MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Indonesië: Bali en Lombok
  • 1De meest complete reis om de mooiste hoogtepunten van Bali en Lombok te beleven
  • 2Voldoende tijd in de gezellige kunstenaars plaats Ubud op Bali
  • 3Heerlijke stranddagen op Gili Meno, mogelijkheid om te snorkelen
  • 4Inclusief mooie fietstocht langs felgroene rijstvelden op Lombok
  • 5Veel vrijheid in het programma zodat je ook tijd hebt om er zelf op uit te trekken
  • 6Verblijf in sfeervolle en comfortabele hotels, vaak met zwembad
  • 7Het gemak van een groepsreis, goed geregeld en een vleugje avontuur
  • 8Inclusief wandeltochten onder leiding van een lokale gids
  • 9Mogelijkheid om te verlengen op de mooie stranden van Gili Meno
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Jakarta
  • Dag 2 Aankomst op Bali
  • Dag 3 Sanur / vrije dag
  • Dag 4 naar Munduk, via Tanah Lot
  • Dag 5 naar Ubud
  • Dag 6 Ubud / vrije dag
  • Dag 7 Ubud / vrije dag
  • Dag 8 naar Sengiggi
  • Dag 9 Senggigi / fietstocht
  • Dag 10 naar Tetebatu
  • Dag 11 Tetebatu / vrije dag
  • Dag 12 naar Gili Meno
  • Dag 13 Gili Meno / vrije dag
  • Dag 14 Gili Meno / vrije dag
  • Dag 15 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 16 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
INDPU

Beleef de mooiste hoogtepunten van Bali en Lombok

Bali en Lombok zijn eilanden met indrukwekkende vulkanen, mooie stranden en honderden tempels. Met korte afstanden en een enorme variatie zijn het de ideale eilanden om te combineren tijdens een vakantie. Dagen aan het strand worden afgewisseld met overnachtingen in het binnenland, tussen de rijstvelden. Het programma biedt veel ruimte om zelf leuke dingen te ondernemen. Aan het eind van de reis is het mogelijk om de reis te verlengen met een aantal dagen extra aan het strand.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Lokale gids voor de wandeltocht in Tetebatu
  • Lokale gids voor bezoek aan waterval Benang Stokel en Benang Kelambu
  • Fietstocht in Senggigi
  • Lokale gids in Pringgasela en Narmada
  • 13 x ontbijt en 1 x lunch in Pringgasela
  • Bootovertocht van Bali naar Lombok en weer terug
  • Fooien

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Jakarta Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Aankomst op Bali Bij aankomst worden we opgewacht door de reisbegeleider en rijden we met onze eigen bus naar het nabij gelegen hotel. Sanur, aan de oostkust van Bali, is een ideale plek om deze reis te beginnen. De toeristische faciliteiten zijn er perfect. We overnachten de komende twee nachten in een aangenaam hotel met tuin en zwembad dat op vijf minuten lopen van het strand ligt.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Sanur / vrije dag Sanur heeft een mooi en breed strand waarlangs je heerlijk kunt wandelen.'s Avonds kun je kiezen uit een keur aan restaurantjes maar we raden je aan om een keer op de pasar malam (de avondmarkt) te gaan eten: de satés hier zijn misschien wel de lekkerste van de hele archipel!

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Munduk, via Tanah Lot We rijden naar Munduk, hoog in de bergen en prachtig gelegen tussen de rijstvelden. Onderweg stoppen we bij de beroemde Tanah Lot tempel. Deze tempel ligt in zee boven op een rots. Bij laag water is de tempel net wel of net niet met droge voeten te bereiken. Munduk is een typisch Balinees dorp, met zijn dorp-tempel en drukke ochtend-markt. 

