MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Indonesië - Flores en Bali Chill & Adventure
  • 1Van actief en avontuurlijk Flores naar een ontspannen afsluiting op Bali
  • 2Maar liefst vier volle vrije dagen aan het strand in Seminyak
  • 3Kleine groepen van maximaal 16 deelnemers
  • 4Ontspannen driedaagse boottocht langs Komodo en Rinca (inclusief alle maaltijden!)
  • 5Snorkelen op de mooiste snorkelplekken van Azië
  • 6Leuke fietstocht langs dorpen en rijstvelden in Ruteng
  • 7Bezoek aan de kleurrijke Kelimutu vulkaan
  • 8Ontspannen afsluiting op Bali in een comfortabel hotel aan het strand
  • 9Wandeltocht en overnachting in een traditioneel bergdorp op West-Flores
  • 10Mogelijkheid voor bijzondere massage in Labuan Bajo
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Denpasar
  • Dag 2 aankomst Bali
  • Dag 3 vlucht naar Maumere
  • Dag 4 Maumere / bezoek Watublapi
  • Dag 5 naar de Kelimutu vulkaan
  • Dag 6 beklimming Kelimutu vulkaan / naar Bajawa
  • Dag 7 Bajawa / wandelen in het Langgagebied
  • Dag 8 wandeltocht en overnachting in traditioneel dorp
  • Dag 9 naar Ruteng
  • Dag 10 naar Labuan Bajo
  • Dag 11 dag 1 boottocht naar Rinca
  • Dag 12 dag 2 boottocht naar Komodo
  • Dag 13 dag 3 Komodo / naar Labuan Bajo
  • Dag 14 binnenlandse vlucht naar Bali
  • Dag 15 Seminyak / vrije dag
  • Dag 16 Seminyak / vrije dag
  • Dag 17 Seminyak / vrije dag
  • Dag 18 Seminyak / vrije dag
  • Dag 19 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 20 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
INDCA

Avontuurlijk Flores, paradijselijk Bali

Tijdens deze avontuurlijke en relaxte rondreis ontdek je Flores en Bali. Van ruige, bergachtige binnenlanden naar tropische wouden en prachtige eilanden naar langgerekte zandstranden. Op deze reis ontdek je samen met een kleine groep Indonesië op een actieve manier, maar tegelijkertijd heb je genoeg tijd om bij te komen. De eerste week reis je over Flores. Hier ontmoeten we de lokale bevolking, bezoek je natuurlijk de Kelimutu vulkaan én maak je een driedaagse boottocht langs verlaten eilanden. Tijdens de tweede week heb je veel vrije dagen om de langgerekte stranden en mooie onderwaterwereld van Bali te ontdekken.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Een éénpersoonskamer is niet mogelijk tijdens de boottocht (2 nachten) en niet tijdens de overnachting in het traditionele Belargahi dorp (1 nacht).

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisleiding tot dag 13
  • In Seminyak beschikking tot een lokale host
  • Binnenlandse vlucht van Bali naar Flores en van Sumbawa naar Bali
  • Bezoek aan het authentieke dorpje Watublapi met dansvoorstelling
  • Bezoek aan de traditionele huizen van Paga en Jopu
  • Beklimming van de Kelimutu vulkaan
  • Bezoek aan de warmwaterbronnen van Soa
  • Wandeling door het Langgagebied
  • Wandeling naar en overnachting in een traditioneel dorp in Belaraghi
  • Leuke fietstocht langs dorpen en rijstvelden in Ruteng
  • Driedaagse boottocht naar Komodo en Rinca (incl. ontbijt / lunch / diner)
  • Ontspannen afsluiting op Bali
  • 14x ontbijt, 3x lunch, 3x diner
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Massage in Labuan Bajo

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Denpasar We vliegen eerst naar Jakarta en vervolgens nemen we een binnenlandse vlucht naar Denpasar. Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Bali Na aankomst op Bali rijden we meteen door naar ons hotel in Sanur. Het is een ideale locatie om bij te komen van de vlucht. De komende nacht slaap je in een comfortabel hotel met zwembad. 's Avonds kun je genieten van een drankje aan het strand.

