MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Tunesië
  • 1Afwisselende tocht door niet-toeristisch Tunesië
  • 2Volkomen andere wereld dichtbij
  • 3Fascinerende kamelentocht met woestijnovernachting
  • 4Mooie wandelingen door afwisselende gebieden
  • 5Rondreis per landcruiser, van de gebaande paden af
  • 6Bezoek aan de (dieren) markt van Douz
  • 7Verblijf in een grotwoning, een ksar (graanopslagplaats) en hotels met zwembad
  • 8Nederlandstalige reisbegeleiding
  • Dag 1 Brussel – Djerba
  • Dag 2 Douiret en Zammour
  • Dag 3 wandelen naar Matmata
  • Dag 4 Douz, bedoeïenentent in Sahara
  • Dag 5 Sahara - Douz
  • Dag 6 Douz - Tozeur
  • Dag 7 Tozeur, optioneel bezoek aan bergoases
  • Dag 8 vroege vlucht Tozeur - Tunis
  • Dag 9 Tunis - Brussel
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
TUN

Sahara en middeleeuwse medina's

Op slechts vier uur vliegen bevindt zich, ver van de gebaande paden en het strandtoerisme, het onbekende deel van Tunesië met oude berberculturen en kleurrijke markten. Tijdens deze actieve groepsreis door Tunesië schommel je op de rug van een kameel over glooiende zandduinen in de woestijn. Je overnacht in rotswoningen en bedoeïenententen en je maakt prachtige wandelingen door het ruige landschap.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • 7 x ontbijt, 1 x lunch en 1 x diner.
  • Alle wandelingen inclusief wandelgids.
  • "Toeristenbelasting": 30 dinar contant bij vertrek op de luchthaven.
  • optionele 4x4 tocht bergoasis Tozeur

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    Brussel – Djerba Voor de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst transfer naar ons hotel dat vlakbij de oude soukh (markt) ligt.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Douiret en Zammour We verlaten het hotel in Djerba met onze landcruisers, waarna we over de dam naar het vasteland rijden. Onze eerste stop is het plaatsje Medenine met zijn weekmarkt. Bedoeïenen komen hier van heinde en verre groenten en dieren verkopen, een kleurrijk schouwspel. Daarna bezoeken we Tataouïne. Rondom het kleine centrale plein zie je de witgeschilderde typisch Arabische bogen waaronder de bewoners schaduw zoeken. We rijden het gebied van de ksour (enkelvoud: ksar) in. Een ksar is een versterkte opslagplaats gelegen op de top van een berg, die vroeger werd gebruikt door meerdere berberstammen. We picknicken op een mooie plaats en beginnen daarna onze eerste wandeling in het bijna verlaten berberdorpje Douiret, dat schitterend tegen een heuvel met een ksar is aangebouwd. Over een plateau met weidse vergezichten wandelen we in ongeveer drie uur naar het bergdorpje Chenini, waarop de zon aan het einde van de middag haar laatste stralen laat vallen. Wie niet wil wandelen, kan met de landcruisers meerijden en zich in beide dorpjes vermaken. In Chenini pikken de landcruisers ons weer op, waarna we naar Zammour rijden. De ksar in Zammour wordt tegenwoordig als hotel gebruikt en wij brengen de nacht hier door.