  • foto paragraaf dag 4

     

    Groeiende kruidnagel en rijst zijn het levensonderhoud van de dorpelingen, dus er zijn rijstterrassen en kruidnagel-plantages zo ver als je ogen kunnen zien. Dit gebied is uitermate geschikt voor lange en korte wandelingen. In Munduk verblijven we in een bijzondere accommodatie. Traditionele rijstschuren (lumbung) zijn omgebouwd tot comfortabele cottages, van alle gemakken voorzien. Het is heerlijk om hier op je terras te zitten en te genieten van het uitzicht over rijstvelden en valleien.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Ubud Dwars door de hooglanden van Bali dalen we af naar Ubud. Dit kunstenaarsdorp, gelegen tussen de groene sawa's, biedt genoeg vertier. Er zijn talloze winkels en galerieën om souvenirs te kopen. Er zijn musea die een mooie collectie moderne Indonesische schilderkunst bezitten. Misschien kun je één van de vele kleurrijke feesten en ceremoniën bijwonen. 's Avonds kun je een dansvoorstelling gaan bekijken. We slapen de komende drie nachten in een gezellig en typisch Balinees hotel.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Ubud / vrije dag In Ubud kom je tijd te kort. Dit is dé plek om je eens uitgebreid te laten masseren en eindeloos langs de vele winkels te lopen. Vandaag kun je een bijzondere fietstocht maken door de omgeving van Ubud. Ook als je niet gaat fietsen, is er meer dan genoeg te doen in Ubud. De omgeving is interessant met schitterende rijstterrassen op de flanken van Gunung Agung. Langs de weg vind je overal bontgekleurde processies en tegen de avond nemen de Balinezen massaal een bad in een irrigatiekanaal.

  • foto keuzeprogramma dag 6

    Optioneel

    Fietstour Ubud (inclusief lunch) In de omgeving van Ubud kun je een mooie fietstocht maken. Je wordt met de bus naar de rand van de Batur-vulkaan gebracht. Het uitzicht dat je hier 's morgens vroeg hebt op het kratermeer en Gunung Agung, Bali's hoogste berg, is fantastisch. Daarna volgt de fietstocht over kleine weggetjes. We fietsen op mountainbikes en fietsen voornamelijk bergafwaarts deels over onverharde routes. Er wordt gezorgd voor lunch en er gaat een gids mee die vertelt over het traditionele leven van de Balinees. Inbegrepen: transport, fiets, valhelm, gids en lunch (drankjes niet inbegrepen). NB Deze excursie kan vanaf 7 jaar geboekt worden.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Ubud / vrije dag Vandaag heb je weer een grote keuze aan activiteiten. In Ubud kun je een kookcursus volgen om je Indonesische kookkunsten te verbeteren. De omgeving van Ubud is interessant met schitterende rijstterrassen waar je mooie wandelingen kan maken. Bezoek zeker ook een keer de apentempel, maar pas op voor de bavianen want ze zijn niet bang en durven zeer dichtbij te komen. Geniet van een heerlijke kop koffie en loop eens over de markt.

