MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis - Het beste van Indonesië
  • 1Het beste van Indonesië in avontuur en comfort
  • 2Actieve rondreis met veel mogelijkheden om te fietsen en wandelen
  • 3Spectaculaire jeep-wandeltocht naar de Bromo-vulkaan
  • 4Overnachtingen in zeer comfortabele hotels, meestal met zwembad
  • 5Bezoek aan bekende hoogtepunten maar ook aan gebieden met nog weinig toerisme
  • 6Inclusief bezoek aan Candirejo, een sfeervol Javaans dorp
  • 7Originele wandelingen door rijstvelden en dorpjes
  • 8Bezoek aan de Borobudur en Prambanan tempels
  • 9Een leuke fietstocht langs de rijstvelden op Lombok
  • 10Veel vrijheid in het programma zodat je ook tijd hebt om er zelf op uit te trekken
  • 11Mogelijkheid tot excursie per fietstaxi (becak) door het gezellige Yogyakarta
  • 12Heerlijke afsluiting in een 4-sterrenhotel aan het strand van Gili Trawangan
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Medan
  • Dag 2 aankomst Medan
  • Dag 3 naar Bukit Lawang
  • Dag 4 Bukit Lawang / vrije dag
  • Dag 5 naar Berastagi
  • Dag 6 naar Tobameer
  • Dag 7 Tobameer / vrije dag
  • Dag 8 Vlucht naar Jakarta
  • Dag 9 naar Bandung
  • Dag 10 Bandung / vrije dag
  • Dag 11 naar Yogyakarta
  • Dag 12 Yogyakarta / bezoek Candirejo + Borobudur
  • Dag 13 Yogyakarta / Prambanan
  • Dag 14 naar Malang
  • Dag 15 naar Bromo
  • Dag 16 naar Lombok
  • Dag 17 Senggigi / fietstocht
  • Dag 18 naar Tetebatu / bezoek Pringgasela
  • Dag 19 naar Gili Trawangan
  • Dag 20 Gili Trawangan / vrije dag
  • Dag 21 Gili Trawangan / vrije dag
  • Dag 22 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 23 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
INP

Jungle, vulkanen, rijstvelden en comfortabele accommodaties

Tijdens deze comfortabele rondreis door Indonesië reizen we door Sumatra, Java en Lombok. Beklim de Bromo, fiets door de sawa's (rijstvelden) en bezoek tempels en paleizen. Op Sumatra vind je een verbazingwekkende verscheidenheid in landschappen en culturen. Naast de bekende hoogtepunten bezoek je ook de niet-toeristische binnenlanden van Java. Op Lombok en de Gili eilanden kun je snorkelen in de azuurblauwe zee tussen duizenden gekleurde vissen. De zeer comfortabele en met zorg gekozen hotels waar je tijdens de reis slaapt maken de reis extra aangenaam.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Nederlandstalige of lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • Vlucht van Sumatra naar Java
  • Treinticket van Bandung naar Yogyakarta
  • Jeeptocht naar de Bromo vulkaan (incl. entree)
  • Vlucht van Java naar Lombok
  • Bootovertocht naar Gili Trawangan
  • Vervoer per paard en wagen naar het hotel op Gili Trawangan
  • Bezoek de hoogtepunten van Sumatra; Bukit Lawang en het Tobameer
  • Stadstour in Jakarta met hoogtepunten uit de koloniale geschiedenis
  • Historische wandeling met lokale gids in Bandung
  • Bezoek aan de Borobodur en de Prambanan (excl. entreegelden)
  • Bezoek aan het Javaanse dorp Candirejo (incl. lunch)
  • Fietstocht op Lombok
  • Bezoek Pringgasela met lokale gids (incl. lunch)
  • Wandeling door Tetebatu
  • Ontspannen afsluiting op het paradijselijke Gili Trawangan
  • Overnachtingen in comfortabele accommodaties
  • Drie unieke overnachtingen: in de jungle van Bukit Lawang, aan het Tobameer én op de rand van de Bromo vulkaan
  • 20 x ontbijt, 3 x lunch
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Fietstaxitocht Yogyakarta
  • - Entree Borobodur
  • - Entree Prambanan

