MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis met Dragoman door Oezbekistan en Kirgistan
  • 1Op overland-avontuur in een internationale groep
  • 2Van de gebaande paden
  • 3Over land door Fergana Valley in Oezbekistan met lokaal transport
  • 4Bekijk de zijden wevers van de Fergana-vallei
  • 53 dagen overland door de prachtige Kyrgyz Fergana-vallei
  • 6Verblijf in traditionele yurts aan het ongelooflijke Song Köl-meer
  • 7Ervaar het dagelijks leven van de Kirgizische bergherders
  • 8Bekijk een demonstratie van een traditionele adelaar jager in de buurt van Kochkor
  • 9Leer hoe Kirgizische tapijten en hoeden worden gemaakt
  • 10Trek de wildernis in van de Jeti-Oghuz-kloof
  • 11Loop door het ongelooflijke landschap van de Chong Kemin-vallei
  • 12Ontspan in de pittoreske stad Bishkek
  • Dag 1 aankomst Tashkent
  • Dag 2 naar Fergana Valley (Oezbekistan) / bezoek Khudayar Khan paleis en Margilan zijde fabriek
  • Dag 3 naar Arslanbob
  • Dag 4 naar Fergana Valley, Kirgistan (dag 1 van de 3-daagse tocht)
  • Dag 5 Fergana Valley (dag 2 van de 3-daagse tocht)
  • Dag 6 Fergana Valley (dag 3 van de 3-daagse tocht)
  • Dag 7 naar het Song Köl meer
  • Dag 8 Song Köl meer / vrije dag
  • Dag 9 naar Kochkor / bezoek lokaal museum
  • Dag 10 naar Jeti Oguz Valley / demonstratie lokale adelaar jager
  • Dag 11 Jeti Oguz Valley / vrije dag
  • Dag 12 naar Karakol
  • Dag 13 naar Chong Kemin Valley / bezoek de prehistorische rotstekeningen in Cholpon Ata
  • Dag 14 Chong Kemin Valley / vrije dag
  • Dag 15 naar Bishkek / vrije dag
  • Dag 16 Biskek
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/20
Reiscode
DMKYR

op overland-avontuur van Tashkent naar Bishkek

Tijdens dit overland-avontuur door Kirgistan en Oezbekistan reis je langs de hoogtepunten en meest afgelegen en ongerepte plekken. Echt op avontuur houdt in dat je onder andere slaapt in de echte wildernis. Met Dragoman kom je dicht bij de lokale bevolking en meest ongerepte plekken van Kirgistan en Oezbekistan. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 28 apr / 13 mei
    Beschikbaar
    vinkje

    Groepsreis met Dragoman door Oezbekistan en Kirgistan : groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  28 april 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  1
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  19*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1
    vrouw
    26-38
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1325,-
  • 26 mei / 10 jun
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1325,-
  • 9 jun / 24 jun
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1325,-
  • 1 jul / 16 jul
    Vol
    vinkje
     
    Bishkek - Tashkent / verplichte Kitty: USD 380
    € 1325,-
  • 1 aug / 16 aug
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1325,-
  • 4 aug / 19 aug
    Beschikbaar
    vinkje

    Groepsreis met Dragoman door Oezbekistan en Kirgistan : groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  04 augustus 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  4
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  16*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1,2,3 & 4
    man vrouw man man
    56+  56+  18-25  26-38
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1325,-
  • 19 aug / 3 sep
    Vol
    vinkje
     
    Bishkek - Tashkent / verplichte Kitty: USD 380
    € 1325,-
  • 30 sep / 15 okt
    Vol
    vinkje
     
    Bishkek - Tashkent / verplichte Kitty: USD 380
    € 1325,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 3 mei / 18 mei
    Beschikbaar
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1340,-
  • 17 mei / 1 jun
    Beschikbaar
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1340,-
  • 14 jun / 29 jun
    Beschikbaar
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1340,-
  • 29 jun / 14 jul
    Beschikbaar
     
    Bishkek - Tashkent / verplichte Kitty: USD 380
    € 1340,-
  • 23 jul / 7 aug
    Beschikbaar
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1340,-
  • 9 aug / 24 aug
    Beschikbaar
     
