MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis India - Gujarat Pop-up
  • 1Afwisselende rondreis door het weinig bezochte maar zeer boeiende Gujarat
  • 2Bewonder de historische forten van Diu en Junagadh
  • 3Beklim net als vele pelgrims de heuvels van Palitana en Girnar met zonsopgang
  • 4Spot de unieke Aziatische leeuw in Gir National Park
  • 5Maak kennis met de stammen van de kleurrijke woestijndorpjes in de omgeving van Bhuj
  • 6Twee vrije dagen in Ahemdabad, werelderfgoed van UNESCO
  • 7Oog in oog met wilde ezels, wolven en hyena’s in het Wild Ass Wildlife Sanctuary
  • 8Bezoek aan een oud Hindoe-Koninkrijk met o.a. de zonnetempel van Modhera
  • 9Genoeg tijd om het fascinerende Mumbai te verkennen
  • 10Bezoek aan plekken waar cultuurliefhebbers hun hart op kunnen halen
  • 11Het gemak van een groepsreis met veel individuele vrijheid
  • 12Overnachtingen in zeer comfortabele hotels
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Mumbai
  • Dag 2 Mumbai / stadstour
  • Dag 3 via Anand naar Bhavnagar
  • Dag 4 via Palitana naar Diu
  • Dag 5 Diu / vrije dag
  • Dag 6 naar Sasan Gir / Gir National Park
  • Dag 7 via Somnath naar Junagadh
  • Dag 8 Junagadh / vrije dag
  • Dag 9 via Gondal naar Rajkot
  • Dag 10 via Ajrakhpur naar Bhuj
  • Dag 11 Bhuj / vrije dag
  • Dag 12 Bhuj / vrije dag
  • Dag 13 Bhuj / vrije dag
  • Dag 14 naar Bajana
  • Dag 15 via Modhera en Patan naar Ahmedabad
  • Dag 16 Ahmedabad / vrije dag
  • Dag 17 Ahmedabad / vrije dag
  • Dag 18 vlucht naar Mumbai / avondvlucht naar Amsterdam
  • Dag 19 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
IGUPU

Heilige bergen en kleurrijke stammen

Deze avontuurlijke Pop-Up reis voert je door Gujarat: één van de minder bekende, maar mooiste regio’s van India. We laten je kennismaken met bijzondere tempels, paleizen en traditionele stammen. Deze zeer boeiende regio wordt bewoond door een traditionele, kleurrijk geklede bevolking die je met open armen ontvangt. We maken een safari op zoek naar de bedreigde wilde ezel, bezoeken heilige bergen vol tempels en kunnen uren dwalen in smalle straatjes van verschillende vissersdorpjes vol oude versierde koopmanshuizen. Oftewel, deze reis door dit ongerepte deel van India is voor de échte India liefhebber een parel.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Lokale, Engelstalige reisbegeleiding (is tevens de gids)
  • Binnenlandse vlucht van Ahemdabad naar Mumbai
  • Treinrit van Mumbai naar Anand
  • Jeepsafari in Wild Ass Wildlife Sanctuary nabij Little Ran of Kutch
  • Jeeptocht in Gir National Park
  • Entreegelden Wildlife Sanctuary en Gir NP
  • Stadstour in Mumbai onder leiding van een gids
  • Wandeling langs UNESCO werelderfgoed in Ahmedabad onder leiding van een gids
  • Visum India (voor vertrek aanvragen) € 45,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 300,-)
  • Fooien
  • Optionele excursies
  • Entreegelden monumenten

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam – Mumbai Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst word je naar je hotel in Mumbai gebracht.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Mumbai / stadstour Vandaag heb je de hele dag de tijd om de grootste stad van India te ontdekken, vroeger bekend als Bombay. Deze stad zorgt meteen voor een vuurdoop dus neem rustig de tijd om alle indrukken in je op te nemen. Tijdens een stadstour neemt de gids je mee door deze chaotische stad en brengt hij je langs een aantal bijzondere bezienswaardigheden en leuke wijken. We verblijven twee nachten in de buurt van de sfeervolle wijken Colaba en Malabar waar je goed kunt eten, winkelen, beroemde tuinen kunt bezichtigen en over de boulevard kunt paraderen.

