MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Iran Hoogtepunten
  • 1Maak kennis met een volkomen andere wereld
  • 2Uitgebreid bezoek aan het mooie Persepolis (inclusief gids en entreegelden)
  • 3Bezoek aan de mooiste stad van Iran, Esfahan
  • 4Maak kennis met de hoogtepunten van bijzonder Iran
  • 5Snelle, comfortabele treinrit van Teheran naar Yazd, tussen de locals
  • 6Bezoek aan Qom, één van de heiligste steden in Iran
  • 7Bezoek aan de rotsgraven van Naqsh-e-Rostam (inclusief entreegelden)
  • 8Voldoende vrije tijd voor een bezoek aan een theehuis of bazaar
  • 9Bezoek aan Kashan met zijn gedecoreerde koopmanshuizen
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Teheran
  • Dag 2 Teheran / vrije dag / trein naar Yazd
  • Dag 3 Yazd / vrije dag
  • Dag 4 via Naqsh-e Rustam naar Shiraz
  • Dag 5 Shiraz / vrije dag
  • Dag 6 via Persepolis naar Esfahan
  • Dag 7 Esfahan / vrije dag
  • Dag 8 via Kashan naar Qom
  • Dag 9 vlucht van Teheran naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
11/22
Reiscode
IRH

Zeg Salaam tegen Iran

Tijdens deze rondreis door het voormalig Perzische Rijk bezoeken we de hoogtepunten van Iran. Gezellige en chaotische bazaars, kleurrijke moskeeën, kruidige specerijen en de macht van het Perzische rijk staan tijdens deze rondreis centraal. We bezoeken de mooiste steden en leren veel over de geschiedenis van dit bijzondere land. Wat Iran misschien nog wel het meest bijzonder maakt, zijn de vriendelijke inwoners die onbetwist een diepe indruk achter laten. Deze rondreis is een uitstekende kennismaking met Iran.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 21 sep / 30 sep
    Beschikbaar
    vinkje

    Groepsreis Iran Hoogtepunten: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  21 september 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  3
    Aantal opties op deze reis  2
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  19*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    man vrouw
    56+  49-55
    Deelnemer 3 & 4
    vrouw man
    49-55  56+
    Deelnemer 5
    vrouw
    39-48
    transpix
    samenstelling
    10-daagse reis
    Sawadeal €50,- korting
    1398,-
    € 1348,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 350,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Aanvraag van het autorisatienummer voor het visum
  • Lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • Treinreis van Teheran naar Yazd
  • Bezoek aan de rotsgraven Naqsh-e Rustam (incl. entree)
  • Bezoek aan het indrukwekkende Persepolis (incl. entree en gids)
  • Bezoek aan Kashan
  • Bezoek aan de bijzondere stad Qom
  • Maak kennis met de bijzonder gastvrije bevolking van Iran
  • Visum Iran € 60,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 140,-)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Entree Golestan Paleis, Teheran
  • - Entree mausoleum van de dichter Hafez

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Teheran We vliegen vandaag naar de hoofdstad van Iran, Teheran. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Teheran / vrije dag / trein naar Yazd Teheran is een zeer grote, moderne en drukke metropool. In Teheran wonen net zoveel mensen als in heel Nederland! Je kunt hier een bezoek brengen aan het mausoleum van Imam Khomeini. Er wordt nog steeds gewerkt aan de laatste rustplaats van deze Imam die vlak na de Islamitische Revolutie en tijdens zijn begrafenis miljoenen Iraniërs op de been kreeg. Velen komen hier om hem respect te tonen.

  • foto paragraaf dag 2

     

    Verder zijn de bazaar van Tajrish en de lange Vali Asr straat de moeite waard. Teheran telt ook vele prachtige musea en gebouwen, waarvan het Golestan Paleis de kroon spant. Voor een stukje politieke realiteit loop je langs de muren van de voormalige Amerikaanse ambassade, waar de anti-Amerikaanse graffiti en schilderingen voor zich spreken. Aan het eind van de middag stappen we in de snelle trein naar Yazd. In Yazd overnachten we twee nachten in een hotel in of nabij het centrum.

