MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis Costa Rica duurzaam
  • 1Leer waarom Costa Rica één van de duurzaamste landen ter wereld is
  • 2CO2 compensatie van de vluchten inclusief in de reissom
  • 3Leer van de lokale gebruiken en gewoontes van de Bri Bri Indianen
  • 4Afwisselende reis langs hoogtepunten en de verborgen plaatsen van Costa Rica
  • 5Bezoek aan het Jaguar Rescue Centre (incl. entree)
  • 6Lokale Engelssprekende natuurgids tijdens de hele reis
  • 7Verblijf in het afgelegen en prachtige Corcovado
  • 8Verblijf tussen de koffieplantages in Santa Maria de Dota
  • 9Verblijf in meerdere sfeervolle hotels die gecertificeerd zijn door CST (Certificación Sostenibilidad Turistica)
  • 10Nachtwandeling in Bosque Eterno de los Niños (incl. entree)
  • 11Wandelen door het omringende nevelwoud van Monteverde
  • 12Mogelijkheid om te slingeren tussen boomtoppen tijdens een Canopytour
  • 13Veel excursies inclusief in de reissom
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
CRE

Een reis gericht op natuur en duurzaamheid

Tijdens deze duurzame en unieke rondreis door groen Costa Rica gaan we naast het bezoeken van hoogtepunten als Monteverde, de Arenal vulkaan en Corcovado Nationaal Park, dieper in op hoe we de natuur, lokale bevolking en dieren kunnen ondersteunen. We bezoeken verschillende indrukwekkende projecten en slapen in accommodaties die een duurzaam beleid naleven. Tijdens deze rondreis leer je waarom Costa Rica één van de duurzaamste landen is en draag je zelf ook een steentje bij aan het behoud van dit prachtige land.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Privé bus gedurende de hele reis
  • Lokale Engelstalige Natuurgids
  • Boottocht van Sierpe naar Corcovado
  • Workshop en overnachting Bribri Indianen
  • Bezoek en rondleiding Jaguar Rescue Centre (incl. entree)
  • Leerzame wandeling in het Tirimbina Rainforest Centre (incl. entree)
  • Avondwandeling en rondleiding Bosque Eterno de los Niños
  • Bezoek aan het Hacienda Barú reservaat (incl. entree)
  • Schildpadden project in Corcovado
  • Twee volle dagen Corcovado Nationaal Park
  • Verblijf tussen de koffieplantages in Santa Maria de Dota
  • Maak kennis met de Bribri Indianen
  • CO2 compensatie van de vluchten
  • CO2 compensatie van het lokaal vervoer
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Canopy en Sky Walk bij Monteverede
  • - Bezoek Caño Negro
  • - Bezoek aan koffie coöperatie Coopedota

Reisroute

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  •  

    Duurzaam verblijven Wat deze rondreis duurzaam maakt, heeft onder andere te maken met de keuze van accommodaties. We verblijven tijdens deze rondreis voornamelijk in accommodaties die een CST certificaat hebben behaald. Dit is de nationale certificatie voor duurzaam toerisme in Costa Rica. Om dit certificaat te behalen moeten accommodaties voldoen aan verschillende aspecten. De aspecten zijn: bescherming van de natuur, energie en water besparing, hoe gasten worden uitgenodigd om deel te nemen aan een duurzaam verblijf en ondersteuning van de lokale gemeenschappen. Tevens hebben verschillende accommodaties tijdens deze reis het Puur Sawadee label. Een Puur Sawadee overnachting heeft volgens ons op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto La Rosa del Paseo hotel

     

    La Rosa del Paseo hotel Het La Rosa del Paseo hotel bestaat al geruime tijd en is gevestigd in een oud victoriaans pand. Het hotel heeft 18 kamers die allemaal rondom een gezellige patio liggen met tropische binnentuin. In september 2016 is dit hotel volledig verbouwd. Vanuit het hotel loop je direct in het centrum van San José, de meest populaire musea en bezienswaardigheden zijn op loopafstand. Hotel La Rosa del Paseo is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Cariblue Hotel

     