  • foto dag 3

    Dag 3

    wandelen naar Matmata Door een ruig berglandschap rijden we naar Ksar Hallouf, een imposante verlaten ksar op een heuvel. Van daar lopen we ongeveer tweeënhalf uur over de kammen van bergruggen met uitzicht op olijfgaarden. Over smalle weggetjes rijden we langs kleine groene oases van palm- en olijfbomen naar het dorpje Matmata. De bevolking woont hier deels in huizen onder de grond. Deze put- of grotwoningen zijn ‘s zomers heerlijk koel en in de winter aangenaam warm. We slapen deze nacht in zo’n originele ondergrondse woning die omgebouwd is tot hotelletje. ‘s Middags kun je zelf een wandeling maken door dit vreemde gebied, of op het plaatselijke terras de shisha (waterpijp) proberen.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Douz, bedoeïenentent in Sahara Weer vroeg op voor een heerlijke wandeling. Door een maanlandschap van diepe kloven en ravijnen lopen we naar een z.g. troglodietenwoning. In deze ondergrondse woning kun je een kijkje nemen en even te gast zijn bij de berberfamilie die er woont. De oude vrouwen dragen prachtige gouden en zilveren sieraden. Hun handen en gezicht zijn zwaar getatoeëerd. In de loop van de ochtend rijden we naar het plaatsje Douz, ook wel de poort naar de Sahara genoemd. In de woestijn staan de kamelen al op ons te wachten. Wanneer de hitte afneemt bestijgen we de kamelen en zul je al deinend ervaren hoe de karavanen eeuwenlang door de woestijn trokken. De door het 'dansen’ van de wind sierlijk gevormde zandduinen zorgen voor een mooi panorama. Na ongeveer drie uur slaan we ons kampement op zoals dit al eeuwen door nomaden wordt gedaan. Bij het kampvuur vermaken de kamelendrijvers zichzelf met zang en dans. Wie wil kan beschutting zoeken in de wollen nomadentent, maar je kunt ook overnachten tussen de duinen onder de sterrenhemel.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Sahara - Douz Na een ontbijt met vers brood dat in het zand wordt gebakken genieten we ‘s ochtends nog van de leegte van de woestijn terwijl we voortdeinen op een kameel. ‘s Middags houden we siësta, waarna we weer opstijgen. De kamelen brengen ons naar een comfortabel hotel, waar je in het zwembad alle vermoeienissen van je af kunt spoelen.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Douz - Tozeur Een volgend hoogtepunt is de originele weekmarkt van Douz. Dit witte stadje wordt gedomineerd door mannen gekleed in traditionele witte djellaba’s. Het plaatsje is gebouwd rondom de soukh, waar al eeuwenlang niets is veranderd. Het lijkt hier alsof er geen vrouwen bestaan, want je ziet ze bijna nergens. Op de dierenmarkt kun je het traditionele loven en bieden gadeslaan en kamelen, geiten, ezels en schapen van eigenaar zien wisselen. De nomaden en berbers moeten soms wel drie dagen reizen om de markt te bereiken. Aan het einde van de ochtend rijden we over de zoutvlakte Chott El Jerid naar Tozeur. Onderweg kun je je verbazen over de fata morgana’s en de droogte van de gebroken grond. We slapen opnieuw in een hotel met zwembad, gelegen in een oase nabij het centrum van Tozeur. In de oude medina, waar auto’s niet zijn toegestaan, zie je vrouwen in zwarte maliy’as voortschuifelen door de smalle steegjes. De oase van Tozeur herbergt meer dan 400.000 palmbomen die water onttrekken aan de ruim 200 natuurlijke bronnen. Aan de palmbomen groeien de beroemde dadels. Ze geven schaduw aan alles wat eronder groeit; vijgen, passievruchten, abrikozen, sinaasappels en perziken. In één van de restaurantjes kun je heerlijk couscous of het typisch Tunesische brick à l’oeuf eten. We slapen opnieuw in een hotel met zwembad.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Tozeur, optioneel bezoek aan bergoases Vandaag heb je de hele dag vrij om het gezellige stadje te verkennen. Tozeur is bekend om het fraaie metselwerk en het loont de moeite je te laten verdwalen in het oude gedeelte van de stad tussen de vele muren en gebouwen die versierd zijn met het gele baksteen. Je kan vandaag ook een optionele excursie van een halve dag maken naar de bergoases ten westen van Tozeur. Deze bevinden zich in een landschap van bergen, rivierbeddingen en spectaculaire kloven. We bezoeken Midès dat bovenop de rand van een indrukwekkende roze canyon balanceert. In Tamerza heb je een prachtig uitzicht over een wadi (drooggevallen rivier) bezaaid met dadelpalmen. Tussen deze twee bergoases kunnen we nog een mooie, maar pittige wandeling maken. De kosten van deze tocht (ongeveer € 35,- p.p.) zijn niet inbegrepen. Je kunt ter plekke bepalen of je meegaat of niet.

