MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Sri Lanka Hoogtepunten Pop-Up
  • 1Zorg dat je een plekje hebt op deze scherp geprijsde reis!
  • 2Afwisselende rondreis langs de mooiste hoogtepunten van Sri Lanka
  • 3Bezoek aan tempelruïnes van Anuradhapura en Pollonaruwa
  • 4Afwisselende reis: steden, natuurreservaten én strand
  • 5Ontspannen strand afsluiting aan de Indische Oceaan
  • 6Bezoek en overnachtingen in de culturele driehoek, het cultureel kloppend hart van Sri Lanka
  • 7Mogelijkheid om jeepsafari's te maken door maar liefst 4 verschillende nationale parken
  • 8Treinrit van Kandy naar Nany Oya
  • 9Afwisselende vormen van transport; eigen bus, maar ook trein
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Colombo
  • Dag 2 aankomst Negombo / vrije dag
  • Dag 3 naar Anuradhapura
  • Dag 4 naar Giritale
  • Dag 5 Giritale / vrije dag
  • Dag 6 Giritale / vrije dag
  • Dag 7 via Dambulla grottempel naar Kandy
  • Dag 8 Kandy / vrije dag
  • Dag 9 naar Nuwara Eliya
  • Dag 10 Nuwara Eliya / vrije dag
  • Dag 11 via Ella naar Udawalawe
  • Dag 12 naar Tissamaharama
  • Dag 13 naar Hikkaduwa aan de kust
  • Dag 14 Hikkaduwa kust / vrije dag
  • Dag 15 Hikkaduwa / vrije dag; naar Colombo
  • Dag 16 vlucht Colombo - Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
SLHPU

Zeg aubowan tegen Sri Lanka

Maak kennis met de hoogtepunten van Sri Lanka tijdens deze complete, zeer scherp geprijsde rondreis. Dit prachtige eiland biedt het beste van Azië zonder lange reisdagen. Tijdens deze vakantie ontdek je naast de fascinerende cultuur ook het gevarieerde landschap en de wilde dieren van dit tropische paradijs. We bezoeken de archeologische tempelsteden Anuradhapura en Pollonaruwa en reizen langs prachtige theeplantages. Het vervoer gaat met onze eigen bus en we nemen ook een keer de lokale trein. Een leuke belevenis! De vakantie eindigen we aan de kust met witte zandstranden.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Alle ontbijten en 3x diner
  • Bezoek grotttempel van Dambulla, inclusief entree
  • Trein ticket van Kandy naar Nawalapitiya
  • Nederlandstalige (lokale) reisbegeleiding
  • ETA (zie visuminformatie; voor vertrek aanvragen) $35,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten, drankjes en souvenirs (in totaal) (€ 400,-)
  • Optionele entreegelden en optionele excursies
  • Fooien

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Colombo Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    aankomst Negombo / vrije dag Na aankomst rijden we in ongeveer 20 minuten naar ons hotel in de buurt van Negombo. Je slaapt hier één nacht in een comfortabel hotel met zwembad, waar je heerlijk kunt relaxen na de lange reis. ’s Middags kun je de stad Negombo gaan verkennen. Negombo staat ook wel bekend als "klein Rome" vanwege de overvloed aan christelijke kerken. Bezoek een lokale vissersmarkt en snuif de Sri Lankaanse sferen op.

