MENU
  • overzicht
  • data & prijzen
  • reisroute
  • verblijf & vervoer
  • praktisch
  • beoordelingen
  • veelgestelde vragen
routekaartje Familiereis Cuba Hoogtepunten
  • 1Een uniek verblijf in de groene Viñales vallei
  • 2Een ontspannen manier om de mooiste hoogtepunten van het land te beleven
  • 3Alle maaltijden en drankjes inbegrepen tijdens het verblijf in Varadero
  • 4Bezoek de sfeervolle koloniale steden Havana, Trinidad en Cienfuegos
  • 5Ontspannen einde aan het paradijselijke strand van Varadero
  • 6Een leuke salsacursus in swingend Havana (optioneel)
  • 7Ontspannen afsluiting op de hagelwitte stranden van Varadero
  • 8Heerlijk ontspannen op Bounty-eiland Cayo Levisa
  • 9Verblijf in Santa Clara, waar Che Guevarra voor de revolutiezege zorgde
  • 10Vluchten met de Nederlandse luchtvaartmaatschappij TUI fly
  • 11Een bijzonder bezoek aan het historische Varkensbaai
  • Dag 1 Amsterdam - Havana
  • Dag 2 Havana
  • Dag 3 Havana
  • Dag 4 naar Viñales
  • Dag 5 Viñales
  • Dag 6 naar Cienfuegos via Varkensbaai
  • Dag 7 naar Trinidad
  • Dag 8 Trinidad
  • Dag 9 Trinidad / dagtrip naar natuurpark El Cubano
  • Dag 10 naar Remedios
  • Dag 11 naar Santa Clara
  • Dag 12 naar Varadero
  • Dag 13 Varadero / vrije dag
  • Dag 14 Varadero / vrije dag
  • Dag 15 Vlucht Varadero - Amsterdam
  • Dag 16 aankomst Amsterdam
chat-icon

Laatste reis meldingen

21 feb 2016
Informatie Cuba reizen

Sinds de relatie tussen Cuba en de Verenigde Staten sterk verbeterd is, merken wij dat steeds meer toeristen ervoor kiezen om naar Cuba te reizen. Het land heeft momenteel grote moeite om deze ontwikkelingen bij te benen, waardoor accommodaties helaas steeds vaker overboekt raken. Wij doen uiteraard ons uiterste best om de reis zoveel mogelijk volgens het oorspronkelijke programma te laten verlopen, maar het kan dus voorkomen dat zich onverwachte situaties voordoen tijdens de reis, en we aanpassingen moeten doen in accommodaties of route. Mocht je hierover vragen hebben, neem dan telefonisch 020-4202220 (keuze 2) of per e-mail info@sawadee.nl gerust contact op met onze reisexperts.

Comfort
Intensiteit
Deelnemers
0/0
Reiscode
CWF

Zeg hola tegen Cuba

Tijdens deze familiereis door West-Cuba maak je kennis met de mooiste hoogtepunten. Deze complete, scherp geprijsde rondreis door Cuba laat je kennis maken  met de gastvrije Cubanen, salsa muziek, prachtige stranden, oldtimers en een boeiende geschiedenis. We bezoeken de koloniale steden Havana, Cienfuegos en Trinidad en sluiten deze reis heerlijk af aan het hagelwitte palmenstrand van Varadero.

Vragen of advies
020 - 627 51 29Mirjam - Midden- en Zuid-Amerika specialist

Data & Prijzen

Er zijn op dit moment geen vertrekdata gepland voor deze reis.


  • Verzekeringen

    Een reisverzekering is verplicht, een annuleringsverzekering raden we je ten strengste aan. Je kunt deze overal afsluiten, maar Baobab biedt verzekeringen die speciaal zijn toegespitst op de aard van de reis die je gaat maken. In samenwerking met De Europeesche heeft Baobab een scala aan uitstekende verzekeringen. Zo bieden wij een combinatie van een reis- en annuleringsverzekering die je unieke garantie kan bieden van volledige terugbetaling van de reissom bij tussentijdse afbreken van de reis wegens onvoorziene omstandigheden. Je kunt bij ons ook zowel gewone, als doorlopende reis- of annuleringsverzekeringen afsluiten. Uitgebreide informatie over deze verzekeringen vind je op onze website. Je kunt ons ook mailen of bellen voor een persoonlijk advies.

