MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis Fair Isle, Faeröer en Spitsbergen: Vogels en ijsberen
  • 1Alle vluchten inbegrepen in de reissom
  • 2Officiële Quark Expeditions poolparka inclusief in de reissom
  • 3Leer over de geschiedenis van de verschillende regio's
  • 4Ontdek het unieke Fair Isle en de Faeröer Eilanden
  • 5De vogelliefhebber kan zijn hart ophalen
  • 6Vier dagen in Spitsbergen op zoek naar ijsberen
  • 7Meerdere kerer per dag excursies per zodiac (rubberboot) waarbij je ook soms aan land gaat
  • 8Inclusief alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) en snacks aan boord
  • 9Zeer comfortabel en stabiel schip
  • 10Uiterst bekwame en enthousiaste crew aan boord
  • 11Wandelingen en naar adembenemende uitzichtpunten
  • 12Bezoek verlaten walvisstations, een observatorium voor vogels en andere belangrijke plaatsen
  • 13Maak kennis met het Arctische wildleven, zoals walvissen, rendieren, zeehonden, zeevogels en de iconische ijsbeer
  • 14CO2 compensatie van de vlucht inclusief in de reissom
  • 15Ontdek het vulkanische en gletsjerbedekte Jan Mayen eiland, in het hart van de Noord-Atlantische Oceaan
  • Dag 1 | vlucht Amsterdam - Aberdeen
  • Dag 2 | Aberdeen / aan boord
  • Dag 3 | Fair Isle
  • Dag 4 | Faroe Islands
  • Dag 5 | Faroe Islands
  • Dag 6 | op zee
  • Dag 7 | op zee
  • Dag 8 | Jan Mayen
  • Dag 9 | Jan Mayen
  • Dag 10 | op zee
  • Dag 11 | Spitsbergen / Svalbard
  • Dag 12 | Spitsbergen / Svalbard
  • Dag 13 | Spitsbergen / Svalbard
  • Dag 14 | naar Longyearbyen, vlucht naar Oslo
  • Dag 15 | vlucht naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
8/34
Reiscode
XFS

Spectaculaire poolreis van Schotland naar Spitsbergen

Terwijl je vaart over de Noord-Atlantische Oceaan word je ondergedompeld in de ruige schoonheid van de verschillende regio's. Deze expeditie brengt je naar de meest afgelegen eilanden op aarde. Op sommige eilanden heeft slechts een klein aantal avonturiers hun voetafdruk achtergelaten. Zo geniet je van ontzagwekkende en ongerepte bestemmingen als Fair Isle (hier staat een beroemd observatorium voor vogels), de Faeröer eilanden (waar de prachtige groene heuvels en de met gras gebroeide daken net uit een film lijken te komen) en Spitsbergen (een waar dierenparadijs). Ook ontdek je het vulkanische en gletsjerbedekte eiland Jan Mayen, midden in het Noordelijke Atlantische Oceaan. Dit is een ongekende reis die je nooit meer zal vergeten.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2021

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Za 1 mei / Za 15 mei
    Gegarandeerd vertrek
    EN
    Opmerking: actiekorting Quark t/m 31 jan €1599,- korting

    Groepsrondreis Fair Isle, Faeröer en Spitsbergen: Vogels en ijsberen: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  01 mei 2021
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  6
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  28*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    vrouw vrouw
    49-55  49-55
    Deelnemer 3 & 4
    vrouw man
    39-48  39-48
    Deelnemer 5
    vrouw
    49-55
    Deelnemer 6
    vrouw
    56+
    Groepssamenstelling
    Reissom: 8399,-
       €6800,-

Vertrek in 2022

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Di 17 mei / Di 31 mei
    Opmerking: schip = Ocean Adventurer
    actiekorting Quark t/m 31 jan €1099,- korting
     
