MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Kalimantan, Sulawesi & Molukken
  • 1Eerste gecombineerde reis van drie eilanden van oost Indonesië: Kalimantan, Sulawesi & Molukken in één reis
  • 2Verblijf in het Orang-oetan rehabilitatiecentrum met de mogelijkheid om mee te helpen
  • 3Bezoek de Toraja, beroemd om hun begrafenisrituelen
  • 4Bezoek aan de bijzondere dorpjes rond Saparua
  • 5Unieke combinatie van Natuur, Cultuur en strand
  • 6Spot de neusapen bij de mangroves dichtbij Balikpapan
  • 7Bezoek de dorpjes van de Dayaq tribe en krijg een warm welkom
  • 82 dagen Mahakam rivierexcursie met je eigen privé huisboot
  • 9Dag wandelen in Rantepao
  • 10Geniet van je koffie of thee met gefrituurde banaan in het drijvende dorpje bij Tempe Lake
  • 11Geniet van het snorkelen op het witte strand van Bira
  • Dag 1 Vlucht naar Jakarta
  • Dag 2 aankomst Balikapan
  • Dag 3 naar Samboja Lestari orang oetan rehabilitatiecentrum
  • Dag 4 start Mahakam riviercruise / dag 1
  • Dag 5 Mahakam riviercruise / dag 2
  • Dag 6 einde Mahakam rivier cruise – naar Balikpapan / mangrove tour
  • Dag 7 vlucht naar Makassar / Rammang tour en Pare Pare
  • Dag 8 naar Rantepao
  • Dag 9 Rantepao / Tana Toraja excursie
  • Dag 10 Rantepao / trekking
  • Dag 11 naar Sengkang / bezoek een zijde-weefdorp
  • Dag 12 naar Bira Beach / museum bezoek
  • Dag 13 Bira Beach / vrije dag
  • Dag 14 naar Makassar
  • Dag 15 Makassar / vrije dag
  • Dag 16 naar Ambon
  • Dag 17 Ambon / vrije dag
  • Dag 18 naar Saparua / fort Belgica
  • Dag 19 Saparua / volle dag tour door Saparua
  • Dag 20 naar Moulana eiland
  • Dag 21 naar Ambon / vrije dag
  • Dag 22 Ambon / vrije dag – vlucht Jakarta naar Amsterdam
  • Dag 23 aankomst in Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/16
Reiscode
ISM

Natuur, cultuur en Specerijen

Tijdens deze unieke rondreis onderga je de grote diversiteit die Indonesië zo kenmerkt. Laat je verrassen door de overweldigende natuur op Kalimantan, ontdek de bijzondere cultuur van de Toraja op Sulawesi en sluit af op koninklijke eilanden van de Molukken . Sta oog in oog met de indrukwekkende orang-oetans en neusapen, aanschouw de bijzondere rituelen van de Toraja en onderga het dagelijks leven van de eilandbewoners.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 20 sep / 12 okt
    Beschikbaar

    Groepsreis Kalimantan, Sulawesi & Molukken: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  20 september 2019
    Status van deze reis  Boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  2
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  14*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    vrouw vrouw
    39-48  26-38
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    € 2998,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Een éénpersoonskamer is niet mogelijk tijdens de nachten op de houseboot, in Kuthai en in het Lesan Nationaal Park.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 475,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • 2 nachten op een huisboot in Kalimantan
  • Dayaq tribe welkom dans
  • 1 overnachting in de jungle inclusief maaltijden op Seram eiland
  • VIP tickets voor de boottocht op de Molukken
  • Binnenlandse vlucht Balikpapan - Makassar
  • Binnenlandse vlucht Makassar - Ambon
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Fooien

