MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Wandelvakantie India - de grote Zanskar doorsteek
  • 1Op reis met onze Belgische partner Anders Reizen
  • 2Kleine groepen met maximaal 13 deelnemers
  • 3Bezoek aan boeddhistisch kloosters en andere heiligdommen
  • 4We rijden langs bergen van boven de 7000 meter
  • 5Intensieve 9-daagse trekking dwars door de Himalaya
  • 6Een bezoek de hoofdstad van India, Delhi
  • Dag 1 Brussel - Dehli
  • Dag 2 Dehli
  • Dag 3 Leh
  • Dag 4 Leh
  • Dag 5 Leh
  • Dag 6 Kargil
  • Dag 7 Rangdum
  • Dag 8 Penzi la naar Padum
  • Dag 9 Padum
  • Dag 10 Mune
  • Dag 11 Ichar
  • Dag 12 Purne
  • Dag 13 Phuktal Gompa
  • Dag 14 Kargyak
  • Dag 15 Lakang
  • Dag 16 Chumik Nakpo
  • Dag 17 Ramjak
  • Dag 18 Palemo
  • Dag 19 Darcha
  • Dag 20 Manali
  • Dag 21 Manali
  • Dag 22 Dehli
  • Dag 23 Dehli - Brussel
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
ANRINA

In samenwerking met Belgische partner Anders Reizen

De grote Zanskar-doorsteek Zanskar is een rivier en vallei in het district Ladakh, aan de noordelijke kant van de Himalaya. Cultureel en geografisch vormen Ladakh en Zanskar een verlengstuk van het Tibetaans plateau. Volledig omringd door de bergmassieven, is de Zanskar-vallei de meest geïsoleerde van alle trans-Himalaya valleien. Op deze reis maken we een lange rit tot in Padum, hoofdplaats van Zanskar. Daar start een pittige trekking die ons dwars door de Zanskar-vallei naar de zuidkant van de Himalaya brengt. Op ons pad liggen fotogenieke dorpjes en afgelegen boeddhistische kloosters, en de Shingo La, een pas van 5100 meter hoog. 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vlucht van en naar Dehli
  • Luchthavenbelastingen
  • Transfers ter plaatse, zoals in het dagschema voorzien
  • Overnachtingen
  • Nederlandssprekende reisleiding
  • Maaltijden vanaf ontbijt dag 2 t.e.m. ontbijt dag 23, behalve middag- en avondmalen in Delhi en Manali
  • Drinkwater tijdens de trekking
  • Gebruik kampeermateriaal
  • Bagagevervoer met paarden
  • Lokale ploeg: trekkinggids, kookploeg & paardenbegeleider
  • Entreegeld voor de geplande bezienswaardigheden
  • visum voor India
  • middag- en avond eteb in Delhi en Manali
  • Dranken (behalve drinkwater tijdens de trekking)
  • Persoonlijke uitgaven
  • Fooien (ca. € 110)

Reisroute

  • Dag 1

    Brussel - Dehli De reis begint met een vlucht van Brussel naar Delhi. 

  • Dag 2

    Dehli Vroeg in de ochtend komen we aan en brengt een transfer ons naar het hotel. Delhi is een chaotische mozaïek van middeleeuwse bolwerken, Moghol Mausolea, stofferige bazaars, koloniale stadsplanning en megawinkelcentra. We hebben vandaag de tijd om een bezoek te brengen aan enkele van de vele monumenten die Delhi rijk is.We overnachten in een hotel in Delhi.

  • Dag 3

    Leh We beginnen de dag met een vroege vlucht over de besneeuwde toppen van de Himalaya, naar Leh, de hoofdstad van Ladakh, op 3600 meter hoogte. Een transfer brengt ons naar het hotel waar we 3 nachten zullen verblijven. Om ons lichaam te laten wennen aan de hoogte doen we het vandaag zeer rustig aan. We drinken thee in de tuin van het hotel en in de avond is het mogelijk al een eerste keer de stad in te trekken. 