    Reissom: 8299,-
       €7200,-

  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Havengelden Spitsbergen
  • Alle maaltijden (ontbijg, lunch, diner) en snacks aan boord
  • Onbeperkt koffie, thee, water en frisdrank
  • Bier en wijn (alleen tijdens het diner)
  • Bier en wijn tijdens diner
  • Evacuatieverzekering (maximaal US$ 100.000,- p.p.)
  • Alle genoemde excursies (tenzij anders vermeld in de reisroute)
  • Gebruik van video’s en boeken aan boord
  • Fotoverslag van je reis (achteraf toegankelijk via een website)
  • Lezingen en presentaties aan boord
  • Poolparka die na afloop mee naar huis mag
  • Gebruik van laarzen voor de excursies aan land
  • Uitgebreid tourhandboek dat je voor aanvang van de reis thuisgestuurd krijgt

    LET OP: Er gelden aparte annuleringsvoorwaarden voor deze bestemming. Kijk onder het kopje 'reisverzekering' voor details.

  • Transfers luchthaven - hotel en v.v. in Oslo. ( je kunt ook lopen) € 30,-
  • Fooien aan boord: (US$ 15,- per dag)
  • Overige kosten:
  • - Telefoneren per minuut:
  • - Frisdrank
  • - Bier
  • - Wijn
  • - Sterke drank

Reisroute

  • Dag 1

    | vlucht Amsterdam - Aberdeen Vandaag begint het avontuur naar Schotland, Fair Isle, Faroes, Jan Mayen en Spitsbergen! Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema. Afhankelijk van het vluchtschema heb je nog tijd om door de straten van Aberdeen te slenteren. Bezoek een museum of ga lekker lunchen in één van de vele restaurants. Vannacht overnacht je in een hotel in Aberdeen waar je de eerste informatie over je reis ontvangt. 

  • foto dag 2

    Dag 2

    | Aberdeen / aan boord In de middag gaan we aan boord van ons schip dat de komende dagen ons "thuis" zal zijn. Ga zeker op het dek staan met je camera in de hand als we wegvaren. Je hebt namelijk hier al kans op het zien van dolfijnen en soms zelfs de dwergvinvis.

  • foto dag 3

    Dag 3

    | Fair Isle We varen naar het meest afgelegen bewoonde eiland van het Verenigd Koninkrijk, Fair Isle. Fair Isle ligt tussen de Shetland en Orkney eilanden in. Het landschap van Fair Ilse is divers met velden, meren, ruige kliffen, rotsformaties en grotten. Ondanks dat het eiland vrij klein is, zijn er genoeg activiteiten. Bezoek bijvoorbeeld het historisch museum of beklim de 106 treden naar de top van de zuidelijke vuurtoren. Vanaf de top heb je prachtig uitzicht over het schiereiland.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Bij het postkantoor op het eiland staat nog een prachtige klassieke rode telefooncel uit 1935. In de wateren rondom Fair Isle zwemmen orka's die af en toe dicht bij de kust komen. Daarnaast is het eiland vooral bekend vanwege de vele vogels die je hier kunt spotten. Met als grote ster de papegaaiduiker, met zijn kenmerkende kop en snavel. Wil je tijdens deze reis warm blijven? Dan moet je zeker langsgaan bij één van de vele winkeltjes die traditionele Fair Isle truien verkopen. Je kunt zelfs een bijbehorende muts, sjaal of wanten bij kopen.

  • foto dag 4

    Dag 4

    | Faroe Islands De volgende bestemming staat bekend om zijn mooie en ongerepte landschap met groene weiden en steile kliffen. De eerste inwoners van de Faroe eilanden waren de Ierse monniken van de 17e eeuw die opzoek waren naar isolatie in een afgelegen gebied. Die isolatie eindigde toen de Noorse boeren voet zetten op de eilanden in de tijd van de Vikingen. We bezoeken Tórshavn, de hoofdstad van de eilanden. Tórshavn is één van 's werelds kleinste hoofdsteden, heeft een relaxte sfeer en enkele historische en culturele bezienswaardigheden.

  • foto dag 5

    Dag 5

    | Faroe Islands Loop door het doolhof aan smalle straatjes in het oude gedeelte van de stad met zijn pittoreske houten huisjes. Leer over de geschiedenis van de eilanden, van de dagen van de vikingen tot aan de 19e eeuw in het nationaal museum. Wil je meer actie? Dan kun je het historische fort beklimming dat gebouwd is in 1580, voor bescherming tegen piraten. Vanaf het fort heb je een prachtig uitzicht over de haven. Ook aan de haven is het gezellig met vele cafés, pubs en oude pakhuizen.

