MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis Zuid-Afrika Tuinroute
  • 1Prachtige route langs ruige kust en nationale parken
  • 2Verken het ongerepte natuurreservaat De Hoop per fiets of te voet
  • 34x4 gamedrive op zoek naar wild in Addo Elephant Park
  • 4Mogelijkheid tot het bewonderen van de majestueuze Swartbergpas (UNESCO werelderfgoed)
  • 5Comfortabele, rechtstreekse vluchten met KLM
  • 6Wandelen in Tsitsikamma National Park
  • 7Leuke boottochten mogelijk bij Mosselbay en Knysna
  • 8Maak kennis met de beste wijnen uit de Kaapse wijnlanden
  • 9Begin en einde van de reis doorbrengen in het bruisende Kaapstad
  • Dag 1 vlucht naar Kaapstad
  • Dag 2 naar De Hoop Nature Reserve
  • Dag 3 De Hoop Nature Reserve
  • Dag 4 naar Mosselbaai
  • Dag 5 naar Knysna
  • Dag 6 Knysna / vrije dag
  • Dag 7 naar Stormsrivier (Tsitsikamma NP)
  • Dag 8 Tsitsikamma Nationaal Park / wandeling
  • Dag 9 naar Addo Elephant NP
  • Dag 10 Addo Elephant NP / sunrise 4x4 game drive
  • Dag 11 naar Oudsthoorn
  • Dag 12 Oudtshoorn / optioneel Swartberg Pass
  • Dag 13 naar Montagu
  • Dag 14 naar Stellenbosch
  • Dag 15 naar Kaapstad / optionele stadstour
  • Dag 16 Kaapstad / optionaal Kaap de Goede Hoop
  • Dag 17 Kaapstad / avondvlucht naar Amsterdam
  • Dag 18 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
12/16
Reiscode
ZAT

Langs grillige kust naar natuur- en wildparken

Tijdens deze avontuurlijke rondreis door Zuid-Afrika bezoeken we de mooiste route van Zuid-Afrika, de Tuinroute. Denk aan een safari in het Addo Elephant Nationaal Park, struisvogels kijken in Oudtshoorn, wandelen in De Hoop Nature Reserve, Tsitsikamma en Knysna en wijn proeven in de wijnstreek. Onze weg gaat over groen en heuvelachtig landschap en langs ruige kustlijnen. We beginnen of eindigen de reis met een wijntje onder de Kaapse zon in Kaapstad.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Jesse - Afrika specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2021

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 

Vertrek in 2022

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 

  • Deelnemers en doorgang

    LET OP: De huidige situatie in de wereld noodzaakt ons om ons beleid van gegarandeerde vertrekken op een flexibelere manier in te steken. We blijven er naar streven de gegarandeerde reizen volgens planning uit te voeren. Echter, we behouden ons het recht voor hier van af te wijken als er op lokaal niveau reden voor is.

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Een éénpersoonskamer is niet altijd mogelijk, maar als er geen éénpersoonskamer meer beschikbaar is, nemen we altijd contact met je op.

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 430,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • 2-daags verblijf in De Hoop Nature Reserve
  • Bezoek aan Dias museum (excl. entree)
  • Wandeling in Tsitsikamma Nationaal Park
  • 4x4 half day gamedrive in Addo Elephant Nationaal Park
  • Wandeling in Stellenbosch, het hart van de wijnbouw
  • Entreegelden voor Addo Elephant NP en Tsitsikamma NP
  • Drie dagkamers voor de hele groep op de dag van vertrek
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de gehele reis)
  • Fooien
  • Optionele excursies en optionele entreegelden
  • Enkele voorbeelden:
  • - Kustwandeling De Hoop
  • - Begeleide mountainbike tocht De Hoop
  • - Featherbed Eco Experience incl. lunch
  • - Swartbergpas tour inclusief lunch
  • - Bezoek aan Cango grotten
  • - Bezoek aan struisvogelboerderij
  • - Winetasting in Montagu
  • - Stadstour Kaapstad & Tafelberg
  • - Kaap de Goede Hoop tour
  • - Robbeneiland Kaapstad

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht naar Kaapstad Vandaag begint ons Zuid-Afrikaanse avontuur! Bij aankomst worden we opgewacht door de reisbegeleider en rijden we met onze eigen bus naar het hotel. Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema. 

  • foto dag 2

    Dag 2

    naar De Hoop Nature Reserve Vandaag reizen we naar Overberg, een gebied ten oosten van Kaapstad. Welke route we ook nemen naar het park, er is onderweg genoeg te zien. Eenmaal aangekomen in Overberg is er een mogelijkheid om een kustwandeling te volgen, een leuke manier om de zuidelijke kust te verkennen. De gids zal interessante vormen van zeeleven laten zien, en misschien spot je zelfs wel een walvis (seizoensgebonden). De accommodatie waar we de komende twee dagen verblijven is in óf dichtbij het park gelegen.

  • foto dag 3

    Dag 3

    De Hoop Nature Reserve Je kunt vandaag het park verder ontdekken. Het gebied wordt gezien als het broodmandje van de Kaap, vanwege de hoeveelheid graan die verbouwd wordt. Je kunt hier genieten aan het water, maar er is ook een mogelijkheid om een begeleide mountainbike tocht (2-3 uur) te maken. Je ontdekt hierbij niet alleen een deel van de Floraregio van de Kaap (Unesco Werelderfgoed), 's werelds kleinste en meeste bedreigde plantenrijk, maar ook kun je onderweg klein wild tegenkomen. Hier leven onder andere bontebokken, Kaapse bergzebra's, bavianen, struisvogels en zelfs elanden.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Mosselbaai Vandaag gaan we naar Mosselbaai, waar (op Hawaii na), de meeste zonuren zijn. De gezellige havenstad dankt haar naam door Nederlandse scheepvaarthandelaren, die vele mossels en oesters bij de kust ontdekten. We brengen een bezoek aan het Diaz Museum, vernoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger. In het museum vind je een levensgrote, authentieke replica van zijn schip, van wel 100 meter lang.

