MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Wandelvakantie Yunnan, China's mooiste provincie
  • 1Op reis met onze Belgische partner Anders Reizen
  • 2Ontdek het ongerepte landschap van China's mooiste provincie
  • 3Het dorp Shaxi dat langs de prachtige historische theeroute ligt
  • 4Ervaar het leven langs de Mekong Rivier
  • 5Trekking door het Meili-gebergte
  • 6Een bezoek aan de Baijisi-tempel
  • 7Wandelen langs de Tiger Leaping Gorge kloof
  • 8We proeven de sfeer in het dorp Lijiang
  • Dag 1 | Aankomst via Beijing naar kunming
  • Dag 2 | Kunming
  • Dag 3 | naar Dali
  • Dag 4 | naar Jianchuan
  • Dag 5 - 6 | Tweedaagse wandeltocht
  • Dag 7 | Van Shaxi naar Tibet
  • Dag 8 | Lisu-dorp Tongle
  • Dag 9 | Jiabe
  • Dag 10-13 | Langs de Mekong-Rivier
  • Dag 14 | Shangri-la
  • Dag 15 | Shangri-la
  • Dag 16-18 | tot de oever van de Yangtse
  • Dag 19 | Lijiang
  • Dag 20-21 | Terug naar Brussel
chat-icon

Laatste reis meldingen

Er zijn geen nieuws meldingen voor deze reis.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
6/2
Reiscode
ANRCHA

In samenwerking met Belgische partner Anders Reizen

Tijdens deze reis volgen we eerst de Mekong noordwaarts, om daarna naar het zuiden te reizen via de Yangtse. We gaan twee dagen wandelen in de schaduw van de Kawa Karpo (6740 m), de hoogste berg van Yunnan en heilig voor de Tibetaans boeddhisten. In de bekende Tiger Leaping Gorge heeft de Yangtse-rivier over een lengte van 15 km een diepe canyon uitgesleten. Hier wandelen we drie dagen, met besneeuwde bergen aan weerszijden van de kloof. Niet voor niets wordt dit als een van de mooiste kloven ter wereld beschouwd.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Ruben - Azië specialist

Data & Prijzen

Vertrek in 2019

Vertrek
Beschik-baarheid
Gegarandeerd vertrek
Min. leeftijd
Groeps-samenstelling
Opmerkingen
Reissom
 
 
  • 7 sep / 27 sep
    Beschikbaar

    Wandelvakantie Yunnan, China's mooiste provincie: groepssamenstelling

    boeken

    Vertrekdatum  07 september 2019
    Status van deze reis  Boekbaar
    Aantal deelnemers op deze reis  1
    Aantal opties op deze reis  0
    Nog beschikbare plaatsen op deze reis  1*
     
    * Deze plaatsen kunnen bezet zijn door opties, neem contact met ons op via 020-420 2220


    Deelnemer 1
    vrouw
    56+
    transpixtranspixtranspix
    samenstelling
    € 3490,-

  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € 0,-. Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Internationale vluchten Brussel - Kunming
  • internationale luchthavenbelastingen
  • Entree prijzen: Lijiang Old Town en Tiger Leaping Gorge
  • Alle maaltijden in China
  • Reisbegeleiding
  • Lokale gids
  • Chinees visum
  • Dranken
  • fooien (ca. € 30)
  • evt. entree prijzen van musea, bezienswaardigheden
  • evt. huur van fietsen
  • Persoonlijke uitgaven
  • Taxi's of andere vervoermiddelen bij vrije uitstappen

Reisroute

  • Dag

    1 | Aankomst via Beijing naar kunming Vertrek in Brussel even na de middag via Beijing naar Kunming.

  • Dag

    2 | Kunming Aankomst ’s middags in Kunming. We gaan eerst naar het hotel om ons op te frissen en wat uit te rusten. Daarna hebben we tijd om rond te wandelen in Kunming, de provinciehoofdplaats van Yunnan die het afgelopen anderhalve decennium een spectaculaire ‘boom’ heeft gekend. Van de oude stadswijken blijft nog weinig over en er wordt nog verder gesloopt en gebouwd. Kunming staat ver af van de soberheid, soms armoede, die we later in de dorpen zullen vinden. 