  • foto dag 8

    Dag 8

    vroege vlucht Tozeur - Tunis We staan heel vroeg op voor een korte vlucht naar Tunis, de hoofdstad van Tunesië. Je hebt verder de hele dag vrij om deze grote en moderne maar ook zeer gezellige stad te verkennen. Zoals vele voormalig Franse koloniale steden is Tunis verdeeld in een oude stad, de medina waar je de grote markt (souq) vindt, en de ‘ville nouvelle, het moderne gedeelte. Wie nog wat cultuur wil snuiven kan naar het Bardo Museum, dat vol staat met stukken uit de klassieke en recentere geschiedenis van Tunesië. Een leuke treinrit verder vind je Carthago, de beroemde oude Fenicische handelsstad en vlak daarbij het blauw-wit gekleurde stadje Sidi Bou Said. ’s Avonds genieten we van een laatste Tunesische maaltijd en dan is deze week alweer voorbij.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Carthago tentoonstelling Rijksmuseum

    Tot en met 10 mei 2015 is in het Rijksmuseum de tentoonstelling "Carthago" te zien. Maak kennis met de archeologische rijkdom en roemruchte geschiedenis van een van de spraakmakendste havensteden uit de oudheid.Meer informatie vind je op de website van het Rijksmuseum.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Tunis - Brussel Voor de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Ksar Djerba

     

    Ksar Djerba

  • foto Ksar Zammour

     

    Ksar Zammour

  • foto Hotel Marhala

     

    Hotel Marhala

  • foto Kamperen in een bedouinentent

     

    Kamperen in een bedouinentent

  • foto Golden Yasmin

     

    Golden Yasmin

  • foto Hotel El Arich

     

    Hotel El Arich

  • foto Maison Dorée

     

    Maison Dorée


Info over accommodaties

We slapen vijf nachten in hotels (waarvan twee nachten met zwembad), één nacht in een 'putwoning', één in een voormalige ksar en één nacht in een bedoeïenentent. In de putwoning en in de ksar kunnen we meestal niet voor iedereen een aparte kamer krijgen en slapen we met meerdere personen op een kamer. Het sanitair moet je hier ook delen met anderen. We wijzen je er wel op dat je ondanks het betalen van een eenpersoonskamertoeslag niet de beschikking hebt over een eigen tent in de woestijn, en dat je in de ksar in Zammour en de putwoning in Matmata meestal met meerdere mensen op een kamer slaapt.

Vervoer

Van Djerba tot Tozeur staan landcruisers tot onze beschikking. De transfers van en naar de luchthaven vinden plaats per taxi.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • 7 x ontbijt, 1 x lunch en 1 x diner.
  • Alle wandelingen inclusief wandelgids.

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 175 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

"Toeristenbelasting": 30 dinar contant bij vertrek op de luchthaven.€ 13,-
optionele 4x4 tocht bergoasis Tozeur€ 35,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 2

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. De looptochten zijn niet erg zwaar, maar enige conditie is wel gewenst. Flexibiliteit is tevens een must. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

In Tunesië betaal je met de Tunesische dinar (TND). Het is officieel niet toegestaan om dinars in- of uit te voeren, maar dinars zijn sowieso niet of moeilijk in Nederland te wisselen. Eén euro is ongeveer 2,1 TND waard (indicatie).

