MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Guatemala
  • 1Bezoek aan de wereldberoemde Mayaruïnes van Tikal inclusief entree
  • 2Maak kennis met avontuurlijk, divers en kleurrijk Guatemala
  • 3Uitstekende combinatie tussen cultuur en natuur
  • 4Veel wandelmogelijkheden door afwisselende gebieden.
  • 5Op zoek naar de Quetzal tijdens een bijzonder verblijf in Biotopo del Quetzal
  • 6Wandelen en zwemmen in het natuurfenomeen Semuc Champey
  • 7Voldoende vrije tijd om er zelf op uit te trekken
  • 8Leer de vriendelijke lokale bevolking kennen
  • 9Bezoek aan minder bekende en authentieke stadjes in Guatemala
  • 10Gevarieerde reis met wandelingen én ontspannen dagen aan een meer
  • 11Een ontspannen verblijf aan het prachtige Meer van Atitlán
  • Dag 1 vlucht naar Guatemala-Stad
  • Dag 2 naar Rio Dulce
  • Dag 3 Rio Dulce / vrije dag
  • Dag 4 ​naar El Remate
  • Dag 5 El Remate - (Tikal) / vrije dag
  • Dag 6 naar Flores
  • Dag 7 Naar Lanquin
  • Dag 8 Lanquin / Semuc Champey (optioneel)
  • Dag 9 Lanquín / vrije dag
  • Dag 10 naar Biotopo del Quetzal
  • Dag 11 naar het meer van Atitlán
  • Dag 12 meer van Atitlán / vrije dag
  • Dag 13 meer van Atitlán / vrije dag
  • Dag 14 naar Antigua via markt van Chichicastenango
  • Dag 15 Antigua / vrije dag
  • Dag 16 vlucht naar Amsterdam
  • Dag 17 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
8/18
Reiscode
GUA

Het avontuurlijke, diverse en kleurrijke land van de Maya's

Tijdens deze avontuurlijke rondreis door Guatemala ontdek je de prachtige, ongerepte natuur, de kleurrijke inwoners en de oude koloniale gebouwen. We brengen een bezoek aan de indianendorpjes en laten ons verwonderen door de melodieuze klanken van de vele exotische vogels. Ook kan het zomaar zijn dat je een brulaap hoort of een andere bijzondere diersoort tegenkomt. De dichtbegroeide jungle van Guatemala kent bijzondere ‘geheime’ plekken, waaronder de imposante Maya Ruïnes, de Semuc Champey plateaus en de grotten van Lanquin. Kijk je ogen uit en laat je inspireren door dit nog redelijk onontdekte verbazingwekkende land!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 15 nov / 1 dec
    Vol
    vinkje

    Groepsreis Guatemala: groepssamenstelling



    Vertrekdatum  15 november 2019
    Status van deze reis  Niet boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  18
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  0*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 3 & 4
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 5 & 6
    vrouw man
    39-48  39-48
    Deelnemer 7 & 8
    man vrouw
    49-55  39-48
    Deelnemer 9 & 10
    vrouw vrouw
    49-55  39-48
    Deelnemer 11 & 12
    man vrouw
    56+  56+
    Deelnemer 13 & 14
    man vrouw
    49-55  39-48
    Deelnemer 15
    vrouw
    49-55
    Deelnemer 16
    vrouw
    56+
    Deelnemer 17
    vrouw
    56+
    Deelnemer 18
    vrouw
    56+
    transpix
    samenstelling
    € 2348,-
  • 13 dec / 29 dec
    Beschikbaar
    vinkje

    Groepsreis Guatemala: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  13 december 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  1
    Aantal opties op deze reis  1
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  17*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1
    vrouw
    39-48
    Deelnemer 2
    vrouw
    39-48
    transpixtranspix
    samenstelling
    € 1998,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 27 mrt / 12 apr
    Beschikbaar
    vinkje
     
    Festivalreis: Semana Santa in Antigua
    € 2098,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 400,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Bijzonder verblijf nabij het plaatsje Río Dulce aan het Izabalmeer
  • Bezoek aan de wereldberoemde Mayaruïnes van Tikal (incl. entree voor 1 dag)
  • Twee unieke overnachtingen in Biotopo Del Quetzal
  • Verblijf aan het indrukwekkende meer van Atitlán
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drinken (voor de hele reis)
  • Fooien
  • Optionele entreegelden en optionele excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Excursie naar de zeven altaren (incl. transfer en entree)
  • - Bezoek aan het kasteel van San Filipe
  • - Bezoek aan Semuc Champey (incl. transfer)
  • - Kookles in het chocolademuseum in Panajachel
  • - Koffietour in Panajachel

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    vlucht naar Guatemala-Stad Vandaag begint het avontuur naar dit relatief onbekende land in Midden-Amerika! Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema. Bij aankomst worden we naar ons hotel gebracht in Guatemala-Stad.