  • foto dag 3

    Dag 3

    Yazd / vrije dag De oude stad van Yazd is heel bijzonder: een wirwar aan kronkelige straatjes waar het leven zich afspeelt op de binnenplaatsen. Boven de muren zie je windtorens die voor verkoeling moeten zorgen tijdens de hete zomers. Wandel hier rond met een lokale gids of ga er zelfstandig op uit en dwaal door de smalle steegjes. De invloed van de islam is duidelijk zichtbaar, zoals bij de prachtig versierde mausoleums en moskeeën. Vooral de Masjed-e Jameh, de vrijdag moskee uit de veertiende eeuw, mag je niet overslaan.

  • foto dag 4

    Dag 4

    via Naqsh-e Rustam naar Shiraz Na het ontbijt stappen we in de bus en rijden we richting Shiraz. Onderweg maken we een paar mooie stops. Zo zien we onder andere een ijshuis, dat vroeger als koelkast diende. Ook brengen we een bezoek aan Naqsh-e Rustam. Hier zien we vier enorme graven, die hoog in de rotsen zijn uitgehouwen. Men denkt dat het de graven zijn van Darius I, Darius II, Xerxes en Artaxerxes. In de loop van de avond komen we aan in Shiraz, waar we twee nachten verblijven.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Shiraz / vrije dag De groene stad Shiraz heeft een prachtig heiligdom: de tombe van Shah-e-Cheragh. Hier mag je met een beetje mazzel als niet-moslim toch naar binnen onder begeleiding. De broer van imam Reza ligt hier begraven, omgeven door duizenden spiegeltjes die een oogverblindende indruk achterlaten. In de namiddag staat er niets op het programma en kun je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het mausoleum van de dichter Hafez. Dwaal door de mooie tuinen en geniet van de serene sfeer die hier hangt.

  • foto paragraaf dag 5

     

    In de bazaar van Shiraz wordt je onder gedompeld in de oude tijden. Tapijten liggen uitgerold en de geuren van verschillende kruiden dringen je neus binnen. Soms zie je vrouwen die anders gekleed zijn en het gezicht ook bedekt hebben. Zij behoren tot de vele nomaden die in de omgeving wonen. Voor de avond is er ruime keuze uit traditionele restaurants, je kunt ook kiezen voor een eenvoudige maar overheerlijke kebab.

  • foto dag 6

    Dag 6

    via Persepolis naar Esfahan Vandaag vertrekken we in de richting van Esfahan. Na een uur rijden arriveren we in het wereldberoemde Persepolis. Koning Darius de Grote begon al in 512 voor Christus met de bouw van dit uitgestrekte paleizencomplex. Onze een gids vertelt er alles over. Alleen al de entree van Persepolis, twee stenen stieren die op zuilen van zeven meter hoogte rusten, is indrukwekkend. Na het uitgebreide bezoek, komen we in het begin van de avond aan in Esfahan waar we zullen overnachten.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Esfahan / vrije dag Esfahan is zonder twijfel de allermooiste stad van Iran. Het enorme Khomeiniplein is schitterend. Het plein wordt ook vaak Nefs-e Jahan-plein genoemd: het plein van de halve wereld, want volgens de inwoners is Isfahan ook echt nefs-e jahan! Hier staat de prachtige blauwe Eman moskee. Rijk gekleurde mozaïeken en tegelwerk maken het bouwwerk tot één van de hoogtepunten van de islamitische architectuur. 

  • foto paragraaf dag 7

     

    Schuin tegenover de Emam moskee ligt de Sheik Lotfallah vrouwenmoskee. Deze heeft geen minaretten, maar is heel zeker ook indrukwekkend te noemen door de fraai bewerkte koepel. Esfahan heeft talrijke parken waar veel mensen picknicken. Een uitstekende plek om Iraanse vrienden te maken! 