  • foto dag 6

    Dag 6

    | op zee We nemen afscheid van de Faroe eilanden en varen verder richting het meest noordelijke vulkanische eiland ter wereld, Jan Mayen. Onderweg op zee is er genoeg te doen. 

  • Dag 7

    | op zee Je kunt aan boord leren hoe je verschillende vogelsoorten in het gebied kunt herkennen door een presentatie van het expeditieteam bij te wonen. Ook is er een bibliotheek aan boord waar je allerlei informatie kunt vinden. Of ga met je verrekijker en camera naar het dek. Houd je ogen goed open voor verschillende soorten walvissen of orka's. Als je geluk hebt kun je ook zadelrobben zien. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    | Jan Mayen Ten noorden van de Arctische cirkel, ongeveer 450 km ten oosten van Groenland en 550 km ten noorden van IJsland, ligt Jan Mayen, diep in de Noord Atlantische Oceaan. In 2010 is het bergachtige eiland tot natuur reservaat verklaard en wordt nauwelijks bezocht. De enige inwoners van dit eiland zijn 18 roulerende personeelsleden van het Noorse leger en het meteorologisch instituut. Aanleggen bij het eiland is afhankelijk van het weer en de zee. Als we dichterbij komen kun je vanaf het dek de 2.277 meter hoge vulkaan met indrukwekkende gletsjers, de Beerenberg zien. In de zomermaanden is het landschap groen een aantal gekleurde bloemen dat prachtig afsteekt bij het zwart van de vulkaan.

  • foto dag 9

    Dag 9

    | Jan Mayen Hopelijk kunnen we op Jan Mayen Olonkinbyen en omgeving bezoeken. Vernoemd naar de Russisch-Noorse pool ontdekker Gennady Olokin. Olonkinbyen is de enige nederzetting en locatie van het meteorologisch station van het eiland. Hier kun je meer leren over pool onderzoek en hoe het weer wordt gemonitord op de top van de wereld. Ook kun je een bezoek brengen aan het zwarte strand bij kvalrossbukta, waar de overblijfselen van een 17e-eeuws Nederlands walvisstation en grote fulmar (stormvogel) kolonie te vinden zijn. In 1632 zijn twee Baskische schepen de kleine baai ingevaren en hebben het station geplunderd.

  • foto paragraaf dag 9

     

    Een Nederlandse troep werd hier het volgende jaar heen gestuurd om de stations te beschermen in de winter, maar deze zeven mannen overleden allemaal aan scheurbuik. De walvisjacht kwam hier 20 jaar later tot een eind. Wanneer we geluk hebben kunnen we de vulkaan en kliffen van de noordkust per zodiac (rubberboot) bekijken. Onderweg houden we onze ogen goed open voor dieren. Je kunt hier verschillende zeevogels zien broedden. Jan Mayen ondersteund kolonies van verschillende soorten vogels, zoals de fulmar. Ook hier heb je kans op het zien van de papegaaiduiker. Ook orka's en walvissen kunnen rondzwemmen in de wateren rondom Jan Mayen.

  • foto dag 10

    Dag 10

    | op zee Terwijl ons schip verder naar het noorden vaart, is er aan boord genoeg te doen. Duik de bibliotheek in en lees verschillende verhalen over het gebied. Je kunt altijd het expeditieteam op het dek vergezellen die opzoek zijn naar walvissen, dolfijnen, robben en vele zeevogels.

  • foto dag 11

    Dag 11

    | Spitsbergen / Svalbard Het grootste eiland van de Svalbard archipel is robuust, wild, ongerept, ligt helemaal in de Arctische cirkel en is onvergetelijk. Van immense gletsjers tot ijsvlaktes. Het landschap is divers, net als het wild dat hier leeft. Als we de fjorden van het zuidwesten van dit magische eiland verkennen, zul je snel genoeg zien waarom Spitsbergen de "dierenhoofdstad het Arctisch gebied" is. Prachtige plekken die bekend staan om hun historie en diverse wildleven zijn Hornsund, Bellsund, Samarinvågin en de Lilliehöök gletsjer.