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar Rio Dulce We verlaten Guatemala-Stad en rijden in ongeveer 6-7 uur naar het plaatsje Río Dulce nabij het Izabalmeer. Onderweg geniet je van het prachtige bergachtige landschap van Guatemala. Je zult ook de zogenaamde chicken bussen tegenkomen. Deze vrolijk gekleurde Amerikaanse schoolbussen zul je deze rondreis nog veel gaan zien. We overnachten in een hotel met zwembad, gelegen aan het meer.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Rio Dulce / vrije dag In de buurt van Río Dulce zijn voldoende mogelijkheden om je op allerlei manieren te vermaken. Zo kun je een uitstapje naar Livingston maken waar de Garifuna-gemeenschap (afstammelingen van Spaanse slaven) woont. Je bereikt Livingston via een prachtige boottocht over de Rio Dulce rivier. Onderweg kun je genieten van watervogels en ongerepte natuur met af en toe een dorpje aan de rand van de rivier. Ook een kajaktocht of een mooie wandeling behoren tot de mogelijkheden. Natuurlijk kun je er ook voor kiezen om even lekker een dagje te relaxen bij ons hotel.

  • foto dag 4

    Dag 4

    ​naar El Remate Vandaag rijden we verder naar El Remate. In het natuurreservaat dichtbij ons hotel liggen de wereldberoemde Mayaruïnes, middenin het tropische regenwoud van El Petén. Er zijn hier ruim drieduizend bouwwerken ontdekt, waaronder vele tempels, offerplaatsen en paleizen. Het centrale gedeelte wordt gedomineerd door vijf reusachtige tempels, waarvan de hoogste maar liefst 65 meter is! We overnachten aan het meer in het zeer sfeervolle El Remate, nabij Tikal.

  • foto dag 5

    Dag 5

    El Remate - (Tikal) / vrije dag We raden je aan om vandaag direct na zonsopgang het park in te gaan (optioneel). Als de nevel laag hangt is de Gran Plaza omgeven door een mysterieuze sfeer. Wanneer je de 65 meter hoge Piramide IV beklimt, het hoogste pre-Columbiaanse bouwwerk van heel Amerika, zit je letterlijk in de wolken. Zodra het warmer wordt trekt de nevel op en komen de prachtige tempels langzaam te voorschijn. Voor, naast en achter je zie je jungle, zover het oog reikt! Je hebt de hele dag de tijd om deze magische plek in je eigen tempo te beleven.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Flores We reizen verder naar het nabij gelegen Flores. Flores is een klein schiereiland in het meer van Petén Itzá. Er hangt hier een fijne sfeer en je vind hier prachtig gekleurde huisjes. Je kunt hier rustig rondstruinen door de smalle straatjes rondom het kerkplein, of heerlijk een terrasje pakken met uitzicht over het meer.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Naar Lanquin Over verharde en onverharde wegen rijden we verder naar Lanquin. Lanquín is een klein dorpje gelegen midden in de groene natuur van Guatemala. Je merkt meteen dat het hier veel warmer is dan in de hooglanden, omdat het zich in de diepe valleien tussen de bergen bevindt. 

  • foto paragraaf dag 7

     

    Vanuit Lanquin is er van alles te ondernemen; De watervallen van Semuc Champey, de grotten van Lanquin, of zak in een autoband de rivier af die langs de accommodatie loopt. Ook een heerlijke plek voor een frisse duik.  

