MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Java & Bali
  • 1Beleef de mooiste hoogtepunten van Java en Bali
  • 2Eén van de mooiste treinritten van Indonesië in het programma
  • 3Ontspannen meerdaags verblijf aan de noordkust van Bali
  • 4Overnachting aan de rand van de Bromo met prachtig uitzicht op de vulkaan
  • 5Kennismaken met de locals bij Candirejo, een typisch Javaans dorp
  • 6Mogelijkheid tot het beklimmen van de Ijen vulkaan
  • 7Veel vrijheid in het programma zodat je ook tijd hebt om er zelf op uit te trekken
  • 8Verblijf in sfeervolle en comfortabele hotels, vaak met zwembad
  • 9Het gemak van een groepsreis, goed geregeld en een vleugje avontuur
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Jakarta
  • Dag 2 aankomst Jakarta
  • Dag 3 Jakarta / Old Town; naar Bandung
  • Dag 4 Bandung / vrije dag
  • Dag 5 treinrit naar Wonosobo
  • Dag 6 via Dieng plateau en Telaga Warna naar Magelang
  • Dag 7 naar Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobudur
  • Dag 8 Yogyakarta / traditie en cultuur
  • Dag 9 Yogyakarta / stadstour Kotagede
  • Dag 10 treinrit naar de Bromovulkaan
  • Dag 11 naar Kalibaru
  • Dag 12 Kalibaru / Glenmore plantagegebied
  • Dag 13 Kalibaru / optioneel Ijen
  • Dag 14 naar Pemuteran
  • Dag 15 Pemuteran / vrije dag
  • Dag 16 Pemuteran / vrije dag
  • Dag 17 naar Ubud
  • Dag 18 Ubud / wandeltocht in de omgeving
  • Dag 19 Ubud / vrije dag
  • Dag 20 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 21 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
8/20
Reiscode
IJB

Boeiende tradities en natuurlijke schoonheid

Tijdens deze rondreis door Indonesië maak je kennis met de mooiste hoogtepunten van dit land in deze complete, scherp geprijsde reis. De eilanden Java en Bali bieden een enorme variatie aan bezienswaardigheden: het imponerende Jakarta, de paleizen van de sultansstad Yogyakarta. Tijdens de reis zie je de Borobudur, de Bromovulkaan en kun je tussen de sawa's (rijstvelden) door fietsen of wandelen. Op Bali kun je snorkelen in de azuurblauwe zee en rondstruinen in het kunstenaarsdorp Ubud.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 21 sep / 11 okt
    Beschikbaar
    vinkje

    Groepsreis Java & Bali: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  21 september 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  10
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  10*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    vrouw man
    39-48  39-48
    Deelnemer 3 & 4
    vrouw vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 5
    vrouw
    26-38
    Deelnemer 6
    vrouw
    26-38
    Deelnemer 7
    vrouw
    39-48
    Deelnemer 8
    vrouw
    56+
    Deelnemer 9
    man
    39-48
    Deelnemer 10
    vrouw
    39-48
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Beklimming Ijen:  6
    Snorkelen Menjangan Island:  9
    samenstelling
    Verleng je zomer €50,- korting
    1598,-
    € 1548,-
  • 19 okt / 8 nov
    Beschikbaar

    Groepsreis Java & Bali: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  19 oktober 2019
    Status van deze reis  Boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  2
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  18*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    vrouw vrouw
    26-38  26-38
    transpixtranspixtranspix
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Beklimming Ijen:  2
    Snorkelen Menjangan Island:  2
    samenstelling
    € 1648,-
  • 2 nov / 22 nov
    Beschikbaar