  • foto paragraaf dag 4

     

    Er is verder nog genoeg te zien en doen. Zo kun je een bezoekje brengen aan de haven of aan de vuurtoren. Als je een dierenliefhebber bent moet je zeker een trip maken naar Seal Island, waar naast zeehonden ook pinguïns en aalschovers leven.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Knysna We rijden vandaag naar Knysna (spreek uit ‘nijs-na’), een klein stadje aan een lagune die tussen twee zandstenen kliffen, ’The Heads’ met de zee in verbinding staat. Je kunt een mooie wandeling maken langs de kliffen. Op verschillende punten heb je een prachtig uitzicht. In Knysna, nabij de gezellig haven van de stad, vind je leuke winkels, restaurants en barretjes. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    Knysna / vrije dag Vandaag hebben we een vrije dag in Knysna. Vroeger was het een belangrijke plek voor de houtindustrie, maar tegenwoordig is het een van de meest bekende plekjes van de Tuinroute. Zo is er genoeg te doen hier. Je kunt de kust verkennen of een lokale markt bezoeken, maar er is ook een optionele excursie is naar het Featherbed Natuurreservaat, dat aan de Knysna rivier ligt.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Stormsrivier (Tsitsikamma NP) We vervolgen de route naar Stormsrivier, dat nabij het Tsitsikamma National Park ligt. Het park vormt een beschermde kuststrook van zo’n 100 kilometer lang waar het gebergte spectaculair en grillig de zee in verdwijnt. We verblijven twee nachten in een accommodatie nabij het park. Stormsrivier zelf is een schattige kleine plek. Aan de andere kant van de autoweg is Big Tree, die al ruim 800 jaar oud is. Doordat de boom 36 meter hoog is en de stam een omtrek heeft van 9 meter, zul je deze reus niet snel over het hoofd zien. 

  • foto dag 8

    Dag 8

    Tsitsikamma Nationaal Park / wandeling Het park kent een enorme verscheidenheid aan flora (‘fynbos') en fauna (otters, verschillende soorten antilopen, apen en zeer veel vogelsoorten) en inheems bos (‘stinkhout’). Daarnaast worden voor de kust niet zelden walvissen en dolfijnen gesignaleerd. Je kunt hier diverse prachtige wandelingen maken, bijvoorbeeld een gedeelte van de Ottertrail langs de kust, door het achterliggende dichte oerbos of naar een waterval.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Addo Elephant NP In de ochtend is er nog tijd voor activiteiten rondom Tsitsikamma. Vervolgens rijden we naar het Addo Elephant Nationaal Park waar we in de middag aankomen. In dit park gaan we morgen voor het eerst op safari en kun je de "Big Five" spotten, al is de kans op katachtigen in dit park erg klein. Zoals de naam al doet vermoeden is de kans op het zien van olifanten daarentegen erg groot. Niet zo gek, gezien er wel 600 olifanten leven. Dat is een behoorlijk aantal, als je je bedenkt dat het park ooit begonnen is met slechts elf olifanten. We overnachten twee nachten nabij het park.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Addo Elephant NP / sunrise 4x4 game drive In de vroege morgen, nog voor de zon op is, stappen we open terreinwagens voor een sunrise game drive in Addo Elephant Nationaal Park. We rijden door het park, op zoek naar de Big Five. Het voordeel van een terreinwagen is dat je hiermee van de hoofdpaden af kunt, dus meer kans hebt om wild te spotten. Zoals de naam al verraadt zijn olifanten in overvloed aanwezig in het park. Er kan zo maar eens een groep olifanten uit de bosjes komen die voor de jeep de weg oversteken. Hopelijk heb je aan het eind van de dag een groot deel van de Big Five gezien. Naast de Big Five is er namelijk ook ander wild te spotten.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Oudsthoorn We hebben vandaag een mooie reisdag door de boeg door een schitterend landschap. Dankzij het warme en droge klimaat in de omgeving van Oudtshoorn is dit de ideale leefomgeving voor struisvogels. Je kunt vandaag een bezoek brengen aan een van de vele struisvogelfarms waar het plaatsje dus bekend om staat. Ook is het een aanrader om een bezoek te brengen aan de oudste grotten ter wereld: de Cango grotten. De grotten werden al gebruikt tijdens het stenen tijdperk, maar zijn pas herontdekt in 1780. 

  • foto dag 12

    Dag 12

    Oudtshoorn / optioneel Swartberg Pass Vandaag heb je de mogelijkheid om de Swartbergpas (UNESCO-werelderfgoed) te bewonderen. Deze tour duurt zo'n 5-6 uur en is inclusief een traditionele lunch. Lange tijd reisde men met een boog om de ruige bergketen heen, maar de Zuid-Afrikaanse ingenieur Thomas Baine heeft ervoor gezorgd dat je er nu dwars doorheen kunt rijden. In dit gebied zijn wel 500 verschillende soorten flora en fauna te vinden. Onderweg kom je langs meerdere, schitterende plekken waar je mooie foto's kunt maken. De rit omhoog is met de auto, maar eenmaal boven kun je prachtig wandelen.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar Montagu We gaan vandaag weer op pad, via de spectaculaire Route 62, een van 's werelds mooiste routes om te rijden. We gaan richting de Wijnlanden. Zoals de naam al doet vernoemen, wordt er in deze regio veel wijn geproduceerd. Dit is niet alleen het grootste, maar ook het belangrijkste wijngebied van Zuid-Afrika. Je hebt vandaag de mogelijkheid om deel te nemen aan een wijnproeverij in Montagu, waarbij je verschillende soorten lokale wijn kunt proeven.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Stellenbosch Vandaag komen we weer dichter in de buurt van Kaapstad, want we gaan naar Stellenbosch. Stellenbosch behoort ook tot de wijnregio en er zijn vele wijnboerderijen rondom de stad. Eenmaal in de historische stad aangekomen krijgen we een rondwandeling en kun je de mooie architectuur bewonderen. Er zijn vele plekjes waar je kunt eten en drinken, maar er zijn ook verscheidene musea en kunstgalarijen waar je jezelf kunt vermaken. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    naar Kaapstad / optionele stadstour We rijden vandaag naar de eindbestemming van de rondreis wat tevens het begin van de reis was. Kaapstad! Een hypermoderne, trendy, gezellige stad waar je uitstekend kunt winkelen of met een drankje vanaf een terras in het beroemde ‘Waterfront’ naar de bezigheden in de haven kunt kijken. In Kaapstad en omgeving is genoeg te doen maar je zult keuzes moeten maken. Je hebt hier in ieder geval alle vrijheid om zelf of met de groep op pad te gaan. Je zult je hier geen moment vervelen.

  • foto paragraaf dag 15

     

    Je kunt vandaag een leuke stadstour maken. Een culturele tour waarbij je leert over de Zuid-Afrikaanse geschiedenis. Je bezoekt onder andere District Six. In het District Six Museum maak je kennis met een immigrantenrijk die tijdens de Apartheid volledig is verdwenen. Tijdens het bezoek aan Bo-Kaap, de kleurrijkste wijk van Kaapstad, dwaal je rond door de straten en zal het je snel opvallen dat alle huizen in de meest felle kleuren zijn geschilderd. En een bezoek aan de tafelberg mag niet ontbreken. Het uitzicht op de Moederstad vanaf deze berg is onvergetelijk.

