MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Rondreis Antarctica - Snow Hill eiland
  • 1Duizenden keizerpinguïns-waaronder kuikens-in hun natuurlijke habitat
  • 2Zeer zeldzame Poolexpeditie naar Show Hill Island
  • 3Een 18-daagse, actieve cruise reis naar Antarctica
  • 4Wandelingen op gletsjers, tussen pinguïns en naar adembenemende uitzichtpunten
  • 5Bij Antarctica twee keer per dag excursies per zodiac (rubberboot) waarbij je ook soms aan land gaat
  • 6Optionele excursies zoals kamperen op het ijs, kajakken tussen de ijsbergen, bergbeklimmen en langlaufen (niet op alle boten)
  • 7Aan boord van de legendarische Kapitan Khlebnikov, het enige schip in staat om twee keer Antarctica rond te navigeren
  • 8Uiterst bekwame en enthousiaste crew aan boord
  • 9Comfortabele hotelovernachtingen in Buenos Aires voor en na de reis
  • 10CO2 compensatie van de vlucht inbegrepen in de reissom
  • 11Geniet van helikopter sightseeing en Zodiac cruising voor een uniek perspectief van het Antarctische schiereiland
  • 12Steek de beroemde Drake Passage over op de weg om de Snow Hill keizer kolonie te verkennen
  • Dag 1 Amsterdam – Buenos Aires
  • Dag 2 vrije dag Buenos Aires
  • Dag 3 naar Ushuaia
  • Dag 4 Ushuaia, aan boord
  • Dag 5 oversteek van de Drake Passage
  • Dag 7 Snow Hill eiland
  • Dag 14 op zee
  • Dag 16 aankomst Ushuaia, door naar Buenos Aires
  • Dag 17 Buenos Aires- Amsterdam
  • Dag 18 Aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
XSH

Tocht naar de Keizerspinguïns

Wie heeft er nooit van gedroomd naar de poolgebieden te gaan? Deze groepsreis naar Antarctica brengt je naar één van de meest ontzagwekkende bestemmingen op aarde: het vaste land van de Zuidpool. Per boot steek je vanuit het zuidelijkste puntje van Zuid-Amerika de Zuidelijke IJszee over om een week lang tussen ijsbergen, fjorden, kraters en natuurlijk duizenden pinguïns, robben en walvissen te varen.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Professionele fotograaf, die je helpt om de perfecte foto te maken
  • Helikoptervluchten van het schip naar de Keizerkolonies (afhankelijk van het weer)
  • Havengelden Ushuaia
  • Brandstoftoeslag boot
  • Alle ontbijten
  • Alle overige maaltijden en snacks aan boord (9 x lunch en 10 x diner)
  • Onbeperkt koffie, thee, water en frisdrank
  • Bier en wijn (alleen tijdens het diner)
  • Evacuatieverzekering (maximaal US$ 100.000,- p.p.)
  • Luchthaventransfers en transfers naar en van het hotel in Buenos Aires
  • Alle genoemde excursies (tenzij anders vermeld in de reisroute)
  • Gebruik van video’s en boeken aan boord
  • Lezingen en presentaties aan boord
  • Fotoverslag van je reis (achteraf toegankelijk via een website)
  • Poolparka die na afloop mee naar huis mag
  • Uitgebreid tourhandboek dat je voor aanvang van de reis thuisgestuurd krijgt

    LET OP: Er gelden aparte annuleringsvoorwaarden voor deze bestemming. Kijk onder het kopje 'reisverzekering' voor details.