    Tashkent - Bishkek / verplichte Kitty: USD 370
    € 1340,-
  • 24 aug / 8 sep
    Beschikbaar
     
    Bishkek - Tashkent / verplichte Kitty: USD 380
    € 1340,-
  • 14 sep / 29 sep
    Beschikbaar
     
    Bishkek - Tashkent / verplichte Kitty: USD 380
    € 1340,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 Dragoman crewleden en op verschillende plekken lokale gidsen
  • 3 nachten wild kamperen in Kirgistan.
  • Ontdek het dagelijks leven van de Kyrgyz mountain shepherds.
  • Overnacht in een Kirgizisch dorp.
  • Bekijk de traditionele viltworkshops of Kochkor en leer hoe Kirgizische tapijten en hoeden hier worden gemaakt.
  • Demonstratie van een traditionele adelaar jager.
  • Trek in de Jeti-Oghuz-kloof
  • Alle maaltijden (onder voorbehoud) tijdens het kamperen en het ontbijt in de meeste hotels, homestays en hostels.
  • Kitty
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Overland door de Fergana-vallei in Oezbekistan, inclusief het historische Kokand en de stad Fergana
  • - Verken de indrukwekkende 19e-eeuwse Juma-moskee in Kokand in de prachtige Fergana-vallei
  • - bezoek het religieuze centrum van Tashkent op het Hast Imam plein
  • - Bezoek een folklore-demonstratie bij Kockhor, een fantastisch openluchtconcert van traditionele muziek en waar je een yurt kunt bouwen
  • - Verken het ongelooflijke berglandschap van de Jeti Oguz-vallei te paard
  • - Verken het prachtige Chong Kemin-dal te paard
  • - Raften door de prachtige Chong Kemin Valley
  • - Verken het verleden van Bishkek in het State Historical Museum op het Ala-Too-plein

Route van Tashkent naar Bishkek

Route van Bishkek naar Tashkent

  • foto dag 1

    Dag 1

    aankomst Tashkent Welkom in Oezbekistan. Om 10 uur in de ochtend ontmoet je de rest van de internationale groep en de crew van Dragoman. Na de ontmoeting heb je de rest van de dag vrij om zelf Tashkent te verkennen.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Fergana Valley (Oezbekistan) / bezoek Khudayar Khan paleis en Margilan zijde fabriek Vandaag rijden we in ongeveer 5-6 uur richting Fergana Valley over de Kamchik Pass. Onderweg maken wij een stop bij Kokand om de mogelijkheid te hebben om een bezoek te brengen aan het Khudayar Khan paleis en de Margilan zijde fabriek. De overnachting zal plaatsvinden in een simpel hotel in Fergana.

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Arslanbob Deze ochtend rijden we richting Andijon om daar de grens over de steken naar Kirgistan. Eenmaal over de grens zullen we verder rijden naar Arslanbob. In Arslanbob is de overnachting gepland bij een lokaal gasthuis. Mocht het te lang duren bij de grens, overnachten we in een dichterbij gelegen dorpje Jalalabad. De totale reis zal ongeveer 4-5 uur in beslag nemen.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Fergana Valley, Kirgistan (dag 1 van de 3-daagse tocht) Vanaf deze dag verblijf je drie dagen in de Kirgizische Fergana Valley. We zullen vaak stoppen om van de uitzichten te kunnen genieten en misschien enkele wandelingen in de heuvels en op het platteland te maken. Tijdens deze dagen zijn we van plan om onderweg te kamperen. 

  •  

    Houd er rekening mee dat reizen die in het laagseizoen (mei tot half juni en oktober tot november) worden uitgevoerd, mogelijk niet kunnen kamperen wanneer de temperaturen te laag zijn. In dit geval hebben we in plaats daarvan overnachten in lokale pensions langs de route.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Fergana Valley (dag 2 van de 3-daagse tocht) Ook vandaag kunnen we weer genieten van de prachtige omgeving. Wandelen is zeker geen straf in dit gebied! ook deze nacht zullen we kamperen in het wild wat de ervaring net nog wat indrukwekkender maakt.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Fergana Valley (dag 3 van de 3-daagse tocht) De laatste dag van deze prachtige meerdaagse tocht door de Fergana Valley. Je wordt aan alle kanten omringd door fantastisch uitzicht.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar het Song Köl meer Na het ontbijt vertrekken we richting het Song Köl meer. Deze rit zal ongeveer 4 tot 8 uur in beslag nemen. Hier zullen we de volgende twee nachten verblijven om van het mooie meer te kunnen genieten. We overnachten in traditionele yurts.