Reisroute

  • Dag 1

    Vlucht naar Jakarta Vandaag gaat het grote avontuur beginnen! Je reist vanaf Amsterdam naar Jakarta, de hoofdstad van Indonesië. Bij aankomst de volgende dag gaan we door naar Balikpapan in het oosten van Kalimantan.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Balikapan Na aankomst op het vliegveld van Balikpapan word naar het eerste hotel gebracht. Dit is een korte rit, dus heb je genoeg tijd om erna lekker uit te rusten van de reis. In de avond word je door de reisbegeleider geïnformeerd over je reis. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Samboja Lestari orang oetan rehabilitatiecentrum We staan vroeg op voor een lekker ontbijt.  vervolgens rijden we naar het Samboja Lestari Orang-oetan rehabilitatiecentrum, wat op ongeveer  80 kilometer rijden ligt. Het is een van de grootste locaties voor de rehabilitatie van orang-oetans in Kalimantan. De meeste orang-oetans in dit instituut zijn vroeger als huisdieren gehouden, gebruikt in circussen of beland in de illegale handel. Dit instituut zorgt ervoor dat ze weer zo normaal mogelijk leven kunnen leven. We verblijven in een comfortabele eco-lodge die is omringd door bos, ver weg van de dorpen.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Wie wil kan als vrijwilliger helpen bij de stichting BOS (Balikpapan Orangutan Survival Foundation). Dit is een Indonesische organisatie die toegewijd is aan het behoud van de Bornische orang-oetan en zijn omgeving.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Jouw taak als vrijwilliger is afhankelijk van de behoefte op dat moment en waar die dag de meeste hulp gewenst is. Samen met de BOS gids ga je het orang-oetan eiland verkennen hij geeft je informatie over de achtergrond van de orang-oetans op dat eiland.

  • foto dag 4

    Dag 4

    start Mahakam riviercruise / dag 1 Na het ontbijt rijden we naar Loah Janan. Hier stappen we over op een huisboot. Afhankelijk van de groepsgrootte zal worden gekozen voor een of twee boten. Deze boottocht duurt drie dagen en we leggen ongeveer 330 kilometers af. Onze eerste bestemming is Muara Muntai,  een dorp dat is gebouwd op stelten. Deze dag is om lekker te relaxen en te genieten van het uitzicht terwijl je  lekker smult van de maaltijden die worden bereid door de kok.

  • foto keuzeprogramma dag 4

    Optioneel

    Sungai Wein tour Het is mogelijk om 's ochtends in de vroege uren op te staan en voor vertrek de Sungai Wein tour te maken. Je zal na ongeveer 1 uur rijden aankomen op de lokale pier. Vanaf hier zal je een boottocht maken met als hoofdattractie de neusapen te spotten in de bomen langs de rivier. Deze tour zal ongeveer 3 uur in beslag nemen. 

  • foto keuzeprogramma dag 4

    Optioneel

    Sungai Hitam tour Als je van wandelen houdt, dan kan je er ook voor kiezen om een optionele wandeltocht te maken door het onaangeraakte regenwoud. In de ochtend zal je, na ongeveer 1.5 uur rijden aankomen bij de startplek. Deze wandeling zal ongeveer 3 tot 4 uur duren, maar let op tijdens het regen seizoen kan de wandeling pittig zijn en zullen er ook veel bloedzuigers zijn.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Mahakam riviercruise / dag 2 In de ochtend komen we aan in Muara Muntai, na het ontbijt heb je de mogelijkheid om een dorpje te ontdekken dat volledig is gebouwd van ebben hout en andere sterke houtsoorten. Hierna gaan we met lokale longtailboten een tocht maken op Lake Jempang. Onderweg hier naartoe varen we langs een groot dorp op palen genaamd Janur.

  • foto paragraaf dag 5

     

    Daarna varen we verder richting het dorpje Ohong. Met een beetje geluk spot je af en toe wilde dieren in de bomen langs de oever zoals de neusaap, de java-aap of zelfs een phyton! Eenmaal aangekomen in het dorpje Mancong, zal je worden verwelkomt met een welkomstdans door de lokale vrouwen en kinderen. Natuurlijk kan je het dorpje zelf bekijken. Aan het eind van de middag keren we terug naar de huisboot. Tijdens ons avondeten varen we terug naar Balikpapan. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    einde Mahakam rivier cruise – naar Balikpapan / mangrove tour In de ochtend komen wij aan in Kutai Kartanegara, een beroemd oud koninkrijk dat tot op heden een  goede relatie heeft met ons koningshuis! We bezoeken het museum van Sultan Kutai waar je de officiële dagelijkse kledij van de Sultan, zijn troon en geschenken van gasten waaronder beelden die door het Nederlandse koningshuis zijn geschonken. 

