MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • vluchtinfo
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • veelgestelde vragen
routekaartje Groepsrondreis Groenland Disko Bay
  • 1Wandelend op zoek naar ijsberen en naar adembenemende uitzichtpunten.
  • 2Ontdek de Diskobaai: Ilulissat en Kujataa genoteerd op UNESCO Werelderfgoedlijst
  • 3Bezoek aan Inuit-gemeenschap en verlaten nederzettingen
  • 4Mogelijkheid tot het zien van diverse soorten walvissen.
  • 5Zodiac cruises langs gigantische ijsbergen en spectaculaire fjorden
  • 6Op zoek naar iconische arctische dieren in het wild, walvissen, zeehonden en zeevogels
  • 7Slaap op een comfortabel en stabiel schip, speciaal voor Pool expedities
  • 8Wandeltochten over de toendra's van Groenland
  • 9Twee keer per dag (indien mogelijk) excursies en landingen per zodiac.
  • 10Inclusief vlucht van Kangerlussuaq naar Reykjavik
  • 11Inclusief alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) en snacks aan boord
  • Dag Optionele excursies
  • Dag 1 | Vlucht naar Reykjavik
  • Dag 2 | Aan boord in Reykjavik
  • Dag 3 | De straat van Denemarken
  • Dag 4 en 5 | Oost-Groenland
  • Dag 6 en 7 | Zuid-Groenland
  • Dag 8 t/m 13 | Groenlands Westkust
  • Dag 14 | Van boord in Kangerlussuaq - vlucht Reykjavik
  • Dag 15 | vlucht naar Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/25
Reiscode
XGD

Op ontdekkingsreis langs de fjorden, ijsrotsen en toendra

Een unieke poolreis per luxe expeditieschip van IJsland naar Groenland, één van de mooiste en meest ongerepte gebieden op aarde. Je ziet walvissen in het water, walrussen, robben en zeehonden op de stranden en vele vogelsoorten op de kliffen. De kusten van Groenland bestaan uit immense fjorden vele duizenden jaren geleden uitgeschuurd door het landijs. Met wat geluk 

Vragen of advies
020 - 627 51 29Gunnar - Noord- en Zuidpool specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2020

Vertrek
 
Opmerkingen
Groeps-samenstelling
Reissom (incl. vlucht)
 
  • Reisdatum: Za 29 aug / Za 12 sep
    Gegarandeeerd vertrek
    EN
    Opmerking: Korting tot 15 januari €880,- korting

    Groepsrondreis Groenland Disko Bay: groepssamenstelling

    boeken
    optie

    Vertrekdatum  29 augustus 2020
    Status van deze reis  Gegarandeerd vertrek Boekbaar/Gegarandeerd vertrek
    Aantal deelnemers op deze reis  2
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  23*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1 & 2
    man vrouw
    56+  56+
    transpixtranspixtranspix
    Groepssamenstelling
    Reissom: 9998,-
       €9118,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Havengelden
  • Vlucht van Kangerlussuaq naar Reykjavik
  • Onbeperkt koffie, thee, water en frisdrank
  • Evacuatieverzekering (maximaal US$ 100.000,- p.p.)
  • Alle genoemde excursies (tenzij anders vermeld in de reisroute)
  • Gebruik van video’s en boeken aan boord
  • Fotoverslag van je reis (achteraf toegankelijk via een website)
  • Lezingen en presentaties aan boord
  • Poolparka die na afloop mee naar huis mag
  • Gebruik van laarzen voor de excursies aan land
  • Landkaart en uitgebreid tourhandboek dat je voor aanvang van de reis thuisgestuurd krijgt.
  • CO2 compensatie van de vlucht inclusief in de reissom.
  • Transfers van- en naar het schip vanuit het hotel
  • Alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) en snacks aan boord
  • Bier en wijn tijdens diner
  • Fooien aan boord:
  • Overige kosten:
  • - Transfer vliegveld naar eerste hotel
  • - Maaltijden in Reykjavik
  • - Telefoneren per minuut:
  • - Frisdrank
  • - Bier
  • - Wijn
  • - Sterke drank
  • - thee / koffie / drinkbaar water uit de kraan is gratis