  •  

    Houd er rekening mee dat de reizen in het laagseizoen het Song Köl-meer niet kunnen bezoeken, aangezien de temperaturen onder het vriespunt zullen zijn, de weg zal worden ingesneeuwd en er geen yurts meer zijn om in te verblijven! In plaats daarvan blijven we waarschijnlijk in yurts op de zuidelijke oever van het Issyk Köl-meer.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Song Köl meer / vrije dag Er valt veel te doen vandaag bij het Song Köl meer. We hebben onder andere de mogelijkheid om het dagelijks leven van de Kirgizische bergherders te ervaren. Je kunt vandaag zelf kijken wat je graag wilt doen. Je kan er voor kiezen om nog een mooie, optionele wandeling te doen of te gaan paardrijden in het gebied.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Kochkor / bezoek lokaal museum Vandaag rijden we in ongeveer 5-6 uur naar het kleine dorpje Kochkor, waar we verblijven in lokale gasthuizen en kunnen genieten van de traditionele Kirgizische gastvrijheid! Als we eenmaal aangekomen zijn, bezoeken we een klein museum en een groep vrouwen die traditionele "shyrdaks" maken. Dit zijn vilt tapijten waar Kigistan bekend om staat. Je kan ook een optionele excursie doen waar je kunt genieten van uitstekende lokale muzikanten die traditionele Kirgizische volksmuziek spelen en zien hoe een yurt wordt gemaakt.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Jeti Oguz Valley / demonstratie lokale adelaar jager Via de zuidelijke kant van het Issyk Köl meer rijden we door de bergen richting de trekking regio Jeti Oguz. Onderweg maken wij een stop voor een demonstratie van een lokale 'adelaar jager. De aankomende twee nachten kamperen we dichtbij een lokale familie yurt. In totaal zijn we vandaag ongeveer 5-6 uur kwijt aan reizen.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Jeti Oguz Valley / vrije dag Er staat deze dag niks op de planning dus je kunt zelf lekker op ontdekkingsreis door de vallei. Maak een mooie wandeling of ga paardrijden met enkele van de lokale nomaden! 

  •  

    Houd er rekening mee dat we tijdens de reizen in het laagseizoen mogelijk niet in Jeti Oguz kunnen kamperen vanwege de lage temperaturen. Als dit het geval is, zullen we 1 nacht verblijven in een lokaal hotel aan de voet van Jeti Oguz Valley (wat tijd voor enkele dagwandelingen mogelijk maakt) en dan via een prachtige en ongelooflijke rit een berg oprijden in een Russische 4x4-truck naar Altyn Arashan, een warmwaterbron in een prachtige alpenomgeving waarna we verblijven in een slaapzaal.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Karakol Na een reis van ongeveer 3-4 uur komen we aan in de Russische stad Karakol waar we een vrije middag hebben om te verkennen en te ontspannen! Hier overnachten we voor een nacht in een lokaal hotel.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Chong Kemin Valley / bezoek de prehistorische rotstekeningen in Cholpon Ata Voordat we doorrijden naar Chong Kemin Valley, bezoeken we eerst de prehistorische rotstekeningen in Cholpon Ata. Op de stenen staan afbeeldingen van wolven, Siberische steenbokken, geiten, paarden, sneeuwpanters, offers en jachtscènes op de eerder genoemde dieren wat afstamt uit de 5e eeuw v. Chr. tot de 1e eeuw na Chr. Hierna rijden we door naar het prachtige gebied van Chong Kemin waar we de volgende twee nachten verblijven.

