MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis - Vrouw op Reis naar Iran
  • 1Speciaal ontwikkeld voor vrouwelijke reizigers
  • 2Contact met lokale vrouwen uit een ander land, met een andere cultuur
  • 3Bezoek aan een vrouwenpark in Teheran waar je met een gemengd gezelschap niet wordt toegelaten.
  • 4Uitgebreid bezoek aan het mooie Persepolis (inclusief gids en entreegelden)
  • 5Verschillende optionele Vrouw op Reis Specials
  • 6Overnachtingen in comfortabele hotels, vooral 4-sterren
  • 7Waan je in een volkomen andere wereld op slechts een paar uur vliegen
  • 8Optionele bergwandeling ten noorden van Teheran
  • 9Snelle, comfortabele treinrit van Teheran naar Yazd
  • 10Bezoek aan Qom, één van de heiligste steden in Iran
  • 11Gevoel van saamhorigheid en ruimte voor nieuwe vriendschappen
  • 12Bezoek aan de rotsgraven van Naqsh-e-Rostam (inclusief entreegelden)
  • 13Bezoek aan het idyllische dorpje Abyaneh
  • 14Voldoende vrije tijd voor een bezoek aan een theehuis of bazaar
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Teheran
  • Dag 2 Teheran / bezoek Mother's Paradise park
  • Dag 3 Teheran / vrije dag of optionele bergwandeling
  • Dag 4 Teheran / vrije dag of terugkomst uit de bergen
  • Dag 5 Yazd / vrije dag
  • Dag 6 Yazd / vrije dag
  • Dag 7 via Naqsh-e Rustam naar Shiraz
  • Dag 8 Shiraz / vrije dag
  • Dag 9 via Persepolis naar Esfahan
  • Dag 10 Esfahan / vrije dag
  • Dag 11 Esfahan / vrije dag
  • Dag 12 via Abyaneh naar Kashan
  • Dag 13 via Qom naar Teheran / vlucht naar Amsterdam
  • Dag 14 vlucht van Teheran naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
VRIRA

Met andere vrouwen de wereld ontdekken

Tijdens deze avontuurlijke rondreis voor vrouwen door het mysterieuze Iran is enorm veel te ontdekken: sfeervolle middeleeuwse steden met kleurrijke bazaars, vele overblijfselen van het oude Perzische rijk en moskeeën met rijk versierde toegangspoorten die tot de top van de islamitische architectuur behoren. Overal word je als westerling gastvrij onthaald en willen mensen graag een gesprek met je aanknopen. In een gezelschap met alleen vrouwen levert dit bijzondere ontmoetingen op met lokale vrouwen. Tijdens deze Vrouw op Reis naar Iran bezoeken we een park voor alleen vrouwen en maken we tijdens optionele Vrouw op Reis Specials kennis met lokale vrouwen. Daarnaast wordt de reis begeleid door een vrouwelijke lokale of Nederlandse reisbegeleidster, wat zeker in een land als Iran helemaal niet zo normaal is. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Karin - Midden-Oosten en Noord-Afrika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Tijdens de optionele overnachting in de bergen ten noorden van Teheran is een éénpersoonskamer niet altijd mogelijk en deel je de badkamer en het toilet met reisgenoten. Indien veel reizigers ervoor kiezen de optionele bergwandeling te maken, kan het voorkomen dat je een kamer moet delen met meerdere groepsgenoten.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Aanvraag van het autorisatienummer voor het visum
  • Lokale Engelssprekende of Nederlandse vrouwelijke reisbegeleiding
  • Bezoek Mother's Paradise park (Vrouw op Reis Special)
  • Treinreis van Teheran naar Yazd
  • Bezoek aan de rotsgraven Naqsh-e Rustam (incl. entree)
  • Bezoek aan het indrukwekkende Persepolis (incl. entree en gids)
  • Bezoek aan het idyllische dorpje Abyaneh
  • Bezoek en verblijf in Kashan
  • Bezoek aan de bijzondere stad Qom
  • Maak kennis met de bijzonder gastvrije bevolking van Iran
  • Visum Iran € 60,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 220,-)
  • Fooien
  • Overige optionele excursies en entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Kookcursus met vrouwelijke chef (Vrouw op Reis Special)
  • - Optionele bergwandeling bij Teheran
  • - Bezoek Beauty Salon Teheran (Vrouw op Reis Special)
  • - Dagexcursie vanuit Yazd
  • - Bezoek Qashqai nomaden (Vrouw op Reis Special)
  • - Bezoek lokaal huis Esfahan (Vrouw op Reis Special)

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Teheran We vliegen vandaag naar de hoofdstad van Iran, Teheran. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Bij aankomst staat onze vrouwelijke lokale of Nederlandse reisbegeleider ons al op te wachten. 

  • foto dag 2

    Dag 2

    Teheran / bezoek Mother's Paradise park Teheran is een zeer grote, moderne en drukke metropool. In Teheran wonen net zoveel mensen als in heel Nederland! In de ochtend bezoeken we het Mother's Paradise park. Je kunt de komende dagen een bezoek brengen aan het mausoleum van Imam Khomeini. Er wordt nog steeds gewerkt aan de laatste rustplaats van deze man die vlak na de Islamitische Revolutie en tijdens zijn begrafenis miljoenen Iraniërs op de been kreeg. Velen komen hier om hem respect te tonen.