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Anuradhapura We rijden in ongeveer vier uur naar Anuradhapura. Anuradhapura is een eeuwenoude stad, die op de UNESCO erfgoed lijst staat. Deze stad was de eerste hoofdstad van Sri Lanka en staat bekend om zijn boeddhistische cultuur. Inde middag kun je de oude tempels van Anuradhapura bezoeken. Ook vind je hier de oudste boom op de aarde, die ouder is dan 2200 jaar! Leuk om te bezoeken is het Koperen Paleis. Met zijn 1600 stenen zuilen zijn dat de overblijfselen van een prachtig verblijf voor de monniken.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Giritale In de ochtend kun je een bezoek brengen aan Wilpathu Nationaal Park. Na de lunch rijden we in ongeveer vier uur naar Giritale. Het hotel waar we de komende drie nachten slapen ligt in de buurt van één van de vele kunstmatig aangelegde meren van Sri Lanka. De bevolking gebruikte deze meren vroeger als waterreservoir. Vaak zijn hier veel vogels te vinden, zoals pelikanen, ooievaars en allerlei soorten reigers.
    NB. Bij de reizen met vertrek op 16 juli en 30 juli overnachten we in hotel Kassapa Lions Rock in de omgeving van Sigiriya Lions Rock. 

  • foto dag 5

    Dag 5

    Giritale / vrije dag Vandaag kun je de uitgebreide en nog goed intact gebleven tempelruïnes bezoeken van Polonnaruwa. De leukste manier om de tempels te bezoeken is per fiets. Je kunt samen met je lokale gids deze prachtige tempel ruïnes bekijken of zelf op onderzoek uitgaan. Polonnaruwa heeft een rijke historie en onze gids laat je graag het Koninklijk Paleis en het Lotusbad zien. De tour eindigt bij de Gal Vihara, een rotstempel met beelden van Boeddha uitgehouwen uit steen. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    Giritale / vrije dag Vandaag kun je een bezoek brengen aan de leeuwenrots van Sigiriya, een van de mooiste bezienswaardigheden van Sri Lanka. Deze steile rots torent zo’n 200 meter boven het omringende landschap uit. De beklimming van de rots duurt ongeveer een uur. Bovenop vind je ruïnes van een zomerpaleis. Op de leeuwenrots in Sigiriya sta je midden in de culturele driehoek, het kloppend hart van Sri Lanka en heb je een geweldig uitzicht over dit hele gebied. In de middag kun je een safari maken naar Minneriya Nationaal Park. 

  • foto dag 7

    Dag 7

    via Dambulla grottempel naar Kandy Onderweg naar naar Kandy bezoeken we de grottempel van Dambulla. Lang geleden vluchtte de Sinhalese koning Valagam Bahu hierheen toen hij uit zijn hoofdstad was weggejaagd. Het is nog zo een twee uur rijden naar Kandy. Op weg daarnaartoe rijd je door een gebied waar veel verschillende soorten specerijen worden verbouwd. 

  • foto paragraaf dag 7

     

    Kandy is één van de mooiste steden in Sri Lanka en tevens de oude hoofdstad. Je kunt er heerlijke kruiden kopen op de lokale markten of lekker struinen door de winkelstraten. We overnachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Kandy / vrije dag Vandaag heb je de tijd om op eigen gelegenheid in Kandy rond te kijken. Je kunt naar de Dalada Maligawa, ofwel de Tempel van de Tand. In deze heilige tempel ligt sinds de 16e eeuw de tand van Boeddha. Vele pelgrims komen naar Kandy om een offer te brengen in deze tempel. ‘s Avonds kan je aanschuiven bij één van de vele restaurants in Kandy en neem zeker een kijkje bij een traditionele dansoptreden.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Nuwara Eliya Vandaag maken we een leuke treinrit van ongeveer 4 uur. De trein baant zijn weg door tunnels in de groene heuvels en er zijn prachtige uitzichten op theeplantages. Onderweg zien we vaak theeplukkers aan het werk. Wat opvalt zijn de manden op hun rug, hier gooien ze de geplukte theebladeren in. In Nanu Oya stappen we over op onze bus, die ons in een klein half uur naar ons hotel brengt in Nuwara Eliya.  Nuwara Eliya ligt in een dal op 1.884 meter hoogte, omringd door thee plantages. De stad wordt ook wel “Klein Engeland” genoemd. Nuwara Eliya is gesticht door de Britten in de 19e eeuw en je ziet nog veel voorbeelden van de typische Britse koloniale bouwstijl. We overnachten in een sfeervol hotel vlak buiten het centrum van Nuwara Eliya.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Nuwara Eliya / vrije dag Het is zeker aan te raden om een wandeling naar World’s End te maken. Begin de wandeling zo vroeg mogelijk, omdat er in de loop van de dag meer kans is op mist. Als het helder weer is, heb je bij World´s End, ook wel 'Horton Plains´ genoemd, een fantastisch uitzicht. Door de verticale afgrond heb je echt het gevoel dat je aan het einde van de wereld staat.