  • Eenpersoonskamertoeslag

    Wie liever op een éénpersoonskamer slaapt, kan dit bij boeking opgeven en betaalt een toeslag van € . Een éénpersoonskamer is altijd op aanvraag.

  • Stadstour met gids in de volgende steden: Havana, Cienfuegos, Trinidad, Camaguey en Santa Clara
  • Nederlandse, Spaanssprekende reisbegeleiding
  • Aantal reizen met lokale, Engelstalige reisbegeleider die ook natuurgids is
  • Taalgidsje Spaans voor kinderen (te downloaden bij het kopje 'Praktisch - Taal')
  • 12 x ontbijt
  • 1 x lunch
  • 3 nachten verblijf op basis van All Inclusive (alle drankjes en maaltijden inclusief)
  • Luchthavenbelasting Cuba (€ 25,-)
  • Visum Cuba € 25,-
  • Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis) (€ 430,-)
  • Fooien
  • Overige optionele entreegelden en excursies
  • Enkele voorbeelden:
  • - Salsales in Havana
  • - Dagtour Cayo Levisa

Reisroute

  • foto dag 1

    Dag 1

    Amsterdam - Havana Vandaag vertrekken jullie naar Cuba! Voor gegevens over de vlucht verwijzen wij naar het vluchtschema. Na aankomst worden we naar ons hotel met zwembad gebracht. Bommetje!

  • Optioneel

    Toeristenkaart / Visum Cuba (verplicht)

  • foto dag 2

    Dag 2

    Havana Omdat je aan één dag niet genoeg zult hebben, heb je twee volle dagen om in Havana rond te dwalen door de levendige straten met zijn koloniale huizen, pleinen en gezellige terrassen. Veel mensen zoeken verkoeling op straat en het leven speelt zich dan ook voornamelijk buiten af. Overal hoor je de Caribische muziek. Swingen maar! Op straat wordt een partijtje domino gespeeld en er wordt eindeloos aan de grote Amerikaanse limousines uit de jaren 50 gesleuteld. Wat een oude auto’s!

  • foto dag 3

    Dag 3

    Havana Maak een wandeling over de Malecón, de zeeboulevard met de pastelkleurige gevels, waar de Cubanen uitwaaien en bijkletsen en  kinderen een verfrissende duik in zee nemen. ’s Avonds kun je een bezoek brengen aan één van de bekende muziekcafé’s, Casas de la Trova, waar je kunt genieten van de levendige son, salsa en rumba muziek. Het is ook leuk om samen een salsales te nemen onder leiding van een echte Cubaanse dansleraar of –lerares. Wie heeft de pasjes het snelst onder de knie?

  • foto keuzeprogramma dag 3

    Optioneel

    Salsa les Havana Als je aan Cuba denkt, dan denk je aan de salsa. De meeste Cubanen wordt het salsadansen met de paplepel ingegoten, maar wij westerlingen zijn (meestal) wat minder soepel. Wil je tijdens deze reis eens een poging wagen om de dans onder de knie te krijgen, dan is dit je kans! Je krijgt de les al op je tweede dag in Cuba, dus je hebt de rest van de reis om te oefenen. De les wordt gegeven door een leraar of lerares die je alle kneepjes van de dans leert. Er wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met je eigen niveau en zo ontstaat een leerzame en ontzettend leuke salsales van ongeveer anderhalf uur in een mooie dansschool in Havana.
    Je kunt op het boekingsformulier aangeven dat je graag mee wilt doen.

  • foto dag 4

    Dag 4

    naar Viñales We reizen in ongeveer vier uur naar Viñales aan de westkant van het eiland. De vallei van Viñales is een schitterend natuurgebied, dat bestaat uit kalksteen, waar ondergrondse rivieren een netwerk van grotten hebben uitgesleten. Aan het einde van de middag kun je één van de grootste ondergrondse grottenstelsels ter wereld bezoeken. Je ziet hier ondergrondse kalksteenformaties en wandelt door smalle gangen. Spannend! De komende twee nachten slapen we in een hotel met zwembad dat een geweldig uitzicht biedt op de vallei.