  • foto dag 12

    Dag 12

    | Spitsbergen / Svalbard We kunnen aanleggen bij Hornsund, het meest zuidelijke fjord van het eiland met zijn rijke historie. Op weg naar Gåshamna, een baai aan het zuidelijke eind, waar we voormalige wetenschappelijke stations kunnen zien, heb je de mogelijkheid om oude walvisbotten te bekijken of over een spectaculaire gletsjer te wandelen. Bij Isbjornhamna, waar het Poolse onderzoeksstation staat, heb je kans op het zien van een Svalbard rendier en kolonies van kleine alken. Onderweg naar Brepollen heb je kans om onderweg, de koning van het noordpoolgebied, de ijsbeer te zien. In Bellsund vind je historische mijnen en prachtige vergezichten. Hier heb je grote kans op het zien van rendieren.

  • foto dag 13

    Dag 13

    | Spitsbergen / Svalbard Bijna 60 procent van Svalbard is bedekt door gletsjers. Twee prachtige gletsjers zijn Samarin en Lilliehöök, vanwege hun pure schoonheid en grootte. De Samarin gletsjer domineerd het landschap om Samarinvågin, en de Lilliehöök gletsjer is wel 7 kilometer lang en 80 meter hoog! Per zodiac (rubberboot) varen we langs deze indrukwekkende gletsjers. We blijven op veilige afstand, maar komen dichtbij genoeg om hun pracht te ervaren. Aan natuurschoon geen gebrek in Spitsbergen. Elke dag zie je weer iets nieuws, van een nieuwe vogelsoort tot verlaten bezienswaardigheden.

  • foto dag 14

    Dag 14

    | naar Longyearbyen, vlucht naar Oslo We varen naar de hoofdstad van Spitsbergen, Longyearbyen. Hier nemen we afscheid van ons expeditieteam die ons de afgelopen dagen het ongerepte Arctische gebied hebben laten zien. Nadat je van boord bent gegaan wordt je naar het vliegveld gebracht voor de vlucht naar Oslo. Omdat de luchthaven van Oslo op circa 60 kilometer van de stad ligt, boeken we een overnachting voor je in een hotel vlakbij de luchthaven. Morgen vlieg je via Oslo naar Amsterdam.

  • Dag 15

    | vlucht naar Amsterdam Vandaag kun je nog nagenieten van je reis. Wat heb je veel mooie indrukken opgedaan. Zoek je foto's uit of doe een drankje. Vandaag is de laatste dag dat je kunt genieten van overweldigend Spitsbergen. Vandaag vlieg je terug naar Amsterdam. Voor de vluchtgegevens verwijzen we naar het vluchtschema.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Gezondheidsverklaring:

Let op: Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Je print 2 formulieren uit, 1 voor de heen- en 1 voor de terugvlucht. Op de gezondheidsverklaring vul je voordat je gaat vliegen in of je klachten hebt die passen bij het coronavirus (COVID-19). Als je geen klachten hebt mag je aan boord. Je moet het ingevulde formulier laten zien bij het instappen (boarden). Tijdens de reis houd je het formulier bij je. Op de luchthaven kan gevraagd worden om de gezondheidsverklaring te laten zien.

> download gezondheidsverklaring 

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 0,- tot € 0,-.

Het landarrangement begint in Aberdeen en eindigt in Longyearbyen Indien je een landarrangement boekt, wordt er - tenzij anders aangegeven - géén hotelovernachting in Longyearbyen geboekt. Zorg ervoor dat je je vluchtgegevens dan zelf goed invult op je persoonlijke Quark-webpagina (details hierover ontvang je na boeking).

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Poolhotel Aberdeen

     

    Poolhotel Aberdeen Je overnacht in een comfortabel hotel in Aberdeen. De hotelgegevens worden later gecommuniceerd. 

