MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Privé Costa Rica
  • 1Mogelijkheden om paard te rijden tussen de brulapen en toekans
  • 2Wandelingen langs eindeloze hoeveelheden kokospalmen en tropisch oerwoud
  • 3Veel mogelijkheden om wilde dieren te zien
  • 4Ontspannen afsluiting in Samara met prachtige stranden
  • 5Overnachtingen in sfeervolle hotels en lodges, meestal met een zwembad
  • 6Mogelijkheid om te slingeren tussen de boomtoppen tijdens de canopytour in Monteverde
  • 7Varen door de dichtbegroeide kanalen van het oerwoud in Tortuguero
  • 8Op zoek naar schildpadden die hun eieren leggen op het strand van Tortuguero
  • 9Mogelijkheid om tijdens een surfcursus te leren de hoge golven te bedwingen
  • Dag 1 vluchtdag Amsterdam - San José
  • Dag 2 San José
  • Dag 3 naar Tortuguero National Park
  • Dag 4 Tortuguero National Park
  • Dag 5 naar Puerto Viejo de Talamanca
  • Dag 6 Puerto Viejo de Talamanca
  • Dag 7 naar Puerto Viejo de Sarapiqui
  • Dag 8 naar Fortuna/ Arenal Vulkaan
  • Dag 9 Fortuna/Arenal Vulkaan
  • Dag 10 Naar Bijagua / La Carolina Lodge
  • Dag 11 Bijagua / La Carolina Lodge
  • Dag 12 naar Rincón de la Vieja
  • Dag 13 Rincón de la Vieja
  • Dag 14 naar Monteverde
  • Dag 15 Monteverde
  • Dag 16 naar Samara
  • Dag 17 Samara / vrije dag
  • Dag 18 Samara
  • Dag 19 Samara – San José
  • Dag 20 vluchtdag San José - Amsterdam
  • Dag 21 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
FIFCRF

Privé selfdrive reis speciaal voor families

Tijdens deze privéreis door Costa Rica ontdek je de overweldigende en afwisselende natuur. Tochten door het tropische regenwoud laten je zoeken naar apen, neusbeertjes en luiaards. Je wandelt langs borrelende kraters en dampende bronnen en kunt heerlijk in bronnen badderen met uitzicht op de Arenal Vulkaan. Waaghalzen mogen de spannende canopytour niet missen. Hangend in een trapeze glijd je via een kabelbaan van boomtop naar boomtop en voel je je als Tarzan of Jane! Ter afsluiting van deze avontuurlijk reis door Costa Rica kun je aan het strand heerlijk zonnen en zwemmen, of leren surfen!

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Huurauto (Toyota Rav, Rush of Fortuner, afhankelijk van samenstelling groep)
  • 24 uur per dag Nederlandse assistentie per telefoon beschikbaar
  • SIM-kaart van Costa Ricaanse provider
  • Taalgidsje Spaans voor kinderen (te downloaden bij het kopje 'Taal')
  • kosten Esta visum (bij vluchten via Amerika) US$ 14,-
  • Internationale vluchten (indien gewenst, via Sawadee)
  • Fooien (€ 80,-)
  • Optionele entreegelden en optionele excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Dagexcursie Caño Negro (in internationale groep)
  • - Canopy en Sky Walk bij Monteverde
  • - Entreegelden voor het Nationaal Park Tortuguero en Rincón de la Vieja
  • - Wandeling Tirimbina (volwassenen)
  • - Wandeling Tirimbina (kinderen)

Reisroute

  • Dag 1

    vluchtdag Amsterdam - San José Vandaag vliegen jullie naar San José, deze vlucht kunnen jullie zelf boeken of door ons laten regelen. San José is gelegen in een vallei te midden van koffieplantages en wordt omringd door bergen met vulkanen. Jullie worden opgehaald van de luchthaven en overnachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 2

    Dag 2

    San José Talrijke winkeltjes en markten met lederwerk, keramiek en natuurlijk de voortreffelijke Costaricaanse koffie zijn zeker een bezoek waard. Maak kennis met de vriendelijke Tico's en geniet van heerlijke gerechten. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Tortuguero National Park Vandaag worden jullie bij het hotel opgehaald door een shuttlebus en naar de rand van het nationale park Tortuguero gebracht. In La Pavona stap je in de boot, waarmee je door dichtbegroeide kanalen het oerwoud in vaart. De eindbestemming is het nationale park Tortuguero. Hier nestelt tijdens de zomermaanden de groene zeeschildpad. Als je geluk hebt, kun je ’s avonds op het strand de schildpadden eieren zien leggen. Wel heel stil zijn hoor!