  • foto dag 16

    Dag 16

    Kaapstad / optionaal Kaap de Goede Hoop Wat eigenlijk niet mag ontbreken tijdens je verblijf in Kaapstad is een excursie naar Kaap de Goede Hoop (zie optionele excursie hieronder). 's Avonds is het gezellig bij de Waterkant en kun je bij een van de vele restaurants de Kaaps-Maleise keuken proeven, natuurlijk gepaard met een heerlijke Kaapse wijn.

  • foto keuzeprogramma dag 16

    Optioneel

    Dagtocht Kaap de Goede Hoop (volwassenen) / €65,00 De dagexcursie naar Kaap de Goede Hoop en het Kaapse schiereiland is een echte aanrader. Tijdens de tocht langs de indrukwekkende kust rijd je langs de kust met de 12 Apostelen gebergte aan de ene kant en de Atlantische Oceaan aan de andere kant van de weg. Je brengt een bezoek aan het pittoreske vissersdorpje Hout Bay.

  • foto dag 17

    Dag 17

    Kaapstad / avondvlucht naar Amsterdam Doordat we een avondvlucht hebben is er overdag nog genoeg tijd om rond te struinen. Als het weer het toelaat, kun je nog een bezoek brengen aan Robbeneiland, waar Nelson Mandela jarenlang gevangen heeft gezeten. ’s Avonds rijden naar het vliegveld van Kaapstad voor onze vlucht terug naar Nederland. Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto keuzeprogramma dag 17

    Optioneel

    Robbeneiland (vooraf zelf boeken) Een bezoek aan Robbeneiland is leerzaam en heel indrukwekkend. Je leert veel over de geschiedenis van Zuid-Afrika, de apartheid en natuurlijk over Nelson Mandela, die jarenlang op Robbeneiland gevangen heeft gezeten. Houd er rekening mee dat de boot naar het eiland toe soms erg kan schommelen. Je gids tijdens de tour is vaak een oud gevangene, wat zijn uitleg extra indrukwekkend maakt. Boek hier vooraf je tickets want de boten zitten snel vol vanwege de grote populariteit. De tour duurt in totaal 3,5 uur en start om 09:00, 11:00, 13:00 en 15:00 vanaf de haven bij de Waterfront.

  • Dag 18

    aankomst Amsterdam Aan het einde van de ochtend kom je aan op Schiphol.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Gezondheidsverklaring:

Let op: Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Je print 2 formulieren uit, 1 voor de heen- en 1 voor de terugvlucht. Op de gezondheidsverklaring vul je voordat je gaat vliegen in of je klachten hebt die passen bij het coronavirus (COVID-19). Als je geen klachten hebt mag je aan boord. Je moet het ingevulde formulier laten zien bij het instappen (boarden). Tijdens de reis houd je het formulier bij je. Op de luchthaven kan gevraagd worden om de gezondheidsverklaring te laten zien.

> download gezondheidsverklaring 

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 1.219,- tot € 1.259,-.

Het landarrangement zowel begint als eindigt in Kaapstad.


Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  •  

    Accommodaties Om je een goede indruk te geven in wat voor type accommodaties wordt overnacht, vind je hieronder een overzicht van de meest gebruikte accommodaties. We zullen tijdens de reis zoveel mogelijk in deze accommodaties (op basis van beschikbaarheid) verblijven. Het kan echter voorkomen dat we uitwijken naar een alternatief hotel. Dit is qua comfort en voorzieningen altijd zoveel mogelijk gelijkwaardig.

    Het afgelopen jaar kiezen steeds meer toeristen ervoor om naar Zuid-Afrika te reizen. Het land heeft momenteel moeite om deze ontwikkelingen bij te benen, waardoor accommodaties helaas overboekt kunnen raken. Wij doen uiteraard ons uiterste best om de reis zoveel mogelijk volgens het oorspronkelijke programma te laten verlopen, maar het kan dus voorkomen dat zich onverwachte situaties voordoen tijdens de reis en we aanpassingen moeten doen in accommodaties of route. Mocht je toch nog vragen hebben, neem dan telefonisch 020-4202220 of per e-mail info@sawadee.nl gerust contact op met onze reisexperts.

  • foto Fountains Hotel

     

    Fountains Hotel Het Fountains hotel is centraal gelegen in het centrum van Kaapstad. De tafelberg torent uit boven het hotel welke je vanaf sommige hotelkamers ziet liggen. Alle benodigdheden voor een aangenaam verblijf zijn aanwezig. 's Ochtends kun je heerlijk ontbijten op het terras om de dag goed te starten. Alle kamers van het hotel zijn uitgerust met een eigen badkamer. Overige hotelfaciliteiten zijn o.a. een zwembad, restaurant, bar en een wasservice. 

  • foto Holiday Inn Express

     

    Holiday Inn Express Je verblijft in een hotel dat is gelegen in het centrum van Kaapstad. Een goede locatie waar vandaan je gemakkelijk de stad kunt verkennen. Ook zijn er diverse restaurantjes en bars in de buurt. De moderne kamers van het hotel beschikken allen over airconditioning, tv, koffie- en theefaciliteiten en eigen badkamer.

  • foto De Hoop Collection

     

    De Hoop Collection Midden in het Hoop Nature Reserve liggen de verblijven van de Hoop Collection. De verschillende type verblijven liggen verspreid over het terrein. Wij slapen in De Hoop Villages en Equipped Cottages. De accommodatie heeft een eigen restaurant, een gezellige vuurplaats en er zijn verschillende activiteiten mogelijk in de directe omgeving.

  • foto Diaz Hotel

     

    Diaz Hotel Het Diaz Hotel bevindt zich vlakbij het strand en is vernoemd naar de Portugese ontdekkingsreiziger Bartolomeu Dias, die in 1488 aankwam in Mosselbaai. Elke kamer heeft een eigen badkamer en airconditioning. In het restaurant kun je gerechten gemaakt van lokale producten eten. Verder heeft het hotel gratis wifi en een zwembad vanaf waar je uitkijkt over de Indische Oceaan. 

  • foto Graywood Hotel

     

    Graywood Hotel Het Graywood hotel is te vinden in Knysna. De accommodatie beschikt over een zwembad, een restaurant en een terras. De kamers zijn modern ingericht en voorzien van alle benodigdheden.