  • foto dag 3

    Dag 3

    via Anand naar Bhavnagar In de vroege ochtend nemen we de express trein naar Anand waar we voor de middag aankomen en onze weg in ongeveer 3,5 uur per bus vervolgen naar Bhavnagar. Onderweg maken we een stop bij Lothal, een van de belangrijkste archeologische vindplaatsen van de oude Indus-beschaving. Lothal stond ook bekend om zijn arteriële straten, microben van goud, ivor, aardewerk en ondergrondse waterafvoering. Aan het eind van de middag komen we aan in de havenstad Bhavnagar met zijn vele haveli's (gedecoreerde koopmanshuizen). We verblijven hier één nacht in een hotel met zwembad.

  • foto dag 4

    Dag 4

    via Palitana naar Diu Voordat we naar Diu afreizen kun je ervoor kiezen om vroeg op te staan om samen met de pelgrims de Palitana te beklimmen, op zo’n 50 km afstand gelegen van Bhavnagar. De heuvels van Palitana worden ook wel ‘Above of the Gods’ genoemd en zijn bedekt met 863 tempels gelegen in een groene omgeving. De torens van de tempels glinsteren door het vroege zonlicht en zorgen voor een adembenemend gezicht. De klim met 4000 treden duurt ongeveer twee uur, maar je moet ook weer naar beneden. Vergeet geen water mee te nemen, het is behoorlijk intensief!

  • foto paragraaf dag 4

     

    Na de optionele klim reizen we verder naar Diu, een klein eiland aan de kust van Gujarat wat bekend stond als het Gibraltar van het oosten. Het was een boeiende Portugese kolonie met als hoofdattractie het majestueuze fort. In de oude stad staan een aantal herenhuizen die behoorden tot de rijke kooplieden. De St Paul's kerk met zijn gotische gevel en het Nagar Sheth Haveli zijn ook de moeite waard om te bezoeken. Het kleurrijke Nagar Sheth is in Europese en Indiase stijl gebouwd met mooie balkons, stenen leeuwen en ingewikkelde bogen.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Diu / vrije dag Je hebt vandaag een vrije dag om naar eigen wens in te vullen. Je kunt verschillende katholieke kerken in Diu bezichtigen, relaxt langs het strand wandelen of het eiland per fiets verkennen. Ook het vissersdorpje Vanakbara aan de westkust is fascinerend. Vanakbara ligt tussen een bebost gebied en een kokosnootplantage in en vishandel is hier een dagelijkse bezigheid.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Sasan Gir / Gir National Park We rijden door naar Sasan Gir. Eenmaal aangekomen maken we een jeepsafari in het nabijgelegen Gir National Park op zoek naar de Aziatische leeuw. Dit is de enige plaats in Azië waar deze unieke diersoort nog in het wild te bewonderen is. Het heuvelachtige landschap is begroeid met droge bossen en er stromen talrijke rivieren doorheen. Daarnaast is het een paradijs voor nog meer diersoorten, zoals herten, wilde zwijnen, langoeren en luipaarden.

  • foto dag 7

    Dag 7

    via Somnath naar Junagadh We rijden vandaag richting Junagadh met een stop bij het direct aan zee gelegen Somnath. Dit stadje is een belangrijke historische plaats in de Indiase geschiedenis. De tempel van Somnath werd door indringers geplunderd, gereconstrueerd en vervolgens opnieuw geplunderd. Na het bezoek aan verschillende tempels in Somnath vervolgen we onze reis naar het noordelijker gelegen Junagadh. Een van de meest historische steden van India met een wirwar van smalle straatjes, kleurrijke bazaars en bijzondere gebouwen zoals het sprookjesachtige Mahabat Maqbara.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Junagadh / vrije dag Vandaag kun je bij zonsopkomst de heilige berg Girnar beklimmen, een uitgedoofde vulkaan met prachtige tempels. Het is een uitdagende klim van 900 meter via een pelgrimsweg. Om de tempels te bewonderen hoeft de hoogste top niet te worden bereikt. Na zo’n 4000 treden dienen de eerste (en mooiste) tempels zich al aan. Later op de dag bezoeken we Fort Uparkot. Binnen het complex van 20 meter hoge muren bevindt zich de Jama Mashid. Deze tempel is gebouwd van de resten van een door moslims verwoeste hindoetempel.