  • Dag

    3 | naar Dali Yunnan staat bekend als de mooiste provincie van China: prachtige, gevarieerde landschappen, 26 verschillende etnische groepen en een zacht klimaat. Dit merk je vandaag onderweg naar Dali, thuis van het Bai-volk, maar je vind hier ook Han-Chinezen en Hui. De Hui zijn afstammelingen van Perzische handelaars op de zijderoute en nog steeds moslim. Dali heeft een geschiedenis van meer dan 1000 jaar en was onder andere de hoofdstad van het middeleeuwse koninkrijk Nanzhao. In de namiddag verkennen we de oude stad, 

  • Dag

    4 | naar Jianchuan Na een bezoek aan de markt van Xizhou, gaan we op weg richting Jianchuan (100 km, ca. 2 u. rijden), met een goed bewaarde oude stadskern. In de namiddag bezoeken we de bezienswaardigheden in de oude stad. We logeren in een gebouw dat vroeger het huis van een rijke koopman was.

  • Dag

    5 - 6 | Tweedaagse wandeltocht Een half uur rijden en we bereiken de vallei van Shaxi. Na een bezoek aan Shibaoshan, een heilige berg met een rotstempel en 1000 jaar oude rotssculpturen, gaan we op weg voor een tweedaagse tocht in de heuvels rond Shaxi. Hier liep in vroegere tijden de route van de theekaravanen. Ons doel is het ongerepte Bai-dorp Mapingguan, ooit een belangrijke pleisterplaats op de karavaanroute. We overnachten er in een homestay en maken kennis met het dagelijks leven. Het contrast met Kunming kan niet groter zijnDaarna lopen we bergaf naar Shaxi (2200 m), het best bewaarde dorp langs de historische theeroute. Dit was een netwerk van wegen die Zuid-Yunnan verbond met o.a. Peking, Tibet en India. Onderweg werd uiteraard thee verhandeld, maar ook bv. zout en paarden. Shaxi was trouwens het centrum van de paardenhandel. Wie in de namiddag nog wenst te wandelen, kan een rondje maken van ongeveer 3 uur langs omliggende dorpenDag 5: 14 km, 5 u, 900 m stijgen, 500 m dalen
    Dag 6: 13 km, 4 u, 100 m stijgen, 900 m dalen

  • Dag

    7 | Van Shaxi naar Tibet Bezoek aan de vrijdagmarkt in Shaxi. Yi, Bai, Lisu, Naxi, Hui and Tibetanen uit de omliggende bergdorpen komen met zwaar beladen pakpaarden en -ezels naar de stad, gekleed in kleurrijke traditionele kledij. Ze verkopen er hun groenten en keren weer terug met winkelwaar uit de stad.Vanuit Shaxi rijden we Tibetaans gebied binnen. Hier is de bevolking van oorsprong traditioneel Tibetaans en bepalen boeddhistische kloosters, stupa’s en gebedsvlaggetjes het landschapsbeeld. We passeren langs de plaats waar de Yangtse-rivier een dramatische bocht maakt van bijna 180 graden (om uiteindelijk in Shanghai uit te monden). In Qizong (2000 m), waar we overnachten, bezoeken we de Bodhidarma-grot bovenop een berg en het Tibetaans klooster.

  • Dag

    8 | Lisu-dorp Tongle We rijden nu het gebied van de drie parallelle rivieren binnen, waar de Yangtse, de Mekong en de Salween op minder dan 100 km van elkaar stromen. Dit beschermd gebied kent zowat de hoogste biodiversiteit van China. We overnachten in een ecolodge in de buurt van Lisu-dorp Tongle (2300 m), waar we in 1 uur omhoog naartoe wandelen. De Lisu wonen hoofdzakelijk in Myanmar, maar dus ook in noordwest-Yunnan en in noordoost-India.

