MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis Noord-India Compleet
  • 1Complete rondreis door Noord-India met mooie steden en landelijke gebieden
  • 2Bezoek aan diverse forten in Rajasthan, zoals Jaisalmer en Amber Fort bij Jaipur
  • 3Bezoek de wereldberoemde Taj Mahal
  • 4Verblijf in de heilige stad Varanasi, aan de Ganges
  • 5Overnachtingen in comfortabele en sfeervolle hotels
  • 6Vervoer met eigen bus en een nachttrein
  • 7Diverse festivalreizen, zoals het Pushkar festival
  • 8Tijdbesparende binnenlandse vlucht van Varanasi naar Delhi
  • 9Veel individuele vrijheid
  • Dag 1 vlucht Amsterdam – Delhi
  • Dag 2 Delhi
  • Dag 3 naar Nawalgarh / regio Shekhawathi
  • Dag 4 naar Bikaner
  • Dag 5 naar Jaisalmer via Deshnok
  • Dag 6 Jaisalmer / vrije dag
  • Dag 7 naar Jodhpur
  • Dag 8 Jodhpur / vrije dag
  • Dag 9 naar Udaipur via Fort Kumbhalgarh
  • Dag 10 Udaipur / vrije dag
  • Dag 11 naar Pushkar
  • Dag 12 naar Jaipur
  • Dag 13 Jaipur / vrije dag
  • Dag 14 naar Agra via Abhaneri Step Well en Fatehpur Sikri
  • Dag 15 Agra / bezoek Taj Mahal
  • Dag 16 naar Orcha
  • Dag 17 Orcha / vrije dag
  • Dag 18 naar Khajuraho
  • Dag 19 Khajuraho / vrije dag en nachttrein naar Varanasi
  • Dag 20 aankomst Varanasi / vrije dag
  • Dag 21 Varanasi / vrije dag
  • Dag 22 Varanasi / vrije dag / vlucht naar Delhi
  • Dag 23 vlucht naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
8/20
Reiscode
IRN

Langs forten, paleizen en heilige plaatsen

Tijdens deze complete en avontuurlijke rondreis door Noord-India maken we kennis met een wereld die herinneringen oproept aan de sprookjes van Duizend-en-één-nacht. We reizen langs de forten, paleizen en oude koopmanshuizen van Rajasthan, maken kennis met het leven in de Thar Woestijn en beklimmen het imposante Meherangarh Fort voor een prachtig uitzicht over de blauwe huisjes van Jodhpur. In Jaipur, de roze stad, baden prachtige paleizen in een zachtroze gloed in het avondlicht. Van de mysterieuze Taj Mahal krijgen we geen genoeg en we verbazen ons over de erotische tempels van Khajuraho. De reis eindigt in de heilige pelgrimsstad Varanasi waar het leven langs de Ganges indrukwekkend is.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 
  • 28 okt / 19 nov
    Beschikbaar
     
    Pushkar Camel Fair
    € 1848,-
  • 18 nov / 10 dec
    Beschikbaar
    vinkje

    Groepsreis Noord-India Compleet: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  18 november 2019
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  2
    Aantal opties op deze reis  4
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  18*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    vrouw man
    56+  56+
    Deelnemer 3 & 4
    vrouw man
    56+  56+
    Deelnemer 5 & 6
    man vrouw
    56+  56+
    transpix
    samenstelling
    € 1598,-

Vertrek in 2020

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom (incl. vlucht)
 
 

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 350,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Tijdens het nachttreintraject 2e-klas AC-couchettes
  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding
  • Visum India (voor vertrek aanvragen) € 45,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 350,-)
  • Fooien
  • Optionele entreegelden en optionele excursies

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam – Delhi Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst in Delhi worden we naar ons hotel gebracht, waar we twee nachten verblijven.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Delhi De bruisende wereldstad Delhi zorgt direct voor een vuurdoop. Alle voor India zo kenmerkende elementen zijn in overdonderende mate aanwezig: heilige koeien die de straat blokkeren, gezellige thee- en eetstalletjes, motortaxi's en riksja's die allemaal tegelijk toeteren. Oud-Delhi is een ommuurde stad met poorten, nauwe straatjes, forten, tempels, moskeeën en kleurrijke bazaars. De Jama Masjid, grootste moskee van India en tevens één van de grootste in Azië, is zeker een bezoekje waard.

  • foto paragraaf dag 2

     

    Het enorme Rode Fort en de Jama moskee torenen hoog uit boven de stad. Vanaf de minaret heb je een mooi uitzicht over de oude stad. Aan de markt staat een schitterende ‘gurdwara’, een Sikh heiligdom met een dak van goud. Het is hier een komen en gaan van mannen met imposante tulbanden en vrouwen gekleed in felgekleurde sari's.