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Medan Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Medan We komen aan in de dampende tropenstad Medan. Medan is de hoofdstad van Noord-Sumatra. Je ziet de eerste typisch Indonesische vervoersmiddelen, zoals de Becak (fietstaxi), al voorbij razen. In de avond kun je de stad op eigen houtje ontdekken. Aanraders zijn een bezoek aan de Grote Moskee en het paleis van de sultan. Uiteraard mag een bordje Nasi Goreng of saté niet ontbreken. We slapen één nacht in een comfortabel hotel in de stad. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Bukit Lawang Na het ontbijt stappen we in de bus en rijden we in ongeveer vier uur door naar Bukit Lawang. Onderweg leer je Sumatra al echt kennen, want er zijn nog al wat hobbels in de weg te voelen. Bukit Lawang is een klein dorp aan de oevers van de Bahorok rivier. We overnachten twee nachten in een sfeervolle eco-lodge, hier kan je bijkomen van de reis. 

  • foto dag 4

    Dag 4

    Bukit Lawang / vrije dag Je kunt vandaag een 2 tot 3 uur durende optionele trekking door Bukit Lawang doen. Tijdens deze jungletocht maak je grote kans op het zien van orang-oetans. Het kan tijdens de wandeling voorkomen dat je over een pad van takken, bladeren en stronken loopt en soms wat moet klimmen. Aan het begin van de middag kom je weer terug bij de lodge. Je kunt een verfrissende duik in de rivier nemen of vanaf je terras de vele junglegeluiden uit het woud in je opnemen. Langs de rivier vind je talloze gezellige restaurantjes waar het 's avonds goed vertoeven is.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Berastagi Vandaag hebben we een lange reisdag voor de boeg, we rijden door de Karo Hooglanden naar Berastagi. Onderweg zie je het lokale leven aan je voorbij trekken, we passeren plantages en kleine dorpen. De Karo Hooglanden liggen op een vruchtbaar plateau, geflankeerd door verschillende vulkanen. Door het koele klimaat was het een geliefde verblijfplaats voor de Nederlanders in koloniale dagen. 's Avonds moet je hier dan ook echt je trui aantrekken. Na aankomst in Berastagi heb je tijd om de beroemde fruitmarkt te bezoeken. We overnachten in een gezellig hotel met zwembad. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Tobameer Na een vroeg ontbijt vertrekken we over een lange, kronkelende weg door de Karo hooglanden. Onderweg stoppen we in het dorp Dokan, waar de Batak Baro stam woont. Hier kunnen we een kijkje nemen binnen in een van de traditionele huizen. Na deze koffiestop vervolgen we onze weg en komen we aan bij de Si-Piso-Piso waterval. 

  • foto paragraaf dag 6

     

    Het laatste deel van de weg geeft spectaculaire uitzichten op het Tobameer, het grootste en diepste kratermeer van Zuidoost-Azië. Via haarspeldbochten dalen we de kraterrand in. We schepen in voor de overtocht naar het schiereiland Samosir, waar we aan het eind van de dag aankomen. Ons hotel waar we twee nachten verblijven, is prachtig gelegen aan het meer.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Tobameer / vrije dag Samosir, dat wordt omringd door steile bergwanden, is een heerlijke plek om zelf per fiets of wandelend te verkennen. Het eiland wordt bewoond door de Batak Toba. Tot aan het begin van deze eeuw waren ze koppensnellers en kanibalen en ook nu nog kent hun dagelijks leven vele animistische trekjes. Verspreid over het eiland staan 'huisjes voor altijd', waarin de beenderen van overleden familieleden worden bewaard. 's Avonds kun je in één van de kleine restaurants zien en horen waar de Batak in Indonesië beroemd om zijn: hun zangkunst en hun vrolijke natuur.