  • foto paragraaf dag 6

     

    Hierna zullen we terug reizen naar Balikpapan. Eenmaal aangekomen in Balikpapan kan je inchecken in het hotel en zullen we in de middag nog een bezoek brengen aan de Margo Mulyo Mangrove bos. Dit lokale stadsbos wordt beheerd en onderhouden door de lokale bewoners. Bij aankomst stap je in een eenvoudige open boot en kun je ontspannen en genieten van het mangrovebos. Er is een grote kans dat je de kolonie neusaap in de bomen ziet die lekker aan hun middagmaal zitten. Uiteindelijk zullen we laat in de middag weer terugkeren naar het hotel.

  • foto dag 7

    Dag 7

    vlucht naar Makassar / Rammang tour en Pare Pare Vandaag vertrekken wij naar het Balikpapan vliegveld voor onze vlucht naar Makassar. Na aankomst in Makassar maken wij een wandeling maken door het Rammang gebied. een fotogeniek heuvellandschap met kleine dorpjes. We maken een korte wandeling en bezoeken een pre-historische grot waar je primitieve schilderkunsten van duizenden jaren geleden kan bewonderen.

  • foto paragraaf dag 7

     

    Buiten dat kan je er ook een verborgen natuurlijk “zwembad” vinden en een hapje eten bij de lokale mensen. We gaan ook op een primitieve gemotoriseerde kanotocht in de rivier om te genieten van de bergen rondom. In de namiddag zullen wij onze reis voortzetten naar Pare Pare, een kustplaats op ongeveer 2 uur rijden. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Rantepao Je reist vandaag in ongeveer 5 uur naar Rantepao in Tana Toraja gelegen in het centrale berggebied van Sulawesi. Onderweg stoppen we op verschillende plekken bij mooie vergezichten bijvoorbeeld bij Buntu Kabobong. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    Rantepao / Tana Toraja excursie Vandaag ontdekken we de Tana Toraja. Eerst bezoeken we Lemo, hier kunnen we rijen tau-tau (poppen die kenmerken van overleden personen uitbeelden) en hangende graven vinden. In Londa vind je zeer oude natuurlijk graven waar overledenen in vroeger tijden werden begraven met grote ceremonies. Als laatste bezoeken we Kata Kesu, een traditionele Torakan dorp waar we de Tongkonan en de oude rijstschuren kunnen vinden.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Rantepao / trekking Om de traditionele kleine dorpjes te ontdekken gaan we vandaag de hele dag wandelen. Een aantal dorpen met de unieke Toraja stijl zijn met de auto bijna niet te bereiken. Wandelend langs de terrasvormige rijstvelden bezoeken we verschillende dorpen. Onderweg kan je genieten van de practhtige uitzichten met rijstvelden en bijzondere gebouwen tegen een achtergrond van groene bergen.  Je ziet het dagelijks leven van de lokale bevolking op deze manier van dichtbij. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Sengkang / bezoek een zijde-weefdorp We reizen verder naar Sengkang. Onderweg stoppen we in Palopo om de markt te bezoeken en een koffiepauze in te lassen. Vervolgens rijden wij verder naar sengkang en brengen  een bezoek aan een dorp waar lokale vrouwen zijden sarongs weven met een Bugis-motief. Na aankomst in Sengkang bezoeken we Lake Tempe.

  • foto paragraaf dag 11

     

    Met  gemotoriseerde kano’s ontdek je het meer en haar bewoners. Je bezoekt een drijvend vissersdorp. In de avondschemering rijd je terug naar Sengkang

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Bira Beach / museum bezoek We reizen helemaal naar het zuiden waar Bira Beach ligt. Onderweg maken we een korte stop in Watampone om een  museum te bezichtigen van een lokale edelman over de bugis stam. Daarna reizen we naar het gebied van de Kajang stam. Je herkent dit gebied door de typische zwarte huisjes langs de weg waar ze in wonen. We stoppen kort bij een rubberplantage voor we aankomen in Birra, 

  • foto dag 13

    Dag 13

    Bira Beach / vrije dag Vandaag is een vrije dag ingepland en kan je lekker genieten van Bira Beach. Je kan hier zwemmen, zonnen of snorkelen. Of natuurlijk gewoon even rustig een boek lezen. Wat ook een leuke optie is, is het huren van een vissersboot om een bezoekje te brengen aan Liukang eiland waar de lokale vrouwen nog de traditionele sarongs maken.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Makassar Na het ontbijt vervolgen wij onze reis naar Makassar, de hoofdstad van de provincie Zuid Sulawesi. Onze eerste stop is bij een klein dorpje dat bekend staat om hun traditionele manier van boten maken. Vroeger maakten ze in dit dorpje Bugis, zeilboten voor de vissers en de handelaren. Tegenwoordig komen mensen van over de hele wereld naar dit dorpje om de lokale bevolking te vragen of ze de boot van hun dromen willen maken.

