MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Rondreis - Het beste van Nepal
  • 13-daagse trektocht door het Annapurnagebied
  • 2Trektocht inclusief berggids, assistent gidsen en dragers
  • 3Tijdens trektocht verblijf in luxe, comfortabele lodges met eigen badkamer
  • 4Verblijf in 4-sterren hotels in Kathmandu en Pokhara en boutique hotel in Bhaktapur
  • 5Verblijf in bijzondere en zeer sfeervolle hotels in Bandipur en Nuwakot
  • 6Verblijf in luxe lodge aan de rivier in Chitwan
  • 7Stadstour in Kathmandu inclusief entreegelden inbegrepen
  • 8Alle excursies in Chitwan inbegrepen
  • 9Veel maaltijden inclusief in de reissom
  • Dag 1 vlucht Amsterdam - Kathmandu
  • Dag 2 Aankomst Kathmandu
  • Dag 3 Kathmandu - stadstour door Kathmandu
  • Dag 4 naar Pokhara
  • Dag 5 3-daagse trektocht door de Annapurna
  • Dag 5 Trektocht dag 1: naar Ghandruk (1940 m)
  • Dag 6 Trektocht dag 2: naar Majgaon (1400 m)
  • Dag 7 Trektocht dag 3: naar Hyangjakot en terug naar Pokhara
  • Dag 8 Pokhara - vrije dag
  • Dag 9 naar Bandipur
  • Dag 10 Bandipur - wandeling naar Ramkot
  • Dag 11 naar Chitwan Nationaal Park
  • Dag 12 Chitwan Nationaal Park
  • Dag 13 naar The Famous Farm in Nuwakot
  • Dag 14 The Famous Farm in Nuwakot - naar Bhaktapur
  • Dag 15 Bhaktapur
  • Dag 16 Vlucht Kathmandu-Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
NEC

Luxe reis met 3-daagse trektocht in het Annapurna gebied

Ontdek Nepal in stijl tijdens deze veelzijdige rondreis door Nepal. In de koningssteden van de Kathmandu Vallei verbaas je je over de vele prachtige bewerkte tempels. In Pokhara zie de besneeuwde toppen van de Himalaya weerspiegeld in het Phewameer. We verblijven hier in mooie 4 sterren en boutique hotels. Tijdens onze prachtige 3-daagse trek door de Himalaya verblijven we in luxe, comfortabele lodges. In het nationaal park Chitwan gaan we op zoek naar neushoorns, tijgers, apen en ander wild vanuit onze mooie lodge aan de rand van het park. Maar ook minder bekende plekken behoren tot de hoogtepunten van deze reis. Zo verblijf je in de prachtig opgeknapte boerderij "The Famous Farm" in Nuwakot en in een sfeervol gerestaureerd Newari huis in Bandipur, waar je heerlijk kunt wandelen in de groene omgeving.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Voor de eerste vijf  geboekte éénpersoonskamers kan er gedurende de gehele reis een éénpersoonskamer gegarandeerd worden. Bij meer dan vijf éénpersoonskamers wordt  de éénpersoonskamer op aanvraag, en kan het zijn dat je bijvoorbeeld gedurende de trektocht de kamer moet delen met iemand van hetzelfde geslacht. 

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Gids en dragers tijdens de trektocht
  • Toegangspermit annapurna gebied (€ 20,-)
  • Trekkersbelasting (€ 10)
  • Stadstour Kathmandu (inclusief entreegelden)
  • Entree Chitwan (€ 15)
  • Excursies in Chitwan (jeepsafari, kanotocht en bezoek Tharu dorpje)
  • Entree Bhaktapur (€ 12,50)
  • Alle ontbijten, 8 x lunch, 8 x diner
  • Nederlandstalige of lokale, Engelssprekende Nepalese gids
  • Visum Nepal - 15 dagen € 40
  • Optionele excursies en overige entreegelden (€ 25)
  • Fooien

Reisroute

  • Dag 1

    vlucht Amsterdam - Kathmandu Voor de vluchtgegevens verwijzen wij naar het vluchtschema.