  •  

    Jullie brengen twee nachten midden in de natuur door in een lodge met zwembad. Alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) zijn inbegrepen bij de reissom.

  • foto dag 4

    Dag 4

    Tortuguero National Park Het park staat niet alleen bekend om zijn schildpadden, maar ook om zijn 400 verschillende soorten vogels en apen, luiaards, kaaimannen en krokodillen. Jullie verkennen per boot de smalle riviertjes van het park. Voeten binnenboord! Op de oevers liggen vaak zonnende schildpadden en kaaimannen. Ook bezoek je vandaag het dorpje Tortuguero.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Puerto Viejo de Talamanca Vandaag vaar je eerst naar la Pavona en stap je in de bus naar Guapiles. Hier staat jullie huurauto al klaar. Vervolgens rijd je in drie uur verder naar jullie volgende bestemming, het kustplaatsje Puerto Viejo de Talamanca aan de Caribische kust. Jullie verblijven hier 2 nachten in een hotel met zwembad. Dit is de perfecte plek om het echte vakantiegevoel te krijgen. Wie ligt er als eerste in de zee?

  • foto dag 6

    Dag 6

    Puerto Viejo de Talamanca Bij Puerto Viejo vind je stranden die begrensd worden door tropische jungle. In de omgeving ligt onder andere het nationale park Cahuita, hier kun je wandelingen maken langs eindeloze hoeveelheden kokospalmen en tropisch oerwoud met brulapen, vlinders en slangen. Heb je al een dier gespot? De atmosfeer is hier totaal anders: de bevolking spreekt Engels, en de keuken evenals de muziek is typisch Caribisch. Swingen maar! Als je het leuk vindt, kun je in Puerto Viejo de Talamanca ook een duik- of snorkelexcursie boeken.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Puerto Viejo de Sarapiqui Vandaag rijd je in ongeveer vier uur naar de volgende bestemming: Puerto Viejo de Sarapiqui. Hier kunnen jullie het Tirimbina Rainforrest Centre bezoeken. De volgende dag kun je nog een ochtendwandelingetje maken voordat jullie verder rijden naar La Fortuna.

  • foto dag 8

    Dag 8

    naar Fortuna/ Arenal Vulkaan Vandaag stappen jullie weer in de auto en jullie rijden naar het dorpje Fortuna en de vulkaan Arenal. Dit is een rit van ongeveer 2 uur. Jullie slapen twee nachten in een hotel vlakbij het dorpje Fortuna. De 1633 meter hoge vulkaan heeft nog steeds zijn typisch conische vorm. Tot 2010 stootte de Arenal grote rookpluimen en lava uit, soms gepaard gaand met luide knallen of een diep gerommel. Momenteel is dit niet meer het geval, maar een bezoek aan de vulkaan blijft zéker de moeite waard en stiekem toch nog wel een beetje spannend.

  • foto dag 9

    Dag 9

    Fortuna/Arenal Vulkaan Vogelliefhebbers kunnen een dagexcursie maken naar Caño Negro, een natuurreservaat waar verschillende typen watervogels, apen, kaaimannen, krokodillen, leguanen en schildpadden voorkomen. Ook zeer apart is het bezoek 's avonds aan de warmwaterbronnen van Baldí. Terwijl je onder een door de vulkaan verwarmde waterval zit heb je een mooi uitzicht op de Arenal. In de omgeving van Fortuna kun je te voet een hoge waterval bezoeken waar je ook in kunt zwemmen. 