  • foto dag 5

    Dag 5

    Viñales Trossen los, want vandaag kun je in een boot stappen naar het bounty-eiland Cayo Levisa óf een dagje in Viñales blijven. Je kunt dan bijvoorbeeld een prachtige wandeling maken onder begeleiding van een gids door de groene vallei en langs mogotes, steile bergen die recht uit het landschap omhoog rijzen. Hier komt de beste tabak ter wereld vandaan! Je proeft het echte Cubaanse leven en ervaart de gastvrijheid van de vriendelijke Cubanen. Ook het hotel met zwembad is comfortabel genoeg om nog een dagje door te brengen.

  • foto keuzeprogramma dag 5

    Optioneel

    Dagtour Cayo Levisa In ongeveer anderhalf uur varen we naar het eiland Cayo Levisa. Een droom voor elke zonaanbidder. Op dit eiland vind je een poederwit strand en wuifende palmbomen. Een echt bounty-eiland! Hier is het heerlijk ontspannen met een lekkere cocktail en een goed boek of je kunt gaan snorkelen in het warme water. Een heerlijke lunch is bij de prijs van de excursie inbegrepen. Het minumum aantal personen om de excursie door te laten gaan is 4.

  • foto dag 6

    Dag 6

    naar Cienfuegos via Varkensbaai We rijden vandaag naar Cienfuegos. Onderweg stoppen we bij Varkensbaai. In het jaar 1961 heeft het Cubaanse regime, onder leiding van Fidel Castro, hier een invasie van Cubaanse bannelingen afgeslagen. De invasie werd gesteund door de Amerikaanse regering en daardoor heeft deze gebeurtenis een prominente positie in de Cubaanse geschiedenis ingenomen. Het Giron museum is gewijd aan de Varkensbaai invasie en is zeker een bezoekje waard. Uiteraard bezoeken we ook de baai zelf, waar de geschiedenis echt tot uiting komt. Leerzaam voor jong en oud!

  • foto paragraaf dag 6

     

    Cienfuegos is een prachtig gerestaureerde stad. De stad is gebouwd aan een tropische baai en heeft een mooi oud centrum met kleurrijke gebouwen. Langs de baai loopt een lange boulevard, waar het vooral ’s avonds een gezellige drukke boel is. Neem plaats op één van de terrassen en geniet van het Cubaanse leven dat aan je voorbijtrekt of ga iets eten bij één van de gezellige paladares (restaurantjes bij mensen thuis). Waar heb je zin in? We slapen één nacht in Cienfuegos in een fijn hotel met zwembad. 

  • foto dag 7

    Dag 7

    naar Trinidad In de ochtend hebben we nog tijd om een citytour door Cienfuegos te maken met de gids. Ook maken we een tochtje met een boot door de mooie baai bij de stad. Iedereen aan boord? Hierna rijden we in ongeveer twee uur door naar Trinidad. Deze koloniale stad staat sinds 1988 op de UNESCO Werelderfgoedlijst. Zij heeft duidelijk de authenticiteit van de Spaanse overheersing bewaard, nergens in Cuba proef je meer de sfeer van de koloniale tijd dan hier.

  • foto paragraaf dag 7

     

    In het archeologische museum vind je een verzameling van informatie, foto's en wapens die uitleggen hoe de strijd tegen de antirevolutionairen heeft plaatsgevonden. Een stadstour leidt je door het pittoreske centrum waar nauwelijks auto's komen. We verblijven de komende drie nachten in Trinidad. Als je wilt, zit je met een taxi zo aan het strand van Playa Ancón. 's Avonds kun je in het centrum van dans en muziek genieten op de beroemde trappen. Misschien waag je zelf ook een dansje?

  • foto dag 8

    Dag 8

    Trinidad Vandaag heb je een vrije dag, je kunt ervoor kiezen om het oude centrum met zijn mooie pastelkleurige koloniale panden en klinkerstraatjes te bezoeken of lekker te luieren aan het strand. Heb je 's avonds weer zin in Cubaanse salsa? Bezoek dan vanavond in Trinidad het Casa de La Trova of één van de gezellige pleinen waar bands en dansparen tot in de kleine uurtjes swingen op de ritmische beat van de salsa. De sfeer is geweldig!

  • foto dag 9

    Dag 9

    Trinidad / dagtrip naar natuurpark El Cubano Ongeveer 30 minuten rijden ten noorden van Trinidad ligt natuurpark El Cubano. Hier maken we een mooie wandeling door de prachtige, ongerepte natuur. Onderweg passeren we rivieren, beekjes en watervallen. We lunchen in het park (inbegrepen).