  • foto dag 2

    Dag 2

    Aankomst Kathmandu Op iedere straathoek van Kathmandu kun je je verwonderen over kunstig bewerkte tempels, huizen met schitterende houtgesneden ramen of kleurrijke rituelen. Het belangrijkste punt van de stad is Durbar Square, het centrale (paleis) plein. Hier vind je tempels, musea, paleizen en religieuze beelden. Deze pleinen fungeren bovenal als ontmoetingsplaats. Als je hier even rustig gaat zitten zie je het dagelijkse leven van Nepal in een bonte mengelmoes aan je voorbijtrekken. We verblijven in een luxe vier sterren hotel met zwembad in het centrum van de stad. 

  • foto dag 3

    Dag 3

    Kathmandu - stadstour door Kathmandu Onder leiding van een deskundige Nepalese gids bezoeken we vandaag de belangrijkste bezienswaardigheden in Kathmandu en de Kathmandu vallei (inclusief). Naast Kathmandu bevinden zich nog twee andere koningssteden in deze vallei: Patan en Bhaktapur (Bhaktapur bezoeken we aan het eind van de reis). Ook deze steden zijn gebouwd rond een Durbar Square en bezitten een onvoorstelbare schat aan hindoeïstische en boeddhistische kunst. 

  • foto paragraaf dag 3

     

    De Tibetaanse boeddhistische stupa Bodhnath is één van de belangrijkste centra van het Tibetaanse Boeddhisme. Het is de grootste stupa in Nepal en lijkt op een reusachtige Mandala. Vlakbij Bodhnath ligt de hindoeïstische tempel Pashupatinath aan de Bagmatirivier. Heilige mannen komen hier om te sterven en er vinden dan ook lijkwassingen en -verbrandingen plaats. Niet-hindoes mogen dit tempelcomplex niet betreden, maar vanaf een heuvel tegenover het heiligdom heb je een goed zicht op de rituelen die er plaatsvinden.

  • foto paragraaf dag 3

     

    Swayambunath wordt “de apentempel” genoemd, omdat er zoveel apen bivakkeren. Na een flinke klim heb je vanaf deze tempel een fraai uitzicht op Kathmandu.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Pokhara Het is een mooi rit dwars door Nepal naar Pokhara. We overnachten in een sfeervol vier sterren hotel met zwembad vlakbij het Phewa Meer.

  • Dag 5

    3-daagse trektocht door de Annapurna Drie dagen trekken we, begeleid door een Nepalese gids en dragers, te voet het Himalayagebergte in. De tocht leidt ons door het prachtige Annapurna-gebied, met schitterende uitzichten op de Annapurna range. De trek is goed te doen voor zowel de beginnende als de meer ervaren bergwandelaar. De tocht is inspannend, maar nooit echt moeilijk. We lopen vier tot zes uur per dag door het overweldigende berglandschap. We slapen in kleine dorpjes in comfortabele trekkershutten (lodges). De kamers in deze lodges zijn voorzien van een badkamer met een warme douche en toilet. Lopen in de Himalaya is zelden vlak: vrijwel de hele tijd loop je ofwel omhoog of naar beneden. Maar je inspanningen worden ruimschoots beloond met steeds wisselende uitzichten op ’s werelds beroemde bergen als de Dhaulagiri, Annapurna en Machhapuchhare. Het landschap wisselt van dag tot dag. Dromerige dorpjes, heldere watervallen, een rododendron bos, uitgestrekte velden met terrasbouw, hangbruggen over kolkende rivieren en panorama's op de met eeuwige sneeuw bedekte toppen, je komt het allemaal tegen.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Trektocht dag 1: naar Ghandruk (1940 m) Vanaf Pokhara rijden we in ongeveer anderhalf uur naar het startpunt van de trektocht, Naya Pul. We beginnen de trektocht met een gemakkelijke wandeling door een prachtige, subtropische omgeving. Het pad voert door verschillende dorpjes en langs rijst terrassen, met geweldig uitzicht op de pieken van de Annapurna Zuid-en Machhapuchhare.