Contant geld/Creditcard/pinnen

Zie voor een indicatie van de hoeveelheid mee te nemen geld de uitgebreide reisroute. We raden je aan om je pinpas mee te nemen en zo’n € 150,- per persoon contant. Je kunt na aankomst een bedrag aan dinars ter waarde van € 150 pinnen op de luchthaven van Tunis of Djerba. Verder kun je op Djerba, in Douz en Tozeur pinnen met een pinpas met Maestro- of Cirrussymbool. De bank waar je hiervoor het beste terecht kunt is de Société Tunesienne des Banques (STB). In de tussenliggende plaatsen bestaan er nauwelijks mogelijkheden om geld te wisselen, behalve tegen een ongunstige koers bij grotere hotels. Houd er echter rekening mee dat pinautomaten soms buiten werking kunnen zijn en neem daarom naast je bankpas altijd voldoende contant geld mee. Creditcards worden alleen in dure hotels geaccepteerd.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de reis zijn alle ontbijten en de maaltijden tijdens de kamelentocht (diner, ontbijt en lunch) bij de reissom inbegrepen. Andere maaltijden zijn niet inbegrepen omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Lokale restaurants hebben niet altijd een uitgebreid menu, maar het eten (couscous, briq, tajine) is goedkoop en vaak lekker. Vlees wordt over het algemeen apart geserveerd. Ook vegetariërs komen in Tunesië aan hun trekken; bric à l'oeuf (ei in bladerdeeg), spaghetti en salades zijn meestal erg smakelijk. Flessen drinkwater zijn overal te koop. Wijn en bier wordt meestal in de grote hotels verkocht, in lokale restaurants zul je genoegen moeten nemen met frisdrank en (mint) thee of koffie.

Taal & Cultur

maaltijden

Waar je ook op reis bent, mensen stellen het erg op prijs als je iets in hun eigen taal kunt zeggen. Zelfs al ken je maar een paar basis zinnetjes en is je uitspraak niet helemaal perfect, het ijs is gebroken. Als je het leuk vind om voor vertrek iets meer te leren van de Arabische taal en je woont in de omgeving van Amsterdam raden wij je aan om contact op te nemen met Rena Lingua Taaltrainingen: telefoonnummer 020-6166243, E-mail:renaling@xs4all.nl. De cursussen starten in januari en september. Tijdens de cursus wordt vooral aandacht besteed aan uitspraak en conversatie.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Tunesië reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort dient geldig te zijn tot 3 maanden na het verblijf in Tunesië. Een Nederlandse identiteitskaart is niet voldoende om Tunesië binnen te komen.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Beste reistijd: In ons voor- en najaar is Tunesië zeer prettig om te bezoeken. Het klimaat is dan warm en droog. De Tunesische zomers zijn erg heet, met temperaturen tot 50°C in het zuiden. In deze periode organiseren wij daarom geen reizen. In onze winter schijnt in Tunesië veelal de zon, maar waait er soms een schrale wind en kan het behoorlijk afkoelen 's avonds en 's nachts. Een warme trui en een windjack zijn in deze periode noodzakelijk.

Vervoer

vervoer

Van Djerba tot Tozeur staan landcruisers tot onze beschikking. De transfers van en naar de luchthaven vinden plaats per taxi.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Wij raden je aan om bij de keuze van je kleding rekening te houden met de gebruiken en tradities van een land. In veel landen wordt het als aanstootgevend ervaren dat westerse toeristen (te) korte broeken of rokken en shirts zonder mouwen dragen. In deze landen is het dus beter om een lange broek of rok en een T-shirt of blouse met (korte of lange) mouwen te dragen. Het getuigt van respect voor de cultuur als we ons gedrag aanpassen door middel van gepaste kleding. Het contact met de lokale bevolking verloopt een stuk prettiger als je je aan de lokale normen en waarden weet aan te passen.

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Een (groot) deel van je bagage wordt tijdens de kamelentocht achter gelaten bij het hotel in Douz. Het is dus handig hiermee vooraf al rekening mee te houden door een extra tas of flightbag mee te nemen, zodat je bagage makkelijk gescheiden en opgeborgen kan worden in het hotel.