  • foto Ocean Adventurer

     

    Ocean Adventurer De Ocean Adventurer (voorheen Sea Adventurer) is een stijlvol schip dat is gemaakt voor de Poolgebieden. De Ocean Adventurer is een van de meest populaire schepen uit de vloot van Quark Expeditions en het expeditievaartuig heeft in 2017 een zeer uitgebreide renovatie ondergaan. Alle cabins zijn buitenhutten en hebben een eigen badkamer en tv. Aan boord vind je alle faciliteiten om je comfortabel naar Antarctica of het Arctisch gebied te brengen. Zo beschikt het schip over een grote eetzaal, een lounge, een bar, een fitnessruimte, een presentatieruimte en een bibliotheek. Aan boord is draadloos internet beschibaar. De Ocean Adventurer kan maximaal 132 passagiers meenemen.

  •  

    Quality Airport Hotel Gardermo


Info over accommodaties

Aan boord

Aan boord slaap je standaard in een tweepersoons kajuit met twee aparte bedden (of een stapelbed)  en eigen sanitair. De standaard kajuiten zijn niet heel groot, maar hebben genoeg kastruimte, een wastafel, een of twee patrijspoorten, een schrijftafel, een kleine sofa en airconditioning. Kijk voor meer informatie over de schepen onder het tabblad "accommodatie".

Het is mogelijk om een grotere (luxere) kamer op een hoger dek te nemen, maar deze hebben uiteraard een ander prijskaartje. De prijs van een éénpersoonskamer is ongeveer anderhalf maal de reguliere prijs. Dit is altijd op aanvraag; het aantal éénpersoonshutten is zeer beperkt.

onderstaande standaardtekst is niet van toepassing op deze reis.

Vervoer

De tocht van Schotland naar Spitsbergen wordt uitgevoerd met een ship die er op zijn gebouwd is om in de ijsrijke wateren rond Spitsbergen te varen. De schepen zijn groot, maar klein genoeg om de sfeer gezellig en informeel te houden; groot en stabiel genoeg om goede faciliteiten te bieden en om de overtocht aangenaam te maken. Aan boord is een grote eetzaal, en een relaxte lounge met bar, en de cabins zijn zeer ruim en voorzien van een eigen badkamer. De meeste kamers zijn buitenhutten, dus je hebt bijna altijd een raam of patrijspoort met zeezicht.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Havengelden Spitsbergen
  • Alle maaltijden (ontbijg, lunch, diner) en snacks aan boord
  • Onbeperkt koffie, thee, water en frisdrank
  • Bier en wijn (alleen tijdens het diner)
  • Bier en wijn tijdens diner
  • Evacuatieverzekering (maximaal US$ 100.000,- p.p.)
  • Alle genoemde excursies (tenzij anders vermeld in de reisroute)
  • Gebruik van video’s en boeken aan boord
  • Fotoverslag van je reis (achteraf toegankelijk via een website)
  • Lezingen en presentaties aan boord
  • Poolparka die na afloop mee naar huis mag
  • Gebruik van laarzen voor de excursies aan land
  • Uitgebreid tourhandboek dat je voor aanvang van de reis thuisgestuurd krijgt

    LET OP: Er gelden aparte annuleringsvoorwaarden voor deze bestemming. Kijk onder het kopje 'reisverzekering' voor details.

Niet inbegrepen

Transfers luchthaven - hotel en v.v. in Oslo. ( je kunt ook lopen) € 30,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Fooien aan boord:US$ 15,- per dag
Overige kosten:
- Telefoneren per minuut:US$ 3,-
- FrisdrankUS$ 1,50
- Bier(vanaf) US$ 4,-
- Wijn(glas vanaf) US$ 6,-
- Sterke drank(vanaf) US$ 6,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 5     Intensiteit: 1

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Iedereen die meegaat – jong en oud – moet een medische verklaring tekenen, want al zijn de faciliteiten aan boord zeer goed en al is het eten en drinken 100% veilig, áls er iets gebeurt, ben je ver verwijderd van een ziekenhuis. Er is een dokter aan boord. Alle excursies, wandelingen en zodiactochten zijn optioneel. Om het meeste uit deze reis te halen moet je conditie goed genoeg zijn om trappen te kunnen lopen en door de sneeuw een bescheiden heuvel te kunnen beklimmen. Tijdens de excursies kan het koud en nat zijn, maar eenmaal aan boord is er een warme douche en soms zelfs een sauna. Na boeking ontvang je meer informatie over het online ondertekenen van de medische verklaring.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Schotland betaal je met de Britse pond. Aan boord is de munteenheid de Amerikaanse dollar. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda


Cash, creditcard of pinnen?