    Totale looptijd ongeveer 5 uur

  • foto paragraaf dag 5

     

    Vanaf Shyauli Bazar klimt het pad langs velden met tarwe en gierst naar Ghandruk, via de dorpjes Kimche (1630m) en Chane. Ghandruk is het grootste dorp in de regio. Dit Gurung dorp is bekend vanwege de vele mannen die hebben gediend in het Britse leger in de befaamde Gurkha regimenten. Onze lodge ligt boven het dorp op een rustige plek. Vanaf de lodge kun je genieten van prachtige uitzichten op de bergen, in het bijzonder de Annapurna South (7237m), Machhapuchhare (6993m) en Gangapurna (7455m)

  • foto dag 6

    Dag 6

    Trektocht dag 2: naar Majgaon (1400 m) Met helder weer kun je vanaf de lodge de zonsopkomst over de Annapurna aanschouwen. Het is een geweldig gezicht om de eerste stralen te zien vallen op de besneeuwde toppen, die langzaam aan steeds meer in het zonlicht komen te staan. Na het ontbijt vervolgen we onze trek. We lopen terug naar Syauli Bazar, vanwaar we een ander pad nemen naar het dorpje Majgaon op 1400 meter. Onderweg kun je genieten van prachtige uitzichten op rijstterrassen en (met helder weer) de Annapurna South (7219 m) en Hiunchuli (6434 m).
    Totale looptijd ongeveer 6 uur

  • foto dag 7

    Dag 7

    Trektocht dag 3: naar Hyangjakot en terug naar Pokhara Ook vandaag is weer een prachtige trekkingsdag. De wandeling gaat afwisselend door rhododendronbossen en landbouw gebied. We passeren leuke dorpjes, waarin mensen nog altijd gebruik maken van eeuwenoude technieken. Zo zie je vaak nog ossen die het land omploegen of mensen die bezig zijn met klusjes als het scheiden van het kaf van het koren in de wind of het weven van tapijten. In de loop van de middag rijden we terug naar Pokhara. 's Avonds vieren we het afscheid van de bergen en de Nepalese staf met een heerlijke traditionele maaltijd en een gezellig slotfeest.
    Totale looptijd ongeveer 5 uur

  • foto dag 8

    Dag 8

    Pokhara - vrije dag Je hebt nog een dag de tijd om bij te komen van de trektocht en de omgeving van Pokhara te verkennen. In Pokhara kun je tal van activiteiten ondernemen. Zo kun je heerlijk roeien over meer, of een wandeling maken naar de witte Peace Pagoda aan de overkant van het meer. Vanuit hier heb je een geweldig uitzicht over Pokhara, het Phewa Meer en de Himalaya. Ook is het leuk om om langs het meer te fietsen. Of relax lekker bij het zwembad van ons mooie hotel. 

  • foto dag 9

    Dag 9

    naar Bandipur We reizen in een kleine drie uur naar Bandipur, een charmant bazaardorpje in een prachtige omgeving. Bandipur is een rustig en autovrij Newari dorpje. De Newari's zijn een bevolkingsgroep in Nepal, die bekend staat om zijn handelsgeest, en prachtige architectuur en houtsnijkunst. Vroeger was Bandipur een welvarende nederzetting op de handelsroute tussen Nepal en India. Dit kun je nog altijd terugzien in de mooie traditionele 18e eeuwse huizen.  We overnachten in een sfeervolle Newari-stijl hotel in het dorpcentrum. 

  • foto dag 10

    Dag 10

    Bandipur - wandeling naar Ramkot Bandipur ligt in een prachtige subtropische omgeving waar je goed kunt wandelen. Aan de horizon schitteren de besneeuwde toppen van de Himalaya. Het is een leuke, afwisselende wandeling naar het gehuchtje Ramkot midden in de bergen.