  • foto dag 10

    Dag 10

    Naar Bijagua / La Carolina Lodge Vandaag rijden jullie in ongeveer twee uur naar jullie volgende bestemming: de Carolina Lodge in Bijagua. Deze vrijwel zelfvoorzienende lodge ligt midden in de natuur en is de perfecte plek voor zowel natuurliefhebbers als avontuurzoekers. Met uitzicht op de rivier en prachtige groene omgeving is de lodge een échte Costa Rica ervaring. Je kunt zwemmen in de rivier, een kijkje nemen in de orchideeëntuin, maar je kunt ook mooie wandelingen maken, want de lodge heeft een mooi en groot terrein. Er komen hier dan ook veel kleurrijke vogels voor. In deze lodge zijn de maaltijden inbegrepen. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    Bijagua / La Carolina Lodge Deze prachtige omgeving is bij uitstek de plek om een paardrijtocht te maken. Een optionele tocht voert jullie per paard door weilanden, tropisch bos, langs fruitboomgaarden en door de groene valleien en heuvels van de boerderij. Onderweg moet je uitkijken naar apen, vogels, luiaards en andere dieren die hier wonen. Op een heldere dag heb je een prachtig uitzicht op de Miravailles en Tenorio vulkanen. Verder kunnen jullie helpen met het melken van de koeien, zwemmen in de rivier en aan het einde van de dag lekker uitrusten in de op houtgestooke hottub.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Rincón de la Vieja Vandaag rijden jullie naar het gebied rondom de vulkaan Rincón de la Vieja, een natuurgebied met veel vulkanische activiteit, waar tientallen rivieren en beken ontspringen. Onderweg kunnen jullie het nationaal park Rincón de la Vieja bezoeken. Op verschillende plaatsen kom je vulkanische activiteit tegen: borrelende modderpoeltjes en vele dampende bronnen, die je het gevoel geven dat je in een sauna bent. Heel gek en stiekem ook best spannend! In dit park komen veel neusbeertjes voor. 

  • foto dag 13

    Dag 13

    Rincón de la Vieja Jullie overnachten in een sfeervolle lodge met een mooi zwembad. De kinderen (en stoere ouders) kunnen naar een geweldige natuurlijke glijbaan van bijna 500 m die door de natuur gaat. Dat gaat hard! Vanuit de lodge heb je een schitterend uitzicht op de omliggende omgeving, die je te paard of te voet kunt verkennen.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Monteverde Vandaag rijden jullie naar de Cordillera de Tilarán (1600 meter), waar het beroemde nevelwoud van Monteverde ligt. Het is hier een stuk koeler, ongeveer 18 graden. Wind, regen en zon wisselen elkaar af en het is er schitterend om te wandelen. Het park staat bekend om zijn enorme verscheidenheid aan flora en fauna. Wat dit nevelwoud zo bijzonder maakt zijn de groene kleurschakeringen. Door de hoogte waar het nevelwoud zich bevindt loop je letterlijk met je hoofd in de wolken. Mysterieus! Jullie verblijven hier in een eenvoudig, maar sfeervol hotel in het dorpje Santa Elena.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Monteverde In Monteverde is de kans het grootst om de quetzal waar te nemen, dus houd je ogen wijd open. Deze prachtige vogel is felgekleurd met groene en rode veren, heeft een lange staart en was zeer geliefd bij de Maya's. Bij de ingang van het park hangen bakjes gevuld met suikerwater waar kolibries op afkomen. De kleinste kolibrie is niet groter dan een duimnagel en de grootste in Costa Rica is de prachtige paarse Sabelvleugel. Die komt vooral in Monteverde voor, is ongeveer 15 cm lang en heeft een fel paars lichaam met donkergroene vleugels. Wat mooi, al die felle kleuren!

  • foto paragraaf dag 15

     

    Vlak bij Monteverde is de “Sky Walk”: Over hangende bruggen op 40 meter hoogte wandel je tussen de boomkruinen. De waaghals mag de spannende Canopytour niet missen. Hangend in een tuigje glijd je via een kabel op 40 meter hoogte van het ene platform naar het andere. Leuk voor jong en oud! Het uitzicht is fenomenaal en je voelt je als Tarzan of Jane! Vlakbij Monteverde ligt een bijzonder natuurreservaat. Kinderen uit dertig verschillende landen hebben geld hebben ingezameld ter bescherming van dit stukje nevelwoud.