  • foto paragraaf dag 14

     

    Hierna zullen wij doorrijden en zullen we zeewier boerderijen tegenkomen langs de kust, hier zullen we stoppen om te kunnen kijken hoe ze nou eigenlijk zeewier oogsten. Dan zullen wij verder gaan naar de wijk Bantaeng waar we een waterval zullen bezoeken en waar je ook wel even lekker kan afkoelen van zo’n warme dag!

  • foto dag 15

    Dag 15

    Makassar / vrije dag Vandaag kan je de stad ontdekken door langs de Losari promenade tot het oude Nederlandse fort Rotterdam te wandelen of een bezoekje brengen aan de eerste protestantse en katholieke kerk of de lokale bibliotheek. Dit is allemaal te bereiken in wandel afstand van het hotel. Een andere optie is het huren van een lokale speedboot om naar het Samalona eiland te gaan. Dit is een klein eiland met een mooie witte zand strand waar je heerlijk kan zwemmen.

  • foto dag 16

    Dag 16

    naar Ambon We vliegen vandaag naar Ambon, de hoofdstad van het eiland de Molukken. Dit eiland staat ook wel bekend als “de provincie met duizend eilanden”. 

  • foto dag 17

    Dag 17

    Ambon / vrije dag Deze dag ben je vrij om zelf er op uit te gaan in deze geweldige stad! De mensen zijn hier erg vriendelijk en sommigen spreken zelfs Nederlands  (vooral de oudere generaties). Bezoek de lokale markt, ontdek het strand in Lei Timur, bezoek het geheimzinnige dorp Soya of geniet van een prachtige zonsondergang vanaf de Jembatan Merah Putih brug.

  • foto dag 18

    Dag 18

    naar Saparua / fort Belgica Vanochtend vaar je per speedboot van de  van Tulehu naar Saparua. Na aankomst rijden we via het hotel naar Fort Belgica, een Nederlands fort dat een belangrijke rol heeft gespeeld in de geschiedenis.

  • foto dag 19

    Dag 19

    Saparua / volle dag tour door Saparua Vandaag staat in het teken van de bijzondere dorpen in de omgeving van Saparua. We bezoeken een Booi dorp, Haria en Ouw (een aardewerk dorpje). In de middag bezoeken we een dorp waar lokale vrouwen traditionele koekjes maken van Sago en palm suiker. We sluiten de dag ontspannen af aan het strand.

  • foto dag 20

    Dag 20

    naar Moulana eiland We varen vandaag naar Moulana, een klein eiland op ongeveer 30 minuten varen  van Saparua. Dit eiland heeft een aantal simpele huisjes, maar geen eten of vers drinkwater. We bezoeken Moulana vanwege haar prachtige witte zandstrand,  een ideale plek om lekker te genieten van de zon, een mooie wandeling te maken of een duik te nemen. In de schaduw van de bomen genieten we van een heerlijke Picknick.

  • foto dag 21

    Dag 21

    naar Ambon / vrije dag 's-Ochtends vertrekken wij naar de haven van Huria waar een lokale boot ons opwacht om ons naar het Ambon eiland te brengen. Eenmaal aangekomen op het eiland, rijden wij door naar de accommodatie en heb je de rest van de dag de tijd om heerlijke te ontspannen.

  • foto dag 22

    Dag 22

    Ambon / vrije dag – vlucht Jakarta naar Amsterdam Helaas zit je reis hier er al weer bijna op! De eerste helft van de dag heb je vrij om zelf in te plannen. In de middag vertrekken we naar het vliegveld om hier op het vliegtuig te stappen terug naar Amsterdam.

  • Dag 23

    aankomst in Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 2.000,- tot € 2.050,-.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Aston Balikpapan Hotel

     

    Aston Balikpapan Hotel Dit is een 4-sterren hotel, ideaal gelegen in het hart van Balikpapan. De kamers zijn modern ingericht en van alle benodigdheden voorzien met een balkon als leuk extraatje. Het hotel heeft niet alleen een zwembad tot hun beschikking, maar ook een tennisbaan en een mooie tuin. Ook kan je makkelijk een leuk restaurantje, barretje of winkels vinden in de buurt.

