MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Suriname Pop-Up
  • 1Unieke rondreis door diverse prachtige gebieden van Suriname
  • 2Ontdek het Surinaamse ‘platteland’, de historische plantages en koloniaal Paramaribo
  • 3Veel maaltijden inclusief in de reissom
  • 4Overnachting bij De Plantage; een natuurpark met grote verscheidenheid aan flora & fauna
  • 5Veel activiteiten inclusief in de reissom
  • 6Inclusief een fietstour naar Peperpot; een koffie- en cacaoplantage uit de 19e eeuw
  • 7Lekker relaxen en zwemmen bij de enige zandbank van Suriname; de Tijgerbank
  • 8Bezoek aan de legstranden van de zeeschildpadden aan de wilde kust van Suriname (afhankelijk van het legseizoen)
  • 9Bezoek aan de Raleighvallen in het Centraal Suriname Natuur Reservaat
  • 10Een boottocht in een traditionele tentboot over de Commewijne rivier
  • 11Bezoek aan Brownsberg met zijn bijzondere oerbossen
  • 12Wandelen door het tropisch regenwoud de Voltzberg op
  • 13Rechtstreekse vlucht met KLM
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Paramaribo
  • Dag 2 Paramaribo / stadstour
  • Dag 3 naar Galibi
  • Dag 4 Galibi / bezoek Tijgerbank
  • Dag 5 naar Commewijne district
  • Dag 6 Peperpotfietstour
  • Dag 7 Commewijne boottocht
  • Dag 8 Paramaribo / vrije dag
  • Dag 9 naar de Raleighvallen
  • Dag 10 Raleighvallen / wandeling Voltzberg
  • Dag 11 Raleighvallen
  • Dag 12 naar Brokopondo district
  • Dag 13 Brokopondo / bezoek Bergendal Activity Center
  • Dag 14 naar Brownsberg / dagtocht
  • Dag 15 vlucht Paramaribo – Amsterdam
  • Dag 16 Aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
SURPU

Oude plantages, ongerept regenwoud en Raleighvallen

Tijdens deze Suriname rondreis ontdek je met name het tropische regenwoud en het koloniale verleden van het land. Zo vaar je in een traditionele tentboot langs de historische plantages in het Commewijne district en maak je een fietstocht naar de Peperpotplantage. Met wat geluk zie je hoe reuzenzeeschildpadden hun eieren leggen tijdens een nachtelijke vaartocht naar het legstrand aan de kust bij Galibi. Tijdens een 3-daags bezoek aan de Raleighvallen kom je een verscheidenheid aan flora en fauna tegen. Ook kom je meer te weten over de diverse culturen van het land. Kortom, deze reis door Suriname is een unieke kans!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Voor deze reis is het mogelijk om een éénpersoonskamer te boeken in Paramaribo, Galibi en Bergendal.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Lokale Nederlands (Surinaams) sprekende reisbegeleiding
  • Alle entreegelden
  • 13 x ontbijt, 9 x lunch, 5 x diner
  • Alle non-alcoholische drankjes
  • Optionele excursies en optionele entreegelden
  • Visum Suriname
  • Fooien

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Paramaribo Voor gegevens over de vlucht verwijzen we naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Paramaribo / stadstour We maken vandaag kennis met de hoofdstad, Paramaribo. Tijdens een stadstour wandelen we door de straten van deze bijzondere binnenstad. Onderweg komen we vele gebouwen uit het koloniale verleden tegen, zoals de houten Basilica Manore en het Presidentieel Paleis. Deze gebouwen hebben allemaal een eigen bijzondere geschiedenis en uniforme- en symmetrische bouwstijl. Dankzij de historische waarde van deze bouwstijl is een groot gedeelte van Paramaribo opgenomen op Unesco's werelderfgoedlijst. 

  • foto paragraaf dag 2

     

    We brengen ook een bezoek aan de Centrale Markt waar een grote diversiteit aan fruit, groenten, kruiden en overige waren die Suriname te bieden heeft, wordt aangeboden. De gids vertelt alles over de Surinaamse keuken en misschien mag je zelfs hier en daar wat proeven!