Wat je écht nodig hebt:

  • goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen zijn erg belangrijk
  • zonnebrand, zonnebril, pet, hoed of shawl tegen de zon
  • voor de kamelentocht heb je een slaapzak nodig
  • ook heel fijn voor tijdens de kamelentocht is lange, loszittende, wijde kleding zodat je en comfortabel rijdt of loopt en ook tegen de felle zon beschermd bent
  • een omslagdoek voor bij het zwembad of op de kameel
  • handdoek
  • kleine rugzak 
  • middel tegen muggen 
  • zaklamp of hoofdlamp voor tijdens de grotovernachting en in de woestijn

Reizen in de winter

Tijdens de reizen in de winter (november tot en met februari) is het overdag redelijk warm (15 tot 25 °C), maar ‘s avonds kan het vriezen en daarom dien je in deze periode extra warme kleding mee te nemen. Het is noodzakelijk in deze periode, naast de eerder genoemde zaken ook de volgende spullen mee te nemen: - een extra fleece trui - een slaapzak die bestand is tot temperaturen rond het vriespunt. We willen je erop wijzen dat sommige hotels en restaurants niet verwarmd zijn. Indien in de winter de zwembaden bij de hotels te koud zijn, kun je ook een bad nemen in de hammam (het traditionele badhuis). Je dient hier wel je zwemkleding aan te houden.

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Hiervoor heb je geen wereldstekker nodig. Opladen kan niet tijdens de overnachting in de woestijn. Denk daarom ook aan een reserveset batterijen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 8.3
Vervoer 8.5
Overnachtingen 7.5
Reisroute 8.6
8.5 51 beoordelingen
  • 9 27-12-2014

    Marco

    Prachtige rondreis door Tunesië, waar je door de fantastische wandelingen het land echt ziet. Zeer de moeite waard, zeker ook door de toegevoegde waarde van de zeer ervaren en fijne reisleidster Liesbeth. Aanrader dus, zeker als je in de winter voldoende warme kleren meeneemt...

  • 8 27-12-2014

    Ruben

    Na een week heb je het gevoel een maand op reis geweest te zijn, zoveel indrukken en ervaringen ben je rijker! Tunesiers als volk is een zeer aangename verrassing. Erg beleefd en gastvrij. Het land is veelzijdig en ontzettend mooi. Sawadee weet met deze korte groepsreis dit toch allemaal samen te brengen in een goed georganiseerd geheel.

  • 7 27-12-2014

    Jaap

  • 8 27-12-2014

    Jaap

    Ik heb een fantastische ervaring gehad in Tunesie, een supermooie omgeving met een avontuurlijk karakter! een rondreis om nooit te vergeten.

  • 7 27-12-2014

    Jet

  • 7 27-12-2014

    Hetty

  • 8 27-12-2014

    Karen

    Zuid-Tunesië was voor mij de eerste kennismaking met de Arabische wereld. De liefde van onze reisbegeleidster Liesbeth voor het land en zijn volk, maakt dat je deze groepsreis niet oppervlakkig beleeft maar dat je ook meer leert begrijpen en respect opbrengen voor de cultuur. 9 dagen is kort maar je krijgt zoveel indrukken dat dit absoluut niet opvalt. Kortom: heel fijne rondreis, prachtig land met adembenemende vergezichten, ontzettend vriendelijke bevolking... Dit is voor mij de pure vorm van explorerend reizen.

  • 7 27-12-2014

    Jeanet

    Hele leuke groepsreis, weinig toeristen wat het alleen maar leuker maakt. Jammer dat het heeeel koud was, maar voor de rest een super leuke reis, mooie wandelingen en ook bijzondere slaapplekken.

  • 7 27-12-2014

    Annie

  • 9 26-04-2014

    Hennie

    Een TOP-reis was het! Als je van actieve, vakanties houdt, goede verhouding natuur en steden, bijzondere slaapplekken, relaxte sfeer, goede lokale begeleiding en wandelen en woestijnen, dat is dit de reis die je moet boeken. Het weer in april/mei was ruim 30 graden, heerlijk!

  • 9 26-04-2014

    Leonie

    Een niet zo voor de hand liggende bestemming als deze is meer dan de moeite waard. Het land is prachtig, de bevolking vriendelijk. Het is formidabel in de woestijn in je slaapzak in het zand te liggen en de sterrenhemel, de melkweg boven je te zien. De geweldige maaltijden die de kamelendrijvers voor je bereiden met zo weinig middelen. Het was in een woord fantastisch!!!