  • foto paragraaf dag 2

     

    Verder zijn de bazaar van Tajrish en de lange Vali Asr straat de moeite van het ontdekken waard. Teheran telt ook vele prachtige musea en gebouwen, waarvan het Golestan Paleis de kroon spant. Voor een stukje politieke realiteit loop je langs de muren van de voormalige Amerikaanse ambassade, waar de anti-Amerikaanse graffiti en schilderingen voor zich spreken. In de middag kun je een kookworkshop van een vrouwelijke chef volgen. 

  • foto paragraaf dag 2

     

    Vandaag brengen we een bezoek aan het Mother's Paradise park in Teheran. Dit park is alleen toegankelijk voor vrouwen, een goed moment voor een praatje met lokale vrouwen. Je zult merken dat de vrouwen zelf al erg nieuwsgierig naar ons zijn en je zullen aanspreken. Vrouwen voelen zich hier meer op hun gemak en je zult zien dat vele vrouwen hun hoofddoek hier ook niet dragen. Voor de tijd dat ze in het park zijn hebben ze de hoofddoeken tijdelijk opgehangen aan bijvoorbeeld een boom. Mother's Paradise is het eerste vrouwenpark in Teheran en werd geopend in 2008.

    Dit bezoek is inclusief in de reissom.

  • foto keuzeprogramma dag 2

    Optioneel

    Vrouw op Reis Special: Kookcursus met vrouwelijke chef Je hebt vandaag de mogelijkheid om een optionele kookcursus te doen met een Iraanse vrouwelijke chef. De kookcursus duurt ongeveer drie uur en we maken twee traditionele Perzische gerechten. Na de kookcursus is het smullen geblazen!

    Deze excursie is optioneel. De kosten bedragen € 20,- per persoon. Dit betaal je ter plekke in euro's. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    Teheran / vrije dag of optionele bergwandeling Aan het eind van de ochtend worden we met zijn allen naar het noorden van Teheran gebracht. Hier zoeken veel Teherani’s in de bergen hun rust en de theehuizen zijn een ontmoetingsplek bij uitstek voor de moderne jeugd. Na de lunch staat er een optionele bergwandeling op het programma: met een dagrugzak wandelen we verder naar boven naar ons guesthouse op de berg. Als je de bergwandeling niet wilt maken, dan keer je na de lunch terug naar Teheran waar je in de namiddag en de volgende ochtend zelf kunt ronddwalen of een leuke kookcursus met vrouwelijke chef kunt doen. Je slaapt dan in hetzelfde hotel als gisteren.

  • foto keuzeprogramma dag 3

    Optioneel

    Bergwandeling bij Teheran / €10,00 Vandaag kun je een optionele wandeltocht in de bergen ten noorden van Teheran maken. In 2 tot 3 uur wandelen we naar een eenvoudig guesthouse boven op een berg, waar we dineren en overnachten. Vanaf hier heb je, bij helder weer, een prachtig uitzicht over Teheran. De volgende ochtend loop je via dezelfde weg terug naar beneden. Je neemt op deze tocht alleen een dagrugzak mee met benodigde spullen. Zorg voor goede schoenen en eventueel wandelstokken als je daar graag mee wandelt. De wandeling is voor iedereen met een normale conditie goed te doen. 

    Bij boeking kun je aangeven of je mee wilt. De reisbegeleider zal meegaan met de bergwandelaars.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Teheran / vrije dag of terugkomst uit de bergen Indien je voor de bergwandeling hebt gekozen, keer je in de loop van de dag terug in Teheran waar de achterblijvers nog een volle dag te besteden hebben. En dat is zeker geen straf. In Teheran kun je bijvoorbeeld het mooie Sa’d Abad Museum Complex bezoeken. Ook kun je ervoor kiezen om een bezoek te brengen aan een beauty salon. Aan het eind van de middag stappen we in de snelle trein naar Yazd. In Yazd overnachten we drie nachten.

  • foto keuzeprogramma dag 4

    Optioneel

    Vrouw op Reis Special: Bezoek Beauty Salon In Iran is het erg bijzonder om een beauty salon te bezoeken. Hier houden vrouwen zich bezig met haar en make-up. Voor Iraanse vrouwen is schoonheid erg belangrijk. Je zult op straat, zeker in Teheran, verschillende vrouwen zien met pleisters op hun neus. Zij hebben net een neuscorrectie gehad. In de beauty salon die we kunnen bezoeken maken we kennis met lokale vrouwen en kun je jezelf (tegen kosten) natuurlijk ook laten verwennen. 


    Deze excursie is optioneel. De kosten bedragen € 5,- per persoon. Deze betaal je in euro's direct aan de vrouwen van de beauty salon.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Yazd / vrije dag Vandaag heb je de mogelijkheid om mee te gaan op een dagtocht naar de woestijn en Meybod. Ook kun je vandaag de zandkasteelstad Yazd verder verkennen. Het is mogelijk om de Zorastrische Stiltetorens en vuurtempel te bezoeken. Je kunt de stiltetorens beklimmen, vanwaar je een prachtig uitzicht hebt over het hele complex en de stad Yazd. 