  • foto dag 8

    Dag 8

    Lanquin / Semuc Champey (optioneel) Vandaag heb je de mogelijkheid om Semuc Champey te bezoeken. Dit is misschien wel een van de mooiste plekjes van Guatemala. Midden in de jungle liggen hier blauwgroen gekleurde waterplateaus. Je bezoekt een uitzichtpunt, waar je de mooiste foto's schiet. Ook kun je na een zware klim een verfrissende duik nemen in deze prachtige wateren. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    Lanquín / vrije dag Je hebt vandaag een vrije dag ter besteding en in de omgeving van Lanquín heb je voldoende mogelijkheden om er op uit te trekken. De omgeving verleent zich goed uitstekend voor een mooie wandeling of een frisse duik in de rivier die langs het dorp loopt. 

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Biotopo del Quetzal We rijden verder zuidwaarts naar Biotopo del Quetzal. Dit natuurreservaat is beschermd gebied voor de flora en fauna van het gebied waaronder, de iconische vogel, de quetzal. Deze prachtige vogel heeft een felgekleurd groen en rood verenkleed met een lange staart en was zeer geliefd bij de Maya's. De lokale valuta is vernoemd naar deze vogel en je vindt hem terug op het briefgeld.

  • foto paragraaf dag 10

     

    Vandaag kun je een korte wandeling maken door het nevelwoud op zoek naar de bijzondere quetzal. Onderweg kom je verschillende tropische planten en bloemen tegen, zoals orchideeën, varens en bromelia's. Je kunt wandelen over verschillende paden, verhard en onverhard. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar het meer van Atitlán Vandaag rijden we naar het Meer van Atitlán in Guatemala. Dit meer wordt ook wel ‘De Parel van de Westelijke Hooglanden’ genoemd en je zult snel zien waarom. Het ligt namelijk tussen drie imposante vulkanen en de kleur van het water verandert voortdurend. Je verblijft drie nachten in Panajachel, dat gelegen is aan het Meer van Atitlán.

  • foto dag 12

    Dag 12

    meer van Atitlán / vrije dag Vandaag heb je de hele dag om het Meer van Atitlán en zijn pittoreske dorpjes te bezoeken. Je kunt een wandeling of een boottocht maken langs een aantal van de twaalf indianendorpjes aan de rand van het meer. Deze dragen allemaal de naam van een apostel. De dorpjes ademen een geheel eigen sfeer uit, niet in het minst door de fraaie, kleurrijke kleding van de bewoners.

  • foto dag 13

    Dag 13

    meer van Atitlán / vrije dag Santiago Atitlán is het grootste dorp aan het meer. Je kunt hier een bezoek brengen aan het beeld van een religieus figuur, Maximón. Hij wordt vereerd, maar vertegenwoordigt ook het kwaad. Maximón wordt door één van de religieuze broederschappen verzorgd en tijdens je bezoek kun je hem drank en sigaretten offeren.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Antigua via markt van Chichicastenango We vertrekken ’s ochtends vroeg om een bezoek te brengen aan het stadje Chichicastenango. Hier vindt op donderdag en zondag een kleurrijke en fotogenieke markt plaats. Chichicastenango is een belangrijk cultureel en religieus centrum van de Quiché-indianen, volgens wetenschappers de meest pure afstammelingen van de Maya's. Op het marktplein staat de Santo Tomás kerk tweemaal per week in het middelpunt van alle activiteiten.

  • foto paragraaf dag 14

     

    Op de trappen verkopen vrouwen in bontgekleurde huipiles (bloezen) bloemen. In de kerk Santo Tomás oefent de indiaanse bevolking nog volgens eeuwenoude traditie haar half-heidense riten uit. In de loop van de dag maken we een rit van drie uur naar de koloniale stad Antigua, waar je twee nachten slaapt in een sfeervol hotel.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Antigua / vrije dag Waar je ook gaat, overal in Antigua zie je kloosters, kerken en gebouwen in koloniale stijl. De meeste kerken zijn zeer fraai gedecoreerd en een lust voor het oog. Andere kerken en gebouwen zijn door de talrijke aardbevingen ruïnes geworden, maar desondanks blijft Antigua een heerlijke stad om in rond te wandelen. Antigua is de bakermat van de jade-industrie. Het is dan ook heel leuk om één van de vele jadefabriekjes te bezoeken. Hier zijn de kostbare stenen in allerlei kleurschakeringen te bewonderen, van groen tot grijs en van zwart tot goud.

  • foto dag 16

    Dag 16

    vlucht naar Amsterdam We rijden terug naar de luchthaven van Guatemala-Stad en nemen afscheid van dit prachtige land. Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema.