  • foto dag 14

    Dag 14

    Chong Kemin Valley / vrije dag Vandaag staat niks op de planning en kan je zelf op ontdekkingsreis door deze vallei. Een optie is om een gave rit te doen te paard of om te raften door de prachtige Chong Kemin-vallei te gaan. Je kunt er ook gewoon voor kiezen om een prachtige wandeling te maken door de omgeving. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    naar Bishkek / vrije dag Vandaag maken we een korte rit van 3-4 uur naar de hoofdstad van Kirgistan, Bishkek. Bishkek is een moderne, dynamische en constant evoluerende stad met een rijke geschiedenis die teruggaat tot de 6e eeuw. Ook is het de groenste stad van Centraal-Azië, met een rijke biodiversiteit in zijn met bomen omzoomde straten en vele parken. Eenmaal aangekomen in Bishkek heb je de rest van de dag vrij om de stad te verkennen. We overnachten hier in een hotel met goede faciliteiten.

  • Dag 16

    Biskek Het overland-avontuur door Kirgistan en Oezbekistan eindigt in Bishkek. De truck reist verder, indien je het overland-avontuur wilt verlengen door Azië, neem dan contact op met een van onze kantoormedewerkers. 

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Dragoman <i>Overland</i>truck

     

    Dragoman Overlandtruck De overlandtrucks van Dragoman reizen over drie continenten van Noord naar Zuid of van Oost naar West. Ze zijn speciaal gebouwd om van de gebaande paden te rijden. Kampeer- en kookmateriaal zijn aanwezig. De stoelen zijn voorzien van een gordel en zitten hoog zodat je onderweg goed uitzicht hebt. 

  • foto Verblijf Dragoman Oezbekistan

     

    Verblijf Dragoman Oezbekistan Tijdens het traject Tashkent - Bishkek (of visa versa) kampeer je 45% van de overnachtingen en verblijf je 55% van de overnachtingen in accommodaties, waaronder yurts. De accommodaties variëren van eenvoudig tot redelijk comfortabel. Tijdens de kampeerovernachtingen zijn de sanitaire voorzieningen zeer eenvoudig en gedeeld.


Info over accommodaties

We kamperen 45% van de reis en we slapen 55% in accommodaties. De voorzieningen op de kampeerplaatsen zijn zeer beperkt.

Vervoer

We reizen met de stoere overlandtrucks van Dragoman. Deze trucks zijn gemaakt om van de gebaande paden te reizen. Zo komen we op de mooiste plekken van de wereld. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 2 Dragoman crewleden en op verschillende plekken lokale gidsen
  • 3 nachten wild kamperen in Kirgistan.
  • Ontdek het dagelijks leven van de Kyrgyz mountain shepherds.
  • Overnacht in een Kirgizisch dorp.
  • Bekijk de traditionele viltworkshops of Kochkor en leer hoe Kirgizische tapijten en hoeden hier worden gemaakt.
  • Demonstratie van een traditionele adelaar jager.
  • Trek in de Jeti-Oghuz-kloof
  • Alle maaltijden (onder voorbehoud) tijdens het kamperen en het ontbijt in de meeste hotels, homestays en hostels.

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 150 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Kitty$ 360,- of $ 370,-
Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 195,-
Fooien€ 100,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 50,-
Enkele voorbeelden:
- Overland door de Fergana-vallei in Oezbekistan, inclusief het historische Kokand en de stad FerganaUZS 3000
- Verken de indrukwekkende 19e-eeuwse Juma-moskee in Kokand in de prachtige Fergana-valleiUZS 17500
- bezoek het religieuze centrum van Tashkent op het Hast Imam pleinUSD 5
- Bezoek een folklore-demonstratie bij Kockhor, een fantastisch openluchtconcert van traditionele muziek en waar je een yurt kunt bouwenKGS 1000
- Verken het ongelooflijke berglandschap van de Jeti Oguz-vallei te paardKGS 800
- Verken het prachtige Chong Kemin-dal te paardKGS 300
- Raften door de prachtige Chong Kemin ValleyKGS 1800
- Verken het verleden van Bishkek in het State Historical Museum op het Ala-Too-pleinKGS 150