  • foto paragraaf dag 2

     

    Door de Keizerstraat komen we langs de Moskee en de Synagoge die daar gemoedelijk naast elkaar staan. Zo kom je alles te weten over de multiculturele samenleving in Suriname. Fort Zeelandia ontbreekt ook niet tijdens onze stadstour. Op deze plaats hebben vele historische gebeurtenissen plaatsgevonden waar onze gids ons alles over zal vertellen. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Galibi Na het ontbijt rijden we door de districten Commewijne en Marowijne. In Marowijne stoppen we voor een korte lunchpauze waarna we onze weg vervolgen naar het grensdorpje Albina aan de oever van de Marowijnerivier. Dit is de grensovergang naar het aan de overzijde gelegen buurland Frans Guyana. Het is tevens het vertrekpunt naar het natuurreservaat Galibi; een van de zeldzame stranden van Suriname. We verblijven twee nachten in een eenvoudige accommodatie in Christiaankondre. Tijdens een dorpswandeling maak je kennis met de leefgewoonten van de inheemse bevolking, met name met de Caraïben.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Galibi is tevens de plek waar reuzeschildpadden hun eieren leggen. Na het diner maken we een nachtelijke vaartocht naar het legstrand van deze schildpadden. 

    NB: In het legseizoen (februari tot juli) wordt er een tocht ondernomen om de schildpadden tijdens het leggen waar te nemen. Buiten het seizoen is er een avondvullend programma, deze wordt opgevuld door een culturele show.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Galibi / bezoek Tijgerbank In de ochtend bezoeken we de enige zandbank van Suriname, de Tijgerbank. Het is de ideale plek om lekker te zonnen en een verfrissende duik te nemen. Tegen het begin van de middag keren we terug naar de lodge waar de lunch op ons staat te wachten. De rest van de middag kan je verder ontspannen. In de avond kijken we naar de Samboera, een traditionele dans. Je mag gezellig meedoen samen met de artiesten en andere aanwezigen. 

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Commewijne district We beginnen de dag met een lekker ontbijtje en varen vervolgens van Galibi naar St-Laurent voor een kort bezoek aan de Bagno (gevangenis). Hier heeft de welbekende Papillon vastgezeten. Na dit bezoek stappen we in Albina weer aan land en gaan we verder naar het district Commewijne, waar we in de late middag aankomen. We overnachten hier in De Plantage; een natuurpark met een verscheidenheid aan flora en fauna met een hotel er middenin. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    Peperpotfietstour Fietsen staat vandaag op het programma. We maken een fietstour door de woonwijk Tamanredjo naar Peperpot. Peperpot is een plantage aan de overkant van de Surinamerivier, niet ver van Paramaribo. Het is geen peperplantage, zoals de naam doet vermoeden! De plantage is begin 19e eeuw door de familie Jansen aangelegd als koffie- en cacao plantage. Op het fabriekscomplex staan er twee plantage woningen, namelijk een koffieloods (die momenteel wordt opgeknapt) en een koffie- en cacaofabriek. De productie werd voortgezet tot 1996.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Er is ook een kampong met arbeiderswoningen die door Javanen bewoond worden. De koffie- en cacaobomen zijn nog herkenbaar, maar inmiddels wel begroeid met bromelia’s, orchideeën en klimplanten. De dieren hebben bezit van de plantage genomen en je vindt hier dan ook vele vogel- en apensoorten, zoals de kolibrie, de zwartnek arassari (toekan) en de kapucijner- en doodshoofdaapjes. 

  • foto dag 7

    Dag 7

    Commewijne boottocht Vandaag verlaten we De Plantage en rijden met de bus richting Marienburg waar we aan boord gaan van een traditionele tentboot. Tijdens deze boottocht over de Commewijne rivier maken we een stop voor een rondleiding op de oude koffieplantage Frederiksdorp, die nu volledig gerestaureerd dienst doet als hotel. We lopen vervolgens via een van de vele wandelroutes naar de nabijgelegen plantage Johan & Margaretha waar de afstammelingen van de contractarbeiders nog wonen en gewassen als cassava, bananen, bacove en pepers verbouwen. 