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Chitwan Nationaal Park We reizen per bus naar het Chitwan Nationaal Park, dat tegen de Indiase grens in de Terai ligt, de zuidelijke en warme laagvlakte van Nepal. Onze comfortabele en sfeervolle lodge ligt op een prachtige locatie aan de oever van de Rapti Rivier. Het is heerlijk toeven in de grote tuin van onze lodge. Of neem een verfrissende duik in het zwembad. 

  • foto paragraaf dag 11

     

    Na de lunch gaan we per ossenkar naar een typisch Tharu dorpje in de omgeving. De Tharau is de oorspronkelijke bevolking van dit gebied. Ze leven met name van de landbouw. Het is interessant om te zien hoe deze bevolkingsgroep met weinig middelen een bestaan weet op te bouwen.

    NB. Alle excursies in Chitwan zijn inbegrepen.

  • foto dag 12

    Dag 12

    Chitwan Nationaal Park Sinds 1973 is Chitwan een nationaal park, wat de wildstand zeer ten goede is gekomen. Onder leiding van een natuurgids gaan we per jeep op zoek naar wild. We hebben kans op het zien van herten, apenkolonies, beren, krokodillen, en neushoorns. Chitwan is vooral bekend om zijn neushoorns, ongeveer 400 in totaal. Wellicht heb je heel veel geluk en spot je ook een Bengaalse tijger.

  • foto paragraaf dag 12

     

    Ook maken we een tocht over de rivier in een uitgeholde kano. Onderweg zie je veel vogels en je hebt een goede kans om de indrukwekkende mugger krokodil te spotten. Het subtropische karakter van de laagvlakte en het wildleven van Chitwan zullen een aangename aanvulling zijn op wat je al in Nepal hebt meegemaakt.

  • foto dag 13

    Dag 13

    naar The Famous Farm in Nuwakot In ongeveer vijf uur rijden we naar Nuwakot. Vlak buiten het dorpje ligt een prachtige oude boerderij die helemaal in oude glorie is hersteld: 'The Famous Farm'. De twee gebouwen van de boerderij zijn gebouwd in Newari stijl. Het is een heerlijke plek met sfeervolle kamers en een tuin met prachtig uitzicht over de vallei.

    In de omgeving van de boerderij kun je prachtige wandelingen maken, langs authentieke dorpjes. Ook is het heerlijk relaxen in de tuin van de boerderij met een goed boek. De staff doet er alles aan om het ons naar de zin te maken.Tijdens je verblijf in The Famous Farm zijn het alle maaltijden inclusief.

  • foto dag 14

    Dag 14

    The Famous Farm in Nuwakot - naar Bhaktapur Je hebt nog de hele ochtend om te relaxen in de tuin of om een wandeling in de omgeving te maken. Na de lunch rijden we in een uur of vier naar Bhaktapur. In Bhaktapur verblijven we in een comfortabel en sfeervol hotel, op een paar minuten loopafstand van het centrum. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    Bhaktapur Bhaktapur wordt door velen de mooiste stad van Nepal genoemd. Het is een aaneenschakeling van pleinen met prachtige tempels. De 30 meter hoge Nyatapola tempel heeft 5 verdiepingen en is de hoogste tempel van Nepal. Het is een prachtig staaltje Newari architectuur. Beklim de tempel voor een mooi uitzicht over het plein. Tegen de schemering wordt de sfeer in Bhaktapur heel bijzonder. Je zult nog maar weinig toeristen zien. Kinderen spelen op het plein en op terrassen van verschillende tempels zitten oudere mannen die chanten voor de goden.

  • foto paragraaf dag 15

     

    Of maak een wandeling in de omgeving van Bhaktapur. Zo kun je naar de Changu Narayan tempel lopen, de oudste tempel van de Kathmandu Vallei. Of loop naar het enorme standbeeld van de hindoegod Shiva. Beide wandelingen gaan door het platteland en langs kleine dorpjes. Met helder weer zie je de Himalaya aan de horizon.

  • Dag 16

    Vlucht Kathmandu-Amsterdam Heel vroeg in de ochtend vertrekken we nar de luchthaven van Kathmandu. Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. 

