MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Jordanië Pop-Up
  • 1Let op: beperkt aantal plaatsen, vol = vol!
  • 2Culinair en avontuurlijk genieten van indrukwekkend en divers Jordanië
  • 3Rechtstreekse en comfortabele vlucht met Royal Jordanian
  • 4Inclusief traditionele kookworkshop in Petra en Zarb diner in Wadi-Rum
  • 5Een volle dag en twee overnachtingen op steenworp afstand van de roze stad Petra
  • 6Eindeloze vergezichten langs King’s Highway en Mount Nebo
  • 7Bezoek aan de oude Romeinse stad Jerash
  • 8Een bijzondere overnachting bij de bedoeïen in de Wadi Rum woestijn
  • 9Zonder enige moeite blijven dobberen in de Dode zee
  • 10Inclusief bezoek aan de Citadel van Amman
  • 11Ontspannen begin van de reis in het sfeervolle Madaba
  • 12Een culinair hoogstandje tijdens een Zarb diner
  • Dag 1 vlucht van Amsterdam naar Amman
  • Dag 2 Madaba / bezoek Jerash en Citadel van Amman
  • Dag 3 via Mount Nebo en de Dode Zee naar Dana Wildreservaat
  • Dag 4 naar Petra / avond kookcursus
  • Dag 5 Petra / vrije dag
  • Dag 6 via Little Petra. naar Wadi Rum/ Zarb diner
  • Dag 7 naar Amman
  • Dag 8 vlucht terug naar Amsterdam vanuit Amman
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
JOHPU

Culinair en avontuurlijk Jordanië

Maak kennis met de hoogtepunten van Jordanië tijdens deze complete, zeer laag geprijsde rondreis. Tijdens deze reis ontdek je al het moois en lekkers wat Jordanië te bieden heeft en leer je de Jordaanse keuken goed kennen. Deze rondreis brengt je in acht dagen langs indrukwekkende steden, kastelen, de Dode Zee waarin je blijft drijven, de beroemde roze stad Petra en je maakt op een hele bijzondere manier kennis met de woestijn en de lokale bevolking tijdens een overnachting in het spectaculaire woestijnlandschap van Wadi Rum. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Participerende cursus traditioneel koken in Petra
  • Traditioneel Zarb dinner in Wadi-Rum
  • Lokale Engelstalige gids
  • Bezoek aan Jerash, de Dode Zee, Mount Nebo, Shawbak kasteel, Little Petra en Petra (excl. entreegelden)
  • Stadstour Amman
  • Welkomspakket Jordanië
  • Bijzondere overnachting in een bedoeïentent in de woestijn van Wadi Rum
  • Entreegelden Wadi Rum
  • Groepsvisum Jordanië (JD40)
  • Entree Dode Zee
  • Entree Jerash
  • Entree Petra (1dag)
  • Verplichte gids kosten Petra per groep
  • Overige optionele excursies
  • Fooien (in totaal)

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht van Amsterdam naar Amman Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst rijden we in 30 minuten naar een gezellig hotel in het sfeervolle Madaba. Hier verblijven we twee nachten. Het centraal gelegen Madaba vormt een perfect alternatief voor het hectische Amman. Zo kun je de reis ontspannen beginnen. 

  • foto dag 2

    Dag 2

    Madaba / bezoek Jerash en Citadel van Amman Vandaag brengen we een bezoek aan Jerash. Ooit woonden hier 20.000 inwoners, maar de stad werd in de achtste eeuw tijdens een aardbeving grotendeels met zand bedekt. Rond 1920 werd er begonnen met opgravingen en restauraties, welke tegenwoordig nog plaatsvinden. Je vindt er imposante stadspoorten, een plein omzoomd met zuilen in Ionische stijl, theaters en tempels. De tempel van Artemis is één van de belangrijkste en meest imposante gebouwen van Jerash.

  • foto paragraaf dag 2

     

    We bezoeken vandaag ook de Citadel van Amman, deze ligt bovenop een heuvel en je wordt hier verrast met een prachtig uitzicht over de stad. Verschillende volken hebben hier door de eeuwen heen hun voedafdruk achter gelaten. Zo vind je er de resten van indrukwekkende Romeinse tempels en enkele Byzantijnse kerken.