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Sengiggi Vanaf Ubud rijden we in een uur naar Padang Bai. Je vaart in anderhalfuur per snelle ferry naar Lombok. Via een mooie route langs de kust rijden we naar Senggigi waar je heerlijk kunt genieten van de zee. Senggigi is een redelijk toeristisch kustplaats met restaurants en winkels. We overnachten in een hotel met zwembad en mooi uitzicht op zee.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Senggigi / fietstocht We maken een bijzondere, gemakkelijke fietstocht met een paar korte klimmetjes. We fietsen over smalle wegen en door kleine dorpen, waardoor je een Lombok te zien dat nog maar weinigen kennen. Vaak zijn er mensen aan het werk op de rijstvelden en komen we langs een kleine plaatselijke markt tegen. We maken een korte wandeling door een typisch Sasak dorp waar ze manden vlechten.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Tetebatu We gaan naar Tetebatu, een dorp op de flanken van de Rinjani vulkaan. Onderweg stoppen we bij het waterpaleis Narmada. In Pringgasela krijgen we een heerlijke Sasak maaltijd aangeboden bij één van de weefsters thuis. Na de lunch kan je rustig Pringgasela verkennen en kijken hoe op traditionele wijze de mooiste doeken worden geweven. Het is heel leuk om te zien hoe deze songket door de vrouwen voor het huis wordt vervaardigd. We kunnen ook naar Masbagik, waar nog op traditionele wijze keramiek wordt gemaakt.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Tetebatu / vrije dag In de directe omgeving van het hotel kun je wandelen langs de prachtige groene rijstterrassen die we gister passeerden met de bus. Je loopt langs én door de mooie groene rijstterrassen en traditionele dorpjes. Samen met de reisbegeleider is het mogelijk om een lokale picnic lunch te organiseren. De rest van de dag kan je naar eigen wensen invullen.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Gili Meno Lombok heeft nog veel meer te bieden dan groene rijstvelden en lokale dorpen. Vandaag vertrekken we naar de kleine Gili eilanden van Lombok. Op weg naar het havenplaatsje Bangsal rijden we langs felgroene rijstterrassen naar de Benang Stokel en de Benang Kelambu waterval. Het is een korte wandeling naar de waterval waar je een frisse duik kan nemen. Vanuit Bangsal varen we naar het mooiste en rustigste van de drie Gili eilanden: Gili Meno, dé perfecte afsluiting van onze rondreis. Hier vind je prachtige en langgerekte zandstranden. We overnachten drie nachten in comfortabele maar eenvoudige bungalows, gelegen in een tuin die grenst aan het strand!

    Let op: Tijdens de reizen met vertrek op 22 april 2017 en 14 oktober 2017 verblijf je op het eiland Gili Air in plaats van op Gili Meno. Je verblijft in Villa Karang.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Gili Meno / vrije dag Het koraaleiland is omgeven door mooie palmstranden. Je kunt er heerlijk zwemmen of snorkelen. Bij het snorkelen is er zelfs een kans om zeeschildpadden te zien. Je kunt ook wandelen naar het zoutmeer in het westen van het eiland.

  • foto dag 14

    Dag 14

    Gili Meno / vrije dag Vandaag nog een heerlijke dag in het teken van zon, zee en strand. Je kan er ook voor kiezen om één van de andere Gili eilanden gaan verkennen. Met de lokale boot kan je in de ochtend naar Gili Trawangan of Gili Air gaan en in de namiddag keer je weer terug.

  • foto dag 15

    Dag 15

    vlucht naar Amsterdam Helaas, deze mooie reis door Indonesië zit er alweer op. We nemen de boot terug naar Lombok en worden bij de luchthaven afgezet. Voor vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema. 

  • Dag 16

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verlengingspakketten

3-daagse verlenging Gili Meno

Wil je nog wat langer genieten van de mooie eilanden met zijn heerlijke klimaat en bijzondere cultuur dan bieden wij een verlenging aan. Je verblijft drie extra nachten in hetzelfde hotel: Kontiki Meno. De prijs is inclusief hotelovernachtingen, (boot)transfers en ontbijt.

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Sri Phala

     

    Sri Phala Op een rustig plekje dichtbij het strand ligt het Sri Phala resort. De plek straalt een relaxte sfeer uit door de tropische tuinen, de ultieme plek om de reis goed te beginnen. De kamers zijn ingericht met houten meubels en hebben allemaal een eigen balkon met uitzicht over het zwembad en de tuinen. Overdag kan je relaxen in de ligstoelen naast het zwembad en in de avond kan er worden gegeten in het restaurant. 

  • foto  Swastika Bungalows

     

    Swastika Bungalows Deze accommodatie ligt in het centrum van Sunur en dichtbij het strand. Aan het strand zijn verschillende activiteiten te doen, zoals snorkelen, kajakken of krijgen van een heerlijke massage. Swastika Bungalows beschikt over een twee restaurants en een buitenzwembad voor de nodige afkoeling. De kamers zijn voorzien van een eigen badkamer, airconditioning en een eigen balkon. Daarnaast is er gratis wifi aanwezig.