  • Luchthavenbelasting Argentinië (ter plaatse te betalen) US$ 8,-
  • Optionele excursie Ushuaia (ter plekke te boeken en betalen) US$ 35,-
  • fooien aan boord (US$ 15,- per dag)
  • bier (vanaf)~ (US$ 4,-)
  • wijn (glas vanaf)~
  • sterke drank (vanaf)~
  • telefoneren per minuut:

Reisroute

  • Dag 1

    Amsterdam – Buenos Aires Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    vrije dag Buenos Aires Je rondreis begint in Buenos Aires, de hoofdstad van Argentinie. Buenos Aires is een weids opgezette stad met brede avenues, imposante gebouwen en grote pleinen. Het meest bekende plein is natuurlijk Plaza de Mayo, waar de bekende ‘dwaze moeders’ nog steeds elke donderdag demonstreren om de ware gebeurtenissen tijdens het schrikbewind van generaal Videla boven tafel te krijgen. De stad heeft een aantal verschillende wijken die elk hun eigen sfeer hebben. Misschien wel de leukste en in elk geval de meest kleurrijke wijk van Buenos Aires is La Boca.

  • foto paragraaf dag 2

     

    Van de plek waar de eerste kolonisten uit Europa zich vestigden en schamele huisjes bouwden van scheepsafval en golfplaten, is La Boca inmiddels uitgegroeid tot het artistieke centrum van de stad. Vooral het straatje Caminito met vrolijk geschilderde huisjes is zeer fotogeniek. Overal in Buenos Aires word je geconfronteerd met de Argentijnse passie voor de tango. In La Boca en in het pittoreske wijkje San Telmo zijn altijd wel een paar straatmuzikanten te vinden die de omstanders aansporen een dansje te maken.

  • foto paragraaf dag 2

     

    La Recoleta is chique. Naast chique winkels en restaurants vind je hier een enorme begraafplaats met monumentale graven, waaronder dat van Evita Perón. ’s Avonds kun je een tangoshow bezoeken, het is zeker een aanrader. Je verblijft in een comfortabel hotel in het centrum van de stad.

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Ushuaia Na een vlucht van ruim drie uur komen de besneeuwde toppen van Vuurland (Tierra del Fuego) in zicht en land je in Ushuaia, naar eigen zeggen de zuidelijkste stad van de wereld. Ushuaia is prachtig gelegen aan het Beagle Kanaal, dat Argentinië van Chili scheidt. Het is een klein, overzichtelijk en gemoedelijk stadje dat eerder aan Alaska of Scandinavië doet denken dan aan de rest van Argentinië. Je kunt hier de laatste inkopen doen en alsnog goede winterkleding kopen in één van de vele out-door winkels.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Ushuaia, aan boord Je hebt de ochtend en het begin van de middag om te relaxen, te shoppen of langs het water te wandelen. Wil je wat ondernemen? Ga dan mee met één van de twee excursies die worden georganiseerd voor de mensen die met onze boot meegaan. Deze uitstapjes sluiten aan op de vertrektijd van de boot. Je kunt kiezen om het Nationale Park van Tierra del Fuego te bezoeken met een aantal uitzichtpunten. Tijdens de korte, makkelijke wandeling leer je veel over de omgeving en over de Indianen die hier ooit woonden en naar wie het eiland genoemd is.

  • foto paragraaf dag 4

     

    De andere excursie betreft een wandeling van een paar uur bij Lake Esmeralda. Beide excursies zijn optioneel en niet inbegrepen in de reissom. Je wordt rond 09.30 opgehaald en rond 15.00 weer afgezet in het stadje. ’s Middags is het dan tijd om in te schepen. Het zal echter nog een paar uur duren voor de indrukwekkende ijsbreker vertrekt en tot die tijd kun je de boot verkennen, kennis maken met de crew en genieten van de welkomstborrel en de eerste voortreffelijke maaltijd aan boord.

  • foto paragraaf dag 4

     

    Nadat het schip volledig gevuld, gereinigd en gecheckt is wordt er koers gezet naar het Beagle Kanaal. Als het weer meezit, kun je nog heel lang genieten van de spitse bergen en prachtige wolkenpartijen, want de zon gaat pas heel laat onder. Het kalme water van het Beagle Kanaal zal je vannacht heerlijk in slaap schommelen.