Schotland geeft ook eigen ponden uit, die je officieel overal in het Verenigd Koninkrijk kunt gebruiken. In Longyearbyen kun je pinnen of met creditcard betalen. Spitsbergen maakt deel uit van Noorwegen en de munteenheid is de Noorse kroon. Alle kosten aan boord dienen contant in Amerikaanse dollars of per creditcard te worden betaald. Aan boord kan vooralsnog niet met euro’s betaald worden.

Maaltijden

maaltijden

De maaltijden in Longyearbyen en Oslo zijn niet bij de reissom inbegrepen. Aan boord zijn alle maaltijden, koffie, thee en snacks wél inbegrepen. Frisdrank en alcoholische dranken zijn niet inbegrepen in de reissom. De maaltijden aan boord zijn van een uitstekende kwaliteit. ’s Ochtends is er een uitgebreid buffet, ’s middags wordt een warme lunch geserveerd en je hebt elke avond keus uit meerdere gerechten, waaronder vegetarische. Er kan met veel (niet alle) dieetwensen rekening worden gehouden. Geef dit aan ons door bij boeking.

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Alle leden van het expeditieteam van Quark Expeditions zijn zeer gedreven, spreken vloeiend Engels en beschikken over veel kennis van poolgebieden. Quark Expeditions biedt zeer deskundige begeleiding tijdens je droomreis; maak kennis met de meest fascinerende mensen op de wereld! Tijdens deze rondreis vermaken de gidsen je met zodiac-tochten, kajakexcursies en interessante lezingen die je bij kunt wonen. Er reizen biologen, geologen, pool-experts en fotografen historici mee die je op een boeiende manier meenemen in hun passie en verhaal. Iedere gids heeft zijn eigen specialiteit op het gebied van geschiedenis, geologie, flora en fauna.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt voor Schotland geen visum nodig. Spitsbergen maakt deel uit van Noorwegen en je hebt geen visum nodig. Je hebt een paspoort (of identiteitskaart) nodig dat geldig is tot en met de dag van vertrek uit Noorwegen. Omdat Spitsbergen geen deel uitmaakt van Schengen is er paspoortcontrole als je van Spitsbergen in Tromso of Oslo komt.

NB: Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Wij verzoeken je ons het volgende per e-mail door te geven (mocht je dit nog niet hebben gedaan op het boekingsformulier): volledige voor- en achternaam zoals in het paspoort vermeld, paspoortnummer, plaats en datum van uitgifte. Deze gegevens moeten zo snel mogelijk bij ons binnen zijn. Mocht je je paspoort moeten vernieuwen, geef dan tijdig je nieuwe gegevens door.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Er is maar één reistijd als het om boottochten bij Spitsbergen gaat, en dat is onze zomer. Van oktober tot juni is het ijs te dik om er met onze boten doorheen te varen. Ondanks dat het zomer is en de zon 24 uur per dag aan de hemel staat, kan het behoorlijk koud zijn. Wees op alle weertypes voorbereid, want niets is veranderlijker en verraderlijker dan het weer in de poolregio's.