  • foto Puri Lumbung

     

    Puri Lumbung De 'lumbung' of rijst graanschuur is onderdeel van uniek cultureel erfgoed van Bali. Hier werden ze met kleine aanpassingen omgetoverd tot eenvoudige, maar charmante accommodatie. Munduk ligt in de koele berglucht waardoor fans / airco overbodig zijn. De gasten genieten van spectaculaire zonsondergangen en prachtige panorama's van de rijstvelden en kustlijn in de verte.

  • foto Nicks Hidden Cottages & Nick's Pension

     

    Nicks Hidden Cottages & Nick's Pension Het charmante Nick's Hidden Cottages en Nick's Pension liggen op loopafstand in dezelfde straat met uitzicht over schilderachtige rijstvelden. Nick's ligt op slechts 10 minuten lopen van het levendige centrum van Ubud. Er is een zwembad en je kunt er heerlijke massages krijgen. De huiselijke kamers zijn eenvoudig ingericht en hebben elk een balkon met een prachtig uitzicht op de tuin.

  • foto Casa Ganesha

     

    Casa Ganesha Casa Ganesha is een comfortabel hotel met elementen van de traditionele Balinese architectuur. De kamers van Casa Ganesha zijn voorzien van airconditioning en gratis wifi. Er is een buitenzwembad en een restaurant. Het Casa Ganesha hotel ligt op loopafstand van de markt.

  • foto Hotel Puri Bunga

     

    Hotel Puri Bunga Dicht bij het strand en het levendige plaatsje Senggigi ligt hotel Puri Bunga. Het hotel heeft aangename kamers, een zwembad en een restaurant. Aan de overkant van de weg vind je een markt en verschillende restaurantjes.

  • foto Green Orry Inn

     

    Green Orry Inn Green Orry Inn bestaat uit zeer eenvoudige kamers. Er zijn weinig hotels in deze regio. We hebben bewust gekozen om te verblijven in Tetebatu omwille van de prachtige wandelingen die je hier tussen de tabaks- en rijstvelden kan maken.

  • foto Bungalows Kontiki

     

    Bungalows Kontiki Aan de zuidoost kant van Gili Meno, direct aan het witte zandstrand, ligt Kontiki. De eenvoudige en ruime bungalows liggen onder de palmbomen. Er is geen warm water. Het koraal ligt dicht bij het strand en snorkelen is hier een favoriete activiteit. In het restaurant kan je heerlijk eten.

  • foto Villa Karang

     

    Villa Karang De perfecte locatie om je vakantie rustig af te sluiten, loop je hotelkamer uit en ga lekker zonnen op het strand. Het wordt kiezen tussen een duik in de zee of in het zwembad. De kamers beschikken over een eigen badkamer en ventilator. Er is een restaurant aanwezig met heerlijke gerechten en uitzicht op zee. 

  • foto Bus

     

    Bus We reizen met een eigen mini bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.

  • foto Ferry

     

    Ferry Vanaf Lombok reizen we per ferry naar de Gili eilanden. We maken gebruik van een snel boot. De boot is ruim, heeft 70 zitplaatsen en beschikt over een toilet aan boord. Houd er rekening mee dat je je eigen bagage aan/van boord moet dragen. 


Info over accommodaties

Vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. We varen per eigen gecharterde boot van Bali naar Lombok en weer terug.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale gids voor de wandeltocht in Tetebatu
  • Lokale gids voor bezoek aan waterval Benang Stokel en Benang Kelambu
  • Fietstocht in Senggigi
  • Lokale gids in Pringgasela en Narmada
  • 13 x ontbijt en 1 x lunch in Pringgasela
  • Bootovertocht van Bali naar Lombok en weer terug

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 150 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Fooien€ 60,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 1

Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van deelnemers. Indonesië is nu eenmaal een arm land waar dingen soms anders lopen dan voorzien is. Tijdens deze reis is het aantal lange reisdagen beperkt. Je kunt de reis verder zo actief maken als je wilt omdat de meeste excursies optioneel zijn. De reis kenmerkt zich verder door veel individuele vrijheid. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Indonesië.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah (IDR). De koers is: 12.000 rupiah voor 1 euro (indicatie)

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal

Welk geld meenemen?