  • Dag

    9 | Jiabe We rijden langs de Mekong-rivier in noordelijke richting. Onderweg passeren we een Tibetaans dorp waar de inwoners katholiek zijn. De kerk is ongeveer 100 jaar oud en werd gebouwd onder leiding van een Franse missionaris. Na een boeiende rit komen we aan in Jiabe (1900 m), waar we overnachten op de boerderij van de Tibetaanse schoonfamilie van onze begeleider.

  • Dag

    10-13 | Langs de Mekong-Rivier De komende 4 dagen is het wandelen geblazen. We vertrekken vroeg in de ochtend uit Jiabe, steken de Mekong over en trekken via een 'geheime' vallei het Meili-gebergte in. Hier bevindt zich o.a. de Kawa Karpo, de hoogste berg van Yunnan (6740 m) en een heilige berg voor de Tibetaanse boeddhisten. Jaarlijks komen zo’n 20.000 pelgrims van over heel Tibet hierheen om rond de berg te wandelen (240 km!), de zgd. Kawa Karpo Kora. Wij doen de kora niet, maar wel de zgd. Yubeng-trek: 4 mooie dagtochten in het gebergte dat als bijnaam 'het sneeuwgebergte' draagt en dat meer dan 13 pieken van +6000 m herbergt. Op ons pad liggen een waterval (3650 m) waarvan het water rechtstreeks uit de hemel zou gestroomd komen en het dus een must is om er onderdoor te lopen en van het water te drinken, een heilig bergmeer (3920 m) en een pas van 3700 m. We overnachten 3x in 2 guesthouses (hetzelfde op dag 11 en 12), beide op ca. 3100 m gelegen. Aan het einde van de trekking op dag 13 worden we opgepikt en naar Deqin (3300 m) gebracht, waar we overnachten in een hotel.Dag 10 van Jiabe naar Yubeng Yi: 14 km wandelen - 1100 m stijgen, 100 m dalen, 5 uDag 11 van Yubeng Yi naar de heilige waterval en terug: 10 km wandelen - 600 m stijgen, 600 m dalen, 5 uDag 11 namiddag van Yubeng Yi naar Yubeng Er: 2 km, 150 m stijgen, 45 minDag 12 lustocht naar bergmeer: 12 km, 700 m stijgen, 700 m dalen, 6 uDag 13 Yubeng naar Deqin: 10 km wandelen - 650 m stijgen en 1050 m dalen, 4 u.

  • Dag

    14 | Shangri-la We rijden niet langer over de 4390 m hoge bergpas van Baima Snow Mountain, zoals eerder vermeld, maar dienen nu de tunnel te nemen. In Benzilan gaan we lunchen en bezoeken we het oude nonnenklooster. Bij helder weer hebben we er een schitterend zicht op de Himalaya. Daarna rijden we verder richting Shangri-la (3160 m). Deze traditioneel Tibetaanse stad heet in het Tibetaans Gyalthang en ze werd later door de overheid herdoopt tot Shangri-la. We logeren in een guesthouse in de oude stad. (In januari 2014 vond hier een grote brand plaats; een tragische gebeurtenis maar restauratie is al goed gevorderd.)

  • Dag

    15 | Shangri-la We wandelen omhoog naar de Baijisi-tempel bovenop de berg achter de oude stad en bezoeken de grote gebedsmolen in het centrum. In de namiddag gaan we naar het Tibetaans klooster Ganden Sumtseling, gelegen op 5 km buiten de stad. Er wonen ca. 700 monniken en het staat bekend als ‘klein Potala’ (naar het klooster in Lhasa, Tibet). Tweede overnachting in Shangri-la.

