MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Wandelvakantie Australië - Tasmanië
  • 1Op reis met onze Belgische partner Anders Reizen
  • 2Valley of the Styx
  • 3We ontdekken de Aboriginal cultuur
  • 4We bezoeken de Nelson Falls
  • 5We gaan naar het strand: Bay of Fires
  • 6Bezoeken Freycinet National Park
  • 7We zien wilde dieren op Maria Island
  • 8We gaan naar Port Arthur
  • 9Ontdekken de echte wildernis van Australië
  • 10We zien de Tasman Peninsula
  • Dag 1-2 | Aankomst Tasmanië
  • Dag 3 | Verkenning van Hobart
  • Dag 4 | Naar Bruny Island
  • Dag 5 | Verkennen Bruny Island
  • Dag 6 | Valley of the Styx
  • Dag 7 | South West National Park
  • Dag 8 | Wandeling Tarn Shelf Track
  • Dag 9 | De Aboriginal Cultural walk
  • Dag 10 | Route naar Mount Rufus
  • Dag 11 | Nelson Falls en Queenstown
  • Dag 12 | Cradle Mountain
  • Dag 13 | Walls of Jeruzalem National Park
  • Dag 14 | Naar Cataract George
  • Dag 15 | Bay of Fires
  • Dag 16 | Wandelen door Freycinet National Park
  • Dag 17 | Wilde dieren op Maria Island
  • Dag 18 | Tasman Peninsula
  • Dag 19 | Verder in Tasman Peninsula
  • Dag 20 | Port Arthur
  • Dag 21 | Taranna
  • Dag 22 | Naar huis
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
7/10
Reiscode
ANRAUA

In samenwerking met Belgische partner Anders Reizen

Ten zuiden van het Australische vasteland ligt Tasmanië, een relatief compact eiland met een relaxte sfeer, waar je landschappen terugvindt die tot de meest indrukwekkende ter wereld behoren. ‘Tassie’ has it all: dichte bossen en wildernis, beaches & bergmeren en een fauna & flora die tot de verbeelding spreken (om de Tasmaanse duivel niet te noemen). Wandelend verkennen we de enorme verscheidenheid van deze verre, maar zo unieke bestemming.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Wietske - Oceanië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2020

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom
 

  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vluchten Brussel - Tasmanië
  • Transfers volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Maaltijden dag 2 t.e.m. ontbijt dag 21
  • Reisbegeleiding
  • Luchthaven belastingen
  • Entreegeld voor nationale parken volgens programma
  • Dranken
  • Overige persoonlijke uitgaven
  • optionele activiteiten: (bv. Tasman Devil Conservation Center - 30 AUD, Wineglass Bay Cruise - 140 AUD, Port Arthur - 35 AUD en privé-vlucht over Tasman Peninsula en/of andere delen van het eiland - 400 AUD / uur)

Reisroute

  • Dag

    1-2 | Aankomst Tasmanië Onze lange vliegreis vangt aan in Brussel en brengt ons via Dubai en Melbourne naar Hobart, waar we op dag 2 's avonds laat aankomen.

  • Dag

    3 | Verkenning van Hobart Hobart is de hoofdplaats van Tasmanië die gelegen is aan de zuidoostkust. We verkennen het stadscentrum met o.a. het historische Battery Point. De lunch vindt plaats aan de haven van Franklin Wharf waar er uitstekende vis verkrijgbaar is. Mount Wellington (1270 m) biedt een indrukwekkend panoramisch zicht over Hobart en omgeving. 

  • Dag

    4 | Naar Bruny Island Bruny Island is bereikbaar per ferry op korte afstand van Hobart. Het is gekend voor zijn mooie stranden en rijk dierenleven; je vindt er o.a. pinguïns en vele soorten migratievogels. We maken een wandeling van ca. 3 u. naar Fluted Cape en maken kennis met de hoge zeekliffen die een van de typische kenmerken van Tasmanië zijn. De herinnering aan de lange vliegreis geraakt op dit relaxte eiland al snel op de achtergrond.We overnachten in gerieflijke cabins op 50 m van de Tasmaanse Zee en genieten 's avonds van een BBQ.