Reisroute

  • Dag

    Optionele excursies

  • foto keuzeprogramma dag

    Optioneel

    Kajakken / €610,00 Het optionele zeekajakken moet bij boeking aangemeld worden. Er is hiervoor beperkt plek (afhankelijk van het schip maximaal 10 of 16), aangezien er per schip slechts een beperkt aantal kajaks is. Bij boeking kan dus nog geen garantie gegeven worden. Kajaks kunnen niet gedeeld worden. Behalve de vanzelfsprekende goede conditie is de enige echte vereiste om op dit ijskoude water te mogen kajakken ervaring! De pool is geen goede plek om te leren kajakken. Het water is letterlijk ijskoud en als je omslaat moet je weten hoe je weer rechtop komt. Je gaat indien mogelijk twee keer per dag het water op terwijl de anderen per zodiac een tocht maken. Je gaat minder of korter aan land dan wanneer je per zodiac gaat. Natuurlijk kun je ook besluiten een keer niet mee te gaan kajakken, maar mee te gaan met de zodiacs. De tochten duren maximaal 2½ uur en er gaat een gekwalificeerde gids en een back-up zodiac mee. Voor alle materialen wordt gezorgd, van peddels tot dry suits. Een kajaktocht kan elk moment worden afgezegd of afgebroken bij slecht weer of harde wind.LET OP: Mocht je van plan zijn om te gaan kajakken, check dan of je hiervoor verzekerd bent en sluit zo nodig een aparte verzekering af. Veel reisverzekeringen bieden geen dekking voor dergelijke activiteiten.

  • foto keuzeprogramma dag

    Optioneel

    Peddelen / €170,00 Verken de oceaan vanuit een kajak en geniet van deze adembenemende landschappen. Het wordt zeker een onvergetelijke ervaring, waar je ook nog bijzondere dieren in het wild kunt bewonderen. Voor deze excursie is geen ervaring vereist, een goede conditie is natuurlijk altijd wel een bijkomend voordeel. De kajaks zijn stabieler, ruimer en zachter dan de doorsnee harde kajaks, waardoor het peddelen makkelijker en minder risicovol is dan het kajakken.
    Je bent ongeveer 1 à 1,5 uur op het water en wordt begeleid door ervaren gidsen. De excursie vindt alleen plaats bij gunstige weersomstandigheden, waardoor je heerlijk kunt paddelen in rustige baaien en havens. 
    Deze excursie moet bij boeking aangemeld worden. Er is hiervoor beperkt plek (afhankelijk van het schip maximaal 10 of 16), aangezien er per schip slechts een beperkt aantal kajaks beschikbaar is.

  • foto dag 1

    Dag 1

    | Vlucht naar Reykjavik Het Arctische avontuur begint in de meest noordelijke hoofdstad ter wereld: Reykjavik. Na aankomst heb je vandaag de tijd om deze kleine, gezellige stad te verkennen. Het ontstaan van de stad is een mythe waarin de Noor Ingolfur Arnarson op zee bericht kreeg van hogerhand om een stad te vestigen daar waar hij aan land zou gaan. Aan de westkust van IJsland in een baai vol rook en stoom werd de stad gevestigd: 'Rookbaai' oftewel Reykjavik. Je overnacht in een comfortabel hotel. 

  • foto dag 2

    Dag 2

    | Aan boord in Reykjavik In de ochtend heb je de tijd om nog wat meer te wennen aan de kou in Reykjavik alvorens we in de middag aan boort stappen. Het échte avontuur begint hier. Richt je cabin in en verken het schip alvast, want zodra het schip uitvaart, is het natuurlijk zaak om op het dek te staan! Aan boord zijn alle maaltijden inbegrepen. Geniet van de prachtige omgeving onder het genot van een warm kopje thee of koffie, terwijl we de haven verlaten.

  • foto dag 3

    Dag 3

    | De straat van Denemarken We laten IJsland achter ons en steken de straat van Denemarken over richting Groenland. Aan boord krijg je veel informatie over de geologisch zeer interessante bestemming(en) van onze reis. Uiteraard is er genoeg tijd en gelegenheid om te genieten van de vele vergezichten over zee en het ontdekken van walvissen. Met perfecte weersomstandigheden zijn in deze wateren in de zomer vele verschillende soorten walvissen te zien.