    Cariblue Hotel Cariblue Hotel is gelegen op een bijzondere plek in Puerto Viejo aan de Caribische kust. Het hotel is in heldere kleuren geschilderd. De kamers zijn ruim. Wanneer je (tijdens een familiereis) als gezin met vier personen boekt, is het mogelijk dat ouders en kinderen de badkamer delen. De tropische tuin met jacuzzi is een heerlijke plek om te relaxen. En je bent vlak bij het strand. Cariblue Hotel is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Atlantida Lodge

     

    Atlantida Lodge De kleurrijke Atlantida Lodge wordt omgeven door een mooie tropische tuin mét zwembad en ligt op slechts vijf minuten lopen van het strand. De kamers zijn netjes en kleurrijk en beschikken over een eigen badkamer. Er is een gemeenschappelijke lounge waar je lekker kan ontspannen en in het restaurant kan je terecht voor ontbijt. Atlantida Lodge zorgt ervoor dat het nabijgelegen strand regelmatig wordt schoongemaakt en draagt daardoor bij aan behoud van de omgeving van Cahuita.

  • foto Grupo Yorkin

     

    Grupo Yorkin Puur Sawadee - overnachten bij de Bribri Indianen
    Bij de Bribri Indianen overnachten we in eenvoudige houten huisjes bij de gemeenschap. Veel mensen van de Bribri gemeenschap hebben dankzij deze accommodatie werk. Het project van Grupo Yorkin is opgestart om inkomen te genereren en de Bribri cultuur en zijn tradities te behouden. Organische landbouw en duurzaam bosbeheer zijn ook onderdeel van het project. De houten huisjes hebben een eigen badkamer en geen warm water. Grupo Yorkin is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Sarapiquis Rainforest Lodge

     

    Sarapiquis Rainforest Lodge Een gedeelte van de groepen verblijft in Sarapiquis Rainforest Lodge, dat naast Tirimbina is gelegen. Het is een leuk hotel met zwembad gebouwd in de stijl van de Indiaanse Maleku bevolking. De kamers zijn stijlvol ingericht en beschikken over een eigen badkamer. In het restaurant met uitzicht over het regenwoud kan je kiezen uit een tal lokale en vegetarische gerechten, die iedere dag gemaakt worden met ingrediënten uit de plantage. Sarapiquis Rainforest Lodge is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Ara Ambigua Lodge

     

    Ara Ambigua Lodge Deze lodge is omgeven door tropische tuinen waardoor je middenin de natuur verblijft, zelf tijdens het eten. De kamers hebben een eigen badkamer en wifi. Er zijn twee kleine zwembaden waar je heerlijk kunt ontspannen. Vanuit het hotel worden er ook excursies aangeboden. Ara Ambigua Lodge heeft drie hectare aan secundair bos dat ze aan het herstellen zijn. Door dit bos lopen verschillende wandelpaden waar je als gast heerlijk kunt wandelen. Ara Ambigua Lodge is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Faro Arenal

     

    Faro Arenal Puur Sawadee - overnachting Faro Arenal
    Dit kleinschalige familiehotel in La Fortuna gaat zeer bewust om met haar natuurlijke omgeving. Zo proberen ze zoveel mogelijk afvalwater her te gebruiken voor irrigatie van de tuin. De familie verbouwt hun eigen groente op biologische wijze en al het afval wordt gerecycled en het biologisch afval wordt weer als compost gebruikt in de tuin. Hotel Faro Arenal beschikt over een buitenzwembad en gratis WiFi. De ruime kamers in deze lodge zijn voorzien van rustieke houten inrichting, een kabel-tv en een eigen badkamer met douche en toilet. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Vista del Cerro Hotel

     

    Vista del Cerro Hotel Puur Sawadee - overnachting Vista del CerroVista del Cerro Hotel ligt in het dorpje La Fortuna. Vanaf de accommodatie heb je prachtig uitzicht over de Arenal vulkaan. Het hotel beschikt over een zwembad en restaurant. De kamers hebben een eigen badkamer, tv, Wi-Fi en air-conditioning. Dit kleinschalige hotel maakt alleen nog maar gebruik van biologisch afbreekbare schoonmaak- en wasmiddelen en proberen in samenwerking met hun gasten zoveel mogelijk energie en water te besparen. Het hotel is ook betrokken bij een herbebossingsproject om zo haar CO2uitstoot te compenseren.