  • foto dag 5

    Dag 5

    oversteek van de Drake Passage Als je wakker wordt, cruise je midden op open zee over de Drake Passage. Al liggen Zuid-Amerika en het Antarctisch schiereiland relatief dicht bij elkaar, het is toch nog twee dagen varen voordat we weer land in zicht hebben. Deze dagen vliegen echter voorbij, want aan boord gebeurt van alles. Er volgen verplichte lessen over veiligheid aan boord van de zodiacs (de rubberboten waarmee je aan land gaat) en over de gedragsregels waar iedereen zich aan moet houden op Antarctica.

  • foto paragraaf dag 5

     

    Ook worden er presentaties gehouden over de geschiedenis van enkele expedities en over wat je allemaal gaat zien de komende dagen. Ook worden er documentaires vertoond. In de lounge vertellen experts je hoe je vogelsoorten kunt herkennen en hoe je het beste uit je fototoestel haalt. Niks saaie lezingen met statistieken en opsommingen van feiten; de presentaties zijn net als de crew; levendig, interessant en onderhoudend.

  • foto paragraaf dag 5

     

    Zo wordt de kennis van het vogelspotten meteen op de achtersteven in de praktijk gebracht om de verschillende soorten albatrossen en andere zeevogels te herkennen die continu rond het schip zweven. Omdat het ’s nachts niet meer (of pas heel laat) donker wordt op deze zuiderbreedte, kun je tot laat in de avond over de eindeloze golven turen. Inmiddels is de groep internationale deelnemers al bijna een hechte familie geworden.

  • foto paragraaf dag 5

     

    Aan de eettafels en in de bar leer je mensen uit de hele wereld kennen en hoort de uiteenlopende redenen om Antarctica te bezoeken. Het is echter met name het enthousiasme, de kennis, de humor en de gedrevenheid van de eveneens internationale crew die maken dat echt niemand meer kan wachten op wat er komen gaat. Na twee dagen varen zijn de eerste ijsbergen aan de horizon te zien en doemt er voorzichtig land op aan de horizon.

  • foto dag 7

    Dag 7

    Snow Hill eiland Reizen in het (Ant)Arctisch gebied betekent reizen in een zeer onherbergzaam gebied. Weer- en ijscondities kunnen er toe leiden dat er wordt afgeweken van de route, maar ook een walvis kan er toe leiden dat het programma iets wordt aangepast. De crew van Quark Expeditions zal er alles aan doen om deze reis tot een ultieme belevenis te maken.Maar het onbekende is nou precies het element wat deze expeditie-stijl reizen zo opwindend en avontuurlijk maakt.
    Ondanks dat heeft deze Poolexpeditie toch meerdere elementen gemeen met een 'normale' poolexpeditie, namelijk Zodiac cruises, het aan land gaan, de mogelijkheid om een helikoptertocht te maken en enorme hoeveelheden aan ijs!

  • foto paragraaf dag 7

     

    Terwijl we koers zetten naar de koudste plaats op aarde verraden grote afgebroken brokken ijs waar we naar toe gaan, Antarctica. De ijsbergen die we tegenkomen hebben steile randen en reizen meters hoog! We zijn er nog niet eens, maar de eerste aanzichten zijn al spectaculair.

  • foto paragraaf dag 7

     

    De Keizerpinguïns kolonie ligt op afstand van Snow Hill island, dus de kapitein moet het schip in een positie manoeuvreren zodat de helikopter binnen vliegafstand van de kolonie is. Zodra we in de buurt komen van de Keizerpinguïns kolonie is de kans groot dat er aan aantal nieuwsgierige pinguïns al een kijkje komen nemen bij het schip, dus houd je ogen open!

  • foto paragraaf dag 7

     

    Ingezet in een rotatie van vluchten, zullen de on-board helikopters zo dicht mogelijk bij de pinguïns landen, maar nog steeds op een veilige afstand (ten minste 0,75 nautische mijl / 1,4 km), om de vogels te beschermen.