  • foto dag 3

    Dag 3

    vlucht naar Maumere Vandaag vliegen we van Bali naar Flores. Het uitgestrekte Flores is wat betreft natuur het mooiste eiland van de Kleine Sunda eilanden. Tijdens de vlucht zie je de bergketens met de vele (soms actieve) vulkanen onder je liggen. Bij helder weer kun je soms zelfs al de Kelimutu vulkaan zien liggen, waar je over een paar dagen op zult staan. Aangekomen op Flores volgt een korte transfer naar ons hotel, gelegen in een mooie baai waar we de komende twee nachten verblijven.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Maumere / bezoek Watublapi De ochtend is vrij te besteden. Je kunt lekker uitslapen, gaan zwemmen of snorkelen of gewoon lekker luieren aan het strand. Halverwege de middag gaan we de bergen in, naar het authentieke dorpje Watublapi. Een bijzonder en leerzaam bezoek waarbij je van dichtbij kennis maakt met de lokale bevolking.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar de Kelimutu vulkaan We beginnen een tocht door de bergen naar de Kelimutu vulkaan. Onderweg zullen we enkele stops maken, zoals in Jopu, een dorp met enkele traditionele huizen. Hier worden schitterende ikats geweven, maar met heel andere patronen en kleuren dan in Watublapi. We rijden naar de andere kant van het eiland en houden een koffiestop op een mooie plek aan zee. We vervolgen onze weg langs rijstvelden en cacaobomen. We overnachten in een kleinschalige eco-lodge aan de voet van de Kelimutu vulkaan.

  • foto dag 6

    Dag 6

    beklimming Kelimutu vulkaan / naar Bajawa Voor dag en dauw vertrek je per bus naar de Kelimutu vulkaan voor een adembenemende zonsopkomst. De bekendste attractie op Flores bestaat uit drie gekleurde kratermeren, die regelmatig van kleur veranderen. De meren zijn nu turkoois, groen en zwart/rood. Niemand kan verklaren waarom dit gebeurt. Vanaf de parkeerplaats is het ongeveer drie kwartier lopen naar het uitzichtspunt vanwaar je de drie meren kunt zien. Neem wat warms mee, want het kan koud zijn! Na afloop kun je een mooie afdalende wandeling maken naar een waterval. 

  • foto paragraaf dag 6

     

    Het is een vrij slechte weg met vele bochten naar Bajawa in de bergen. Bajawa ligt op 1200 meter hoogte waardoor de temperatuur heel aangenaam is. Vanaf ons eenvoudig hotel zie je de mooie vulkaan Inerie (2150 m) al liggen.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Bajawa / wandelen in het Langgagebied In de ochtend vertrek je naar het Langgagebied, iets ten zuiden van Bajawa. Je maakt onder leiding van een lokale gids een wandeling met prachtige vergezichten. De grond is hier heel vruchtbaar en de omgeving is weelderig groen. Onderweg zal de gids je vanalles vertellen over de gewassen die we tegenkomen zoals vanille, cashewnoten, koffie, cacao en papaya.  

  • foto paragraaf dag 7

     

    We bezoeken verschillende dorpjes, waar zich rond een langgerekt plein de traditionele huizen bevinden. Op het plein staan zogenaamde Ngadhu en Bhaga, die de mannelijke en vrouwelijke voorouders uitbeelden. Deze voorouderbeelden spelen een belangrijke rol in het dagelijkse leven. Men brengt nog steeds regelmatig offers. In de middag rijden we weer terug naar ons hotel. Je hebt alle tijd om naar de plaatselijke markt te gaan, een potje te kaarten of een boek te lezen. Voor de mensen die nog energie hebben, is een bezoek aan Wawo Muda een aanrader.

  • foto dag 8

    Dag 8

    wandeltocht en overnachting in traditioneel dorp Vandaag gaan we op weg naar Belargahi, waar we de komende nacht verblijven. Er zijn verschillende mogelijkheden om in Belargahi te komen. Zo kun je een uitdagende wandeling van zo een 3 uur maken. Je wandelt door het bos en over paden naar Belaraghi. Ben je een minder goede wandelaar dan is er ook een kortere wandeling van ongeveer een uur door mooie natuur. Uiteraard gaan er lokale gidsen mee tijdens de wandelingen.