  • Dag 4

    Leh Vandaag bezoeken we Leh, ooit een karavaanstad op de Zijderoute. Tot vandaag heeft de stad haar exotisch karakter weten te bewaren. Bovendien is het de enige 'grote' stad in een straal van 250 km. Leh dient dan ook als marktplaats voor verschillende nomadenstammen. We kunnen door de schaduwrijke steegjes en straatjes slenteren en het Stok paleismuseum bezoeken, ooit de residentie van de koning van Ladakh, Shankar gompa en Shanti stoepa. (een gompa is een boeddhistisch klooster en een stoepa een heiligdom dat vaak een relikwie bevat.)'s avonds hebben we de tweede overnachting in Leh.

  • Dag 5

    Leh In de Indusvallei vind je een aantal van de mooiste kloosters: Hemis, Thikse en Shey. Niet alleen de kloostergebouwen op zich zijn interessant, maar ook hun ligging is ronduit grandioos. Na het bezoek aan de kloosters rijden we terug naar Leh waar we onze derde overnachting hebben, de rit brengt ons langs de rivier. 

  • Dag 6

    Kargil We vertrekken vroeg voor een lange transfer van 7 à 8 uur, onze eerste stop is bij Alchi Choskor, een klooster met prachtige architectuur, houtbewerking en fresco's. Vervolgens komen we langs het klooster van Likir. Later in de namiddag is het laatste klooster van de dag aan de beurt, Lamayuru is het oudste klooster van Ladakh gelegen op 3550 meter. Hierna rijden we verder naar Kargil, waar we overnachten in een hotel. 

  • Dag 7

    Rangdum Een rit van 128 km brengt ons naar Rangdum, hier doen we ongeveer 7 uur over. De rit zelf is prachtig met zicht op de indrukwekkende bergen Nun (7135 m) en Kun (7035 m). 's Avonds bezoeken we het 18de-eeuwse klooster van Rangdum. De overnachting vindt plaats in een indrukwekkend gelegen en comfortabel tentenkamp in Rangdum. 

  • Dag 8

    Penzi la naar Padum De laatste rit is er één van een goeie 100 km en brengt ons in circa 6 uur over de 4400 meter hoge pas Penzi la naar Padum, de administratieve hoofdplaats van de Zanskar-vallei. Deze vallei is omringd door de Himalaya- en Zanskar massieven en is de meest geïsoleerde van alle trans-Himalaya valleien. Ze ligt op een gemiddelde hoogte van 4010 m. Vandaag is de eerste avond waarbij tenten worden opgezet. Voor onze trekking in de Indiase Himalaya kunnen wij bouwen op een jarenlange, vruchtbare samenwerking met een familiebedrijf dat al tientallen jaren gespecialiseerd is in avontuurlijke reizen. Hun gidsen en helpers zijn stuk voor stuk mensen die omwille van hun ervaring en achtergrond een reis uniek maken.

  • Dag 9

    Padum Vandaag hebben we een vrije dag zodat we even tot rust kunnen komen en zodat de lokale ploeg de kans heeft voorraad in te slaan. Padum is omringt met akkers en is op zich weinig inspirerend, maar het is aangenaam rondwandelen in de kleine bazaar. De ligging is echter wel de moeite waard, in elke windrichting zie je namelijk een mooi berglandschap, bezaaid met chortens en gompa's. De overnachting vindt weer plaats in ons tentenkamp. 
    Vrije dag om even tot rust te komen en om de lokale ploeg de kans te geven voorraad in te slaan.  Het met akkers omringde Padum is op zich weinig inspirerend, maar het is aangenaam rondwandelen in de kleine bazaar. De ligging is dan weer wel de moeite waard en in elke windrichting zie je een mooi berglandschap, bezaaid met chortens en gompa's. We overnachten weer in ons tentenkamp

  • Dag 10

    Mune Na voldoende geacclimatiseerd te zijn kunnen we vandaag beginnen met de 9-daagse trekking die ons naar Mune (3760 meter) brengt. Onderweg bezoeken we het klooster van Bardan. Mune ligt naast de rivier en 's avonds is het mogelijk om het avondgebed in het klooster bij te wonen. We overnachten in de tent. 