  • foto paragraaf dag 7

     

    De volgende stop is de voormalige plantage Rust & Werk. Hier bevindt zich een pittoresk vissersdorpje en de oude koloniale koffie- & suikerplantage. We genieten hier van een lekkere lunch. Onze laatste stop op weg naar Paramaribo is een bezoek aan het historisch Openlucht museum Nieuw-Amsterdam. Het Fort is in 1734 gebouwd door Nederlandse kolonisten op deze strategische plaats om zo de achterliggende plantages te kunnen beschermen tegen de Engelse en Franse vijanden. Het eindpunt is de aanmeerplaats Leonsberg en vanuit daar rijden we naar ons hotel in Paramaribo. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    Paramaribo / vrije dag Een dag om naar eigen keuze in te vullen. Je kan lekker relaxen bij het zwembad, een boek lezen of een wandeling door de drukke binnenstad van Paramaribo maken. Er is genoeg te doen.  

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar de Raleighvallen We vertrekken vandaag vroeg vanuit Apura. Na een hobbelige avontuurlijke rit komen we aan in Witagron. Bij aankomst worden de korjalen (traditionele boten, dikke uitgeholde boomstammen) ingeladen voor de boottocht over de ruige Saramaccarivier naar de Raleighvallen, waar we in de namiddag aankomen. Indien er nog tijd over is, zullen we de rest van de middag doorbrengen met wandelen en zwemmen. De Raleighvallen zijn gelegen in het centraal Surinaams reservaat, het grootste Amazonereservaat ter wereld. 

  • foto paragraaf dag 9

     

    Alle 8 apensoorten van Suriname leven in dit gebied, maar tevens vind je er ook luiaards, tapirs en bosvarkens. We verblijven de komende 3 nachten op Fungu Eiland in een eenvoudig gebouw in meerpersoonskamers met stapelbedden en klamboes.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Raleighvallen / wandeling Voltzberg De kans is groot dat je vandaag gewekt wordt door het geluid van brulapen. We maken vandaag een pittige wandeling van ongeveer 8 uur. Tijdens het ontbijt kun je je eigen lunchpakket klaarmaken. We wandelen zo'n 3 uur door het regenwoud tot we aankomen aan de voet van de Voltzberg. Je krijgt uitleg over de verschillende planten, en met een beetje geluk kom je onderweg apen, wilde zwijnen en bijzondere vogels tegen.

  • foto paragraaf dag 10

     

    Liefhebbers kunnen vervolgens de 240 m hoge Voltzberg beklimmen; het is ongeveer 2 uur heen en terug. Langs het steile pad groeien prachtige orchideeën en bromelia's. Vanaf de top van de berg heb je een spectaculair uitzicht over het tropisch regenwoud. Blijf je liever beneden, dan kun je aan de voet van de berg wachten met één van de gidsen. In de loop van de middag keren we weer terug naar onze accommodatie. Na het avondeten kun je genieten van de culturele zang en dans van de Raleigh boys.

  • foto dag 11

    Dag 11

    Raleighvallen 's Ochtends vertrekken we met de boot richting de adembenemende Moedervallen waar we kunnen zwemmen, vissen of gewoon relaxen op de rotsen. Na de lunch maken we een korte wandeling naar de Manarivallen waar je onder het koele water van de watervallen kan staan. Op de terugweg maken we een stop op het Copie eiland waar we, bij interesse, een potje voetbal kunnen spelen. 

  • foto paragraaf dag 11

     

    Aan het eind van middag is er nog tijd voor een boswandeling, via de airstrip, naar de punt van het eiland. Tijdens de wandeling heb je kans op het zien van toekan’s, ara’s en andere tropische vogelsoorten. Ook kun je heerlijk badderen in de stroomversnelling, relaxen in een hangmat en genieten van de junglegeluiden of een hengeltje uitgooien in het visrijke water.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Brokopondo district In de ochtend vertrekken we wederom in de korjaal naar het Marrondorp Witagron van waaruit we per bus rijden naar de volgende bestemming in het Brokopondo district. De rit leidt ons via Zanderij door naar de Afobakaweg en langs afwisselende landschappen naar het Bergendal Eco & Cultural River Resort, waar we in de loop van de avond aankomen.  