  • foto dag 3

    Dag 3

    via Mount Nebo en de Dode Zee naar Dana Wildreservaat Na het ontbijt brengen we een bezoek aan de mozaïeken "Kaart van Palestina" die wordt bewaard in de Grieks-Orthodoxe Sint-Georgiuskerk in Madaba. Het is de oudst bewaarde en meest gedetailleerde antieke kaart van de landen die zich oost en west van de Jordaan uitstrekten. Daarna vertrekken we naar Dana. Onderweg maken we een stop bij de Dode zee. De Dode Zee ligt in een natuurlijk dal op ruim 400 meter beneden zeeniveau.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Het water is zo zout dat je vanzelf blijft drijven, een vreemde gewaarwording. De modder uit de zee schijnt zeer goed voor de huid te zijn. Na het drijven en het modderbad vervolgen we onze weg naar Mount Nebo, vanwaar Mozes het beloofde land zag. Vanaf hier heb je prachtige vergezichten over de Jordaanvallei. Bij helder weer kun je zelfs Jeruzalem zien liggen!

  • foto paragraaf dag 3

     

    Dana staat bekend om het gelijknamige natuurreservaat. In deze groene omgeving zul je vooral rotsen en kloven tegenkomen waar vogels en reptielen zich hebben gevestigd. We overnachten in een hotel dat wordt gerund door de bewoners van het dorp. De eigenaren zijn zeer gastvrij en hartverwarmend. Het uitzicht vanuit het hotel op de omgeving is adembenemend. Vanavond staat er een heerlijke maaltijd voor je klaar.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Petra / avond kookcursus In de ochtend maken we een prachtige wandeling door het gebied, wat ook wel de Grand Canyon van Jordanië wordt genoemd. Daarna rijden we over de spectaculaire King’s Highway naar Petra. De weg voert door een woest berglandschap met diepe kloven. Na elke bocht is het uitzicht nog mooier!

  • foto paragraaf dag 4

     

    Daarna rijden we verder naar de eeuwenoude stad Petra. Deze ligt verborgen in een enorm rotsgebergte in de woestijn van Zuid-Jordanië en is alleen te bereiken via een nauwe hoge kloof (de siq). In de roze, gele en dieprode rotswanden zijn prachtige gevels uitgehouwen. Het gebied was eeuwenlang onbekend, omdat niemand de weg naar binnen wist. Sinds de ontdekking is het een zeer populaire stad. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel, dichtbij Petra.

  • foto paragraaf dag 4

     

    De avond krijgt een culinair tintje bij het volgen van een kookcursus. We nemen een kijkje in de Jordaanse keuken! We nemen de keuken over en koken een volledig Jordaans diner, met onder andere soep, warme en koude voorgerechten en een hoofdgerecht. Tijdens het koken heb je genoeg tijd om gezellig met je reisgenoten na te praten over de reiservaringen. De recepten mogen mee naar huis zodat het thuisfront ook mee kan genieten.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Petra / vrije dag Vandaag heb je alle tijd om één van de mooiste bezienswaardigheden in het Midden-Oosten te ontdekken. Petra-stad is een vallei vol rotstempels, offerplaatsen en graven en heeft een Romeins theater. Dwalend door de stad sta je versteld van de prachtige in de rotsen uitgehouwen gebouwen. Het klooster Al Deir, de grootste in de rotsen uitgehouwen façade kun je na een klim van 900 treden bereiken. In de avond kun je gaan eten bij een lokale familie.

  • foto keuzeprogramma dag 5

    Optioneel

    Diner bij een Jordaanse familie thuis In Petra kun je kennis maken met de Jordaanse keuken. Elk huishouden in Jordanië heeft een eigen chef-kok; moeders en zussen zijn geweldige kokkinnen en zij nodigen je graag bij hen thuis uit om te komen proeven. Op deze manier leer je de lokale cultuur en keuken nog beter kennen. Denk aan heerlijke Jordaanse gerechten zoals Maglouba, Saniya of Mansaf. Natuurlijk ontbreekt de lokale thee, frisdrank en een heerlijk nagerecht niet tijdens het diner. Op deze manier kom jij dichter bij de lokale bevolking en ondersteunen we direct de lokale kokkinnen.