  • foto dag 8

    Dag 8

    via Kashan naar Qom In de ochtend reizen we richting Qom. Onderweg bezoeken we Kashan, waar je de mogelijkheid hebt om één van de fraai gedecoreerde koopmanshuizen te bekijken of om een uurtje in de bazaar te slenteren. Daarna rijden we verder naar het noorden. In de namiddag arriveren we in Qom. Misschien is het mogelijk om hier een glimp op te vangen van het mausoleum van Massouma. Zij is de zus van de Imam Reza en ligt in Mashhad begraven.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Het mausoleum is in principe niet toegankelijk voor niet-moslims, maar heel soms wordt hier een uitzondering op gemaakt. Ook als je het mausoleum niet in mag, is het grote plein ernaast een gezellige plek om de laatste lekkernijen te kopen en je te vergapen aan de moskee die je door de open poorten nog wel kunt zien. In Qom kun je een bezoek brengen aan de bazaar voor we de nachtelijke rit naar het vliegveld ondernemen. Vanuit Qom rijden we verder naar het hotel in Teheran.

    NB. Indien de groep liever vanuit Esfahan direct naar Teheran vertrekt om daar extra tijd door te brengen, is dit ook mogelijk. Dit wordt ter plekke met de reisbegeleider besloten.

  • foto dag 9

    Dag 9

    vlucht van Teheran naar Amsterdam Vandaag heb je de tijd om de Iraanse hoofdstad verder te verkennen. Bezienswaardigheden waar je op dag 2 geen tijd voor meer voor had, kun je vandaag bezoeken. In de middag vertrekken we naar het vliegveld voor onze vlucht terug naar Amsterdam. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. De reis met vertrek op 21 september vliegt terug naar Amsterdam met een nachtvlucht. Daardoor wordt deze reis een 10-daagse reis.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 798,- tot € 989,-.

Het landarrangement begint en eindigt in Teheran.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Marlik Hotel

     

    Marlik Hotel Het Marlik Hotel ligt in het centrum van Teheran en vlakbij de belangrijkste bezienswaardigheden van de stad. Het hotel heeft een antieke inrichting, wellness faciliteiten en een restaurant waar ze Iraanse maar ook internationale gerechten serveren. De kamers hebben een eigen badkamer, tv en air-conditioning.

  • foto Kowsar Hotel

     

    Kowsar Hotel Op een gunstige lokatie in het noorden van de stad, dicht bij bezienswaardigheden, ligt dit mooie hotel. Het hotel is in traditioneel Iraanse stijl gedecoreerd. De kamers zijn ruim en netjes. Het hotel heeft een restaurant, een snackbar en een terras waar je heerlijk kunt zitten.

  • foto Mashad hotel

     

    Mashad hotel Dit centraal gelegen hotel biedt kamers met een klassieke donkerbruine inrichting. Vanuit het restaurant en terras heb je uitzicht over Teheran. De kamers zijn voorzien van wifi, airconditioning en een eigen badkamer.

  • foto Firouzeh Hotel

     

    Firouzeh Hotel Dit hotel beschikt over een sfeervol overdekt terras en tuin met tapijten en kussens. Elke kamer is sfeervol ingericht en daarnaast heeft iedere kamer een eigen badkamer en wifi.

  • foto Dohad Hotel

     

    Dohad Hotel Het Dohad hotel in Yazd beschikt over kamers met een eigen badkamer, airco en wifi. Verder beschikt het hotel over een restaurant en koffiebarretje. De kamers zijn aangekleed met traditionele tapijten.

  • foto Arg Hotel

     

    Arg Hotel Het Arg Hotel is centraal gelegen in Shiraz, dichtbij het mausoleum van Hafez en ook de Vakil bazaar ligt in de buurt. Het hotel is recent gerestaureerd en is voorzien van moderne en knusse kamers met minibar en eigen douche en tv.