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Shanker Hotel

     

    Shanker Hotel Hotel Shanker is een prachtig koloniaal 4-sterren hotel, gelegen in de wijk Lazimpath. Het hotel beschikt over een buitenbad en een spa. De kamers zijn klassiek ingericht en voorzien van hardhouten vloeren. Ze beschikken over airconditioning, een flatscreen-tv met kabelkanalen en een kluisje. De privébadkamers zijn uitgerust met een bad en een douche. Er is wifi.

  • foto Temple Tree Resort & Spa

     

    Temple Tree Resort & Spa Temple Tree Resort & Spa is een luxe vier sterren boutique hotel. Het hotel heeft een zwembad en is gebouwd volgens de authentieke architectuur van Nepal. Het hotel is verdeeld in huisjes van 2 verdiepingen, waarin zich 2 kamers bevinden. Alle kamers hebben een eigen balkon met uitzicht op de tuin en zijn voorzien van een flatscreen-tv, airconditioning en thee- en koffiefaciliteiten. De badkamer beschikt over een warme douche. Er is gratis wifi in het gehele hotel. Temple Tree Resort beschikt over een spa met bloemenbaden en ontspannende lichaamsmassages. 's Ochtends wordt er een uitgebreid ontbijtbuffet geserveerd. 

  • foto Ker & Downey Lodges

     

    Ker & Downey Lodges De lodges van Ker & Downey zijn comfortabele en sfeervolle lodges gelegen op de prachtigste plekken midden in de Himalaya. Vanaf de lodges heb je een geweldig uitzicht op het Annapurna gebergte. De kamers zijn voorzien van goede bedden en een eigen badkamer met een warme douche. 

  • foto The Old Inn Hotel

     

    The Old Inn Hotel The Old Inn bevindt zich in een prachtig gerestaureerd 'Newari Town House', helemaal opgeknapt in de oude, authentieke Newari stijl met veel houtwerk en sfeer. Er is een dakterras aan de achterzijde met een geweldig uitzicht over de omgeving, de rijstterassen en de Himalaya. De sfeervolle kamers zijn allemaal anders ingericht, met veel gevoel voor traditie en attributen uit het oude handelsverleden en voorzien van eigen douche en toilet. 

  • foto Barahi Junlge Lodge

     

    Barahi Junlge Lodge Barahi Jungle Lodge is prachtig gelegen aan de oevers van de Rapti rivier. Het is een luxe 4 sterren lodge met een buitenzwembad, en een spa- en wellnesscentrum. De comfortabele kamers beschikken over een flatscreen-tv, airconditioning, een minibar en een waterkoker en de eigen badkamers zijn uitgerust met een douche, een haardroger en gratis toiletartikelen. Er is gratis wifi.  Barahi Jungle Lodge heeft een eigen restaurant dat lokale, regionale, Chinese en continentale gerechten serveert. De maaltijden zijn bij de reissom inbegrepen. 

  • foto The Famous Farm

     

    The Famous Farm Deze accommodatie wordt gevormd door drie gebouwen die gezamenlijk een typische Nepalese boerderij vormen, en is gelegen op een heuveltop dat uitkijkt op een vallei met rivier en het stadje Nuwakot met tempels en oude gebouwen. Bij de renovatie zijn alle oude kenmerken behouden gebleven. Er zijn elf kamers aanwezig die allemaal sfeervol zijn ingericht met douche en toilet. De maaltijden worden gemaakt van verse producten van de boerderij. 

  • foto Heritage Hotel

     

    Heritage Hotel Het Heritage Hotel is een sfeervol hotel dat rustig is gelegen op een paar minuten loopafstand van het culturele centrum van Bhaktapur. Het hotel is gebouwd in de karakteristieke Newari architectuur van de stad. De comfortabele en sfeervolle kamers zijn voorzien van air-conditioning, flatscreen tv en badkamer. Er is gratis wifi. 


Info over accommodaties

In de Kathmandu en Pokhara overnachten we in mooie 4 sterren hotels. Tijdens de trektocht verblijven we 2 nachten in comfortabele lodges in de bergen. De kamers zijn sfeervol ingericht en zijn voorzien van een eigen badkamer. In Chitwan verblijven we in een comfortabele en luxe 4 sterren lodge aan de rivier in een natuurlijke omgeving. 