  • foto paragraaf dag 7

     

    Aangezien je je eigen attributen de gehele afstand naar Keizerpinguïns kolonie en terug moet dragen is het handig om zo weinig mogelijk attributen in je backpack mee te nemen. Je moet namelijk door een dik pak sneeuw lopen. Iets wat je absoluut niet mag vergeten is natuurlijk je camera!

  • foto paragraaf dag 7

     

    Wij raden iedereen aan - zowel fotografen als natuurliefhebbers - om tijdens een bezoek aan de kolonie een camera mee te nemen, want elk bezoek zou kunnen resulteren met dat eens-in-je-leven shot. Je Expeditie Team zal een professionele fotograaf omvatten, die aan boord workshops geeft en u ter plaatse helpt om het optimale uit je camera te halen. Je gaat zeker mooie foto's maken, of je nou newbie of een pro bent!

  • foto paragraaf dag 7

     

    Gezien we in vergelijking met andere expedities vroeg in het seizoen aankomen zijn de keizer kuikens vrij jong. Dus het kan voorkomen dat we het broedproces van dichtbij maken. De eieren (of jonge keizers) liggen dan op de voeten van de Keizerpinguïn, een indrukwekkend gezicht die prachtige foto's oplevert. Soms kruipen de keizers dicht bij elkaar en houden ze samen de eieren warm. Het kan dus zelfs voorkomen dat we een gezamenlijke crèche zien.

  • foto paragraaf dag 7

     

    Het is mogelijk dat we een indrukwekkend zicht hebben op een constante wandelroute van volwassen Keizerpinguïns van de kolonie naar de zee. De Keizers doen dit om voedsel te halen om hun jongeren te voeren. Houd je oren open, want als je goed luistert kun je een volwassen Keizerpinguïn naar zijn kuiken kunnen roepen. De oproep wordt direct herkent door de kuiken en fluit terug als reactie.

  • foto paragraaf dag 7

     

    Hoewel de keizerpinguïnkolonie op Snow Hill Island het doel is van deze expeditie, blijft een Poolexpeditie weersafhankelijk. Mocht het weer ons verhinderen om de kolonie te bezoeken of ons bezoek te verkorten dan zullen we onze vaarroute aanpassen en andere prachtige eilanden bezoeken. Deze mogelijke bezoeken zullen plaatsvinden aan de oostkant van het schiereiland, een Transatarctische berggeten en is het noordelijke deel van het Antarctische land. Gevormd door onderzeese trogs, die 220 miljoen jaar geleden met sediment werden gevuld, is dit een dynamisch land vol diversiteit en woestenij. Denk aan prachtige eilanden zoals Brown Bluff, Devel Island, Brown Bay, Paulet island en Seymour Island. Met wat geluk bezoeken we naast Show Hill Island ook één of meerdere van deze prachtige plaatsen.

  • foto dag 14

    Dag 14

    op zee Een dag op zee kan net zo druk zijn als een dag aan de wal. Deel verhalen en foto's met je scheidsgenoten in de lounge, ontspan de onze on board bibliotheek of doe mee aan een van de dynamische presentaties van het Expeditie Team. Lezingen kunnen variëren van de historische tijd van exploratie naar walvissen van de zuidelijke oceaan.

  • foto dag 16

    Dag 16

    aankomst Ushuaia, door naar Buenos Aires Vroeg in de ochtend is het schip aangemeerd in de haven van Ushuaia. Meteen na het ontbijt gaat iedereen van boord en word je naar het vliegveld gebracht voor de vlucht naar Bueos Aires. Omdat het helaas niet ondenkbaar is dat er vertraging optreedt bij de vluchten vanuit Ushuaia en je daardoor de aansluitende vlucht naar Amsterdam zou kunnen missen, hebben we gekozen voor een extra nacht in Buenos Aires als buffer. Hier overnacht je weer in een comfortabel hotel in het centrum.

  • Dag 17

    Buenos Aires- Amsterdam De rondreis is alweer voorbij en waarschijnlijk heb je enorm veel indrukken gekregen en heb je een fantastische tijd gehad. Je hebt nog een ochtend om Buenos Aires in te duiken. ’s Middags is de transfer naar het vliegveld. Voor het vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema.