  • foto dag 4

    Dag 4

    en 5 | Oost-Groenland Deze regio beschikt over een betoverende doolhof van uitgestrekte gletsjers, steile bergen en adembenemende fjorden. Vanaf het dek kun je vele zeevogels leren (her)kennen of lekker in gedachten verzonken naar de horizon staren. Ook is dit een goede gelegenheid om deel te nemen aan de verschillende educatieve (maar zeer leuke) presentaties over de geschiedenis, de flora en fauna en geografie van Groenland.

  • foto paragraaf dag 4

     

    We brengen een bezoek aan het spookstadje Skoldungen, dat er sinds 1961 verlaten bijligt, toen de bewoners gedwongen werden naar grotere, beter bereikbare nederzettingen te verhuizen. Het smalle deel van de Skoldungenfjord is een fantastische plek om per zodiac en kajak te ontdekken. Je vaart langs grote ijsbergen en krijgt de mogelijkheid om geweldige foto's te nemen van deze ijssculpturen. 

  • foto dag 6

    Dag 6

    en 7 | Zuid-Groenland Het gebied rondom Prins Christian Sund is wereldberoemd in de klimwereld, omdat dit een van 's werelds meest uitdagende "speeltuinen" is voor klimmers. De omgeving heeft zijn bijnaam "Arctisch Patagonië" en dat is niet voor niets. Overal waar je kijkt wordt je beloont met uitzichten op ijzige wateren met op de achtergrond reusachtige bergen, kristalheldere watervallen en ongelooflijk weelderige, groene valleien. Deze regio is ook van historisch belang, omdat hier de eerste westerse nederzetting werd gesticht door de Viking Erik de Rode.

  • foto paragraaf dag 6

     

    Het magische Prins Christian Sund is een complex doolhof van smalle fjorden en kanalen, en een geweldige plek om te cruisen. Het is een opwindende ervaring om deze kustlijn vanaf het uitkijkpunt van je schip of een Zodiac te ontdekken. De zuidelijke kust van Groenland is daarnaast doordrenkt van de Noorse geschiedenis en op verschillende plekken kun je daar meer over te weten komen. Zo vind je in de verlaten Vikingnederzetting Hvalsey de best bewaarde Noorse ruïnes van Groenland!

  • foto paragraaf dag 6

     

    We maken een stop bij het kleine dorpje Igaliku dat op de UNESCO-werelderfgoedlijst staat en 30 inwoners telt. Eenmaal aan land zie je schapen vreedzaam grazen in de groene vallei. Ook hier heeft het verleden zijn sporen achtergelaten, overal zie je ruïnes of overblijfselen uit de Vikingperiode. De rode zandsteen van de kathedraal van Gardar, de grootste kerk van Groenland in de middeleeuwen, is daar een voorbeeld van. Ook stoppen we bij de warmwaterbronnen van Uunartoq slaan we zeker niet over. Vanuit het warme geothermische water zie je de ijsbergen voorbij drijven.

  • foto dag 8

    Dag 8

    t/m 13 | Groenlands Westkust We varen noordwaarts langs de westkust en stoppen zo nu en dan bij een van de schilderachtige dorpjes die verspreid liggen op de met wilde bloemen bedekte toendra en tussen de fjorden. Adembenemende gletsjers, levendige kanalen en schilderachtige piepkleine dorpjes zetten met stipt de boventoon in dit overweldigende gebied.

  • foto paragraaf dag 8

     

    We brengen een bezoek aan de hoofdstad van Groenland, Nuuk, dat met zijn 16.000 inwoners nauwelijks groter is dan pak 'm beet Boskoop of Brielle. In Nuuk heb je de mogelijkheid om in het stadje rond te kijken en een bezoek te brengen aan het museum om de beroemde Groenlandse Mummies te zien. In het nabijgelegen Sisimiut wonen op dit moment meer sledehonden dan mensen.

  • foto paragraaf dag 8

     

    In Sisimiut heb je de tijd om door de historische wijk van de stad te dwalen. Hier staan nog steeds verscheidene 18e-eeuwse koloniale gebouwen, waaronder de oudste nog bestaande kerk van Groenland. De kajak is het nationale symbool van Groenland. De Inuit gebruikte ze als schepen voor jacht en transport.

