swahili en vele lokale talen gesproken.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Uganda reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat bij aankomst in Uganda nog zes maanden geldig is. Verder moeten er nog twee lege opeenvolgende pagina’s in het paspoort zitten.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Het visum voor Uganda is verkrijgbaar op de luchthaven. Het visum kost $ 50,- en dient contant te worden betaald.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Door de ligging rond de evenaar heeft het grootste gedeelte van Uganda vrijwel het gehele jaar een aangenaam klimaat. Je kunt het land dan ook het hele jaar goed bereizen. De temperatuur ligt gemiddeld tussen de 22 en 27ºC. In hoger gelegen gebieden als Lake Bunyonyi is het altijd een aantal graden koeler en in de regenwouden regent het vaak. Beste reistijd: Het grootste gedeelte van Uganda is het gehele jaar door goed bereisbaar, maar in de regentijd kunnen sommige wegen slecht berijdbaar worden. De regentijd is van april t/m mei en van oktober t/m november. Meestal regent het 's nachts of valt er overdag gedurende korte tijd een fikse bui en is het daarna weer droog. Door de locatie rond de evenaar kan het in Uganda echter het gehele jaar door regenen. In de regentijd is het land nog groener dan anders en vaak kun je chimpansees goed zien omdat er veel vruchten aan de bomen zijn.

Vervoer

vervoer

Tijdens de reis maken we gebruik van minibusjes. Dit zijn ruime vierwiel aangedreven busjes en iedereen krijgt een raamplaats. Je zit met maximaal zeven personen in een busje. De minibusjes hebben een open dak, zodat je met de safari’s een geweldig uitzicht hebt!

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt.

Wat je écht nodig hebt

  • goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen
  • klein rugzakje voor de wandelingen 
  • goede zaklamp of hoofdlamp 
  • poncho of regenjas

Wat handig is om mee te nemen

  • klamboe (niet alle hotels hebben (goede) klamboes) 
  • (werk)handschoenen voor tijdens het klauteren tijdens de gorilla trekking

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig. Opladen kan niet tijdens de trektocht. Denk daarom aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 7.4
Vervoer 7.9
Overnachtingen 9.0
Reisroute 6.8
8 9 beoordelingen
  • 8 01-01-2015

    Gert Jan Klootwijk

  • 8 27-09-2014

    Wilma Ruting

    ik vond het een geweldige rondreis door alle dingen die ik gezien heb, maar ik vind wel dat sawadee niet goed was in informatie vooraf.

  • 8 27-09-2014

    Wilhelm De Zeeuw

  • 8 27-09-2014

    Linda Dreier Gligoor

  • 7 27-09-2014

    Rob Bovekerk

  • 8 27-09-2014

    Joris Van Der Sande

  • 8 27-09-2014

    Gert Jan Klootwijk

  • 9 20-12-2009

    Bert De Jong

    Een geweldige reis voor iemand die van de natuur houdt, en als bonus te maken krijgt met een aardige en gastvrije bevolking. De gorilla's zijn indrukwekkend en de vogels oogverblindend. Een echte aanrader.

  • 8 20-12-2009

    Gerry Van Rheenen - Knobbe

    Een reis naar Uganda is een reis naar het Paradijs: een groen en vruchtbaar Afrika, met gastvrije, vriendelijke, bijna verlegen bewoners. De chimpansee- en gorillatrack zijn een fantastisch en onvergetelijk avontuur. Wat een rijkdom aan flora en fauna. Land- en watersafari: je blijft je verbazen.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.