    NB: Het minimum aantal deelnemers voor dit keuzeprogramma is vijf. De taxi naar de familie dien je ter plekke nog te betalen.

  • foto dag 6

    Dag 6

    via Little Petra. naar Wadi Rum/ Zarb diner Vroeg in de ochtend staan we op om Little Petra te bezoeken. Vervolgens rijden we met onze eigen bus naar Wadi Rum, het mooiste deel van de Jordaanse woestijn. Je kunt zelf beslissen hoe je de woestijn wilt verkennen. Om een goede indruk te krijgen van de afwisseling en de pracht van de woestijn kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om een spectaculaire jeeptocht te maken. Op deze manier kun je bijna alle mooie plekken van het woestijngebied zien. Wie wil kan het authentieke schip van de woestijn, de kameel, bestijgen voor een indrukwekkende tocht tussen de vreemd gevormde rotspartijen.Indien de jeeptocht vandaag niet mogelijk is, kan deze verplaatst worden naar de ochtend van dag 7.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Vanuit het bedoeïenenkamp beleven we een prachtige zonsondergang tussen de warme rotsen. We slapen in een traditionele bedoeïenentent. Vannacht is het tijd om de prachtige sterrenhemel te bewonderen. Dit is het echte Jordanië!

  • foto paragraaf dag 6

     

    Vanavond is het tijd voor een culinair hoogstandje volgens Jordaanse begrippen. Er staat een speciaal Zarb diner op het programma waarbij een ondergrondse barbacue gebruikt wordt om de combinatie van vlees, groenten en aardappels te maken. Uiteraard kan men kijken hoe het eten wordt bereid op deze manier. Leer hoe de echte locals dit doen. Wie weet doe je wel ideeën op voor thuis in je eigen tuin?

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Amman Vandaag heb je nog een paar uurtjes om Wadi Rum verder te ontdekken. Zo kun je bijvoorbeeld nog een kamelentocht maken of al wandelend de omgeving verkennen. Halverwege de ochtend vertrekken we naar Amman voor onze laatste overnachting. In de avond kun je deelnemen aan een leuke kookcursus. We slapen vannacht in een hotel met zwembad in Amman.

  • foto keuzeprogramma dag 7

    Optioneel

    Kookcursus Amman Ben je nog niet uitgekookt en wil je ook je laatste dag benutten met een leuke kookworkshop? Dat kan!
    De kookworkshop wordt uitgevoerd door Beit Sitti. Opgericht in 2010 door de zusters Maria, Dina en Tania om hun grootmoeders nalatenschap levend te houden. Je leert op een unieke manier hoe je een traditionele vier-gangen Arabische maaltijd kunt voorbereiden met behulp van verse producten en lokale experts. De workshop wordt gegeven in een van de oudste wijken van Amman, Jabal al Weibdeh, in het huis van de grootmoeder van de gezusters. Uiteraard worden de gemaakte gerechten ook opgegeten. 

  • Dag 8

    vlucht terug naar Amsterdam vanuit Amman Vandaag stappen we in het vliegtuig voor de retourvlucht naar Amsterdam. Voor de exacte gegevens over de vlucht verwijzen we naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Mariam

     

    Hotel Mariam Hotel Mariam is een vriendelijk familie gerund hotel. Het personeel verwelkomt elke gast met de traditionele Jordanese gastvrijheid. Er is een restaurant en een bar. Het centrum is slechts 5 minuten lopen.

  • foto Hotel Dana

     

    Hotel Dana Puur Sawadee - overnachting DanaDit hotel ligt dicht bij de top van de Dana canyon en het prachtige natuurreservaat. Het wordt gerund in een coöperatie door de bewoners van Dana en de winst van het hotel vloeit direct terug naar de inwoners van het dorp. Het welkom is hier Jordanees en hartverwarmend. Vanaf het dakterras heb je een adembenemend uitzicht op de omgeving. Deze accommodatie is zeer karakteristiek, maar eenvoudig. Je deelt hier vaak een kamer met medereizigers en de sanitaire voorzieningen zijn gezamenlijk.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto La Maison Hotel

     

    La Maison Hotel La Maison Hotel ligt op een unieke locatie op 5 minuten lopen van het hoogtepunt Petra en ongeveer 10 minuten lopen naar het centrum van Wadi Musa. Hotel La Maison biedt kamers met airconditioning en een lobbybar waar je een drankje kunt drinken.