  • Dag

    5 | Verkennen Bruny Island Verdere verkenning van Bruny Island. We wandelen het 'Labillardiere circuit' (ca. 5 u.) langs een van de meest afgelegen delen van het eiland. De wandeling loopt langs mooie baaien en bossen en we komen voorbij oester- en mosselkwekerijen die tot de beste in Australië worden gerekend.Tweede overnachting op Bruny Island.

  • Dag

    6 | Valley of the Styx We nemen de boot terug naar het ‘vasteland’. In de namiddag maken we een korte wandeling in de Styx Valley, waar we een van de de grootste boomsoorten ter wereld kunnen bekijken: de eucalyptus regnans. Ze zijn even indrukwekkend als hun net iets grotere Amerikaanse broers, de mammoetbomen, en sommigen zijn zo hoog als een gebouw van 25 verdiepingen.

    De komende 3 nachten verblijven we in gezellige cottages in Maydena, gelegen in een bosrijke omgeving aan de rand van South West National Park, een van de laatste onafgebroken wildernisregio’s in Australië.

  • Dag

    7 | South West National Park We rijden via een grotendeel onverharde weg verder het Southwest National Park in. Een tocht van ca. 5 u. brengt ons naar de top van Mount Eliza, waarbij het laatste stuk wat klauterwerk vereist en waarbij je best geen hoogtevrees hebt. Boven hebben we zicht op Lake Pedder. In 1972 werd de Gordon Dam gebouwd waarbij een gebied onder water kwam te staan dat 24 x de oppervlakte van het oorspronkelijke meer besloeg. Tot op heden blijft dit een van de meest controversiële bouwwerken in Australië. We brengen na de wandeling een bezoek aan de dam met onderweg verschillende knappe uitzichtpunten.Tweede overnachting in Maydena.

  • Dag

    8 | Wandeling Tarn Shelf Track Naast het Southwest National Park ligt Mount Field National Park, waar in de winter geskied wordt. Vanaf Lake Dobson, gelegen op +1000 m, gaan we op stap langs het Tarn Shelf Track, een mooie circulaire routevan ca. 6 u. langs gletsjermeren en een bijzondere vegetatie, waaronder de grasboom.Derde overnachting in Maydena.

  • Dag

    9 | De Aboriginal Cultural walk We verplaatsen ons naar Lake St.Clair National Park, gelegen in het midden van het Tasmanaanse eiland. We bezoeken het boeiende Visitor Center en ondernemen de 'Aboriginal Walk', een korte wandeling, deels langs de oever van het meer, met onderweg informatie over de oorspronkelijke bevolking. De Tasmaanse Aboriginal-bevolking is volledig uitgeroeid door de Britse kolonisten; de laatste Tasmaniër is overleden in 1905.
    Overnachting in cottages middenin de natuur van de Central Highlands.

  • Dag

    10 | Route naar Mount Rufus Verdere verkenning van St. Clair National Park via de prachtige circulaire route van ca. 7 u. naar Mount Rufus, die deels over de bekende (5-daagse) Overland Track loopt. Van op de top hebben we uitstekende zichten op Lake St. Clair, Mount Olympus en Frenchmans Cap en krijgen we goed te zien hoe bergachtig Tasmanië wel is.
    Tweede overnachting in de Central Highlands.

  • Dag

    11 | Nelson Falls en Queenstown Transfer van ca. 300 km met onderweg een stop bij de mooie Nelson Falls en in het mijnwerkersstadje Queenstown. Dat werd begin vorige eeuw gesticht en er hangt nog een pioneersfeertje. Ons logies bevindt zich aan de voet van de iconische berg Cradle Mountain, die we bij goed weer al van ver kunnen zien liggen. In de namiddag is er de mogelijkheid om in een nabijgelegen reservaat de beroemde Tasmaanse duivels te gaan bekijken.

  • Dag

    12 | Cradle Mountain Een wandeling op Cradle Mountain, een van de landschappelijke symbolen van Tasmanië, kan niet ontbreken. We maken een prachtige lustocht van ca. 7 u. langs enkele meren. Wie geen hoogtevrees heeft en zich niet laat afschrikken door wat geklauter, kan de tocht naar de top op 1545 m ondernemen. Het zicht boven is ronduit adembenemend. We rijden nadien verder naar het logies in Mole Creek.