  • 8 26-04-2014

    Silvester

    Mooie, (te) korte en intensieve onderdompeling in de Tunesische gastvrijheid en schoonheid. Met lokale gidsen en een enthousiaste reisleidster die je laten kennismaken met de "couleur locale".

  • 8 19-10-2013

    Paul

    Afwisselende groepsreis met elk wat wils in een warm land met vriendelijke mensen.

  • 9 19-10-2013

    Nora

    Uitdagend rondreisje dat goed te doen is als je in een korte tijd Zuid-Tunesië wil ervaren, weg van de toeristische stranden. Wandelen door steenwoestijn en slapen in zandwoestijn wisselt af met korte bezichtingen van authentieke plaatsjes. Dag afsluiten in Tunis kan je je toch nog even een echte toerist voelen.

  • 9 27-04-2013

    Peter

    Echt avontuurlijk. De kleine groep maakt dat je je geen massatoerist voelt. Bestemmingen net op andere plekken dan waar de touringcars naartoe gaan. Zeer deskundige begeleiding.

  • 8 27-04-2013

    Jos

    8

  • 8 27-04-2013

    Martijn

    Geweldige belevenis ondanks dat ik door mijn reuma de wandelingen niet kon doen toch zo geweldig genoten. Een echte aanrader. Mooie plekjes gezien en prachtig zeer afwisselend landschap enveen vriendelijk volk.

  • 8 16-02-2013

    Jori

    Leuke afwisselende reis met veel activiteiten! En lekker eten!

  • 8 16-02-2013

    Paul

    Mooi land, mooie wandelingen, interessante woestijnexcursie, prettige, eerlijke en niet opdringerige bevolking, waarmee je makkelijk kunt praten als je het Frans voldoende beheerst.

  • 8 16-02-2013

    Arjen

    Fijn om in de winter in Tunesië te zijn. De wijde landschappen met verrassende steden en oases vond ik geweldig.

  • 10 22-12-2012

    Ivy

    Een schitterende reis met zéér ervaren reisbegeleiding (Liesbeth). Alles prima geregeld door Sawadee. Wandelingen in weidse landschappen. Tunesë is slechts 3 uur vliegen en toch ben je in een totaal andere wereld. Een aanrader!

  • 8 22-12-2012

    Marisol

    Interessante en leerzame rondreis, mooie wandelingen in indrukwekkende natuur, zeer vriendelijke bevolking.

  • 9 22-12-2012

    Anoniem

    Een prachtige reis waarbij je op plekken komt waarbij je tijdens een individuele reis niet zou geraken. Je komt zelden toeristen tegen en hebt veel contact met de (ontzettend aardige) lokale bevolking. De reisbegeleidster is zorgzaam, aardig en zorgt ervoor dat iedereen in de groep een plekje krijgt.

  • 10 22-12-2012

    Anoniem

    Een schitterende reis met zéér ervaren reisbegeleiding. Alles prima geregeld door Sawadee. Wandelingen in weidse landschappen. Tunesië is slechts 3 uur vliegen en toch ben je in een totaal andere wereld. Een aanrader!

  • 8 22-12-2012

    Anoniem

    Interessante en leerzame reis, mooie wandelingen in indrukwekkende natuur, zeer vriendelijke bevolking.

  • 9 22-12-2012

    Anoniem

    Fantastisch veelzijdig, zeer gevarieerd. Inkijkje in lokale gebruiken en woonvormen.

  • 9 22-12-2012

    Anoniem

    Een super mooie, relaxte reis met een goede mix van natuur en cultuur. Effectief maar een week in Tunesië« maar door de vele indrukken heb je soms het gevoel dat je er 2 weken geweest bent. De reisbegeleidster Liesbeth is fantastisch en zelfs na 30x in Tunesië geweest te zijn nog even enthousiast. Een aanrader voor een korte break.

  • 9 22-12-2012

    Lies

    Fantastisch veelzijdig, zeer gevarieerd,, inkijkje in lokale gebruiken en woonvormen.