  • foto dag 9

    Dag 9

    via Gondal naar Rajkot Vandaag rijden we in ongeveer 2 uur naar het noordelijker gelegen Gondal waar we een bezoek brengen aan de Royal Garages. We bevinden ons tussen een collectie gerestaureerde vintage en klassieke auto’s: van sportwagens tot limousines en Amerikaanse auto’s tot voertuigen uit de Tweede Wereldoorlog. Ook bezoeken we Naulakha Palace, het oudste en tevens mooiste paleis in Gondal wat momenteel als museum aandoet. De ingang is via een hoge poort met klokkentoren. Na deze bezienswaardigheden vervolgen we onze weg naar Rajkot waar we één nacht zullen verblijven.

  • foto dag 10

    Dag 10

    via Ajrakhpur naar Bhuj In de ochtend bezoeken we de Rabari stammen in het dorpje Gautam Garh om een koemelkproces te aanschouwen. Vervolgens rijden we in ongeveer vier uur naar Bhuj. Onderweg maken we stops bij de ambachtelijke dorpjes Ajrakhpur en Bhujodi. Ajrakhpur is grotendeels opgeknapt na getroffen te zijn door de aardbeving in 2001. Vele inwoners zijn hier bezig met de textielproductie en het maken van prachtige handwerken. Ze laten graag zien hoe ze te werk gaan. We slapen drie nachten in een eenvoudige accommodatie in Bhuj.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Bhuj / vrije dag De komende drie dagen heb je veel tijd om Bhuj en haar omgeving goed te verkennen. Bhuj is de hoofdstad van het Kutch district wat ook wel bekend staat als woestijnachtig gebied. Ondanks dat de stad is getroffen door de aardbeving heeft het haar charme behouden en is het een van de meest sfeervolle steden van Gujarat en zelfs van heel India. De ommuurde stad is rijk aan oude koopmanshuizen, tempels en paleizen.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Bhuj / vrije dag Je hebt vandaag de hele dag de tijd om er op uit te trekken in de bijzondere omgeving van Bhuj. Te midden van het woestijnachtige gebied liggen kleine, schilderachtige dorpjes met een eeuwenoude geschiedenis waar het traditionele leven nog vrij puur is. In de dorpjes wonen verschillende bevolkingsgroepen zoals hindoes, moslims, landbouwers en vee nomaden. De stammen beschikken over hun eigen cultuur, kleding, tradities en ambachten. Ze houden zich voornamelijk bezig met textiel weven, pottenbakken of leer bewerken. De stammen slapen vaak in lemen hutten met zelfgemaakte
    dakbedekking.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Bhuj / vrije dag Je kunt vandaag nog een dag op ontdekking in Bhuj of omgeving. Liever even een dagje rust voordat we doorreizen? Plof neer op een terrasje en aanschouw het dagelijkse leven. Kun je geen genoeg krijgen van alle nieuwe indrukken? Breng dan een bezoek aan het spiegelpaleis Aina Mahal of het Parag Mahal museum, de voormalige thuisbasis van royalty’s. Ook heeft Bhuj een werkplaats waar handgemaakte houten schepen worden gemaakt. Geniet 's avonds van de zonsondergang bij de Great White Rann waar natuurwitte zoutvlaktes verspreid over honderden
    kilometers te bewonderen zijn.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Bajana In de vroege ochtend rijden we naar Little Ran of Kutch waar we inchecken in ons hotel voor de komende nacht. In de avond maken we een avondsafari in de Wild Ass Wildlife Sanctuary. Het gebied staat vooral bekend om de bedreigde wilde ezel die hier leeft, maar er is ook grote kans op het spotten van Indiase antilopen en gazelles. Andere dieren die in dit gebied voorkomen zijn de wolf, woestijnvos, jakhals, woestijnkat en hyena’s. Vogelliefhebbers zijn hier ook aan het goede adres. Pak je verrekijker bij de hand en spot flamingo’s, pelikanen, kraanvogels en ooievaars.