  • foto keuzeprogramma dag 5

    Optioneel

    Dagexcursie vanuit Yazd / €45,00 Vandaag heb je de mogelijkheid om een dagexcursie te maken naar de woestijn en Meybod. Na het ontbijt word je opgehaald bij het hotel en kan het avontuur in de woestijn beginnen. Onze eerste stop is het dorpje Chak Chak aan de rand van de woestijn. Hier vind je een vuurtempel van het Zoroastrisme, een van 's werelds oudste reliegies. De tempel is hoog in de rotsen gebouwd en wordt jaarlijks bezocht door vele pelgrims. Via een trap loop je in ongeveer een half uur naar de tempel. Je kunt er ook voor kiezen om beneden te blijven. Daarna rijden we verder naar Meybod. Hier bezoeken we de Pigeon toren, een traditionele eeuwenoude koelkast en het Meybod kasteel. We sluiten de excursie af met een lunch in een traditionele karavanserai. Rond 5 uur 's middags worden we weer afgezet bij ons hotel in Yazd.

    Inclusief: lokale gids, transfers en entreegelden (excl. lunch)

    Let op: deze excursie gaat door bij minimaal 6 deelnemers.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Yazd / vrije dag De oude stad van Yazd is heel bijzonder: een wirwar aan kronkelige straatjes waar het leven op binnenplaatsen plaatsvindt. Boven de muren zie je windtorens die voor verkoeling moeten zorgen tijdens de hete zomers. Wandel hier rond met een lokale gids of ga er zelfstandig op uit en dwaal door de smalle steegjes. De invloed van de islam is duidelijk zichtbaar aan de prachtig versierde mausoleums en moskeeën. Vooral de Masjed-e Jameh, de vrijdagsmoskee uit de veertiende eeuw, mag je niet overslaan.

  • foto dag 7

    Dag 7

    via Naqsh-e Rustam naar Shiraz Na het ontbijt stappen we in de bus en we rijden richting Shiraz. Onderweg maken we een paar mooie stops. Zo zien we onder andere een ijshuis, dat vroeger als koelkast diende. Ook brengen we een bezoek aan Naqsh-e Rustam. Hier zien we vier enorme graven, die hoog in de rotsen zijn uitgehouwen. Men denkt dat het de graven zijn van Darius I, Darius II, Xerxes en Artaxerxes. In de loop van de avond komen we aan in Shiraz, waar we twee nachten verblijven.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Shiraz / vrije dag De groene stad Shiraz heeft een prachtig een heiligdom waar je met een beetje mazzel als niet-moslim toch naar binnen mag onder begeleiding: de tombe van Shah-e-Cheragh. De broer van imam Reza ligt hier begraven omgeven door duizenden spiegeltjes die een oogverblindende indruk op je zullen achterlaten. In de namiddag kun je bijvoorbeeld een bezoek brengen aan het mausoleum van de dichter Hafez. Dwaal door de mooie tuinen en geniet van de serene sfeer die hier hangt.

  • foto paragraaf dag 8

     

    In de bazaar van Shiraz waan je je in oude tijden. Tapijten liggen uitgerold en de geuren van verschillende kruiden dringen je neus binnen. Je kunt er ook voor kiezen om vandaag een halve dagtocht te maken naar de Qashqai nomaden. Voor de avond is er ruime keuze uit traditionele restaurants, je kunt ook kiezen voor een eenvoudige maar overheerlijke kebab.

  • foto keuzeprogramma dag 8

    Optioneel

    Vrouw op Reis Special: Bezoek Qashqai nomaden Tijdens deze optionele halve dagtocht breng je een bezoek aan de Qashqai nomaden. Deze nomaden leven op traditionele manier al eeuwen lang in de natuur en leven voornamelijk in het zuiden van Iran, in het Zagrosgebergte. Ze trekken rond op zoek naar weide en eten voor hun vee. We maken kennis met de nomadenvrouwen. Ze dragen felgekleurde kleding van natuurlijk materiaal. 

    Deze excursie is optioneel. De kosten zijn ongeveer € 20,- per persoon. Je betaalt deze kosten ter plekke in euro's.

  • foto dag 9

    Dag 9

    via Persepolis naar Esfahan Vandaag vertrekken we in de richting van Esfahan. Na een uur rijden arriveren we in het wereldberoemde Persepolis. Koning Darius de Grote begon al in 512 voor Christus met de bouw van dit uitgestrekte paleizencomplex. Met een gids dwalen we hier uitgebreid rond. Alleen al de entree van Persepolis, twee stenen stieren die op zuilen van zeven meter hoogte rusten, is indrukwekkend. Na het uitgebreide bezoek, komen we in het begin van de avond aan in Esfahan.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Esfahan / vrije dag Esfahan is zonder twijfel de allermooiste stad van Iran. Het enorme Khomeiniplein is schitterend. Het plein wordt ook vaak Nefs-e Jahan-plein genoemd: het plein van de halve wereld, want volgens de inwoners is Isfahan ook echt nefs-e jahan! Hier staat de prachtige blauwe Eman moskee. Rijk gekleurde mozaïeken en tegelwerk maken het bouwwerk tot één van de hoogtepunten van de islamitische architectuur. 