  • foto dag 3

    Dag 3

    naar Nawalgarh / regio Shekhawathi Het is een rit van ongeveer 5 uur naar de regio Shekhawathi. Dit gebied maakte vroeger deel uit van een belangrijke handelsroute. Hierdoor kwam het vanaf de 14e eeuw tot grote economische bloei. Kruiden, katoen en opium waren de belangrijkste handelswaar wat voor grote rijkdom zorgde. Door deze rijkdom is het gebied bekend om zijn haveli's, Rajasthaanse koopmanshuizen die rijk versierd zijn met houtsnijwerk en fresco's. In de middag nemen we de tijd om de omgeving te ontdekken.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Bikaner Het is zo'n vier uur rijden naar Bikaner, waar we aan het begin van de middag aankomen. Bikaner is een levendige stad met een karakteristiek oud centrum in het uiterste westen van de Thar woestijn. De stad ligt aan de vroegere karavaanroute van Afrika naar Centraal-Azië. De door kamelen getrokken karren die door de smalle straten rijden doen aan deze tijd terugdenken. De woestijnstad staat tevens bekend om de jaarlijkse kamelenmarkt en de diversiteit aan culturele activiteiten zoals dansvoorstellingen.

  • foto paragraaf dag 4

     

    's Middagse brengen we een bezoek aan het markante Junagarh Fort, een indrukwekkend bouwwerk uit de tijd van Mogolkeizer Akbar. Destijds gebouwd om de bevolking tegen indringers te beschermen. Het fort wordt door een kilometer lange muur omgeven en herbergt vele zalen waaronder het Bloemenpaleis, dat versierd is met prachtige afbeeldingen en marmeren panelen.

  • foto dag 5

    Dag 5

    naar Jaisalmer via Deshnok Met onze eigen bus gaan we op weg naar Jaisalmer. Onderweg bezoeken we de curieuze rattentempel in Deshnok. Het complex wordt bewoond door duizenden ratten die door de Hindoes als reïncarnaties en dus als heilig beschouwd worden. In de loop van de middag komen we aan in Jaisalmer, een stadje in de Thar woestijn die vanwege de zandkleurige, gouden gebouwen ook wel de Gouden Stad genoemd wordt. We slapen twee nachten in een comfortabel hotel.

  • foto dag 6

    Dag 6

    Jaisalmer / vrije dag Het hoogtepunt van Jaisalmer is het immense Gouden Fort met 99 bastions. Opgetrokken uit geel zandsteen is dit het enige bewoonde fort in India. Doordat er vele woningen en winkeltjes zijn gevestigd lijkt het net een stad op zich. Je kunt hier uren slenteren door de nauwe steegjes. Binnenin bevindt zich het Maharadja paleis en er zijn diverse bewerkte Jaïntempels te bewonderen. Aangezien Jaisalmer in de woestijn ligt, is een kamelenrit met aansluitend een woestijnovernachting zeker een aanrader.

  • foto paragraaf dag 6

     

    De stad kent vele oude haveli’s waarvan de bewoners schatrijk waren in de tijden van de handelskaravanen. Het Patwon Ki Haveli is een van de mooiste met zijn schitterende gevel en muurschilderingen. Ook het driehonderd jaar oude Salim Singh Ki Haveli, de voormalige residentie van de eerste minister mag je niet overslaan. In Jaisalmer kun je ‘s avonds heerlijk eten in een van de vele restaurantjes met een schitterend uitzicht op het fort.

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Jodhpur We rijden in ongeveer 5 uur naar Jodhpur. Jodhpur wordt ook wel ‘de blauwe stad' genoemd, omdat veel huizen blauw geschilderd zijn. Jodhpur heeft het meest imposante fort van Rajasthan, dat bijna honderd meter boven de oude stad uittorent. In Jodhpur zitten de beste antiquairs van India en voor relatief weinig geld vervoeren ze oude meubels per schip naar het verre Europa. Het is heerlijk om de stad wandelend te verkennen en rond te dwalen op de kleurrijke bazaar. We overnachten de komende twee nachten in een comfortabel hotel met zwembad.

  • foto dag 8

    Dag 8

    Jodhpur / vrije dag Vandaag kun je via een stijl weggetje naar het Mehrangarh Fort lopen, een van de grootste forten van India met muren tot 36 meter hoog. De bouw van het fort begon rond 1459, maar het grootste gedeelte dateert uit de tijd van maharadja Singh (1638-1678). Het museum in het fort is een van de beste van Rajasthan. Vanaf het terras van het fort heb je geweldige uitzichten over de kobaltblauwe stad eronder. Op loopafstand van het fort ligt het mooie Jaswant Thada mausoleum.

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Udaipur via Fort Kumbhalgarh We rijden vandaag naar het prachtig gelegen Fort Kumbhalgarh dat wordt omgeven door bergtoppen. Vanaf het hooggelegen fort heb je een mooi uitzicht op de omgeving. De aanleg van de 36 kilometer lange muur rondom het fort zorgde voor goede bescherming tegen tegenstanders. Na de lunch rijden we door naar Udaipur, ook wel het Venetië van het Oosten genoemd. Hier overnachten we in een centraal gelegen, comfortabel hotel.
    Het entreegeld voor Fort Kumbhalgarh is niet inbegrepen.