    Een uur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Cabañas los Pinos

     

    Cabañas los Pinos Puur Sawadee - overnachting in Cabañas los Pinos
    Cabañas los Pinos bestaat uit gezellige chalets met aparte slaapkamers en een goed uitgerust keukentje. Omdat de cabañas midden in het nevelwoud liggen, vind je hier veel verschillende dieren en planten. De accommodatie beschikt niet over een eigen restaurant, maar leuke restaurantjes liggen op loopafstand. Cabañas los Pinos heeft een uitgebreid duurzaamheidsbeleid en is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Monteverde Rustic Lodge

     

    Monteverde Rustic Lodge Puur Sawadee - overnachting Rustic Lodge
    Rustic Lodge in Monteverde is een klein hotel dat gerund wordt door een Costaricaanse familie. Het hotel heeft een uitgebreid duurzaamheidsbeleid. Zo hebben ze zonneboilers geïnstalleerd voor alle badkamers en alle douchekoppen zijn vervangen door het waterbesparende type. Al het afval wordt gerecycled en het biologische afval wordt opgehaald door een nabijgelegen boerderij die dit als compost verwerkt. De familie is zeer betrokken bij de lokale gemeenschap en het hotel sponsort sport- en theater evenementen voor de jeugd. Het familiehotel biedt huisjes verspreid over een park. De kamers zijn ruim en netjes en het personeel is er vriendelijk.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming. 

  • foto Villas Rio Mar

     

    Villas Rio Mar Tijdens de singlereizen verblijven we in Marino Lodge in Uvita of in Villas Rio del Mar, gelegen in een ruime tropische tuin, direct aan de oevers van de rivier de Baru. De accommodatie heeft een restaurant en een buitenzwembad. Het bevindt zich op loopafstand van het strand, dat zich op 900 meter afstand bevindt. Alle kamers van het Hotel Villas Rio Mar beschikken over een klein terras, een zithoek en een eigen badkamer. Er is gratis WiFi.

  • foto Natuga Ecolodge

     

    Natuga Ecolodge Puur Sawadee - overnachting Natuga EcolodgeNatuga Ecolodge ligt in een groene omgeving nabij Dominical. De mooie Nauyaca waterval ligt vlakbij. De Ecolodge is eigendom van de Costa Ricaanse familie González. Zij vinden duurzaamheid ontzettend belangrijk en dragen daarom bij aan behoud van natuur en cultuur in de directe omgeving van de lodge. Groente en fruit wordt ingekocht bij lokale boeren. De lodge beschikt over een buitenzwembad en restaurant waar je kunt ontbijten. De kamers hebben een eigen badkamer en tv. Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Cabinas Las Palmeras

     

    Cabinas Las Palmeras De lodge ligt op een paradijselijke plek midden in de natuur, direct aan het strand. De familie die de accommodatie runt is heel vriendelijk en betrokken. 's Avonds maken ze graag een kampvuurtje met hun gasten op het strand. Je hebt 3 volle dagen in deze lodge die bestaat uit verschillende kleine huisjes verspreid over de oppervlakte. De lodge is primitiever dan de andere accommodaties, maar de ligging maakt het meer dan goed. Er is overigens geen mobiel bereik.

  • foto Cabinas Cecilia

     

    Cabinas Cecilia Cabinas Cecilia ligt in het dorpje Santa Maria de Dota in de "groene vallei" tussen de koffievelden en wordt gerund door Doña Cecilia. Deze eenvoudige rustieke accommodatie bestaat voornamelijk uit houten huisjes en heeft leuke details. In het restaurant van Cabinas Cecilia kun je ontbijten. In de omgeving van het hotel liggen leuke restaurantjes waar je kunt dineren. In dit heuvelachtige gebied is het aangenaam koeler vergeleken met de rest van Costa Rica. Het is hier goed vertoeven met een kop koffie uit de regio in de tuin of op het terras van de accommodatie.


Info over accommodaties

Houd er rekening mee dat in Costa Rica vaak gebruik wordt gemaakt van kleinere bedden dan wij in Nederland en België gewend zijn.