  • foto paragraaf dag 10

     

    Schuin tegenover de Emam moskee ligt de Sheik Lotfallah vrouwenmoskee. Deze heeft geen minaretten, maar is heel indrukwekkend door de fraai bewerkte koepel. Esfahan heeft talrijke parken waar veel mensen picknicken. Dit zijn uitstekende plekken om Iraanse vrienden te maken! 

  • foto dag 11

    Dag 11

    Esfahan / vrije dag Je kunt vandaag zelf op pad in Esfahan. Dwars door deze stad stroomt de Zayande rivier. De bruggen die de oevers met elkaar verbinden zijn indrukwekkend. In de Armeense wijk Jolfa is voornamelijk de Vankkathedraal een bezoek waard. Ook kun je bijvoorbeeld een kijkje nemen in het luxe Abassihotel, waar veel Iraanse zakenmannen komen of een kop thee drinken theehuis in de kleurrijke tuin.

  • foto keuzeprogramma dag 11

    Optioneel

    Vrouw op Reis Special: Bezoek lokaal huis Esfahan Vandaag brengen we een bezoek aan een lokaal huis in Esfahan. De vrouw des huizes leidt ons trots rond in haar huis. Het is interessant hoe de huizen in Iran er vanbinnen uit zien. Zo krijg je steeds meer een idee van hoe de mensen hier leven. Natuurlijk kunnen we allerlei vragen stellen aan onze host, die erg blij is dat we haar huis komen bezoeken.

    Dit bezoek is optioneel. De kosten bedragen â‚¬ 5,- per persoon. Deze kosten betaal je in euro's direct aan de gastvrouw. 

  • foto dag 12

    Dag 12

    via Abyaneh naar Kashan We rijden verder naar Kashan. Onderweg stoppen we bij Abyaneh, een idyllisch dorpje waar de vrouwen wijde zwarte rokken dragen met erover kleurige jurken en fel gebloemde witte hoofdoeken. De mannen dragen wijd uitlopende zwarte broeken. De gesproken taal is hier nog Middel-Perzisch, een voorloper van het Farsi. Tussen roodoker getinte huizen met fraaie houten balkons en decoratieve deuren lopen paadjes, tuinen en watergreppels. Vanuit het dorpje is er mooi zicht op de omgeving.

  • foto paragraaf dag 12

     

    In de middag komen we aan in Kashan. Je hebt dan nog tijd om de Koninklijke Finn tuinen te bezoeken en een kijkje te nemen in het Amir Kabir museum. 's Avonds kun je eten in een van de restaurantjes in de buurt van het hotel.  

  • foto dag 13

    Dag 13

    via Qom naar Teheran / vlucht naar Amsterdam We hebben nog de hele ochtend om Kashan te ontdekken. Je hebt de mogelijkheid om één van de fraai gedecoreerde koopmanshuizen te bekijken en de naastgelegen prachtige Hammam-e Sultan Mir Ahmad. Ook kun je over de bazaar slenteren. Wat je zeker niet mag overslaan is de Agha Bozorg moskee. Daarna rijden we verder naar Qom. Bij aankomst bezoeken we het heiligdom van Fatima Massouma. Zij is de zus van de Imam Reza en ligt in Mashhad begraven. Het mausoleum is in principe niet toegankelijk voor niet-moslims, maar heel soms wordt hier een uitzondering op gemaakt. 

  • foto paragraaf dag 13

     

    In Qom kun je ook een bezoek brengen aan het voormalige huis van Imam Khomeini, hier woonde hij toen hij studeerde. In de tapijt bazaar van Qom vind je prachtige grote koepels die zeker een kijkje waard zijn. Zoals in veel steden in Iran is het grote plein een gezellige plek om de laatste lekkernijen te kopen en je te vergapen aan de moskee die je door de open poorten nog wel kunt zien. Je kunt, voor we de nachtelijke rit naar het vliegveld ondernemen, heerlijk eten bijvoorbeeld in een traditioneel huis. Vanuit Qom is het nog anderhalf uur rijden naar het vliegveld.

    Tijdens de reis met vertrek op 3 oktober verblijven we vannacht nog een nacht in Teheran omdat de  vlucht in de ochtend van dag 14 plaats vindt. 

  • Dag 14

    vlucht van Teheran naar Amsterdam 's Ochtends heel vroeg vliegen we terug naar Amsterdam. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Kowsar Hotel

     

    Kowsar Hotel Op een gunstige lokatie in het noorden van de stad, dicht bij bezienswaardigheden, ligt dit mooie hotel. Het hotel is in traditioneel Iraanse stijl gedecoreerd. De kamers zijn ruim en netjes. Het hotel heeft een restaurant, een snackbar en een terras waar je heerlijk kunt zitten.

  • foto Mehr Hotel

     

    Mehr Hotel In het hart van het historisch centrum van Yazd en dicht bij de oude bazaars en de Jame Moskee ligt dit mooie hotel. Hotel Mehr is gevestigd in een oude mansion en ademt een geschiedenis van 200 jaar en een constante herinnering aan lang vervlogen tijden. De kamers zijn ruim en smaakvol ingericht. Het hotel heeft een koffiebar en een restaurant dat goede Iranese en Westerse gerechten serveert.

  • foto Guesthouse tijdens optionele wandeling

     

    Guesthouse tijdens optionele wandeling Na een flinke wandeling kom je aan in het eenvoudige guesthouse waar je vriendelijk wordt welkom geheten door de eigenaar. In de avond kun je vanaf de berg de lichten van Teheran zien schitteren.