  • Dag

    13 | Walls of Jeruzalem National Park Vandaag staat een lange wandeling (ca. 8 u.) op het programma in het Walls of Jeruzalem National Park. Dit is een weinig bezocht park, maar het behoort tot de mooiste van het eiland. Je treft er grote dennenwouden aan, waar elders in Tasmanië de overheersende boomsoort de eucalyptus is. Een relatief lange maar eenvoudige klim brengt ons naar een hoogvlakte met meerdere meren en naar de ‘walls’, de indrukwekkende rotswanden waarnaar het park genoemd is. Tweede overnachting in Mole Creek.

  • Dag

    14 | Naar Cataract George Na enkele stevige wandeldagen doen we het wat rustiger aan in  Launceston, de tweede stad van Tasmanië met een goeie 100.000 inwoners. Vanuit het logies wandelen we naar Cataract George, een woeste canyon die uitmondt in het stadspark van Launceston. Na de picknick in het park, is de namiddag vrij.
    Overnachting in Launceston.

  • Dag

    15 | Bay of Fires Ons volgend logies is prachtig gelegen aan Georges Bay in St. Helens, een relaxte plaats waar altijd een vakantiestemming heerst. Vlakbij St. Helens liggen twee van de mooiste baaien van Tasmanië: Binalong Bay en Bay of Fires, die we gaan bewonderen en verkennen tijdens 2 korte wandelingen.Overnachten in St. Helens. Vanavond staat er nog eens BBQ op het menu.

  • Dag

    16 | Wandelen door Freycinet National Park Onze volgende bestemming is het schiereiland Freycinet, met het gelijknamige National Park. Het Wineglass Bay Circuit, een mooie circulaire route  van 4 à 5 u. wandelen, biedt uitstekende zichten op Great Oyster Bay. Optioneel kun je een bootocht doen langs de kust, met niet alleen prachtige zichten op het bergachtige schiereiland, maar ook kans op het spotten van zeevogels en -zoogdieren (incluis walvissen).  We overnachten de komende 2 dagen in de buurt van Little Swanport, op een bijzondere plaats helemaal omringd door ‘bush’ die bewoond wordt door o.a. wallabies en Tasmaanse egels.

  • Dag

    17 | Wilde dieren op Maria Island Een half uurtje rijden en we zijn in Triabunna, waar we de ferry nemen naar het autovrije Maria Island. Naast mooie landschappen met baaien, kliffen en bergen, tref je hier veel gevleugelde bewoners aan, o.a. albatrossen en pinguïns. Het eiland heeft een bewogen geschiedenis van confrontaties tussen de Aboriginals en de vroege kolonisten (vooral walvisvaarders) en werd in de 19de eeuw door de Engelsen gebruikt als gevangeniseiland.  

    Er zijn verschillende wandelmogelijkheden, maar het autovrije eiland leent zich - indien er interesse is - ook uitstekend tot fietsen. Niet altijd evident, gezien de vaak sterke winden en het oneffen terrein. Als er ergens een waterkans is om een Tasmaanse duivel in het wild te spotten, is het hier. Na de zware ziekte die 75 % van de duivels heeft uitgeroeid op Tasmanië zelf, werden in 2012 28 gezonde dieren uitgezet op Maria Island. Ondertussen zijn ze al met meer dan 100. De kans om wombats te zien is vrij groot. 
    Terug naar onze cabins in de bush voor de tweede overnachting.

  • Dag

    18 | Tasman Peninsula De laatste bestemming van deze reis is niet de minste: Tasman Peninsula. Hier brengen we 3 nachten door in rustig gelegen cottages in Taranna. We maken een wandeling van ca. 5 u. naar de punt van Cape Raul, een van de drie capes van het schiereiland met sensationele zeekliffen tot 300 m hoog. Hier staat vaak een sterke wind, maar de zichten van op Cape Raul zijn onvergetelijk.

  • Dag

    19 | Verder in Tasman Peninsula Een stevige wandeling van ca. 7 u. langs de spectaculaire kustlijn laat ons verder kennismaken met Tasman Peninsula. Via verschillende baaien wandelen we tot aan Fortescue Bay, het eindpunt van deze actieve dag.