  • foto dag 10

    Dag 10

    naar Remedios Tijdens de rit naar Remedios zie je meer paard-en-wagens en fietsers dan auto’s. Remedios is een klein, vredig plaatsje waar je op je gemak kunt rondwandelen en een kijkje kunt nemen in het leven van de echte Cubanen. Bezoek het plein, de kerk en drink een drankje op het terras. 

  • foto dag 11

    Dag 11

    naar Santa Clara Na Remedios rijden we door naar Santa Clara waar we het mausoleum van Che Guevara bezoeken. In het revolutie museum besteden we aandacht aan het leven van Che Guevara. Weet jij wie Che Guevara is? Misschien herken je hem wel van zijn bekende foto. In Santa Clara bezoeken we ook het monument van de Tren Blindado, de gepantserde trein vol met wapens die gestuurd werd door dictator Batista. De trein kwam in de laatste decemberdagen van 1958 in handen van Che en zijn mannen, waardoor de overwinning van de revolutie een feit was. We overnachten in een hotel in het centrum van de stad.

  • foto dag 12

    Dag 12

    naar Varadero We laten het authentieke Cuba achter ons en rijden richting de kust. Binnen een paar uurtjes zijn we in Varadero. Dit is de ideale plek om de reis ontspannen af te sluiten. Tijdens je verblijf in Varadero zijn alle maaltijden en drankjes inbegrepen. Wat een heerlijke plek om jullie familiereis af te sluiten!

  • foto dag 13

    Dag 13

    Varadero / vrije dag In Varadero kun je lekker luieren, maar je kunt er ook gaan volleyballen, waterfietsen, snorkelen of zwemmen. Je kunt kiezen tussen het strand of één van de zwembaden van het hotel. Wie heeft er zin in een potje beach ball?

  • foto dag 14

    Dag 14

    Varadero / vrije dag Kilometers wit zandstrand en een azuurblauwe zee. Een heerlijke locatie om na te genieten van alle indrukken die je tijdens je reis hebt opgedaan. Geniet twee volle dagen van zon, zee en strand.

  • Dag 15

    Vlucht Varadero - Amsterdam Helaas is jullie familiereis naar Cuba alweer voorbij. De tijd is waarschijnlijk voorbij gevlogen. Vanuit Varadero vliegen we terug naar Amsterdam waar je de volgende dag aankomt. Voor de exacte gegevens over de vlucht verwijzen we naar het vluchtschema.

  • Dag 16

    aankomst Amsterdam

Verlengingspakketten

4-daagse verlenging Varadero

Als je nog wat langer wilt genieten van de prachtige stranden van Cuba , dan kun je ervoor kiezen om aan het eind van je reis vier nachten te verlengen aan het witte palmenstrand van Varadero. Deze dagen heb je volop tijd om lekker te ontspannen op het strand, te duiken of te zwemmen met dolfijnen. De verlenging is op basis van all-inclusive.

Omdat het goedkoper is om ter plekke een taxi te nemen, zijn er bij deze verlenging géén transfers inbegrepen. Deze kun je gemakkelijk zelf regelen. De kosten voor een taxi van Varadero naar Havana bedragen ongeveer 120 euro. Vlieg je terug vanaf Varadero dan kost een taxi 25 euro.

Tijdens deze verlenging verblijf je in Memories Varadero Beach Resort. Je overnacht in een standaardkamer en o.b.v. het all-inclusive concept waarbij al het eten en drinken inbegrepen is in de prijs. Indien deze accommodatie op de aangevraagde datum volgeboekt is, reserveren wij een gelijkwaardige accommodatie waarover de reisbegeleider je ter plaatse zal informeren. Tevens ontvang je van hem of haar alle overige informatie die betrekking heeft op het door jou geboekte verlengingspakket.

Lees meer

Verblijf & vervoer

Hieronder volgt een selectie van de accommodaties die we gebruiken tijdens deze reis. In het geval dat we niet terecht kunnen in een bepaald hotel, wijken we uit naar een gelijkwaardige accommodatie.