In Bandipur verblijven we in een oud Newari koopmanshuis en in Nuwakot in een oude Newari boerderij. Beide zijn prachtig opgeknapt en een toonbeeld van Newari vakmanschap. Ook in Bhaktapur verlijven we in een comfortabel en sfeervol Newari hotel. Alle accommodaties tijdens deze reis hebben kamers met een eigen badkamer. De hotels in Kathmandu, Pokhara en Chitwan hebben een zwembad.

Vervoer

We reizen met een eigen bus, zodat we zelf kunnen bepalen waar we willen stoppen. 

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Gids en dragers tijdens de trektocht
  • Toegangspermit annapurna gebied (€ 20,-)
  • Trekkersbelasting (€ 10)
  • Stadstour Kathmandu (inclusief entreegelden)
  • Entree Chitwan€ 15
  • Excursies in Chitwan (jeepsafari, kanotocht en bezoek Tharu dorpje)
  • Entree Bhaktapur (€ 12,50)
  • Alle ontbijten, 8 x lunch, 8 x diner
  • Nederlandstalige of lokale, Engelssprekende Nepalese gids

Niet inbegrepen

Visum Nepal - 15 dagen € 40

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 400 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Optionele excursies en overige entreegelden€ 25
Fooien€ 70

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 4     Intensiteit: 3

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve en flexibele instelling is wel belangrijk. De reisroute is goed gebalanceerd en bevat geen lange, uitputtende reisdagen. De wegen in Nepal zijn vrij slecht en met name bij de ingang van de Kathmandu Vallei kan het erg druk zijn, wardoor reisdagen soms langer duren dan gepland. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. 

Voor de trektocht moet je een redelijk goede conditie hebben. Er wordt per dag rond de vijf uur gelopen over paden die soms redelijk stijgen en dalen. Je hoeft geen ervaring te hebben met lopen in de bergen. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Sawadee de trainingsgids ''Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings'' samengesteld. Deze gids is voor iedereen die een reis met Sawadee gaat maken waarin een trektocht is opgenomen en kun je hier downloaden.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid

De Nepalese munt is de rupee (NPR). Een Euro is momenteel ongeveer 120 Nepalese rupees waard (Indicatie).

Probeer zoveel mogelijk kleine biljetten te verzamelen, speciaal tijdens de trekking; het dagelijkse loon van de bevolking ligt namelijk gemiddeld op twee- tot driehonderd rupees per dag. Een 1000 rupee biljet is soms moeilijk te wisselen in Nepal. Nepalese rupees mogen niet worden in- en uitgevoerd. Wanneer je Nepalees geld weer wilt omwisselen, moet je de bijbehorende bankafschriften kunnen overleggen.

Cash, creditcard of pinnen?

In Kathmandu, Pokhara en in Chitwan kun je pinnen met een pinpas, soms komt het echter wel eens voor dat het niet lukt te pinnen. Ook vind je hier vele wisselkantoortjes. In Pokhara en Chitwan krijg je een lagere koers dan in Kathmandu. Met creditcards kun je in Kathmandu en soms ook in Pokhara in de grote hotels en souvenirswinkels terecht, in kleine restaurants echter niet. Het opnemen van geld met een creditcard is bij een enkele bank in Kathmandu mogelijk, maar vertrouw niet op deze mogelijkheid.

Welk geld meenemen?

We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen. Neem echter voor alle zekerheid ongeveer 200 euro per persoon aan contant geld mee (om achter de hand te houden, voor het geval pinnen lastig is, wat soms wel eens voorkomt).

Maaltijden

maaltijden

Tijdens de gehele reis is het ontbijt inclusief. Daarnaast zijn tijdens de 3-daagse trektocht, in Bandipur, Chitwan en Nuwakot alle maaltijden inbegrepen. Ook vindt er in Pokhara na de trektocht een afscheidsfeestje met een traditionele maaltijd plaats. De overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. Dit is een bewuste keus omdat we de vrijheid van het individueel reizen willen combineren met het gemak van een groepsreis. 