  • foto keuzeprogramma dag 7

    Optioneel

    Optionele boottocht Tobameer Vandaag kun je een optionele boottocht op het Tobameer maken. We vertrekken vroeg en bezoeken eerst het dropje Sigapiton. We bezoeken een schooltje en wandelen door het dorpje, waar het boerenleven aan je voorbij gaat. Vervolgens kan de boottocht beginnen en varen we naar de Bingalom waterval, waar je heerlijk kunt zwemmen. Na een verfrissende duik wordt de lunch op de boot geserveerd onder het genot van een muzikale voorstelling. Tijdens de boottocht stop je o.a. bij het indrukwekkende koningsgraf in Tomok en bij Ambarita, waar je de stenen stoelen en tafels ziet waaraan vroeger recht werd gesproken. We keren terug in het hotel, na een relaxte en interessante dag. Lunch en een muzikale voorstelling zijn inbegrepen.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Vlucht naar Jakarta We reizen terug naar Medan om daar in het vliegtuig te stappen naar Jakarta, de hoofdstad van Java. Aan het eind van de middag landen we op dit mooie eiland. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Bandung In de ochtend doen we een citytour door Jakarta. We brengen tijdens deze tour een bezoek aan Sunda Kelapa, Fatahillah museum en Batavia oude stad. Nederlandse invloeden zijn in de architectuur door de hele stad goed zichtbaar. De oude haven, Sunda Kelapa, speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de stad. Tegenwoordig liggen in deze haven traditionele houten boten. Het Fatahillah museum heeft historische voorwerpen te bezichtiging uit de prehistorische tijd. 

  • foto paragraaf dag 9

     

    In de Batavia oude stad staan veel Nederlandse oud-koloniale gebouwen en zelfs grachten met ophaalbruggen. Na al deze indrukwekkende bezienswaardigheden stappen we in de bus en rijden we in ongeveer drie uur naar Bandung. We verblijven twee nachten in een bekend hotel in de stad. Dit hotel heeft een groot zwembad, horecagelegenheden en een spa. 

  • foto dag 10

    Dag 10

    Bandung / vrije dag De drukke stad Bandung wordt omringd door rijstvelden, vulkanen, theeplantages en hot springs. We beginnen vandaag met een wandeling door het historische centrum. De wandeling brengt je langs verschillende hoogtepunten. Je ziet de grote moskee en verschillende musea. Braga street is een van de oudste en bekendste straten van de stad. Hier hebben we pauze en kun je wat drinken op een terras. Na de stop lopen we verder langs de city hall en Church kathedraal. Na deze wandeling kun je zelf de stad verder ontdekken. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Yogyakarta We stappen 's ochtends vroeg in de trein en zetten de reis voort richting Yogyakarta. Dit is een vriendelijke, ontspannen stad en je zult meteen merken hoe enthousiast de Indonesiërs reageren op je aanwezigheid. De komende dagen zullen we plekken op Midden- en Oost-Java bezoeken. We verblijven de komende drie nachten in een modern en comfortabel hotel. 

  • foto dag 12

    Dag 12

    Yogyakarta / bezoek Candirejo + Borobudur Vandaag bezoeken we de Borobudur. Dit is het grootste boeddhistische heiligdom ter wereld. Een lange stenen trap leidt naar de vele plateaus, die met grandioze reliëfs versierd zijn. Je kunt hier op eigen gelegenheid ronddwalen. Het uitzicht vanaf het hoogste plateau tussen de stoepa’s is altijd indrukwekkend. Hierna gaan we verder naar Candirejo. Aan het eind van de dag rijden we weer terug naar ons hotel in Yogya.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Yogyakarta / Prambanan Je zult tijd te kort komen in Yogyakarta, de sultanstad en het eeuwenoude artistieke centrum van Java. In de ochtend kunnen we een tocht per becak (fietstaxi) maken langs werkplaatsen in de smalle stille straatjes. We bezoeken het Kraton, het paleis van de sultan. In het Kraton zijn vaak wayang- en dansvoorstellingen te zien, begeleid door een gamelan orkest. Daarna is het leuk om per becak een aantal kleinschalige galerieën en handwerkplekken te bezoeken. Fraai bewerkt zilver, leer en textiel zijn er te koop. 