  • foto paragraaf dag 8

     

    De bewoners van Belaragi zeggen dat bezoekers uit het buitenland hun gasten zijn en geen toeristen. Daarom word je traditioneel verwelkomd met een ceremonie genaamd Ti'Ikaebunusi. Een bamboefluit concert maakt het bezoek compleet. Het kan voorkomen dat tijdens de welkomstceremonie een offer plaatsvindt door middel van het slachten van een varken of kip. Het traditionele dorp behoort tot de Ngada bevolking en ligt op een open plek in het bos. Het dorp bestaat uit 16 huizen die allemaal door families bewoond worden.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Ruteng Na het ontbijt is het tijd om de families gedag te zeggen. Het is ongeveer een uur bergafwaarts wandelen naar het dorp Paukete. Hier staat onze bus te wachten om ons naar Ruteng te brengen. Onderweg maken we nog een aantal stops om bijvoorbeeld te zien hoe Arak gemaakt wordt en om te lunchen. Ruteng is een klein en hooggelegen stadje waardoor het lekker koel is.In de middag heb je de tijd om te relaxen of je kunt de lokale markt bezoeken. Je slaapt in het gastenverblijf van een nonnenklooster.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Labuan Bajo In de ochtend maken we een mooie, twee uur durende fietstocht langs kleine dorpen en rijstvelden. Hier liggen de zeldzame spinnenweb rijstvelden. Daarna gaan we op weg naar Labuan Bajo. Dit is een charmant en rommelig stadje, gelegen aan een mooie baai met vele kleine eilanden. Het is één van de weinige islamitische steden van West-Flores en de bescheiden moskee torent uit boven de verzameling houten huisjes die voor een gedeelte in het water staat.

  • foto paragraaf dag 10

     

    Ook is het mogelijk om een heerlijke massage te nemen, als je hier niet van houdt, kan je ook genieten van de verrukkelijke kip saté die ze hier langs de kant van de weg verkopen. Het is de ideale plek om even je batterijen op te laden en te genieten van de zonsondergang. We overnachten de komende nacht in een mooi hotel vlakbij de zee.

  • foto keuzeprogramma dag 10

    Optioneel

    Massage Labuan Bajo Puur Sawadee - Massage Labuan Bajo
    Liefhebbers kunnen zich laten masseren in het bijzondere massagecentrum Yayasan Ayo Mandiri. De masseurs zijn allemaal doof/slechthorend of blind/slechtziend. Handicaps die in de huidige Indonesische maatschappij nog vaak leiden tot afhankelijkheid en afzondering. Het werk in de massagekliniek geeft hen zelfvertrouwen en laat hen meedraaien in de maatschappij. Naast het geven van massages en het runnen van een eigen centrum, leren de masseurs ook hun vak over te dragen aan nieuwe masseurs. De Balinese full body massage duurt 90 minuten waarbij gebruikt wordt gemaakt van aromatherapeutische olie. Vervoer van en naar het hotel is inclusief. Yayasan Ayo Mandiri is nauw verbonden met de stichting Kita Juga (vertaling: 'wij ook!') Voor meer informatie zie Kita Juga.
    In veel van onze reizen hebben we een Puur Sawadee project opgenomen. Een Puur Sawadee project heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming. Puur Sawadee projecten geven reizigers de mogelijkheid om op een unieke manier kennis te maken met een land en tevens een steentje bij te dragen aan positieve ontwikkelingen op de plaats van bestemming.

  • foto dag 11

    Dag 11

    dag 1 boottocht naar Rinca We gaan aan boord van onze traditionele houten boot voor een unieke, ontspannen tocht door een van de mooiste gebieden van Indonesië. De eerste boottocht voert naar Rinca Island waar je heerlijk kunt snorkelen. Op dit eiland gaan we naar het dorpje Kekusang, waar we (afhankelijk van de lesroosters) misschien de school kunnen bezoeken. We overnachten op de boot.