Info over accommodatie

Vervoer ter plaatse

  • foto Hotel Comodoro

     

    Hotel Comodoro In de wijk Miramar ligt het hotel- en bungalowcomplex Comodoro. Voor CUC 20,- (dagtarief) kun je met de hop on hop off-bus op en neer naar het centrum van Havana. Er is een klein privéstrandje met een natuurlijk zwembad en watersportmogelijkheden. Bij de bungalows zijn meerdere zwembaden aanwezig.

  • foto Hotel Los Jazmines

     

    Hotel Los Jazmines Aan de rand van de Viñales vallei, omringd door een prachtige natuur, ligt dit aangename hotel. De kamers zijn ruim en netjes. In de omgeving kun je goed wandelen. Maar je kunt ook heerlijk relaxen bij het zwembad. Er is ook een restaurant, een bar, een sportveld en een BBQ.

  • foto Hotel la Ermita

     

    Hotel la Ermita Heerlijk hotel met zwembad, bar en restaurant. Prima om na een dag van excursies te relaxen, na te praten of een cocktail te drinken. Vanaf het terras van het restaurant heb je een schitterend uitzicht over de Viñales vallei.

  • foto Hotel Jagua

     

    Hotel Jagua Dit is een prima hotel met mooie, nette kamers en fantastisch uitzicht! Er is goede airco aanwezig en een mooi uitzicht op het gezellige zwembad en de zee. Een aanrader is het dakterras met bar in het Palacio del Valle. Het hotel ligt ca. 3 km van het centrum en na een korte taxirit ben je er zo.

  • foto Casa Particular

     

    Casa Particular In Trinidad maken we gebruik van Casas Particulares. De ene homestay is wat luxer of kleurrijker dan de andere en de ene familie is net wat extraverter dan de andere. De casas zijn echter allemaal comfortabel en schoon. De familie waar je verblijft woont vaak in een apart gedeelte van het huis, maar als je het leuk vindt, kun je zeker een praatje aanknopen. In de casas heb je een eigen kamer met badkamer.

  • foto Hotel Mascotte

     

    Hotel Mascotte Hotel Mascotte ligt in een historisch stadje wat de afgelopen 100 jaar vrijwel onveranderd is gebleven. De winkels liggen op twee minuten loopafstand. Het is een klein hotel in een oud, koloniaal gebouw met mooie hoge ramen. De kamers beschikken over een eigen badkamer, airconditioning en satelliet televisie. Het restaurant op de begaande grond is een aanrader!

  • foto Barcelona Hotel

     

    Barcelona Hotel Hotel Barcelona heeft een gezellige binnenplaats, wat de sociale ontmoetingsplek is voor alle reizigers. De kamers liggen om deze binnenplaats heen. De kamers zijn stijlvol ingericht met houten meubilair en beschikken over een eigen badkamer, een minibar en airconditioning. Daarnaast beschikt het hotel over een restaurant, bar en een dakterras. Het hotel heeft uitzicht op het hoofdplein.

  • foto Hotel America

     

    Hotel America Hotel America is zeer centraal gelegen in het centrum van Santa Clara. Vanaf hier loop je zo naar het Leoncio Vidal park waar vaak markten en (muziek)evenementen plaatsvinden. Het is een nieuw hotel met comfortabele kamers en er is een zwembad.

  • foto Hotel los Caneyes

     

    Hotel los Caneyes Hotel Los Caneyes ligt tussen kokosnoot bomen op een ruim terrein, net buiten het centrum van Santa Clara. Je verblijft in mooie bungalows. Er is een zwembad, restaurant, bar en je kunt je laten masseren.

  • foto Hotel Memories Varadero

     

    Hotel Memories Varadero Dit All-Inclusive resort is van alle gemakken voorzien. Er zijn meerdere zwembaden en restaurants en het entertainment maakt dit hotel uitermate geschikt voor kinderen. Het strand is goed onderhouden en groot en je kunt er met een golfkarretje naartoe. De kamers zijn ruimopgezet en comfortabel. Een prima resort om de reis ontspannen af te sluiten

  •  

    Accommodaties Cuba Om je een goede indruk te geven in wat voor type accommodaties wordt overnacht, vind je hieronder een overzicht van de meest gebruikte accommodaties. We zullen tijdens de reis zoveel mogelijk in deze accommodaties (op basis van beschikbaarheid) verblijven. Het kan echter voorkomen dat we uitwijken naar een alternatief hotel. Dit is qua comfort en voorzieningen altijd zoveel mogelijk gelijkwaardig. 