  • foto dag 15

    Dag 15

    via Modhera en Patan naar Ahmedabad Na het ontbijt reizen we verder naar Ahmedabad met enkele stops onderweg. Zo bezoeken we de Zonnetempel van Modhera, de hoofdstad van een oud Hindoe-koninkrijk met haar vele tempels, de bijzondere trapputten van Rani Ki Vav en een museum in Patola waar men traditionele sarees maakt. In de avond komen we aan in Ahmedabad, de grootste stad van Gujarat en tevens uitgeroepen tot UNESCO werelderfgoed.

  • foto dag 16

    Dag 16

    Ahmedabad / vrije dag Je hebt twee vrije dagen in de levendige hoofdstad van Gujarat. Een stad waar verval en bloei elkaar afwisselden en oud en nieuw nu samenkomen. De stad kent vele hoogtepunten van de islamitische bouwkunst zoals de Rani Sipri moskee, de Jama Mashid en de Sidi Bashir. Ook kun je hier prachtige witte jaintemples bewonderen in marmeren stijl. Een bezoekje aan de Sabarmati Ashram waar Gandhi de laatste 13 jaar van zijn leven heeft gewoond is ook de moeite waard.

  • foto dag 17

    Dag 17

    Ahmedabad / vrije dag Vandaag kun je een vroege ochtendwandeling maken en bijzondere wijken met prachtige koopmanshuizen bewonderen. Enkele wijken zijn niet veel anders dan een wirwar van smalle straatjes die uitkomen op een groot vierkant plein. Deze historische residentiële nederzettingen worden uitvoerig uitgelegd tijdens de wandeling. Verder kun je diverse moskeeën of hindoetempels bezichtigen die Ahmedabad rijk is. In de avond kun je in de omgeving rondlopen en het lokale leven rondom de Sabarmati rivier aanschouwen.

  • Dag 18

    vlucht naar Mumbai / avondvlucht naar Amsterdam Je hebt nog een vrije dag om naar eigen wens in te vullen. In de avond vliegen we naar Mumbai om vervolgens vanaf daar de nachtvlucht te nemen naar Amsterdam. Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema.

  • Dag 19

    aankomst Amsterdam

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto West End Hotel

     

    West End Hotel West End Hotel is gelegen op loopafstand van de gezellige Marine Drive-boulevard en de ideale uitvalsbasis om Mumbai te ontdekken. Het hotel beschikt over een restaurant waar internationale en lokale gerechten geserveerd worden. De kamers zijn comfortabel ingericht en voorzien van grote ramen met veel daglicht.

  • foto The Fern Resort

     

    The Fern Resort The Fern is een erg mooi gelegen dat beschikt over een breed scala aantal faciliteiten. Zo is er een mooi zwembad, fitnessruimte, bibliotheek, activiteitencenter en je kunt er een potje tafeltennis, volleyball of basketball spelen. Daarnaast is er een Multi Cuisine restaurant waar je heerlijk kunt dineren. De kamers zijn luxe ingericht en beschikken over een airconditioning, wifi en tv.

  • foto The Grand Highness

     

    The Grand Highness Je verblijft in Diu in een centraal gelegen hotel met luxe interieur en moderne voorzieningen. Alle kamers beschikken over airconditioning, tv, koelkastje en eigen badkamer. Er is wifi aanwezig en bij het restaurant waar je lokale gerechten kunt proeven.

  • foto Gir Birding Lodge

     

    Gir Birding Lodge De milieuvriendelijke lodge waar we in verblijven is dicht bij de ingang van Gir National Park gelegen, het huis van de Aziatische leeuw. De cottages en kamers beschikken allen over airconditioning en eigen badkamer. Vanaf de veranda heb je panoramisch uitzicht op de boomgaard en dus ideaal voor het spotten van verschillende vogels.

  • foto Leo Resorts

     

    Leo Resorts Leo Resort is gelegen in een erg mooie groene omgeving in de buurt van de Girnar berg. Het hotel beschikt over een zwembad, tuin indoor games en een restaurant. De kamers zijn voorzien van een airconditioning, minibar, tv en wifi.

  • foto The Fern Residency

     

    The Fern Residency The Fern Residency is gelegen nabij de Rajkot Railway station en het shopping district. Het hotel beschikt over een multi-cuisine restaurant en serveert lokale en internationale gerechten. Daarnaast beschikt het hotel over een fitnessruimte, coffee shop en een heerlijke spa. De moderne, comfortabele kamers beschikken over een airconditioning, tv, wifi en eigen badkamer.