  • foto paragraaf dag 11

     

    De boot beschikt over een gemeenschappelijke slaaphut met eenvoudige bedden. De meeste mensen prefereren een slaapplaats op het dek. Slapen op het dek onder de sterrenhemel is een bijzondere ervaring, een duizend-sterren hotel. Er zijn eenvoudige zoetwaterdouches en toiletten aan boord. Het eten tijdens deze dagen is inclusief.

  • foto dag 12

    Dag 12

    dag 2 boottocht naar Komodo Je maakt een mooie ochtendwandeling en geniet van het ruige landschap van dit eiland. Hier leeft de drie meter lange Komodo varaan, die een gewicht van wel 140 kilo kan bereiken. Ook leven hier herten, wilde varkens en waterbuffels, allen een natuurlijke prooi voor de allesverslindende draken. Daarna varen we verder naar het Komodo waar we op de boot overnachten. De varanen komen steeds naar dezelfde plek en je hebt dus vrijwel 100% kans om Komodo varanen te zien. 

  • foto dag 13

    Dag 13

    dag 3 Komodo / naar Labuan Bajo Onder leiding van een lokale gids maken we een wandeling over het eiland Komodo. De varanen komen steeds naar dezelfde plek en je hebt dus vrijwel 100% kans om Komodo varanen te zien. Tijdens de wandeling over het droge eiland kun je zeker hun sporen zien, dus het spoorzoeken kan beginnen. Hierna varen we terug naar Labuan Bajo waar we de laatste nacht op Flores doorbrengen.

  • foto dag 14

    Dag 14

    binnenlandse vlucht naar Bali Na het ontbijt vertrekken we naar de luchthaven waar je afscheid neemt van de reisbegeleider. Na de binnenlandse vlucht komen we aan op Bali en kan het relaxen beginnen. We rijden naar Seminyak, gelegen aan de westkust van Bali. Ons hotel heeft een zwembad en ligt aan of dichtbij het strand. In de avond kun je heerlijk saté eten in één van de restaurants waar Seminyak om bekend staat. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    Seminyak / vrije dag Gedurende de dagen in Seminyak kun je verschillende optionele excursies maken. Seminyak staat ook bekend om de goede golven om te surfen. Er zijn verschillende surfscholen en in kleine groepen leer je snel om je eerste golven te pakken. Het is een heerlijk gevoel wanneer je na even ploeteren eindelijk kunt blijven staan. 

  • foto keuzeprogramma dag 15

    Optioneel

    Fietstour Ubud (inclusief lunch) In de omgeving van Ubud kun je een mooie fietstocht maken. Je wordt met de bus naar de rand van de Batur-vulkaan gebracht. Het uitzicht dat je hier 's morgens vroeg hebt op het kratermeer en Gunung Agung, Bali's hoogste berg, is fantastisch. Daarna volgt de fietstocht over kleine weggetjes. We fietsen op mountainbikes en fietsen voornamelijk bergafwaarts deels over onverharde routes. Er wordt gezorgd voor lunch en er gaat een gids mee die vertelt over het traditionele leven van de Balinees. Inbegrepen: transport, fiets, valhelm, gids en lunch (drankjes niet inbegrepen). NB Deze excursie kan vanaf 7 jaar geboekt worden.

  • foto dag 16

    Dag 16

    Seminyak / vrije dag In Seminyak bevinden zich vele wellness centra, waar je nog meer tot rust komt. Heb je meer zin in iets actiefs? Je kunt vandaag een dagtrip maken waarbij je in één dag een groot deel van Bali kunt ontdekken. De lokale host kan je helpen met het boeken van deze dagtrip.


  • foto paragraaf dag 16

     

    Je bezoekt een traditioneel huis, bijzondere tempels en de Tegalalang rijstvelden. Deze rijstvelden zijn één van de meest gefotografeerde landschappen van Bali. Daarnaast bezoeken we het paleis en wonen we een leuke dansvoorstelling bij.