Vervoer

De gehele reis hebben we de beschikking over een privé-bus. Zo zijn we flexibel in de tijdsindeling en kunnen we stoppen waar we willen. De bagage wordt in de meeste gevallen op het dak vervoerd. Tijdens de tocht naar de Bribri Indianen verplaatsen we ons per kano en naar Corcovado per boot.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Privé bus gedurende de hele reis
  • Lokale Engelstalige Natuurgids
  • Boottocht van Sierpe naar Corcovado
  • Workshop en overnachting Bribri Indianen
  • Bezoek en rondleiding Jaguar Rescue Centre (incl. entree)
  • Leerzame wandeling in het Tirimbina Rainforest Centre (incl. entree)
  • Avondwandeling en rondleiding Bosque Eterno de los Niños
  • Bezoek aan het Hacienda Barú reservaat (incl. entree)
  • Schildpadden project in Corcovado
  • Twee volle dagen Corcovado Nationaal Park
  • Verblijf tussen de koffieplantages in Santa Maria de Dota
  • Maak kennis met de Bribri Indianen
  • CO2 compensatie van de vluchten
  • CO2 compensatie van het lokaal vervoer

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 350 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 440,-
Fooien€ 60,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 200,-
Enkele voorbeelden:
- Canopy en Sky Walk bij Monteverede$ 75,-
- Bezoek Caño Negro€ 40,-
- Bezoek aan koffie coöperatie Coopedota$ 18,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve instelling is wel belangrijk. De reisroute is goed gebalanceerd en bevat geen lange, uitputtende dagtrajecten. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel even contact op met onze reisadviseurs. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) het voor kan komen dat we, ondanks zorgvuldige planning vooraf, toch genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen. Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in in een aantal kleine gebieden malaria voor in Costa Rica.

vinkje Dengue , komt voor in Latijns Amerika.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in Costa Rica is de colón. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

Over de hele route vind je plekken waar je kunt pinnen voor een gunstige koers met je giromaat- of bankpas met het Cirrus of Maestro teken op de achterkant. Kijk voor meer informatie op www.mastercard.com. We raden je aan om altijd een extra pinpas (liefst van een andere bank) en/of credit card mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen. Het is gebleken dat het met sommige ING bankpassen niet mogelijk is om te pinnen in Costa Rica.

Met creditcards (vooral Mastercard en Visacard) kun je bij de banken geld opnemen. Ook kun je hiermee de luxere restaurants en hotels betalen. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel.

Een bedrag van ongeveer US$ 300,- in contanten komt goed van pas. Dollars worden op meer plekken en gemakkelijker geaccepteerd dan euro’s. Als je met dollars betaalt, krijg je je wisselgeld in de lokale valuta. In Costa Rica kun je alle excursies en entreegelden voor de parken in dollars betalen. Met een giromaatpas of bankpas met het cirrus- of maestroteken op de achterkant kun je op veel plaatsen pinnen. Een creditcard kan als reserve dienen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keuze, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Tijdens deze reis overnachten we vaak in sfeervolle lodges midden in de prachtige natuur. Door de afgelegen ligging, zal er vaak in de lodge gegeten worden, houd er ook rekening mee dat het juist vanwege de afgelegen ligging voor kan komen dat maaltijden iets duurder zijn dan in een restaurant in een dorpje of stad.

Ook wordt in sommige lodges wordt een vast bedrag gerekend voor de 3 dagelijkse maaltijden. Het gaat hier om ongeveer $40 per persoon per dag. We vragen je dit bedrag ter plekke in de lodge te voldoen. Dit geldt voor de maaltijden in Corcovado.

Eten en drinken

Naast tortilla’s en frijoles (bonen) eten de Tico’s veel rijst, vlees, kip en groenten. Aan de kust worden veel visgerechten geserveerd. Sinaasappels, ananas, bananen, papaya's en mango's zijn overal te koop. Het belangrijkste bestanddeel van zowel lunch (almuerzo) als avondeten (merienda o cena) is rijst. Gebakken aardappels of friet zijn meestal als bijgerecht te bestellen. Ook gebakken en geplette banaan is een veelvuldig bereid onderdeel van warme maaltijden. 