  • foto Captains Desert Camp

     

    Captains Desert Camp Puur Sawadee - overnachting in bedoeïentent 
    Je verblijft in het Captains Desert Camp in een traditionele Bedoeïenentent. Het Captains Camp is een groot opgezet kamp dat je deelt met andere mensen. Je overnacht in een eigen (vooropgezette) tent.'s Avonds geniet je van een inclusief buffet, waarna je jezelf vergaapt aan de heldere sterrenhemel in de woestijn. Het kamp biedt daarnaast talloze mogelijkheden om de indrukwekkende omgeving te verkennen.

    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Al Fanar Palace

     

    Al Fanar Palace Het Al Fanar Palace ligt in het westen van de hoofdstad Amman. Het hotel beschikt over een zwembad, hot tub, fitnessruimte en sauna. In het restaurant van het hotel kun je genieten van een internationale keuken en de traditionele Jordaanse keuken. Ook hebben ze een ruim overdekt terras. De kamers hebben een eigen badkamer, tv en air-conditioning.


Info over accommodaties

De hotels zijn comfortabel, waarvan sommige hotels over een zwembad beschikken. In verschillende accommodaties kan het voorkomen dat er niet altijd warm water beschikbaar is. Het hotel in Dana is basic, maar de locatie van het hotel maakt het helemaal goed. In de woestijn slaap je één nacht in een bedoeïenent. Je overnacht in een eigen tent en de vooropgezette tenten zijn ingericht met één- of tweepersoons bedden. Je deelt het kamp met andere reizigers en de sanitaire voorzieningen zijn eveneens gedeeld. 

Vervoer

De gehele reis hebben we een eigen bus tot onze beschikking. De wegen in Jordanië zijn goed en over het algemeen maken we geen lange reisdagen.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Participerende cursus traditioneel koken in Petra
  • Traditioneel Zarb dinner in Wadi-Rum
  • Lokale Engelstalige gids
  • Bezoek aan Jerash, de Dode Zee, Mount Nebo, Shawbak kasteel, Little Petra en Petra (excl. entreegelden)
  • Stadstour Amman
  • Welkomspakket Jordanië
  • Bijzondere overnachting in een bedoeïentent in de woestijn van Wadi Rum
  • Entreegelden Wadi Rum
  • Groepsvisum Jordanië (JD40)

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 375 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Entree Dode Zee€ 12,-
Entree Jerash€ 12,-
Entree Petra (1dag)€ 60,-
Verplichte gids kosten Petra per groep€ 60,-
Overige optionele excursies € 75,-
Fooien (in totaal)€ 50,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 1

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Je moet er niet tegen opzien om één nacht zonder noemenswaardige voorzieningen te kamperen in de woestijn.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Jordanië is de Jordaanse Dinar (JOD) de nationale munteenheid. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

Tijdens de reis is het mogelijk om met een bankpas (met het master- en/of cirrus symbool) te pinnen. Desondanks, vernemen we de laatste periode steeds vaker dat pinpassen worden ingeslikt of dat pinpassen met het “Mastercard” of “Maestro” logo niet door alle geldautomaten geaccepteerd worden. Neem daarom enkel geld op als de bank open is.

We raden je aan om minstens de helft aan contant geld in euro’s of dollars mee te nemen. Je kunt deze vrijwel overal probleemloos wisselen. Met de pinpassen die voorzien zijn van het “Visa/electron” logo zijn er minder problemen om geld op te nemen. Dit wilt niet zeggen dat je ook 100% zekerheid hebt dat dit lukt, dus hiervoor geld ook dat je minstens de helft aan contant geld mee neemt. Creditcards kun je gebruiken in de duurdere hotels, restaurants en in souvenir winkels. Voor meer informatie kun je kijken op www.mastercard.com.

We raden aan om de helft van het geld in contante Euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis in Madaba kun je het beste in de buurt van het hotel Dinars pinnen of wisselen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus, omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. We bieden naast de inclusieve diners ook meerdere leuke optionele (diner)activiteiten aan.