  • foto dag 11

    Dag 11

    via Ella naar Udawalawe We vervolgen onze reis, en rijden naar Udawalawe. Onderweg maken we een stop bij Rawana Ella, één van Sri Lanka’s grootste watervallen. We laten het heuvelachtige landschap achter ons en reizen in ongeveer drie uur naar Udawalawe. Rond de middag komen we in ons hotel aan. Ons hotel is prachtig gelegen, aan de rand van Udawalawe Nationaal Park. In de middag kun je een jeepsafari naar het park maken. Udawalawe staat onder andere bekend om de vele olifanten die er leven. Daarnaast komen er jaguars, reuzeneekhoorns, lippenberen en nog veel andere dieren voor. Ook kun je lekker relaxen aan het zwembad. Of huur een fiets en verken de omgeving van het hotel.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Tissamaharama We rijden in ongeveer 2 uur naar Tissamaharama. Onderweg naar Tissamaharama brengen we een bezoek aan het Elephant Transit Home, dat gerund wordt door Born Free Trust. Het Elephant Transit Home ontfermt zich over gewonde en verweesde olifanten. Zodra mogelijk, worden de olifanten teruggezet in het wild. Rond de middag komen we in ons hotel aan. Tissamaharama ligt vlakbij Yala Nationaal Park. Ook hier kun je weer een mooie jeepsafari maken, op zoek naar olifanten. herten, water buffalo's, krokodillen, herten, pauwen en vogels. Met geluk kun je zelfs een luipaard spotten! Of rust lekker uit aan het zwembad of ga de omgeving van Tissamaharama verkennen.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Hikkaduwa aan de kust Vandaag rijden we naar het strand. Het is ongeveer drie uur rijden naar Hikkaduwa. Onderweg brengen we een bezoek aan Galle. Galle is een gezellig, oudhollands vestingstadje, waar je de Hollandse huisjes en de Nederlands hervormde kerk uit de koloniale tijd kunt bekijken. Beklim de muren van het fort en je hebt een prachtig uitzicht over de stad.

  • foto paragraaf dag 13

     

    Onderweg naar Hikkaduwa rijden we langs de schitterende kust waar je de kans hebt om de bekende ‘paalvissers’ te zien vissen.Het plaatsje Hikkaduwa ligt aan de zuidkust van Sri Lanka aan de mooie Indische Oceaan. We verblijven in een hotel met zwembad in de buurt van het strand. Een ideale plek voor een ontspannen einde van deze mooie reis!

  • foto dag 14

    Dag 14

    Hikkaduwa kust / vrije dag Het is heerlijk genieten aan de Indische Oceaan van zon, zee en strand. Je kunt prachtig snorkelen, of met een glassboat de zee op. Of huur een fiets en verken de omgeving. Even ten noorden van Hikkaduwa bevindt zich het Tsunami Photo Museum, wat een indrukwekkend beeld geeft van de effecten van de tsunami in 2004. Ook kun je mooie strandwandelingen maken. 's Ochtends zie je lokale vissers die druk bezig zijn met het binnenhalen van enorme netten gevuld met vis.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Hikkaduwa / vrije dag; naar Colombo Vandaag is het de laatste dag van je reis in Sri Lanka. In het hotel hebben we de beschikking over dagkamers. Op deze manier kan je tot het laatste moment genieten van het verblijf aan de zuidkust. Aan het eind van de dag worden we vanuit Hikkaduwa in ongeveer drie uur naar de luchthaven gebracht voor de vlucht terug naar Nederland.