  • foto paragraaf dag 13

     

    Yogyakarta is het centrum van oud Javaanse kunst zoals batik en het maken van wayangpoppen. Het maakt de stad bij uitstek geschikt voor het kopen van souvenirs. In de namiddag brengen we een bezoek aan de Prambanan, een indrukwekkend hindoeïstisch bouwwerk. De drie hoofdtempels zijn schitterend gelegen. We keren daarna weer terug naar ons hotel in Yogya.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Malang Er staat vandaag een lange reisdag voor de boeg. We rijden van Yogyakarta met onze eigen bus naar Malang. Deze rit duurt zo'n 11 uur. Het is een lange reisdag maar er is genoeg te zien, en natuurlijk maken we meerdere stops onderweg.

  • foto keuzeprogramma dag 14

    Optioneel

    treinticket Yogyakarta-Malang In plaats van de rit, van Yogyakarta naar Malang met de bus af te leggen, kun je ervoor kiezen om dit stuk met de trein te reizen. Met de Malioboro Expres leg je, in ongeveer 7-8 uur, een prachtig traject af door het binnenland van Java. Je komt, wanneer je met de trein reist, een paar uur eerder aan in Malang. Het optionele treinticket is inclusief transfers in Yogyakarta en Malang. Grote bagage kun je de de avond van te voren meegeven aan de buschauffeur. Het treinticket is geldig voor een zitplaats in de hoogste klasse die de trein aanbiedt. Houd er rekening mee dat deze klasse niet vergelijkbaar is met klassen zoals we die in Nederland kennen.

    Let op: Het kan voorkomen dat er geen treintickets meer beschikbaar zijn. Indien dit het geval is dan laten we je dit weten.

  • foto dag 15

    Dag 15

    naar Bromo We vertrekken vroeg om de Bromo-vulkaan te bestijgen. In een uur rijden we naar een typisch Oost-Javaans dorp (Tumpang) waar we al jaren te gast zijn. Hier gaan we op koffievisite bij een familie. In dit dorpje wisselen we van vervoermiddel. Onze bus maakt plaats voor stevige open jeeps, waarop we staand een avontuurlijke rit maken door het vulkaanlandschap tussen Bromo en Semeru naar het beginpunt van onze trektocht.

  • foto paragraaf dag 15

     

    We dalen af in de grote krater, waar de Bromo in ligt, en lopen in ongeveer drie uur over een grillig zwart gestolde lavazee naar de andere kant van de kraterrand. Als je geen zin hebt in deze wandeling kun je ook een gedeelte met paardjes afleggen of met de jeeps doorrijden. Het hotel is schitterend gelegen op de kraterrand. Als de zon ondergaat boven de krater mag je dat absoluut niet missen.

  • foto dag 16

    Dag 16

    naar Lombok Je kunt 's morgens vroeg opstaan om de zonsopgang op de Bromo mee te maken. Met jeeps kunnen we naar een spectaculair panoramapunt rijden. Het uitzicht op Bromo, Semeru en het Tenggergebergte is hier adembenemend. Na een stevig ontbijt vliegen we van Java naar ons laatste eiland: Lombok. Aan het eind van de middag landen we en worden we per bus naar ons hotel gebracht. Dit hotel ligt aan het strand van Senggigi. Dit is een redelijk toeristisch kustplaats met gezellige restaurants en winkels. We verblijven hier de komende twee nachten. 

  • foto dag 17

    Dag 17

    Senggigi / fietstocht We maken een bijzondere, gemakkelijke fietstocht met een paar korte klimmetjes. We fietsen over smalle wegen en door kleine dorpen, waardoor je een Lombok te zien dat nog maar weinigen kennen. Vaak zijn er mensen aan het werk op de rijstvelden en komen we langs een kleine plaatselijke markt tegen. We maken een korte wandeling door een typisch Sasak dorp waar ze manden vlechten.