Kookworkshops

De avontuurlijke reis door Jordanië krijgt een culinair tintje. Er worden tijdens deze reis kookworkshops aangeboden om kennis te maken met de Jordaanse keuken. Uiteraard kun je na het koken proeven van de zelfgemaakte gerechten! Ook is het leuk om de recepten mee te nemen zodat je het thuisfront het een en ander kunt leren.

Zarb barbecue

Zarb is vaak een combinatie van vlees, groenten, aardappels en rijst op een speciale manier bereid. De ingrediënten worden namelijk klaargemaakt op een ondergrondse barbecue. Van te voren wordt het gat, waar de barbecue in geplaatst wordt, verwarmd door een groot vuur. Het avondmaal wordt afgesloten met een deksel en zal letterlijk begraven worden onder het woestijnzand. Als dit geen speciale manier is van eten bereiden... De Jordaniërs zullen je verrassen!

Jordaanse specialiteiten

Ook al kom je in de Jordaanse keuken veel invloeden uit de Arabische keuken tegen, kent het land ook eigen traditionele gerechten. Het diner wordt gezien als een sociale bezigheid en is de belangrijkste maaltijd van de dag. Het diner bestaat vaak uit verse groente, vlees, salade en specerijen.  Hieronder vind je een aantal typisch Jordaanse specialiteiten.

  • Mansaf: een gerecht met lamsvlees, yoghurt en rijst 
  • Maqluba: een gerecht met lamsvlees en aubergine 
  • Mushakan: een schotelgerecht met kip, uien, pijnboompitten en specerijen 
  • Semosa: gevuld deegwaar met bijv uien, linzen, rundvlees of kip geserveerd met kwark - 
  • Baklava: bladerdeeg gevuld met noten en honing.

Taal & Cultur

maaltijden

Waar je ook op reis bent, mensen stellen het erg op prijs als je iets in hun eigen taal kunt zeggen. Zelfs al ken je maar een paar basiszinnetjes en is je uitspraak niet helemaal perfect, het ijs is gebroken.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Jordanië Pop-Up reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na aankomst in Jordanië nog zes maanden geldig is. Maak kopieën van de belangrijkste pagina’s en bewaar deze tijdens de reis gescheiden van je paspoort.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Let op! Wij organiseren een gratis groepsvisum voor je. Je dient dan met de groep aan te komen op de luchthaven in Jordanië. Daar staat een lokale vertegenwoordiger jullie op te wachten en zal jullie helpen met het groepsvisum. Indien je met de groep aankomt, maar een andere terugvlucht hebt, kun je alsnog gebruik maken van het gratis groepsvisum. Indien je op de heenvlucht NIET met de groep mee vliegt dien je zelf bij aankomst op de luchthaven een visum van JOD 40 te kopen.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Jordanië heeft het hele jaar een droog en warm klimaat. In de maanden december en januari is het koeler, in Madaba en Petra ligt de temperatuur overdag rond de 15°C en zijn de avonden koel. In de woestijn kunnen de nachten zeer koud zijn! In het voor- en najaar liggen de temperaturen tussen de 25 en 35°C. In de maanden december en januari is het mogelijk dat er sneeuw valt in de passen. Het programma kan dan enigszins aangepast worden in verband met slecht-of niet begaanbare wegen.

Vervoer

vervoer

De gehele reis hebben we een eigen bus tot onze beschikking. De wegen in Jordanië zijn goed en over het algemeen maken we geen lange reisdagen.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

In Jordanië gelden kledingvoorschriften die gerespecteerd dienen te worden. Voor vrouwen betekent dit dat de schouders bedekt moeten zijn en de kleding niet te strak moet zitten. Voor zowel mannen als vrouwen geldt dat de benen bedekt moeten zijn. Ook op de stranden dien je bedekt gekleed te zijn. Op privéstranden (waar je voor dient te betalen) is het niet nodig.

