MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis Baltische Staten en Rusland
  • 1Ervaar de hoogtepunten van de vroeger zo gesloten Sovjet staten
  • 2Maak kennis met het echte Rusland in de rurale Gouden Ring
  • 3Wandel over de Koerse Schoorwal in Nida, Litouwen
  • 4Bezoek en bewonder het imposante Trakai kasteel
  • 5Treinrit naar het door UNESCO bekroonde Yaroslavl
  • 6Sluit de reis af in het indrukwekkende Moskou
  • 7Twee nachten in Riga en Tallinn
  • 8Struin door de gezellige straatjes van het pittoreske Vilnius
  • 9Geniet van het gevarieerde aanbod aan wereldklasse restaurantjes die Riga rijk is
  • 10Aandacht voor zowel cultuur als natuur
  • 11Waan jezelf in het oude Russische keizerrijk bij het paleis van Peterhof
  • 12Ontdek Sint Petersburg, een van de mooiste steden van de wereld
  • 13Het typisch Russische Goritsky klooster aan het Pleshcheyevo meer
  • Dag 1 Vlucht naar Vilnius
  • Dag 2 Vilnius / stadstour
  • Dag 3 Vilnius / vrije dag
  • Dag 4 naar Nida / halve dagtocht naar Trakai kasteel
  • Dag 5 Nida / vrije dag
  • Dag 6 naar Riga via Kruisheuvel
  • Dag 7 Riga - stadswandeling / vrije middag
  • Dag 8 naar Talinn
  • Dag 9 Talinn / vrije dag
  • Dag 10 naar Sint-Petersburg
  • Dag 11 Sint-Petersburg / vrije dag
  • Dag 12 Sint-Petersburg / vrije dag
  • Dag 13 nachttrein naar Yaroslavl
  • Dag 14 Yaroslavl / dagtocht
  • Dag 15 naar Moskou / via Pereslavl Zallesky, aan het Pleshcheyovo meer
  • Dag 16 Moskou / vrije dag
  • Dag 17 vlucht naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
10/24
Reiscode
BRU

Baltische Staten en Rusland

Tijdens deze complete rondreis door de Baltische Staten en Rusland, maak je binnen 17 dagen kennis met zowel de natuur als cultuur van vier verschillende landen. We bezoeken de bekende, maar ook minder bekende hoogtepunten van Estland, Letland, Litouwen en Rusland. Ondertussen kun je veel leren over de indrukwekkende geschiedenis van de plaatsen die we aandoen. We bezoeken bruisende steden en kastelen, wandelen door kleine dorpjes en staren uren over de uitgestrekte Russische wouden tijdens een indrukwekkende treinreis. Naast beroemde hoogtepunten als Sint-Petersburg, Riga, Tallinn en Moskou reizen we ook naar de Russische Gouden Ring met vele historische stadjes, kerken en kathedralen. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Europa specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2020

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Vr 22 mei / Zo 7 jun
    Gegarandeerd vertrek
    EN
    Opmerking: Sawadeal €70,- korting

    Groepsrondreis Baltische Staten en Rusland: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  22 mei 2020
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  12
    Aantal opties op deze reis  2
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  12*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1,2,3 & 4
    vrouw man man vrouw
    56+  56+  56+  56+
    Deelnemer 5 & 6
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 7 & 8
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 9 & 10
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 11
    vrouw
    56+
    Deelnemer 12
    vrouw
    39-48
    Deelnemer 13
    vrouw
    56+
    Deelnemer 14
    vrouw
    56+
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Kremlin in Moskou:  12
    Groepssamenstelling
    Reissom: 1728,-
       €1658,-
  • Reisdatum: Vr 17 jul / Zo 2 aug
    Gegarandeerd vertrek
    EN
    Opmerking:

    Groepsrondreis Baltische Staten en Rusland: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  17 juli 2020
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  3
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  21*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 3
    vrouw
    39-48
    transpixtranspix
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Kremlin in Moskou:  3
    Groepssamenstelling
    Reissom: €1749,-
  • Reisdatum: Vr 14 aug / Zo 30 aug
    Gegarandeerd vertrek
    EN
    Opmerking:

    Groepsrondreis Baltische Staten en Rusland: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  14 augustus 2020
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  8
    Aantal opties op deze reis  1
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  16*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1,2,3,4 & 5
    man vrouw man vrouw man
    56+  49-55  26-38  49-55  18-25
    Deelnemer 6 & 7
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 8
    vrouw
    26-38
    Deelnemer 9
    man
    56+
     
     
    Al geboekte excursies
     
    Kremlin in Moskou:  8
    Groepssamenstelling
    Reissom: €1649,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 500,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Stadstour Vilnius door de reisbegeleid(st)er
  • Oriëntatie wandeling door Tallinn door de reisbegeleid(st)er
  • Traject per dagtrein van Tallinn naar Sint-Petersburg
  • Nachttrein naar UNESCO Werelderfgoed Yaroslavl (Gouden Ring van Rusland)
  • Stadstour met gids door Yaroslavl
  • Excursie naar Pereslavl Zallesky en het Pleshcheyovo meer in de Gouden Ring
  • Bezoek aan wereldsteden zoals Sint-Petersburg en Moskou
  • Bezoek Kruisheuvel
  • Bezoek aan het Goritsky Klooster in Rusland
  • Bezoek metrostation van Sint-Petersburg
  • Stadstour Vilnius door de reisbegeleid(st)er
  • Bezoek Koerse Schoorwal (Nida)
  • Stadstour Riga met lokale gids
  • Halve-dagexcursie Trakai-kasteel
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    Vlucht naar Vilnius Sveiki! Welkom in Vilnius, de hoofdstad van Litouwen. Je Oostzee-avontuur begint vandaag. Afhankelijk van het vluchtschema heb je vandaag al de tijd om Vilnius te verkennen. Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema

  • foto dag 2

    Dag 2

    Vilnius / stadstour Na het ontbijt neemt de reisbegeleider je mee voor een korte wandeling, waarbij je kennismaakt met de gezellige stad Vilnius. De Baltische landen zijn door de geschiedenis heen door tal van naties bezet geweest en deze hebben allen een stempel op de stad gedrukt. Tijdens de wandeling door de stad passeer je naast het Kathedraalplein, de beroemde kapel van Saint Kazimieras en de Gediminas-toren. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    Vilnius / vrije dag Veel reizigers zien Vilnius als een hoogtepunt van de reis, vandaar dat wij hier ook drie nachten verblijven. Vandaag heb je de tijd om op eigen gelegenheid Vilnius te verkennen. Als je een pauze wil na het zien van alle historische monumenten, dan kun je een wandeling maken door een van de vele stadstuinen. Daarnaast ligt het centrum bezaaid met allerlei gezellige koffietentjes en barretjes waar je even tot rust kunt komen. Vilnius is een bijzonder sfeervolle stad. 

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Nida / halve dagtocht naar Trakai kasteel Gelegen ten westen van Vilnius tussen de heuvels, bossen en meren ligt de oude stad Trakai. 's Ochtends worden we opgehaald en reizen we in ongeveer 45 min naar de Trakai. Het gebied is populair vanwege het schilderachtige landschap en het legendarische Trakai kasteel. Je kunt een wandeling maken door de oude stad, een bezoek brengen aan het kasteel of misschien zelfs een waterfiets huren of gewoonweg zwemmen in het meer. In de middag reizen we naar Nida, gelegen in het westen van het land. 

  • foto dag 5

    Dag 5

    Nida / vrije dag Nida is gelegen op de Koerse Schoorwal. In het zomerseizoen is Nida een levendig dorp omgeven door een indrukwekkende natuur en mooie huizen. Houd je van vogels? Dan zit je hier goed, want er leven hier namelijk veel verschillende vogelsoorten. Vandaag heb je de hele dag om het dorp en de omgeving op eigen gelegenheid verkennen. 