  • foto dag 10

    Dag 10

    Udaipur / vrije dag Udaipur is een sfeervolle stad, waar je uren kunt ronddwalen door een wirwar aan straatjes. Het stadje staat vol met tempels, haveli’s en vooral paleizen: het schitterend gedecoreerde ‘City Palace’, het witte ‘Lake Palace’ (het zomerpaleis van de toenmalige maharadja; beroemd geworden door de James Bond film) en het ‘Monsoon Palace’, vanwaar je een schitterend uitzicht hebt over de stad. In de avond kun je een traditionele dansvoorstelling bijwonen.

  • foto paragraaf dag 10

     

    Aan de rand van Udaipur ligt Lake Pichola. Het meer is omringd door een bergachtige omgeving en het schitterende City Palace. Om de omgeving volledig in je op te kunnen nemen kun je het beste een bootje huren en rond het meer varen. Zeker aan te bevelen! Wanneer je goed timet en de zonsondergang kunt meepakken zie je Lake Pichola en haar omgeving op het mooist.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Pushkar We rijden naar het charmante stadje Pushkar, aan de oostkant van de Thar–woestijn. Deze heilige hindoeïstische pelgrimsstad staat bekend om zijn ontspannen sfeer, talloze witgekalkte tempels gebouwd rond een heilig meer. Het stadje heeft enkele mooie tempels en eens per jaar de Camel Mela, de grootste kamelenbeurs ter wereld (zie kader). We verblijven één nacht in Pushkar.

  • foto paragraaf dag 11

     

    De Pushkar Camel Fair is het beroemdste festival van Rajasthan, waarbij het doorgaans rustieke pelgrimsplaatsje aan de rand van de woestijn in gezellige chaos van duizenden kamelen, pelgrims, marskramers, (lokale) toeristen, waarzeggers en straatmuzikanten. Op de grootste kamelenmarkt van India worden niet alleen tienduizenden kamelen, ezels en paarden verhandeld, er is van alles te koop: schitterende sari’s en sierraden, kamelenzadels en de heerlijkste vruchtensappen. Er treden ook allerlei straatartiesten op. Een van de hoogtepunten is de kamelenrace door de zandduinen. 
    Boek je de reis met vertrek op 28 oktober 2019 of 16 november 2020, dan verblijf je tijdens dit festival 2 nachten in Pushkar. Het verblijf in Agra is dan 1 nacht. Uiteraard is er dan wel voldoende tijd om de Taj Mahal te bezoeken.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Jaipur Jaipur, de hoofdstad van Rajasthan wordt ook wel de ‘roze stad' genoemd vanwege de vele in roze zandsteen opgetrokken gebouwen. De stad heeft een typische Indiase cultuur en vele bezienswaardigheden. De hoofdstraat van de stad wordt gedomineerd door de rijk versierde façade van de Hawa Mahal (Windpaleis). Door de fraai bewerkte raampjes konden de haremvrouwen ongezien het straatleven gadeslaan.

  • foto paragraaf dag 12

     

    Jaipur vormt samen met Delhi en Agra de gouden driehoek van India. Als je de stad gaat verkennen breng dan ook een bezoek aan het paleis achter de Hawa Mahal, waar tegenwoordig een museum is gevestigd. In de omliggende tuinen ligt het grootste stenen observatorium ter wereld. Jantar Mantar is een opvallend, uiterst modern ogend, complex van ruim drie eeuwen oud! In Jaipur verblijven we in een sfeervol hotel dat vroeger eigendom was van de adel van Jaipur.

  • foto dag 13

    Dag 13

    Jaipur / vrije dag In de ochtend bezoeken we het bekende Amber Fort niet, dat net iets buiten Jaipur ligt. Het ligt op zo'n 10 kilometer van de stad en is makkelijk te bereiken met de bus of een felgekleurde riksja. Het is het meest indrukwekkende paleis in de Amber regio, gelegen op een heuvelrug met schitterend uitzicht over het Maotha meer. Het fort diende destijds als verblijfsplaats van de keizers van het Mogolrijk. Het is mogelijk om het fort op eigen houtje te verkennen, maar je kunt ook een gids huren die je veel kan vertellen over dit eeuwenoude fort.
    Het entreegeld voor het Amber Fort is niet inbegrepen.

  • foto paragraaf dag 13

     

    Na het bezoek aan het Amber Fort heb je de rest van de dag de tijd om deze stad in je op te nemen. De lokale bevolking is er vriendelijk en het eten voortreffelijk. Dat de stad chaotisch en druk is, geeft je het gevoel in het échte India te zijn. In de brede straten vind je vele straatverkopers en kleine bazaars waar je antiek op de kop kunt tikken. Raj Mandir is wellicht één van de mooiste art deco bioscopen van India en als je in stijl een Bollywood-film wilt zien, dan is dit de plek.