Vervoer

vervoer

De tocht van Schotland naar Spitsbergen wordt uitgevoerd met een ship die er op zijn gebouwd is om in de ijsrijke wateren rond Spitsbergen te varen. De schepen zijn groot, maar klein genoeg om de sfeer gezellig en informeel te houden; groot en stabiel genoeg om goede faciliteiten te bieden en om de overtocht aangenaam te maken. Aan boord is een grote eetzaal, en een relaxte lounge met bar, en de cabins zijn zeer ruim en voorzien van een eigen badkamer. De meeste kamers zijn buitenhutten, dus je hebt bijna altijd een raam of patrijspoort met zeezicht.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Het maakt - in tegenstelling tot bovenstaande standaard informatie - bij deze reis niet uit of je een rugzak, weekendtas of harde koffer meeneemt. De enige beperking is het maximum gewicht dat de luchtvaartmaatschappij oplegt (20 kg). Je zult hier waarschijnlijk wel aan komen vanwege de warme kleding die je mee moet nemen. Dikke truien, een zeer warme winterjas, lang ondergoed, dikke sokken, sjaal, muts en goede handschoenen mogen absoluut niet ontbreken. Je krijgt aan boord een zeer goede poolparka die je mag houden aan het eind van de reis. Neem wel zelf een regenbroek mee. Het is mogelijk om aan boord regenbroek te kopen die geschikt is voor deze omgeving. Aan boord is geen kledingvoorschrift; t-shirt en spijkerboek zijn prima. Een dikke trui bij de hand is echter wel handig, omdat je elk moment naar buiten zou moeten kunnen voor een walvis, een ijsberg die voorbij drijft of een prachtige wolkenpartij bij ondergaande zon. Goede schoenen zijn handig voor de wandelingen, maar het is absoluut niet noodzakelijk wandel- of bergschoenen mee te nemen. De rubberlaarzen die verplicht zijn voor in de zodiacs en aan land zijn gratis ter beschikking aan boord.

Voor uitgebreidere informatie over de mee te nemen uitrusting verwijzen we naar het Engelstalige info-pakket dat je van ons na boeking ontvangt.

Poolkleding:

Zoals gezegd krijg je aan boord een zeer goede en warme poolparka die je na afloop gratis mee naar huis mag nemen. Verder krijg je aan boord een paar laarzen te leen. Geef vooraf via je persoonlijke Quark-webpagina wel even je maat door, samen met je schoenmaat. Informatie en inloggegevens van deze pagina ontvang je na boeking. Een regenbroek is op geen enkele boot inbegrepen en moet van huis mee worden genomen.

Wat heb je echt nodig:

  • rugzak, weekendtas (maar een koffer kan bij deze reis ook) 
  • flightbag (een stof- en spatdichte zak voor om je tas of rugzak) 
  • kleine dagrugzak 
  • regenbroek 
  • indien je licht slaapt, oordopjes 
  • wetties (vochtige doekjes) 
  • lippenverzachter, vochthoudende crème, aftersun-lotion 
  • zonnebrandcrème (hoge factor) 
  • goede zonnebril (héél belangrijk) 
  • hoofdbedekking tegen de zon 
  • zwemkleding (eigenlijk alleen van toepassing als je de poolduik gaat nemen …) 
  • gympen of makkelijke schoenen voor aan boord. Géén slippers aan boord i.v.m. veiligheid. 
  • verrekijker

Wat hoef je niet mee te nemen:

  • slaapzak, matje, klamboe etc.
  • handdoeken, linnengoed 
  • regenjas 
  • wandel- of bergschoenen

Foto & video

Wij raden je aan om al vanuit Nederland je foto- en videomateriaal mee te nemen. Aan boord is de voorraad geheugen beperkt en duur. Denk aan een reserveset batterijen of een powerbank is ook handig.

Ook tijdens de tochten in de rubberboten gaat de apparatuur natuurlijk mee. Zorg voor voldoende bescherming tegen zeewater en regen, want er kan tijdens zo’n tocht altijd een enorme plens boegwater in de boot komen. In Schotland, Noorwegen en op alle boten zijn de stopcontacten zoals in Nederland en is het voltage ook zoals in Nederland. Elke kajuit heeft stopcontacten en opladen is de hele reis mogelijk. De allerbelangrijkste regel – en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden – is echter: neem veel, heel, héél veel geheugen mee! Echt!

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
9 3 beoordelingen
  • 9 23-05-2018

    Marieke

    Top ervaring, vooral ook door het team van Quark Expeditions

  • 8 23-05-2018

    Rita

    Fantastische reis. Het verblijf op de boot was top. De crew was zeer vriendelijk en gedienstig. Het expeditieteam deed hun uiterste best om ons tenvolle te laten genieten van al het moois dat de arctic te bieden heeft.