  • foto dag 13

    Dag 13

    Brokopondo / bezoek Bergendal Activity Center Vandaag brengen we een bezoek aan de Bergendal Activity Center. Hier kan je verschillende activiteit ondernemen, zoals een wandeltocht of kajaktocht. Je kan ook kiezen voor een lekker lui dagje op het aangelegde zandstrand. Geniet in ieder geval van de natuur en de zon!

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Brownsberg / dagtocht We verlaten Bergendal en rijden verder naar het zuiden voor een enerverend bezoek aan de Brownsberg. Brownsberg is een natuurreservaat gelegen in het district Brokopondo en beslaat ruim 12.000 hectare. Je vindt hier bijzondere flora en fauna, waaronder diverse medicinale planten die men op traditionele wijze gebruikt bij verwondingen of ziekte. De meeste dieren kom je tegen bij zonsopkomst en zonsondergang. De brulapen laten meestal wel van zich horen en misschien wordt er wel een wild hert of Pakira (bosvarken) gespot. Hoog in de boomtoppen vind je honderden verschillende soorten tropische vogels en ´s avonds zal je vele insectensoorten tegenkomen die vaak afkomen op licht. 

  • foto paragraaf dag 14

     

    Aangekomen op de berg geniet je van een prachtige omgeving. We wandelen naar het ruim 500 meter hoge Mazaroni plateau, waar je een schitterend uitzicht hebt op het stuwmeer, dat is ontstaan door de plaatsing van de Afobaka dam in de Surinamerivier. Voordat de dam gebouwd werd was het gebied rondom het meer bewoond. De meeste mensen zijn verhuisd naar de zogenaamde transmigratiedorpen in Brokopondo en andere gebieden in het Boven-Suriname. In het meer zijn resten van boomstammen nog zichtbaar, die zorgen voor een bijzonder beeld. 

  • foto paragraaf dag 14

     

    Op Brownsberg maken we een wandeling naar één van de 4 watervallen. De wandelpaden daar lopen dwars door het schitterende regenwoud over heuvels, maar vergen toch bij de klim en afdaling wel een goede conditie. Tussen de wandelingen door genieten we van een lekkere lunch. Na de wandeling keren we terug naar Bergendal voor een welverdiende rust.

  • foto dag 15

    Dag 15

    vlucht Paramaribo – Amsterdam Als de vluchttijden het toestaan, kan je vandaag nog een bezoek brengen aan Markt Zuid of aan de grootste moskee van het Caribische gebied: de Ahmadiyya Anjuman Isha’at Islam Mosque. De hele moskee is met de hand gebouwd. Het kostte 20 jaar om dit bouwwerk neer te zetten zonder dat er machines werden gebruikt.


    Voor gegevens over de vlucht verwijzen we naar het vluchtschema.

  • Dag 16

    Aankomst Amsterdam

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Eco Torarica

     

    Eco Torarica Eco Torarica is ideaal gelegen, op korte loopafstand van het historisch centrum van Paramaribo en het bruisende stadsleven. Rust, tropisch groen en een huiselijk sfeer is wat zij uitstralen. De kamers beschikken over comfortabele bedden, airconditioning, eigen badkamer en een klein balkon met uitzicht op de Surinamerivier of de tropische tuin. Er is een zwembad met zonneterras, een restaurant/bar en gratis wifi. Daarnaast kan er gebruik gemaakt worden van de faciliteiten van zusterhotel Torarica met o.a. sauna, bubbelbad, fitness en tennisbaan. 

  • foto Galibi Lodge

     

    Galibi Lodge We verblijven twee nachten in een eenvoudige accommodatie in Christiaankondre. We slapen hier op bedden en het sanitair wordt hier gedeeld.