  • foto Eram Hotel

     

    Eram Hotel Het Eram Hotel ligt in het centrum van Shiraz en ligt in de buurt van het Karim Khan of de Vakil bazaar. De kamers zijn voorzien van een televisie, eigen badkamer en airconditioning.

  • foto Karim Khan hotel

     

    Karim Khan hotel In dit hotel word je verwelkomt in de kleurrijke lobby/receptie. De kamers zijn sfeervol en warm aangekleed en voorzien van wifi, airconditioning en een tv. Daarnaast is er een kleine koelkast aanwezig om eventueel wat spullen in te leggen.

  • foto Sepahan Hotel

     

    Sepahan Hotel In het historische centrum van Esfahan, ligt dit moderne en mooie hotel. De kamers zijn ruim en aangenaam. Het is een plek om lekker bij te komen van alle indrukken van de dag.

  • foto Part Hotel

     

    Part Hotel Dit hotel ligt in het hart van Esfahan waardoor de belangrijkste bezienswaardigheden goed bereikbaar zijn. De kamers hebben een eigen badkamer en zijn voorzien van wifi.


Info over accommodaties

Tijdens de reis overnachten we over het algemeen in comfortabele hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Indien beschikbaar verblijven we in Yazd in een mooi en traditioneel hotel. Mocht deze accommodatie niet beschikbaar zijn, dan boeken we in de omgeving een andere en modernere accommodatie.

Vervoer

Tussen de steden reizen we met onze eigen zeer comfortabele bus, in de steden zelf stappen we (waar nodig) over op taxi's. Het traject van Teheran naar Yazd leggen we af per trein. De treintijden kunnen variëren, maar we doen ons best om te reizen met de trein die aan het eind van de middag uit Teheran vertrekt en 's avonds aakomt in Yazd.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Aanvraag van het autorisatienummer voor het visum
  • Lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • Treinreis van Teheran naar Yazd
  • Bezoek aan de rotsgraven Naqsh-e Rustam (incl. entree)
  • Bezoek aan het indrukwekkende Persepolis (incl. entree en gids)
  • Bezoek aan Kashan
  • Bezoek aan de bijzondere stad Qom
  • Maak kennis met de bijzonder gastvrije bevolking van Iran

Niet inbegrepen

Visum Iran € 60,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 140,-
Fooien€ 40,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 50,-
Enkele voorbeelden:
- Entree Golestan Paleis, Teheranongeveer € 3,-
- Entree mausoleum van de dichter Hafezongeveer € 5,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 1


In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Tijdens deze reisroute bezoeken we veel hoogtepunten van Iran in een relatief korte tijd. Om het vele reizen zo comfortabel mogelijk te maken, maken we gebruik van een comfortabele bus en snelle trein van Teheran naar Yazd. Er is gelegenheid om naast de bezienswaardigheden ook eens op een uitnodiging van de lokale bevolking in te gaan, wat (vaak letterlijk) een tipje van de sluier oplicht.

Vrouwen die naar Iran reizen moeten zich realiseren dat ze de hele reis een hoofddoek moeten dragen en zich aan de verplichte, islamitische, kledingwijze aanpassen. Dat betekent wijde, verhullende kleding.

Houd er rekening mee dat het soms behoorlijk heet kan zijn in Iran. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan gerust contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

In Iran is de rial de nationale munteenheid. De koers van deze munt is zeer sterk onderhevig aan devaluatie. De wisselkoers verandert vaak, wat vaak grote gevolgen heeft voor de prijs in rials zelf, maar ook voor de omgerekende prijs in euro's. Er zijn bovendien zeer grote verschillen in wisselkoers tussen banken en wisselkantoortjes, waarbij je bij de banken minder rials voor je euro krijgt en bij de kleine wisselkantoortjes beter af bent. Laat je bij aankomst goed informeren door de reisbegeleider voor je gaat wisselen.