    Groepsreis Java & Bali: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  02 november 2019
    Status van deze reis  Boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  1
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  19*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1
    man
    56+
    transpixtranspixtranspix
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Snorkelen Menjangan Island:  1
    samenstelling
    € 1598,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 325,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandstalige of lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • Bootovertocht van Java naar Bali
  • Stadstour in de Old Town van Jakarta
  • Treinrit naar Wonosobo en de Bromo vulkaan
  • Wandeltocht naar het Dieng plateau en Telaga Warna (incl. entree)
  • Culturele dagen met rondleidingen in Yogyakarta
  • Bezoek aan de Borobudur (incl. entree)
  • Bezoek aan het Javaanse dorp Candirejo
  • Een unieke en onvergetelijke overnachting aan de rand van de Bromo met prachtig uitzicht
  • Bezoek Mount Bromo, Mount Batok en de Tengger zandzee (incl. entree)
  • Wandeling door het plantagegebied van Kalibaru
  • Bezoek aan de Balinese tempels Pura Beji en Ulun Danu
  • Wandeltocht in groene omgeving van Ubud
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Beklimming Ijen
  • - Snorkelen bij Menjangan Island
Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Jakarta Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Jakarta Welkom in Indonesië! Op de luchthaven worden we opgewacht door de reisbegeleider die tot het einde van de reis bij de groep blijft. Na aankomst rijden we naar ons centraal gelegen hotel waar we één nacht verblijven. Jakarta is een echte metropool: een drukte van jewelste, moderne wolkenkrabbers, musea, monumenten, winkelcentra en een wirwar aan verkeer. Afhankelijk van de vlucht heb je nog wat vrije tijd om de eerste indrukken op je in te laten werken.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Jakarta / Old Town; naar Bandung Na het ontbijt bezoeken we de bekende Old Town van Jakarta. Tijdens de wandeling leer je over de geschiedenis van de stad en wandel je onder andere langs het oude treinstation, de oude haven van het hindoeïstische koninkrijk, koloniale gebouwen die je zullen herinneren aan de Nederlandse geschiedenis in Indonesië, Nederlandse architectuur en het Fatahillah museum. In de middag rijden we langs theeplantages naar Bandung, waar we aan het eind van de middag aankomen. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel in de stad.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Bandung / vrije dag Vandaag heb je een vrije dag. Bandung staat bekend om de koloniale Hollandse huizen in art-deco stijl en is uitgegroeid tot een levendige, grote stad met prima winkel- en uitgaansmogelijkheden. Je kunt op eigen gelegenheid de stad verkennen en rondslenteren. Ook kun je een optionele excursie maken naar de Tangkuban Perahu en de Domas-krater. Dit is een actieve vulkaan dertig kilometer buiten de stad. Ook zijn hier warmwaterbronnen waar je kunt pootje baden.

  • foto dag 5

    Dag 5

    treinrit naar Wonosobo Na het vroege ontbijt vertrekken we naar het treinstation van Bandung om vervolgens op de trein te stappen naar Kutoarjo. De 7 uur durende treinrit is erg bijzonder en brengt ons door verschillende mooie landschappen van Java. Eenmaal aangekomen in Kutoarjo brengt de bus ons in 2 à 3 uur naar Wonosobo waar we begin van de avond aankomen. Wonosobo is de ideale overnachtingsplek voor een bezoek aan het Dieng Plateau. De rest van de avond is ter vrije besteding.

  • foto dag 6

    Dag 6

    via Dieng plateau en Telaga Warna naar Magelang We staan midden in de nacht op om de zonsopgang bij het Dieng plateau te bewonderen. De wandeltocht vanaf het beginpunt naar Sekunir Hill duurt ongeveer een half uur en bestaat uit trappen en verharde wegen. Boven geniet je van een adembenemend uitzicht op valleien en plantages terwijl de zon op komt. Vervolgens bezoeken we het unieke meer van Telaga Warna met haar kleurrijke tinten. Loop rond de Sikidang-krater en bezoek de Arjuna tempel. Een tempel zo magnifiek als Borobudur en Prambanan, maar dan nóg ouder. In de middag rijden we in 2 uur naar Magelang.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Yogyakarta / bezoek Candirejo en Borobudur Na het ontbijt rijden we naar het dorpje Candirejo, gelegen in de buurt van Yogyakarta. We verkennen de omgeving per fiets en maken kennis met de lokale bevolking. Hieronder lees je meer over deze bijzondere excursie. Na ons bezoek rijden we naar de volgende bezienswaardigheid van vandaag, de spectaculaire Borobudur, 's werelds grootste boeddhistische heiligdom. Een lange stenen trap leidt naar de vele plateaus, die met grandioze reliëfs versierd zijn. Het uitzicht vanaf het hoogste plateau tussen de stoepa’s is altijd indrukwekkend.