  • foto paragraaf dag 8

     

    Evighedsfjorden (Eeuwigheidsfjord) is een prachtige plek om er met de Zodiac op uit te trekken. Dit lange, diepe fjord heeft erg weinig dorpjes, waardoor je nog mee ontzag krijgt voor de rauwe natuur. We maken een wandeltocht tussen de hoge bergen, en je hebt hier ruim de tijd om de landschappen en de (verrassend kleurrijke) vegetatie op de gevoelige plaat te zetten. De kustlijn van Groenland biedt heel veel dramatische berglandschappen, doorsneden door de vele fjorden.

  • foto paragraaf dag 8

     

    We varen naar de Ilulissat ijsfjord, waar je een van de snelst "stromende" gletsjers ter wereld vindt. Per dag schuift de gletsjer 19 meter op, dus je hebt hier een heel grote kans om flinke brokken ijs met donderend geraas in het water te zien donderen. Per jaar valt hier 35 kubieke kilometer (dit is 35,000,000,000 kubieke meter, genoeg om heel Nederland te bedekken met 1 meter ijs!). Houd je camera dus klaar, want je weet maar nooit wanneer de volgende ijsberg "geboren" wordt.

  • foto paragraaf dag 8

     

    De vissersgemeenschap Itilleq, wat "oversteekplaats" betekent, wordt omgeven door zee en bergen en bevindt zich in een schilderachtige holte op een klein eiland, ongeveer 2 km boven de poolcirkel. Verken traditionele houten huizen die in een regenboog van kleuren zijn geschilderd, maak een praatje met de lokale bevolking en neem deel aan een gebruikelijke voetbalwedstrijd tussen bezoekers en bewoners. Itilleq ademt een bijzonder vriendelijke sfeer.

  • foto dag 14

    Dag 14

    | Van boord in Kangerlussuaq - vlucht Reykjavik Vandaag komen we aan in Kangerlussuaq en van hier vlieg je terug naar Reykjavik, waar je per transfer naar het hotel gebracht wordt. De avond is vrij te besteden. 

  • foto dag 15

    Dag 15

    | vlucht naar Amsterdam Afhankelijk van het vluchtschema heb je nog de tijd om je reis af te sluiten in Reykjavik, alvorens je weer naar Nederland vliegt. De stad ademt een bijzonder dorpse sfeer uit waarbij bezienswaardigheden op loopafstand van elkaar liggen. In Reykjavik is het museum van de IJslandse sagen gevestigd. Ook kun je een bezoek brengen aan de bekende Hallgrimskirkja, de bekendste kerk van Reykjavik die vanwege de bouwstijl de natuur van het eiland symboliseert. Het Nationaal museum, het stadhuis en het witte huis, waar Gorbatsjov en Reagan het officiële einde van de Koude Oorlog ondertekenden, zijn een bezoek meer dan waard.

Vluchtinfo

Zoek vlucht

  • Vertrekdatum
  • Vluchtnr.
  • Traject
  • Vertrek
  • Aankomst
  • Vluchtduur

Het vluchtschema kan per vertrekdatum verschillen. Genoemde vluchtgegevens en geplande luchtvaartmaatschappij zijn onder voorbehoud. Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail van ons met het definitieve vluchtschema, de gegevens van de accommodatie waar je de eerste nacht zult verblijven, de deelnemerslijst en het E-ticket.

Landarrangement

Ben je al op de plaats van bestemming of regel je de vlucht liever zelf? Boek dan het landarrangement van deze reis. We verwachten dan dat je op de dag van aankomst van de groep tijdig bij het eerste hotel bent. Transfers naar het hotel dien je zelf te regelen en te betalen. Een landarrangement zal vaak 1 of 2 dagen korter zijn dan de volledige reis vanwege de vluchtdagen die er onderdeel van uitmaken. De prijs van het landarrangement verschilt per vertrekdatum en varieert van € 0,- tot € 0,-.

Vluchtverlenging

Wil je na afloop van de reis langer blijven, vraag dan een vluchtverlenging aan. Aan het boeken van een verlenging zijn extra kosten verbonden. Als je de verlenging direct bij boeking bij ons aanvraagt bedragen deze € 50,- per persoon (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de wijziging later aan, dan zijn de kosten hoger. Indien er geen vlucht beschikbaar is of enkel tegen meerprijs kan worden geleverd, nemen we contact met je op. Je kunt dan zelf beslissen of je hiermee akkoord gaat. Extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. Eventuele transfers kun je het beste ter plekke regelen.