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 2     Intensiteit: 3

In Kirgistan en Oezbekistan is de toeristische infrastructuur nog niet zo ontwikkeld. Vooral tijdens de overnachtingen in de yurts zullen de sanitaire voorzieningen soms heel beperkt zijn of ontbreken. Belangrijk is dat je niet opziet tegen een aantal dagen waarop het er eenvoudig aan toe gaat. Je moet rekening houden met de soms gebrekkige service van het hotel- en winkelpersoneel in Oezbekistan, een erfenis van de sovjet-tijd. Verder ook dat de individuele vrijheid beperkt is. De wegen kunnen van slechte kwaliteit zijn, waardoor reisdagen soms iets langer worden en kan de hoogte je soms parten spelen. Wat betreft de activiteiten kun je de reis zo zwaar maken als je wilt, alle dagwandelingen zijn niet zwaar en optioneel.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Dengue , komt voor in komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Kirgistan is de som de nationale munteenheid. In Oezbekistan is de Oezbeekse sum de nationale munteenheid. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Oezbekistan is het mogelijk om contante euro’s en dollars te wisselen in de lokale valuta; met dollars krijg je ter plekke vaak een betere koers. In Oezbekistan is het bijna niet mogelijk om geld te pinnen onderweg. Het betalen met creditcards wordt steeds meer geaccepteerd, echter het is nog altijd op beperkte schaal. In Kirgistan (Bishkek) is het mogelijk om contante euro’s te wisselen in de lokale valuta. In Bishkek kun je ook pinnen. Je pinpas moet op de achterzijde een Maestro-symbool hebben, maar met VISA kan ook. In de andere stadjes zijn soms pinautomaten, maar het is lang niet altijd mogelijk om met Maestro. Het betalen met creditcards wordt steeds meer geaccepteerd, echter het is nog altijd op een zeer beperkte schaal.

NB 1: Voor het wisselen is het van belang dat de euro- en dollarbiljetten helemaal gaaf zijn, dus zonder scheuren of vlekken. De kans bestaat anders dat de biljetten geweigerd worden.

Kitty

De Kitty betaal je in cash ter plekke. Dit bedrag is voor alle accommodaties, maaltijden tijdens het kamperen en alle vermelde activiteiten die als inbegrepen worden gezien. Dit geld zal door de bemanning in volledige openheid voor de groep worden beheerd. Met deze Kitty kunnen we flexibel reizen en zorgt voor voldoende waarde voor de reis door groepskortingen, lokaal kopen en iedereen kan precies zien hoe hun geld wordt uitgegeven. Eventuele verhogingen die nodig zijn voor de Kitty worden door de groep bepaald en het resterende geld wordt verdeeld en terugbetaald.

Welk geld meenemen?

We raden je aan om ongeveer een derde van het aanbevolen bedrag in cash euro’s mee te nemen en een derde in cash dollars. Neem daarnaast je pinpas mee voor de overige uitgaven. We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

Alle maaltijden tijdens het kamperen en het ontbijt in de meeste hotels, homestays en hostels zijn, onder voorbehoud, inbegrepen in de prijs. Dit is een flexibele reis en er kan tijdens de reis een accommodatie wisseling voorkomen waardoor bepaalde maaltijden misschien kunnen vervallen/worden toegevoegd.De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. Omdat we soms overnachten op een afgelegen locatie, is het in die gevallen vaak alleen mogelijk om op de camping, het guesthouse of het hotel te ontbijten en dineren.

Helaas zijn onze westerse magen niet altijd bestand tegen de hygiënische toestanden in sommige restaurantjes, dus komen er regelmatig darmstoornissen voor. Kies een restaurant uit waar veel mensen eten, want dan is het meestal goed. Mineraalwater is algemeen verkrijgbaar. Het wordt verkocht in grote plastic flessen. Frisdranken als Coca Cola en Fanta kosten weinig en zijn overal te koop, evenals allerlei soorten thee. 