  • Dag

    16-18 | tot de oever van de Yangtse We rijden ongeveer 100 km naar het zuiden en vervoegen opnieuw de Yangtse-rivier. Na de lunch in Qiaotou (1900 m) op dag 16 start de ontdekking van een van de mooiste kloven ter wereld: de Tiger Leaping Gorge. We beginnen met een pittige klim tot boven in de kloof, overnachten op 2400 m en dalen de volgende dag weer af tot op de oever van de Yangtse. Op die manier ontdekken we de kloof in al zijn aspecten, hoogtes en laagtes, terwijl we genieten van de mooie natuur en prachtige landschappen met besneeuwde bergen aan weerszijden van de kloof. We overnachten 2 x in een guesthouse Op dag 18 worden we 's ochtends opgepikt en naar Shuhe gebracht, een authentieke plaats net buiten Lijiang. Dag 16: 8 km wandelen, 800 m stijgen, waarvan 400 m steile haarspeldbochten, 500 m dalen Dag 17: 9 km wandelen, 200 m stijgen, 400 m dalen, 4 u.  Op dag 18 worden we na het ontbijt naar Shuhe gebracht voor de lunch. We trekken een goed uur uit voor een bezoekje aan Shuhe en rijden dan naar Baisha (20 min.) voor een korte stop. Daarna gaan we naar Lijiang (30 min.). Vrije avond in Lijiang: mooi verlicht 's avonds, shopping, gezellige bars...

  • Dag

    19 | Lijiang Vandaag doen we het rustig aan in Lijiang (2400 m). Er is mogelijkheid om wat souvenirs te kopen en rond te wandelen in de oude stad van Lijiang. Oud-Lijiang werd zwaar beschadigd door de aardbeving van 1996 maar zeer mooi gerestaureerd. Sfeer is hier troef: restaurants en cafés versierd met rode lampions, klaterend water en brugjes alom en geen verkeer. Een beetje het Chinese Brugge! Voor de liefhebbers kan de begeleider een zalige voetmassage regelen en/of we kunnen een bezoekje brengen aan de hotsprings in Anning of Direguo. Tweede overnachting in Lijiang.

  • Dag

    20-21 | Terug naar Brussel Vrij tot aan de transfer naar de luchthaven van Lijang voor de terugreis naar Brussel.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Internationale vluchten Brussel - Kunming
  • internationale luchthavenbelastingen
  • Entree prijzen: Lijiang Old Town en Tiger Leaping Gorge
  • Alle maaltijden in China
  • Reisbegeleiding
  • Lokale gids

Niet inbegrepen

Chinees visum 

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Dranken
fooien (ca. € 30)
evt. entree prijzen van musea, bezienswaardigheden
evt. huur van fietsen
Persoonlijke uitgaven
Taxi's of andere vervoermiddelen bij vrije uitstappen

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn, m.u.v. de fooien voor de reisbegeleider. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over de reisbegeleider zelf, dan mag je hem/haar natuurlijk ook een fooi geven.

Zwaarte

Comfort: 2     Intensiteit: 4

Bereidt je voor op meerdaagse tochten, bijvoorbeeld de Tiger Leaping Gorge tocht. De paden zijn meestal goed te belopen, soms steil en vaak met losse steentjes.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Buiktyfus

vinkje DTP (difterie, tetanus, polio)

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Dengue , komt voor in de verstedelijkte gebieden in Azië.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Munteenheid  

De officiële naam voor de munteenheid van China is renminbi (RMB), wat ‘geld van het volk’ betekent. In de volksmond wordt de renminbi 'yuan' genoemd.  

Cash, creditcard of pinnen?  

Over de gehele route, vind je plekken waar je met je pinpas met Maestro- of Cirrussymbool en creditcard geld op kunt nemen. In China kun je tevens overal euro’s wisselen voor lokale valuta. Als je aan het einde van je reis Yuan terug wilt wisselen, dan heb je de officiële wisselbewijzen nodig. Je kunt op steeds meer plaatsen in China betalen met creditcards.  

Welk geld meenemen?  

We raden aan om het grootste deel van het geld ter plekke te pinnen en slechts een derde deel in contante euro’s mee te nemen. Aan het begin van de reis kun je het beste meteen na aankomst op het vliegveld of in de buurt van het hotel Yuan pinnen of kopen. We raden je aan om altijd een reserve pinpas en/of creditcard mee te nemen voor onverwachte uitgaven of noodgevallen.