  • foto Moshir Hotel

     

    Moshir Hotel Het Moshir hotel is omring door een mooie tuin. Het is traditioneel Iraans ingericht. Er is een restaurant waar je gezellig in Iraanse stijl kan eten. De kamers zijn comfortabel en hebben een eigen badkamer. 

  • foto Hotel Zanbagh

     

    Hotel Zanbagh Het Hotel Zanbagh ligt aan de Jomhuri straat in Yazd. Het hotel beschikt over een grote tuin, restaurant en terras waar je heerlijk een kopje koffie kunt drinken. De kamers beschikken over een eigen badkamer, tv en WiFi. 

  • foto Park Saadi hotel

     

    Park Saadi hotel Park Saadi ligt midden in een gezellige buurt. Het is tegenover de tuinen van Jahan Nama, naast de Koranpoort en vlakbij de tombe van Hafez. De kamers zijn comfortabel en beschikken over air conditioning en een eigen badkamer. Er is een bar en een restaurant waar je lekker kan eten. 

  • foto Aryo Barzan Hotel

     

    Aryo Barzan Hotel Dit hotel is gunstig gelegen in het centrum van de stad Shiraz, op slechts 15 minuten van de Vakil Bazaar, een van de meest historisch en belangrijke markten. Er zijn 50 kamers en een kleine woonkamer. De kamers hebben airconditioning, tv, telefoon, minibar en een kluis.

  • foto Sepahan Hotel

     

    Sepahan Hotel In het historische centrum van Esfahan, ligt dit moderne en mooie hotel. De kamers zijn ruim en aangenaam. Het is een plek om lekker bij te komen van alle indrukken van de dag.

  • foto Amir Kabir

     

    Amir Kabir Amir Kabir hotel ligt in Kashan. In de buurt van het hotel vind je verschillende restaurantjes en ijssalons. Het hotel beschikt over een restaurant. De kamers hebben een eigen badkamer, tv, airconditioning en er is Wi-Fi aanwezig. 


Info over accommodaties

Tijdens de reis overnachten we over het algemeen in comfortabele hotels in tweepersoonskamers met eigen badkamer. Indien beschikbaar verblijven we in Yazd in een mooi en traditioneel hotel. Mocht deze accommodatie niet beschikbaar zijn, dan boeken we in de omgeving een andere en modernere accommodatie. Tijdens de optionele bergwandeling is de accommodatie basic, maar erg mooi gelegen.

Vervoer

Tussen de steden reizen we met onze eigen zeer comfortabele bus, in de steden zelf stappen we (waar nodig) over op taxi's. Het traject van Teheran naar Yazd leggen we af per trein. De treintijden kunnen variëren, maar we doen ons best om te reizen met de trein die aan het eind van de middag uit Teheran vertrekt en 's avonds aakomt in Yazd.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Aanvraag van het autorisatienummer voor het visum
  • Lokale Engelssprekende of Nederlandse vrouwelijke reisbegeleiding
  • Bezoek Mother's Paradise park (Vrouw op Reis Special)
  • Treinreis van Teheran naar Yazd
  • Bezoek aan de rotsgraven Naqsh-e Rustam (incl. entree)
  • Bezoek aan het indrukwekkende Persepolis (incl. entree en gids)
  • Bezoek aan het idyllische dorpje Abyaneh
  • Bezoek en verblijf in Kashan
  • Bezoek aan de bijzondere stad Qom
  • Maak kennis met de bijzonder gastvrije bevolking van Iran

Niet inbegrepen

Visum Iran â‚¬ 60,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 220,-
Fooien€ 50,-
Overige optionele excursies en entreegelden€ 75,-
Enkele voorbeelden:
- Kookcursus met vrouwelijke chef (Vrouw op Reis Special) € 20,-
- Optionele bergwandeling bij Teheran€ 10,-
- Bezoek Beauty Salon Teheran (Vrouw op Reis Special)€ 5,-
- Dagexcursie vanuit Yazd € 45,-
- Bezoek Qashqai nomaden (Vrouw op Reis Special)€ 20,-
- Bezoek lokaal huis Esfahan (Vrouw op Reis Special)€ 5,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 1

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. De reisroute is zodanig opgezet dat er voldoende rustpunten zijn en in de steden kun je je eigen gang gaan. Omdat wij veel ‘vrije’ tijd inlassen is er gelegenheid om naast de bezienswaardigheden ook eens op een uitnodiging van de lokale bevolking in te gaan, wat (vaak letterlijk) een tipje van de sluier oplicht.

De optionele wandeling in de bergen ten noorden van Teheran is pittig (ongeveer twee uur omhoog klimmen en de volgende dag twee uur afdalen), maar voor iedereen met een goede conditie te doen.

Vrouwen die naar Iran reizen moeten zich realiseren dat ze de hele reis een hoofddoek moeten dragen en zich aan de verplichte, islamitische, kledingwijze aanpassen. Dat betekent wijde, verhullende kleding.