  • foto keuzeprogramma dag 16

    Optioneel

    Een kijkje in het Balinese boerenleven We beginnen in het dorpje Undisan waar we de gids van vandaag ontmoeten. We wandelen door het dorpje waar je kennis maakt met het boerenleven. Aangekomen bij de rijstvelden leren we hoe het land wordt beploegd en hoe rijst wordt geplant en geoogst. Zelf gaan we ook aan de slag en ervaren we het boerenleven. Na hard werken genieten we van een welverdiende lunch en verfrissende kokosnoot midden in de rijstvelden. Na de lunch maken we een mooie wandeltocht door de velden en bezoeken we de Dalem tempel en waterval. Vervolgens staat een bezoek aan de zilver- en goudsmid op het programma. Zij maken sieraden voor Balinese danseressen en bruidsparen. Het laatste bezoek van vandaag is aan een traditioneel Balinees huis waar we aan verschillende activiteiten kunnen deelnemen, zoals het maken van een offer en traditionele muziek. Na deze dag heb je de verschillende kanten van het Balinese leven van dichtbij meegemaakt en leren kennen.  Inclusief: transfers, Engelssprekende gids, lunch en donatie aan het dorp.

  • foto dag 17

    Dag 17

    Seminyak / vrije dag Ook vandaag kun je weer genieten van het strand van Seminyak. Daarnaast kun je ervoor kiezen om vandaag een leuke kookcursus te doen. De reisbegeleider kan je helpen dit te regelen.

  • foto keuzeprogramma dag 17

    Optioneel

    Balinese kookcursus Tijdens deze excursie duiken we in de traditionele Balinese keuken. We leren onder andere hoe we kokosolie en traditionele Balinese taart maken. Tijdens de kookcursus maak je kennis met het "oude Bali". Veel ingrediënten die we gebruiken halen we rechtstreeks uit de kruidentuin die bij de keuken hoort. Uiteraard proeven we onze zelfgemaakte en andere Balinese lekkernijen tijdens de lunch.
    Inclusief: transfers, kookworkshop en Balinese lunch.

  • Optioneel

    Excursiepakket Bali Je kunt ervoor kiezen om een excursiepakket op Bali te boeken voor de vrije dagen in Seminyak. In het excursiepakket zitten de fietstour Ubud, een kijkje in het boeren dorpsleven en de Balinese kookcursus. Op dag 15 maak je de fietstour, op dag 16 neem je een kijkje in het Balinese boerenleven en op dag 17 volg je de Balinese kookcursus. Het boeken van het excursiepakket is voordeliger dan het boeken van de losse excursies.

  • foto dag 18

    Dag 18

    Seminyak / vrije dag Vandaag is je laatste kans om te genieten van het strand en of zwembad. Je kan in de vele winkels van Seminyak, Kuta of Legian nog je laatste souvenirs kopen. Bij zonsondergang is het gezellig druk op het strand en loopt het strand vol met de plaatselijke bevolking. 

  • Dag 19

    vlucht naar Amsterdam Vanaf Bali vliegen we naar Jakarta waar we de internationale vlucht naar Amsterdam nemen.

  • Dag 20

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Puri Kelapa

     

    Hotel Puri Kelapa Verborgen in een prachtige tropische tuin ligt het hotel Puri Kelapa tussen het mooie zandstrand van Sanur en het dorp met haar markt, restaurant en winkels. Het hotel heeft een zwembad met bar. Dichtbij het strand van Sanur, waar je altijd kunt snorkelen, windsurfen of lekker kunt relaxen.

  • foto  Swastika Bungalows

     

    Swastika Bungalows Deze accommodatie ligt in het centrum van Sunur en dichtbij het strand. Aan het strand zijn verschillende activiteiten te doen, zoals snorkelen, kajakken of krijgen van een heerlijke massage. Swastika Bungalows beschikt over een twee restaurants en een buitenzwembad voor de nodige afkoeling. De kamers zijn voorzien van een eigen badkamer, airconditioning en een eigen balkon. Daarnaast is er gratis wifi aanwezig.

  • foto Sri Phala

     

    Sri Phala Op een rustig plekje dichtbij het strand ligt het Sri Phala resort. De plek straalt een relaxte sfeer uit door de tropische tuinen, de ultieme plek om de reis goed te beginnen. De kamers zijn ingericht met houten meubels en hebben allemaal een eigen balkon met uitzicht over het zwembad en de tuinen. Overdag kan je relaxen in de ligstoelen naast het zwembad en in de avond kan er worden gegeten in het restaurant. 