CO2-neutraal vliegen

Sawadee compenseert standaard de CO2-uitstoot van al haar reizen. Als je duurzaamheid of CO2-compensatie persoonlijk een warm hart toedraagt bieden we je de mogelijkheid om ook een vrijwillige bijdrage te doen. Voor 2, 5 of 8 euro per persoon (afhankelijk van de bestemming van je reis) lever je al een belangrijke bijdrage in de strijd tegen opwarming van de aarde. De vrijwillige bijdragen worden gebruikt voor het opzetten en verder ontwikkelen van duurzame projecten. Op het boekingsformulier kun je aangeven of je een vrijwillige bijdrage wilt leveren. Voor meer informatie over ons CO2-compensatie beleid vind je hier.

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Ocean Adventurer

     

    Ocean Adventurer De Ocean Adventurer (voorheen Sea Adventurer) is een stijlvol schip dat is gemaakt voor de Poolgebieden. De Ocean Adventurer is een van de meest populaire schepen uit de vloot van Quark Expeditions en het expeditievaartuig heeft in 2017 een zeer uitgebreide renovatie ondergaan. Alle cabins zijn buitenhutten en hebben een eigen badkamer en tv. Aan boord vind je alle faciliteiten om je comfortabel naar Antarctica of het Arctisch gebied te brengen. Zo beschikt het schip over een grote eetzaal, een lounge, een bar, een fitnessruimte, een presentatieruimte en een bibliotheek. Aan boord is draadloos internet beschibaar. De Ocean Adventurer kan maximaal 132 passagiers meenemen.

  •  

    Sas Radisson Blu Saga Je verblijft in het Sas Radisson Blu Saga, of in een soortgelijk hotel. Je wordt hier tijdens, of na je boeking over geïnformeerd. 


Info over accommodaties

In Reykjavik slaap je in een comfortabel hotel, vlakbij het vliegveld.

Aan boord slaap je standaard in een tweepersoons kajuit met raam of patrijspoort en eigen sanitair, voldoende kastruimte en twee aparte bedden. Kijk voor meer informatie over de schepen onder het tabblad "accommodatie".

Het is mogelijk om een grotere kamer op een hoger dek te nemen, maar deze heeft uiteraard een ander prijskaartje. De prijs van een éénpersoonskamer is ongeveer anderhalf maal de reguliere prijs. Dit is altijd op aanvraag; het aantal éénpersoonshutten is zeer beperkt.

Vervoer

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Havengelden
  • Vlucht van Kangerlussuaq naar Reykjavik
  • Onbeperkt koffie, thee, water en frisdrank
  • Evacuatieverzekering (maximaal US$ 100.000,- p.p.)
  • Alle genoemde excursies (tenzij anders vermeld in de reisroute)
  • Gebruik van video’s en boeken aan boord
  • Fotoverslag van je reis (achteraf toegankelijk via een website)
  • Lezingen en presentaties aan boord
  • Poolparka die na afloop mee naar huis mag
  • Gebruik van laarzen voor de excursies aan land
  • Landkaart en uitgebreid tourhandboek dat je voor aanvang van de reis thuisgestuurd krijgt.
  • CO2 compensatie van de vlucht inclusief in de reissom.
  • Transfers van- en naar het schip vanuit het hotel
  • Alle maaltijden (ontbijt, lunch, diner) en snacks aan boord
  • Bier en wijn tijdens diner

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 100 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Fooien aan boord:US$ 15,- per dag
Overige kosten:
- Transfer vliegveld naar eerste hotel€ 40
- Maaltijden in Reykjavik€ 100,-
- Telefoneren per minuut:US$ 3,-
- FrisdrankUS$ 1,50
- Bier(vanaf) US$ 4,-
- Wijn(glas vanaf) US$ 6,-
- Sterke drank(vanaf) US$ 6,-
- thee / koffie / drinkbaar water uit de kraan is gratis