Houd er rekening mee dat het soms behoorlijk heet kan zijn in Iran.
Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan gerust contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Iran is de rial de nationale munteenheid. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In Iran kun je euro’s (en Amerikaanse dollars) bij de banken en wisselkantoren wisselen in lokale valuta. Pinnen is in Iran vooralsnog niet mogelijk. Ook geld opnemen met je creditcard bij banken is zo goed als onmogelijk. Als het al zou lukken ben je er heel veel tijd mee kwijt. Creditcards worden niet als betaalmiddel geaccepteerd.

Neem uitsluitend contante euro’s (of dollars) in kleine coupures mee en laat cheques en je creditcard thuis. Er zijn zeer grote verschillen in wisselkoers tussen banken en wisselkantoortjes, waarbij je bij de banken minder rials voor je euro krijgt en bij de kleine wisselkantoortjes beter af bent. Laat je bij aankomst goed informeren door de reisbegeleider voor je gaat wisselen.

Let op: de optionele Vrouw op Reis Specials betaal je ter plekke in euro's, dus neem het bedrag aan excursies die je wil doen in contante euro's mee. 

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Iran heeft een groot en divers aanbod aan groente, fruit en melkproducten. Elke regio heeft zijn eigen specialiteiten. Iran staat wereldwijd bekend om haar uitstekende kaviaar en garnalen. In de meeste Perzische gerechten wordt vlees, bonen en verse groente gebruikt. Een populaire maaltijd is kebab (kip of rundvlees).

In overeenstemming met de islamitische normen en waarden is alcohol verboden. Er is een groot aanbod aan (verse) fruitdranken, frisdranken, alcoholvrij bier en champagne. Er wordt ook veel koffie -en thee gedronken.

Taal & Cultur

maaltijden

In Iran is de nationale taal het Farsi, ook wel Perzisch genoemd. Er zijn voldoende mensen in Iran die Engels spreken en je zult vaak worden aangesproken door mensen die een praatje willen maken of hun Engels willen oefenen.

Aanbevolen literatuur

Een echte aanrader is het boek van Eefje Blankevoort: "Stiekem kan hier alles".

Cultuur

Tijdens deze reis alleen voor vrouwen krijg je veel meer mee van de cultuur waarin lokale vrouwen leven. Zeker in Iran is deze heel anders dan wij hier in Europa gewend zijn. Tijdens verschillende Vrouw op Reis Specials maak je kennis met deze lokale vrouwen en leer je tijdens bijzondere gesprekken hun cultuur en leven beter kennen. 

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Vrouw op Reis naar Iran reis wordt begeleid door een lokale Engelssprekende of Nederlandse vrouwelijke reisbegeleid(st)er. In veel landen is het (of was het tot voor kort) helemaal niet zo normaal dat een lokale vrouw reizen begeleidt. Met Vrouw op Reis willen wij bijdragen aan verandering. Wij zetten ons in voor meer (lokale) vrouwelijke reisbegeleiders, chauffeurs en de ontwikkeling van andere lokale vrouwen. Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na vertrek uit Iran nog zes maanden geldig is.

Er mag géén stempel van Israël in het paspoort staan!

NB: Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Iran. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor de visumaanvraag is een autorisatiedocument uit Iran nodig, dat door ons 8 weken voor vertrek wordt aangevraagd en ongeveer 4 weken voor vertrek naar de Visumcentrale wordt gemaild (indien je ervoor kiest je visum zelf aan te vragen via de ambassade, wordt het autorisatie document alleen op verzoek ook naar de deelnemer(s) gestuurd). Vraag je het visum aan via de Visumcentrale, dan hoef je dit nummer dus niet meer zelf door te sturen. Deze wordt automatisch aan je visumaanvraag gekoppeld.

Voor de aanvraag van het autorisatiedocument hebben wij, naast de normale boekingsgegevens ook een goede kleuren kopie of scan van je paspoort nodig, met daarop vermeld de officiële voornaam van je vader, de naam van je werkgever, het werkadres, je e-mailadres en je telefoonnummer nodig. Dit kan gewoon met zwarte pen op de scan of kopie erbij geschreven worden. Heb je geen werk, ben je gepensioneerd, ben je student, ben je zelfstandige etc.? Schrijf dan "unemployed", "retired", "student", "self-employed" etc. op de paspoortscan. Verder dienen we, naast je paspoort scan, digitaal een gekleurde pasfoto (LET OP: dit moet een officiële pasfoto zijn conform de voorwaarden van een paspoort) van je te ontvangen. We verzoeken je om direct na boeking (of uiterlijk 8 weken voor vertrek) de scan(s) te sturen naar: service@sawadee.nl. Zonder paspoortscan kan geen autorisatie worden aangevraagd! Het autorisatienummer wordt meestal 4 weken voor vertrek verstuurd. Het aanvragen van het autorisatiedocument verloopt altijd via Sawadee, ongeacht of je het visum via de Visumcentrale of rechtstreeks bij de ambassade verkrijgt.

Vraag je het visum aan via de Visumcentrale: Dan dien je de aanvraag tenminste vijf weken voor vertrek te starten. Indien je het visum aanvraagt via de Visumcentrale kan de ambassade aanvullend om vingerafdrukken van de reiziger vragen. Dit wordt per aanvraag beoordeeld. Uiteraard informeert CIBT VisumCentrale de aanvrager zodra de ambassade daarom vraagt.