  • foto dag 14

    Dag 14

    naar Agra via Abhaneri Step Well en Fatehpur Sikri We reizen in de vroege ochtend naar Agra. Onderweg bezoeken we de bijzondere stepwell in Abhaneri, de grootste trapput ter wereld. Een trapput is een uniek concept uit India, en lijkt op een omgekeerde pyramide. Ook bezoeken we de verlaten stad Fatehpur Sikri.

  • foto paragraaf dag 14

     

    Fatehpur Sikri is de indrukwekkende, maar verlaten hoofdstad van het Mogul Rijk tussen 1570 en 1586. Akbar bouwde deze stad om de geboorte van zijn zoon en toekomstige troonopvolger, keizer Jahangir, te vieren. Hoewel Akbar naar verluidt analfabeet was, had hij grote belangstelling voor kunst en architectuur; Fatehpur Sikri is een van zijn meesterwerken, maar moest worden verlaten wegens een gebrek aan water.
    Het entreegeld voor Abhaneri Step Well en Fatehpur Sikri is niet inbegrepen.

  • foto dag 15

    Dag 15

    Agra / bezoek Taj Mahal In de periode van de mogols (1526-1858) was Agra de hoofdstad van India. Veel fraaie gebouwen dateren dan ook nog uit die tijd. Het beroemdste bouwwerk, de Taj Mahal is een van de zeven architectonische wereldwonderen. Het bouwwerk, gelegen aan de Yamunarivier is omringd door een prachtige tuin met vijvers en fonteinen. Met zonsopgang en zonsondergang wordt het witte marmer door de zon zachtroze gekleurd en krijgt het een sprookjesachtige aanblik.

  • foto paragraaf dag 15

     

    Sjah Jahan bouwde het mausoleum na de dood van zijn geliefde vrouw Mumtaz en haar graf is bezet met ontelbare edelstenen. Later werd de Shah gevangengezet door zijn zoon en moest hij de rest van zijn leven vanuit een cel in het tegenoverliggende Rode Fort uitkijken op de Taj Mahal.
    Het entreegeld voor de Taj Mahal is niet inbegrepen.

  • foto paragraaf dag 15

     

    Ook een bezoekje aan Agra Fort is de moeite waard. Binnen de 20 meter hoge muren van het fort bevindt zich een kleine stad met moskeeën, kamers en tuinen. Je hebt er ook een fantastisch uitzicht over de rivier de Yamuna waarachter de Taj Mahal opdoemt.

  • foto dag 16

    Dag 16

    naar Orcha Vandaag een relatief rustige, maar mooie reisdag naar Orcha. Dit is een charmant middeleeuwse stadje, gedomineerd door indrukwekkende okerkleurige paleizen, forten en tempels. De meeste daarvan dateren uit de 15e tot 18e eeuw - toen de stad de bloeiende zetel van de regering was voor de Bundela-koningen. We verblijven hier twee nachten.

  • foto dag 17

    Dag 17

    Orcha / vrije dag In Orcha kun je heerlijk ronddwalen langs paleizen die de sprookjes vertellen van de heersers in vroegere tijden. Hoogtepunten zijn de 17-eeuwse Jehangir Mahal, de Raj Mahal en de Ram Raja Tempel. Het is ook de moeite waard om naar de rivier te lopen, waar mensen aan het baden of de was aan het doen zijn.

  • foto dag 18

    Dag 18

    naar Khajuraho Het is de moeite waard om 's ochtends nog even naar de rivier te lopen, waar mensen aan het baden of de was aan het doen zijn. Of loop nog even het dorpje in, waar 's ochtends altijd veel bedrijvigheid is. In de loop van de ochtend rijden we in vijf tot zes uur naar Khajuraho. We rijden door akkerbouwgebied met eenvoudige dorpen. In de loop van de middag arriveren we in ons aangename hotel.

  • foto dag 19

    Dag 19

    Khajuraho / vrije dag en nachttrein naar Varanasi Je hebt de hele dag de tijd om één van de grootste attracties van India te bezoeken. De tempels van Khajuraho zijn vooral bekend om de vrijmoedige erotische afbeeldingen uit de Kamasutra. Sinds 1986 staat het complex op de werelderfgoedlijst van UNESCO. 

  • foto paragraaf dag 19

     

    Als je hier een dag per fiets of te voet rondzwerft, zal je verbaasd staan hoe kunstenaars, en dus de bezoekers, al meer dan duizend jaar geleden omgingen met het thema erotiek en sensualiteit.  s 'Avonds nemen we de nachttrein naar Varanasi, waar we de volgende ochtend aankomen.

  • foto dag 20

    Dag 20

    aankomst Varanasi / vrije dag In de ochtend komen we aan in het indrukwekkende bedevaartsoord Varanasi, sinds eeuwen onbetwist dé belangrijkste Hindoe-pelgrimsplaats van India. De Amerikaanse auteur Mark Twain schreef ooit: ‘Benares is ouder dan de geschiedenis, ouder dan traditie, nog ouder dan legende en ziet er twee keer zo oud uit als deze drie samen’.