  • 9 22-12-2012

    Linde

    Een prachtige rondreis waarbij je op plekken komt waarbij je tijdens een individuele reis niet zou geraken. Je komt zelden toeristen tegen en hebt veel contact met de (ontzettend aardige) lokale bevolking. De reisbegeleidster is zorgzaam, aardig en zorgt ervoor dat iedereen in de groep een plekje krijgt.

  • 9 22-12-2012

    Gelske

    Fantastisch goed groepsreisje. NB ben heel goed geadviseerd door Sawadee vooraf. Persoonlijke benadering, woorden als authentiek, enthousiaste begeleidster.

  • 9 22-12-2012

    Michiel

    Een super mooie, relaxte reis met een goede mix van natuur en cultuur. Effectief maar een week in Tunesië, maar door de vele indrukken heb je soms het gevoel dat je er 2 weken geweest bent. De reisbegeleidster (Liesbeth) is fantastisch en zelfs na 30x in Tunesië geweest te zijn nog even enthousiast. Een aanrader voor een korte break.

  • 9 17-11-2012

    Bernard

    Een prachtige reis met veel afwisseling, zowel in omgeving als overnachtingen. De (berg)wandelingen waren prima gekozen.

  • 9 17-11-2012

    Adrie

    Werkelijk schitterende reis waar veel gewandeld wordt en een prachtige overnachting in de woestijn. Gastvrij land en een 'must' voor iedere wereldreiziger. Een plek die je gezien MOET hebben.

  • 10 17-11-2012

    Anja

    Een verrassende reis met prachtige wandelingen, mooie ontmoetingen, unieke overnachtingsplekken, een heerlijke tocht met kamelen in de woestijn, mooie markten, een hele prettige sfeer waar we ook kwamen etc. etc. We hadden een geweldige reisleidster, die ons op een hele bijzondere manier in contact heeft gebracht met Tunesi?rs.

  • 8 24-12-2011

    Henny

    Dit is een prachtig land met vriendelijke mensen. Bestemming is relatief dichtbij en uitstekend geschikt voor een korte vakantie. (Henny: De reis is na korte afwezigheid weer opgenomen in ons programma.)

  • 9 24-12-2011

    Janine

    Het zuiden van Tunesie is prachtig.Heel vriendelijke bevolking. Van de revolutie eerder dit jaar is niets meer te merken. Het leven gaat gewoon zijn gangetje met mensen die op hun gemakje hun thee of koffie in het koffiehuis drinken. Het is een heel afwisselende reis met goede mix van cultuur en natuur en vaak een wandeling van een paar uur. Het is een goede keus als je er een korte vakantie wilt, die niet te duur is en als je houdt van de combinatie natuur, cultuur en wandelen.

  • 8 07-05-2011

    Annelies

    Een boeiende reis voor ons hele gezin met vele hoootepunten, zoals de kamelentocht en de nacht in de woestijn, maar ook de wandeltochten door onherbergzame gebieden en de boezoeken aan de berberbevoling die daar leven in een eeuwenoude traditie (tegenwoordig wel met mobiel)., , Deze mensen waren ontzettend blij met ons als toeristen. Sinds de revolutie is er nauwelijks meer toerisme, terwijl zij met hun mooie kleden, keramiek en ander ambachtelijk handwerk het daar toch van moeten hebben., , Sawadee heeft er goed aan gedaan deze reis alsnog door te laten gaan. Voor ons was van onrusten niets te merken.

  • 9 07-05-2011

    Roy

    Wat is dit een verrassende leuke korte reis. En dat zo dichtbij. Zien, beleven, ervaren, actief en afwisseling zijn voor mij woorden die passen bij deze reis. De bijzondere overnachtingsplekken maakt alles compleet.

  • 9 25-12-2010

    Lilian

    Deze reis biedt trektochten, waarbij ik heb genoten van de prachtige ruige natuur van Tunesie. De plaatsen waar we waren waren niet doorspekt van toeristen, waardoor de bevolking vriendelijk en niet te opdringerig was. Tijdens de woestijntocht was het mogelijk naast de kamelen te lopen, het tempo was prima.