LET OP: Wanneer je korter dan vier weken voor vertrek deze reis boekt, kunnen wij geen autorisatiedocument regelen. Je dient dan bij aankomst het visum te regelen en zelf een transfer te regelen naar het eerste hotel. Wat je nodig hebt voor een visum bij aankomst:
- Geldig paspoort
- Online ingevuld visum aanvraagformulier (deze vind je hier)
- Retourticket (e-ticket vlucht)
- Pasfoto's 
- Kopie reisverzekering (Engelstalig waarin duidelijk wordt vermeld dat je werelddekking hebt)
- Kosten voor visum in contante euro's: € 75,- 
- Adres en telefoonnummer eerste hotel: Kowsar Hotel, No.8 Khavar Alley, Vali Asr Square, Tehran, Iran, +98 21 8890 8371

Belgische paspoorthouders
Belgische paspoorthouders kunnen het visum niet rechtstreeks aanvragen bij de Visumcentrale in Brussel, dit moet via de Visumcentrale in Amsterdam. Je kunt je paspoort afgeven bij de Visumcentrale in Brussel. Zij zorgen ervoor dat deze terecht komt in Amsterdam waar het verder afgehandeld wordt.

Tevens is het mogelijk om je visum zelf in te dienen en op te halen bij het consulaat van Iran in Den Haag. Dan dien je de aanvraag tenminste vier weken voor vertrek te starten en dien je het autorisatiedocument direct met je aanvraag in te dienen. Als je het visum zelf ophaalt, dien je tweemaal af te reizen naar Den Haag om je paspoort weg te brengen en weer op te halen. Je kunt er ook voor kiezen om je paspoort aangetekend terug te laten sturen door de ambassade. De extra kosten hiervoor zijn € 10,-. Meer details over het visum vind je op de website van het Iraans consulaat Den Haag. Het Iraans consulaat in den Haag is alleen open op dinsdagen en vrijdagen van 14.00 uur tot 16.00 uur. Check daarnaast, voor je naar Den Haag afreist, altijd op de website of het consulaat wellicht gesloten is vanwege een feestdag. Let op: het aanvragen van het visum kan alleen via het consulaat in Den Haag en niet via de ambassade in Brussel. 

Het is voor deze reis niet mogelijk het visum voor Iran op de luchthaven van Teheran te krijgen.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar CIBTvisas in den Haag (voor Nederlandse paspoorthouders) of Visumcentrale Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag. 

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
CIBTvisas – Den Haag
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
Postbus 90458 / 2509 LL
+31 (0) 70 31 50 212  
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
info@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00 
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€29,- (algemeen*)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€56,50 (algemeen*)

*Dit zijn de kosten die de Visumcentrale rekent, in sommige gevallen zijn deze kosten hoger of lager. De Visumcentrale berekent ook consulaire kosten, kijk voor de actuele prijzen op de website van de visumcentrale.

- Adres en telefoonnummer eerste hotel: Kowsar Hotel, No 8 Shahid Mollaee St. Vali Asr Street, Teheran. Tel. nummer: 021-88908371-5

- Vul bij "Traval Itinerary" een korte dag tot dag beschrijving in.

Toegangsregels Verenigde Staten

De Verenigde Staten heeft een toegangsregeling voor reizigers die na 1 maart 2011 in Iran zijn geweest. Deze reizigers kunnen vanaf heden niet meer een online ESTA visum aanvragen. De enige manier om een visum voor de Verenigde Staten te krijgen is om deze aan te vragen bij de ambassade. Mocht je al eerder in het bezit zijn geweest van een visum of ESTA visum naar de Verenigde Staten en ga je Iran bezoeken, dan komt deze per direct te vervallen. Dit geldt ook wanneer je alleen een tussenstop maakt in de Verenigde Staten en op doorreis bent naar een ander land in bijvoorbeeld Latijns Amerika.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Het klimaat van Iran kent grote extremen. Er zijn 4 seizoenen, net als bij ons. In de zomer is het in Iran erg heet en is alleen het gebied ten noorden van Teheran aangenaam. In de winter kan het koud zijn, maar is het overdag vaak aangenaam helder met zon. Op de Tochal-berg kun je dan skiën. De beste tijd om centraal Iran te bezoeken is de lente en het najaar. De temperatuur is dan het aangenaamst. In het vroege voorjaar moet je er wel rekening mee houden dat het ’s avonds nog flink kan afkoelen.

Vervoer

vervoer

Tussen de steden reizen we met onze eigen zeer comfortabele bus, in de steden zelf stappen we (waar nodig) over op taxi's. Het traject van Teheran naar Yazd leggen we af per trein. De treintijden kunnen variëren, maar we doen ons best om te reizen met de trein die aan het eind van de middag uit Teheran vertrekt en 's avonds aakomt in Yazd.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

In Iran gelden speciale kledingvoorschriften die ook voor bezoekers aan Iran gelden. Bij de vrouwen mogen alleen het gelaat en de handen te zien zijn, de rest van het lichaam moet volledig bedekt zijn, met niet al te nauwsluitende kleding. Het is het handigst om een donkere lange katoenen blouse te dragen (tot over de billen!). Als bedekking voor het hoofd kun je gebruik maken van een donkere sjaal / hoofddoek die je onder je kin knoopt of losjes omslaat. Met blote voeten in sandalen is geen probleem.