  • foto paragraaf dag 20

     

    Op de brede trappen naar de Ganges is het altijd een drukte van jewelste met pelgrims. Een lange rij ghats (rituele wasplaatsen) ligt langs de linkerkant van de oever. Bij twee daarvan zie je rookpluimen omhoog kringelen: overledenen worden in processie naar deze ghats gedragen, besprenkeld met ghee (geklaarde boter) en gecremeerd. Hun as wordt daarna in de rivier de Ganges gestrooid, de grootste wens van iedere Hindoe.

  • foto dag 21

    Dag 21

    Varanasi / vrije dag Een ervaring om nooit te vergeten is 's morgens bij zonsopgang langs de ghats te lopen en te zien hoe de zeer devote Hindoes hun ochtendrituelen uitvoeren en in de heilige Ganges baden. Of laat je langs de ghats van de Ganges roeien om Varanasi in de rode morgengloed tot leven te zien komen. Vanaf het water heb je een goed uitzicht over de overdonderende taferelen die zich afspelen in deze unieke stad.

  • foto dag 22

    Dag 22

    Varanasi / vrije dag / vlucht naar Delhi Als het vluchtschema het toelaat heb je nog een vrije dag in Varanasi. Een bezoek waard is Sarnath. Sarnath ligt net even buiten de stad en is een heiligdom voor boeddhisten. Het is de plaats waar Boeddha vijf eeuwen voor de jaartelling voor het eerst zijn volgelingen toesprak. De ruïnes van de stoepa's en tempels zijn erg interessant. Aan het eind van de middag of 's avonds nemen we het vliegtuig naar Delhi om in de nacht door te vliegen naar Amsterdam.

  • Dag 23

    vlucht naar Amsterdam Voor gegevens over de intercontinentale vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 858,- tot € 1.158,-.

Het landarrangement start in Delhi en eindigt in Delhi.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Taj Princess Boutique Hotel

     

    Taj Princess Boutique Hotel Het Taj Princess Boutique Hotel ligt in de gezellige wijk Karol Bagh in New Delhi. De kamers zijn voorzien van airconditioning, een flatscreen-tv met kabelzenders en een minibar. Er is ook een waterkoker. De eigen badkamers zijn uitgerust met een douche, een haardroger en toiletartikelen. Het hotel heeft een à-la-carterestaurant dat Indiase, Chinese en continentale gerechten serveert en er is gratis WiFi beschikbaar. Het hotel beschikt ook over een terras. 

  • foto The Grand Haveli & Resort

     

    The Grand Haveli & Resort Dit hotel is centraal gelegen. Op ongeveer 2km afstand van Seth Gyaniram Bansidhar Podar College Nawalgarh en Dr. Ramnath A. Podar Haveli-museum. De Rani Sati-tempel ligt op 7,6 km afstand van het hotel. De kamers zijn onder andere ingericht met een minibar en televisie. 

  • foto Raj Vilas Palace

     

    Raj Vilas Palace Dit hotel is centraal gelegen in het centrum van Bikaner. De kamers zijn onder andere ingericht met airconditioning, eigen badkamer, een mini bar en tv. Er is WiFi aanwezig in het hotel.

  • foto Hotel Heritage Inn

     

    Hotel Heritage Inn Dit hotel ligt centraal in de buurt van verschillende tempels. De kamers zijn ingericht met onder andere airconditioning en een eigen badkamer. Er is een mogelijkheid om af te koelen in het zwembad of te relaxen in de aangrenzende tuin. 

  • foto Polo Heritage hotel

     

    Polo Heritage hotel Dit fijne hotel is centraal gelegen in Jodhpur. Het hotel wordt omringt door mooi aangelegde tuinen en beschikt over een zwembad. De kamers zijn stijlvol ingericht en beschikken over airconditioning, wifi, een eigen badkamer en een satelliet televisie. Daarnaast is er een restaurant aanwezig.

  • foto Hotel Boheda Palace

     

    Hotel Boheda Palace Dit hotel is centraal gelegen midden in het centrum van Udaipur. De kamers beschikken onder andere over een tv, WiFi en een eigen badkamer. 

  • foto Regenta Resort Pushkar Fort

     

    Regenta Resort Pushkar Fort Dit hotel bevindt zich in Pushkar op ongeveer 2,5 km van het Pushkar-meer en binnen 10 km afstand van de Rangji Tempel en Savitri Tempel. Het hotel heeft een buitenzwembad. De kamers beschikken onder andere over een tv, WiFi, een mini bar en de mogelijkheid tot het zetten van koffie en/of thee.

  • foto Rajasthan Palace Hotel

     

    Rajasthan Palace Hotel Dit hotel ligt centraal naast het stadspark en op ongeveer een kwartiertje wandelen naar diverse tempels.  Het hotel heeft een zwembad om bij te komen van de dag en een tuin om te relaxen. De kamers zijn allen voorzien van onder andere een eigen badkamer, WiFi en een tv. 