  • foto Lagoona Inn

     

    Lagoona Inn Vanaf het hotel heb je een mooi, panoramisch uitzicht op Knysna. De kamers beschikken over televisie en een eigen badkamer. Het hotel heeft een zwembad en wifi. 

  • foto Tsitsikamma Village Inn

     

    Tsitsikamma Village Inn Tsitsikamma Village Inn is gevestigd in de rustige plaats Stormrivier. Stormsrivier ligt op ongeveer een kwartier rijden van Tsitsikamma Nationaal Park. Deze unieke accommodatie, in de vorm van een dorpje, ligt te midden van het ongerepte natuurschoon van de regio Tsitsikamma. De accommodatie biedt een buitenzwembad en gratis WiFi. Het complex bestaat uit vakantiehuisjes in koloniale stijl, elk met een tuin. Elke kamer heeft airconditioning, televisie en koffie -en theefaciliteiten.

  • foto Tsitsikamma Lodge

     

    Tsitsikamma Lodge Deze accommodatie is de ideale uitvalsbasis om Tsitsikamma Nationaal Park te bezoeken. De houten hutjes zijn gezellig, maar ook modern ingericht, elk met een eigen patio. Elke hut heeft airconditioning, een eigen badkamer en uitzicht op tuinen, bergen en bossen. Verder beschikt de lodge over een restaurant, een zwembad en een spa.

  • foto Zuurberg Mountain Village

     

    Zuurberg Mountain Village Doordat het hotel op een berg ligt, heb je een mooi uitzicht op het Addo Elephant NP. Je bent vanaf hier dan ook binnen no time bij het park. De kamers hebben allemaal een eigen badkamer. Het hotel beschikt over een zwembad en een restaurant, waar naast traditionele ook internationale gerechten geserveerd worden.

  • foto The Kraal Addo Country Estate

     

    The Kraal Addo Country Estate De Kraal Addo Country Estate ligt in het plaatsje Addo, op ongeveer tien minuten rijden van de ingang van het Nationaal Park. De accommodatie beschikt over een mooie groene tuin en barbecue faciliteiten. De kamers hebben een eigen badkamer en air-conditioning. Verder is er een ontbijtruimte aanwezig.

  • foto Chrislin African Lodge

     

    Chrislin African Lodge Door de gunstige ligging is Chrislin African Lodge de perfecte uitvalsbasis voor een bezoek aan Addo National Park. De lodge bestaat uit verschillende cottages in Zuid-Afrikaanse stijl. De cottages zijn ingericht met een eigen badkamer en een ventilator. Bij de accommodatie is een zwembad aanwezig in de ruime tuin. 

  • foto Turnberry Boutique Hotel

     

    Turnberry Boutique Hotel Dit viersterren hotel ligt in het centrum Oudtshoorn en is een stijlvolle uitvalsbasis voor je bezoek aan de Kleine Karoo. Je kunt op de patio in de warme zon ontspannen met een drankje en een verfrissende duik in het buitenzwembad nemen. Er wordt verder een vast menu geserveerd en op loopafstand vindt je een aantal goede restaurants.

  • foto Mimosa

     

    Mimosa Deze lodge biedt de ideale mogelijkheid om tot rust te komen. Je kan afkoelen in het zwembad en relaxen in de tuin of in de stijlvolle lounges. De kamers hebben een art deco-interieur en een eigen badkamer. Sommige kamers kijken uit op de subtropische tuin en anderen bieden toegang tot de Victoriaanse veranda.

  • foto Montagu Country Hotel

     

    Montagu Country Hotel Montagu Country Hotel ligt in de Kaapse wijnlanden in het dorpje Montagu. Het hotel is gebouwd in victoriaanse stijl. Het hotel heeft een mooie tuin en zwembad voor een verfrissende duik. Het hotel heeft een eigen restaurant. De kamers hebben een eigen badkamer, tv en air-conditioning.

  • foto Krystal Beach Hotel

     

    Krystal Beach Hotel Deze 4-sterren accommodatie in Gordon's Bay biedt, behalve een fantastische ligging aan het water, ook een buitenzwembad, spacentrum, bar, restaurant en terras. Je verblijft in een moderne kamer met eigen badkamer. In de gehele accommodatie heb je gratis wifi. 

  • foto Vervoer

     

    Vervoer Wanneer we tijdens de reis een game drive maken in een 4x4 jeep kun je uitgaan van open terreinwagen die beschikt over een vierwielaandrijving. Dit zijn de standaard voertuigen die worden ingezet voor groepsgamedrives waar 10 personen in passen.


Info over accommodaties

Voor de overnachtingen hebben we gekozen voor een mix van hotels, guesthouses en bungalows/chalets, waar mogelijk met eigen voorzieningen. Je hebt de beschikking over eigen sanitaire voorzieningen. In Tsitsikamma kan het heel soms gebeuren dat de gewone chalets vol zijn en dat we uitwijken naar de zogenaamde 'forest huts': kleine knusse huisjes tussen de bomen en vlakbij zee, maar met gedeeld buitensanitair (toilet- en douchegebouw). Tijdens deze reis wordt niet gekampeerd.

Vervoer

We hebben de gehele reis de beschikking over een eigen bus. Over het algemeen is het wegennet in Zuid-Afrika zeer goed, grote afstanden kunnen we in afzienbare tijd afleggen. De gamedrives in het Kruger Nationaal Park zullen we doen per open 4x4 jeep.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Lokale Engelssprekende reisbegeleiding
  • 2-daags verblijf in De Hoop Nature Reserve
  • Bezoek aan Dias museum (excl. entree)
  • Wandeling in Tsitsikamma Nationaal Park
  • 4x4 half day gamedrive in Addo Elephant Nationaal Park
  • Wandeling in Stellenbosch, het hart van de wijnbouw
  • Entreegelden voor Addo Elephant NP en Tsitsikamma NP
  • Drie dagkamers voor de hele groep op de dag van vertrek

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 350 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de gehele reis)€ 475,-
Fooien € 75,-
Optionele excursies en optionele entreegelden€ 300,-
Enkele voorbeelden:
- Kustwandeling De Hoop€ 16,50
- Begeleide mountainbike tocht De Hoop€ 25,-
- Featherbed Eco Experience incl. lunch€ 40,-
- Swartbergpas tour inclusief lunch€ 85,-
- Bezoek aan Cango grotten€ 8,-
- Bezoek aan struisvogelboerderij€ 6,-
- Winetasting in Montagu€ 6,-
- Stadstour Kaapstad & Tafelberg€ 45,-
- Kaap de Goede Hoop tour€ 65,-
- Robbeneiland Kaapstad€ 30,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