Eten en drinken 

Nepal is een prima bestemming voor vegetariërs. Het nationale gerecht in Nepal is dal bath, oftewel rijst met linzensaus, meestal aangevuld met een groentecurry. Kathmandu echter is een paradijs voor liefhebbers van lekker en, vooral, internationaal eten. In de wijk Thamel bevinden zich restaurantjes van allerlei origine, van (uiteraard) Nepalees tot Chinees en van Tibetaans tot Italiaans. Ook in Pokhara zul je een grote hoeveelheid en verscheidenheid aan restaurantjes aantreffen. 

Taal & Cultur

maaltijden

In Nepal wordt Nepali gesproken, een taal die qua uitspraak en schrift lijkt op het Hindi dat in India gesproken wordt. Tijdens de rondreis zul je je in het algemeen goed met Engels kunnen redden.

Aanbevolen literatuur:

Olifantenpolo Cas de Stoppelaar, Consul-generaal voor Nepal in Nederland, schreef de roman ‘Olifantenpolo', gebaseerd op de geschiedenis van het beroemde Summit Hotel in Kathmandu, dat 25 jaar geleden werd gebouwd. De roman bevat autobiografische elementen en feitelijkheden, maar naarmate het boek vordert worden de ‘facts’ steeds meer ‘fictie’. Lees meer op www.olifantenpolo.nl

Het boek is in de boekhandel niet verkrijgbaar. U kunt een door de auteur gesigneerd exemplaar kopen op het Nepalese Consulaat in Amsterdam á € 12,50. Indien u het boek tegelijk met uw visum per post wilt laten terugsturen, sluit dan extra € 12,50 in. NB! : zorg in dat geval dat de voor het visum vereiste retourenveloppe groot en sterk genoeg is om ook een boek te kunnen bevatten (het boek meet 12.5 x 20 x 2.5 cm). Als u alleen het boek bestelt moet u € 12,50 + een gefrankeerde (€ 2.20) retourenveloppe opsturen.

Lopen in het voetspoor van de Boeddha De oudste pelgrimsroute in Azië, het pad dat de Boeddha zelf wees, werd eeuwenlang door miljoenen pelgrims gelopen – totdat het boeddhisme rond 1200 uit India verdween en deze voettocht in vergetelheid raakte.

Met behulp van manuscripten van Chinese monniken reconstrueerde Maarten Olthof deze route en legde hij als pelgrim de duizend kilometer ervan door India en Nepal te voet af. Langs dit nu herontdekte pad neemt hij in dit boek de lezer in woord en beeld mee naar het land, de tijd, het leven en de filosofie van de Boeddha. Lees meer op: www.boeddhavoetspoor.nl

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Nepal reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Iedereen heeft een paspoort nodig dat nog zes maanden na vertrek uit Nepal geldig is.

NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

NB. Neem op reis altijd extra kopie van je paspoort en een kopie van je visum mee of zorg dat je een scan hebt in je mailbox.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: Nepal. Je kunt het visum aanvragen via het Consulaat van Nepal in Amsterdam, de Nepalese Ambassade in Brussel of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het Nepal-visum zelf regelen

Voor deze Nepal reis is een visum van 15 dagen nodig. Indien je in Nederland woont, kun je het visum voor Nepal het best zelf regelen via het consulaat in Amsterdam. Dit is sneller en goedkoper dan via de VisumCentrale. Kijk voor meer informatie op: Consulaat Nepal. Bij een bezoek aan het consulaat kun je voor € 2,50 extra op de uitgifte van het visum wachten. Neem je paspoort, een pasfoto en een ingevuld aanvraagformulier (te vinden op de website) en het bedrag voor je visum (contant en gepast) mee. Vanwege de tijd en de bureaucratische rompslomp is het niet mogelijk om het visum ter plekke op de luchthaven van Kathmandu te kopen.