  • foto Seven Hills Tower

     

    Seven Hills Tower Seven Hills Tower is een mooi hotel voorzien van buitenzwembad met uitzicht op de stad Agra. Iedere kamer is voorzien van airconditioning, eigen badkamer en gratis wifi. Daarnaast is er een à la carte restaurant aanwezig met heerlijke lekkernijen.

  • foto Betwa Retreat

     

    Betwa Retreat Deze kleinschalige accommodatie laat je de gastvrijheid van India op alle vlakken voelen. Er zijn zowel kleine huisjes (waarvan het interieur een mix is van modern en Indiaas), als staande tenten aanwezig. Beiden van alle voorzieningen voorzien. De accommodatie ligt naast de rivier de Betwa, welke je kunt zien vanuit de aangelegde tuinen.

  • foto Golden tulip

     

    Golden tulip Je verblijft in een eenvoudig, maar netjes hotel met zwembad en fitnessruimte. Elke kamer beschikt over een tv, zithoek en eigen badkamer.

  • foto Hotel Surya Varanasi

     

    Hotel Surya Varanasi Dit hotel in Varanasi is centraal gelegen. Het is dichtbij winkelgebied en op ongeveer 5km bevinden zich de bezienswaardigheden. Er is een zwembad aanwezig. Daarnaast beschikt het hotel over een dakterras en tuin. De kamers zijn ingericht met onder andere een eigen badkamer, een tv en een ventilator.


Info over accommodaties

Tijdens deze reis overnachten we over het algemeen in goede hotels, dan weer iets luxer, dan weer iets eenvoudiger. In de hotels hebben we tweepersoonskamers met eigen badkamer. We overnachten in afwisselende en bijzondere accommodaties, zoals een oud koopmanshuis en een voormalig paleis. We overnachten één keer in de nachttrein. 

Vervoer

Tijdens het grootste deel van de reis beschikken we over een eigen bus. Hierdoor kunnen we onderweg stoppen waar we willen en bovendien het plattelandsleven van dichtbij meemaken. De afstand tussen Khajuraho en Varanasi wordt overbrugd per nachttrein. We hebben dan gereserveerde slaapplaatsen. Van Varanasi naar Delhi vliegen we. Let op dat je op deze binnenlandse vlucht doorgaans een maximum toegestaan gewicht hebt van 15 kg ruimbagage.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Tijdens het nachttreintraject 2e-klas AC-couchettes
  • Nederlandstalige of lokale, Engelstalige reisbegeleiding

Niet inbegrepen

Visum India (voor vertrek aanvragen) € 45,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 200 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 350,-
Fooien€ 75,-
Optionele entreegelden en optionele excursies€ 150,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Vanwege het grote cultuurverschil zijn een flexibele instelling en incasseringsvermogen noodzakelijk. In deze reis zitten een aantal langere reisdagen, die de reis zwaar kunnen maken. Door de kwaliteit van de wegen in India, de vele wegwerkzaamheden, files en langzaam verkeer kunnen korte afstanden in India veel tijd in beslag nemen.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Malaria , komt voor in India.

vinkje Dengue , komt voor in India.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

De munteenheid in India is de rupee. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In de steden kun je pinnen met een pinpas met op de achterzijde een Maestro- of Cirrussymbool. Hier kun je eveneens contante dollars of euro’s omwisselen in lokale valuta. In India worden creditcards alleen geaccepteerd in de luxe hotels en duurdere winkels. Daarom raden wij aan deze mee te nemen als reserve, maar niet als primair betaalmiddel.

We raden je aan om € 200,- cash mee te nemen, waarvan een deel in kleine coupures. Neem daarnaast je bankpas mee om te pinnen bij de geldautomaten. Contant geld komt van pas wanneer een pinautomaat buiten werking blijkt te zijn. Het is raadzaam om voor noodgevallen een creditcard mee te nemen.

NB: Accepteer geen vieze of gescheurde bankbiljetten; vooral Indiërs weigeren deze vaak aan te nemen.

Maaltijden

maaltijden

De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis.

Eten en drinken

Denkt men in het westen aan de Indiase keuken dan ziet men vrijwel altijd kerrie voor zich. In India is het woord ‘curry' de naam van een gerecht. Het kruidenmengsel dat in het westen kerrie heet wordt daar ‘masala' genoemd. De samenstelling van de masala verschilt al naar gelang de toepassing bij vis, vlees of groenten. Het Indiase vegetarisme wordt niet altijd even streng toegepast. Kip, lams- en schapenvlees wordt in heel India veel gegeten. Als bron van eiwit dienen ook allerlei soorten linzen (dal).