Teheran en Esfahan zijn moderne steden en de vrouwen gaan er in verhouding losjes gekleed: een vlotte, moderne lange jas met een losse hoofddoek. In de overige plaatsen die we bezoeken worden de kledingvoorschriften strenger toegepast. Bij een bezoek aan een moskee of graftombe moet de zogenaamde chador (letterlijk: tent) omgeslagen worden. Deze hoef je niet aan te schaffen, maar kan ter plekke geleend of gehuurd worden. Tijdens de internationale vlucht naar Iran hoef je als vrouw nog geen hoofddoek te dragen.

Wat je écht nodig hebt:

  • een dagrugzakje
  • conservatieve kleding: lange dunne broeken of wijde rokken tot aan de enkels, wijde blouses/overhemden tot aan de knie
  • dunne sjaal voor bedekking van je hoofd 
  • t-shirts (lange mouwen noodzakelijk)
  • een fleece trui voor de koele momenten 
  • makkelijk schoeisel met goed profiel
  • zonnebril en hoofddeksel tegen de zon 
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee

Wat handig is om mee te nemen:

voor optionele bergwandeling:
- goede en stevige wandelschoenen. Gympen zijn niet voldoende
- wandelstokken (in dien je hier graag me wandelt)
- warme kleding als je wandelt in maart of november

Wat is niet nodig om mee te nemen:

  • slaapzak 
  • slaapmatje


Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Een wereldstekker is niet nodig: voltage en stopcontacten zijn hetzelfde als in Nederland. Ook is het altijd handig om een reserveset batterijen of een powerbank mee te nemen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf 16 juni is het mogelijk om op vakantie te gaan naar veel landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor landen wordt aangepast van ‘oranje’ (vakantiereizen afgeraden) naar ‘geel’ (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s).Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het algemene reisadvies voor alle landen ter wereld aangepast naar code oranje: alleen noodzakelijk reizen of rood, niet reizen. Dit maakt het voor ons op dit moment nog onmogelijk om reizen uit te voeren. Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te kijken voor de laatste updates.

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen nu en 31 oktober 2020. Gaat mijn reis wel door?

    Niemand weet hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien. Het is voor ons daarom onmogelijk om nu al definitief uitsluitsel te geven of jouw reis al dan niet door kan gaan. Een en ander hangt uiteraard af van het reisadvies van het Ministerie van Buitenlandse Zaken. We begrijpen dat dit wellicht lastig voor je kan zijn, maar vragen je desondanks geduld te hebben en nader bericht van ons af te wachten. Om je hierin tegemoet te komen hebben we de voorwaarden voor alle reizen met vertrek met vertrek tussen nu en 31 oktober 2020 als volgt aangepast:
    Versoepelde betalingsvoorwaarden
    Heb je de volledige reissom nog niet betaald? Dan hoef je dit pas 30 dagen voor de vertrekdatum te doen.
    Flexibele annuleringsvoorwaarden
    Heb je besloten de reis niet meer te willen maken? Dan kan je de reis (schriftelijk) annuleren en gelden de volgende aangepaste annuleringsvoorwaarden (Let op: uitsluitend voor reizen met vertrek tussen nu en 31 oktober 2020 en niet geldig voor reizen met internationale groepen):

    • Tot 30 dagen voor vertrek: kosteloos (onder voorbehoud)*. We bieden je de mogelijkheid aan om tot 30 dagen voor vertrek in ieder geval het landcomponent van jouw reis kosteloos te annuleren of om te boeken naar een andere bestemming of vertrekdatum. In meeste gevallen kan het vluchtcomponent van jouw reis ook kosteloos geannuleerd of omgezet worden. Dit is afhankelijk van de ticketvoorwaarden, die wij op verzoek zullen opvragen en je hierover informeren. 
    • Binnen 30 dagen voor vertrek: annuleringskosten op aanvraag*. De annuleringskosten zijn afhankelijk van de vliegticketvoorwaarden en annuleringsvoorwaarden van onze leveranciers. Deze kosten zullen wij op verzoek opvragen en je hierover informeren. Wij berekenen alleen de werkelijke annuleringskosten aan jou door. Mocht je onverhoopt voor vertrek besmet raken met het Covid-19 virus, dan kan je alsnog kosteloos jouw reis annuleren of omboeken naar een andere bestemming of vertrekdatum, mochten de annuleringskosten niet vergoed worden door jouw annuleringsverzekering.

    * Boekingskosten worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum.

    Voor reizen met vertrek na 31 oktober 2020 gelden (voorlopig) nog de reguliere annuleringskosten. Heb je een reis met internationale groep geboekt? Neem dan contact met ons op om je voorwaarden te bespreken. 

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Als ik nu een reis boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen. Indien je boekt voor een reis tot 1 april, gelden de volgende voorwaarden: 

    • Kosteloos annuleren*
    • Gratis omboeken**
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed  
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting indien je annuleringsverzekering niet uitkeert*** 
    • Let op: de aangepaste voorwaarden zijn niet van toepassing op groepsrondreizen met internationaal gezelschap****
    * Tot 30 dagen voor vertrek, binnen de dertig dagen gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden.

    ** Tot 5 dagen voor vertrek. Kosten die Airlines rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.

    *** Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. 

    **** Heb je interesse in het boeken van een groepsrondreis met internationaal gezelschap? Neem dan contact met ons op om de boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.  

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.