  • foto paragraaf dag 7

     

    In de middag vervolgen we onze weg in ongeveer anderhalf uur naar Yogyakarta. Yogyakarta, de sultanstad, is het eeuwenoude artistieke centrum van Java en is een vriendelijke, ontspannen stad. Het is een aanrader om tegen de avond wat rond te slenteren in de gezellige straatjes rondom Jalan Malioboro. We slapen 3 nachten in een hotel met zwembad.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Yogyakarta / traditie en cultuur Vandaag draait alles om traditie en cultuur. We bezoeken een authentiek batikproductiebedrijf waar we tijdens een workshop alles leren over de Batik kunst. In de middag lunchen we in een kunstgalerij die beheerd wordt door jonge kunstenaars. De galerij wordt gefinancierd door de winst van het restaurant, een goed doel op zich! Vervolgens krijgen we een rondleiding in de Bakpia-fabriek waar je een lokale snack kunt proeven. De laatste stop is bij een traditionele wever, waar je meer te weten komt over deze Indonesische traditie.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Yogyakarta / stadstour Kotagede Na het ontbijt gaan we naar Kotagede, de oude stad van Yogya, waar de geschiedenis begon, nog voordat het moderne Sultan's paleis werd gebouwd. In een traditionele becak, een Javaanse riksja, voel je de unieke en mystieke sfeer van de oudheid. In Kotagede mengde het Javaans-hindoeïsme zich met de islam, met een kleine Europese invloed. Dit maakt dit gebied heel bijzonder. Je zult ook getuige zijn van de overblijfselen van de aardbeving in 2006 die delen van de stad verwoestte. We eindigen bij een traditionele zilverfabriek waar je ’s middags eventueel een workshop kunt volgen.

  • foto dag 10

    Dag 10

    treinrit naar de Bromovulkaan Vroeg in de ochtend nemen we de comfortabele lokale trein vanaf Yogya naar Mojokerto. Gedurende 4 uur kun je genieten van mooi uitzicht op de omgeving. Eenmaal aangekomen rijden we in 3 uur naar Cemoro Lawang, het stadje aan de rand van de Bromo, waar we inchecken in ons hotel. Het voordeel van deze locatie is dat je de volgende ochtend niet ver hoeft te rijden naar de Bromo. Als de zon ondergaat boven de krater mag je dat absoluut niet missen. ‘s Avonds is het erg gezellig in het restaurant. Er wordt muziek gemaakt en bij kaarslicht heerst er een echte ‘chaletsfeer’.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Kalibaru We staan heel vroeg op om de zonsopgang bij de Bromo mee te maken. Met jeeps rijden we naar een spectaculair panoramapunt waar het uitzicht op Mount Bromo, Mount Batok en de Tengger zandzee adembenemend is. Daarna gaan we naar de zandvlakte om vervolgens de 245 trappen van de krater te beklimmen voor een spectaculaire ervaring. Eenmaal boven kun je het gerommel van de actieve vulkaan horen. Na een ontbijt en douche rijden we in ca. zeven naar Kalibaru. Onderweg is weer genoeg te zien. Ons koloniale hotel ligt heel bijzonder, tussen kruidnagel- en koffieplantages.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Kalibaru / Glenmore plantagegebied Vandaag zullen we ons bevinden op het platteland van Java. Na het ontbijt rijden we in zo'n drie kwartier naar de plantages van Glenmore. Hier bevindt zich de grootste koffieverwerkingsfabriek van Zuidoost-Azië. Naast koffie vind je hier ook cacao en rubberverwerking en vele planten zoals durian, suikerriet, kruidnagel, nootmuskaat en vanille. We wandelen en maken kennis met de donkere chocoladesmaak van de koffie die hier in dit vulkanische grondgebied groeit. Aanschouw het dagelijkse leven van de plantagearbeiders en vergeet uiteraard de koffie niet te proeven!