We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen. We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

13x ontbijt en 1x lunch in Pringgasela zijn bij de prijs inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje, kaki lima betekent 5 benen, 2 benen van de eigenaar, 2 benen zijn de wielen en 1 been is de standaard). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren! Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Indonesië: Bali en Lombok reis wordt begeleid door een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet geldig zijn tot zes maanden na vertrekdatum uit Indonesië.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen wel al voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Bij de Ambassade in Den Haag kan dit online, vervolgens kun je de bevestiging afdrukken en meesturen met de andere visumbescheiden (het paspoort, de pasfoto, de boekingsbevestiging, etc.).

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100
Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30 graden. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten.

Beste reistijd: De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java en Bali waait een koele wind die vanuit Australië komt. Reizen in de regentijd is over het algemeen goed mogelijk. De meeste regen valt in heftige, korte buien in de namiddag. De kans op blauwe luchten is wel een stuk kleiner.

Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. We varen per eigen gecharterde boot van Bali naar Lombok en weer terug.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. 

Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje ter plekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhanddoek of badjas gebruiken.

Wat je écht nodig hebt:

  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus 
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee 
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel 
  • zaklantaarn 
  • warme trui, sweater of fleece voor koude avonden 
  • zwemkleding 
  • handdoek

Wat handig is om mee te nemen:

  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop)
  • slippers
  • een extra tas voor je spullen als je naar de Bromo gaat

Wat je niet hoeft mee te nemen

  • slaapzak
  • klamboe

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig, hoewel in veel stopcontacten een Nederlandse stekker past. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 8.0
Vervoer 8.9
Overnachtingen 8.0
Reisroute 8.0
7.9 23 beoordelingen
  • 8 22-04-2017

    Dorothy Van Zanten

    Ik vond het een mooie en afwisselende reis. Voldoende attracties bekeken met de groep en voldoende tijd om ook zelf op pad te gaan. Ik was erg onder de indruk van de verschillen tussen de eilanden. De stop in Tetebatu was niet nodig. Dit bracht weinig extra toevoeging.

  • 7 22-04-2017

    Ingeborg Wolfrat

    Eigenlijk een 7.5: prima programma; je ziet vrij veel in korte tijd. En toch houd je genoeg vrije tijd over.

  • 8 22-04-2017

    Annick Blox

    Ik heb dit als een prachtige eerste groepsreis ervaren. Het reisprogramma heeft er voor gezorgd dat ik prachtige plekken gezien heb. Er is volgende afwisseling tussen groepsactiviteiten en vrije tijd. Ik denk met positieve herinneringen terug aan deze reis, reisleider en reisgenoten!

  • 8 22-04-2017

    Ivette Danklof

    Een fijne reis met een goede afwisseling van activiteiten en vrije dagen waarin je ook echt vrij was om je eigen invulling aan de dag te geven.

  • 7 22-04-2017

    Marcel Van Der Steen

    onderhoudend programma met specifieke bezienswaardigheden en redelijk actief

  • 8 22-04-2017

    Renier Vaessen

    Een goed georganiseerde reis, die me op plekken heeft gebracht waar ik als zelfstandig reiziger zonder veel kennis van het land niet zo makkelijk kom. De afwisseling tussen groeps- en individuele mogelijkheden, actief en passief hebben gezorgd voor een enerverende, onvergetelijke reis. De aandacht voor natuur en cultuur zijn volop aan bod gekomen waardoor een een aardig beeld heb gekregen van dit deel van Azië.