  • 9 25-12-2010

    Freddy

    Heel leuke "korte vakantie" in de winter. Ik vind het systeem van "landarrangementen" heel positief. Ik kon zo vluchten vanuit Brussel boeken wat mij minstens 300 euro en veel tijd bespaarde. Zonder die mogelijkheid had ik waarschijnlijk niet geboekt.

  • 8 25-12-2010

    Anneke

    Erg leuke dingen gezien, wel een erg vol programma. Met wat meer `lucht' in het programma zou er ook een 10-daagse reis van kunnen worden gemaakt, waarin mensen iets meer zelf hun weg kunnen gaan. Maar over het geheel gezien dus een erg leuke reis langs, ik heb het idee dat ik nu wel de leukste plekken in het Tunesische binnenland heb gezien.

  • 8 16-10-2010

    Anitra

    een prachtige, afwisselende reis! Mooie wandelingen, de kamelentocht door de woestijn met daarbij de overnachting onder een schitterende sterrenhemel vond ik echt een hoogtepunt! Je kunt als toerist hier prima rondlopen, geen nare reacties van de mensen hier gehad. Pas wel je kleding een beetje aan. Aanrader!

  • 8 16-10-2010

    Ankie

    Prachtige, aktieve vakantie. Zeer afwisselend en goed te doen met een goede conditie., , Aan te bevelen. Voor onze groep van zes tussen de 48 en 63 jaar was het prima te doen.

  • 9 16-10-2010

    Lia

    een indrukwekkende en afwisselende reis: goede mix van cultuur en natuur, prachtige wandelingen met weidse vergezichten, kamelentocht en overnachting in de woestijn, een bijzondere ervaring onder de sterrenhemel. Verder verrassende locaties van overnachtingen: in grotwoning en ondergronds "hotel", deskundige reisbegeleiding, leuke enthousiaste medereizigers

  • 9 16-10-2010

    Poul

    Een bijzonder afwisselende reis die eigenlijk alleen uit hoogtepunten bestaat. Met name aantrekkelijk door de activiteiten (wandelen en kamelentrektocht). Zou wat zichtbaarder in het Sawadee-programma mogen worden opgenomen.

  • 8 01-05-2010

    Carolien

    Het was weer intensief en een geweldige ervaring.

  • 8 01-05-2010

    Mino

    goed programma, goede reisleiding (Rosalie), prima accomodaties, maar het land is niet erg interessant voor ervaren reizigers, nogal saai.

  • 9 20-03-2010

    Conny

    Een leuke afwisselende reis., , Veel te zien en te doen, een goede kennismaking met land en cultuur.

  • 9 20-03-2010

    Bert

    Deze reis was schitterend en erg leuk om te doen en een echte aanrader.zeer proffesionele reisleidster., , Bert Merkens

  • 8 20-03-2010

    Sjanie

    Ondanks dat we maar met zijn vieren waren ging de reis door, en we hebben een geweldige, indrukwekkende reis gehad, met ruimte voor onze individuele intresses. Vooral de contacten met families die daar wonen heeft veel indruk op ons gemaakt, evenals de openheid, vriendelijkheid en gastvrijheid van de lokale bevolking. Een mooie avontuurlijke reis, het aanbevelen waard!!

  • 10 --

    Andre

    Dit is Tunesië beleven met zijn hartelijke bevolking. De tocht door de woestijn is een unieke ervaring, met kamelendrijvers die met weinig middelen een maaltijd voor je bereiden op een kampvuurtje in de woestijn, en als je dan wakker wordt onder de laatste sterren zij ze al brood aan het bakken in het zand. De reis langs de dorpen en steden heeft ons versteld doen staan van de vriendelijkheid van de mensen, die je graag aan tafel uitnodigen om hun maaltijd met je te delen ondanks hun soms (zeer) beperkte middelen. De plaatselijke chaufeurs zijn kundig en behulpzaam en verrassen je met hun gevoel voor humor, net als de plaatselijke (wandel)gidsen.Met onze kleine groep hebben wij geweldig genoten.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.