  • foto paragraaf dag 5

     

    Een van de populaire bezienswaardigheden in Nida zijn de zandduinen, waarvan de hoogste wel 50 meter hoog is. Aan de rand van het dorp vind je meerdere mooie wandelpaden waar je verschillende duinen kunt beklimmen. Daarnaast tref je hier verschillende stukken bos waar je doorheen kunt wandelen. Eenmaal boven word je beloond met prachtige uitzichten over de Baltische Oostzee en zelfs Rusland.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Riga via Kruisheuvel Voordat we Letland verlaten zullen we eerst een bezoek brengen aan een van de vreemdste plekken van het land en zelfs van alle drie de Baltische Staten: de Kruisheuvel bij Siauliai. Hier planten bedevaartgangers al decennia lang kruizen, crucifixen en Mariabeelden. Inmiddels staan er al ruim 100.000! Een zeer bijzonder gezicht.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Na het bezoek aan Siauliai laten we Litouwen definitief achter ons en reizen we door naar Letland. Bij aankomst in de sfeervolle hoofdstad Riga, rijden we eerst naar het hotel om in te checken. Vervolgens neemt de reisleider je mee op een korte wandeling om de omgeving wat beter te leren kennen. Vergeet niet om naar wat tips te vragen over de beste lokale restaurantjes!

  • foto dag 7

    Dag 7

    Riga - stadswandeling / vrije middag Vandaag worden we vergezeld door een lokale gids die ons alle hoogtepunten van Riga zal laten zien. De stad staat bekend om zijn gastvrije bevolking, gevarieerde architectuur en een grote hoeveelheid aan prachtige bezienswaardigheden. We wandelen langs de Doma Kathedraal, St. Peter Basiliek, het Zwarthoofdenhuis en vele andere bezienswaardigheden waar deze pittoreske stad zo beroemd om is. 

  • foto paragraaf dag 7

     

    Cultuur- en kunstliefhebbers kunnen hier hun hart ophalen. Na afloop van de tour kun je op eigen gelegenheid de stad verkennen of misschien een aantal musea bezoeken. Wil je heel wat anders? Je kunt ook een rivierboot cruise maken of de gezellige centrale markthal bezoeken waar je veel verschillende horeca-aangelegenheden vindt.

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Talinn Vandaag reizen we alweer naar het volgende land van onze reis, namelijk Estland. Ons einddoel is Talinn, de kleurrijke hoofdstad van het meest noordelijk gelegen Baltische land. Na aankomst in ons hotel begeven we ons naar de stad. Je reisbegeleider neemt je mee voor een korte oriëntatiewandeling. Probeer s' avonds een van de culinaire specialiteiten uit de regio in een van de vele restaurantjes.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Talinn / vrije dag De beste manier om Talinn en haar oude binnenstad te ontdekken is om gewoon lekker rond te dwalen. De oude stad is vrij klein, dus je verdwaalt hier niet snel. In de oude stad zie je een van de laatste overgebleven gotische stadhuizen in Noord-Europa, de Oude Thomas. Deze was sinds de 15e eeuw gehuisvest in een apotheek en was daarmee de op één na oudste apotheek die continu in Europa werkte. Wandel verder door de stad langs de St. Olafkerk of wandel langs de middeleeuwse stadsmuren. Als je wil kunt je zelfs Talinn verlaten om naar Pirita te gaan, het populairste strand in de omgeving.

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Sint-Petersburg We gaan vandaag vroeg uit de veren. We nemen afscheid van Estland en reizen per trein naar een van de mooiste steden van Europa, misschien wel van de wereld: Sint-Petersburg. Droom weg vanuit het raampje van je coupé terwijl we oude wouden, uitgestrekte velden en onveranderlijke dorpjes passeren. Bij aankomst in de Russische stad worden we opgewacht en naar naar ons hotel gebracht. 