    Sinds de relatie tussen Cuba en de Verenigde Staten sterk verbeterd is, merken wij dat steeds meer toeristen ervoor kiezen om naar Cuba te reizen. Het land heeft momenteel grote moeite om deze ontwikkelingen bij te benen, waardoor accommodaties helaas steeds vaker overboekt raken. Wij doen uiteraard ons uiterste best om de reis zoveel mogelijk volgens het oorspronkelijke programma te laten verlopen, maar het kan dus voorkomen dat zich onverwachte situaties voordoen tijdens de reis en dat we aanpassingen moeten doen in accommodaties of route. Eén van de gevolgen hiervan is dat hotels zich soms buiten het stadscentrum bevinden. Mocht je hierover vragen hebben, neem dan telefonisch 020-4202220 (keuze 2) of per e-mail info@sawadee.nl gerust contact op met onze reisexperts.


Info over accommodaties

Tijdens de reis overnachten we in goede toeristenhotels variërend van comfortabel tot eenvoudig. In Varadero verblijven we in een All-Inclusive hotel waarbij alle maaltijden en drankjes zijn inbegrepen. De meeste hotels zijn voorzien van een zwembad.

Houd er tijdens deze reis rekening mee dat de keuze van kwalitatief goede hotels op Cuba op dit moment nog vrij beperkt is. Accommodaties in het centrum van de stad zijn vaak kwalitatief niet goed genoeg of peperduur. Omdat wij onze standaard willen garanderen, liggen de hotels die wij gebruiken, meestal wat verder van het stadscentrum. Op veel plaatsen kunt u echter eenvoudig vervoer regelen. 

In alle hotels worden in principe tweepersoonskamers gereserveerd met airconditioning en een eigen badkamer. We willen je er op wijzen dat een driepersoonskamer vaak inhoudt dat er een extra bed in een gewone tweepersoonskamer gezet wordt. Wil je dit liever niet dan raden we je aan om een eenpersoonskamer te boeken. Tijdens de Cuba Familiereis is een driepersoonskamer (triple) niet altijd mogelijk. Een aantal nachten reserveren we dan voor een gezin van 3 personen een doublekamer en een singlekamer.

Vervoer

Vrijwel de gehele reis hebben we een eigen bus tot onze beschikking.

Praktisch

Bijkomende kosten

Wat is inbegrepen in de reissom?

  • Internationale vluchten
  • Luchthavenbelasting Schiphol (of Brussels Airport)
  • Overige luchthavenbelastingen (uitgezonderd eventueel ter plekke te betalen vertrekbelastingen; zie kopje: zakgeld)
  • Brandstoftoeslag (zoals die geldt op het moment van boeking)
  • Vervoer ter plaatse volgens programma
  • Overnachtingen volgens programma
  • Stadstour met gids in de volgende steden: Havana, Cienfuegos, Trinidad, Camaguey en Santa Clara
  • Nederlandse, Spaanssprekende reisbegeleiding
  • Aantal reizen met lokale, Engelstalige reisbegeleider die ook natuurgids is
  • Taalgidsje Spaans voor kinderen (te downloaden bij het kopje 'Praktisch - Taal')
  • 12 x ontbijt
  • 1 x lunch
  • 3 nachten verblijf op basis van All Inclusive (alle drankjes en maaltijden inclusief)
  • Luchthavenbelasting Cuba € 25,-

Niet inbegrepen

Visum Cuba € 25,-

Bijkomende kosten vooraf

Boekingskosten 
  •      1 persoon: € 25,-
  •      2 personen: € 40,-
  •      3 of meer deelnemers: € 50,-

Bijdrage Calamiteitenfonds (per factuur): € 2,50
Reis- en/of annuleringsverzekering (indien van toepassing)

Zakgeld

Het richtbedrag aan zakgeld op deze reis is € 275 per persoon per week.

Dit bedrag is een gemiddelde van wat reizigers de laatste jaren tijdens deze reis hebben uitgegeven aan maaltijden en drankjes, bijkomende excursies, entreegelden, eventuele plaatselijke luchthavenbelastingen en fooien. Natuurlijk is je eigen uitgavenpatroon hierbij ook bepalend. Souvenirs zijn daarom niet inbegrepen. Tijdens de reis zijn verschillende (optionele) excursies mogelijk, die je ter plaatse (met behulp van de reisbegeleider) kunt boeken. Indien een excursie beter vooraf kan worden geboekt, dan staat deze vermeld in de reisbeschrijving en op het boekingsformulier.