  • Dag 16

    vlucht Colombo - Amsterdam Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verlengingspakketten

2-daagse strandverlenging aan de Indische Oceaan

Het is mogelijk je reis met twee dagen te verlengen aan de Indische Oceaan. Je verblijft in hetzelfde hotel als waar je de laatste dagen van de reis overnacht. De prijs is inclusief hotelovernachting, ontbijten, diners en transfer naar het vliegveld.

De maanden december, januari en februari zijn hoogseizoen maanden in Sri Lanka, hierdoor zijn de prijzen voor verlengingen in deze periode hoger. 

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Paradise Holiday Village

     

    Paradise Holiday Village Dit comfortabele hotel grenst aan het strand van Negombo. Na een dag in de stad kun je een verfrissende duik nemen in het buitenzwembad. Het restaurant biedt lokale en internationale gerechten.

  • foto Wila Safari Hotel

     

    Wila Safari Hotel Het hotel ligt gelegen aan de oevers van het Wirawila Meer. De ligging van het hotel is een goed uitvalsbasis om het oude culturele erfgoed van Tissa of Yala National Park te verkennen. De kamers zijn stijlvol ingericht.

  • foto Chandrika

     

    Chandrika Dit mooie hotel ligt in het centrum van Tissamaharama, dichtbij het National Park Yala. Het hotel wordt omgeven door groen door de mooi aangelegde tuinen. De kamers beschikken over airconditioning, flat screen tv, eigen badkamer en een veranda met zitgelegenheid. Er is een groot buitenzwembad aanwezig en je kunt heerlijk genieten met een drankje aan de zwembadbar. Het restaurant van het hotel serveert authentiek Sri Lankaanse, Aziatische en westerse gerechten.

  • foto Elephant Trails

     

    Elephant Trails Elephant Trails ligt op de grens van het nationale park Udawalawe. Het hotel heeft een tuin met barbecuefaciliteiten, een zwembad, een restaurant en een gemeenschappelijke lounge. De kamers zijn voorzien van een eigen badkamer en een zithoek met een bank. In openbare ruimtes is er gratis wifi beschikbaar.

  • foto Stamford Star Hotel

     

    Stamford Star Hotel Het Stamford Star Hotel is een nieuw hotel in de directe omgeving van diverse winkels en boutiques. De comfortabele kamers zijn voorzien van een tv en eigen badkamer.

  • foto Queens Hotel

     

    Queens Hotel Het Queens hotel ligt centraal in Kandy. De locatie is perfect voor uitjes in de stad. Het Queens is oorspronkelijk een gouverneurs huis, waaraan het hotel zijn historische kenmerken te danken heeft. Het hotel biedt ruime kamers, een restaurant en een lounge.

  • foto ​Kassapa Lions Rock

     

    ​Kassapa Lions Rock Kassapa Lions Rock is een mooi hotel met buitenzwembad met uitzicht op de bekende rots Sigiriya. De kamers beschikken over airconditioning, kabel-tv, een minibar, een ventilator en een zithoek. De eigen badkamers beschikken over een bad en een regendouche. Het openluchtrestaurant van het hotel wordt omgeven door veel groen en biedt een lokale en internationale gerechten. Bij de Sakya Bar kun je genieten van verfrissende cocktails en een adembenemend uitzicht op de Sigiriya rots.

  • foto Giritale Hotel

     

    Giritale Hotel Vanuit Hotel Giritale heb je een mooi uitzicht over het meer van Giritale. Een aantal kamers kijkt uit op het meer en alle kamers zijn voorzien van airconditioning. Naast een buitenzwembad kun je in het hotel ook gebruik maken van het restaurant waar verschillende gerechten geserveerd worden.

  • foto Heritage Hotel

     

    Heritage Hotel Dit hotel ligt in het stadscentrum van Anuradhapura, dat op de wereld erfgoedlijst van UNESCO staat. De kamers beschikken over een eigen badkamer, televisie en wifi. Daarnaast heeft het hotel een buitenzwembad en twee eetgelegenheden. Kleine hapjes en drankjes zijn verkrijgbaar bij de koffiebar en voor het diner kan je terecht in het Thaische restaurant.