Zuid-Afrika is in veel opzichten een modern en Westers land, maar ook hier kan de weg toch opeens onbegaanbaar zijn of een hotel opeens minder kamers vrij hebben dan wij geboekt hebben. Als je hier vooraf al rekening mee houdt, bespaar je jezelf een hoop ergernis. De reisroute is goed uitgebalanceerd. Hoewel er enkele lange reisdagen tussen zitten, is er gezorgd voor rust na deze lange dagen. Veel van de wandelingen en andere activiteiten zijn facultatief. Ook moet je er rekening mee houden dat je individuele vrijheid tijdens deze reis minder groot zal zijn dan je gewend bent en dat je vaak vroeg op staat. Wandelingen zijn prachtig, maar kunnen door de warmte en heuvelachtig terrein wel zwaarder zijn dan gedacht. Deze reis is bijzonder afwisselend, maar ook intensief! Voor eventuele ongemakken word je wel volop beloond met avontuur, prachtige natuur, veel wild en ongedwongen ontmoetingen met de lokale bevolking. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in Zuid-Afrika .


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Zuid-Afrika is de rand de nationale munteenheid. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Pinnen, cash en creditcard

Pinnen: We raden je aan om je pinpas mee te nemen. Je kunt onderweg vrijwel overal pinnen.
Cash: Contanten (€) zijn overal het gemakkelijkst inwisselbaar, maar zijn niet gedekt bij verlies of diefstal. We wijzen je erop dat je je wel apart kunt bijverzekeren voor contanten. We raden je aan om zo’n € 150 per persoon contant mee te nemen. 
Creditcard: In Zuid-Afrika kun je op veel plaatsen terecht met je creditcard, maar we raden je aan om je creditcard niet als primair betaalmiddel mee te nemen.

Maaltijden

maaltijden

Overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Tijdens deze reis verblijven we vaak in accommodaties, die midden in de natuur zijn gelegen. Op deze locaties ben je voor je maaltijd meestal aangewezen op het restaurant van de accommodatie waar je slaapt. Wanneer we In een stadje overnachten, heb je uiteraard wel alle vrijheid om op eigen gelegenheid uit eten te gaan. Tijdens de reis is er vaak wel een mogelijkheid om zelf een braai (barbecue) te organiseren. Voor een diner ben je ongeveer tussen de 180 en de 290 Rand kwijt, wat ongeveer tussen de 10 en 20 euro is. 

Eten en drinken

De keuken van Zuid-Afrika verschilt per bevolkingsgroep. De meeste mensen in zuidelijk Afrika zijn gek op vlees, het liefst in grote hoeveelheden, geserveerd met doorgekookte groenten. Een populaire bezigheid met een belangrijke sociale functie is de ‘braai’ ofwel de barbecue. Liefhebbers van een goede biefstuk of wild zullen tijdens deze reis dus zeker aan hun trekken komen. In principe kun je in Zuid-Afrika overal water uit de kraan drinken.

Taal & Cultur

maaltijden

Zuid-Afrika telt maar liefst 11 officiële talen, waaronder Engels en het voor ons Nederlandstaligen relatief goed te begrijpen Afrikaans. Vergis je echter niet: Er zijn meer verschillen dan je denkt, en je zult niet de eerste zijn die in een soms komische spraakverwarring belandt.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

De reisbegeleider is bij groepen kleiner dan 10 personen naast reisbegeleider, ook chauffeur. Onze reisbegeleiders in Zuid-Afrika spreken naast Engels ook vaak Afrikaans. Afrikaans lijkt veel op Nederlands en voor de meeste Nederlanders en Belgen is langzaam en duidelijk gesproken Afrikaans best goed verstaanbaar. Vaak ontstaan er echter misverstanden en wordt de boodschap in het Afrikaans door Nederlandstaligen verkeerd of niet begrepen. Om die reden zal de reisbegeleider alle belangrijke informatie in het Engels geven.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat nog dertig dagen na vertrek uit Zuid-Afrika geldig is. Let er op dat je minimaal twee lege, opeenvolgende bladzijdes in je paspoort hebt. 

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Daarnaast is het vanaf september 2018 verplicht voor personen van 18 jaar en ouder om een ID-kaart of paspoort te kunnen tonen bij de entree van diverse nationale parken.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Je krijgt bij aankomst in Zuid-Afrika een toeristenvisum geldig voor 3 maanden, op vertoon van je vliegticket.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Zuid-Afrika is een bijzonder groot land; Nederland past er ruim 33 keer in. De temperaturen en weerpatronen variëren plaatselijk dan ook enorm. De Zuid-Afrikaanse seizoenen zijn tegenovergesteld aan de onze. Tijdens onze zomer is het in Zuid-Afrika juist winter.

Zuid-Afrika is in alle seizoenen goed te bereizen: in elk seizoen kan er ergens een bui vallen. Ga je voor wilde dieren, dan zijn de koelere maar droge maanden april t/m november het meest geschikt; de bomen hebben minder bladeren waardoor je het wild beter ziet. Ga je meer voor een groen en weelderig landschap, ga dan in de warmere maanden van december t/m april. Van december tot en met februari krijg je in het noordoosten te maken met tropische regenbuien, het regent zelden de hele dag. Het land wordt groener en weelderiger en de avonden zijn zwoel en lang. Kaapstad heeft deze maanden een droog en warm Middellandse-zeeklimaat.

Houd er rekening mee dat het in onze zomer juist winter in Zuidelijk-Afrika is en onderschat de kou van de Zuid-Afrikaanse winter niet! Neem voldoende warme kleding mee als je in die periode op reis gaat . Denk aan een dikke trui, maar ook extra dikke sokken en een muts zijn dan heel fijn, sommige hotels zijn niet altijd even goed voorbereid op koude nachten.

In Kaapstad is het in juli en augustus regentijd terwijl het in het noordoosten van het land juist droog is. Met name in het binnenland kan het ’s nachts erg koud worden. Vanaf september wordt het ook droog in de Kaap en de temperaturen zijn overdag aangenaam warm en ’s nachts aangenaam koel.

Elk jaar migreren walvissen naar de kustwateren van Zuid-Afrika om te kalven en hun jongen te voeden en dit biedt unieke “whale watch” mogelijkheden. Er zijn ruim 37 soorten walvissen en dolfijnen in de kustwateren. Zuidkapers komen van juni tot november, bultruggen tussen mei en december. Brydevinvissen zijn, alhoewel verder uit de kust,- het gehele jaar te vinden.