Enkele voorbeelden van uitgaven tijdens deze reis:

Persoonlijke uitgaven: eten en drankjes (voor de hele reis)€ 430,-
Fooien€ 50,-
Overige optionele entreegelden en excursies€ 70,-
Enkele voorbeelden:
- Salsales in Havana€ 15,-
- Dagtour Cayo Levisa€ 35,-

Fooien

Het genoemde bedrag aan fooien is een richtlijn. Op reis is het gebruikelijk om bijv. chauffeurs, koks en gidsen een fooi te geven. Fooien zijn vaak een onmisbare aanvulling op het inkomen, waarvan meestal een hele familie afhankelijk is. In veel gevallen kun je zelf een fooi geven. Gemeenschappelijke uitgaven (groepsfooien, entreegelden etc.) worden meestal uit de gezamenlijke pot betaald, waarvoor aan alle deelnemers een bijdrage wordt gevraagd. Wanneer je tevreden bent over je reisbegeleider, is het leuk om deze waardering ook met een fooi uit te drukken. Een richtlijn ligt rond de €2 per persoon per (reis)dag.

Zwaarte

Comfort: 3     Intensiteit: 1

In principe kan iedereen die gezond is aan deze reis deelnemen. Een positieve instelling is wel belangrijk. Je bepaalt zelf welke en hoeveel activiteiten je wilt doen. Realiseer je dat Cuba een arm land is en dat sommige westerse artikelen niet te verkrijgen zijn. Mocht je twijfelen over mogelijke deelname, neem dan contact met ons op.

Neem bij twijfel contact op met onze reisexperts. Houd er rekening mee dat vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen en onvoorziene omstandigheden (een weg kan onbegaanbaar raken, een vervoermiddel kan kapot gaan of een binnenlandse vlucht heeft vertraging) wij genoodzaakt zijn een dagindeling of programmaonderdeel aan te passen.  Een programmawijziging gebeurt zoveel mogelijk in overleg met de groep, maar de uiteindelijke beslissing ligt bij de reisbegeleiding. 

Gezond en veilig op reis

Medicijnen

We raden je aan om een bescheiden reisapotheek mee te nemen. Denk hierbij o.a. aan pijnstillers, desinfecterende middelen, zonnebrand, (blaren)pleisters, middelen tegen koorts, diarree, verstopping, insectenbeten en reisziekte. Daarnaast zijn een tekentang en ORS (Oral Rehydration Salts, tegen uitdroging) aan te raden. Onze reisbegeleiders hebben zelf ook een beperkte EHBO-kit mee. 

Gebruik je speciale medicijnen(bijv. medicijnen die onder de opiumwet vallen en/of grote hoeveelheden), neem dan voldoende mee en vraag je apotheek om een KNMP-reisdocument voor je op te stellen. Houd dit document in je handbagage.

Vaccinaties en malariaprofylaxe

Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of thuisvaccinatie.nl. Het is handig om deze reisroute mee te nemen tijdens de afspraak. Met een volledig vaccinatieschema moet vier tot zes weken voor vertrek begonnen worden. Bekijk hier meer uitleg over beschikbare vaccinaties.

Voor deze reis wordt in de regel geadviseerd je te beschermen tegen:

vinkje Hepatitus A

vinkje Rabies

vinkje Dengue , komt voor in Cuba.


Check je reisverzekering!

Logo Europeesche

De kosten van medische verzorging in het buitenland of een onverwachte vlucht naar huis kunnen enorm oplopen. Wie goed verzekerd op reis gaat voorkomt hoge kosten. Daarom stellen we een individuele reisverzekering verplicht. Meer informatie over het Sawadee Verzekeringspakket i.s.m. Europeesche Verzekeringen vind je hier.

Hulp op zak app

De Hulp op Zak-app biedt je snelle hulp als je schade hebt tijdens je vakantie. Bij een noodsituatie bereik je direct de alarmcentrale van je verzekeraar. De app is via deze pagina te downloaden.