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 5     Intensiteit: 1

In principe kan iedereen die gezond is aan de reis deelnemen. Iedereen die meegaat – jong en oud – moet een medische verklaring tekenen, want al zijn de faciliteiten aan boord zeer goed en al is het eten en drinken 100% veilig, áls er iets gebeurt, ben je ver verwijderd van een ziekenhuis. Er is een dokter aan boord. Alle excursies, wandelingen en zodiactochten zijn optioneel. Om het meeste uit deze reis te halen moet je conditie goed genoeg zijn om trappen te kunnen lopen en door de sneeuw een bescheiden heuvel te kunnen beklimmen. Tijdens de excursies kan het koud en nat zijn, maar eenmaal aan boord is er een warme douche en soms zelfs een sauna.
Na boeking ontvang je meer informatie over het on-line ondertekenen van de medische verklaring.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta


Op Groenland zullen je uitgaven beperkt zijn tot een souvenir. De munteenheid is de Deense kroon. Betalen per creditcard is hier zelden mogelijk.

De IJslandse kroon (ISK) is de munteenheid op IJsland. Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda


Cash, creditcard of pinnen?

Alle kosten aan boord dienen contant in Amerikaanse dollars of per creditcard te worden betaald. Aan boord kan vooralsnog niet met euro’s betaald worden.

Op IJsland kun je in de grotere plaatsen gebruik maken van de pinautomaten. Meer dan in Nederland kun je op IJsland op veel plekken ook met je creditcard betalen. Wat lokaal klein geld is handig voor een fooitje of een betaald toilet, maar voor de rest kun je alles met bankpas en creditcard betalen.

Maaltijden

maaltijden

De maaltijden in Reykjavik zijn niet bij de reissom inbegrepen. Aan boord zijn alle maaltijden, koffie, thee en snacks wél inbegrepen. Alcoholische dranken zijn alleen tijdens het diner inclusief, de rest van de alcoholische dranken zijn niet inbegrepen in de reissom. De maaltijden aan boord zijn van een uitstekende kwaliteit. In de ochtend en middag is er een uitgebreid buffet en elke avond heb je de keuze uit meerdere gerechten, waaronder vegetarische. Er kan met veel (niet alle) dieetwensen rekening worden gehouden. Geef dit aan ons door bij boeking.

Taal & Cultur

maaltijden

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Alle leden van het expeditieteam van Quark Expeditions zijn zeer gedreven, spreken vloeiend Engels en beschikken over veel kennis van poolgebieden. Quark Expeditions biedt zeer deskundige begeleiding tijdens je droomreis; maak kennis met de meest fascinerende mensen op de wereld! Tijdens deze rondreis vermaken de gidsen je met zodiac-tochten, kajakexcursies en interessante lezingen die je bij kunt wonen. Er reizen biologen, geologen, pool-experts, fotografen en historici mee die je op een boeiende manier meenemen in hun passie en verhaal. Iedere gids heeft zijn eigen specialiteit op het gebied van geschiedenis, geologie, flora en fauna.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Voor Groenland (= Denemarken) en IJsland volstaat en paspoort of identiteitskaart en je hebt geen visum nodig.
NB: Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

Wij verzoeken je ons het volgende per e-mail door te geven (mocht je dit nog niet hebben gedaan op het boekingsformulier): volledige voor- en achternaam zoals in het paspoort vermeld, paspoortnummer, plaats en datum van uitgifte. Deze gegevens moeten zo snel mogelijk bij ons binnen zijn. Mocht je je paspoort moeten vernieuwen, geef dan tijdig je nieuwe gegevens door.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Groenland heeft een poolklimaat met grote verschillen tussen de winter-en de zomermaanden. In de wintermaanden daalt het kwik in het binnenland tot extreme temperaturen van meer dan -40 graden terwijl de kust slechts iets gematigder is. Hierdoor is het van oktober tot juni koud en is het ijs te dik om er met onze boten doorheen te varen.