  • foto Samboja Lodge

     

    Samboja Lodge Puur Sawadee - overnachting Samboja Lodge
    De accommodatie ligt in het Samboja Lestari Reservaat voor orang-oetans en beren, waardoor het omgeven is door de natuur. De inkomsten van het verblijf in deze lodge worden gebruikt om de opvang van de orang-oetans te kunnen financieren. De ruime kamers beschikken over een hardhouten vloeren, een balkon met uitzicht op het reservaat, airconditioning en een eigen badkamer.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Mahakam river cruise boat

     

    Mahakam river cruise boat Je maakt een boottocht voor drie dagen om, onder andere, allemaal dorpjes te ontdekken die ook wel gebouwd zijn op palen. Je slaapt drie nachten aan boord van de boot en de heerlijkste maaltijden worden door de kok aan boord geserveerd.

  • foto Bukit Kenari Hotel

     

    Bukit Kenari Hotel Bukit Kenari Hotel is gelegen in Pare Pare. Het hotel beschikt over een tuin en een restaurant. Ook is er gratis WiFi aanwezig in het hotel. De kamers zijn allemaal voorzien van air conditioning, een TV en een zit gedeelte. 

  • foto Hotel Toraja Prince

     

    Hotel Toraja Prince In het heuvellandschap van Tana Toraja ligt dit mooie hotel. Het hotel is gebouwd in Tana Toraja stijl en heeft een prachtig uitzicht. Er zijn terrassen om lekker buiten te kunnen zitten. Het hotel heeft een zwembad, een sauna en massagefaciliteiten. We slapen hier 3 nachten.

  • foto BBC Hotel

     

    BBC Hotel Dit vrij nieuwe hotel ligt in het centrum van Sengkang en op ongeveer een kwartier lopen van het Tempemeer. Alle kamers hebben een eigen badkamer. Het hotel beschikt over een restaurant en bar. 

  •  

    Anda Bungalows Anda Bungalows is een simpel hotel die dichtbij het strand is gelegen. Ook hebben ze een mooie tuin vol met verschillende kleurrijke bloemen. De kamers zijn simpel ingericht en van alle benodigdheden voorzien. 

  • foto Arthama Hotel

     

    Arthama Hotel Het Arthama Hotel ligt vlakbij de haven van Makassar en bij de Pantai Losari boulevard. Het hotel beschikt over een zwembad, restaurant, bar, fitnessfaciliteiten en dakterras. De kamers zijn modern ingericht en hebben een eigen badkamer, tv, WiFi en air-conditioning. 

  • foto The City Hotel

     

    The City Hotel Dit hotel is gelegen in hartje centrum van Ambon en dichtbij de Ambon baai. Het is modern ingericht en heeft een mooi panoramisch uitzicht vanaf hun dak restaurant. De kamers zijn ook modern ingericht en voorzien van air conditioning, een TV en gratis WiFi. 

  • foto Hotel Perdana

     

    Hotel Perdana Dit is een kleinschalig hotel in typisch Indonesische stijl met eenvoudige kamers rondom een binnenplaats. Er is weinig keuze qua accommodatie op Saparua. Alle kamers zijn voorzien van een eigen mandibak. We verblijven hier 3 nachten.

  • foto The Natsepa resort

     

    The Natsepa resort Het Natsepa Resort is gelegen aan het strand en heeft een restaurant die een brede keuze serveert aan Indonesische en westerse gerechten. Ze hebben ruime, moderne kamers die voorzien zijn van een eigen terras of balkon, airconditioning en onder andere een minikoelkast. 


Info over accommodaties

In de steden overnacht je in comfortabele hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Tijdens de drie nachten op de boot over de Mahakam rivier deel je badkamer en toilet. De boot vaart ‘s nachts door er wordt gezorgd voor matrasjes. De eco-lodge van het Semboja Lestari project, waar je twee nachten verblijft, is erg comfortabel en hier heb je de beschikking over eigen sanitair.