Wat je écht nodig hebt:

  • goed ingelopen wandelschoenen
  • kleine tas/rugzak voor je benodigde spullen in Wadi Rum.
  • een zaklamp voor in de woestijn
  • een slaapzak voor de wintermaanden en een lakenzak voor de overige maanden (er zijn namelijk dekens aanwezig bij Wadi Rum)
  • handdoek voor in de woestijn en aan zee (in de hotels worden deze wel verstrekt)
  • zonnebrandcrème
  • muggenspray
  • iets om je hoofd mee te beschermen tegen de zon tijdens de woestijntocht (ter plekke zijn mooie bedoeïenendoeken te koop)
  • Lakenzak voor in de woestijn (Wadi Rum)

Let op: wanneer je een verrekijker wilt meenemen, lees je dan goed in over welke verrekijkers zijn toegestaan in Jordanië. Voornamelijk luxe verrekijkers kunnen worden geweigerd. Het meenemen van een normale verrekijker is wel toegestaan, maar een check hiernaar kan als nog veel tijd innemen op de luchthaven van Amman. 

Wat heb je niet nodig:

  • een slaapzak. Er zijn namelijk dekens aanwezig bij Wadi Rum. In de wintermaanden zijn dit dikkere dekens dan in de zomermaanden, vanwege de temperatuurverschillen.


Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Opladen kan niet tijdens overnachting in de woestijn. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen of een powerbank.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
8.9 42 beoordelingen
  • 7 25-11-2018

    Rob

    Het was een mooie reis, maar wel erg veel indrukken in relatief korte tijd. Daardoor was het soms wat overweldigend en veel. Het programma klopte echter niet helemaal met de beschrijving. We hadden zeer kort de tijd in Wadirum op de tweede dag terwijl er stond dat je de ochtend nog in de woestijn kon doorbrengen en bijvoorbeeld een kamelentocht kon doen. Direct na het ontbijt gingen we echter weg. Jammer! Ook was er lichtvervuiling, waardoor de heldere sterrenhemel die ons was beloofd in de reisgids niet uit kwam. Ook erg jammer! Hier hadden we ons erg op verheugd.

  • 8 25-11-2018

    Fernanda

    Goed georganiseerd, geweldige reisleider. Alleen de kookworkshop in Petra was niet helemaal naar verwachting, maar verder was alles fantastisch!

  • 8 25-11-2018

    Maureen

    mooie reis , veel gezien in korte tijd.

  • 9 25-11-2018

    Hanny

    Fantastische reis. Het programma zat goed gevuld in elkaar. We hadden een geweldige reisleider/gids, die ons veel interessants over geschiedenis en cultuur vertelde en liet zien. Dat was echt een meerwaarde. Bovendien sprak hij heel goed Nederlands, was integer en prettig in de omgang.

  • 9 25-11-2018

    Suzanne

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 7 25-11-2018

    Tamara

    Mooie reis, waar in korte tijd veel te zien is. In wadi Rum zou meer tijd beter zij. Daarnaast stelde de locatie van de slaapplek in Wadi Rum teleur

  • 9 25-11-2018

    Henri

    Gevarieerd programma (cultuur, natuur), geweldige reisleider en chauffeur.

  • 10 25-11-2018

    Ted

    Mijn verwachtingen zijn ruim overtroffen. Vooral ook door de zeer betrokken reisleider. Jordanië is een buitengewoon gastvrij land, met prachtige historische schatten.

  • 10 25-11-2018

    Godie

    De reis naar Jordanië is mij heel goed bevallen. Heel afwisselend. Cultuur, natuur, religie, culinair, geschiedenis en zeer goed georganiseerd.

  • 9 25-11-2018

    Ria

    De achtdaagse Jordaniëreis is een topper! Weliswaar, intens en zonder veel ruimte tussendoor! Maar het programma zit evenwichtig in elkaar! De lokale, maar supervlot Nederlands sprekende gids Ferdi is een extra toegevoegde waarde

  • 8 25-11-2018

    Annemieke

    intensieve reis door een interessant land

  • 8 25-11-2018

    Gijsbert

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 10 25-11-2018

    Joke

    Zeer gevarieerd, op alle vlak (logement, bezienswaardigheden). Uitstekende gids.

  • 9 25-03-2018

    Koos

    Fantastisch land, indrukwekkende natuur, interessante cultuur, en vooral zeer vriendelijke mensen ontmoet. Onze gids Ferdy was een absoluut toegevoegde waarde met zijn Jordaanse roots, ongelooflijke kennis van het verleden en heden, zijn uitstekende Nederlands en zijn aimabele persoonlijkheid. Superreis, maar met verbeterpuntjes betreffende de laatste dag en de overnachting in de woestijn.