De Zuid-Afrikanen geven de voorkeur aan reizen door het gehele land in de periode tussen april – juni, met als reden overal mooi weer, ‘s avonds iets koeler (5 -10 C) en overdag over het algemeen een strak blauwe lucht. Een ander voordeel is dat deze periode relatief rustig is zodat men niet lang hoeft te wachten op attracties zoals Robbeneiland en de kabelbaan voor de Tafelberg.

Vervoer

vervoer

We hebben de gehele reis de beschikking over een eigen bus. Over het algemeen is het wegennet in Zuid-Afrika zeer goed, grote afstanden kunnen we in afzienbare tijd afleggen. De gamedrives in het Kruger Nationaal Park zullen we doen per open 4x4 jeep.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Vanaf heden gelden er strengere regels op de luchthaven van Johannesburg met betrekking tot bagage. De bagage moet tenminste over één platte kant beschikken en lange draagriemen moeten worden verwijderd. Deze nieuwe regels zorgen voor een versneld bagageproces en voorkomen verstoppingen op de bagageband. Indien je bagage niet voldoet aan de vereisten kun je op de luchthaven je bagage laten verpakken in plastic zodat er een platte zijde gecreëerd kan worden.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. Houd er rekening mee dat het in juli en augustus winter is in Zuid-Afrika en dat het dan ’s nachts koud kan zijn, met name in hoger gelegen gebieden.

Wat je écht nodig hebt

  • Reisdocumenten: zie Paspoort & Visum
  • Dagrugzak voor tijdenswandelingen of dagexcursies 
  • Kleding: warme kleding (dikke trui, muts, dikke sokken) als je in de Zuid-Afrikaanse winter gaat (juni, juli, augustus). Zie ook kopje beste reistijd. Onderschat de Zuid-Afrikaanse winter niet! Sommige hotels hebben ondanks de kou beperkte verwarming.
  • Handdoek (sneldrogend), strandhanddoek
  • Toiletartikelen
  • Schoeisel: vanwege soms rotsachtig terrein zijn goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen belangrijk. Echte bergschoenen zijn niet nodig.
  • Accessoires: hoedje/pet, zonnebril
  • Reisapotheek

Wat is handig om mee te nemen

  • flightbag (beschermhoes voor rugzak of tas), ook handig tegen stof 
  • moneybelt/heuptasje
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)
  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • zaklamp
  • verrekijker

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Lang niet alle wereldstekkers houden rekening met de aparte stekkers die in Zuid-Afrika gebruikelijk zijn. Je kunt in Zuid-Afrika echter voor een paar euro een passende verloopstekker kopen.

Daarnaast is het ook altijd handig om een reserve set batterijen en een Powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Coronavirus (COVID-19)

  • Wat is het huidige reisadvies?

    Vanaf heden is het weer mogelijk om op reis te gaan naar een aantal landen binnen de Europese Unie (EU) of de Schengenzone. Het reisadvies voor deze landen is aangepast van ‘oranje’ (niet-noodzakelijk reizen afgeraden) naar ‘geel’ (niet-noodzakelijk reizen mogelijk, let op risico’s). Wij hopen uiteraard dat meerdere landen in de wereld heel binnenkort ook weer opengesteld gaan worden.
    Omdat de situatie zo snel verandert raden we je aan om de website van het Ministerie van Buitenlandse Zaken in de gaten te houden voor de laatste updates over jouw droombestemming(en).

  • Kunnen landen mij de toegang verbieden?

    Diverse landen nemen op dit moment maatregelen ter beperking van de verspreiding van het Coronavirus. Ga je binnenkort op reis? Dan kun je hiermee geconfronteerd worden. Bekijk hier de op dit moment geldende maatregelen per land.

  • Heeft het Calamiteitenfonds een rol bij epidemieën zoals het coronavirus?

    De garantieregeling van het Calamiteitenfonds is alleen van toepassing op calamiteiten als gevolg van een natuurramp of van molest. Gezondheidsrisico's zoals het coronavirus vallen niet onder de definitie natuurramp of molest. Het Calamiteitenfonds kan hier dus geen dekkingsbeperking en garantie voor afgeven.

  • Waar vind ik de meest actuele informatie vanuit de ANVR?

    De meest actuele informatie vanuit de ANVR kun je hier vinden.

  • Wat betekent het coronavirus voor mijn reisverzekering?

    Indien je verzekerd bent via de Europeesche vind je hier meer informatie over het coronavirus met betrekking tot uw reis- en annuleringsverzekering. Ben je verzekerd via een andere partij? Check dan de website van jouw verzekeraar voor meer informatie.

  • Wat zijn de algemene voorwaarden en de geldigheid van de coronavoucher?

    Als jouw reis geen doorgang heeft kunnen vinden wegens onvermijdbare en buitengewone omstandigheden ten gevolge van het coronavirus ontvang je een coronavoucher om een nieuwe reis bij ons te boeken. De geldigheid van de coronavoucher is maximaal 1 jaar na de uitgifte ervan. Wanneer je de voucher wilt inzetten voor een nieuw te boeken reis, dien je deze boeking vóór de vervaldatum van de voucher bij ons te plaatsen. De geldigheidsdatum betreft dus de boekingsdatum en niet de vertrekdatum. De vertrekdatum van jouw nieuwe reis kan daarentegen wel plaatsvinden ná de vervaldatum van de voucher.

  • Wat is de waarde van de coronavoucher?

    De waarde is maximaal gelijk aan het bedrag dat je reeds had (aan)betaald ten tijde van de annulering. De voucher vervangt het recht om terugbetaling van alle betaalde bedragen te vragen aan Sawadee Reizen. Boekings- en of administratiekosten worden niet gerestitueerd. Extra CO2-compensatie en reis- en annuleringsverzekeringspremies voor verzekeringen die via ons zijn afgesloten, worden zo spoedig mogelijk op het bij ons bekende bankrekeningnummer van de hoofdboeker overgemaakt.

  • Wat gebeurt er als mijn nieuwe reis duurder/goedkoper is dan mijn geannuleerde reis?

    Wanneer de reissom van de nieuwe reis hoger uitvalt, betaal je de meerkosten volgens de reguliere betalingsvoorwaarden. Wanneer de nieuwe reis goedkoper is, blijft de restwaarde voor de resterende termijn van de voucher bestaan en gedekt door de SGR voor een periode van 1 jaar na afgifte van de voucher.

  • Kan ik mijn voucher delen met mijn medereizigers?

    De voucher wordt uitgegeven aan de hoofdboeker. De hoofdboeker is de enige die deze voucher kan inzetten voor een nieuwe reis. We vragen je dan ook om dit onderling met jouw medereizigers te regelen. Sawadee Reizen zal hier geen bemiddelende rol in spelen.