  • Dag 17

    aankomst Amsterdam

Verlengingspakketten

2-daagse strandverlenging El Paredon

Als je nog wat langer wilt genieten van al het moois dat Guatemala te bieden heeft dan kun je nog 2 nachten aan de stranden van El Paredon verblijven. Je kunt hier nog even heerlijk zonnen en zwemmen in het water van de zee. El Paredon heeft een gezellig dorpsplein en het biedt een kleine verscheidenheid aan restaurants en leuke strandbarretjes. De prijs is inclusief hotelovernachtingen, transfers en exclusief ontbijt.

2-daagse strandverlenging El Paredon 2 dagen € 275,-
2-daagse strandverlenging El Paredon (1 persoon) 2 dagen € 350,-

Lees meer

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.108,- tot € 1.278,-.

Het landarrangement begint in Guatemala-Staden eindigt in Antigua

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Biltmore Guatemala

     

    Hotel Biltmore Guatemala Dit moderne hotel ligt vlakbij het Zona Viva district. Hier zijn genoeg leuke winkels, restaurants en barretjes te vinden. Elke kamer is voorzien van een eigen badkamer en aangekleed met beige tinten.

  • foto Hacienda Tijax

     

    Hacienda Tijax Puur Sawadee - overnachting in eco-hotel Hacienda Tijax
    Hacienda Tijax is een sfeervol eco-hotel, midden in de jungle en aan de oever van de rivier Rio Dulce. De kamers liggen in het mangrovebos en zijn verdeeld over verschillende huisjes. Ze zijn voorzien van eigen douche en toilet. Er is een zwembad en bubbelbad.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto El Muelle

     

    El Muelle El Muelle ligt ligt aan het meer van Petén Itzá op loopafstand van het centrum van El Remate. De eenvoudige kamers zijn voorzien van een eigen badkamer. Het hotel beschikt over een zwembad, restaurant en terras met een uitzicht over het meer. Daarnaast heb je er ook de mogelijkheid om kajaks te huren of pootje te baden op de vlonder. 

  • foto Hotel Casona de la Isla

     

    Hotel Casona de la Isla Deze accommodatie bevindt zich op het eiland Flores gelegen in de oevers van Petén Itzálake. Het hotel ligt op loopafstand van het strand en beschikt over kamers met wifi en airconditioning. Daarnaast heeft het hotel een fijn zwembad. In de omgeving zijn er ook verschillende restaurants en loungebars waar je lekker kunt genieten.

  • foto El Retiro Lodge

     

    El Retiro Lodge El Retiro Lodge is gelegen in het hart van Alta Verapaz in het kleine dorpje Lanquin en wordt gerund door een lokale familie. Hier ervaar je de echte authentieke Guatemalaanse natuur en cultuur. Zo beschikt de lodge over verschillende cabañas met rieten dak, die vlak naast de rivier liggen. De kamers beschikken over een eigen badkamer. Maaltijden worden bereidt door mensen uit de buurt met groenten uit eigen tuin.

  • foto El Mirador

     

    El Mirador In het dorpje Lanquin tegen de rand van een kleine heuvel ligt hotel El Mirador. Hier ervaar je de Guatemalaanse natuur ten top, want waar je ook kijkt zie je de groene bomen en andere begroeiing. Het hotel beschikt over eenvoudige kamers en een buitenzwembad. Maaltijden worden bereidt door mensen uit de buurt met groenten uit eigen tuin. 

  • foto Hotel Posada Montaña del Quetzal

     

    Hotel Posada Montaña del Quetzal Gelegen in het hart van Verapaz, tussen twee beschermde gebieden van subtropisch nevelwoud, vind je Posada Montaña del Quetzal. De kamers hebben een landelijk uitstraling en beschikken over een eigen badkamer inclusief ligbad. 

  • foto Hotel Utzjay

     

    Hotel Utzjay Dit kleinschalige hotel ligt vlakbij de winkels, maar alsnog in een rustige straat. Bij hotel Utzjay kun je genieten van veel verschillende vogelsoorten, exotische planten en prachtige bomen. Allemaal te vinden in de tropische tuin van het hotel. Elke kamer is gedecoreerd met handgemaakte lokale motieven. Ook heeft elke kamert een eigen badkamer.  