In de zomermaanden wordt het zuiden en westen van Groenland verwarmt door een warme golfstroom waardoor de gemiddelde temperatuur rond de twaalf graden overdag en vier graden 's nachts ligt. Incidenteel loopt de temperatuur op naar 18 graden overdag maar wees je er van bewust dat het ondanks de zon aan boord koud kan zijn. Wees dan ook op alle weertypes voorbereid, want niets is veranderlijker en verraderlijker dan het weer in de poolregio's

Vervoer

vervoer

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Het maakt - in tegenstelling tot bovenstaande standaard informatie - bij deze reis niet uit of je een rugzak, weekendtas of harde koffer meeneemt. De enige beperking is het maximum gewicht dat de luchtvaartmaatschappij oplegt (20 kg). Je zult hier waarschijnlijk wel aan komen vanwege de warme kleding die je mee moet nemen. Dikke truien, een zeer warme winterjas, lang ondergoed, dikke sokken, sjaal, muts en goede handschoenen mogen absoluut niet ontbreken. Je krijgt aan boord een zeer goede poolparka die je mag houden aan het eind van de reis. Neem wel zelf een regenbroek mee. Het is mogelijk om aan boord regenbroek te kopen die geschikt is voor deze omgeving.

Aan boord is geen kledingvoorschrift; t-shirt en spijkerboek zijn prima. Een dikke trui bij de hand is echter wel handig, omdat je elk moment naar buiten zou moeten kunnen voor een walvis, een ijsberg die voorbij drijft of een prachtige wolkenpartij bij ondergaande zon. Ook de eerste avond en ochtend in Reykjavik kan het natuurlijk fris zijn, en je hebt dan nog niet je poolparka. Neem dus zeker een dikke trui mee.

Omdat de focus van deze reis ligt op het wandelen, is het aan te raden goede wandelschoenen mee te nemen. Uiteraard is dit niet verplicht. Tijdens de zodiac cruises en landings is het verplicht om rubber laarzen te dragen (deze worden gratis ter beschikking gesteld aan boord). De reden hiervoor is dat we een aantal wet landings maken, waarbij je de zodiac verlaat en eerst een (aantal) stap(pen) in ondiep water moet maken. Zodra je de zodiac hebt verlaten en vaste grond onder de voeten hebt, kun je de laarzen verwisselen voor je wandelschoenen.

Voor uitgebreidere informatie over de mee te nemen uitrusting verwijzen we naar het Engelstalige informatiepakket dat je van ons na boeking ontvangt.

Poolkleding:

Zoals gezegd krijg je aan boord een zeer goede en warme poolparka die je na afloop gratis mee naar huis mag nemen. Geef vooraf via je persoonlijke Quark-webpagina wel even je maat door, samen met je schoenmaat. Informatie en inloggegevens van deze pagina ontvang je na boeking. Een regenbroek is op geen enkele boot inbegrepen en moet of gehuurd worden of van huis mee worden genomen.

Wat je écht nodig hebt:

• rugzak, weekendtas (maar een koffer kan bij deze reis ook)
• flightbag (een stof- en spatdichte zak voor om je tas of rugzak)
• kleine dagrugzak
• regenbroek
• indien je licht slaapt, oordopjes
• wetties (vochtige doekjes)
• lippenverzachter, vochthoudende crème, aftersun-lotion
• zonnebrandcrème (hoge factor)
• goede zonnebril (héél belangrijk)
• hoofdbedekking tegen de zon
• zwemkleding (eigenlijk alleen van toepassing als je de poolduik gaat nemen …)
• gympen of makkelijke schoenen voor aan boord. Géén slippers aan boord i.v.m. veiligheid.
• verrekijker

Foto & video 

Wij raden je aan om al vanuit Nederland je foto- en videomateriaal mee te nemen. In IJsland is dit wel te koop, maar tegen een veel hogere prijs. Aan boord is de voorraad rolletjes en geheugen beperkt en duur. Denk aan een reserveset batterijen, indien je een volautomatische camera meeneemt.

Ook tijdens de tochten in de rubberboten gaat de apparatuur mee. Zorg voor voldoende bescherming tegen zeewater en regen, want er kan tijdens zo’n tocht altijd een enorme plens boegwater in de boot komen. Doe thuis de test: Laat iemand een grote emmer water tegen je aangooien terwijl je je camera bij je hebt. 

In IJsland en op alle boten zijn de stopcontacten zoals in Nederland en is het voltage ook zoals in Nederland. Elke kajuit heeft stopcontacten en opladen is de hele reis mogelijk. De allerbelangrijkste regel – en dat kan niet vaak genoeg gezegd worden – is: neem veel, heel, héél veel geheugen mee! Echt!

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in deze PDF.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.