  • Dag 18

    Aankomst Amsterdam

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Kapitan Khlebnikov

     

    Kapitan Khlebnikov De Kapitan Khelebnikox is een krachtige maar comfortabele ijsbreker die uiterst geschikt is voor de poolgebieden. Het schip beschikt over 24.000 pk en beschikt over een ontwikkelde ijsbreker technologie, waardoor je op veel plekken kunt komen die je met andere schepen niet kunt bereiken. Het schip beschikt over 52 hutten, allemaal met eigen badkamer en grote ramen. Verder is er een restaurant, bar, bibliotheek, sauna, presentatieruimte en winkeltje aan boord.


Info over accommodaties

In Buenos Aires en Ushuaia slaap je in comfortabele hotels. Als je alleen hebt geboekt op de reis, krijg je in Buenos Aires een single kamer. In Ushuaia is het echter mogelijk dat je een kamer deelt met iemand van hetzelfde geslacht van de zelfde reis. Dit hoeft niet per se iemand te zijn die via Sawadee geboekt heeft.

Aan boord slaap je standaard in een tweepersoons kajuit. Het zijn in alle gevallen zogenaamde buitenhutten, wat inhoudt dat je altijd uitzicht op het Poollandschap hebt door je patrijspoort of raam. Op de alle schepen van Quark beschikken de hutten over eigen sanitair.

Een éénpersoonskajuit is soms mogelijk, maar ook weer alleen op aanvraag. Als vuistregel kan worden gehanteerd dat een éénpersoonskajuit circa 70% meer kost dan een kamer op indeling. Op sommige vertrekdata is het mogelijk om (met een flinke korting) een 3-persoons hut te boeken. Neem voor meer informatie over de cabin-types, de beschikbaarheid en de prijzen contact met ons op.

Vervoer

In Buenos Aires wordt gebruik gemaakt van transfers per auto of minibus. Op het voucher dat je voor vertrek van ons krijgt, staat de tijd waarop je bij het hotel wordt opgehaald.

De transfers in Ushuaia zijn bij de reissom inbegrepen. Voor vertrek krijg je uitgebreide informatie over de procedure die dag en vanzelfsprekend krijg je ook de adresgegevens van het hotel van ons.

De tocht naar het Antarctisch Schiereiland wordt per ijsversterkt, kleinschalig passagiersschip gedaan. Het schip is uitgerust met zodiacs, kajaks en verder alle materialen die maar nodig zouden kunnen zijn om een paar weken te kunnen overbruggen. Dit zijn zeker geen grote cruiseschepen waar avondkleding en kristal de sfeer bepalen, maar kleinere, intiemere schepen. Klein genoeg om de sfeer gezellig en informeel te houden; groot en stabiel genoeg om goede faciliteiten te bieden en om de overtocht aangenaam te maken. Aan boord is een grote eetzaal, een bescheiden bibliotheek, een relaxte lounge met bar en een sauna. Een windvrij achterdek, een laag dek bij de boeg en een groot zonnedek bieden ruim plek om aan alle kanten van het uitzicht te kunnen genieten. Ook vanuit de lounge heb je prachtig zicht.

De Kapitan Khlebnikov is een van de weinige schepen die luchtvaartlandingen per helikopter inclusief in de reissom aanbied. De luchtvaartlandingen worden uitgevoerd per helikopter en is een essentieel onderdeel van deze reis. De Kapitan Khlebnikov heeft 2 helikopters aan boord. Je zult getuige zijn van het prachtige polaire landschap en vanuit de lucht. Alle helikopter vluchten zijn afhankelijk van het weer inbegrepen in de reissom.

Kijk voor meer specifieke informatie over de schepen onder het kopje "accommodatie".