  • foto Sea World

     

    Sea World Sea World is een hotel aan zee. Het ligt aan het prachtige strand van Waiara. Je kan hier heerlijk ontspannen en het is de ideale omgeving om te zwemmen en snorkelen. Er zijn 25 bungalows en genieten van de zonsondergang doe je bij de bar.

  • foto Kelimutu Ecolodge

     

    Kelimutu Ecolodge Puur Sawadee - overnachting ecolodge
    Aan de voet van de vulkaan en met uitzicht op de rijstterrassen van Moni, ligt de Kelimutu ecolodge. Ze beschermen het milieu door middel van recycling van water en afval en efficiënt gebruik van elektriciteit, zonne-energie en regenwater. De kamers zijn in chalet stijl opgetrokken.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto  Hotel Sanian

     

    Hotel Sanian Hotel Sanian is gelegen in het hart van Bajawa. De kamers zijn comfortabel maar eenvoudig ingericht en beschikken over een eigen badkamer.

  • foto Homestay Belargahi

     

    Homestay Belargahi Puur Sawadee - overnachting trekking Belargahi dorp
    Tijdens de overnachting in het traditionele dorp Belargahi slaap je één nacht bij de bevolking thuis. De bewoners van Belaragi zeggen dat bezoekers uit het buitenland hun gasten zijn en geen toeristen. image. Het traditionele dorp behoort tot de Ngada bevolking en ligt op een open plek in het bos. Het dorp bestaat uit 16 huizen die allemaal door families bewoond worden. Elk huis heeft ruimte voor vier gasten en de familie heeft een aparte ruimte gemaakt die door middel van een gordijn gesloten wordt. Er zijn matjes en dekens aanwezig. Mannen en vrouwen slapen gescheiden. Het sanitair is gedeeld.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto SMBC

     

    SMBC Deze missiepost is een klooster met gastenkamers. De zusters zijn zeer aardig en doen er alles aan om je thuis te doen voelen. De kamers zijn zeer goed onderhouden. Het klooster is wel wat verder verwijderd van het centrum.

  • foto Hotel Puri Sari Beach

     

    Hotel Puri Sari Beach Direct aan het strand van Pede aan de rand van Labuan Bajo en op een rustige plek, ligt dit heerlijke hotel. De kamers zijn ruim en netjes. Het hotel heeft een zwembad, een heerlijke tropische tuin en direct toegang tot de zee.

  • foto Luwansa Beach Resort

     

    Luwansa Beach Resort Luwansa Beach Resort vind je aan het strand van Labuan Bajo. De haven waar de boot naar Rinca eiland vertrekt is dichtbij. Alle kamers in het hotel hebben airconditioning, een tv en een eigen badkamer. Er is een restaurant en een gezellige bar. 

  • foto Bintang Laut

     

    Bintang Laut Tijdens de 3-daagse boottocht zijn de voorzieningen zeer beperkt en eenvoudig. Je overnacht in een eenvoudige meerpersoons-kajuit met stapelbedden. De meeste mensen kiezen voor een slaapplaats op het dek, wat een bijzondere ervaring is: een duizend-sterren hotel! Er zijn eenvoudige zoetwaterdouches en toiletten aan boord. Ondanks dat de bedden en de voorzieningen zeer eenvoudig zijn, is deze meerdaagse boottocht een zeer bijzondere en unieke ervaring. 

  • foto Hotel Puri Saron

     

    Hotel Puri Saron Centraal gelegen resort aan het strand van Seminyak. De ruime kamers liggen in een grote fleurige tuin. Er is een groot buitenzwembad en een spa. Het hotel heeft twee restaurants waar je heerlijk Balinees kunt eten, maar ook pizza kan bestellen. De perfecte afsluiter!