Enkele gerechten:

tortillas, maïspannenkoekjes, guacamole, avocadomousse, elotes, maïskolven, sopa negra, zwarte bonensoep, gallo pinto, rijst en bonen gemengd met enkele lichte kruiden, picadillo, ui, tomaat, hete pepers en koriander in het zuur, casado, lunch - vlees of vis met rijst, bonen en groenten, empanadas, gevulde deegjasjes met bijvoorbeeld groente, vlees of kaas. yuca, maniok, zetmeelrijke witte wortels van een plant die vooral in het regenwoud een belangrijke voedselbron vormen

Als niet-alcoholische dranken zijn, naast de bekende en minder bekende frisdranken, bijna overal verse vruchtensappen verkrijgbaar. Deze worden vaak aangelengd met water of melk en kunnen dus darmproblemen opleveren. In de betere gelegenheden wordt echter over het algemeen gekookt of mineraalwater gebruikt. Mineraalwater is met of zonder koolzuur (con of sin gas) verkrijgbaar. Ook thee en koffie zijn praktisch overal te krijgen. In de duurdere gelegenheden in de grote steden zijn nagenoeg alle bekende alcoholische dranken verkrijgbaar, in de kleinere plaatsen is het aanbod vaak beperkt tot alleen nationale alcoholische dranken als gauro. Bier is overal te koop.

Taal & Cultur

maaltijden

Enige kennis van de Spaanse taal is in je voordeel, want de inwoners van Costa Rica spreken nauwelijks Engels en zullen jouw pogingen tot het spreken van Spaans zeer waarderen. Aan de Caribische kust wordt vaker Engels gesproken.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze duurzame Costa Rica reis wordt begeleid door een lokale Engelstalige reisbegeleid(st)er die tevens natuurgids is. Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.
Alle lokale reisbegeleiders in Costa Rica zijn ook natuurgidsen en gelicensieerd gids. Dat houdt in dat ze in sommige parken dus ook gidsen. Een ander mooi voordeel van het reizen met een lokale reisbegeleider is dat zij juist buiten de nationale parken de speciale plekjes kunnen aanwijzen. Daarnaast kunnen ze doorgaans veel vertellen over de omgeving en de flora en fauna in het land. Door jarenlange ervaring heeft de lokale reisbegeleider doorgaans ook een zeer goed oog om dieren te spotten, iets wat vaak als een meerwaarde wordt beschouwd in Costa Rica. Alle lokale reisbegeleiders in Costa Rica zijn de Engelse taal vaardig.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort dient na aankomst in Costa Rica nog zes maanden geldig te zijn.

NB: Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Indien je via de Verenigde Staten vliegt, moet je tijdens de stop in New York of Houston de Amerikaanse douane passeren zodat je op Amerikaans grondgebied komt.

Mensen met een Belgisch paspoort (reispas) hebben een "nieuw model" paspoort nodig. Deze zijn te herkennen doordat op de kaft van het paspoort "Europese Unie" staat vermeld.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Het Talamanca gebergte deelt Costa Rica van noord naar zuid in twee klimaatzones; het Pacifische en het Caribische klimaat. Het Pacifische klimaat kent heel duidelijk twee seizoenen in Costa Rica, de natte en de droge periode. De regenperiode duurt van mei tot en met half november. In deze periode regent het zelden de hele dag, maar begint het vaak aan het einde van de middag te regenen. De volgende ochtend is het dan weer stralend weer en lekker zonnig. September, oktober en november zijn de maanden waarin de meeste regen valt aan de Pacifische kant van de Talamanca bergrug. Houd hiermee rekening als je in die periode reist, aangezien het grootste gedeelte van onze rondreis door de Pacifische klimaatzone gaat. Het Caribische klimaat is niet heel duidelijk in te delen in een natte en een droge periode en is wisselvalliger. In januari en juli valt aan de Caribische zijde gemiddeld de meeste regen, september en oktober zijn de droogste maanden. Ook in de droge periode kunnen er regenbuien vallen. Regen vormt zelden een reden om binnen te blijven, omdat het niet afkoelt. De temperatuur ligt het hele jaar door tussen de 20 en 30°C, afhankelijk van de hoogte waarop je je bevindt. In het hoogland (Monteverde en San Gerardo de Dota) van Costa Rica is het koeler dan aan de kust, waar het vochtig en warm is. Beste reistijd: Van december tot en met april is de beste reistijd, maar ook buiten deze periode is Costa Rica goed te bereizen. Ongeacht in welke periode van het jaar je reist, zal het tijdens je reis wel eens regenen, Costa Rica is dan ook niet voor niets gezegend met prachtig regenwoud.