Maaltijden

maaltijden

Het ontbijt bestaat meestal uit noedels of gebakken rijst. 's Middags en 's avonds eten we warm of, tijdens de wandelingen, verorberen we een picknicklunch. Over de lunch en het diner wordt vaak ter plaatse beslist (dit geeft meer vrijheid en flexibiliteit in het programma). Er wordt bijzonder gelet op de variatie en versheid. 

Taal & Cultur

maaltijden

Ga je op reis naar China, dan doe je er goed aan om een boekje mee te nemen met wat Chinese tekens. Mandarijn is de meest gesproken (officiële) taal in China. Het wordt gesproken door ongeveer driekwart van de Chinese bevolking. Zoals in veel landen, heeft elke provincie zijn eigen dialect. Naast de verschillende dialecten worden ook andere talen gesproken in China, de bekendste tweede taal is het Kantonees. Ruim 91 procent van de totale Chinese bevolking is Han-Chinees. De rest van de Chinezen behoort tot een van de 55 nationale minderheidsgroeperingen. De grootste bevolkingsconcentraties bevinden zich in de kustgebieden en in de vruchtbare valleien van Gele River en de Yangzi Jian, de Noord-Chinese laagvlakte, de Zuid-Chinese kuststrook en het löss-plateau van Midden-China.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Onze reizen worden begeleid door Nederlandstalige Anders Reizen begeleiders. Zij zijn er voor de praktische organisatie van de reis. Onze begeleiders worden geselecteerd op basis van hun ervaring met groepen, sociale vaardigheden en organisatietalent. Ze beschikken altijd over veel kennis van het land en de cultuur. De meeste Anders Reizen begeleiders hebben een door Toerisme Vlaanderen gecertificeerde opleiding gevolgd. Deze opleiding legt de nadruk op enerzijds contactgericht reizen met respect voor cultuur en natuur en anderzijds praktische vaardigheden en theoretische achtergronden. De reisbegeleiders worden niet alleen klaargestoomd om alles op rolletjes te laten lopen, zij zorgen er ook voor dat jij en je groep een grensverleggend maar ook duurzaam avontuur beleven. Voor enkele bestemmingen waar de taal voor weinig problemen kan zorgen, doen wij soms beroep op plaatselijke Frans- of Engelstalige gidsen met een grondige kennis van de streek waar we wandelen.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je paspoort moet bij aankomst nog 7 maanden geldig zijn en tenminste 3 lege bladzijden naast elkaar hebben.

Voor deze reis moet je voor vertrek een visum aanvragen voor: China. Je kunt het visum aanvragen via of via de Visumcentrale in Nederland of België, waarmee Sawadee samenwerkt. Dien je aanvraag 4 weken voor vertrek in. De hiervoor benodigde formulieren vind je op: Visumcentrale-Nederland en Visumcentrale-België.

Het is niet mogelijk je visum voor China zelf via de ambassade te regelen. De Chinese ambassade verlangt veel aanvullende informatie, waardoor wij het verplicht stellen om het visum aan te vragen via de visumcentrale. Wij zorgen ervoor dat de visumcentrale tijdig over de juiste aanvullende informatie beschikt: ‘ticket en vluchtschema’, ‘bewijs van verblijf’ en het ‘reisschema’. Deze documenten hoef je zelf dus NIET naar de visumcentrale te sturen.

Het aanvragen van een visum is vaak een tijdrovende procedure. Wij raden je daarom aan om het visum te laten regelen door de Visumcentrale, een gespecialiseerde visumdienst met vestigingen in Nederland (voor Nederlandse paspoorthouders) en België (voor Belgische paspoorthouders).