Indien je in België woont, kun je het visum aanvragen bij de Ambassade van Nepal, Avenue Brugmann 210, 1050 Brussel. Tel: 02-346 26 58 en Fax: 02/344 13 61.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Vul bij verblijfplaats Nepal Hotel Manaslu in. Niet alle groepen verblijven in dit hotel, maar dat is voor het visum formulier niet van belang.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Beste reistijd: Voor Nepal zijn de maanden oktober/november en feb/april de beste tijd om te reizen. De lucht is helder, waardoor je de mooiste uitzichten hebt op de bergen. Ook is de temperatuur in deze periodes aangenaam: overdag loopt het kwik al snel op tot ongeveer 25°C, maar 's nachts wordt het vaak niet warmer dan 5°C. Natuurlijk wordt het wel kouder naarmate je je hoger in de bergen bevindt en is het in het zuiden gemiddeld een paar graden warmer. Eind maart/april staan de rododendron bossen op de berghellingen volop in bloei. Tijdens de regentijd (juni tot september) is de hemel veelal bewolkt en valt er geregeld een regenbui. Wel is het dan prachtig groen in Nepal! 

Oktober tot februari: Koele tijd, beste vergezichten op de Himalaya Maart – mei: Droge tijd, veel bloesems Juni tot september: Regentijd

Vervoer

vervoer

We reizen met een eigen bus, zodat we zelf kunnen bepalen waar we willen stoppen. 

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

In Nepal gelden geen bijzondere kledingvoorschriften. Voor vrouwen geldt hierbij wel de aantekening dat Nepalese vrouwen zelf niet snel topjes met blote schouders of korte broeken of rokken zullen dragen (zeker niet buiten de stad). Het is dan ook aan te bevelen dit zelf ook niet te doen. 

In de Himalaya is het overdag warm en 's nachts koud, waarbij de temperatuur tot onder het vriespunt kan dalen in de wintermaanden. De temperatuurverschillen zijn met name in de winter groot. Het is handig ‘laagjes-kleding' mee te nemen: kleding die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt. In Kathmandu, in Pokhara en in het Chitwan Park kun je je kleren laten wassen. Tijdens de trekking is het beperkt mogelijk om (zelf) je kleding te wassen, omdat het moeilijk droogt in de bergen.

Tijdens de trekking kun je maximaal acht kg per persoon aan bagage meenemen (overige bagage kun je achterlaten in het hotel in Pokhara). De drager neemt één tas op zijn rug met de bagage van twee personen (maximaal 16 kg). Zorg er dus voor dat je ten minste één goede backpack per twee personen bij je hebt voor het comfort van de drager. Neem naast een goede uitrusting ook nog twee pasfoto's, een extra kopie van je paspoort en een kopie van je visum mee. Denk er ook aan om de zolen van je 'oude' wandelschoenen goed te controleren voor vertrek, niets is zo vervelend als losrakende zolen tijdens de trekking.

Wat je écht nodig hebt:

  • goed ingelopen enkelhoge wandelschoenen met goed profiel
  • warme kleding / fleece trui (deze kun je ook goedkoop en mooi in Kathmandu kopen)
  • muts en handschoenen (tijdens kerstreis; ook in Nepal te koop)
  • windjack
  • regenkleding
  • handdoek
  • kleine tas/rugzak voor je dagelijkse uitstapjes, voor in de bus en voor de trekking
  • lakenzak
  • waterfles; eventueel hittebestendige veldfles om tijdens de trek gekookt water in te doen
  • zonnebril en hoofddeksel
  • zonnebrand
  • muggenspray/lotion met DEET
  • als je contactlenzen draagt, neem dan ook een bril mee
  • zaklamp

Wat is handig:

  • biologisch afbreekbare zeep, bv. Sanex Zero%
  • SteriPen om water mee te zuiveren of waterzuiveringstabletten (iodine, ook in Nepal te koop)

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Tijdens de trekking zijn de oplaadmogelijkheden beperkter maar wel aanwezig. Neem eventueel een reserve batterij mee.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.