  • foto De Plantage Commewijne

     

    De Plantage Commewijne De Plantage, gebouwd door twee Nederlanders, biedt een eenvoudige accommodatie in een bosrijke omgeving. Hier kan je echt tot rust komen. De huisjes hebben een eigen badkamer en een veranda met hangmat. Verder is er een hooggelegen restaurant en een zwembad. Het bos eromheen is ideaal voor wandelingen en onderweg kom je een verscheidenheid aan flora en fauna tegen. 

  • foto Lodge Tamanua

     

    Lodge Tamanua Bij Raleighvallen slaap je in de jungle in een ruimte met stapelbedden en klamboes. De accommodatie is eenvoudig en je kunt er gebruik maken van de stroomvoorzieningen tussen 18.30 en 22.00 uur. De ligging is prachtig in de natuur. De sanitaire voorzieningen zijn hier gemeenschappelijk.

  • foto Bergendal Eco & Cultural River Resort

     

    Bergendal Eco & Cultural River Resort Het Bergendal Activity Center biedt naast verschillende activiteiten ook accommodatie aan. Er zijn 44 stijlvolle lodges, gelegen middenin de natuur. Deze beschikken over een eigen badkamer en balkon of terras. Verder is er een restaurant en een lounge bar en bij het zwembad kan je heerlijk tot rust komen. Eco-toerisme staat bij Bergendal hoog in het vaandel. 


Info over accommodaties

In Paramaribo overnachten we in tweepersoonskamers met eigen badkamer in een 2 tot 3 sterren hotel/appartement. In Galibi overnachten we in een eenvoudige accommodatie waar het sanitair gedeeld is. In Commewijne verblijven we op De Plantage; een natuurpark. Hier heb je een eigen huisje. De overnachtingen tijdens de meerdaagse jungletochten (Raleighvallen) door het Amazone regenwoud vinden plaats in bedden waaraan klamboes zijn bevestigd (gedeelde faciliteiten (koud water)). In Bergendal verblijf je naast het Bergendal Activity Center in lodges met een eigen badkamer.  

Vervoer

We hebben op een aantal trajecten, zoals van Paramaribo naar Galibi, van De Plantage naar Marienburg, van Paramaribo naar Apura, van Bergendal naar Brokopondo, van Brokopondo naar Paramaribo de beschikking over een eigen bus met chauffeur. Tijdens de binnenlandse jungletochten varen we met een korjaal met houten bankjes.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale Nederlands (Surinaams) sprekende reisbegeleiding
  • Alle entreegelden
  • 13 x ontbijt, 9 x lunch, 5 x diner
  • Alle non-alcoholische drankjes

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 150 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Optionele excursies en optionele entreegelden € 100,-
Visum Suriname € 20,-
Fooien€ 120,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reizen deelnemen, maar een positieve en flexibele instelling zijn wel belangrijk. Het toerisme staat in Suriname nog in de kinderschoenen en soms gaan dingen niet zoals we gepland hadden of zoals wij dat zouden verwachten.

De activiteiten, zoals de fietstocht en de wandelingen zijn goed te doen maar hebben soms pittige elementen. Houd er rekening mee dat, vanwege het vaak warme en vochtige klimaat, sommige activiteiten meer conditie vereisen dan hier in Nederland het geval is. Het grootste gedeelte van de reis zijn we met de gehele groep op pad waardoor je weinig individuele vrijheid hebt.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Suriname.

vinkje Dengue , komt voor in Latijns Amerika.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid:

Surinaamse dollar (SRD) Koers (indicatie): 1 € = 4,30 Surinaamse dollar per juni 2013. De SRD is gekoppeld aan de USD$.

Overal in Suriname vindt u geldautomaten (ATM machines). Wanneer deze het 'Cirrus' of 'Maestro' teken hebben, kunt u er geld opnemen met uw buitenlandse pas. De meeste automaten kennen een maximum opname van SRD 1000. 

Pinpas

In Paramaribo kun je 24 uur per dag voor een gunstige koers geld pinnen met je pinpas.