  • foto paragraaf dag 10

     

    Sint-Petersburg is indrukwekkend. Het ene gebouw is nog grandiozer en statiger dan het ander. De stad telt tientallen musea, waarvan de Hermitage natuurlijk het pronkstuk is. Alleen al in dit ene museum zou je enkele dagen kunnen doorbrengen. Door "Pieter" stromen vele brede kanalen, en een nachtelijke boottocht behoort tot de mogelijkheden.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Sint-Petersburg / vrije dag De metrostations van Sint-Petersbrug behoren tot de diepste, en de mooiste van de wereld. Sommige metrostations zijn omgetoverd tot mini musea en en je vind hier mooi artistieke uitingen als muurschilderingen, marmeren vloeren en standbeelden. Stap uit op de verschillende stations en ontdek de hoogtepunten van de stad op je eigen tempo. Een van de hoogtepunten is de kathedraal van St. Isaac’s, die door sommigen als mooiste kerk van de stad wordt gezien.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Sint-Petersburg / vrije dag Ook buiten de stad is genoeg te zien en te doen. Op slechts korte stukjes treinen vind je de paleizen van Peterhof en Pavlov. Bij de laatste is bovendien een prachtig en groot park waar je mooi kunt fietsen en wandelen. Verder kan je er ook voor kiezen om te shoppen of enkel om je te vergapen aan de mooie winkeletalages. De stad heeft een bruisend centrum, waar de mogelijkheden eindeloos lijken te zijn. 

  • foto dag 13

    Dag 13

    nachttrein naar Yaroslavl Overdag heb je nog alle tijd om de de bezienswaardigheden die de stad rijk is, te bewonderen. Aan het eind van de dag verlaten we de Sint-Petersburg en reizen we met de karakteristieke nachttrein richting de stad Yaroslavl, gelegen in de Gouden Ring. 

  • foto dag 14

    Dag 14

    Yaroslavl / dagtocht 's Ochtends word je wakker in Yaroslavl en bevind je je weer in een compleet andere wereld. Na het binnenrijden van het treinstation worden we naar onze accommodatie gebracht om de bagage af te geven. Yaroslavl ligt aan de machtige rivier de Volga. De naastgelegen boulevard is een populaire plek overdag, maar vooral om 's avonds rond te wandelen. Met zijn kleine straatjes is het een prachtige plek om te verdwalen. Het is niet voor niets dat het oude centrum op de UNESCO Werelderfgoedlijst staat. We leren Yaroslavl vandaag pas écht goed kennen tijdens een gegidste wandeling.

  • foto dag 15

    Dag 15

    naar Moskou / via Pereslavl Zallesky, aan het Pleshcheyovo meer Vandaag brengen we een bezoek aan Pereslavl Zallesky, gelegen in de Gouden Ring van Rusland, aan de oever van het legendarische Pleshchejevomeer. Pereslavl staat bekend als religieus centrum van Rusland en dat zie je dan ook terug in het straatbeeld. Het lijkt hier alsof de tijd heeft stilgestaan.

  • foto paragraaf dag 15

     

    Samen met de lokale gids verkennen we het Goritsky Klooster In het midden van het complex treffen we de Assumptie Kathedraal, waar we een prachtige beeldentuin vinden. Vanaf de bovenste verdieping van de Epiphany's belfort kerk hebben we een prachtig uitzicht over Pereslavl en het Pleshcheyevomeer. Vervolgens reizen we verder naar de hoofdstad van het land, Moskou, waar we aan het eind van de dag arriveren. 

  • foto dag 16

    Dag 16

    Moskou / vrije dag Vandaag heb je een hele dag de tijd om het kloppende hart van de Russische Federatie te ontdekken. Klassieke hoogtepunten zoals het Kremlin, het Rode Plein en de Basiliek Kathedraal zijn de echte hoogtepunten. Daarnaast biedt Moskou tal van historische musea, gebouwen en theaters. Wie de sfeer van de Koude Oorlog wil proeven, kan op excursie gaan naar een diepe bunker, waar de jaren '60 in museale vorm voortleven.