Vraag je visum dan aan via de speciale Sawadee links Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België. Daar vind je alle benodigde formulieren. Nadat je de formulieren hebt ingevuld, stuur je je paspoort plus alle vereiste documentatie aangetekend op naar de Visumcentrale in Amsterdam (voor Nederlandse paspoorthouders) of Brussel (voor Belgische paspoorthouders). Zij zorgen ervoor dat je visum in het paspoort komt. Vervolgens sturen ze je paspoort aangetekend of via de CIBT koeriersdienst terug. Je kunt je paspoort ook brengen/ophalen bij de Visumcentrale-vestigingen. De kosten voor het visum en de bemiddeling betaal je aan de Visumcentrale bij het indienen van je aanvraag.

Nederlandse paspoorthouders Belgische paspoorthouders
Visumcentrale Amsterdam
Kingsfordweg 151
1043 GR Amsterdam
070 - 315 02 22
(doorkiesnummer 49301 in het menu)
Visumcentrale Brussel
Boulevard Brand Whitlock 87 (5th floor)
1200 Brussel
02 - 7700771
Visumcentrale Den Haag
(enkel halen/brengen!)
Bezuidenhoutseweg 27-29
2594 AC Den Haag
070 - 3150203
amsterdam@visumcentrale.nl
www.visumcentrale.nl
info@visumcentrale.be
www.visumcentrale.be
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bezoekuren
ma-vrij 9.00 - 17.00
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in Nederland
€ 29,- / € 40,- (Rusland)
Bemiddelingskosten bij ambassade/consulaat in België
€ 60,-

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Het weer in dit deel van de wereld is over het algemeen vrij stabiel en voorspelbaar. Het voorjaar en najaar zijn droog. Er zijn veel microklimaten die variëren met de hoogte en de oriëntatie van de valleien. Zo brengt de Mekong-vallei (noord-zuid) bijvoorbeeld warme, vochtige lucht mee uit Zuidoost-Azië. Dit zorgt voor een mediterraan aandoend weertje rond 2000 m hoogte, terwijl er een paar honderd meter hoger sneeuw valt.

De regens eindigen normaal gezien begin september, daarna is het droog; de lucht is helder en de bergzichten zijn fantastisch. Hogere passen zijn nu het makkelijkst te overschrijden. Begin november brengt vaak hevige sneeuwval op grotere hoogte, dit kan duren tot in maart, de temperatuur ligt heel wat lager vanaf 3000 m, rond 2000 m blijft het het hele jaar aangenaam.

Vervoer

vervoer

We verplaatsen ons over de weg met privé-vervoer. De wegen zijn in het algemeen goed, maar het blijven uiteraard bergwegen: bochtig en langs diepe ravijnen. 

We nemen enkele keren de ferry.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Uitrusting

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie.

Bagage

Tijdens de wandelingen en bezoeken draag je enkel je dag rugzak. In functie van de beschikbare kofferruimte, is het belangrijk om je bagage te beperken tot max. 15 kg en harde koffers te vermijden. Je bent steeds verantwoordelijk voor het dragen van je eigen bagage van het logies naar de bus en omgekeerd; uiteraard staan de begeleider en chauffeur altijd klaar om je te helpen.

  • rugzak of reistas of kleine koffer
  • dag rugzak.

Tip: De bagage die meegaat in de laadruimte van het vliegtuig moet een label dragen met je naam (thuisadres hoeft niet). Je krijgt een label van Anders Reizen (op de kennismakingsbijeenkomst of op de luchthaven). Breng ook een identificatie aan de binnenkant van je reistas, rugzak of koffer. Wij raden aan om je bagage te beperken tot 1 stuk met maximaal 15 kg. Dat maakt het vervoer ter plaatse en het dragen over korte afstanden een stuk makkelijker. Je mag slechts 1 stuk handbagage meenemen aan boord, eventueel aangevuld met een cameratas of handtas.

Schoeisel & kousen

  • enkelomsluitende wandelschoenen
  • lichte (sport)schoenen of (wandel)sandalen
  • wandelkousen.

Tip: Trek je wandelschoenen aan voor de heenvlucht of stop ze in je handbagage. Mocht er iets mislopen met de bagage, dan kan je wel gewoon beginnen met wandelen.