  • Dag 11

    Ichar Tijdens onze tocht naar Ichar (3650 meter) is er de mogelijkheid een school te bezoeken. De school is opgericht met geld van verschillende projecten in Europa, hier kunnen lokale kinderen in een vrij 'moderne' omgeving onderwijs krijgen. Vanavond gaan we weer kamperen.

  • Dag 12

    Purne Het doel van vandaag is Purne, welke indrukwekkend is gelegen op een hoogte van 3820 meter in de buurt van de samenvloeiing van de rivieren Tsarap en Kargyak. Deze 2 rivieren monden verder uit in de Zanskar-rivier. De overnachting vindt weer plaats in het tentenkamp. 

  • Dag 13

    Phuktal Gompa Een lusvormige tocht brengt ons naar Phuktal Gompa. Dit is een ongelooflijk spectaculair klooster gelegen in de Lungnak-vallei en enkel te voet bereikbaar. Men vermoedt dat er al zo'n 2500 jaar geleden religieuze activiteiten plaatsvonden in de achterliggende grot. Deze grot en later het klooster (zoals we dat vandaag kennen werd het gesticht in de 14de eeuw) heeft in de loop der eeuwen heel wat bewoners gehad die in het boeddhisme een belangrijke rol hebben gespeeld. (Klik hier voor meer info.) Vanavond staat er weer een avond kamperen op de planning. 

  • Dag 14

    Kargyak Het landschap wordt geleidelijk aan steeds ruwer terwijl we de hoogte in wandelen. De tocht brengt ons langs o.a. maïs- en aardappelvelden waarin de boeren aan het werk zijn. Op het einde bereiken we het kleine dorpje Kargyak (4050 meter), met de typische Tibetaanse witte huisjes. Hier zetten we, omringd door bergformaties die in kleur variëren van oranje tot paars, onze tenten op.

  • Dag 15

    Lakang De flora en fauna hier krijgen langzaamaan een alpien karakter, misschien krijgen we onderweg wel een marmot of een edelweiss te zien. Eén ding is zeker, onderweg naar Lakang (4320 meter) zien we mani's (gebedsstenen) en chortens (religieuze, koepelvormige bouwwerken). Dit zijn allemaal tekenen dat de bevolking hier boeddhistisch is.

  • Dag 16

    Chumik Nakpo De dag begint vandaag vroeg, we moeten namelijk een eerste hoge pas over, de Shingo La (5100 m). Technisch gezien is het een makkelijk traject, niet al te steil en zonder gletsjers. De pas is het hele jaar door besneeuwd. Eenmaal boven worden we beloond met een adembenemend uitzicht op de Zanskar- en Himalaya-massieven. We dalen de pas af tot Chumik Nakpo (4400 m). S'avonds kamperen we weer.  

  • Dag 17

    Ramjak De afdaling gaat over een niet altijd aanwezig pad, soms over natte keien en hoog gelegen boven de vallei richting Ramjak (4150 meter). In de avond wordt het tentenkamp weer opgezet.

  • Dag 18

    Palemo Vandaag wandelen we via een steil traject naar Zanskar Sumdo. Hier steken we de hangbrug over en bereiken we Palemo (3500 meter). De overnachting vindt weer plaats in een tent.

  • Dag 19

    Darcha Langs de velden van de de dorpjes Chika en Rari komen we aan in Darcha (3400 meter) en zit de 9-daagse trekking er op. We gaan weer kamperen.

  • Dag 20

    Manali Vandaag staat er een spectaculaire en dagvullende rit on de planning. Via Keylong, hoofdstad van het 'stammendistrict' Lahaul & Spiti, over de Rohtang-pas (3978 m) rijden we naar Manali, een bergdorp in de mooie, beboste Kulu-vallei. We overnachten dit keer in een hotel.

  • Dag 21

    Manali Om even bij te komen van de afgelopen dagen hebben we vandaag een vrije dag in het aangenaam-drukke Manali, dat een rijke cultuur kent. Er zijn hier meerdere bezienswaardigheden, zo kan je de Dhungri-tempel bezoeken of de bazaar en de warmwaterbronnen. Hier is de tweede overnachting in Manali.

  • Dag 22

    Dehli Een rit van 550 km waar we circa 12 uur over rijden brengt ons naar Delhi. Hier overnachten we in een hotel.