  • foto dag 13

    Dag 13

    Kalibaru / optioneel Ijen Vandaag kun je op je vrije dag door de plantages wandelen en zien hoe de verschillende gewassen verbouwd worden. De omgeving is schitterend, met felgroene rijstterrassen overschaduwd door een imposante vulkaan, maar het allerleukst is de lokale bevolking. Ook kun je heerlijk bijkomen aan de rand van het zwembad van ons hotel. Kom heerlijk bij van de afgelopen dagen en maak je helemaal klaar voor het volgende eiland dat we vanaf morgen gaan bezoeken, namelijk Bali.

  • foto keuzeprogramma dag 13

    Optioneel

    Beklimming Ijen / €90,00 Je kunt er vandaag voor kiezen om de Ijen te beklimmen. Voor dag en dauw vertrekken we per jeep naar één van de mooiste vulkanen: de Ijen. In ongeveer vijf kwartier loop je over een 3 kilometer steil zand/grindpad naar de kraterrand. Het is niet alleen de natuur, het kratermeer en de vulkaan die deze tocht bijzonder maken, maar het zijn vooral de zwaveldragers die je tegenkomt.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Pemuteran We staan vroeg op en rijden na het ontbijt naar de haven van Ketapang waar we de oversteek naar Bali zullen maken. In ongeveer 1 uur zal de veerboot ons bij het volgende eiland brengen. We rijden door een schilderachtige panorama van rijstvelden en Balinese dorpjes naar onze volgende bestemming Pemuteran. Pemuteran is een ontspannen dorp dicht bij het West Bali National Park. We verblijven drie nachten in een comfortabel hotel aan het strand.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Pemuteran / vrije dag Je hebt in Pemuteran twee vrije dagen om zelf in te vullen. Wat zeker een bezoekje waard is op je vrije dag, is het West-Bali National Park, ook wel Bali Barat National Park genoemd. Dit prachtig beschermd natuurgebied in het noordwesten van Bali is niet zo bekend onder vele reizigers. Zonde! Je waant je hier in een natuurlijke omgeving en bent even helemaal weg van de drukte. Het ongerepte park bestaat uit regenwoud, bossen, uitgedoofde vulkanen, droge savanne, zandstranden en koraalrif. 

  • foto dag 16

    Dag 16

    Pemuteran / vrije dag Vandaag heb je nog een volle vrije dag die je naar eigen wens in kunt vullen. Wat misschien een leuk idee is, is het bezoeken van Menjangan Island. Dit is de ideale plek om te snorkelen. Het koraalrif is hier prachtig en er zijn kleurrijke tropische vissen in overvloed. Zie voor meer informatie hieronder. Gelukkig blijven we ook in een mooi resort waar je heerlijk kunt ontspannen als je liever even uitrust in plaats van dingen onderneemt.

  • foto keuzeprogramma dag 16

    Optioneel

    Menjangan Island / €45,00 Je kunt er vandaag voor kiezen om een bezoek te brengen aan Menjangan Island. Duik in het verfrissende water en ontdek de adembenemende onderwaterwereld, want het koraal hier is o zo mooi. De boottocht en lunch zijn inclusief tijdens deze excursie.

    NB. Het minimum aantal deelnemers voor de excursie is 4 personen.

  • foto dag 17

    Dag 17

    naar Ubud Voordat we aankomen in Ubud maken we nog een aantal leuke stops. De eerste stop is bij de Pura Beji. Deze tempel is van zandsteen gebouwd en is gewijd aan Dewi, de godin van de rijst. Vervolgens maken we een stop bij de Candi Kuning-markt waar veel lokaal fruit te proeven is. Ook bezoeken we de Ulun Danu-tempel, de bekende watertempel aan het meer van Beratan. Eenmaal in Ubud heb je de avond vrij om naar eigen wens in te vullen. In de avond is het een zeer sfeervol plaatsje met veel leuke barretjes en restaurants. We verblijven hier drie nachten.

  • foto dag 18

    Dag 18

    Ubud / wandeltocht in de omgeving Het sfeervolle, schilderachtige kunstenaarsdorp Ubud is gelegen tussen de groene sawa’s en er is van alles te doen. Er zijn talloze winkels en galeries waar je souvenirs kunt kopen en musea met moderne Indonesische schilderkunst. We hebben genoeg tijd om ons onder te laten dompelen in de Balinese cultuur en de hoogtepunten in en rondom het stadje te bezichtigen.