  • foto dag 18

    Dag 18

    naar Tetebatu / bezoek Pringgasela We gaan naar Tetebatu, een dorp op de flanken van de Rinjani vulkaan. Onderweg stoppen we in Pringgasela. Hier krijgen we een heerlijke Sasak maaltijd aangeboden bij één van de weefsters thuis. Na de lunch kan je rustig Pringgasela verkennen en kijken hoe op traditionele wijze de mooiste doeken worden geweven. Het is heel leuk om te zien hoe deze songket door de vrouwen voor het huis wordt vervaardigd. We kunnen ook naar Masbagik, waar nog op traditionele wijze keramiek wordt gemaakt.

  • foto dag 19

    Dag 19

    naar Gili Trawangan In de directe omgeving van het hotel kun je prachtig wandelen langs de flanken van de Rinjani. Je loopt langs mooie groene rijstterrassen en traditionele dorpjes. Onderweg kom je enthousiaste kinderen tegen die Engels willen oefenen. Het laatste stuk gaat door het bos, langs watervallen en waar je soms zwarte langoerapen tegenkomt. Vervolgens gaan we naar het havenplaatsje Bangsal, en stappen hier op een lokale boot. 

  • foto paragraaf dag 19

     

    Hiermee varen we naar het mooie en rustige Gili Trawangan, dé perfecte afsluiting van onze rondreis. We worden per traditionele paard en wagen naar ons hotel gebracht. De komende drie nachten overnachten we in dit comfortabele hotel, gelegen direct aan het strand! 

  • foto dag 20

    Dag 20

    Gili Trawangan / vrije dag Het koraaleiland is omgeven door mooie palmstranden. Je kunt er heerlijk zwemmen of snorkelen. Bij het snorkelen is er zelfs een kans om zeeschildpadden te zien. Je kunt ook wandelen naar het zoutmeer in het westen van het eiland.

  • foto dag 21

    Dag 21

    Gili Trawangan / vrije dag Vandaag nog een heerlijke dag in het teken van zon, zee en strand. Je kan er ook voor kiezen om één van de andere Gili eilanden gaan verkennen. Met de lokale boot kan je in de ochtend naar Gili Meno of Gili Air gaan en in de namiddag keer je weer terug.

  • foto dag 22

    Dag 22

    vlucht naar Amsterdam Helaas, het zit er alweer op en waarschijnlijk is de tijd voorbij gevlogen! Vandaag maken we ons op om met de bus richting de luchthaven te gaan.

  • Dag 23

    aankomst Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verlengingspakketten

2-daagse verlenging Gili Trawangan

Wanneer je nog langer wilt genieten van de rust van Gili Trawangan, dan kun je verlengen voor twee extra nachten. Tijdens deze verlenging verblijf je in het hotel, waar je aan het eind van je rondreis verblijft. De prijs is inclusief hotelovernachtingen, (boot)transfers en ontbijt.

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Emerald Garden Hotel

     

    Emerald Garden Hotel In het hart van de stad Medan, ligt het Emerald Garden hotel. Dichtbij het hotel is een winkelcentrum en het paleis van Istana Maimun. Er is een buitenzwembad in de tuin van het hotel. Ook is het mogelijk om gebruik te maken van de sauna of het fitnesscentrum. In de avond zijn er twee restaurants, waar je mogelijk kunt dineren. De kamers beschikken over een eigen badkamer, airconditioning, tv en een minibar. 

  • foto Eco Lodge Bukit Lawang

     

    Eco Lodge Bukit Lawang Puur Sawadee - overnachting in een ecolodge
    In Bukit Lawang verblijven we in deze sfeervolle ecolodge: alle kamers zijn van lokale materialen gebouwd en er wordt op duurzame wijze met afvalverwerking omgegaan. Daarnaast is er niets heerlijker dan op het terras voor je kamer te zitten en te luisteren naar de rivier en de jungle.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Rindu Alam

     

    Rindu Alam In Bukit Lawang verblijven we in deze eenvoudige en sfeervolle lodge. Het hotel is omgeven met bos met uitzicht op de kronkelende Bahorok Rivier. In het openlucht restaurant kun je terecht voor Indonesische, Chinese en Internationale gerechten. Alle ruime kamers zijn voorzien van een badkamer met douche en een terras met uitzicht op de rivier of tuinen. 