Info over accommodaties

We overnachten in comfortabele hotels meestal met zwembad. Tijdens de boottocht en in het traditionele dorp zijn de voorzieningen eenvoudig en deel je de sanitaire voorzieningen. Tijdens de boottocht overnacht je in een meerpersoons-kajuit met eenvoudige stapelbedden. Ook de sanitaire voorzieningen zijn zeer beperkt. In het traditionele dorp Belargahi slaap je één nacht bij de bevolking thuis. Elk huis heeft ruimte voor vier gasten en de familie heeft een aparte ruimte gemaakt die door middel van een gordijn gesloten wordt. Er zijn matjes en dekens aanwezig. Deze zeer eenvoudige overnachtingen met beperkte voorzieningen vergen een positieve instelling en kunnen de reis extra bijzonder maken.   

Vervoer

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen bus en boot.

Bus

We hebben we de beschikking over een eigen bus. Op Flores is dat een omgebouwde lokale bus die vrij klein is. Op Bali is de bus comfortabeler en beschikt hij over airconditioning. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben.

Boot 

Zowel de kapitein als de crew van deze boten hebben al vele jaren ervaring in deze regio. Op onze reis varen we vanaf Flores langs Rinca en Komodo weer terug naar Flores. Onze groepen bestaan uit maximaal 16 deelnemers en wij hebben de boot altijd voor onszelf. Tevens zijn de boten voorzien van reddingsvesten en navigatie- en communicatiesystemen. Op mogelijke calamiteiten zijn we dus terdege voorbereid. Daarnaast geeft de kapitein of de reisbegeleider, voordat de boottocht begint, een duidelijke veiligheidsinstructie. De door ons gebruikte boten voldoen uiteraard aan alle lokale veiligheidseisen. We vertrekken pas nadat officieel toestemming is gegeven door de havenautoriteiten. Zonder deze zogenaamde ‘Harbour master permit’, waarbij alle weerswaarschuwingen uitgebreid worden bekeken, varen onze boten in geen geval uit. Aan boord is een aantal eenvoudige meerpersoonshutten, een toilet en een zoetwaterdouche (eenmaal per dag).


Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige of lokale Engelstalige reisleiding tot dag 13
  • In Seminyak beschikking tot een lokale host
  • Binnenlandse vlucht van Bali naar Flores en van Sumbawa naar Bali
  • Bezoek aan het authentieke dorpje Watublapi met dansvoorstelling
  • Bezoek aan de traditionele huizen van Paga en Jopu
  • Beklimming van de Kelimutu vulkaan
  • Bezoek aan de warmwaterbronnen van Soa
  • Wandeling door het Langgagebied
  • Wandeling naar en overnachting in een traditioneel dorp in Belaraghi
  • Leuke fietstocht langs dorpen en rijstvelden in Ruteng
  • Driedaagse boottocht naar Komodo en Rinca (incl. ontbijt / lunch / diner)
  • Ontspannen afsluiting op Bali
  • 14x ontbijt, 3x lunch, 3x diner

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 180 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 340,-
Fooien€ 75,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 125,-
Enkele voorbeelden:
- Massage in Labuan Bajo€20,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen met een goede conditie aan deze reis meedoen. De route is uitgebalanceerd en reisdagen worden afgewisseld met rustdagen. Houd wel rekening met een aantal lange reisdagen. De infrastructuur op Flores is veel minder goed ontwikkeld dan de meeste andere Indonesische eilanden. Wie dit geen bezwaar vindt en flexibel is ingesteld, krijgt hier een prachtige reis over bijzonder en minder ontdekte eilanden voor terug. 

De wandeltocht naar het Belaraghi dorp is voor iedereen met een goede conditie te doen. Tijdens de eerste dag wandel je zo een drie uur en de tweede dag is het slechts één uur wandelen. Mocht je niet willen of kunnen wandelen dan is het ook mogelijk om (tegen extra kosten) per truck naar het dorp gebracht te worden.Tijdens deze trekking slaap je één nacht bij de bevolking thuis. Er zijn matjes en dekens aanwezig. Mannen en vrouwen slapen gescheiden. De overige dagwandelingen zijn minder zwaar. Voor deze dagwandelingen geldt dat je niet mee hoeft, dus je kunt er ook eens voor kiezen om het een dag wat kalmer aan te doen. Je kunt dan in het hotel achterblijven of op je eigen houtje de omgeving verkennen.