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Professionele fotograaf, die je helpt om de perfecte foto te maken
  • Helikoptervluchten van het schip naar de Keizerkolonies (afhankelijk van het weer)
  • Havengelden Ushuaia
  • Brandstoftoeslag boot
  • Alle ontbijten
  • Alle overige maaltijden en snacks aan boord (9 x lunch en 10 x diner)
  • Onbeperkt koffie, thee, water en frisdrank
  • Bier en wijn (alleen tijdens het diner)
  • Evacuatieverzekering (maximaal US$ 100.000,- p.p.)
  • Luchthaventransfers en transfers naar en van het hotel in Buenos Aires
  • Alle genoemde excursies (tenzij anders vermeld in de reisroute)
  • Gebruik van video’s en boeken aan boord
  • Lezingen en presentaties aan boord
  • Fotoverslag van je reis (achteraf toegankelijk via een website)
  • Poolparka die na afloop mee naar huis mag
  • Uitgebreid tourhandboek dat je voor aanvang van de reis thuisgestuurd krijgt

    LET OP: Er gelden aparte annuleringsvoorwaarden voor deze bestemming. Kijk onder het kopje 'reisverzekering' voor details.

Niet inbegrepen

Luchthavenbelasting Argentinië (ter plaatse te betalen) US$ 8,-
Optionele excursie Ushuaia (ter plekke te boeken en betalen) US$ 35,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

fooien aan boordUS$ 15,- per dag
bier (vanaf)~US$ 4,-
wijn (glas vanaf)~US$ 6,-
sterke drank (vanaf)~US$ 6,-
telefoneren per minuut:US$ 3,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 5     Intensiteit: 1

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Iedereen die meegaat – jong en oud – moet een medische verklaring tekenen, want al zijn de faciliteiten aan boord zeer goed en al is het eten en drinken 100% veilig, áls er iets gebeurt, ben je ver verwijderd van een ziekenhuis. Er is een dokter aan boord. Alle excursies, wandelingen en zodiactochten zijn optioneel. Om het meeste uit deze reis te halen moet je conditie goed genoeg zijn om trappen te kunnen lopen en door de sneeuw een bescheiden heuvel te kunnen beklimmen. Tijdens de excursies kan het koud en nat zijn, maar eenmaal aan boord is er een warme douche en soms zelfs een sauna. Na boeking ontvang je meer informatie over het on-line ondertekenen van de medische verklaring.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Aan boord is de munteenheid de Amerikaanse dollar. Je kunt contant betalen of met creditcard. Je kunt vooralsnog NIET met euro's betalen. Tijdens de reis wordt alles opgeschreven en pas aan het eind van de reis betaal je de volledige rekening.

Voor Buenos Aires en Ushuaia is het het handigst om je bankpas mee te nemen en gewoon te pinnen. Dit kan op de luchthaven en op heel veel plekken in beide steden. Euro's of dollars kunnen bij banken worden gewisseld, maar pinnen is veel sneller en praktischer.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens deze vakantie zijn alleen de maaltijden in Buenos Aires en Ushuaia niet bij de reissom inbegrepen. Aan boord zijn alle maaltijden, koffie, thee en snacks wél inbegrepen. Frisdrank en alcoholische dranken zijn niet inbegrepen in de reissom. De maaltijden aan boord zijn van een uitstekende kwaliteit. ’s Ochtends is er een uitgebreid buffet, ’s middags wordt een warme lunch geserveerd en je hebt elke avond keus uit meerdere gerechten, waaronder vegetarische.

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Rondreis Antarctica - Snow Hill eiland reis wordt begeleid door een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat nog zes maanden na vertrek uit Argentinië geldig is.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Onze lokale agent heeft voor de Argentijnse belastingdienst een kopie van het paspoort nodig van elke reiziger die via hen door Argentinië reist. Stuur deze uiterlijk 3 weken voor vertrek naar service@sawadee.nl.