Bij een traditionele maaltijd heeft iedereen een blad (thali) met 3 tot 8 schaaltjes, waarin de verschillende gerechten worden geserveerd. De onderlaag van de gerechten is rijst, al of niet vergezeld van een van de vele soorten Indiaas brood (nan, chapati). Soms is er een zoet nagerecht. Er is een ruime keus in curries met roti (Indiase pannenkoek). Aan te raden zijn ook: masala dosa (een gerecht van krokante pannenkoek met aardappel-groentemengsel), puri (groentemengsel met een roti) en samosa's (gevulde deegkoekjes). Door de taalbarrière is het vaak lastig bestellen; een oplossing is dan om te vragen mee te mogen lopen naar de keuken en aan te wijzen wat je lekker vindt. De keuken in een Indiaas huis is een plek waar niet iedereen zomaar binnen kan lopen, omdat het bereiden van voedsel aan strenge eisen van reinheid moet voldoen. Zogenaamd Europees eten is in de grotere steden soms verkrijgbaar, maar wel duurder dan het typisch Indiase eten. Wees voorzichtig met vlees, zelfs in de duurdere restaurants. Men eet met de rechterhand, of met lepel en vork, maar nooit met de linkerhand, deze wordt als onrein beschouwd en alleen voor sanitaire doeleinden gebruikt.

Drink geen leidingwater. Overal zijn flessen mineraalwater, frisdranken en bier te koop. Let er wel op dat de dop goed verzegeld is. Thee is altijd veilig te drinken.

Taal & Cultur

maaltijden

Voor veel Indiërs is Engels de tweede taal. Omdat India vele talen kent spreken vele Indiërs ook Engels met elkaar. Het is dus vrij gemakkelijk om in India te communiceren.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Noord-India Compleet reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat bij aankomst in India nog zes maanden geldig is en nog 2 lege bladzijden naast elkaar heeft. 

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: India.

Sinds augustus 2015 is het mogelijk om je visum voor India online aan te vragen indien je beschikt over de Nederlandse of Belgische nationaliteit.

Je kunt het e-visum aanvragen via de deze link.

Let op: Het e-visum is een double entry visum met een geldigheidsduur van maximaal 60 dagen bij aankomst in India. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. Je kunt het e-visum op zijn vroegst 120 dagen en tot uiterlijk 5 dagen voor vertrek aanvragen (controleer voor de actuele informatie de website). Je ontvangt binnen 76 uur een bericht dat je visumaanvraag geaccepteerd of afgewezen is (granted or not granted). Indien je aanvraag niet geaccepteerd is, kun je nog volgens onderstaande wijze (onder NB) alsnog je visum aanvragen.

Belangrijk: print de mail met de status van je visum aanvraag (granted) uit! Print daarnaast de ETA (Electronic Travel Authorization) van de website vanindianvisaonline.gov.in uit. Dat kan door te klikken op 'Visa Status'.

NB. Het is verplicht om je biometrische gegevens af te geven voor het verkrijgen van het visum. Deze zullen worden afgenomen bij aankomst op het vliegveld in India, waarna je een stempel ontvangt.

NB. Wanneer je voor of na onze reis langer in India blijft, en hierdoor in totaal langer dan 60 dagen in India verblijft of naar een gebied reist waar aparte permits benodigd zijn is het niet mogelijk om een e-visum aan te vragen. In dit geval dien je de visumaanvraag in te dienen bij VFS International. Ook kan je dit persoonlijk regelen bij de VFS in Amsterdam, Rotterdam of Den Haag. Meer informatie vind je hier.

Je kan er ook voor kiezen je visum te laten regelen door de VisumCentrale, zij helpen je dan bij je aanvraag. Voor deze optie, klik hier.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Hulp bij invullen van het visumformulier van India: 
  • e-Tourist Visa, 2 maanden
  • Double entry + aankomstdatum India + Tourism
  • Visible identification marks: Hier kan je lichamelijke kenmerken noteren, zoals haarkleur, kleur ogen, tattoeages, piercings o.i.d.
  • Profession / Employment: hier MOET de naam en het adres van de werkgever of opleidingsinstituut worden opgegeven. Een zelfstandige kan gewoon eigen naam en adres invullen.

    NB: Wanneer je hier ‘housewife’ of ’student’ invult, moet je bij G: Proffesion/Occupationdetails invullen: father of spouse. Vul vervolgens bij Employername/Business in: 'Not applicable'. Vul bij adres het werkgeversadres van je man in (mocht die nog werken). Als je beide met pensioen bent vul je 'Not applicable' in.