Kleding

  • soepele (wandel)broek(en)
  • wind- en waterdichte vest
  • wollen trui of fleece
  • lichte trui
  • enkele lichte hemden en/of T-shirts (ook met lange mouwen in geval van zonverbrande armen)
  • zonnehoed of –pet
  • sjaal
  • ondergoed
  • badpak/zwembroek
  • short/bermuda.

Tip: Het is aangenamer en veiliger om kleding te dragen die ook armen en benen tegen de zon en/of insectenbeten beschermt (T-shirt met mouwen, driekwart- of lange broek). Tip voor vrouwen: neem een grote sjaal mee, type pareo. Het neemt weinig plaats in in je dag rugzak en komt goed van pas bij het bezoek van religieuze plaatsen.

Verzorging

  • toiletspullen
  • badhanddoek
  • zonnecrème met hoge beschermingsfactor
  • bescher­mende lippenstift.

Eet- en drink spullen

  • drankfles (je kan ginder ook een petfles kopen en die verder blijven gebruiken)
  • picknickbestek
  • (zak)mesje.

Overige

  • veilige geldbeugel om als heupgordel of rond hals te dragen (onder de kleren)
  • enkele plastic zakjes
  • wc-papier
  • zaklamp
  • evt. wandelstok
  • evt. oordoppen 
  • evt. verduisterend oogmasker
  • evt. buff (multifunctioneel kledingstuk dat je kan gebruiken als sjaal, muts, hoofddoek, haarband, masker, …).

Informatie over reisuitrusting in het algemeen en een lijst van buitensportzaken waar je als Anders Reizen-deelnemer korting krijgt, vind je op deze webpagina recht onder 'Algemene reistips'.

EHBO

Je begeleid(st)er beschikt over een EHBO-doos. Hier nog enkele tips om je persoonlijke EHBO samen te stellen, aan te vullen of in te perken op individuele basis:

  • evt. middel tegen reisziekte 
  • ontsmettingsmiddel (vloeibaar en zalf) 
  • middel tegen + na insectenbeten en huidirritaties in het algemeen 
  • pijnstillend en koortswerend middel 
  • middel bij maag- en darmklachten 
  • darmflora-herstellend
  • middel middel bij zware diarree 
  • zalf bij ontstekingen en kneuzingen van allerlei aard 
  • warme zalf bij spierpijnen 
  • breedspectrum antibioticum 
  • middel tegen blaren wondpleisters van verschillende breedte 
  • verbanden (elastisch + niet elastisch) 
  • evt. knieband en/of evt. patellabandje 
  • kleefband 
  • steri-strip 
  • oogdruppels 
  • keeltabletten of –spray inhaler (type Vicks) of neusdruppels (verstopte neus) 
  • vaseline.

Vertrekvergadering

Je reis begint eigenlijk al op de vertrekvergadering enkele weken voor vertrek. Kom hier zeker naartoe want je ontmoet er niet alleen je reisgenoten en reisbegeleider! Er worden ook belangrijke praktische afspraken gemaakt en het is het ideale moment om antwoord te krijgen op je vragen. 

Je wordt voor de vertrekvergadering per mail uitgenodigd. De vertrekvergadering vindt altijd plaats in België en is meestal op een zaterdagmiddag in het hoofdkantoor van Anders Reizen in Diest. Af en toe wordt er uitgeweken naar een ViaVia-reiscafé in Heverlee, Leuven, Mechelen of Antwerpen.  

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding
Vervoer
Overnachtingen
Reisroute
0 beoordelingen

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft, kun je natuurlijk wel gewoon boeken: hoe meer mensen de reis boeken, hoe sneller we deze kunnen garanderen! Wil je de zekerheid dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo weet je zeker dat je op reis gaat!
    Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Stem & Win

Maak kans op een droomreis


Laat ons weten welke bestemming jij het liefst zou willen ontdekken en maak kans op een reis naar het land van je keuze!



Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.