  • 10 23-05-2018

    Renny

    Een geweldige, soms magische ervaring! Enthousiaste, vriendelijke en deskundige leden van het expeditieteam, uitstekende verzorging, heerlijk eten en alles tot in de puntjes geregeld. En natuurlijk de overweldigende natuur, elke dag is weer een verrassing.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf heden is het weer mogelijk om op reis te gaan naar een aantal landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor deze landen is aangepast van ‘oranje’ (niet-noodzakelijk reizen afgeraden) naar ‘geel’ (niet-noodzakelijk reizen mogelijk, let op risico’s). Wij hopen uiteraard dat meerdere landen in de wereld heel binnenkort ook weer opengesteld gaan worden.
    Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden voor de laatste updates over jouw droombestemming(en).

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Als ik nu een rondreis boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen:

    Boek je vóór 1 januari 2021 een rondreis met vertrek t/m 31 december 2021, dan gelden de volgende voorwaarden (m.u.v. familiereizen met vertrek in juli en augustus 2021. Kijk voor deze voorwaarden verderop in de FAQ):

    • Kosteloos annuleren tot 30 dagen voor vertrek, binnen de dertig dagen gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    • Gratis omboeken tot 5 dagen voor vertrek. Kosten die vliegmaatschappijen rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed.
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    Let op: bovenstaande versoepelde voorwaarden zijn niet van toepassing op poolreizen, Galapagos-cruises en reizen uitgevoerd door onze partners Anders Reizen, Dragoman, Exodus Travels en Intrepid Travel. We vragen je contact met ons op te nemen om de betreffende boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.

  • Wat zijn de huidige betalingsvoorwaarden?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 6 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom.

    Betalingen in Nederland graag naar:
    ABN AMRO rekening NL80ABNA0487171241

    Betalingen vanuit het buitenland naar:
    IBAN: NL80ABNA0487171241
    BIC: ABNANL2A
    ABN AMRO te Amsterdam

  • Als ik nu een familiereis voor zomer 2021 boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen:

    Boek je vóór 1 januari 2021 een familiereis met vertrek in juli of augustus 2021, dan gelden de volgende voorwaarden:

    • Kosteloos annuleren tot 1 juni 2021. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    • Gratis omboeken tot 1 juni 2021

    Bij annulering of omboeking ná 1 juni gelden de volgende voorwaarden:
    • Bij annulering ná 1 juni 2021 gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden.
    • Bij omboeking ná 1 juni 2021, tot 5 dagen voor vertrek: kosten die vliegmaatschappijen rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    Let op: bovenstaande versoepelde voorwaarden zijn niet van toepassing op poolreizen, Galapagos-cruises en reizen uitgevoerd door onze partners Anders Reizen, Dragoman, Exodus Travels en Intrepid Travel. We vragen je contact met ons op te nemen om de betreffende boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.

  • Moet ik een gezondheidsverklaring meenemen op reis?

    Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Je print 2 formulieren uit, 1 voor de heen- en 1 voor de terugvlucht. Op de gezondheidsverklaring vul je voordat je gaat vliegen in of je klachten hebt die passen bij het coronavirus (COVID-19). Als je geen klachten hebt mag je aan boord. Je moet het ingevulde formulier laten zien bij het instappen (boarden). Tijdens de reis houd je het formulier bij je. Op de luchthaven kan gevraagd worden om de gezondheidsverklaring te laten zien.> Download gezondheidsverklaring (Nederlands)

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Ja, het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Je kunt hier een offerte voor aanvragen en jouw vertrekdag kiezen. Kijk voor ons aanbod privérondreizen en meer informatie op sawadee.nl/individuele-rondreizen of neem contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis. Hieronder vind je de verschillen tussen een optie en een boeking.

    Optie Boeking
    Vrijblijvend
    Vrijblijvend
      Kosteloos
    Kosteloos
      Gratis annuleren
    Gratis annuleren
      Geldigheid
    Geldigheid Geen tijdslimiet tot optie laatste plekken bezet* Definitief
      Pakket ligt vast
    Pakket ligt vast
      Prijs ligt vast
    Prijs ligt vast
      Kamerindeling kiezen
    Kamerindeling kiezen
      Opvragen kosten extra's
    Opvragen kosten extra's
      * Laatste plekken op reis
    Laatste plekken op reis Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen
      Aanbetaling
    Aanbetaling
      Optie / boeking
    Optie / boeking Plaats optie Maak boeking

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.