Vervoer

Tijdens deze reis maken we gebruik van een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. Andere delen van de reis leggen we af per boot.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 nachten op een huisboot in Kalimantan
  • Dayaq tribe welkom dans
  • 1 overnachting in de jungle inclusief maaltijden op Seram eiland
  • VIP tickets voor de boottocht op de Molukken
  • Binnenlandse vlucht Balikpapan - Makassar
  • Binnenlandse vlucht Makassar - Ambon

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 250 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 420,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 50,-
Fooien€ 80,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 2     Intensiteit: 4

In principe kan iedereen met een goede conditie aan deze reis meedoen. De route is uitgebalanceerd en reisdagen worden afgewisseld met rustdagen. Houd wel rekening met een aantal lange reisdagen over soms bochtige wegen of een ruwe zee. De infrastructuur van Kalimantan is veel minder goed ontwikkeld dan de meeste andere Indonesische delen. Ook kan het gebeuren dat er geschoven wordt met onderdelen uit het programma. Tevens moet je rekening houden met het feit dat een aantal accommodaties zeer primitief zijn en niet het comfort bieden die wij Westerlingen gewend zijn. Voor de wandelingen hoef je geen speciale wandelervaring te hebben. Je dient dus zeker in het bezit te zijn van een dosis flexibiliteit en zeer avontuurlijk ingesteld te zijn. Wie dit geen bezwaar vindt en flexibel is ingesteld, krijgt er een prachtige reis door een bijzonder en minder ontdekt deel van Indonesië voor terug.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in komt voor op Kalimantan, Sulawesi & Molukken.

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta 

De munteenheid is de Indonesische rupiah (IDR).

Cash, creditcard of pinnen? 

In Indonesië kun je in alle steden eenvoudig met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) en/of creditcard geld opnemen. Over de gehele route verspreid, vind je plekken waar je kunt pinnen. Ook kun je overal euro’s wisselen in lokale valuta. Je kunt op steeds meer plaatsen in Indonesië betalen met creditcards, echter nog altijd op beperkte schaal. Let op: Wij hebben vernomen dat Belgische bankpassen (met Maestro symbool) bij verschillende pinautomaten soms worden geweigerd. Daarom adviseren we reizigers met een Belgische bankpas om ook een creditcard mee te nemen.

Welk geld meenemen? 

We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel pinnen of wisselen. We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

Bij deze reis zijn een aantal maaltijden inbegrepen in de reissom omdat er soms weinig andere mogelijkheden zijn voor maaltijden. In de reisroute kun je precies zien waar en op welke dagen dit het geval is. 

Eten en drinken

Indonesië is wereldberoemd om zijn smakelijke keuken; de basis is witte rijst en kruiden als knoflook, rode uien en pepers. In islamitische gebieden (zoals Java, Lombok) vind je geen varkensvlees; op Bali (hindoeïstisch) zie je juist wel overal varkens. Spotgoedkoop en lekker eet je bij een zgn. warung (klein restaurantje of eetstalletje) of een `kaki lima' (rijdend eetstalletje). Warungs en kaki lima's zijn gewoonlijk gespecialiseerd in één bepaald gerecht, bv. soto, saté of nasi goreng.

Het leidingwater kun je alleen drinken nadat het eerst gekookt is. Je kunt wel gerust je tanden poetsen en je mond spoelen met leidingwater, mits je alles weer uit spuugt. Koffie, thee, frisdrank en mineraalwater (in halve en hele literflessen te koop) zijn overal verkrijgbaar.

Taal & Cultur

maaltijden

Taal De officiële taal is Bahasa Indonesia, daarnaast bestaan ruim 300 talen en vele dialecten. Het Indonesisch is een samensmelting van vele talen: het Sanskriet en de Portugese, Arabische, Nederlandse, Engelse, Javaanse, Chinese en vooral de Maleise taal hebben bijgedragen tot het huidige Indonesisch. In de toeristencentra wordt wat (gebroken) Engels gesproken, daarbuiten zul je je moeten behelpen met handen en voeten en woordenboekje. Indonesiërs vinden het prachtig als je de moeite neemt om een paar woordjes van hun taal te leren! Mocht je in Nederland al wat Bahasa willen leren dan is de cursus die Barbara Zuidema in Amsterdam geeft aan te bevelen. Voor meer informatie: 020-6227360. De officiële taal in Maleisië is het Bahasa Malaysia, maar met Engels kun je bijna overal terecht. Daarnaast spreken de verschillende volken op Sabah en Sarawak hun eigen taal. Meestal spreken ze echter ook wel Bahasa.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Kalimantan, Sulawesi & Molukken reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet tenminste zes maanden geldig zijn bij aankomst in Indonesië.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Nederlanders en Belgen die aankomen én vertrekken via Jakarta, Medan of Denpasar kunnen hun visum voortaan gratis afhalen op de luchthaven. Dit is ook van toepassing als je met een overstap via Jakarta, Medan of Denpasar naar een andere Indonesische eindbestemming vliegt als bijv. Yogyakarta. Het is dus van belang dat je via Jakarta of Denpasar het land binnen komt maar ook weer verlaat. Mocht je aankomen of vertrekken via een andere internationale luchthaven dan dien je bij aankomst een visum te kopen. Indien je een afwijkend vluchtschema hebt of een verlenging hebt geboekt raden we je aan om goed te controleren of je bij aankomst een visum dient te kopen.