    NB: wanneer je werkzaam bent in een van de volgende branches en/of beroepen (media en/of grafische sector: omroep, pers, uitgever, journalistiek, design/vormgeving, beeldend kunstenaar etc.) kunnen aanvullende gegevens nodig zijn. Neem dan vóórdat je je visumaanvraag indient even contact op met het VisumBuro.
  • Vul bij ‘Reference name India’ de naam in van het eerste hotel zoals hieronder vermeld (ook al verblijf je er niet): Hotel Africa Avenue, B - 104, Greater Kailash-1, Block B, Greater Kailash I, Greater Kailash, New Delhi, Delhi 110048, India. Tel: 91 11 4903 7777 Email: gk1@hotelafricaavenue.com
  • De pasfoto moet voldoen aan de volgende vereisten:
    • JPEG formaat
    • Grootte: minimaal 10 KB, maximaal 300KB
    • De hoogte en de breedte van de foto moeten gelijk zijn
    • De minimale afmetingen zijn 350 pixels (breedte) x 350 pixels (hoogte)
    • Een duidelijke, recente foto; gehele gezicht zichtbaar, vooraanzicht, ogen open
    • Lichte of witte achtergrond, zonder schaduwen in het gezicht of op de achtergrond
    NB: De visumaanvraag kan worden afgewezen als de geüploade foto niet duidelijk is. 

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Noord-India heeft een subtropisch klimaat. De beste reistijd voor Noord-India is van september tot en met maart. Overdag kan de temperatuur dan oplopen tot 30 °C, ‘s avonds koelt het af en kan het zelfs koud zijn (5 graden). Vanaf april t/m juli is het een warme tijd (mei kan zelfs extreem zijn, met temperaturen boven de 40 graden). Tijdens de regentijd (in de maanden juli en augustus) is het warm, benauwd en het regent regelmatig. Een rondreis door Noord-India is dan zwaarder, maar wel goed mogelijk. Het regent zelden de hele dag; meestal betreft het een enorme bui die hooguit een of twee uur duurt.

Vervoer

vervoer

Tijdens het grootste deel van de reis beschikken we over een eigen bus. Hierdoor kunnen we onderweg stoppen waar we willen en bovendien het plattelandsleven van dichtbij meemaken. De afstand tussen Khajuraho en Varanasi wordt overbrugd per nachttrein. We hebben dan gereserveerde slaapplaatsen. Van Varanasi naar Delhi vliegen we. Let op dat je op deze binnenlandse vlucht doorgaans een maximum toegestaan gewicht hebt van 15 kg ruimbagage.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Kleding

Het is raadzaam om in India het lichaam zoveel mogelijk te bedekken. Passende kleding beschermt je niet alleen tegen de zon en de warmte, maar getuigt ook van respect voor de cultuur. Het contact met de lokale bevolking verloopt een stuk prettiger als je je aan de lokale normen en waarden weet aan te passen. Voor vrouwen beschermt het ook tegen ongewenste aandacht: vrouwen met blote schouders, in korte broek of rok, worden in India soms als seksueel uitdagend gezien. In India is het dus beter om een lange broek of rok en een T-shirt of blouse met lange mouwen te dragen. Ook voor mannen geld dat de schouders en bovenbenen (tot en met de knieën) beter bedekt kunnen zijn. Bedenk dat je bij heilige plaatsen en/of tempels er in ieder geval ‘netjes' uit moet zien; soms gelden er nog iets strengere kledingvoorschriften en moeten armen en benen helemaal bedekt zijn; soms moeten de vrouwen hun hoofd bedekken met een hoofddoek. Daarom is het voor vrouwen aan te raden een terplekke gekochte sari als omslagdoek altijd bij de hand te hebben. Comfortabele, lokale kleding is vrijwel in iedere plaats te koop. In de meeste hotels kun je je kleding laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes en voor in de bus 
  • lakenzak 
  • dunne regenjas/windjack 
  • voor de winterreizen: warme trui/jas voor de avonden 
  • sandalen en gympen of wandelschoenen - zonnebril / hoofddeksel - geprinte versie van je internationale e-ticket i.v.m. toegangscontroles op de Indiase vliegvelden

Wat handig is om mee te nemen:

  • tas voor kleine aankopen (scheelt plastic afval)
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • hervulbare drinkfles (scheelt plastic afval)

Wat je niet nodig hebt:

  • slaapmatje 
  • slaapzak

Fotografie, video en opladen

Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link.

Daarnaast is het ook altijd handig om een Powerbank bij je te hebben.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Ik heb een klacht, waar/hoe kan ik deze indienen?

    Indien je van mening bent dat (een deel van) de reis niet is uitgevoerd zoals je redelijkerwijs mocht verwachten, of je bent niet tevreden over de door ons verstrekte service in het algemeen, dan kun je dit kenbaar maken via ons digitale klachtenformulier. Wil je je klacht(en) zo specifiek mogelijk beschrijven en eventueel voorzien van foto’s? Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Graag willen we extra benadrukken dat wanneer je op tijd boekt, teleurstellingen worden voorkomen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je gebruik maken van Sawadee's Reisgenoten App op Facebook. Hiermee kom je gemakkelijk in contact met je medereizigers zodat de voorpret kan beginnen. Je kunt de app alleen gebruiken wanneer je een Facebook-account hebt. Wij zijn ons ervan bewust dat er reizigers zijn zonder Facebook-account, helaas kunnen we deze app op dit moment niet buiten Facebook aanbieden. Daarnaast hebben we ook een mobiele app voor je smartphone en tablet. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.