Creditcard

Creditcards als Visa en Eurocard/Mastercard worden alleen bij grote hotels, restaurants en winkels geaccepteerd. Met creditcards kun je in Paramaribo bij een aantal banken geld opnemen. Ook kun je hiermee de luxere restaurants en hotels betalen (let op er worden vaak hoge kosten berekend voor creditcard betalingen). Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel. Houd er rekening mee dat enkele Nederlandse banken, om misbruik door middel van skimmen tegen te gaan, hun pinbeleid buiten Europa hebben aangepast. Wij adviseren om voor vertrek contact op te nemen met je bank om je correct te laten informeren over de actuele pin- en betalingsmogelijkheden in Suriname. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel.

Welk geld meenemen?

We raden je aan om ongeveer € 100 in contanten (in kleine coupures) mee te nemen. Neem daarnaast je pinpas mee om te pinnen bij de geldautomaten. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn. Het is raadzaam om voor noodgevallen een creditcard mee te nemen. 

Maaltijden

maaltijden

In de reissom is een aantal maaltijden inbegrepen: alle ontbijten (14 x), 10 x lunch, 5 x diner.

Eten en drinken

De Surinaamse keuken met Roti, Pom (ovengerecht van Tayerknol en kip) en Fiadoe (Surinaamse gebak) is ook in Nederland bekend. Op de menukaart in restaurants zul je ook veel Indiase en Chinese gerecht vinden. Typische Surinaamse drankjes zijn onder andere heerlijke vruchtensappen, Parbo-bier en de Surinaamse bruine rum.

Taal & Cultur

maaltijden

De officiële taal van Suriname is het Nederlands. Verder wordt door bijna alle Surinamers het Sranan Tongo gesproken, een mengeling van Engels, Frans, Portugees en Nederlands.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Suriname Pop-Up reis wordt begeleid door een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat nog zes maanden na aankomst in Suriname geldig is en tenminste 2 blanco pagina's bevat.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor een bezoek aan Suriname heb je een “Toeristenkaart” nodig. Deze Toeristenkaart is verkrijgbaar bij:

  • Het Consulaat van Suriname in Amsterdam 
  • Op Schiphol in vertrekhal 3 gedurende de inchecktijden van de vluchten naar Suriname (houd wel rekening met wachttijden) 
  • Bij aankomst op J.A. Pengel in Suriname (dit is niet aan te raden vanwege lange rijen)

De prijs van een Toeristenkaart bedraagt €30,- (vanaf 15 maart 2016). Voor de aanvraag is het van belang dat je paspoort nog minstens 6 maanden geldig is bij aankomst in Suriname. Je hebt een retourticket Suriname (e-ticketnummer) nodig. Vanaf een maand voor vertrek kun je ons mailen of bellen om dit nummer te verkrijgen.

De Toeristenkaart is geldig voor 90 dagen en kan voor één binnenkomst gebruikt worden. Wie langer dan één maand blijft moet zich binnen 30 dagen melden bij de Vreemdelingendienst in Paramaribo. Ga je tijdens je reis de grens over, dan moet je voor de terugkeer naar Suriname opnieuw een Toeristenkaart kopen. (n.v.t. voor een kort bezoek aan Guyana tijdens een tour).

Lees nauwkeurig alle informatie op www.consulaatsuriname.nl.

Consulaat van Suriname De Cuserstraat 11 Amsterdam tel: 020-6426137 / 6426717 geopend tussen 09.00-12.00 uur, maandag t/m vrijdag (op Surinaamse feestdagen gesloten)

NB: voor Belgische reizigers 

Belgische reizigers kunnen het visum voor Suriname aanvragen via de Visumcentrale of zelf regelen via de Surinaamse Ambassade in Brussel (Avenue Louise 379, 1050 BR, tel. 02–6401172).

info@visumcentrale.be

www.visumcentrale.be

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Suriname heeft een tropisch klimaat met een hoge luchtvochtigheid. Het is meestal erg warm; de gemiddelde dagtemperatuur ligt tussen de 30 en de 35°C en ’s nachts koelt het af tot ongeveer 16 á 18°C. In Suriname valt jaarlijks meer neerslag dan in Nederland, ongeveer 60 mm per maand. Door deze regen is het grootste deel van het land bedekt met oerwoud en kun je planten en bloemen als het ware zien groeien. Hoewel er het hele jaar door regen valt, onderscheidt men een kleine en grote regentijd. Het korte regenseizoen is van begin december tot begin februari en de grote regentijd is van eind april tot half augustus. De seizoenen kunnen per jaar nogal wisselen en ook in de droge tijd kan het nog flink regenen; maar de regenbuien zijn vaak kort en hevig, de zogenaamde sibibusi.