  • 10 25-03-2018

    Sanne

    Prachtige reis met veel activiteiten & excursies. Goed georganiseerd en een ontzettend goede en leuke gids die heel veel weet te vertellen over land, cultuur en hoogtepunten met een persoonlijk randje. Mijn complimenten!

  • 9 25-03-2018

    Janine

    Prachtig land, goed georganiseerde reis!

  • 8 25-03-2018

    Rob

    Dank zij ferdi, onze jordaanse reisleider, was deze reis naar jordanie meer dan geweldig. Hij vertelde , in perffect nederlands, over de plaatsen die wij bezochten. Hij wist enorm veel, ook veel wetenswaardigheden van en over jordanie

  • 8 25-03-2018

    Franziska

    Leuke reis. Hele goede reisleider. In een korte tijd veel gezien en gedaan

  • 9 25-03-2018

    Laura

    Geweldige, afwisselende reis. Van begin tot eind alleen maar hoogtepunten. Veel activiteiten waardoor ik het gevoel had ik dat ik veel langer dan een week weg was! De tijd is goed benut en de reis goed georganiseerd. De bevolking is vriendelijk en het land heeft een rijke geschiedenis. Reisbegeleider Ferdy was top! Hij weet veel van het land en wist de geschiedenis en cultuur met de nodige humor en persoonlijke verhalen goed over te brengen. Fantastische reis.

  • 9 25-03-2018

    Monique

    Afwisselende reis met alleen maar hoogte punten. Is een erg veilig land met heel aardige mensen en een rijke geschiedenis. Onze gids Ferdy was fantastisch! Hij weet veel van het land en heb door zijn manier van vertellen nu eindelijk wat geschiedenis onthouden. Verder heeft hij de hele reis zeer goed voor ons gezorgd en alles goed geregeld. Heerlijke vakantie.

  • 8 25-03-2018

    Mariella

    Fantastische gids, grootte van de groep prima, goede accomodaties en gevarieerd programma

  • 9 25-03-2018

    Marianne

    Onze gids Ferdy heeft ons, mede door zijn prachtige verhalen, een heel bijzonder Jordanië laten zien en beleven. Zijn kennis over de geschiedenis en de cultuur van zijn land, verteld met de nodige humor, maakte deze reis er een om nog lang aan terug te denken.

  • 8 25-03-2018

    Corrie

    Mijn eerste groepsreis, dus geen ervaring. Alles perfect geregeld, voelde me meteen heel vertrouwd en veilig in de groep. Programma was behoorlijk vol, maar goed dat was mijn eigen keuze. Reisleider > uitmuntend.

  • 9 04-02-2018

    Gwen

    Geweldig concept! Cultuur, culinaire hoogstandjes en je welkom voelen!

  • 10 04-02-2018

    Marianne

    Elke dag was weer anders en goed gevuld met diverse bezienswaardigheden/bezigheden. Het was een hele leuke groep, dat is altijd maar afwachten. En de gids was echt de beste die we ooit gehad hebben. Wat een aardige man, wat een kennis en wat was hij objectief. We hebben veel gehoord over de geschiedenis, maar ook over de Jordaanse cultuur.

  • 10 04-02-2018

    Joukje

    Behalve de prachtige bezienswaardigheden, had Ahmad als reisbegeleider heel veel toegevoegde waarde. Hij vertelde zoveel achtergrond verhalen, dat je je reisgids wel in de koffer kon laten; zowel over de oudheden, de linken met Christendom en Islam, als over familieleven en politiek. Prettig was zeker ook de harmonieuze groep en de ruimte in de bus zodat je ook lekker op jezelf kon zitten. De kookworkshops en het eten bij de Jordaanse familie brachten de cultuur dichter bij. We hebben thuis al onze eerste Jordaanse maaltijd gekookt. Kortom: een 8 daagse intensieve onderdompeling in Jordanië die 100% de moeite waard was.

  • 9 04-02-2018

    Lucia

    Genoeg afwisseling, genoeg comfort, een heel goede gids, goed eten, goede bedden .