  • Dag 16

    naar Samara In ongeveer vier uur rijden jullie naar Samara waar je 2 volle dagen de tijd hebben om te genieten van het heerlijke strand en het gezellige plaatsje. Samara heeft een, met wuivende palmbomen omringd, strand aan de westkust van Costa Rica. Een schoon strand met rotsachtige landtongen en het junglegebied als achtergrond. 

  • foto dag 17

    Dag 17

    Samara / vrije dag Het dorpje heeft een prachtig schoon palmenstrand en biedt veel mogelijkheden om jullie reis heerlijk af te sluiten. Hier nodigen de prachtige stranden uit tot zwemmen, surfen en lekker luieren. Even lekker relaxen na de spannende jungles, vele dieren en vulkanen! 

  • foto dag 18

    Dag 18

    Samara Geniet van de vrije dagen aan het mooie strand van van Samara. Het dorpje heeft een paar leuke lokale restaurants en barretjes. De ideale omgeving om de reis relaxt af te sluiten.

  • Dag 19

    Samara – San José Vandaag verlaten jullie het strand en rijden in ongeveer vier uur terug naar San José, waar jullie de laatste nacht doorbrengen en de huurauto inleveren. Wat is het snel gegaan!

  • Dag 20

    vluchtdag San José - Amsterdam Vandaag vliegen jullie terug naar Amsterdam. Deze vlucht kunnen jullie zelf boeken of door ons laten regelen. 

  • Dag 21

    aankomst Amsterdam

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Fleur de Lys

     

    Fleur de Lys Fleur de Lys is een kleinschalig hotel en ligt heel centraal. Het is een sfeervol, oud Victoriaans pand. In plaats van kamernummers, heeft elke kamer de naam gekregen van een Costa Ricaanse bloem. De kamers zijn comfortabel en netjes; je voelt je hier direct thuis. Ze hebben onder andere een restaurant, een bar en internetvoorzieningen.

  • foto Laguna Lodge

     

    Laguna Lodge Midden in het Tortuguero Nationaal park op een brede strook land tussen de Caribische Zee en het meer van Tortuguero ligt de Laguna Lodge. De verschillende kamers beschikken allemaal over een eigen badkamer en zijn verspreid over een prachtig groene tuin. In het zwembad neem je een verfrissende duik en vanaf het restaurant en de bar heb je een mooi uitzicht over het water.

  • foto Cariblue Hotel

     

    Cariblue Hotel Cariblue Hotel is gelegen op een bijzondere plek in Puerto Viejo aan de Caribische kust. Het hotel is in heldere kleuren geschilderd. De kamers zijn ruim. Wanneer je (tijdens een familiereis) als gezin met vier personen boekt, is het mogelijk dat ouders en kinderen de badkamer delen. De tropische tuin met jacuzzi is een heerlijke plek om te relaxen. En je bent vlak bij het strand. Cariblue Hotel is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Sarapiquis Rainforest Lodge

     

    Sarapiquis Rainforest Lodge Een gedeelte van de groepen verblijft in Sarapiquis Rainforest Lodge, dat naast Tirimbina is gelegen. Het is een leuk hotel met zwembad gebouwd in de stijl van de Indiaanse Maleku bevolking. De kamers zijn stijlvol ingericht en beschikken over een eigen badkamer. In het restaurant met uitzicht over het regenwoud kan je kiezen uit een tal lokale en vegetarische gerechten, die iedere dag gemaakt worden met ingrediënten uit de plantage. Sarapiquis Rainforest Lodge is gecertificeerd voor duurzaam toerisme door CST.

  • foto Faro Arenal

     

    Faro Arenal Puur Sawadee - overnachting Faro Arenal
    Dit kleinschalige familiehotel in La Fortuna gaat zeer bewust om met haar natuurlijke omgeving. Zo proberen ze zoveel mogelijk afvalwater her te gebruiken voor irrigatie van de tuin. De familie verbouwt hun eigen groente op biologische wijze en al het afval wordt gerecycled en het biologisch afval wordt weer als compost gebruikt in de tuin. Hotel Faro Arenal beschikt over een buitenzwembad en gratis WiFi. De ruime kamers in deze lodge zijn voorzien van rustieke houten inrichting, een kabel-tv en een eigen badkamer met douche en toilet. Alle kamers zijn voorzien van airconditioning.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto La Carolina Lodge