  • foto keuzeprogramma dag 16

    Optioneel

    Kremlin in Moskou / €40,00 Het Kremlin, het historische hart van Moskou is een van de hoogtepunten van de hoofdstad. Het is in theorie mogelijk ter plekke een kaartje te kopen, maar je loopt grote kans uren in de rij te staan om een kaartje te bemachtigen. Je kunt bij boeking opgeven dat je het Kremlin wilt bezoeken. Wij regelen dan vooraf een toegangsbewijs voor op dag 2 van de reis. Het tijdstip is variabel en hangt af van beschikbaarheid. Bij de prijs is ook een Engelssprekende gids en rondleiding van ongeveer 4 uur inbegrepen. Je wandelt over het Rode Plein, bezoekt het mausoleum van Lenin en gaat via de Alexandertuin en de Kutafiatoren naar de Wapenzaal (Kremlin Armoury) en het Kremlin zelf. Let op: Het is - zeker in de drukke zomermaanden - lang niet altijd mogelijk nog ter plekke kaartjes te krijgen. Mocht je het Kremlin willen bezoeken, dan raden we ten zeerste aan dit vooraf via ons te regelen.

  • foto dag 17

    Dag 17

    vlucht naar Amsterdam Afhankelijk van het vluchtschema heb je vandaag de tijd om Moskou verder te ontdekken. Vervolgens vliegen we terug naar Amsterdam. Voor de vluchtgegevens verwijzen we je naar het vluchtschema.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.355,- tot € 1.405,-.

Het landarrangement begint in Vilnius en eindigt in Moskou.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Comfort Hotel LT

     

    Comfort Hotel LT Het moderne Comfort Hotel LT ligt op slechts 10 minuten loopafstand van het oude centrum van Vilnius. Geniet 's ochtends van een gezond ontbijt buffet in het restaurant van het hotel. Het hotel beschikt over een bar en biedt gasten de mogelijkheid om fietsen te huren. Alle kamers van het hotel zijn ingericht met een modern muziek-thema en zijn voorzien van airconditioning, gratis Wi-Fi en een eigen badkamer.

  • foto Hotel Nidos Banga

     

    Hotel Nidos Banga Deze rustieke accommodatie ligt direct aan de oever van de Koerse lagune en naast het Thomas Mann museum. De eerste verdieping van hotel Nidos Banga huisvest een gezellig restaurant waar zowel Litouws als internationaal eten wordt geserveerd. Geniet van een prachtig uitzicht op de lagune door de grote ramen van het hotel. De verschillende kamers zijn eenvoudig ingericht en voorzien van een eigen badkamer en gratis Wi-Fi.

  • foto Hotel Irina

     

    Hotel Irina Hotel Irina bevindt in een historisch gebouw in het centrum van Riga op loopafstand van populaire bezienswaardigheden zoals het Zwarthoofdenhuis en het Bastejkalna park. Het hotel beschikt over een sauna en alle kamers zijn voorzien van een eigen badkamer en er is gratis Wi-Fi in het hele hotel.

  • foto Riga Domus Hotel

     

    Riga Domus Hotel

    Riga Domus Hotel bevindt zich midden in het oude centrum van Riga op slechts 100 meter van de kathedraal en op 400 meter van het kasteel van Riga. In de directe omgeving van het hotel zijn tal van restaurants, cafés en winkels te vinden. Alle kamers van het het hotel zijn voorzien van een eigen badkamer en het hotel beschikt over gratis Wi-Fi.

  • foto Riga VEF Hotel

     

    Riga VEF Hotel Hotel Riga VEF bevindt zich in een rustig gebied van Riga. Het centrum is eenvoudig te bereiken met een rechtstreekse tram.
    Het hotel beschikt over een bar, terras en een restaurant waar elke ochtend het ontbijt klaarstaat.
    Alle kamers zijn voorzien van een eigen badkamer en gratis Wi-Fi.

  • foto Hotel Sokos Viru

     

    Hotel Sokos Viru Hotel Sokos Viru is gelegen op 100 meter afstand van het historische centrum van Tallinn. Het hotel beschikt over een terras, een restaurant, een bar en wellness faciliteiten zoals een sauna, zwembad en een jacuzzi. Alle kamers zijn voorzien van een eigen badkamer, airconditioning en bieden een mooi uitzicht over de stad. Er is gratis Wi-Fi beschikbaar.