Taal & Cultur

maaltijden

Kirgistan en Oezbekistan hebben een eigen taal, maar er wordt door het grootste deel van de bevolking Russisch gesproken. Vaak zul je benaderd worden om als gesprekspartner te dienen voor het oefenen van Engels of soms Duits. Er zijn kleine woordenboekjes te koop. Waar je ook op reis bent, mensen stellen het erg op prijs als je iets in hun eigen taal kunt zeggen. Zelfs al ken je maar een paar basiszinnetjes en is je uitspraak niet helemaal perfect, het ijs is gebroken.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Tijdens de Dragoman overland reizen gaan er twee Engelssprekende reisbegeleiders mee. De een is echt de leider en de ander is monteur. Beiden zijn ook chauffeur. Tijdens lange reisdagen zullen zij de plaats achter het stuur dan ook afwisselen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat nog drie maanden na vertrek uit deze landen geldig is.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Registratieformulieren in Oezbekistan

Oezbekistan heeft een toeristen-registratieplicht. Dit houdt in dat je bij iedere accommodatie hotel / pension / yurtcamp een registratieformulier moet vragen. Dit formulier bevat de volgende informatie: je naam, paspoortnummer, geboortedatum en woonplaats. Daarnaast dient het formulier van de naam en stempel van de leverancier van de accommodatie te zijn voorzien. Wanneer je uit het land vertrekt, worden deze formulieren in detail gecontroleerd. Bewaar deze registratieformulieren dus goed. Om onnodig tijdverlies bij de grens te voorkomen adviseren wij met klem om alle registratieformulieren in te vullen en goed te bewaren.

Je hebt voor deze reis geen visum vooraf nodig. 

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Het continentale- of landklimaat van Centraal-Azië zorgt voor sterke verschillen in de seizoenen. De zomer is droog en erg warm terwijl de winters er ijzig koud zijn. Eind mei trekken de nomaden met hun yurts en kuddes de bergen in om daar de zomer door te brengen. De maanden juli en augustus kunnen behoorlijk warm zijn, waardoor het gras op de vlaktes verdroogt. In het voorjaar staat de woestijn in bloei en wordt groen; dit is de mooiste tijd om in Oezbekistan te zijn. Het zomerseizoen geldt als een droge tijd, maar ook in Kirgistan kan er af en toe wel een buitje vallen.

Let op de reisroute in Kirgistan is volledig afhankelijk van de weersomstandigheden. we moeten elke reis in Kirgistan met een grote mate van flexibiliteit benaderen, omdat onze leiders en lokale gidsen zich moeten aanpassen aan de plaatselijke omstandigheden en het weer. In het laagseizoen worden bepaalde routes onmogelijk en kan het veel te koud worden om te kamperen - in zulke gevallen zijn er fantastische en beproefde alternatieven gevonden, wat betekent dat we hier altijd een uitstekende en uitgebreide reis kunnen uitvoeren. Dus hou niet te veel vast aan deze reisroute omdat het kan zijn dat er dingen worden aangepast.

Vervoer

vervoer

We reizen met de stoere overlandtrucks van Dragoman. Deze trucks zijn gemaakt om van de gebaande paden te reizen. Zo komen we op de mooiste plekken van de wereld. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. 

In Kirgistan en Oezbekistan gelden geen bijzondere kledingvoorschriften, behalve bij een bezoek aan een moskee. Dan dien je kleding met lange mouwen en een lange broek te dragen. Tijdens de wandelingen kunnen zowel vrouwen als mannen kleding met korte mouwen en een korte broek dragen. Onze reis voert door verschillende klimaatzones en de overnachtingen vinden plaats op verschillende hoogtes. De temperatuurverschillen kunnen dan ook groot zijn, een reden waarom het handig is om `laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt.

Wat je écht nodig hebt:

  • slaapzak, lakenzak, slaapmatje en eventueel een kussentje
  • Sandalen of slippers
  • comfortabele wandelschoenen
  • hoofddeksel en zonnebril
  • regenjas
  • warme trui of fleece trui
  • zwemkleding
  • lange broek of rok en sjaal voor religieuze plaatsen
  • sneldrogende reishanddoek
  • zonnebrand, desinfecterende gel en anti muggen spray
  • dagrugzak
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • hoofdlamp met extra batterijen
  • powerbank
  • Koolmonoxidedetector

Wat handig is om mee te nemen:

  • leesboek en spelletjes
  • Camera met extra batterij
  • heuptas

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link

Opladen kan niet tijdens de trektocht. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.