     

    La Carolina Lodge Deze vrijwel zelfvoorzienende lodge ligt midden in de natuur en is de perfecte plek voor zowel natuurliefhebbers als avontuurzoekers. Met uitzicht op de zoet water rivier en prachtige groene omgeving is de lodge een échte Costa Rica ervaring. Je kunt zwemmen in de rivier, een kijkje nemen in de orchideeëntuin, maar je kunt ook mooie wandelingen maken, want de lodge heeft een mooi en groot terrein. Er komen hier dan ook veel kleurrijke vogels voor. Deze prachtige omgeving is bij uitstek de plek om een paardrijtocht te maken.

  • foto Buena Vista Lodge

     

    Buena Vista Lodge Puur Sawadee - overnachting Buena Vista LodgeBuena Vista Lodge is mooi gelegen tussen het groen en weidse uitzichten. De lodge is ruim opgezet met kamers die zich gescheiden van elkaar op het park bevinden. Er is een groot zwembad waar je na een drukke dag heerlijk kan relaxen. Daarnaast is er een geweldige glijdbaan voor de kinderen van bijna 500 meter die dwars door de natuur heen gaat! Verder kun je er paardrijden en naar thermale / modderbaden die verwarmd worden door de vulkaan. Er zijn verschillende restaurants aanwezig en ook barretjes waar je heerlijk kunt genieten van de cocktails. Duurzaamheid staat hoog in het vaandel bij Buena Vista Lodge. Zo worden er workshops gegeven om op natuurlijke wijze zeep en souvenirs van recyclebaar afval te maken.
    Een Puur Sawadee overnachting heeft op de lange termijn een positieve impact op natuur, lokale economie, culturele interactie en / of bescherming van de bestemming.

  • foto Claro de Luna

     

    Claro de Luna Omgeven door de mooie natuur met uitzicht op de Golf van Nicoya, is het hotel Claro de Luna gelegen. De kamers zijn stijlvol ingericht en beschikken over een grote badkamer. In het restaurant kun je genieten van de heerlijke maaltijden die zij serveren.

  • foto Hotel Giada

     

    Hotel Giada Het Giada hotel ligt in het dorp Samara met het strand op loopafstand! Het heeft twee zwembaden, omgeven door een tropische tuin. De tropische stijl komt ook terug in de kamers, die beschikken over een eigen badkamer, airconditioning en een balkon. Er is een lekker Italiaans restaurant. Dit is een heerlijk hotel om je reis ontspannen af te sluiten. 

  • foto Vervoer privé familiereis

     

    Vervoer privé familiereis Tijdens deze selfdrive reis heb je de beschikking over een Toyota Rush, een Toyota Rav of een Toyota Fortuner. Welk type je krijgt, is afhankelijk van de samenstelling van je groep. 


Info over accommodaties

We maken zoveel mogelijk gebruik van sfeervolle accommodaties die deelnemen aan het toerismeprogramma van Rainforest Alliance die op een duurzame manier werken. We overnachten in hotels of lodges met eigen sanitair. 

De door ons gebruikte accommodaties liggen vaak midden in de natuur of in een natuurlijke omgeving. Hierdoor liggen de accommodaties soms nét buiten de dorpjes. We kiezen bewust voor deze accommodaties omdat de locatie vaak uniek is.

Vervoer

Jullie hebben de gehele reis de beschikking over een eigen auto. Zo zijn jullie flexibel in de tijdsindeling en kunnen jullie stoppen waar jullie willen. Tijdens de tocht naar Tortuguero verplaatsen jullie je per shuttle-bus en boot.

Huurauto

Jullie reizen door Costa Rica met jullie eigen huurauto. De huurauto wordt na de lunch afgeleverd in het restaurant in Guapiles na terugkomt uit Tortuguero. Het type huurauto is afhankelijk van jullie gezelschap: voor 2 - 3 personen een Toyota Rush, voor 4 personen een Toyota Rav 4 en voor 5 personen een Toyota Fortuner. Bij gezelschappen van meer dan 5 personen hebben jullie een extra auto nodig. Alle huurauto's beschikken over vierwielaandrijving.