  • foto Station Hotel S13

     

    Station Hotel S13 Station Hotel S13 is gelegen op loopafstand van de imposante Izaakkathedraal van Sint Petersburg. De modern ingerichte kamers beschikken over over een eigen badkamer en gratis Wi-Fi.

  • foto Nachttrein

     

    Nachttrein Reizen in Rusland is vaak synoniem aan reizen per nachttrein. In de 2e klasse coupés waar we gebruik van maken, slaap je met maximaal 4 personen. De provodnika (treinstewardess) deelt schone lakens uit en zorgt voor heet water in de samovar voor een glas thee. Onder het romantische kedeng-kedeng dat de treinen hier nog maken, val je in slaap of tuur je naar de eindeloze wouden en kleine dorpjes die we passeren.

  • foto Yubileynaya Hotel

     

    Yubileynaya Hotel Dit centraal gelegen hotel biedt een heerlijk verblijf in het hart van Yaroslavl gelegen aan de Kotorosl rivier. Vlakbij bevinden zich de boulevard en andere belangrijke bezienswaardigheden. In het restaurant kun je aanschuiven aan het ontbijtbuffet en in de avond serveert het hotel Russische gerechten. De eenvoudige kamers beschikken over een eigen badkamer.

  • foto Hotel Izmailovo Gamma

     

    Hotel Izmailovo Gamma Het Izmailovo hotel is een hotel dat ruimte biedt voor veel gasten, de kamers zijn redelijk klassiek ingericht. Alle kamers beschikken over een eigen badkamer en er is gratis WiFi. Het hotel is groot en biedt daardoor verschillende ruimtes die gebruikt kunnen worden om lekker bij te komen en een kopje koffie te drinken. Vanuit het hotel ben je met een directe metrolijn (5 tussenstops) op het rode plein.


Info over accommodaties

Tijdens deze reis overnachten we in comfortabele hotels. Van Sint-Petersburg reizen we per nachttrein naar Yaroslavl (Gouden Ring) (slaapcabines) .

Vervoer

We reizen met eigen vervoer naar en door de Baltische staten en Rusland. Dit heeft als voordeel dat we kunnen stoppen wanneer dat het beste uitkomt. Houd er rekening mee dat we reizen met vervoer van lokale standaard. Van Tallinn reizen we mer dagtrein naar Sint-Petersburg (zitplaatsen). Van Sint-Petersburg reizen we per nachttrein naar Yaroslavl (Gouden Ring) (slaapcabines) .

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Stadstour Vilnius door de reisbegeleid(st)er
  • Oriëntatie wandeling door Tallinn door de reisbegeleid(st)er
  • Traject per dagtrein van Tallinn naar Sint-Petersburg
  • Nachttrein naar UNESCO Werelderfgoed Yaroslavl (Gouden Ring van Rusland)
  • Stadstour met gids door Yaroslavl
  • Excursie naar Pereslavl Zallesky en het Pleshcheyovo meer in de Gouden Ring
  • Bezoek aan wereldsteden zoals Sint-Petersburg en Moskou
  • Bezoek Kruisheuvel
  • Bezoek aan het Goritsky Klooster in Rusland
  • Bezoek metrostation van Sint-Petersburg
  • Stadstour Vilnius door de reisbegeleid(st)er
  • Bezoek Koerse Schoorwal (Nida)
  • Stadstour Riga met lokale gids
  • Halve-dagexcursie Trakai-kasteel

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 250 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 300,-
Fooien€ 50,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 100,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Een positieve en flexibele instelling is wel belangrijk. De laatste paar dagen ligt het reistempo hoog, maar daarvoor verblijven we vaak meerdere nachten op dezelfde plek. Er zijn geen verplichte wandelingen of zware excursies in het programma opgenomen. Ook heb je een aantal vrije dagen. Wel hebben we op sommige dagen een druk dagprogramma. Hier hebben we bewust voor gekozen om zo veel mogelijk van de mooie gebieden te zien. Iedereen met een gemiddelde conditie kan op deze reis mee.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De Estland en Finland betaal je gewoon met de euro; in Rusland is de roebel (RUB) de munteenheid.