Wij verzoeken je ons het volgende per e-mail door te geven (mocht je dit nog niet hebben gedaan op het boekingsformulier): volledige voor- en achternaam zoals in het paspoort vermeld, paspoortnummer, plaats en datum van uitgifte. Deze gegevens moeten zo snel mogelijk bij ons binnen zijn.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Voor Argentinië is geen visum nodig. In het vliegtuig krijg je een formulier uitgereikt dat je volledig moet invullen. Let erop dat je dit schijnbaar onbelangrijke losse velletje goed bewaart (bij je paspoort), want je hebt het nodig als je het land weer verlaat! Aangezien Antarctica tot geen enkel land behoort, is ook hier geen visum voor nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

De beste – en enige – reistijd voor Antarctica is onze winter, wanneer het op het zuidelijk halfrond zomer is. Het seizoen voor boten naar het Antarctisch schiereiland is van november t/m maart. De dagen zijn lang en de nachten heel kort. In de maanden december en januari gaat de zon slechts voor een paar uur onder en blijft het 24 uur per dag licht. Desondanks is de maximum temperatuur niet meer dan 10 °C, en meestal zal de temperatuur overdag rond het vriespunt hangen. Het weer in Antarctica is extreem wisselvallig. Binnen zeer korte tijd kunnen een strak blauwe lucht en geen zuchtje wind plaatsmaken voor gure natte sneeuw, harde wind en een zicht waardoor je de sneeuw niet meer van de wolken kunt onderscheiden, een zogenaamde white out. Wees dus altijd voorbereid op zon, wind, regen en kou.

Vervoer

vervoer

In Buenos Aires wordt gebruik gemaakt van transfers per auto of minibus. Op het voucher dat je voor vertrek van ons krijgt, staat de tijd waarop je bij het hotel wordt opgehaald.

De transfers in Ushuaia zijn bij de reissom inbegrepen. Voor vertrek krijg je uitgebreide informatie over de procedure die dag en vanzelfsprekend krijg je ook de adresgegevens van het hotel van ons.

De tocht naar het Antarctisch Schiereiland wordt per ijsversterkt, kleinschalig passagiersschip gedaan. Het schip is uitgerust met zodiacs, kajaks en verder alle materialen die maar nodig zouden kunnen zijn om een paar weken te kunnen overbruggen. Dit zijn zeker geen grote cruiseschepen waar avondkleding en kristal de sfeer bepalen, maar kleinere, intiemere schepen. Klein genoeg om de sfeer gezellig en informeel te houden; groot en stabiel genoeg om goede faciliteiten te bieden en om de overtocht aangenaam te maken. Aan boord is een grote eetzaal, een bescheiden bibliotheek, een relaxte lounge met bar en een sauna. Een windvrij achterdek, een laag dek bij de boeg en een groot zonnedek bieden ruim plek om aan alle kanten van het uitzicht te kunnen genieten. Ook vanuit de lounge heb je prachtig zicht.

De Kapitan Khlebnikov is een van de weinige schepen die luchtvaartlandingen per helikopter inclusief in de reissom aanbied. De luchtvaartlandingen worden uitgevoerd per helikopter en is een essentieel onderdeel van deze reis. De Kapitan Khlebnikov heeft 2 helikopters aan boord. Je zult getuige zijn van het prachtige polaire landschap en vanuit de lucht. Alle helikopter vluchten zijn afhankelijk van het weer inbegrepen in de reissom.

Kijk voor meer specifieke informatie over de schepen onder het kopje "accommodatie".