De minimumleeftijd voor het besturen van een huurauto in Costa Rica is 21 jaar. Je hebt geen Internationaal rijbewijs nodig, een geldig Nederlands rijbewijs is voldoende.

Houd er rekening mee dat er een borg betaald moet worden met een credit card. Contant afrekenen is niet mogelijk en ook worden gewone pinpassen niet geaccepteerd hiervoor. De hoofdbestuurder moet de volgende zaken kunnen overleggen bij het in ontvangst nemen van de auto: een rijbewijs en een kopie van je paspoort; van de pagina's met persoonsgegeven en van de stempel met je inreisdatum. 

Inclusief

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Extra bestuurder
  • CDW: WA verzekering met een eigen risico afhankelijk van het type auto

Exclusief

  • Benzine
  • Tol voor tolwegen: houd er rekening mee dat je altijd contante colones bij je hebt.
  • GPS navigatie: US$ 9 per dag
  • Kinderstoel: 1ste kinderstoel gratis, 2de kinderstoel US$ 2 per dag
  • Volledige all risk verzekering: bij afleveren van de auto ter plekke af te sluiten voor een bedrag van US$ 17 per dag Toyota Rush, US$ 22 per dag Toyota Rav en US$ 29 per dag Toyota Fortuner

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Huurauto (Toyota Rav, Rush of Fortuner, afhankelijk van samenstelling groep)
  • 24 uur per dag Nederlandse assistentie per telefoon beschikbaar
  • SIM-kaart van Costa Ricaanse provider
  • Taalgidsje Spaans voor kinderen (te downloaden bij het kopje 'Taal')

Niet inbegrepen

kosten Esta visum (bij vluchten via Amerika) US$ 14,-
Internationale vluchten (indien gewenst, via Sawadee) 

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 350 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Fooien€ 80,-
Optionele entreegelden en optionele excursies€ 350,-
Enkele voorbeelden:
- Dagexcursie Caño Negro (in internationale groep)$ 65,-
- Canopy en Sky Walk bij Monteverde$ 80,-
- Entreegelden voor het Nationaal Park Tortuguero en Rincón de la Vieja $ 30,-
- Wandeling Tirimbina (volwassenen)$ 18
- Wandeling Tirimbina (kinderen)$ 11,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 2

Costa Rica is het rijkste land van Centraal Amerika en is zeer ontwikkeld. Aan de ene kant betekent dat dat het land wat minder authentiek kan overkomen dan de naburige landen. Aan de andere kant zijn de toeristische infrastructuur en ook de medische zorg hier zeer goed ontwikkeld. In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve instelling is wel belangrijk. De reisroute is goed gebalanceerd en bevat slechts twee lange reisdagen. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Costa Rica.

vinkje Dengue , komt voor in Midden-Amerika.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in Costa Rica is de colón. Voor de acutele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

Over de hele route vind je plekken waar je kunt pinnen voor een gunstige koers met je giromaat- of bankpas met het Cirrus of Maestro teken op de achterkant. Kijk voor meer informatie op www.mastercard.com. We raden je aan om altijd een extra pinpas (liefst van een andere bank) en/of credit card mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen. Het is gebleken dat het met sommige ING bankpassen niet mogelijk is om te pinnen in Costa Rica.

Met creditcards (vooral Mastercard en Visacard) kun je bij de banken geld opnemen. Ook kun je hiermee de luxere restaurants en hotels betalen. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel. Voor meer informatie kun je kijken op www.mastercard.com.

Zie voor een indicatie van het geld wat je gedurende de reis uitgeeft de uitgebreide reisroute. We raden je aan om €150 of US$ 200 in contanten (in kleine coupures) mee te nemen. Neem daarnaast je giro- of bankpas mee om te pinnen bij de geldautomaten. Gedurende de reis is het op veel plaatsen mogelijk te pinnen. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn. Bovendien kun je vaak excursies of entreegelden in contante dollars betalen. Het is raadzaam om voor noodgevallen een creditcard mee te nemen. Als er in de reisroute een bedrag in US$ staat genoemd is het de bedoeling om dit ook in US$ mee te nemen.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens deze reis overnachten we vaak in sfeervolle lodges midden in de prachtige natuur. Door de afgelegen ligging, zal er vaak in de lodge gegeten worden, houd er ook rekening mee dat het juist vanwege de afgelegen ligging voor kan komen dat maaltijden iets duurder zijn dan in een restaurant in een dorpje of stad.