  • foto Hotel Ilark

     

    Hotel Ilark Je verblijft in een centraal gelegen hotel in Bhuj. De hotelkamers zijn eenvoudig ingericht en beschikken over airconditioning, een tv, wifi en eigen badkamer. Het restaurant serveert lokale en internationale gerechten, maar je kunt uiteraard ook een hapje buiten de deur eten.

  • foto Royal Safari Camp

     

    Royal Safari Camp Het prachtig stenen complex van Royal Safari Camp is uniek gelegen. Het beschikt over een heerlijk zwembad waar je terecht kunt voor de nodige verkoeling. Ook is er een spa voor ontspannende momenten. Het gezellige restaurant heeft een lokale, Chinese en Indische keuken. De huisjes zijn mooi aangelegd en beschikken over airconditioning, tv, minibar en eigen badkamer.

  • foto Le Grande Residency

     

    Le Grande Residency Le Grande Residency is goed gelegen nabij Parimal Garden en de Ashram Road. Het hotel beschikt over een een multi cuisine restaurant met gerechten uit de Thaise, Chinese en Mexicaanse keuken. De ruime kamers zijn geschikt voor een goede nachtrust en zijn voorzien van airconditioning, tv en eigen badkamer.


Info over accommodaties

Tijdens deze reis overnachten we over het algemeen in goede hotels, dan weer iets luxer, dan weer iets eenvoudiger. In de hotels hebben we tweepersoonskamers met airconditioning en eigen badkamer.

Vervoer

Tijdens het grootste deel van de reis beschikken we over een eigen bus met airconditioning. Hierdoor kunnen we onderweg stoppen waar we willen en bovendien het lokale leven van dichtbij meemaken. De afstand tussen Mumbai en Bhavnagar wordt overbrugd per exprestrein.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale, Engelstalige reisbegeleiding (is tevens de gids)
  • Binnenlandse vlucht van Ahemdabad naar Mumbai
  • Treinrit van Mumbai naar Anand
  • Jeepsafari in Wild Ass Wildlife Sanctuary nabij Little Ran of Kutch
  • Jeeptocht in Gir National Park
  • Entreegelden Wildlife Sanctuary en Gir NP
  • Stadstour in Mumbai onder leiding van een gids
  • Wandeling langs UNESCO werelderfgoed in Ahmedabad onder leiding van een gids

Niet inbegrepen

Visum India (voor vertrek aanvragen) € 45,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 175 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 300,-
Fooien€ 75,-
Optionele excursies€ 60,-
Entreegelden monumenten€ 30,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Vanwege het grote cultuurverschil zijn een flexibele instelling en incasseringsvermogen noodzakelijk. In deze reis zitten een aantal langere reisdagen, die de reis zwaar kunnen maken. Door de kwaliteit van de wegen in India, de vele wegwerkzaamheden, files en langzaam verkeer kunnen korte afstanden in India veel tijd in beslag nemen.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in India.

vinkje Dengue , komt voor in India.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In de steden kun je pinnen met een pinpas en eveneens contante dollars of euro’s omwisselen in lokale valuta. In India worden creditcards alleen geaccepteerd in de luxe hotels en duurdere winkels. Daarom raden wij aan deze mee te nemen als reserve, maar niet als primair betaalmiddel.

We raden je aan om € 200,- cash mee te nemen, waarvan een deel in kleine coupures. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn.

NB: Accepteer geen vieze of gescheurde bankbiljetten; vooral Indiërs weigeren deze vaak aan te nemen.

Maaltijden

maaltijden

Alle ontbijten zijn bij de reissom inbegrepen. De rest van de maaltijden zijn voor eigen rekening. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Denkt men in het westen aan de Indiase keuken dan ziet men vrijwel altijd kerrie voor zich. In India is het woord ‘curry' de naam van een gerecht. Het kruidenmengsel dat in het westen kerrie heet wordt daar ‘masala' genoemd. De samenstelling van de masala verschilt al naar gelang de toepassing bij vis, vlees of groenten. Het Indiase vegetarisme wordt niet altijd even streng toegepast. Kip, lams- en schapenvlees wordt in heel India veel gegeten. Als bron van eiwit dienen ook allerlei soorten linzen (dal).