  • Dag 23

    Dehli - Brussel Op de laatste dag staan we vroeg op, een transfer brengt ons naar de luchthaven en stappen we op het vliegtuig terug naar Brussel. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Vlucht van en naar Dehli
  • Luchthavenbelastingen
  • Transfers ter plaatse, zoals in het dagschema voorzien
  • Overnachtingen
  • Nederlandssprekende reisleiding
  • Maaltijden vanaf ontbijt dag 2 t.e.m. ontbijt dag 23, behalve middag- en avondmalen in Delhi en Manali
  • Drinkwater tijdens de trekking
  • Gebruik kampeermateriaal
  • Bagagevervoer met paarden
  • Lokale ploeg: trekkinggids, kookploeg & paardenbegeleider
  • Entreegeld voor de geplande bezienswaardigheden

Niet inbegrepen

visum voor India  

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

middag- en avond eteb in Delhi en Manali
Dranken (behalve drinkwater tijdens de trekking)
Persoonlijke uitgaven
Fooien (ca. € 110)

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 1     Intensiteit: 5

De grote hoogte speelt in deze reis een belangrijke rol. Daarom brengen we de eerste dagen dat we in Ladakh zijn door op een rustige manier en ook de reisdagen dragen bij aan een degelijke acclimatisatie vooraleer we op dag 10 aan de eigenlijke trekking beginnen. Er wordt tijdens de 9-daagse trekking per dag gemiddeld 6 uur gestapt (eenmaal 3 en eenmaal 8). Een goede fysieke conditie en het nodige uithoudingsvermogen zijn vereist. De duur van de trekking, het dicht op elkaar leven in groepsverband, de beperkte privacy en het gebrek aan comfort vereisen bovendien een flexibele instelling.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

De munt in India is de roepie. Euro’s kunnen probleemloos omgewisseld worden. Het is echter moeilijk om roepies terug om te wisselen in euro’s bij het verlaten van het land. In Delhi en Leh kan je met je Maestro-kaart terecht bij geldautomaten. Zorg ervoor dat je je betaalpas laat omzetten naar een wereldprofiel, dit kan online of bij uw bank.

Maaltijden

maaltijden

In Delhi, Leh, Manali, Padum en Rangdum wordt het ontbijt genuttigd in het hotel, 's middags is er picknick of snelle hap onderweg  en 's avonds eten we een warme maaltijd in het logies.Tijdens de trekking gaat er een kok en een helper mee; zij zorgen voor de maaltijden, die noodgedwongen sober zijn door de beperkte keuze aan beschikbare voedingsmiddelen. Toch slagen ze er in om ons elke avond een feestmaal aan te bieden! Algemeen: India is een paradijs voor vegetariërs. Een typische maaltijd bestaat uit: rijst en roti (= ongedesemd brood); verschillende groenten, al dan niet linzen (dal, vaak met kerrie) en een kopje botermelk of yoghurt. In de grotere steden is het aanbod gevarieerder en kan men zelfs 'westers' eten. Het leukste is echter de lokale keuken te proberen, die meestal veilig en hygiënisch bereid wordt. 

Taal & Cultur

maaltijden

In India worden 15 officiële talen gesproken. Hindi is de meest gesproken taal in India. De Engelse taal is voor veel Indiërs hun tweede taal. 

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Onze reizen worden begeleid door Nederlandstalige Anders Reizen begeleiders. Zij zijn er voor de praktische organisatie van de reis. Onze begeleiders worden geselecteerd op basis van hun ervaring met groepen, sociale vaardigheden en organisatietalent. Ze beschikken altijd over veel kennis van het land en de cultuur. De meeste Anders Reizen begeleiders hebben een door Toerisme Vlaanderen gecertificeerde opleiding gevolgd. Deze opleiding legt de nadruk op enerzijds contactgericht reizen met respect voor cultuur en natuur en anderzijds praktische vaardigheden en theoretische achtergronden. De reisbegeleiders worden niet alleen klaargestoomd om alles op rolletjes te laten lopen, zij zorgen er ook voor dat jij en je groep een grensverleggend maar ook duurzaam avontuur beleven. Voor enkele bestemmingen waar de taal voor weinig problemen kan zorgen, doen wij soms beroep op plaatselijke Frans- of Engelstalige gidsen met een grondige kennis van de streek waar we wandelen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Paspoort Je hebt een paspoort nodig dat bij aanvraag van het visum nog zes maanden geldig is en nog 2 lege bladzijden naast elkaar heeft. NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor India is een visum nodig, dat 4 weken voor vertrek  moet worden geregeld. Je kunt het visum verkrijgen via het VisumBuro, via India Visum Service of via het Consulaat van India in België. Voor de aanvraag heb je het volgende aanvraagformulier nodig. Hierin staan ook de verdere instructies. Vraag je visum niet eerder dan 4 weken voor vertrek aan.