Het prijspeil in Latijns Amerika en met name in Costa Rica ligt een stuk hoger dan in Azië. Er is veel inflatie, hoge belastingen en veel regulering van prijzen door de overheid, waardoor restaurants en excursies relatief duur zijn.

Eten en drinken

Naast tortilla’s en frijoles (bonen) eten de Tico’s veel rijst, vlees, kip en groenten. Aan de kust komen vele visgerechten voor. Sinaasappels, ananas, bananen, papaya's en mango's zijn overal te koop. Het belangrijkste bestanddeel van zowel lunch (almuerzo) als avondeten (merienda o cena) is rijst. Gebakken aardappels of friet zijn meestal als bijgerecht te bestellen. Ook gebakken en geplette banaan is een veelvuldig bereid onderdeel van warme maaltijden.

Als niet-alcoholische dranken zijn, naast de bekende en minder bekende frisdranken, bijna overal verse vruchtensappen verkrijgbaar. Deze worden vaak aangelengd met water of melk en kunnen dus darmproblemen opleveren. In de betere gelegenheden wordt echter over het algemeen gekookt of mineraalwater gebruikt. Mineraalwater is met of zonder koolzuur (con of sin gas) verkrijgbaar. Ook thee en koffie zijn praktisch overal te krijgen. In de duurdere gelegenheden in de grote steden zijn nagenoeg alle bekende alcoholische dranken verkrijgbaar, in de kleinere plaatsen is het aanbod vaak beperkt tot alleen nationale alcoholische dranken als aquardiente, pisco en trago de caña. Bier is overal te koop.

Taal & Cultur

maaltijden

Waar je ook op reis bent, mensen stellen het erg op prijs als je iets in hun eigen taal kunt zeggen. Zelfs al ken je maar een paar basiszinnetjes en is je uitspraak niet helemaal perfect, het ijs is gebroken. Enige kennis van de Spaanse taal is in je voordeel, want de inwoners van Costa Rica spreken nauwelijks Engels en zullen jouw pogingen tot het spreken van Spaans zeer waarderen. Aan de Caribische kust wordt vaker Engels gesproken. • In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Spaans samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Spaans.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De Costa Rica Privé familiereis is een selfdrive reis. Je reist met je eigen auto en er gaat dus geen gids of reisbegeleider mee. Er is wel 24 uur per dag Nederlandse assistentie per telefoon beschikbaar.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat na aankomst in Costa Rica nog zes maanden geldig is.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Indien je via de Verenigde Staten vliegt, moet je tijdens de stop in New York of Houston de Amerikaanse douane passeren zodat je op Amerikaans grondgebied komt.

Mensen met een Belgisch paspoort (reispas) hebben een "nieuw model" paspoort nodig. Deze zijn te herkennen doordat op de kaft van het paspoort "Europese Unie" staat vermeld.

LET OP: Alleenreizende ouders met kind(eren) (tot 18 jaar) hebben een Engelstalige verklaring nodig van de ouder die achterblijft in Nederland.

Hierop moet worden vermeld:

  • Alle namen (zoals in paspoort staat vermeld) en geboorte data van de personen die reizen, inclusief de alleenreizende ouder
  • Een verklaring dat dit akkoord is (in de trant van: "I acknowledge that my wife/husband/etc. is traveling out of the country with my son/daughter/group. He/She/They has/have my permission to do so.")
  • handtekening van de achterblijvende ouder
  • kopie van paspoort van achterblijvende ouder
  • liefst ook nog geboortecertificaat van het kind/de kinderen

Voor nog meer informatie over de U.S. Customs and Border Protection klik hier.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: . Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