  • Kan ik de voucher gebruiken om een eerder geboekte reis die niet geannuleerd is te betalen?

    Ja, je kunt nog openstaande bedragen van andere reizen met Sawadee Reizen betalen met jouw voucher.

  • Ik wil mijn coronavoucher inzetten. Hoe doe ik dit?

    Je kunt jouw nieuwe reis gewoon boeken via onze website en het vouchernummer in het opmerkingenveld vermelden. Zodra jouw nieuwe reis bevestigd is, ontvang je zo spoedig mogelijk een bevestiging middels een factuur, waarop de coronavoucher verwerkt is.

  • Als ik nu een rondreis boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen:

    Boek je vóór 1 januari 2021 een rondreis met vertrek t/m 31 december 2021, dan gelden de volgende voorwaarden (m.u.v. familiereizen met vertrek in juli en augustus 2021. Kijk voor deze voorwaarden verderop in de FAQ):

    • Kosteloos annuleren tot 30 dagen voor vertrek, binnen de dertig dagen gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    • Gratis omboeken tot 5 dagen voor vertrek. Kosten die vliegmaatschappijen rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed.
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    Let op: bovenstaande versoepelde voorwaarden zijn niet van toepassing op poolreizen, Galapagos-cruises en reizen uitgevoerd door onze partners Anders Reizen, Dragoman, Exodus Travels en Intrepid Travel. We vragen je contact met ons op te nemen om de betreffende boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.

  • Wat zijn de huidige betalingsvoorwaarden?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 6 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 6 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 6 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom.

    Betalingen in Nederland graag naar:
    ABN AMRO rekening NL80ABNA0487171241

    Betalingen vanuit het buitenland naar:
    IBAN: NL80ABNA0487171241
    BIC: ABNANL2A
    ABN AMRO te Amsterdam

  • Als ik nu een familiereis voor zomer 2021 boek, kan ik deze dan kosteloos annuleren?

    Flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden: Bij bijzondere omstandigheden horen uiteraard bijzondere en flexibele boekings- en annuleringsvoorwaarden. Zo kun je in de huidige situatie toch alvast je reis vastleggen – en de bijbehorende voorpret ervaren – maar heb je voldoende ruimte om je plannen (vaak kosteloos) te wijzigen indien de omstandigheden veranderen:

    Boek je vóór 1 januari 2021 een familiereis met vertrek in juli of augustus 2021, dan gelden de volgende voorwaarden:

    • Kosteloos annuleren tot 1 juni 2021. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    • Gratis omboeken tot 1 juni 2021

    Bij annulering of omboeking ná 1 juni gelden de volgende voorwaarden:
    • Bij annulering ná 1 juni 2021 gelden de Sawadee-ANVR annuleringsvoorwaarden.
    • Bij omboeking ná 1 juni 2021, tot 5 dagen voor vertrek: kosten die vliegmaatschappijen rekenen voor de omboeking worden in rekening gebracht.
    • Niet genoten reisdagen bij repatriëren worden vergoed
    • Gratis annuleren tot dag voor vertrek bij een COVID-19 besmetting, indien je annuleringsverzekering niet uitkeert. Wij raden iedereen aan een annuleringsverzekering met COVID-dekking af te sluiten. Controleer hiervoor de polisvoorwaarden bij je verzekering. Boekingskosten worden wel in rekening gebracht.
    Let op: bovenstaande versoepelde voorwaarden zijn niet van toepassing op poolreizen, Galapagos-cruises en reizen uitgevoerd door onze partners Anders Reizen, Dragoman, Exodus Travels en Intrepid Travel. We vragen je contact met ons op te nemen om de betreffende boekings- en annuleringsvoorwaarden te bespreken.

  • Moet ik een gezondheidsverklaring meenemen op reis?

    Alle reizigers van 13 jaar en ouder die van en naar Nederland vliegen moeten een gezondheidsverklaring bij zich hebben. Je print 2 formulieren uit, 1 voor de heen- en 1 voor de terugvlucht. Op de gezondheidsverklaring vul je voordat je gaat vliegen in of je klachten hebt die passen bij het coronavirus (COVID-19). Als je geen klachten hebt mag je aan boord. Je moet het ingevulde formulier laten zien bij het instappen (boarden). Tijdens de reis houd je het formulier bij je. Op de luchthaven kan gevraagd worden om de gezondheidsverklaring te laten zien.> Download gezondheidsverklaring (Nederlands)

  • Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Ja, het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Je kunt hier een offerte voor aanvragen en jouw vertrekdag kiezen. Kijk voor ons aanbod privérondreizen en meer informatie op sawadee.nl/individuele-rondreizen of neem contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis. Hieronder vind je de verschillen tussen een optie en een boeking.

    Optie Boeking
    Vrijblijvend
    Vrijblijvend
      Kosteloos
    Kosteloos
      Gratis annuleren
    Gratis annuleren
      Geldigheid
    Geldigheid Geen tijdslimiet tot optie laatste plekken bezet* Definitief
      Pakket ligt vast
    Pakket ligt vast
      Prijs ligt vast
    Prijs ligt vast
      Kamerindeling kiezen
    Kamerindeling kiezen
      Opvragen kosten extra's
    Opvragen kosten extra's
      * Laatste plekken op reis
    Laatste plekken op reis Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen Onder voorbehoud van beschikbaarheid en nieuwe boekingen
      Aanbetaling
    Aanbetaling
      Optie / boeking
    Optie / boeking Plaats optie Maak boeking

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • ​Ik reis alleen. Hoe gaat dat in zijn werk?

    Reis je alleen? Dan hoef je niet perse de meerprijs voor een éénpersoonskamer te betalen. Je kan ervoor kiezen om een ‘kamer op indeling’ (of tent indien van toepassing) te boeken, waarbij je een kamer deelt en rouleert met andere ‘op indeling’ deelnemers van hetzelfde geslacht. Kies je hiervoor, dan willen we je graag wijzen op de verwachtingen die wij hebben van deelnemers die op ‘kamer op indeling’ basis meereizen.
    Een ‘kamer op indeling’ is afhankelijk van de groepssamenstelling en is net zoals een éénpersoonskamer altijd op aanvraag en onder voorbehoud van beschikbaarheid. Kunnen we niet meer bevestigen, dan nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met een wijziging, een andere reis te boeken of om je reis kosteloos te annuleren.

  • Wat betekent een boeking ‘op aanvraag’?