Indien je een Nederlands paspoort hebt, gebruik dit aanvraagformulier:  Indien je een Belgisch paspoort hebt, gebruik dit  aanvraagformulier: NB: Zowel de Indiase ambassade in Nederland als in België geeft zelf geen visa meer uit, maar hebben dit uitbesteed aan Indian Visa Service. I.V.S. (Den Haag en in Amsterdam) en VFS Global / Indian Application Centre (Brussel en Antwerpen). Zij berekenen een extra bedrag van € 15,- bovenop de € 50,- visumkosten. Let op: Belgische papoorten worden enkel in Brussel afgehandeld en Nederlandse paspoorten enkel in Nederland. * Zelf je visum regelen Als je het visum van India niet via Het VisumBuro wilt aanvragen kun je het ook zelf regelen via de Ambassade van India in Den Haag of Brussel. Zie voor meer informatie www.visumburo.nl of www.visumburo.be.


Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Het klimaat in India is zeer divers, ten gevolge van de geografische diversiteit en de grote oppervlakte van het gebied. Zo vormt de Himalaya een natuurlijke barrière voor de koude polaire winden vanuit Centraal-Azië. In de Indiase Himalaya is het klimaat zeer hard: door de grote hoogte is de lucht er ijl en de zon zeer sterk. In de zomer kan het er overdag behoorlijk warm worden, maar de nachten zijn er koud. Regen is mogelijk. In de winter wordt het overdag mogelijk tot 0 à 5° in de zon maar kan het ook serieus vriezen. ’s Nachts daalt de temperatuur tot -25 à -30°, mogelijk zelfs nog kouder. Er waait vaak een kille wind en het ene jaar valt er al meer sneeuw dan het andere. De luchtvochtigheid is er het ganse jaar door zeer laag. In combinatie met de hoogte geeft dit echter een sterke UV-straling en moet je dus goed oppassen voor een zonnesteek

Vervoer

vervoer

We maken ter plaatste gebruik van binnenlandse vluchten tussen Delhi-Leh-Delhi, tereinwagens in Ladakh en Zanskar en een minibus voor de transfers van de luchthavens.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Bagage

  • soepele reistas (is het handigst voor het vervoer op de paardenruggen)
  • evt. stevige overtrek om je kitbag of reistas in te stoppen of mee te omwikkelen tijdens het vervoer
  • dagrugzakje (min. 20 l)
  • zak om de spullen die je tijdens de trekking niet nodig hebt in te stoppen en achter te laten in het hotel in Leh

Tip: De bagage die meegaat in de laadruimte van het vliegtuig moet een label dragen met je naam . Je krijgt een label van Anders Reizen (op de kennismakingsbijeenkomst of in de luchthaven). Breng best ook een identificatie aan de binnenkant van je reistas of rugzak. Voor de binnenlandse vlucht dien je je ruimbagage te beperken tot 1 stuk en max. 15 kg (je kan evt. een reis-outfit achterlaten in het hotel in Delhi). Je mag slechts 1 stuk handbagage meenemen aan boord, eventueel aangevuld met een cameratas, handtas, laptop,…

 Schoeisel & kousen

  • bergwandelschoenen 
  • evt. lichte (sport)schoenen en/of wandelsandalen
  • ‘gewone’ sandalen (indien je geen wandelsandalen meeneemt, om je voeten tijdens de trekking ’s avonds te luchten)
  • evt. slippers (handig bij tententrekking)
  • trekkingkousen.
Tip: Trek je wandelschoenen aan voor de heenvlucht of stop ze in je handbagage. Mocht er iets mislopen met de bagage, kan je alvast beginnen wandelen.