Creditcard/ Pinnen

In Iran kun je euro’s (en Amerikaanse dollars) bij de banken en wisselkantoren wisselen in lokale valuta. Pinnen is in Iran vooralsnog niet mogelijk. Ook geld opnemen met je creditcard bij banken is zo goed als onmogelijk. Als het al zou lukken ben je er heel veel tijd mee kwijt. Creditcards worden niet als betaalmiddel geaccepteerd.

Welk geld meenemen?

Neem uitsluitend contante euro’s (of dollars) in kleine coupures mee en laat cheques en je creditcard thuis.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Iran heeft een groot en divers aanbod aan groente, fruit en melkproducten. Elke regio heeft zijn eigen specialiteiten. Iran staat wereldwijd bekend om haar uitstekende kaviaar en garnalen. In de meeste Perzische gerechten wordt vlees, bonen en verse groente gebruikt. Een populaire maaltijd is kebab (kip of rundvlees).

In overeenstemming met de islamitische normen en waarden is alcohol verboden. Er is een groot aanbod aan (verse) fruitdranken, frisdranken, alcoholvrij bier en champagne. Er wordt ook veel koffie -en thee gedronken.

Taal & Cultur

maaltijden

In Iran is de nationale taal het Farsi, ook wel Perzisch genoemd. Er zijn voldoende mensen in Iran die Engels spreken en je zult vaak worden aangesproken door mensen die een praatje willen maken of hun Engels willen oefenen.

Aanbevolen literatuur

Een echte aanrader is het boek van Eefje Blankevoort: "Stiekem kan hier alles".

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Iran Hoogtepunten reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na vertrek uit Iran nog zes maanden geldig is.

Er mag géén stempel van Israël in het paspoort staan!

NB: Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Iran. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor de visumaanvraag is een autorisatiedocument uit Iran nodig, dat door ons 8 weken voor vertrek wordt aangevraagd en ongeveer 4 weken voor vertrek naar de Visumcentrale (indien je ervoor kiest je visum zelf aan te vragen via de ambassade, wordt het autorisatie document alleen op verzoek ook naar de deelnemer(s) gestuurd) wordt gemaild. Vraag je het visum aan via de Visumcentrale, dan hoef je dit nummer dus niet meer zelf door te sturen. Deze wordt automatisch aan je visumaanvraag gekoppeld.

Voor de aanvraag van het autorisatiedocument hebben wij, naast de normale boekingsgegevens ook een goede kleuren kopie of scan van je paspoort nodig, met daarop vermeld de officiële voornaam van je vader, de naam van je werkgever, het werkadres, je e-mailadres en je telefoonnummer nodig. Dit kan gewoon met zwarte pen op de scan of kopie erbij geschreven worden. Heb je geen werk, ben je gepensioneerd, ben je student, ben je zelfstandige etc.? Schrijf dan "unemployed", "retired", "student", "self-employed" etc. op de paspoortscan. Verder dienen we, naast je paspoort scan, digitaal een gekleurde pasfoto (LET OP: dit moet een officiële pasfoto zijn conform de voorwaarden van een paspoort) van je te ontvangen. We verzoeken je om direct na boeking (of uiterlijk 8 weken voor vertrek) de scan(s) te sturen naar: service@sawadee.nl. Zonder paspoortscan kan geen autorisatie worden aangevraagd! Het autorisatienummer wordt meestal 4 weken voor vertrek verstuurd. Het aanvragen van het autorisatiedocument verloopt altijd via Sawadee, ongeacht of je het visum via de Visumcentrale of rechtstreeks bij de ambassade verkrijgt.