  • foto Sibayak International Hotel

     

    Sibayak International Hotel Het Sibayak International hotel is gelegen op een paar minuten wandelen van de lokale fruitmarkt. De kamers beschikken over prima bedden, een eigen badkamer en een zithoek. Op warme dagen kan er een duik worden genomen in het zwembad. Er kan lekker worden gegeten in het restaurant. 

  • foto Toledo Inn

     

    Toledo Inn Het hotel heeft een prachtige ligging aan het Tobameer. De meeste kamers hebben uitzicht op dit meer. De kamers zijn comfortabel, maar eenvoudig ingericht en beschikken over een balkon en een eigen badkamer. Er is gratis wifi beschikbaar in de lobby.

  • foto Tabo cottages

     

    Tabo cottages Tabo cottages ligt aan het Tobameer en is gebouwd in de typische Batak stijl en bij de bouw is rekening gehouden met gebruik van zoveel mogelijk lokale en natuurlijke materialen. In het restaurant kun je genieten van zowel westerse als typisch Indonesische gerechten. Ze hebben er heerlijke koffie.

  • foto Santika Premiere

     

    Santika Premiere Dit hotel ligt in het westen van de stad Jakarta. In de buurt is een groot winkelcentrum. In het hotel is een fitnesscentrum, sauna en een buiten zwembad. Er is een restaurant waar westerse en Aziatische gerechten worden aangeboden. De kamers zijn comfortabel en beschikken over een airconditioning, een grote flatscreen-tv, een kluisje en koffie- en theefaciliteiten.

  • foto Savoy Homann

     

    Savoy Homann In Bandung overnacht je in het wellicht bekendste hotel van de stad; het klassieke art-deco hotel Savoy Homann. Het hotel komt uit de koloniale tijd en is gebouwd in 1939. Zo deed het tijdens de Japanse bezetting dienst als luxe kazerne voor officieren, en werden hier tijdens de Bandungconferentie in 1955 alle belangrijke gasten ondergebracht, zoals Soekarno, Ho Chi Minh en Tito. Ook sliepen er prominente figuren zoals Charlie Chaplin, Yasser Arafat en Willem Alexander. Hoewel het hotel vandaag de dag is gemoderniseerd, zijn er nog een aantal elementen in oude art-deco stijl bewaard gebleven. In het hotel zijn meerdere horecagelegenheden, een spa, een fitnesscentrum en een groot buitenzwembad aanwezig. 's Ochtends is er een zeer uitgebreid ontbijtbuffet. In de openbare ruimtes kan gratis gebruik gemaakt worden van WiFi. 

  • foto Gallery Prawirotaman

     

    Gallery Prawirotaman Dit luxueuze hotel is voorzien van ruime, moderne kamers. De kamers zijn sfeervol ingericht en hebben een mooi uitzicht over de stad of het zwembad. In alle ruimtes is er gratis wifi aanwezig. In het restaurant staan zowel lokale als internationale gerechten op de menukaart. Verder is er een fitnessruimte en een spa aanwezig waar je heerlijk kunt ontspannen.

  • foto Santika Premiere Malang

     

    Santika Premiere Malang Het Santika Premiere biedt een zwembad, gratis WiFi en een restaurant met Indonesische en internationale gerechten. De comfortabele kamers beschikken over een eigen badkamer en airconditioning en balkon met uitzicht op de tuin of het zwembad.

  • foto Hotel Lava View

     

    Hotel Lava View Eenvoudige accommodatie op een fantastische locatie, namelijk met uitkijk op de adembenemende Bromo-vulkaan. Je mag hier de zonsondergang beslist niet missen. Het hotel ademt een chalet-achtige sfeer uit. In de avond wordt er muziek gemaakt in het restaurant.