  • Dag

    20 | Port Arthur De voormalige gevangenis, Port Arthur, is een historische met een luguber verleden maar prachtig gelegen. Een bezoek aan deze plek is dan ook een must. In de namiddag wandelen we naar Cape Hauy, wederom een tocht die eindigt bij de imposante zeekliffen met o.a. de befaamde ‘Totem Pole’, een 80 meter hoge rots die loodrecht uit de zee naar boven priemt. Het is een waardig eindpunt voor de laatste wandeling van deze reis.

  • Dag

    21 | Taranna Transfer van een kleine 2 u. terug naar Hobart. Het is onverbiddelijk afgelopen en we rijden naar de luchthaven waar de terugreis naar Brussel begint.

  • Dag

    22 | Naar huis Vandaag kom je weer aan in Brussel. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Vluchten Brussel - Tasmanië
  • Transfers volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Maaltijden dag 2 t.e.m. ontbijt dag 21
  • Reisbegeleiding
  • Luchthaven belastingen
  • Entreegeld voor nationale parken volgens programma

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Dranken
Overige persoonlijke uitgaven
optionele activiteiten: (bv. Tasman Devil Conservation Center - 30 AUD, Wineglass Bay Cruise - 140 AUD, Port Arthur - 35 AUD en privé-vlucht over Tasman Peninsula en/of andere delen van het eiland - 400 AUD / uur)

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 4

We maken tijdens deze reis wandeltochten met een sportief karakter: vier tot zes uur wandelen per dag over goed begaanbare paden. Het hoogteverschillen kan tot 600 meter gaan. Deze reis is geschikt voor iedereen die regelmatig wat aan sport doet of bereid is de conditie vooraf op peil te brengen.

Gezien wandelen de hoofdactiviteit van deze reis is, moet elke deelnemer over de vereiste fysieke geschiktheid beschikken om zelfstandig, d.w.z. zonder beroep te doen op medereizigers en/of reisbegeleider, aan deze wandelingen deel te nemen.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid 

De officiële munteenheid van Australie is de Australische dollar. Visa en Master Card worden vrijwel overal aanvaard, andere kredietkaarten minder. Cash meenemen is dus overbodig. In Tasmanië kan je op zeer veel plaatsen terecht aan de geldautomaat.

Vergeet niet je bankpas op 'wereld' te zetten

Voor een recente wisselkoers verwijzen we je naar: Currency/converter/

Maaltijden

maaltijden

Het ontbijt nemen we in het logies en het middagmaal is een picknick (meestal) of een snelle hap. 's Avonds gaan we meestal uit eten. Enkele avonden koken we zelf (bv. bbq), waarbij iedereen naar beste vermogen een handje toesteekt.

Taal & Cultur

maaltijden

Op Tasmanië en in heel Australië wordt Engels gesproken. Het "strine' is een bijzonder kleurrijke variant van het Engels, echter niet altijd even verstaanbaar.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Onze reizen worden begeleid door Nederlandstalige Anders Reizen begeleiders. Zij zijn er voor de praktische organisatie van de reis. Onze begeleiders worden geselecteerd op basis van hun ervaring met groepen, sociale vaardigheden en organisatietalent. Ze beschikken altijd over veel kennis van het land en de cultuur. De meeste Anders Reizen begeleiders hebben een door Toerisme Vlaanderen gecertificeerde opleiding gevolgd. Deze opleiding legt de nadruk op enerzijds contactgericht reizen met respect voor cultuur en natuur en anderzijds praktische vaardigheden en theoretische achtergronden. De reisbegeleiders worden niet alleen klaargestoomd om alles op rolletjes te laten lopen, zij zorgen er ook voor dat jij en je groep een grensverleggend maar ook duurzaam avontuur beleven. Voor enkele bestemmingen waar de taal voor weinig problemen kan zorgen, doen wij soms beroep op plaatselijke Frans- of Engelstalige gidsen met een grondige kennis van de streek waar we wandelen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat tot een dag na vertrek uit Australië geldig is. Indien je op je heen- of terugvlucht een meerdaagse stop maakt dan is het soms wel noodzakelijk dat je paspoort langer geldig is.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor reizen naar Australië heb je een verplicht ETA (Electronical Travel Authorisation) visum nodig. 