  • foto Palm Village Hotel

     

    Palm Village Hotel Het Palm Village Hotel ligt in een vissersdorpje aan zee ten zuiden van Negombo. Het ligt op ongeveer een half uur rijden van de luchthaven. Het hotel heeft een buitenzwembad en een spa. De kamers beschikken over een eigen badkamer, airconditioning, een minibar en een satelliet-tv. Het restaurant van het hotel serveert diverse lokale gerechten. Daarnaast beschikt het hotel over een bar.

  • foto Chaaya Tranz

     

    Chaaya Tranz Chaaya Tranz Hikkaduwa ligt aan de mooie zuidkust van Sri Lanka. Het hotel ligt aan het strand en heeft een buitenzwembad. De kamers zijn ruim en voorzien van een balkon. Het gezellige oud Hollandse vestingstadje Galle ligt op 30 minuten rijden.


Info over accommodaties

We overnachten in comfortabele hotels, sommige met zwembad. In Kitulgala en in Wirawila zijn de accommodaties wat eenvoudiger.

Vervoer

Het vervoer tijdens deze reis is afwisselend. We reizen met eigen bus waardoor we onderweg leuke stops kunnen maken. Eenmaal reizen we per trein. Tijdens de optionele safari's maken we gebruik van jeeps.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Alle ontbijten en 3x diner
  • Bezoek grotttempel van Dambulla, inclusief entree
  • Trein ticket van Kandy naar Nawalapitiya
  • Nederlandstalige (lokale) reisbegeleiding

Niet inbegrepen

ETA (zie visuminformatie; voor vertrek aanvragen) $35,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 250 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten, drankjes en souvenirs (in totaal)€ 400,-
Optionele entreegelden en optionele excursies€ 150,-
Fooien€ 75,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Hoewel het aantal lange reisdagen beperkt is, zijn er toch een aantal dagen waarop je meer dan zes uur onderweg bent omdat we zoveel mogelijk willen zien. Veel excursies zijn optioneel en de ervaring leert dat je vaak met de meeste excursie meegaat.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Sri Lanka.

vinkje Dengue , komt voor in Sri Lanka.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De Sri Lankaanse munteenheid is de rupee.

Cash, creditcard of pinnen?

Het is niet raadzaam veel contant geld mee te nemen, want dat brengt onnodige risico's met zich mee. Accepteer nooit vieze of gescheurde bankbiljetten. Sri Lankezen weigeren namelijk bankbiljetten die er niet netjes uitzien als betaalmiddel. Als je aan het einde van je reis Sri Lankaanse rupees terug wilt wisselen, dan heb je de officiële wisselbewijzen nodig. In Sri Lanka worden creditcards alleen geaccepteerd in luxe hotels en duurdere winkels. Daarom raden wij aan deze mee te nemen als reserve, maar niet als primair betaalmiddel. In de grote steden (zoals op het vliegveld in Negombo, Polonnaruwa, Kandy en Nuwara Eliya) is het mogelijk om met je pinpas (met Maestro- of Cirrussymbool) geld te pinnen.

Welk geld meenemen?

We raden je aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en een 1/3 deel in contante Euro’s mee te nemen. Je kunt het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in Negombo rupees kopen of pinnen. We raden je aan om altijd een pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de reis zijn alle ontbijten inbegrepen. Tijdens de overnachtingen aan de Indische Oceaan is het verblijf half board, dit betekent dat de diners (3x) ook inbegrepen zijn. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van het individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. In Sri Lanka is het, ten opzichte van andere Aziatische landen, wat lastiger om op straat te eten. Er zijn weinig lokale restaurantjes en het eten is over het algemeen vrij pittig. Daarom is de keuze soms beperkt en maak je gebruik van een buffetrestaurant. Tijdens de kerst en oud& nieuw reis wordt het door hotels meestal verplicht gesteld de kerst en oud& nieuw maaltijden ter plaatse te gebruiken. Tijdens deze reizen zijn deze maaltijden dan ook inclusief.