  • foto Kila Senggigi Beach Hotel

     

    Kila Senggigi Beach Hotel Het comfortabele Kila Senggigi Beach Hotel ligt aan het strand van Lombok. De kamers zijn voorzien van airconditioning, een eigen badkamer en een privébalkon. Het hotel beschikt over een zwembad, een spa, een tennisbaan, een trimbaan, gratis WiFi en meerdere eetgelegenheden.

  • foto Tetebatu Mountain Resort

     

    Tetebatu Mountain Resort Tetebatu Mountain Resort ligt in Tetebatu. We verblijven hier in leuke eenvoudige bungalows. Het resort wordt omringt door bergen en rijstvelden. Tetebatu Mountain Resort beschikt over een buitenzwembad. We hebben bewust gekozen om te verblijven in Tetebatu omwille van de prachtige wandelingen die je hier tussen de tabaks- en rijstvelden kan maken.

  • foto Ombak Sunset Hotel

     

    Ombak Sunset Hotel Ombak Sunset ligt aan het strand van Gili Trawangan. De comfortabele kamers beschikken over airconditioning, een eigen badkamer en een balkon of terras. Het hotel biedt een zwembad, een privéstrand, Wifi, een bar en een restaurant met westerse en Aziatische gerechten.

  • foto Bus

     

    Bus We reizen met een eigen mini bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen.


Info over accommodaties

Om Sumatra, Java en Lombok optimaal en zo comfortabel mogelijk te beleven zijn de accommodaties zorgvuldig gekozen. Gedurende de reis slaap je over het algemeen in comfortabele vier sterren accommodaties, meestal met zwembad. Tevens zijn er een aantal speciale en karakteristieke accommodaties gekozen; zoals een sfeervolle lodge in de jungle van Bukit Lawang, een accommodatie ààn het Tobameer en een accommodatie met een fantastische locatie aan de rand van de Bromo-vulkaan met prachtig uitzicht. Deze accommodaties zijn eenvoudiger dan de rest van de accommodaties, echter zijn zij een meerwaarde voor deze reis dankzij de unieke en bijzondere locaties. De hotels in Senggigi en Gili Trawangan liggen aan of dichtbij het strand.

Vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. Van Bandung naar Yogyakarta reizen we per trein, tijdens deze rit heb je prachtige uitzichten over de Javaanse binnenlanden. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen. We varen met een ferry van Java naar Lombok.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Nederlandstalige of lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • Vlucht van Sumatra naar Java
  • Treinticket van Bandung naar Yogyakarta
  • Jeeptocht naar de Bromo vulkaan (incl. entree)
  • Vlucht van Java naar Lombok
  • Bootovertocht naar Gili Trawangan
  • Vervoer per paard en wagen naar het hotel op Gili Trawangan
  • Bezoek de hoogtepunten van Sumatra; Bukit Lawang en het Tobameer
  • Stadstour in Jakarta met hoogtepunten uit de koloniale geschiedenis
  • Historische wandeling met lokale gids in Bandung
  • Bezoek aan de Borobodur en de Prambanan (excl. entreegelden)
  • Bezoek aan het Javaanse dorp Candirejo (incl. lunch)
  • Fietstocht op Lombok
  • Bezoek Pringgasela met lokale gids (incl. lunch)
  • Wandeling door Tetebatu
  • Ontspannen afsluiting op het paradijselijke Gili Trawangan
  • Overnachtingen in comfortabele accommodaties
  • Drie unieke overnachtingen: in de jungle van Bukit Lawang, aan het Tobameer én op de rand van de Bromo vulkaan
  • 20 x ontbijt, 3 x lunch

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 150 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 250,-
Fooien€ 80,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 120,-
Enkele voorbeelden:
- Fietstaxitocht Yogyakarta€ 7,-
- Entree Borobodur$ 25,-
- Entree Prambanan $ 25,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Dit is een reis die voor iedereen met een normale conditie te doen is. Uiteraard vragen we wel de nodige flexibiliteit van deelnemers. Indonesië is nu eenmaal een arm land waar dingen soms anders lopen dan voorzien is. Hoewel het aantal lange reisdagen beperkt is zijn er toch een aantal dagen waarop je meer dan zes uur onderweg bent omdat we zoveel mogelijk willen zien. Je kunt de reis verder zo actief maken als je wilt omdat de meeste excursies optioneel zijn. De reis kenmerkt zich verder door veel individuele vrijheid. 