We willen je er op wijzen dat wanneer één van de geregistreerde ouders met de kinderen reist, het voor de Costa Ricaanse immigratiedienst noodzakelijk is een Engelstalige verklaring van de andere geregistreerde ouder bij zich te hebben, dat hij / zij toestemming geeft dat zijn / haar kind(eren) op reis gaan.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Het Talamanca gebergte deelt Costa Rica van Noord naar Zuid in twee klimaatzones; het Pacifische en het Caribische klimaat. Het Pacifische klimaat kent heel duidelijk twee seizoenen in Costa Rica, de natte en de droge periode. De regenperiode duurt van mei tot en met half november. In deze periode regent het zelden de hele dag, maar begint het vaak aan het einde van de middag te regenen. De volgende ochtend is het dan weer stralend weer en lekker zonnig. Het Caribische klimaat is niet heel duidelijk in te delen in een natte en een droge periode en is wisselvalliger. In januari en juli valt aan de Caribische zijde gemiddeld de meeste regen, september en oktober zijn de droogste maanden. Ook in de droge periode kunnen er regenbuien vallen. Regen vormt zelden een reden om binnen te blijven, omdat het niet afkoelt. Het is tenslotte niet voor niets dat Costa Rica gezegend is met prachtige regenwouden en natuurparken. De temperatuur ligt het hele jaar door tussen de 20 en 30°C, afhankelijk van de hoogte waarop je je bevindt. In het hoogland van Costa Rica is het koeler dan aan de kust, waar het vochtig en warm is.

Vervoer

vervoer

Jullie hebben de gehele reis de beschikking over een eigen auto. Zo zijn jullie flexibel in de tijdsindeling en kunnen jullie stoppen waar jullie willen. Tijdens de tocht naar Tortuguero verplaatsen jullie je per shuttle-bus en boot.

Huurauto

Jullie reizen door Costa Rica met jullie eigen huurauto. De huurauto wordt na de lunch afgeleverd in het restaurant in Guapiles na terugkomt uit Tortuguero. Het type huurauto is afhankelijk van jullie gezelschap: voor 2 - 3 personen een Toyota Rush, voor 4 personen een Toyota Rav 4 en voor 5 personen een Toyota Fortuner. Bij gezelschappen van meer dan 5 personen hebben jullie een extra auto nodig. Alle huurauto's beschikken over vierwielaandrijving.

De minimumleeftijd voor het besturen van een huurauto in Costa Rica is 21 jaar. Je hebt geen Internationaal rijbewijs nodig, een geldig Nederlands rijbewijs is voldoende.

Houd er rekening mee dat er een borg betaald moet worden met een credit card. Contant afrekenen is niet mogelijk en ook worden gewone pinpassen niet geaccepteerd hiervoor. De hoofdbestuurder moet de volgende zaken kunnen overleggen bij het in ontvangst nemen van de auto: een rijbewijs en een kopie van je paspoort; van de pagina's met persoonsgegeven en van de stempel met je inreisdatum. 

Inclusief

  • Ongelimiteerd aantal kilometers
  • Extra bestuurder
  • CDW: WA verzekering met een eigen risico afhankelijk van het type auto

Exclusief

  • Benzine
  • Tol voor tolwegen: houd er rekening mee dat je altijd contante colones bij je hebt.
  • GPS navigatie: US$ 9 per dag
  • Kinderstoel: 1ste kinderstoel gratis, 2de kinderstoel US$ 2 per dag
  • Volledige all risk verzekering: bij afleveren van de auto ter plekke af te sluiten voor een bedrag van US$ 17 per dag Toyota Rush, US$ 22 per dag Toyota Rav en US$ 29 per dag Toyota Fortuner

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Wij raden je aan het volgende mee te nemen:

  • laagjeskleding
  • bad- en strandkleding, handdoek
  • regenjas/windjack
  • sandalen of lichte gymschoenen
  • verrekijker

In verschillende plaatsen tijdens de reis kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt

  • dagrugzakje voor je dagelijkse uitstapjes
  • zaklantaarn
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • hoofddeksel, goede zonnebril en zonnebrandcrème 
  • een handdoek
  • DEET (tegen de muggen)

Wat je niet mee hoeft te nemen:

  • klamboe
  • slaapzak
  • slaapmatje

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Daarnaast is het ook altijd handig om een reserve set batterijen en een powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.