Het verblijf op de boot is eenvoudig, dus daar moet je niet tegenop zien. Je overnacht in een meerpersoons-kajuit met eenvoudige stapelbedden. Je kunt er ook voor kiezen om op het dek te slapen. Ook de voorzieningen zijn zeer beperkt en eenvoudig. Tevens is het belangrijk dat je een goede zwemconditie hebt als je tijdens de boottocht wilt gaan zwemmen. De zee kan soms ruig zijn. Uiteraard adviseert de reisbegeleiding en de bootbemanning of er gezwommen kan worden. Ondanks de eenvoud en beperkingen is deze meerdaagse boottocht een zeer bijzondere en unieke ervaring. 


Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Indonesië.

vinkje Dengue , komt voor in komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië. .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen. We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen.

Maaltijden

maaltijden

14x is het ontbijt tijdens deze reis inbegrepen. In het traditionele dorp is het diner inbegrepen en tijdens de boottocht zijn alle maaltijden inbegrepen.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren! Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Tijdens deze Chill & Adventure reis gaat de reisbegeleider mee totdat je incheckt voor de vlucht naar Bali. Op Bali haalt een lokale vertegenwoordiger je van het vliegveld en helpt mee inchecken in het hotel. De lokale vertegenwoordiger bezoekt het hotel twee keer gedurende je strandverblijf op Bali. Voor vragen is de lokale vertegenwoordiger altijd bereikbaar, of ga je naar de receptie van het hotel.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet tenminste zes maanden geldig zijn bij aankomst in Indonesië.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Het aanvraagformulier voor het visum vindt u hier. 


U kunt er ook voor kiezen het visum te laten regelen door de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100
Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30 graden. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint in Sumatra ruwweg rond november en eindigt rond mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten. De beste tijd om naar de Kleine Sunda eilanden te reizen is in de droge tijd (van het voorjaar tot en met het najaar) in verband met de gesteldheid van de zee. In deze periode is het overdag warm en droog en zijn de avonden aangenaam koel. In de hooggelegen plaatsen (Bajawa en tijdens de looptocht) kan het in deze maanden ’s avonds fris zijn. Op Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt.

Vervoer

vervoer

Tijdens de reis maken we gebruik van een eigen bus en boot.

Bus

We hebben we de beschikking over een eigen bus. Op Flores is dat een omgebouwde lokale bus die vrij klein is. Op Bali is de bus comfortabeler en beschikt hij over airconditioning. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben.

Boot 

Zowel de kapitein als de crew van deze boten hebben al vele jaren ervaring in deze regio. Op onze reis varen we vanaf Flores langs Rinca en Komodo weer terug naar Flores. Onze groepen bestaan uit maximaal 16 deelnemers en wij hebben de boot altijd voor onszelf. Tevens zijn de boten voorzien van reddingsvesten en navigatie- en communicatiesystemen. Op mogelijke calamiteiten zijn we dus terdege voorbereid. Daarnaast geeft de kapitein of de reisbegeleider, voordat de boottocht begint, een duidelijke veiligheidsinstructie. De door ons gebruikte boten voldoen uiteraard aan alle lokale veiligheidseisen. We vertrekken pas nadat officieel toestemming is gegeven door de havenautoriteiten. Zonder deze zogenaamde ‘Harbour master permit’, waarbij alle weerswaarschuwingen uitgebreid worden bekeken, varen onze boten in geen geval uit. Aan boord is een aantal eenvoudige meerpersoonshutten, een toilet en een zoetwaterdouche (eenmaal per dag).


Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt ook veel regen en dat wordt nog weleens vergeten. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In de hogere gebieden kan het 's avonds flink afkoelen. Een warme (fleece)trui is noodzakelijk.

Wat je écht nodig hebt:

  • waterschoenen (handig als je wilt snorkelen) 
  • goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen 
  • een dagrugzak 
  • een regenjas of poncho 
  • snorkelspullen 
  • zaklamp
  • lakenzak

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. We raden aan om ook een reserveset batterijen mee te nemen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.