  • foto El Carmen Hotel

     

    El Carmen Hotel El Carmen Hotel is gevestigd in het hart van de prachtige stad Antigua Guatemala. Slechts een blok verwijdert van het centrale plein en op loopafstand van de ruïnes van de kerk van El Carmen. De kamers zijn simpel ingericht en hebben alle benodigde voorzieningen zoals een eigen badkamer met douche.

  • foto Swell Surf & Lifestyle Hotel - verlengingshotel

     

    Swell Surf & Lifestyle Hotel - verlengingshotel Dit verlengingshotel is vrijwel direct gelegen aan het prachtige en ongerepte vulkanische zandstrand van El Paredon. Het heeft een mooi zwembad met comfortabele kamers en hutjes. In en rondom het hotel hangt een rustieke en gezellige 'blote voeten- surfsfeer'. Verder is het mogelijk om hier surflessen te volgen voor zowel ervaren als onervaren surfers. De lessen worden gegeven door lokale surfers. 


Info over accommodaties

Tijdens de reis overnachten we in comfortabele hotels en lodges in tweepersoonskamers. Op sommige plaatsen zijn de hotels wat eenvoudiger dan op andere plaatsen. Een paar hotels hebben een zwembad en alle hotels hebben een eigen badkamer. 

Vervoer

Tijdens de gehele reis hebben we de beschikking over een eigen bus. Zo zijn we flexibel in onze tijdsindeling en kunnen we stoppen waar we willen.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Bijzonder verblijf nabij het plaatsje Río Dulce aan het Izabalmeer
  • Bezoek aan de wereldberoemde Mayaruïnes van Tikal (incl. entree voor 1 dag)
  • Twee unieke overnachtingen in Biotopo Del Quetzal
  • Verblijf aan het indrukwekkende meer van Atitlán

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drinken (voor de hele reis) € 280,-
Fooien€ 50,-
Optionele entreegelden en optionele excursies€ 60
Enkele voorbeelden:
- Excursie naar de zeven altaren (incl. transfer en entree)€ 45,-
- Bezoek aan het kasteel van San Filipe€ 25,-
- Bezoek aan Semuc Champey (incl. transfer)€ 25,-
- Kookles in het chocolademuseum in Panajachel€ 10,-
- Koffietour in Panajachel€ 20,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Een positieve en flexibele instelling is wel belangrijk. Guatemala is geen groot land, dus de afstanden zijn relatief kort. Wel zijn de wegen vaak van minder goede kwaliteit als wij gewend zijn, waardoor deze rondreis een aantal lange reisdagen bevat.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Guatemala.

vinkje Dengue , komt voor in Midden-Amerika.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in Guatemala is de Guatemalteekse quetzal . Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

Bankpassen met het cirrus-symbool worden als beste geaccepteerd in Guatemala. Bankpassen met alleen het maestro-symbool (bijv. Rabobank of ABN AMRO) worden soms niet in Guatemala geaccepteerd. Met creditcards (vooral Mastercard en Visacard) kun je bij banken geld opnemen. Ook kun je hiermee de luxere restaurants en hotels betalen. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel. We raden aan om US$ 200,- in contanten mee te nemen. Hiernaast kun je gebruik maken van je pinpas om geld te pinnen. Een creditcard is handig als reserve.

NB. Heb je een bankpas met alleen maestroteken op de achterkant, neem dan US$ 100 extra cash mee.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens deze rondreis zijn alle ontbijten inbegrepen. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Bijna overal zijn verse vruchtensappen verkrijgbaar. Deze worden vaak aangelengd met water of melk en kunnen dus darmproblemen opleveren. In de betere gelegenheden wordt het water echter over het algemeen gekookt of wordt mineraalwater gebruikt. Mineraalwater is met of zonder koolzuur (con of sin gas) verkrijgbaar. Ook thee en koffie zijn praktisch overal te krijgen. In de duurdere gelegenheden in de grote steden zijn nagenoeg alle bekende alcoholische dranken verkrijgbaar, in de kleinere plaatsen is het aanbod vaak beperkt tot alleen nationale alcoholische dranken als aguardiente, pisco en trago de caña. Bier is overal te koop.