Belangrijk: blijf je langer dan 30 dagen in Indonesië (bijvoorbeeld bij het boeken van een verlengingspakket), dan moeten zowel Nederlanders als Belgen wel al voor vertrek een visum aanvragen bij de Indonesische Ambassade in Den Haag of Brussel. Bij de Ambassade in Den Haag kan dit online, vervolgens kun je de bevestiging afdrukken en meesturen met de andere visumbescheiden (het paspoort, de pasfoto, de boekingsbevestiging, etc.).

Het adres van de ambassade in Den Haag is: Tobias Asserlaan 8, 2517 KC, Den Haag, tel: 070-310.8100
Het adres van de ambassade in Brussel is: Tervurenlaan 294, 1150 Brussel, tel: 02-7712014.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Kalimantan heeft een typisch tropisch klimaat: het is er het hele jaar warm en vochtig. In het regenwoud kun je af en toe een bui verwachten, ook buiten de moessontijd. De temperatuur zakt haast nooit onder de 20 °C. Overdag is het ongeveer 30 °C. Tijdens de regentijd (december t/m februari) regent het zelden de hele dag, meestal betreft het een enorme bui die hooguit een of twee uur duurt. De moesson wordt ieder jaar, waarschijnlijk mede door de ontbossing, steeds moeilijker te voorspellen.

Het eiland Sulawesi heeft door zijn ligging in de 'gordel van smaragd' rond de evenaar, het hele jaar door een vrijwel constante temperatuur van ongeveer 30 graden. Alleen in de hoger gelegen berggebieden kan het 's nachts afkoelen. De enige variatie in het weerpatroon brengt de regentijd. Algemeen kan men stellen dat het droge seizoen in Sulawesi van april tot september is. Wees altijd voorbereid op regen, ook in het "droge" seizoen.

Op de Molukken zijn de seizoenen omgekeerd ten opzichte van andere Indonesische eilanden. Op de noordelijke Molukken duurt de droge tijd van april tot november en op de zuidelijke en centrale Molukken duurt de droge tijd van oktober tot maart. De beste reistijd voor de Molukse eilanden is van september tot en met april. De temperatuur in de droge periode ligt rond de 30°C en in de natte periode rond de 23°C.

Vervoer

vervoer

Tijdens deze reis maken we gebruik van een eigen bus. Dit heeft als voordeel dat we overal kunnen stoppen om foto's te maken of, bijvoorbeeld, een stuk kunnen wandelen door de rijstvelden. Houd er rekening mee dat Indonesische bussen minder beenruimte hebben. Andere delen van de reis leggen we af per boot.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Indonesië heeft een tropisch klimaat. Het is dus altijd warm en vochtig, maar er valt ook veel regen en dat wordt nog weleens vergeten. Het is handig om 'laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Een warme trui is noodzakelijk. In de hotels kan vaak gewassen worden.

Wat je écht nodig hebt: 

  • goed ingelopen wandelschoenen
  • waterschoenen (handig als je wilt snorkelen)
  • een dagrugzak 
  • een regenjas of poncho
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • zonnebrandcrème, zonnebril, hoofddeksel
  • zaklantaarn
  • waterfles
  • warme trui, sweater of fleece voor eventuele koude avonden
  • zwemkleding 
  • handdoek
  • oordoppen
  • Klamboe: een 1-persoonsklamboe is aan te raden



Wat handig is om mee te nemen: 

  • woordenboekje Nederlands-Indonesisch (eventueel ook ter plekke te koop)
  • slippers
  • zaklantaarn

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig. Opladen kan niet tijdens de boottochten. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.