Kampeeruitrusting

  • slaapmatje (‘eierdoppenmatjes’ zijn ook ter plaatse beschikbaar)
  • warme slaapzak (tot –10° want het kan vriezen tot -5°)
  • evt. binnenslaapzak, fleece- of lakenzak (elke extra laag zorgt voor een bijkomend bereik van 3 à 5° en het is hygiënischer)
Tenten en gemeenschappelijk kampeermateriaal zijn ter plaatse voorzien.

Kleding

  • 2 soepele (wandel)broeken (sneldrogende stof is handig) (evt. afritsbaar)
  • wind- en waterdichte jas en evt. broek
  • dikke wollen trui of fleece 
  • lichte trui 
  • enkele lichte hemden en/of T-shirts (geen topjes; ook hemd of T-shirt met lange mouwen in geval van zonverbrande armen)
  • zonnehoed of –pet 
  • ondergoed (evt. ook thermisch)
  • evt. warme pyjama (overbodig indien je thermisch ondergoed meeneemt)
  • muts en handschoenen
  • evt. badpak + grote katoenen sjaal die mag nat worden voor de vrouwen (om je te wassen bij de rivier)
  • zwemshort voor de mannen
  • evt. bermuda (geen shorts)
Tip: Wat kledij betreft, is er niets verplicht of verboden, noch door ons als reisorganisator, noch door de Indiërs.  Wij vragen enkel aan onze reizigers om even stil te staan bij de mogelijke impact van hun bezoek, en hun gedrag en kleding hierop af te stemmen. Draag best geen schaarse of open kledij (topjes, shorts, enz., zowel mannen als vrouwen). Respecteer in je manier van kleden in de mate van het mogelijke de plaatselijke gewoonten, op z’n minst bij bezoek aan religieuze plaatsen of aan mensen thuis. Het is bovendien veel aangenamer en veiliger om  kleding te dragen die ook armen en benen tegen de weerelementen beschermt.

Verzorging

  • toiletartikelen  (zeker ook verfrissingsdoekjes; graag biologisch afbreekbare zeep en shampoo)
  • handdoek 
  • zonnecrème met hoge beschermingsfactor 
  • ‘after sun’
  • beschermende lippenstift
  • evt. ontsmettingsgel

Eet- en drinkgerei

  • drankfles (best min. 2 liter, evt. waarvan 1 drankfles isolerend) 
  • evt.  zakmesje
  • evt. energierijke snacks (bv. gedroogd fruit, chocotoffs,…)

Overige

  • goede zonnebril (evt. met zijklepjes (tegen stof)
  • veilige geldbeugel om als heupgordel of rond hals te dragen (onder de kleren) 
  • wc-papier 
  • zak- of hoofdlamp
  • evt. stofdichte verpakking voor fototoestel 
  • reservebatterijen
  • evt. wandelstokken.
  • wereldstekker (de stopcontacten zijn niet altijd compatibel met onze stekkers; klik hier voor meer info) 
  • evt. oorstopjes
  • evt. verduisterend oogmasker
  • evt. buff (multifunctioneel kledingstuk dat je kan gebruiken als sjaal, muts, hoofddoek, haarband, masker, …)
  • handig voor vrouwen: grote sjaal die je in je dagrugzak steekt en die je makkelijk rond je middel of schouders slaat indien nodig
  • evt. lange-vluchtenpakket (enkele suggesties: lectuur, denksportpuzzels, laptop/netbook/mp3, oordopjes, oogmasker, nekkussentje, toiletzak met mini-toiletgerief, oogdruppels, lippenbalsem, sokken, t-shirt).


Vertrekvergadering

Je reis begint eigenlijk al op de vertrekvergadering enkele weken voor vertrek. Kom hier zeker naartoe want je ontmoet er niet alleen je reisgenoten en reisbegeleider! Er worden ook belangrijke praktische afspraken gemaakt en het is het ideale moment om antwoord te krijgen op je vragen. De vertrekvergadering vindt altijd plaats in België.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.