  • 10 04-02-2018

    Henk

    een zeer goed georganiseerde reis. met vele hoogte punten. en natuurlijk een werkelijk zeer goede reisleider.

  • 10 04-02-2018

    Annick

    Goede afwisseling tussen cultuur en natuur.Uitermate toegewijde en bekwame gids !!!!

  • 10 27-09-2017

    Jolijte

    Een geweldige reis. Zeer gevarieerd. Oudheidkunde, de stad, de natuur, het culinaire gedeelte, de immense woestijn en 4-uur durende jeeptocht. Een programma in balans! Achmed is een topgids met inlevingsvermogen en oog voor behoeftes van de reizigers. En hij beheerst de Nederlandse taal en de humor. Geen vraag is hem te veel. Hij heeft ook veel kennis van het land en zijn geschiedenis. Weet actie en rustmomenten af te wisselen en is oplossingsgericht. Tijdens de busreis perfecte verzorging qua eten en drinken. Bedankt Achmed en Sawadee, jullie zijn een perfect koppel!

  • 8 27-09-2017

    Sylvia

    Super leuke reis, gezellige groep, goede reisleider, mooi weer en lekker eten!

  • 8 27-09-2017

    Makda

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 9 27-09-2017

    Nicolette

    Ik wist vooraf niet wat te verwachten van een groepsreis, maar het is me echt bevallen. Geweldige gids, leuke groep en een mooie reis in een bijzonder land.

  • 8 27-09-2017

    Bianca

    Afwisselend, veel mogelijkheden, goed georganiseerd en top reisleider / gids.

  • 8 27-09-2017

    Robert

    zeer goed geregeld

  • 9 27-09-2017

    Lisa

    Vond het echt heel goed. Vooral de lokale gids, die onze vakantie een feestje maakte. Bedankt Achie voor je goede zorgen. Voor wie graag Jordanië wil ervaren in een korte tijd is deze reis een echte aanrader. Van begin tot eind genoten

  • 9 27-09-2017

    Kees

    Een drukke compacte reisleider. Veel zien in een relatief korte tijd.

  • 9 27-09-2017

    Emy

    Fantastische afwisselende reis met vele hoogtepunten. Mede door de zeer goede begeleiding van Ahmed Hoessein werd de groep volledig ondergedompeld in de Jordaanse cultuur. Ook aan de natuur werd veel aandacht besteed(Dana en de woestijn) waardoor de afwisseling enorm was en de reis van acht dagen veel langer leek te zijn.. Het culinaire deel was wat minder. De workshop bij Petra's Kitchen was leuk, maar te gehaast . Het resultaat na anderhalf uur was wel een prachtig en heerlijk diner. De samenstelling van de groep ( 23 -70 jaar) was geen belemmering, maar gaf iets extra's. Voor Amman was te weinig tijd.

  • 10 27-09-2017

    Liesbeth

    Dit was mijn eerste groepsreis en de ervaring oversteeg mijn verwachting. Goed opgebouwde reis, perfecte mix tussen cultuur & natuur, prima sfeer in de groep en de bezielende, zorgzame begeleiding van de gids maakten het geheel tot een onvergetelijke ervaring.

  • 9 27-09-2017

    Monique

    Geweldige reis! Indrukwekkend! Enorm veel gezien en gedaan in 1 week. Achmad (Achie), onze gids was meer dan geweldig, erg zorgzaam, een lieverd!

  • 10 27-09-2017

    Sjouk

    Het is een geweldige reis geweest. We zijn echt van hoogte punt naar hoogte punt gegaan. Wat een pracht en historie heeft dit land. Van Jerash via het zwemmen in de Dode Zee, mount Nebo naar het Dana reservaat. En dan Petra wat onvoorstelbaar mooi en veel groter dan ik dacht. 2de dag om 6.00 uur bij de poort om nog voor een paar uur rond te kunnen dwalen. Ook niet te vergeten de jeeptocht in Wadi Rum. Dit alles met veel passie, kennis en zorg door onze gids Ahmad begeleidt.

  • 9 27-09-2017

    Arjan

    Geweldig land, leuke groep, leuke reisleider. Intensief, maar super ervaring

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.