    Alle boekingen die bij ons worden gemaakt, worden gemaakt op aanvraag. Dit betekent dat wij bij onze samenwerkingspartners eerst moeten nagaan of bijv. de gewenste retourvlucht of de gevraagde kamer nog beschikbaar is. Indien er beschikbaarheid is, wordt de reservering meteen gemaakt en is de boeking direct definitief. Als de reis niet akkoord komt, dan nemen wij contact met je op en wordt er een alternatief geboden (mogelijk met een prijsverhoging). Ga je hier niet mee akkoord, dan kun je kiezen voor een andere reis of de boeking kosteloos annuleren.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.fly.corendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    https://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Waar moet ik rekening mee houden als ik wil reizen met een CPAP apneu-apparaat?

    Op reis gaan met je CPAP-apparaat hoeft geen probleem te zijn, de apparatuur is immers makkelijk mee te nemen. Het is wel goed om een aantal zaken goed te regelen voordat je op reis gaat:

    • Neem een douaneverklaring (in het Engels) mee. Deze kun je aanvragen bij de leverancier, maar vaak is deze ook te downloaden van de site van de leverancier. Met deze verklaring passeer je de douane zonder problemen.
    • Verder is het handig om informatie over het maskertype, de behandeldruk en de contactgegevens van de leverancier mee te nemen.
    • Je mag een CPAP-apparaat meenemen op alle vluchten (er kan eventueel nog wel naar de douaneverklaring gevraagd worden).
    • Neem het apparaat mee als handbagage. Let er wel op dat je bij de meeste maatschappijen 1 stuk handbagage (rugzakje, kleine rolkoffer) mee mag nemen.
    • Over het algemeen is het niet nodig om het apparaat tijdens de vlucht te gebruiken, omdat je in een rechtop zittende houding slaapt, en je daardoor minder ademstops hebt. Als je wel gebruik wilt maken van het apparaat tijdens de vlucht, dan moet je daar even toestemming voor vragen bij de medische dienst van de luchtvaartmaatschappij. Je kunt hiervoor het reserveringsnummer een maand voor vertrek bij ons opvragen.
    • Tijdens de reis geldt dat het apparaat geschikt is voor alle wisselstroom tussen 110 en 220 volt. Wel kan het zijn dat je een reisstekker mee moet nemen.
    • We kunnen niet garanderen dat er in alle hotels een stroomvoorziening vlakbij het bed zit. Verder zijn er natuurlijk landen waar de stroomvoorziening wel eens uitvalt, dus het kan raadzaam zijn om een speciale accu voor het CPAP-apparaat mee te nemen.
    Wij geven door aan de reisbegeleider dat je een apneu-apparaat gebruikt maar hiermee garanderen wij niet dat het gebruik altijd mogelijk is. Wij adviseren je dan ook dringend om zelf maatregelen te nemen voor die momenten, dat jouw beademingsapparaat niet kan worden voorzien van de benodigde elektriciteitsvoeding. Ook al biedt een MRA-beugel geen goede, permanente oplossing, we raden je wel aan om deze mee te nemen, omdat deze in noodgevallen wel degelijk iets verlichting geeft. Voor een paar uurtjes, als de stroom is uitgevallen, of zelfs desnoods voor een hele nacht als het niet anders kan. Ook een verlengsnoer en uiteraard de wereldstekker zijn belangrijk voor de cpap-slaper. 

  • Op reis

  • Wat verwachten jullie van deelnemers ‘op indeling’?

    Stel je prijs op een plekje waar je je even kan terugtrekken? Of voel je nu al aan dat jouw kamergenoot last van je gaat ondervinden omdat je snurkt, laat op blijft of vaak midden in de nacht op moet staan? Dan raden we je ten zeerste aan om tegen een meerprijs een eenpersoonskamer te boeken. Kies je er toch voor om ‘op indeling’ te reizen? Dan wordt er van alle deelnemers van hetzelfde geslacht verwacht om met elkaar te rouleren. Krijg je in de loop van de reis toch een voorkeur voor een kamergenoot, dan kan dit alleen na akkoord van de reisbegeleider en alle deelnemers van hetzelfde geslacht die ook ‘op indeling’ reizen. Wij verwachten dat je te allen tijde respect houdt voor en rekening houdt met je kamergenoot, een tolerante houding toont en geen overlast veroorzaakt. Ontstaat er toch een dispuut dan is het zaak om de reisbegeleider hierin te laten bemiddelen. Escaleert een dispuut en kan er geen oplossing gevonden worden, dan zal er van de deelnemer die de overlast veroorzaakt, verwacht worden om een eenpersoonskamer te boeken en de meerprijs hiervoor op zich te nemen.  In extreme gevallen heeft de reisbegeleider het recht een deelnemer verdere deelname aan de reis te ontzeggen.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

  • Hoe werkt het met het fietsvervoer naar en van de bestemming?

    Fietsvervoer

    De fietsaanhanger is luchtgeveerd.

    Voor het vervoer van uw fiets zijn een aantal gegevens belangrijk: Fietstassen kunnen niet aan de fiets blijven; deze worden apart onderin de bagageruimte vervoerd.

    U dient alle uitstekende voorwerpen te demonteren: denkt u hierbij vooral aan triatlonsturen en kaartleesstandaards etc. Het stuur dient een kwartslag gedraaid te worden. Voordragers (lowriders en highriders) dienen altijd gedemonteerd te worden. Wij adviseren u al deze zaken thuis al een keer los te draaien. Onze chauffeurs zetten uw fiets in de aanhanger.

    Het vervoer van een fietskar, ongeacht de afmetingen, merk en gewicht, kost € 40,- retour of € 20,- enkele reis. Deze moet wel demontabel zijn. Het vervoer van een tandem kost € 40,- voor een retour of € 20,- enkele reis.

    Van tandems dienen naast de lowriders ook de pedalen gedemonteerd te worden. E-fietsen en ligfietsen kunnen zonder toeslag mee. Van e-fietsen dient de batterij afgehaald te worden en bij de overige bagage gestopt te worden. Van ligfietsen dienen ook de kuipjes gedemonteerd te worden. Heeft uw ligfiets een bovenstuur dan dient deze gedraaid te worden, een onderstuur dient gedemonteerd te worden.

    Fietskarren, tandems en ligfietsen zijn op aanvraag, vanwege de beperkte plaats in de bus. Mocht uw fiets tijdens het transport ondanks al onze zorgen toch een beschadiging oplopen, dan kunt u deze schade, m.u.v. kras- en lakschade en schade aan gelzadels, bij ons indienen (inclusief het door de chauffeur ingevuld schaderapport). Is er schade, meldt u dit dan direct aan uw chauffeur. Samen kunt u dan het schaderapport invullen.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.