  • foto paragraaf dag 18

     

    We trekken vandaag de rijstvelden in en maken kennis met de Balinese bevolking. We rijden vanaf het hotel naar Payogen Village, een kleine gemeenschap wat tevens de toegangspoort is tot de Campuhan Ridge walk. Hier heb je panoramisch uitzicht op de smaragdgroene rijstvelden en het nog ongerepte agrarische landschap. We wandelen en maken onderweg een stop bij Sari Organic, waar 100% biologische hapjes en drankjes geserveerd worden. Na een lokale lunch keren we terug naar het hotel.

  • foto dag 19

    Dag 19

    Ubud / vrije dag Ubud is dé plek om je eens uitgebreid te laten masseren, bijzondere tempels en musea te bezoeken of om eindeloos langs de vele winkels, handwerkplaatsen en markten te slenteren. Vandaag kun je doen wat je zelf wilt. Breng bijvoorbeeld een bezoek aan het bekende Monkey Forest. Dit is een apenbos met tempels waar meer dan driehonderd apen los tussen de mensen rondlopen. Ook kun je deelnemen aan een excursie die je langs verschillende kunstgalerijen van Ubud brengt. 's Avonds kun je in Ubud een dansvoorstelling bekijken in een paleis.

  • Dag 20

    vlucht naar Amsterdam Helaas, de rondreis zit er alweer op en waarschijnlijk is de tijd voorbij gevlogen! We beschikken vandaag nog over dagkamers aangezien we een avondvlucht hebben. Aan het einde van de middag rijden we naar de luchthaven om vervolgens in de avond op het vliegtuig naar Amsterdam te stappen. Voor de vluchtgegevens- en tijden verwijzen we je naar het kopje 'vluchtinfo'.

  • Dag 21

    aankomst Amsterdam

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 925,- tot € 1.025,-.

De reis begint in Jakarta en eindigt in Ubud.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Amaris Mangga Besar

     

    Amaris Mangga Besar Dit hotel ligt in het grootste winkelcomplex van Jakarta. De kamers beschikken over airconditioning, een eigen kluis, tv en eigen badkamer. Bij het restaurant kun je terecht voor Indonesische specialiteiten, maar je kunt natuurlijk ook een hapje buiten de deur eten.

  • foto Prama Grand Preanger

     

    Prama Grand Preanger Prama Grand Preanger is een elegant hotel waarbij een Art Deco stijl is gecombineerd met moderne technologie. Voor de nodige ontspanning kun je terecht bij het zwembad, de spa of het fitnesscentrum. Zin in eten? Het Preanger restaurant serveert zowel lokale als westerse gerechten en ook is er een gezellige lounge. De kamers waarin je verblijft zijn ruim, beschikken over een eigen badkamer en bieden uitzicht op de stad. Het treinstation van Bandung ligt op korte afstand rijden van het hotel.

  • foto Gallery Kresna

     

    Gallery Kresna Het Kresna Hotel is ontworpen in een koloniale en traditioneel Javaanse stijl. Zo vind je er onder andere schilderijen van een hedendaagse Indonesische kunstenaar. De kamers zijn eenvoudig ingericht en beschikken over een eigen badkamer. Ook is er een zwembad in de tuin aanwezig.

  • foto Atria Hotel

     

    Atria Hotel Het Atria hotel is gelegen in het hart van Magelang en op korte loopafstand van het strand. De kamers zijn uitgerust met airconditioning, zithoek, tv, minibar en eigen badkamer. Daarnaast is er een restaurant waar verschillende keukens geproefd kunnen worden, is een bar met live muziekoptredens en zijn er massage- en fitnessfaciliteiten aanwezig.

  • foto Puri Artha Hotel

     

    Puri Artha Hotel Je verblijft in een centraal gelegen hotel in Yogyakarta met een prachtige tropische tuin, waar je in de ochtend een rustige wandeling kunt maken.De ruime kamers beschikken over alle comfort voor een goede nachtrust. Zo is er airconditioning, een minibar en een eigen badkamer. Verder kun je hier genieten van massages of loungen op het zonneterras van het zwembad, gelegen in de tropische tuin. Voor een avondmaal kun je terecht bij het Chandra restaurant waar zowel Aziatische als Europese gerechten worden geserveerd.