Vraag je het visum aan via de Visumcentrale: Dan dien je de aanvraag tenminste vijf weken voor vertrek te starten. Indien je het visum aanvraagt via de Visumcentrale kan de ambassade aanvullend om vingerafdrukken van de reiziger vragen. Dit wordt per aanvraag beoordeeld. Uiteraard informeert CIBT VisumCentrale de aanvrager zodra de ambassade daarom vraagt.

LET OP: Wanneer je korter dan vier weken voor vertrek deze reis boekt, kunnen wij geen autorisatiedocument regelen. Je dient dan bij aankomst het visum te regelen en zelf een transfer te regelen naar het eerste hotel. Wat je nodig hebt voor een visum bij aankomst:
- Geldig paspoort
- Online ingevuld visum aanvraagformulier (deze vind je hier)
- Retourticket (e-ticket vlucht)
- Pasfoto's
- Kopie reisverzekering (Engelstalig waarin duidelijk wordt vermeld dat je werelddekking hebt)
- Kosten voor visum in contante euro's: € 75,- 
- Adres en telefoonnummer eerste hotel: Kowsar Hotel, No.8 Khavar Alley, Vali Asr Square, Tehran, Iran, +98 21 8890 8371

Belgische paspoorthouders
Belgische paspoorthouders kunnen het visum niet rechtstreeks aanvragen bij de Visumcentrale in Brussel, dit moet via de Visumcentrale in Amsterdam. Je kunt je paspoort afgeven bij de Visumcentrale in Brussel. Zij zorgen ervoor dat deze terecht komt in Amsterdam waar het verder afgehandeld wordt.

Tevens is het mogelijk om je visum zelf in te dienen en op te halen bij het consulaat van Iran in Den Haag. Dan dien je de aanvraag tenminste vier weken voor vertrek te starten en dien je het autorisatiedocument direct met je aanvraag in te dienen. Als je het visum zelf ophaalt, dien je tweemaal af te reizen naar Den Haag om je paspoort weg te brengen en weer op te halen. Je kunt er ook voor kiezen om je paspoort aangetekend terug te laten sturen door de ambassade. De extra kosten hiervoor zijn € 10,-. Meer details over het visum vind je op de website van het Iraans consulaat Den Haag. Het Iraans consulaat in den Haag is alleen open op dinsdagen en vrijdagen van 14.00 uur tot 16.00 uur. Check daarnaast, voor je naar Den Haag afreist, altijd op de website of het consulaat wellicht gesloten is vanwege een feestdag. Let op: het aanvragen van het visum kan alleen via het consulaat in Den Haag en niet via de ambassade in Brussel. 

Het is voor deze reis niet mogelijk het visum voor Iran op de luchthaven van Teheran te krijgen.

Als u naar Iran reist heeft u heeft een Engelstalige reisverzekeringsverklaring nodig. Deze kunt u aanvragen bij uw verzekeringsmaatschappij. 

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

- Adres en telefoonnummer eerste hotel:

Marlik Hotel, Somayeh Street intersection, Teheran. Tel. Nummer: +9821 8832800

- Vul bij "Traval Itinerary" een korte dag tot dag beschrijving in.

Toegangsregels Verenigde Staten

De Verenigde Staten heeft een toegangsregeling voor reizigers die na 1 maart 2011 in Iran zijn geweest. Deze reizigers kunnen vanaf heden niet meer een online ESTA visum aanvragen. De enige manier om een visum voor de Verenigde Staten te krijgen is om deze aan te vragen bij de ambassade. Mocht je al eerder in het bezit zijn geweest van een visum of ESTA visum naar de Verenigde Staten en ga je Iran bezoeken, dan komt deze per direct te vervallen. Dit geldt ook wanneer je alleen een tussenstop maakt in de Verenigde Staten en op doorreis bent naar een ander land in bijvoorbeeld Latijns Amerika.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Het klimaat van Iran kent grote extremen. Er zijn 4 seizoenen, net als bij ons. In de zomer is het in Iran erg heet en is alleen het gebied ten noorden van Teheran aangenaam. In de winter kan het koud zijn, maar is het overdag vaak aangenaam helder met zon. Op de Tochal-berg kun je dan skiën. De beste tijd om centraal Iran te bezoeken is de lente en het najaar. De temperatuur is dan het aangenaamst. In het vroege voorjaar moet je er wel rekening mee houden dat het ’s avonds nog flink kan afkoelen.