Vervoer

vervoer

De gehele reis hebben we de beschikking over een privé-bus. Zo zijn we flexibel in de tijdsindeling en kunnen we stoppen waar we willen. De bagage wordt in de meeste gevallen op het dak vervoerd. Tijdens de tocht naar de Bribri Indianen verplaatsen we ons per kano en naar Corcovado per boot.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In verschillende plaatsen tijdens de reis kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • bad- en strandkleding, handdoek 
  • regenjas/windjack 
  • stevige, enkelhoge wandelschoenen (met profiel) of bergschoenen 
  • sandalen of lichte gymschoenen 
  • rugzakje voor de dagexcursies
  • DEET (tegen de muggen)

Wat handig is om mee te nemen:

  • moneybelt/heuptasje 
  • zaklantaarn 
  • hoofddeksel 
  • verrekijker 
  • vuilniszak/plastic zak 
  • laarzen
  • als je contactlenzen draagt, neem dan zeker ook een bril mee

Wat heb je niet nodig:

  • slaapzak
  • slaapmatje
  • lakenzak
  • Klamboe: Als je heel gevoelig bent voor muggensteken, raden we je aan om een klamboe mee te nemen, maar dit hoeft niet per se. Denk er aan dat de hotels niet altijd een haak hebben om een klamboe op te hangen. Als je geen klamboe mee wilt nemen is het ook voldoende om je ’s avonds goed in te smeren met een insecten werend middel.

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Daarnaast is het ook altijd handig om een reserve set batterijen en een powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
8.1 24 beoordelingen
  • 8 13-01-2019

    Monike

    Mooie reis, fantastische reisleidster die veel heeft toegevoegd aan de kwaliteit van de reis. Minder dieren en vogels gezien dan verwacht, gehoopt.

  • 8 13-01-2019

    Marion

    prachtige reis in een mooi land waar nog steeds veel natuur is. Af en toe lange reisdagen die in het begin wat langer was vanwege een chauffeur die niet erg snel reed. Onze reisleidster Gabriela was geweldig en nodigde ons op de laatste dag nog bij haar thuis uit, wat een geweldige ervaring was. Al met al een reis de het zeker waard is.

  • 8 13-01-2019

    Everien

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 13-01-2019

    Suzanne

    --

  • 8 13-01-2019

    Alice

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 7 13-01-2019

    Yvonne

    Mooie reis met en fantastische gids. Het programma is echter te vol. Verder zijn de kosten bij Corcovado van $40 per dag niet optioneel dus deze moeten bij de reis apart genoemd worden in het programma en niet in de kleine letters bij de app. Daarom maar een 7.

  • 8 13-01-2019

    Esther

    Pura vida. Veel natuur in een kort tijdsbestek. Er zitten een aantal lange reisdagen in het programma. De accommodatie bij de Bribri zijn geen eenvoudige hutjes maar klamboegaas tentjes met een matras erin in een open ruimte. Verder was het water beperkt beschikbaar doordat het afgesloten werd.

  • 7 13-01-2019

    Hilly

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 9 28-10-2018

    Janny

    Ik kijk terug op een heel intensieve en interessante reis. Ondanks het regenseizoen hebben we goed weer gehad. Het gezelschap was plezierig en de gids Mario geweldig. De presentatie (Mn de foto’s) v d reis in Zwolle deed geen recht aan de fantastische natuur v Costa Rica

  • 8 28-10-2018

    Irene

    Zeer goede gids begeleidde onze reis in Costa Rica. Een bijzonder land door zijn verschillende klimaatzones en de daarbij behorende flora en fauna. Het duurzame aspect van de reis kwam tot uiting in de verschillende projecten en de manier van vertellen door de verschillende gidsen. Reisdagen lang, waardoor er te weinig tijd over was om diezelfde dag nog iets te ondernemen. In Cahuita en het Tirimbina Rainforrest Centre zou ik bv 1 dag langer willen blijven ipv vrije dag in San Jose.