Je kunt overal in de steden geld opnemen bij automaten en ook heel makkelijk overal euro's wisselen. Je kunt in Estland en Finland ook vaak gewoon met je bankpas betalen. Creditcards worden vrijwel overal geaccepteerd.

Houdt er in Rusland rekening mee dat je in musea vaak extra moet betalen voor aparte tentoonstellingen en voor het gebruik van video- en fotoapparatuur.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. 

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze reis wordt door twee reisbegeleid(st)er begeleid. In de Baltische Staten hebben we een Baltische reisbegeleid(st)er en in Rusland een Russisch sprekende reisbegeleid(st)er. Dit betekent dat jullie altijd worden vergezeld door een reisbegeleid(st)er met veel lokale kennis. Vooral in Rusland is een reisbegeleid(st)erdie de lokale taal spreekt van onschatbare waarde, zeker buiten grote steden zoals Moskou en Sint-Petersburg.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Alle drie de Baltische Staten zijn lid van de Europese Unie. Je kunt zowel met geldig paspoort als met geldige ID-kaart naar deze landen reizen.

Je hebt voor Rusland een paspoort nodig dat bij binnenkomst nog minimaal zes maanden geldig is. Belgische deelnemers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Rusland. Je kunt het visum aanvragen via de Visum Handling Service in Den Haag / Brussel of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag minimaal 2 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Je hebt voor Estland, Letland en Litouwen geen visum nodig. Voor Rusland wel. 

Het visum van Rusland is niet moeilijk om te regelen, maar alles moet wel secuur en volgens de regels gebeuren. Lees onderstaande instructies goed door en neem bij twijfel altijd contact op met de Visumcentrale (CIBT). Je kunt je visum aanvragen tussen 5 weken en 2 weken voor vertrek. Vraag je het tussen 2 weken en 1 week voor vertrek aan, dan betaal je meer voor de spoedlevering.

Je kunt het visum óf zelf aanvragen óf het via de Visumcentrale (CIBT) laten doen.

Zelf regelen:

Als je het visum voor Rusland zelf wilt aanvragen, dien je zelf een afspraak te maken met het Russische Visa Application Centre in Den Haag (en dus niet met het consulaat; die verwijst je door naar hen). Je moet vervolgens zelf naar Den Haag om de vereiste documenten te overhandigen. Je mag namens meerdere personen het visum aanvragen, mits er voor elke persoon alle benodigde (ondertekende) documenten zijn.

  • Paspoort: Minimaal 6 maanden geldig na terugkomst
  • Pasfoto: Er worden enkel officiële pasfoto’s geaccepteerd welke niet ouder zijn dan 3 maanden. De pasfoto’s dienen een lichte achtergrond te hebben en voorts conform de eisen voor het paspoort te zijn genomen (in kleur). Kijk voor specificaties van de foto op de website van de Visumbalie. De pasfoto los meenemen.
  • Aanvraagformulier: Online ingevuld, uitgeprint en ondertekend. Het aanvraagformulier vind je op visa.kdmid.ru
  • Ruslandverklaring: Zelf opvragen bij eigen (zorg/reis)verzekeraar (zie onder)
  • Uitnodiging: Wordt door Sawadee geregeld en op verzoek van de deelnemer (!) per email naar de deelnemer gestuurd. Zelf uitprinten.

Een week later kun je je paspoort weer ophalen.

Je betaalt voor het visum zelf (€ 35,- consulaire kosten), de administratiekosten van het R.V.A.C. (€ 30,-) en je vervoer naar Den Haag.

Meer informatie vind je op de website van het Russische Visa Application Centre.