Vervoer

vervoer

Tussen de steden reizen we met onze eigen zeer comfortabele bus, in de steden zelf stappen we (waar nodig) over op taxi's. Het traject van Teheran naar Yazd leggen we af per trein. De treintijden kunnen variëren, maar we doen ons best om te reizen met de trein die aan het eind van de middag uit Teheran vertrekt en 's avonds aakomt in Yazd.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

In Iran gelden speciale kledingvoorschriften die ook voor bezoekers aan Iran gelden. Bij de vrouwen mogen alleen het gelaat en de handen te zien zijn, de rest van het lichaam moet volledig bedekt zijn, met niet al te nauwsluitende kleding. Het is het handigst om een donkere lange katoenen blouse te dragen (tot over de billen!). Als bedekking voor het hoofd kun je gebruik maken van een donkere sjaal / hoofddoek die je onder je kin knoopt of losjes omslaat. Met blote voeten in sandalen is geen probleem.

Teheran en Esfahan zijn moderne steden en de vrouwen gaan er in verhouding losjes gekleed: een vlotte, moderne lange jas met een losse hoofddoek. In de overige plaatsen die we bezoeken worden de kledingvoorschriften strenger toegepast. Bij een bezoek aan een moskee of graftombe moet de zogenaamde chador (letterlijk: tent) omgeslagen worden. Deze hoef je niet aan te schaffen, maar kan ter plekke geleend of gehuurd worden. Tijdens de internationale vlucht naar Iran hoef je als vrouw nog geen hoofddoek te dragen.

Ook de mannen moeten redelijk gekleed gaan: kleding met langere mouwen en geen korte broeken. In de steden is het voor de mannen heel gewoon om kleding met korte mouwen of T-shirts te dragen. In grote steden is het tegenwoordig voor mannen ook gangbaar om met blote voeten in sandalen/slippers te lopen.

In de heilige stad Qom adviseren we om donkere kleding te dragen.

Wat je écht nodig hebt:

  • een dagrugzakje
  • conservatieve kleding: lange dunne broeken of wijde rokken tot aan de enkels, wijde blouses/overhemden tot aan de knie
  • dunne sjaal voor bedekking van je hoofd (voor vrouwen)
  • t-shirts (lange mouwen voor mannen niet noodzakelijk)
  • een fleece trui voor de koele momenten 
  • makkelijk schoeisel met goed profiel
  • zonnebril en hoofddeksel tegen de zon 
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee

Wat handig is om mee te nemen:

  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)

Wat is niet nodig om mee te nemen:

  • slaapzak 
  • slaapmatje

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Een wereldstekker is niet nodig: voltage en stopcontacten zijn hetzelfde als in Nederland. Denk aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
8 4 beoordelingen
  • 8 27-04-2019

    Yvonne

    Wat een prachtig land, een verrassing in alle opzichten. Iraniërs zijn vriendelijk, beleefd en hebben een eeuwenlang ontwikkelt gevoel voor schoonheid. Iran is een prima land om te reizen, mooi, schoon en veilig.

  • 8 27-04-2019

    Lennert

    Iran is een prachtig land met zeer vriendelijke mensen. Totaal niet het anti-westerse land wat de media ons wil laten geloven. De reis was leuk en je ziet veel in een korte tijd. Zeker een aanrader!

  • 9 27-04-2019

    Sohbet

    prachtige reis. Alles volgens de planning gelopen. Te kort en intensief wel de moeite waard

  • 7 27-04-2019

    Erik

    Er is geen omschrijving ingevuld

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.