  • 10 28-10-2018

    Angela

    Ik vond het een super gave ervaring! Alles wat we wilde zien hebben we gezien. 1 groot avontuur met heel veel lol en een super leuke reisbegeleider (Mario). Ook de groep was ontzettend gezellig en de hotels waren stuk voor stuk prachtig. Een reis om nooit te vergeten en een aanrader voor iedereen die van natuur en wildlife houdt.

  • 8 28-10-2018

    Joost

    Goed georganiseerd, zeer goede gidsen, leuke groep (niet zo groot), goede vlucht/vliegmaatschappij.

  • 9 28-10-2018

    Sylvia

    Alles was super goed geregeld. Boven verwachting. De reisleider, chauffeurs en alle gidsen waren enthousiast en hadden enorm veel kennis van de omgeving en natuur.

  • 9 28-10-2018

    Lut

    Heel geslaagde reis met begeleiding van Mario, een lokale gids met veel kennis en super enthousiast. Deze reis toont de verschillende soorten wouden van Costa Rica met zijn specifieke bewoners. Een aanrader voor natuurliefhebbers. Ook de Caraïbische en de Pacific stranden komen aan bod, de niet toeristische, wat ik super vond. Het enige minpunt waren de lange reisdagen, deels te wijten aan de wegenwerken. Een kleine suggestie : de 2 laatste dagen mochten wat gevarieerder.

  • 9 28-10-2018

    Krijnie

    Onder de indruk van de verscheidenheid aan natuur, zo veel verschillende klimaten in zo'n klein land.

  • 6 15-07-2018

    Manon

    Leuke reis. Je komt op mooie, bijzondere plekken. Helaas zit je wel veel in de bus.

  • 8 15-07-2018

    Rick

    Erg mooie reis waar je op veel mooie plekken komt. De gids Dauren vertelde vol enthousiasme over alle aanwezige wildlife.

  • 8 15-07-2018

    Maria

    Goed georganiseerde reis mede dankzij de gids Dauren* die ons veel kon vertellen over t prachtige Costa Rica met z'n kindly people.

  • 8 15-07-2018

    Marcella

    Reis was intensief! Lange dagen in de bus gemaakt en vaak kwamen we laat aan in het hotel om de volgende ochtend vroeg weer op pad te gaan! Wel uitstekende gids en veel gezien en geleerd van Costa Rica! Zou zeker nog een keer terug willen! De groep was erg gezellig en voor de rest was alles goed geregeld.

  • 8 15-07-2018

    Berber

    Leuke reis! We hadden een gezellige groep en goede (en grappige) reisleider. Wat ik een pluspunt vond, was dat de reisleider een ‘local’ was, hierdoor wist hij veel leuke extra feitjes, gezellige eetplekjes etc.

  • 8 15-07-2018

    Nelleke

    We hebben een geweldige reis gemaakt in Costa Rica. In twee weken erg veel gezien. Prima lokale gids. Heerlijk gegeten. Geweldige natuur. Erg aardige bevolking. Laarzen is wel een must. Voortaan absoluut aangeven dat je die mee moet nemen. Wandelschoenen is niet goed schoeisel in elk geval niet in regentijd.

  • 8 15-07-2018

    Frans

    Wat een fanatische reis!! Costa Rica een diversiteit in klimaat en natuur.

  • 9 15-07-2018

    Martine

    Een geweldige reis met veel wildlife. Afwisselend basic hotels met wat mee luxe. Je voelt je echt één met de natuur. Qua organisatie was alles perfect geregeld. We hadden een fantastische reisgids (Dauren) én chauffeur (Franciscus), die er alles aan hebben gedaan om ons een fantastische vakantie te bezorgen. Er was een enorm goede klik tussen hen en de groep én de groep onderling, kortom twee heerlijke weken gehad!

  • 8 15-07-2018

    Tiny

    Er is geen omschrijving ingevuld

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.