  • 7 22-04-2017

    Astrid Van Der Laan

    Zeer goede reis, met veel individuele mogelijkheden.

  • 8 22-04-2017

    Irene Hendriks

    Het was een mooie reis, met mooie natuur en leuke excursies. Ook de groep was gezellig.

  • 8 22-04-2017

    Yvonne Schroeten

    Geweldige reis: goede mix tussen mooi programma en vrije tijd.

  • 8 18-03-2017

    Angela Hesius

    Leuke groepsreis.

  • 8 18-03-2017

    Emmy-Lou Aarts

    Fijne reis, fijne prijs deze pop-up! En.. wat een groep!

  • 8 18-03-2017

    Eline Roskam

    Prijs kwaliteit is top! Leuke activiteiten gecombineerd met juiste afwisseling van vrije tijd.

  • 7 18-03-2017

    Stefan Heesakkers

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 9 18-03-2017

    Lucy Toonstra

    Leuke groep, goeie reisbegeleiding. Alles liep op rolletjes.

  • 8 18-03-2017

    Marjolein Van Herwijnen

    Goede, deskundige reisleider die goed Engels sprak. Goede bekwame, locale gidsen. Interessant programma, goede huisvesting.

  • 8 03-05-2016

    Fietje Jansen

    Een leuke rondreis, slechts 16 dagen (eigenlijk maar 12), geen lange reisdagen op de eilanden, veel afwisseling en een aantrekkelijke prijs/kwaliteit verhouding.

  • 8 03-05-2016

    Linda Vangeel

    Verrassend - cultureel - ontspannend - actief - afwisselend - leerrijk...

  • 9 03-05-2016

    Edo De Bruijn

    goed georganiseerd nergens hoeven te wachten top locaties! geen 10 omdat de terugreis te lang was voor 1 dag. Dit had beter in 2 stukjes kunnen worden opgeknipt door nog 1 nachtje op bali te blijven(dus misschien of een dag erbij aan of een dag minder in het begin op bali

  • 8 03-05-2016

    Sjoukje Mulder

    Deze pop-up reis was een uitstekende manier om in korte tijd Bali& Lombok te ervaren: het prachtige groen van Munduk, maar ook Ubud was heel speciaal. Gevolgd door 'puur' Lombok in Sengigi en Tetebatu. Met als afsluiter heerlijk 'beachlife' op de Gili's.

  • 8 03-05-2016

    Liesbeth Peters

    Ontspannen en diverse rondreis. Een aanrader!

  • 8 03-05-2016

    Lara Schoemaker

    Een goede mix van actie en ontspanning.

  • 8 03-05-2016

    Jeroen Groeneveld

    Een goed georganiseerde rondreis met een uitstekende reisbegeleider die alles prima onder controle had. Mij beviel vooral de afwisseling tussen actieve dagen en dagen zonder programma om zelf iets te doen. Het aantal deelnemers van 13 vond ik ook ideaal.

  • 8 21-04-2014

    Sjoukje Mulder

    Een hele gave rondreis, door de combinatie van de schitterende natuur in combinatie met de steden, waarvan ik juist gecharmeerd was van het 'vervallen' karakter ervan en de zichtbare verschillen tussen de steden. Cuba bruist door muziek in alle hoeken en gaten!. Havana aan het eind van de reis is een uitstekende keus.' Cuba es Cuba: door het politieke systeem en de historie is het echt heel anders dan andere Latijns Amerikaanse landen. Een land dat je ervaren moet hebben en dat je leert te observeren ipv te oordelen. Een tip: Neem wel heel bewust je individuele vrijheid, wanneer dit kan en je daar behoefte aan hebt, want in Cuba zijn veel zaken vastgelegd/geprogrammeerd. Enne: oldtimers blijven ook na 2,5 week nog prachtig om te aanschouwen! Muchas gracias: William (chauffeur), Abel ( lokale gids) en Heather!

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.