Beste reistijd: Het beste kun je net na de regentijd reizen: de maanden februari, maart, september, oktober en november zijn over het algemeen vaak het meest ideaal. Het merendeel van onze reizen is in deze maanden gepland. Maar ook buiten deze periode is Suriname goed te bereizen. Het schildpaddenseizoen is van februari tot en met augustus.

Vervoer

vervoer

We hebben op een aantal trajecten, zoals van Paramaribo naar Galibi, van De Plantage naar Marienburg, van Paramaribo naar Apura, van Bergendal naar Brokopondo, van Brokopondo naar Paramaribo de beschikking over een eigen bus met chauffeur. Tijdens de binnenlandse jungletochten varen we met een korjaal met houten bankjes.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

We adviseren om je bagage mee te nemen in een flexibele rugzak, sporttas of een koffer met een zachte bovenkant. In verband met de beperkte bagageruimte willen we je vragen om geen harde koffer mee te nemen. Neem vooral ook niet te veel mee, maar beperk je tot wat je echt nodig hebt. Je bent zelf verantwoordelijk voor het dragen van je bagage naar de accommodatie.

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Voor tochten naar het binnenland (als onderdeel van een rondreis of als apart arrangement) en fietsarrangementen is het over het algemeen niet mogelijk om een koffer mee te nemen. Dit heeft te maken met het maximum toegestane gewicht op een binnenlandse vlucht en/of vervoer per traditionele boot, een korjaal. Wij adviseren voor dergelijke tochten een weekendtas of rugzak waarin u spullen die droog moeten blijven in plastic zakken verpakt.

We raden je tevens aan om een waterdichte hoes of plastic zakken mee te nemen zodat de spullen die droog moeten blijven, beschermd zijn tegen het water van de rivieren. 


Kleding

Het is handig om ‘laagjeskleding' mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warm weer snel uittrekt.

Wat heb je nodig:

  • kleinere rugzak/reistas 
  • voor een deel van de jungletocht rugzakje voor je dagelijkse uitstapjes, voor tijdens de wandelingen en voor in de bus/ boot 
  • luchtige kleding 
  • badkleding 
  • regenkleding 
  • stevige, enkelhoge wandelschoenen (met profiel). Mocht je goed ingelopen bergschoenen hebben neem die dan zeker mee s
  • andalen of waterschoenen: tijdens de jungletocht is het gemakkelijk om oude gympen of sandalen (incl sokken) te dragen tijdens het slepen van de korjaal door de stroomversnellingen, dit vanwege de vele scherpe stenen in het water 
  • zitkussentje voor op de houten bankjes in de boot 
  • een (waterdichte) moneybelt voor waardevolle spullen onder je kleding inentingsboekje 
  • zaklantaarn 
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee 
  • hoofddeksel, goede zonnebril en zonnebrandcrème met hoge beschermingsfactor 
  • handdoeken 
  • vuilniszakken om je bagage te beschermen tijdens de korjaaltocht
  • insectenwerend middel met deet 
  • toiletspullen waterdichte zak voor je camera en andere waardevolle spullen 

Wat is handig om mee te nemen:

  • zakmes (niet in handbagage)
  • verrekijker
  • veldfles
  • fotocamera en film-/videoapparatuur met (reserve) batterijen. Dergelijke zaken zijn niet verkrijgbaar in het binnenland.
  • eventueel schrijfgerei, schriften of kleine presentjes voor de kinderen van de Indianengezinnen waar we verblijven
  • oordopjes (indien je slecht slaapt)
  • internationaal rijbewijs (indien je een auto wilt huren vanuit Paramaribo)

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je een wereldstekker nodig. Opladen kan vaak niet in het binnenland. Ook is er vaak maar beperkt elektriciteit beschikbaar. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.