Via de Visumcentrale (CIBT):

Als je de aanvraag liever door de Visumcentrale (CIBT) wilt laten regelen, verwijzen we graag naar de website van de Visumcentrale (CIBT), zie hieronder. Je betaalt voor het visum zelf (€ 35,- consulaire kosten), ook hier de administratiekosten van het R.V.A.C (€ 30,-), de bemiddelingskosten voor de Visumcentrale (CIBT) en het 2 x aangetekend versturen van je paspoort en documenten.

  • Paspoort: Minimaal 6 maanden geldig na terugkomst, opsturen naar het CIBT
  • Pasfoto: Kleur, los meesturen naar het CIBT of digitaal uploaden. Zie de website van het CIBT.
  • Aanvraagformulier: Online ingevuld, uitgeprint, ondertekend en opsturen naar het CIBT. Het aanvraagformulier vind je op visa.kdmid.ru.
  • Ruslandverklaring: Zelf opvragen bij eigen (zorg/reis)verzekeraar (zie onder) en opsturen naar het CIBT
  • Uitnodiging: Wordt door Sawadee geregeld en door Sawadee rechtstreeks naar het CIBT gestuurd.

Ruslandverklaring: Naast de uitnodiging heb je ook een bewijs van je zorg-en/of reisverzekeraar nodig waarop expliciet vermeld staat dat je in Rusland verzekerd bent voor medische kosten. Deze 'Ruslandverklaring' moet je zelf opvragen bij je verzekeraar. Zonder deze verklaring kun je geen visum krijgen! Zoek dus goed uit bij welke verzekeraar (zorg of reis) je bent gedekt voor medische kosten in Rusland. Indien je via Sawadee verzekerd bent, sturen wij deze verklaring door naar de Visumcentrale of op verzoek per email naar de deelnemers die zelf het visum regelen. Aanvraagformulier: Klik hieronder voor een uitgebreide instructie van de Visumcentrale over het invullen van het formulier.

Visuminstructies Rusland

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00 
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€29,- (algemeen*)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€56,50 (algemeen*)

*Dit zijn de kosten die de Visumcentrale rekent, in sommige gevallen zijn deze kosten hoger of lager. De Visumcentrale berekent ook consulaire kosten, kijk voor de actuele prijzen op de website van de visumcentrale.

Let bij het invullen van het aanvraagformulier op de volgende zaken:

Naam van instantie die de uitnodiging verstrekt: Via Hansa St. Petersburg
Referentie/ confirmationnummer: 000904. Het referentienummer dien je 2x in te vullen.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Je kunt de Baltische Staten en Rusland in elk jaargetijde bezoeken. Alle seizoenen hebben zo hun eigen voordelen die het gebied bijzonder maken voor een bezoek. In de lente komt, na een lange winter, het landschap snel tot leven. De sneeuw is gesmolten, de bladeren kleuren groen en bloemen schieten de grond uit. In de herfst kleuren de bladeren geel, rukken paddenstoelen op en zijn elanden luidruchtig en bronstig. De gebieden die wij bereizen kun je het hele jaar bezoeken, maar de warmere maanden van mei tot en met oktober zijn het aangenaamst en mooist.

Vervoer

vervoer

We reizen met eigen vervoer naar en door de Baltische staten en Rusland. Dit heeft als voordeel dat we kunnen stoppen wanneer dat het beste uitkomt. Houd er rekening mee dat we reizen met vervoer van lokale standaard. Van Tallinn reizen we mer dagtrein naar Sint-Petersburg (zitplaatsen). Van Sint-Petersburg reizen we per nachttrein naar Yaroslavl (Gouden Ring) (slaapcabines) .

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

We adviseren je om laagjeskleding te dragen die je gemakkelijk kunt aan- en uittrekken in geval van verandering van het weer. 

Wat je écht nodig hebt:

  • goede wandelschoenen of sportschoenen
  • warme kleding zoals een fleecetrui
  • lichte regenkleding (waterdichte jas en broek)
  • een dagrugzak
  • hoofddeksel (petje of hoedje)
  • zonnebril, zonnebrand en anti- muggenmelk

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. In de Baltische Staten gebruiken ze dezelfde stekker als in Nederland. Daarnaast is het ook altijd handig om een powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.