LET OP: Het is niet meer mogelijk om het ETA visum door Sawadee te laten regelen. Je dient een ETA nu zelf aan te vragen via deze link. De kosten bedragen dan $20,- USD. Dit doe je door op de (Engelstalige) ETA site je persoons- en reisgegevens in te voeren. 

Het niet, of foutief doorgeven van deze gegevens kan ertoe leiden dat je niet het vliegtuig in mag of dat je de toegang tot Australië ontzegd wordt. Bij het invullen van je paspoortnummer is het goed te weten dat de letter ‘O’ niet voorkomt in het Nederlandse paspoortnummer. Het gaat dus altijd om het cijfer ‘0’.

Denk eraan dat, als je op je heen- of terugvlucht een meerdaagse stop in een ander land hebt (bijv. Bangkok, Saigon, Singapore of Kuala Lumpur), je wellicht ook voor dat land een visum nodig hebt. 

Elektronisch visum  via de Visumcentrale 

Je kunt het visum ook aanvragen bij de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en  Visumcentrale-België. Dit is een Nederlandstalige website en de kosten bedragen dan ongeveer € 29,- Kies dan voor Toerisme Elektronisch.

Invoer van levensmiddelen: De douane van Australië hanteert zéér strenge regels voor de invoer van levensmiddelen en outdoor uitrusting. Neem geen verse levensmiddelen in je bagage mee (ook geen fruit) en denk eraan dat al je outdoor uitrusting (wandel schoenen) schoon mee gaan. Het niet naleven van deze regels kan onnodige controles en zelfs een boete opleveren.

Denk eraan dat, als je op je heen- of terugvlucht een meerdaagse stop in een ander land hebt (bijv. Bangkok, Saigon, Singapore of Kuala Lumpur), je wellicht voor dat land een visum nodig hebt.

Er kan gevraagd worden naar een bewijs, waarop staat dat je beschikt over voldoende financiële middelen. Neem daarom een kopie mee van een recent bankafschrift of loonstrookje. 

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar CIBTvisas in den Haag (voor Nederlandse paspoorthouders) of Visumcentrale Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag. 

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
CIBTvisas – Den Haag
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
Postbus 90458 / 2509 LL
+31 (0) 70 31 50 212  
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
info@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00 
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€29,- (algemeen*)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€56,50 (algemeen*)

*Dit zijn de kosten die de Visumcentrale rekent, in sommige gevallen zijn deze kosten hoger of lager. De Visumcentrale berekent ook consulaire kosten, kijk voor de actuele prijzen op de website van de visumcentrale.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

De beste periode om Tasmanië te bezoeken is de lente en zomer, dus onze herfst en winter. In de november-december is het meestal aangenaam wandelweer. Regen is steeds mogelijk. (In 2019 was het in 1 van de nationale parken uitzonderlijk koud, vandaar dat we muts en handschoenen aan de uitrustingslijst hebben toegevoegd.)

Vervoer

vervoer

We beschikken over onze eigen, comfortabele minibus (met ruime bagagetrailer) die door de begeleider bestuurd wordt. Op de langere trajecten kunnen deelnemers die zich hiervoor aanbieden, het stuur eens overnemen. Ben je hiertoe bereid, meld het dan zeker bij de inschrijving. Je aansprakelijkheid is gedekt door de verzekering van de huurwagen (BA, omnium en inzittenden). Je moet in het bezit zijn van een rijbewijs B en minstens 25 jaar zijn.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Bagage

Je hebt recht op 1 stuk ruimbagage en 1 stuk handbagage (je dagrugzak). Wij raden aan om je bagage te beperken tot 1 stuk en max. 15 kg. Dat maakt het vervoer ter plaatse en het dragen over korte afstanden een stuk makkelijker. Je mag slechts 1 stuk handbagage meenemen aan boord, eventueel aangevuld met een cameratas, handtas, laptop.Je krijgt een bagagelabel op de kennismakingsbijeenkomst of in de luchthaven.

Let op: je mag geen enkel product invoeren van dierlijke of plantaardige oorsprong, dus ook geen enkele vorm van voedsel (ook geen koekjes, snoepjes, ...). Ook je schoenen moeten perfect proper zijn, zonder enig spoor van modder of gras.