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Het maakt - in tegenstelling tot bovenstaande standaard informatie - bij deze reis niet uit of je een rugzak, weekendtas of harde koffer meeneemt. De enige beperking is het maximum gewicht dat de luchtvaartmaatschappij oplegt voor de binnenlandse vlucht (15 kg). Je zult hier waarschijnlijk wel aan komen vanwege de warme kleding die je mee moet nemen. Dikke truien, lang ondergoed, dikke sokken, sjaal, muts en goede handschoenen mogen absoluut niet ontbreken. Je krijgt aan boord een zeer goede poolparka die je mag houden aan het eind van de reis. Neem wel zelf een regenbroek mee. Aan boord is geen kledingvoorschrift; t-shirt en spijkerboek zijn prima. Een dikke trui bij de hand is echter wel handig, omdat je elk moment naar buiten zou moeten kunnen voor een walvis, een ijsberg die voorbij drijft of een prachtige wolkenpartij bij ondergaande zon. Ook de eerste avond en ochtend in Ushuaia kan het natuurlijk fris zijn, en je hebt dan nog niet je poolparka. Neem dus zeker een fleecetrui en een winddicht (regen)jasje. Goede schoenen zijn handig voor in Buenos Aires en Ushuaia, maar het is absoluut niet noodzakelijk wandel- of bergschoenen mee te nemen. De rubberlaarzen die verplicht zijn voor in de zodiacs en aan land worden gratis ter beschikking gesteld aan boord.

Voor uitgebreidere informatie over de mee te nemen uitrusting verwijzen we naar het Engelstalige info-pakket dat je van ons na boeking ontvangt.

Poolkleding:

Zoals gezegd krijg je aan boord een zeer goede en warme poolparka die je na afloop gratis mee naar huis mag nemen. Geef vooraf via je persoonlijke Quark-webpagina wel even je maat door, samen met je schoenmaat. Informatie en inloggegevens van deze pagina ontvang je na boeking.

Een regenbroek is op geen enkele boot inbegrepen en moet van huis mee worden genomen.

Wat heb je echt nodig:

  • rugzak, weekendtas (maar een koffer kan bij deze reis ook)
  • flightbag (een stof- en spatdichte zak voor om je tas of rugzak)
  • kleine dagrugzak
  • regenbroek
  • lippenverzachter, vochthoudende crème, aftersun-lotion
  • zonnebrandcrème (hoge factor)
  • goede zonnebril (héél belangrijk)
  • hoofdbedekking tegen de zon
  • zwemkleding (eigenlijk alleen van toepassing als je de poolduik gaat nemen …)
  • gympen of makkelijke schoenen voor aan boord. Géén slippers aan boord i.v.m. veiligheid.
  • verrekijker

Wat hoef je niet mee te nemen:

  • slaapzak, matje, klamboe etc
  • handdoeken, linnengoed
  • regenjas
  • wandel- of bergschoenen

Mocht je de kampeerovernachting geboekt hebben, dan hoef je hiervoor niets mee te nemen. Aan boord worden schone lakens, geschikte slaapzakken, matjes, tenten en bivvy bags verstrekt. Een bivvy bag is een regen- en winddichte hoes waar je je slaapzak in kunt leggen zodat je zonder tent buiten kunt slapen.

Foto & video

Wij raden je aan om al vanuit Nederland je foto- en videomateriaal mee te nemen. In Ushuaia is dit wel te koop, maar tegen een veel hogere prijs. Aan boord is de voorraad rolletjes en geheugen beperkt en duur. Denk aan een reserveset batterijen, indien je een volautomatische camera meeneemt. Ook tijdens de tochten in de rubberboten gaat de apparatuur natuurlijk mee. Zorg voor voldoende bescherming tegen zeewater en regen, want er kan tijdens zo’n tocht altijd een enorme plens boegwater in de boot komen. Doe thuis de test: Laat iemand een grote emmer water tegen je aangooien terwijl je je camera bij je hebt ... In Argentinië en op alle boten zijn de stopcontacten zoals in Nederland en is het voltage ook zoals in Nederland. Elke kajuit heeft stopcontacten en opladen is de hele reis mogelijk. De allerbelangrijkste regel – en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden – is echter: neem veel, heel, héél veel geheugen mee! Echt!

Een leuk boekje met tips voor fotograferen is:

Fotograferen Onderweg” van Frank Muller, ISBN: 90-389-1208-0. Wil je meer weten over digitale fotografie, lees dan het boekje: “Digitaal Fotograferen Onderweg” van Peter de Ruiter. Zie ook www.digitaalopreis.nl.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.