Taal & Cultur

maaltijden

Enige kennis van de Spaanse taal is in je voordeel, want de inwoners van Guatemala spreken nauwelijks Engels en zullen jouw pogingen tot het spreken van Spaans zeer waarderen. De puur Indiaanse bevolking in Guatemala spreekt veelal haar eigen taal, er worden verschillende Indianentalen gesproken, waarvan het Kakchiquel en het Quiché het meest gesproken worden. In de kleinere, meer afgelegen delen van het Guatemalteekse hoogland beheersen slechts enkele mannen het Spaans.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Guatemala reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort dient na vertrek uit Guatemala nog 6 maanden geldig te zijn. 

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.


Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Het klimaat wordt voornamelijk bepaald door de hoogte. Overdag is het in het algemeen aangenaam warm. In de regio rond Tikal is het gedurende het gehele jaar erg vochtig en warm. Het regenseizoen, dat bovendien het warmste seizoen is, valt tussen juni en november in Guatemala. In deze periode regent het vrijwel nooit de hele dag. Meestal is het 's morgens droog en valt er 's middags of 's avonds een tropische bui.In het hoogland kan het ‘s nachts wat frisser zijn (tussen de 10 en 15°C). 


Beste reistijd: Reizen is het gehele jaar door goed mogelijk in Guatemala, maar de voorkeur is te geven aan de drogere periode, die grotendeels valt tussen oktober en mei.

Vervoer

vervoer

Tijdens de gehele reis hebben we de beschikking over een eigen bus. Zo zijn we flexibel in onze tijdsindeling en kunnen we stoppen waar we willen.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Aangezien we verschillende klimaatzones bereizen, zijn de temperatuurverschillen groot. Daarom is het handig om 'laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In verschillende plaatsen tijdens de reis kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt

  • rugzakje voor de dagexcursies
  • bad- en strandkleding, handdoek
  • regenjas/windjack
  • stevige (best enkelhoge) wandelschoenen (met profiel) 
  • sandalen of lichte gympen
  • antimuggenspray
  • zonnebril, zonnebrandcrème en hoofddeksel

Wat handig is om mee te nemen

  • moneybelt/heuptasje
  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • slippers
  • zaklantaarn
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet nodig hebt

Een klamboe. In bepaalde plaatsen je soms last hebben van muggen, maar het is niet altijd mogelijk een klamboe op te hangen. Goed insmeren met muggenspul zoals DEET helpt indien je last hebt van de muggen.

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. www.wereldstopcontacten.nl


Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
7.2 6 beoordelingen
  • 7 05-04-2019

    Arno

    Mooie reis door Guatemala die door het meemaken van Semana Santa extra speciaal is geworden.

  • 7 05-04-2019

    Evelien

    Leuke en goede reis in Guatemala. Wel duidelijk dat deze reis voor de 1e x werd gemaakt, want niet alles was even efficiënt. Het midden van de reis viel een klein beetje dood door te weinig activiteiten. (3 dagen Lanquin en daarna 2 dagen Biotope del Quetzal waar weinig te beleven was)

  • 6 05-04-2019

    Marc

    Nieuwe reis met 2 duidelijke hoogtepunten: Tikal en Antigua. Op weg naar Tikal een leuke tussenstop aan het Izabalmeer (had korter gekund). Na Tikal een aantal oninteressante dagen in Flores, Lanquin en tenslotte in de Biotopo del Quetzal (vogel die je sowieso nooit zal zien) waarbij het grootste gedeelte van de tijd werd doorgebracht aan het zwembad van het hotel wegens weinig/geen dingen te bezoeken. Om tenslotte te eindigen aan het Meer van Atitlán en Antigua, dat meer dan een hoogtepunt was dankzij het indrukwekkende Semana Santa. Hotels en transport waren uitstekend met uitzondering van het hotel in El Remate dat in the middle of nowhere lag.

  • 8 05-04-2019

    Inge

    Een nieuwe reis, maar was me erg goed bevallen. Natuur en cultuur, van alles wat!

  • 8 05-04-2019

    Peter

    Het was een reis met best veel momenten om te kunnen ontspannen. Daarnaast was het een goede combinatie van natuur, cultuur.

  • 7 05-04-2019

    Rudy

    Vooreerst wil ik de lokale reisbegeleider (Igor) bedanken voor zijn perfecte begeleiding van deze reis. Hotels waren ok behalve in Biotopo del Quetzal (Posada Montana del Quetzal). Ook beter een hotel in Tikal dan in El Remate nemen.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.