Tip: De bagage die meegaat in de laadruimte van het vliegtuig moet een label dragen met je naam (thuisadres of adres van het logies hoeft niet).  Breng best ook een identificatie aan de binnenkant van je reistas, rugzak of koffer. 

Tip: Trek je wandelschoenen aan voor de heenvlucht of stop ze in je handbagage. Mocht er iets mislopen met de bagage, kan je alvast beginnen wandelen.  Trek je wandelschoenen aan voor de heenvlucht of stop ze in je handbagage. Mocht er iets mislopen met de bagage, kan je alvast beginnen wandelen. 

Wat je echt nodig hebt

  • reistas (met of zonder wieltjes) 
  • dagrugzak
  • degelijke, enkelomsluitende wandelschoenen 
  • wandelkousen 
  • lichte (sport)schoenen of (wandel)sandalen. 

Kleding 

  • soepele lange (wandel)broek(en) 
  • regenjas 
  • fleece 
  • luchtige hemden of T-shirts 
  • zonnehoed of –pet 
  • evt. sjaaltje (om hals tegen de zon te beschermen) 
  • ondergoed 
  • zwemspullen
  • evt. muts en handschoenen

Verzorging 

  • toiletgerief van weinig plaats en gewicht 
  • zonnecrème met hoge beschermingsfactor 
  • ‘after sun’ 
  • bescher­mende lippenstift. 

Eet- en drinkgerei 

  • isolerende drankfles (min. 1l, zowel voor warme als koude dranken) 
  • evt. (zak)mesje 

Diversen 

  • veilige geldbeugel om als heupgordel of rond hals te dragen (onder de kleren) 
  • een beetje wasmiddel (om onderweg een handwasje te doen)
  • zak- of hoofdlamp  
  • reisstekker 
  • evt. verrekijker 
  • evt. wandelstokken 
  • evt. oorstopjes 
  • evt. verduisterend oogmasker 
  • evt. buff (multifunctioneel kledingstuk dat je kan gebruiken als sjaal, muts, hoofddoek, haarband, masker, …) 
  • lange-vluchtenpakket: lectuur, denksportpuzzels, laptop/netbook/mp3, oordopjes, oogmasker, nekkussentje, toiletzak met mini-toiletgerief, oogdruppels, lippenbalsem, sokken en t-shirt.

Informatie over reisuitrusting in het algemeen en een lijst van buitensportzaken waar je als Anders Reizen-deelnemer korting krijgt, vind je op deze webpagina recht onder 'Algemene reistips'.

Vertrekvergadering

Je reis begint eigenlijk al op de vertrekvergadering enkele weken voor vertrek. Kom hier zeker naartoe want je ontmoet er niet alleen je reisgenoten en reisbegeleider! Er worden ook belangrijke praktische afspraken gemaakt en het is het ideale moment om antwoord te krijgen op je vragen.  Je wordt voor de vertrekvergadering per mail uitgenodigd. De vertrekvergadering vindt altijd plaats in België en is meestal op een zaterdagmiddag in het hoofdkantoor van Anders Reizen in Diest. Af en toe wordt er uitgeweken naar een ViaVia-reiscafé in Heverlee, Leuven, Mechelen of Antwerpen.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
8.3 3 beoordelingen
  • 9 01-12-2018

    Margreet

    Goede ervaring, mooie natuur. Prima locaties, afwisselend programma. Wat goed in elkaar steekt, met een ervaren begeleider. Die op een natuurlijke manier het beste uit de groep gehaald heeft.

  • 8 01-12-2018

    Marianne

    De drieweekse wandelvakantie op Tasmanië was de moeite waard. Een goede manier om het land te verkennen met zijn prachtige natuur. Onze gids Kurt die op het allerlaatste nippertje aan de reis werd toegevoegd heeft het uitstekend gedaan. Zeker gezien de omstandigheden. Een groot compliment voor hem! Naar Sawadee toe vind ik het een minpunt dat de reis begeleid wordt door een gids, dit geldt ook voor Nele, die Tasmanië helemaal niet kent. Over de geschiedenis, de flora en fauna wordt helemaal niets verteld. De cultuur van de Aboriginals konden we op infoborden (snel) wat lezen tijdens een wandeling bv. Een gids die goed op de hoogte is kan van toegevoegde waarde zijn, zeker op zo'n verre en dure reis.