Bij een traditionele maaltijd heeft iedereen een blad (thali) met 3 tot 8 schaaltjes, waarin de verschillende gerechten worden geserveerd. De onderlaag van de gerechten is rijst, al of niet vergezeld van een van de vele soorten Indiaas brood (nan, chapati). Soms is er een zoet nagerecht. Er is een ruime keus in curries met roti (Indiase pannenkoek). Aan te raden zijn ook: masala dosa (een gerecht van krokante pannenkoek met aardappel-groentemengsel), puri (groentemengsel met een roti) en samosa's (gevulde deegkoekjes). Door de taalbarrière is het vaak lastig bestellen; een oplossing is dan om te vragen mee te mogen lopen naar de keuken en aan te wijzen wat je lekker vindt. De keuken in een Indiaas huis is een plek waar niet iedereen zomaar binnen kan lopen, omdat het bereiden van voedsel aan strenge eisen van reinheid moet voldoen. Zogenaamd Europees eten is in de grotere steden soms verkrijgbaar, maar wel duurder dan het typisch Indiase eten. Wees voorzichtig met vlees, zelfs in de duurdere restaurants. Men eet met de rechterhand, of met lepel en vork, maar nooit met de linkerhand, deze wordt als onrein beschouwd en alleen voor sanitaire doeleinden gebruikt.

Drink geen leidingwater. Overal zijn flessen mineraalwater, frisdranken en bier te koop. Let er wel op dat de dop goed verzegeld is. Thee is altijd veilig te drinken.

Taal & Cultur

maaltijden

Voor veel Indiërs is Engels de tweede taal. Omdat India vele talen kent spreken vele Indiërs ook Engels met elkaar. Het is dus vrij gemakkelijk om in India te communiceren.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze India - Gujarat Pop-up reis wordt begeleid door een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat bij aankomst in India nog zes maanden geldig is en nog 2 lege bladzijden naast elkaar heeft. 

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India.

Sinds augustus 2015 is het mogelijk om je visum voor India online aan te vragen indien je beschikt over de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Je kunt het e-visum aanvragen via de deze link.

Let op: Het e-visum is een double entry visum met een geldigheidsduur van een jaar waarbij je maximaal 90 dagen bij aankomst in India in het land kunt blijven. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. Je kunt het e-visum op zijn vroegst 120 dagen en tot uiterlijk 5 dagen voor vertrek aanvragen (controleer voor de actuele informatie de website). Je ontvangt binnen 76 uur een bericht dat je visumaanvraag geaccepteerd of afgewezen is (granted or not granted). Indien je aanvraag niet geaccepteerd is, kun je nog volgens onderstaande wijze (onder NB) alsnog je visum aanvragen.

Belangrijk: print de mail met de status van je visum aanvraag (granted) uit!

NB. Het is verplicht om je biometrische gegevens af te geven voor het verkrijgen van het visum. Deze zullen worden afgenomen bij aankomst op het vliegveld in India, waarna je een stempel ontvangt.

NB. Wanneer je voor of na onze reis langer in India blijft, en hierdoor in totaal langer dan 90 dagen in India verblijft of naar een gebied reist waar aparte permits benodigd zijn is het niet mogelijk om een e-visum aan te vragen. In dit geval dien je de visumaanvraag in te dienen bij VFS International. Ook kan je dit persoonlijk regelen bij de VFS in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Meer informatie vind je hier.

Je kan er ook voor kiezen je visum te laten regelen door de VisumCentrale, zij helpen je dan bij je aanvraag. Voor deze optie, klik hier.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij invullen van het visumformulier van India: 
  • e-Tourist Visa, 3 maanden
  • Double entry + aankomstdatum India + Tourism
  • Visible identification marks: Hier kan je lichamelijke kenmerken noteren, zoals haarkleur, kleur ogen, tattoeages, piercings o.i.d.
  • Profession / Employment: hier MOET de naam en het adres van de werkgever of opleidingsinstituut worden opgegeven. Een zelfstandige kan gewoon eigen naam en adres invullen.