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Lombok.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid is de Indonesische rupiah. De koers is: 12.000 rupiah voor 1 euro (indicatie)

Cash, creditcard of pinnen?

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal

Welk geld meenemen?

We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen. We raden je aan om altijd een pinpas en/of credit card mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

Alle ontbijten en drie lunches zijn bij de prijs inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Het leidingwater kun je alleen drinken nadat het eerst gekookt is. Je kunt wel gerust je tanden poetsen en je mond spoelen met leidingwater, mits je alles weer uit spuugt. Koffie, thee, frisdrank en mineraalwater (in halve en hele literflessen te koop) zijn overal verkrijgbaar.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren! Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Indonesië reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet geldig zijn tot zes maanden na vertrekdatum uit Indonesië.

Voor het reserveren van de treintrajecten hebben we je volledige paspoortgegevens nodig. We verzoeken je om de volledige paspoortgegevens waarmee je in Indonesië gaat reizen, bij boeking aan te leveren. Indien je een nieuw paspoort aan moet vragen, ontvangen wij graag uiterlijk 8 weken voor vertrek je nieuwe paspoortgegevens. Als wij deze gegevens niet op tijd in ons bezit hebben, dan bestaat de kans dat er kort voor vertrek niet voldoende treintickets beschikbaar zijn. LET OP: Mocht je je paspoort moeten vernieuwen nadat je bij ons geboekt hebt, geef dan bij boeking je oude paspoortgegevens door. Geef zodra je je nieuwe paspoort hebt deze gegevens, aan ons door. Indien je een nieuw paspoort hebt neem dan je oude én je nieuwe paspoort mee op reis!

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.

Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen wel al voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Bij de Ambassade in Den Haag kan dit online, vervolgens kun je de bevestiging afdrukken en meesturen met de andere visumbescheiden (het paspoort, de pasfoto, de boekingsbevestiging, etc.).

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100
Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Indonesië heeft, door zijn ligging als 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30 graden. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Deze begint, ruwweg, in Sumatra rond de maand november, en eindigt rond de maand mei in het oosten van de archipel. Overigens kun je het hele jaar door, ook in de zogenaamde droge tijd, regenbuien verwachten. Beste reistijd: De beste tijd om te reizen is de periode tussen de maanden mei en november. De kans op regen is dan het kleinst en op Java waait een koele wind die vanuit Australië komt. Reizen in de regentijd is over het algemeen goed mogelijk. De meeste regen valt in heftige, korte buien in de namiddag. De kans op blauwe luchten is wel een stuk kleiner.


Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk te kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. Van Bandung naar Yogyakarta reizen we per trein, tijdens deze rit heb je prachtige uitzichten over de Javaanse binnenlanden. De Bromo-vulkaan wordt op spectaculaire wijze per open jeep beklommen. We varen met een ferry van Java naar Lombok.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt af en toe ook een flinke tropische regenbui. Lichte, luchtige, ruimvallende katoenen kleding draagt koel en is snel droog na het wassen. In de hoger gelegen berggebieden kan het ’s avonds fris zijn. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Soms kan er gewassen worden. Gelieve rekening te houden met de islamitische cultuur op Java: vrouwen dienen de schouders en knieën te bedekken. 

Tip: Neem een sarong mee of koop er eentje ter plekke. Deze kun je als sjaal, laken, badhandoek of badjas gebruiken.

Wat je écht nodig hebt:

  • goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen 
  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel
  • zaklantaarn
  • warme trui, sweater of fleece voor koude avonden
  • zwemkleding 
  • handdoek

Wat handig is om mee te nemen: 

  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop)
  • slippers
  • een extra tas voor je spullen als je naar de Bromo gaat

Wat je niet hoeft mee te nemen:

  • slaapzak 
  • matje 
  • klamboe

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je geen wereldstekker nodig, in alle stopcontacten past een Nederlandse stekker. 

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.