  • 8 25-11-2017

    Eddy

    Hele mooi actieve reis in de prachtige vaak ongerepte natuur van Tasmanië waarbij alles prima verzorgd is. De accommodaties en het vervoer waren goed en alle maaltijden waren prima verzorgd. De reisleider had veel ervaring en was een uitstekende chauffeur.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf 16 juni is het mogelijk om op vakantie te gaan naar veel landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor landen wordt aangepast van ‘oranje’ (vakantiereizen afgeraden) naar ‘geel’ (vakantiereizen mogelijk, let op risico’s).Het Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft het algemene reisadvies voor alle landen ter wereld aangepast naar code oranje: alleen noodzakelijk reizen of rood, niet reizen. Dit maakt het voor ons op dit moment nog onmogelijk om reizen uit te voeren. Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om op de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken te kijken voor de laatste updates.

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Ik heb een reis geboekt met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020. Gaat mijn reis wel door?

    Niemand weet hoe de wereld er in de aankomende maanden uit zal zien. Het is voor ons daarom onmogelijk om je nu al definitief uitsluitsel te geven of jouw reis al dan niet door kan gaan. Een en ander hangt namelijk af van het reisadvies van de ANVR en de Rijksoverheid. Of de coronavouchers met SGR-garantie daarom ook van toepassing zullen zijn op reizen met gepland vertrek in die periode, hangt tevens samen met dit reisadvies. We begrijpen dat dit wellicht lastig voor je is maar vragen je desondanks nog even geduld te hebben en nader bericht van ons af te wachten.
    Om je hierin tegemoet te komen hebben we de voorwaarden voor alle reizen met vertrek met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020 als volgt aangepast:

    • Heb je de volledige reissom nog niet betaald? Dan hoef je dit pas 30 dagen voor de vertrekdatum te doen.
    • Heb je besloten de reis niet meer te willen maken? Dan kan je de reis (schriftelijk) annuleren en gelden de volgende aangepaste annuleringsvoorwaarden (uitsluitend voor reizen met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020):
      • tot 42 dagen voor vertrek: 20% van de reissom*
      • 42e tot 28e dag voor vertrek: 50% van de reissom*
      • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom*
      • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom*

    Deze aangepaste annuleringsvoorwaarden gelden niet voor de volgende reizen met vertrek tussen 1 augustus en 30 september 2020. Hiervoor gelden nog steeds de standaard afwijkende voorwaarden:
    Voor vluchten met comfortclass en voor reizen met een specifiek op de factuur benoemde KLM korting (bijv. Werelddeal-korting) gelden de volgende annuleringsvoorwaarden:
    • tot 28 dagen voor vertrek: 50% van de reissom
    • 28e tot 14e dag voor vertrek: 75% van de reissom
    • binnen 14 dagen voor vertrek: 100% van de reissom

    Voor de Poolreizen (Antarctica, Falkland eilanden, South Georgia, Noord-Canada, Groenland en Spitsbergen), de reizen naar de Galápagoseilanden waarbij je overnacht op een boot en de cruises over de Amazone gelden afwijkende annuleringsvoorwaarden (dit geldt ook voor de Galápagos-verlenging, op een boot, na de Ecuador reizen.) Let op: dit geldt niet voor de Ecuador reizen waarbij je overnacht in hotels op de Galápagoseilanden:
    • tot 120 dagen voor vertrek: 25%
    • binnen 120 dagen voor vertrek: 100%

    * definitie van reissom = alle op factuur berekende onderdelen exclusief bijdrage Calamiteitenfonds, de (mogelijke) bijdrage(n) aan goede doelen en premie kortlopende reisverzekering. De boekingskosten en de premie voor de kortlopende annuleringsverzekering worden bij annulering volledig in rekening gebracht, ongeacht annuleringsdatum. Je kunt dan dus geen aanspraak meer maken op de coronavoucher.
    Voor reizen met vertrek na 30 september 2020 gelden de reguliere annuleringskosten.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.