    NB: Wanneer je hier ‘housewife’ of ’student’ invult, moet je bij G: Proffesion/Occupationdetails invullen: father of spouse. Vul vervolgens bij Employername/Business in: 'Not applicable'. Vul bij adres het werkgeversadres van je man in (mocht die nog werken). Als je beide met pensioen bent vul je 'Not applicable' in.

    NB: wanneer je werkzaam bent in een van de volgende branches en/of beroepen (media en/of grafische sector: omroep, pers, uitgever, journalistiek, design/vormgeving, beeldend kunstenaar etc.) kunnen aanvullende gegevens nodig zijn. Neem dan vóórdat je je visumaanvraag indient even contact op met het VisumBuro.
  • Vul bij ‘Reference name India’ de naam in van het eerste hotel zoals hieronder vermeld (ook al verblijf je er niet): Hotel Suncourt Yatri 8A/33,W.E.A Channa Market Karol Bagh, 110005 New Delhi Tel: +(91) - (11) - 25861395 Email: suncourtyatri@yahoo.co.in
  • De pasfoto moet voldoen aan de volgende vereisten:
    • JPEG formaat
    • Grootte: minimaal 10 KB, maximaal 300KB
    • De hoogte en de breedte van de foto moeten gelijk zijn
    • De minimale afmetingen zijn 350 pixels (breedte) x 350 pixels (hoogte)
    • Een duidelijke, recente foto; gehele gezicht zichtbaar, vooraanzicht, ogen open
    • Lichte of witte achtergrond, zonder schaduwen in het gezicht of op de achtergrond
    NB: De visumaanvraag kan worden afgewezen als de geüploade foto niet duidelijk is. 

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

De beste reistijd voor West-India is van oktober tot en met maart. Overdag kan de temperatuur dan oplopen tot 30 °C, ‘s avonds koelt het af en kan het zelfs koud zijn (5 graden). Vanaf april t/m juli is het een warme tijd (mei kan zelfs extreem zijn, met temperaturen boven de 40 graden). Tijdens de regentijd (in de maanden juni tot september) is het warm, benauwd en het regent regelmatig. Een rondreis door West-India is dan zwaarder, maar wel goed mogelijk. Het regent zelden de hele dag; meestal betreft het een enorme bui die hooguit een of twee uur duurt.

Vervoer

vervoer

Tijdens het grootste deel van de reis beschikken we over een eigen bus met airconditioning. Hierdoor kunnen we onderweg stoppen waar we willen en bovendien het lokale leven van dichtbij meemaken. De afstand tussen Mumbai en Bhavnagar wordt overbrugd per exprestrein.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Het is raadzaam om in India het lichaam zoveel mogelijk te bedekken. Passende kleding beschermt je niet alleen tegen de zon en de warmte, maar getuigt ook van respect voor de cultuur. Het contact met de lokale bevolking verloopt een stuk prettiger als je je aan de lokale normen en waarden weet aan te passen. Voor vrouwen beschermt het ook tegen ongewenste aandacht: vrouwen met blote schouders, in korte broek of rok, worden in India soms als seksueel uitdagend gezien. In India is het dus beter om een lange broek of rok en een T-shirt of blouse met lange mouwen te dragen. Ook voor mannen geld dat de schouders en bovenbenen (tot en met de knieën) beter bedekt kunnen zijn. Bedenk dat je bij heilige plaatsen en/of tempels er in ieder geval ‘netjes' uit moet zien; soms gelden er nog iets strengere kledingvoorschriften en moeten armen en benen helemaal bedekt zijn; soms moeten de vrouwen hun hoofd bedekken met een hoofddoek. Daarom is het voor vrouwen aan te raden een terplekke gekochte sari als omslagdoek altijd bij de hand te hebben. Comfortabele, lokale kleding is vrijwel in iedere plaats te koop. In de meeste hotels kun je je kleding laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus 
  • lakenzak 
  • dunne regenjas/windjack 
  • voor de winterreizen: warme trui/jas voor de avonden 
  • sandalen en gympen of wandelschoenen
  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • zonnebril / hoofddeksel
  • geprinte versie van je internationale e-ticket i.v.m. toegangscontroles op de Indiase vliegvelden
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet nodig hebt:

  • slaapmatje 
  • slaapzak

Fotografie, video en opladen

Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Daarnaast is het ook altijd handig om een Powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.