Taal & Cultur

maaltijden

Sri Lanka kent verschillende talen. De Sinhalezen spreken Sinhala, de Tamils hun Tamil. Echter, met Engels kun je op de meeste plaatsen goed terecht.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Sri Lanka Hoogtepunten Pop-Up reis wordt begeleid door een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort dient bij vertrek uit Sri Lanka nog minimaal zes maanden geldig te zijn.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor reizen naar Sri Lanka heb je een verplicht visum nodig, dat je uiterlijk 1 week voor vertrek moet aanvragen. Een visum kan je aanvragen door het ETA formulier in te vullen. Een ETA (Electronical Travel Authorisation) dien je zelf voor vertrek aan te vragen via de ETA website, klik hier. De kosten voor een ETA visum voor 30 dagen bedraagt $35,- per persoon. De ETA aanvraag wordt binnen 24 uur afgehandeld en de betaling kan alleen online per creditcard (Visa, Master en American Express) gemaakt worden. Wij willen je met klem adviseren om het visum vóóraf te regelen om onnodig (lang) wachten bij aankomst op een deel van de groep te voorkomen.

Tegen een toeslag is een visum voor reizen langer dan 30 dagen verkrijgbaar. Voor alle informatie en voor het aanvragen van het ETA visum, zie de ETA website, klik hier.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

  • Let bij het invullen op de volgende zaken: 
  • Zorg ervoor dat je je paspoort, reis data en vluchtgegevens bij de hand hebt (de vluchtgegevens vind je onder het kopje: vluchtinformatie) 
  • Vraag een ´Individual Tourist´ETA visum aan 
  • Vul onder contact details bij ‘address in Sri Lanka’ het volgende in: 

Nature Odyssey
130, Glennie Street
Colombo 02
Colombo
009411 2306735

We adviseren om een kopie van het ETA visum en het e- ticket van je vlucht mee te nemen.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Er is twee keer per jaar een regentijd, maar dit is in verschillende delen van het land. Hierdoor kun je eigenlijk altijd in Sri Lanka reizen. De warmte voelt in de regentijd wat drukkend aan. De noord-oost regentijd is van oktober tot begin februari. De zuid-west regentijd is van mei tot en met augustus. De buien zijn in de regentijd meestal heftig en vaak ’s nachts, maar van korte duur. In de laaggebieden en aan de kust is het overdag vrij warm en vochtig. De temperatuur kan soms oplopen tot 30-35°C. De zeewind zorgt hier voor een aangename verkoeling. In het heuvelgebied rond Nuwara Eliya kan het ‘s avonds en ‘s nachts soms fris zijn, en wordt het overdag ongeveer 15°C.

Vervoer

vervoer

Het vervoer tijdens deze reis is afwisselend. We reizen met eigen bus waardoor we onderweg leuke stops kunnen maken. Eenmaal reizen we per trein. Tijdens de optionele safari's maken we gebruik van jeeps.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Vrouwen in korte broeken of rokken zijn in Sri Lanka uitdagend. Het dragen van korte broeken door mannen is een teken van armoede. Bedenk dat je er in ieder geval ‘netjes' uit moet zien als je een tempel bezoekt. Voor vrouwen èn mannen betekent dit geen blote schouders en benen. Omdat er tijdens de reis een bezoek wordt gebracht aan het berggebied in het midden van Sri Lanka kunnen de temperatuurverschillen soms groot zijn. Daarom is het handig om warme kleding mee te nemen en ‘laagjeskleding' bij je te hebben: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In de meeste hotels kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • dag rugzak
  • dunne regenjas
  • sandalen
  • gympen of wandelschoenen
  • zonnebril / hoofddeksel

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen/ accu van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.