  • foto Hotel Lava View

     

    Hotel Lava View Eenvoudige accommodatie op een fantastische locatie, namelijk met uitkijk op de adembenemende Bromo-vulkaan. Je mag hier de zonsondergang beslist niet missen. Het hotel ademt een chalet-achtige sfeer uit. In de avond wordt er muziek gemaakt in het restaurant.

  • foto Hotel Margo Utomo 1

     

    Hotel Margo Utomo 1 Het Margo Utomo 1 hotel ligt vlakbij het treinstation van Kalibaru. Het hotel heeft simpele kamers en is omring door groene natuur. Er is een zwembad en een spa om heerlijk tot rust te komen. De kamers zijn klein maar comfortabel en hebben een eigen badkamer. Verder is er een restaurant, een speeltuin en wifi in de openbare ruimte.NB: In Kalibaru verblijven we in Margo Utomo 1 óf Margo Utomo 2. Deze vergelijkbare accommodaties liggen ongeveer 3,5 km van elkaar vandaan.

  • foto Hotel Margo Utomo 2

     

    Hotel Margo Utomo 2 Hotel Margo Utomo 2 ligt aan de rand van Kalibaru, omgeven door een prachtig landschap dat bepaald wordt door de berg Raung. De kamers hebben een eigen veranda. Er is een restaurant en een zwembad, en je kunt je hier laten masseren.
    NB: In Kalibaru verblijven we in Margo Utomo 1 óf Margo Utomo 2. Deze vergelijkbare accommodaties liggen ongeveer 3,5 km van elkaar vandaan.

  • foto Adi Assri Hotel

     

    Adi Assri Hotel Adi Assri Beach Resorts & Spa ligt op steenworp afstand van het strand van Pemuteran. Vanaf het resort zijn de beste duiklocaties van Bali uitstekend bereikbaar. Het complex heeft een buitenzwembad, een spa en drie restaurants.De kamers hebben airconditioning, een eigen balkon en uitzicht op de oceaan of op de tropische tuinen. In het Adi Assri Restaurant kun je de hele dag door terecht voor een heerlijke variatie Indonesische en westerse gerechten.

  • foto Onje Villa

     

    Onje Villa Het Onje Resort and Villas is gelegen middenin groene rijstvelden en weg van de drukte. Het Hotel beschikt over een buitenzwembad, een restaurant, een spa en een pendeldienst tussen het hotel en het centrum van Ubud. De kamers zijn ruim en modern ingericht en zijn voorzien van airconditioning, een terras of balkon, een zithoek en een eigen badkamer.


Info over accommodaties

De overnachtingen zijn in comfortabele en gezellige hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. De meeste hotels beschikken over een zwembad en zijn gelegen in een mooie omgeving. Extra bijzonder is de overnachting in een eenvoudige lodge aan de rand van de Bromo met prachtig uitzicht. We hebben juist voor een accommodatie dichtbij de Bromo vulkaan gekozen, zodat je voor de zonsopgang niet nog vroeger uit de veren hoeft en geen lange afstand hoeft af te leggen.

Vervoer

We reizen met een eigen bus met airconditioning en een vaste chauffeur. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Doordat we een vaste chauffeur hebben, kent de chauffeur de groep en wordt ook onderdeel van de groep. We varen met een publieke ferry van Java naar Bali. Houdt er rekening mee dat het verkeer op Java erg druk kan zijn en voor veel filevorming kan zorgen, met name rond de grote steden. 

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige of lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • Bootovertocht van Java naar Bali
  • Stadstour in de Old Town van Jakarta
  • Treinrit naar Wonosobo en de Bromo vulkaan
  • Wandeltocht naar het Dieng plateau en Telaga Warna (incl. entree)
  • Culturele dagen met rondleidingen in Yogyakarta
  • Bezoek aan de Borobudur (incl. entree)
  • Bezoek aan het Javaanse dorp Candirejo
  • Een unieke en onvergetelijke overnachting aan de rand van de Bromo met prachtig uitzicht
  • Bezoek Mount Bromo, Mount Batok en de Tengger zandzee (incl. entree)
  • Wandeling door het plantagegebied van Kalibaru
  • Bezoek aan de Balinese tempels Pura Beji en Ulun Danu
  • Wandeltocht in groene omgeving van Ubud

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 170 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€285,-
Fooien€ 75,-
Overige optionele entreegelden en excursies€150,-
Enkele voorbeelden:
- Beklimming Ijen€ 90,-
- Snorkelen bij Menjangan Island€ 45,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van onze deelnemers. Indonesië is nu eenmaal een arm land, waar dingen soms anders lopen dan voorzien. Omdat we zoveel mogelijk willen zien, ontkomen we niet aan een aantal lange reisdagen. Met name de ritten op dag 3 naar Bandung en op dag 10 naar de Bromo vulkaan kunnen de hele dag in beslag nemen. Daarnaast is het verkeer in Indonesië hectisch en weet je nooit wat je kunt verwachten, qua reistijd. Je kunt de reis zo actief maken als je wilt, omdat de meeste excursies optioneel zijn. Je hebt veel individuele vrijheid.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Indonesië, maar tijdens deze reis kom je echter niet in risicogebieden.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah (IDR). Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen. We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen. We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

Alle ontbijten en de lunch bij het bezoek aan Candirejo zijn bij de prijs inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje, kaki lima betekent 5 benen, 2 benen van de eigenaar, 2 benen zijn de wielen en 1 been is de standaard). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren! Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Java & Bali reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet tenminste zes maanden geldig zijn bij aankomst in Indonesië.

Voor het reserveren van de treintrajecten hebben we je volledige paspoortgegevens nodig. We verzoeken je om de volledige paspoortgegevens waarmee je in Indonesië gaat reizen, bij boeking aan te leveren. Indien je een nieuw paspoort aan moet vragen, ontvangen wij graag uiterlijk 8 weken voor vertrek je nieuwe paspoortgegevens. Als wij deze gegevens niet op tijd in ons bezit hebben, dan bestaat de kans dat er kort voor vertrek niet voldoende treintickets beschikbaar zijn. LET OP: Mocht je je paspoort moeten vernieuwen nadat je bij ons geboekt hebt, geef dan bij boeking je oude paspoortgegevens door. Geef zodra je je nieuwe paspoort hebt deze gegevens, aan ons door. Indien je een nieuw paspoort hebt neem dan je oude én je nieuwe paspoort mee op reis!


Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Het aanvraagformulier voor het visum vindt u hier. U kunt er ook voor kiezen het visum te laten regelen door de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100 

Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30 graden. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten.

Beste reistijd: De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java en Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt. Reizen in de regentijd is over het algemeen goed mogelijk. De meeste regen valt in heftige, korte buien in de namiddag. De kans op blauwe luchten is wel een stuk kleiner.

Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus met airconditioning en een vaste chauffeur. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Doordat we een vaste chauffeur hebben, kent de chauffeur de groep en wordt ook onderdeel van de groep. We varen met een publieke ferry van Java naar Bali. Houdt er rekening mee dat het verkeer op Java erg druk kan zijn en voor veel filevorming kan zorgen, met name rond de grote steden. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. 

Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje ter plekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhanddoek of badjas gebruiken.

Wat je écht nodig hebt:

  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus 
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee 
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel 
  • zaklantaarn 
  • warme trui, sweater of fleece voor koude avonden 
  • zwemkleding 
  • handdoek

Wat is handig om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop)
  • slippers
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet hoeft mee te nemen

  • slaapzak
  • klamboe

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Daarnaast is het ook altijd handig om een Powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
9 1 beoordelingen
  • 9 20-04-2019

    Diane

    Indonesië zien op deze manier is alsof je de eerste keer sneeuw ziet. Verbazing en verwondering vechten om voorrang. De markt in Jakarta. De eettentjes in Bandung. De locale bevolking die van religie verschilt en samen lachend door de straten gaat. De reis is gevarieerd. Van stad naar platteland. Cultuur en natuur. Drukte en rust. Vroeg je bed uit en luieren bij het zwembad.

Recent bekeken:

    * = Internationale groepsreis

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.