Veiligheid en reisadvies

De veiligheid van klanten en personeel staat bij Sawadee altijd op de eerste plaats. Via onze contacten met agenten en lokale autoriteiten volgen wij de veiligheidssituatie op al onze bestemmingen doorlopend. Voor actuele informatie over de veiligheidssituatie op jouw bestemming verwijzen wij je naar de website van de rijksoverheid: reisadviezen.

Financiën

Valuta

In Cuba bestaan twee officiële valuta, de CUC (Cuban Peso Convertible) en de CUP (Cuban Peso). Wisselkoers deleten. Invoegen: Voor de actuele wisselkoers verwijzen we naar Oanda.

Cash, creditcard of pinnen?

In het algemeen geldt dat luxe artikelen, zoals accommodatie, huurauto’s, bustickets, musea entree etc. met de CUC worden betaald, als toerist zijnde heb je dus uitsluitend met deze valuta te maken. De lokale bevolking betaalt met de CUP. 

In Cuba kun je niet pinnen met bank of giropas. Neem daarom genoeg cash euro's mee en wissel het grootste deel direct bij aankomst op de luchthaven om in CUC's. Tijdens de reis kun je geld wisselen bij banken, bij officiële wisselkantoren ('Casas de Cambio' van Cadeca) of bij je hotel.

Met creditcards (vooral Mastercard en Visacard) kun je de luxere restaurants en hotels betalen. Wij raden echter toch aan creditcards alleen mee te nemen als reserve en niet als primair betaalmiddel. Voor meer informatie kun je kijken op www.mastercard.com.

In Cuba kun je alle excursies en entreegelden voor de parken in pesos convertibles (CUC) betalen. Aan het begin van je reis wissel je het benodigde bedrag van contante Euro's om naar pesos convertibles. Het is NIET mogelijk om te pinnen op Cuba. Een creditcard kan als reserve dienen.

Maaltijden

maaltijden

Tijdens deze reis zijn in de hotels alle ontbijten (vaak in buffetvorm) inbegrepen in de reissom. In Varadero verblijven we op basis van all-inclusive. De ontbijten bij de Casas Particulares in Trinidad en alle overige maaltijden zijn niet bij de reissom inbegrepen. 

Eten en drinken

Cubanen eten vooral rijst met bonen en kip. De nationale schotel is ajiaco criollo, een stoofschotel met tropische groenten en vlees. Aan de kust is er volop goede vis te verkrijgen. Sinaasappels, ananas, bananen, papaya's en mango's zijn overal te koop. Het belangrijkste bestanddeel van zowel lunch (almuerzo) als avondeten is rijst. Gebakken aardappels of friet zijn meestal als bijgerecht te bestellen. Ook gebakken en geplette banaan is een veelvuldig bereid onderdeel van warme maaltijden.

Als niet-alcoholische dranken zijn, naast de bekende en minder bekende frisdranken, bijna overal het lokale Cubaanse merk cola verkrijgbaar. In de duurdere gelegenheden in de grote steden zijn nagenoeg alle bekende alcoholische dranken verkrijgbaar, zoals de vele cocktails, in de kleinere plaatsen is het aanbod vaak beperkt tot alleen nationale alcoholische dranken, zoals de wereldberoemde Cubaanse rum. Bier is overal te koop. Wijn is op Cuba beperkt verkrijgbaar.

Taal & Cultur

maaltijden

Enige kennis van de Spaanse taal is in je voordeel, want de inwoners van Cuba spreken nauwelijks Engels en zullen jouw pogingen tot het spreken van Spaans zeer waarderen. Aan de kust wordt vaker Engels gesproken. • In samenwerking met onze reisbegeleiders hebben we een taalgidsje Spaans samengesteld. Deze kun je hier uitprinten en meenemen / gebruiken tijdens je reis: Taalgids Familieavontuur: Spaans.

Reisbegeleiding

reisbegeleiding

Deze Cuba Hoogtepunten reis wordt begeleid door een Nederlandstalige reisbegeleid(st)er of een lokale Engelsprekende reisbegeleid(st)er.

Onze reisbegeleiders zijn stuk voor stuk professioneel en gepassioneerd en hebben een intensieve, door Sawadee ontwikkelde training gevolgd. De reisbegeleiders zorgen ervoor dat de reis zo optimaal mogelijk verloopt en zijn je eerste aanspreekpunt bij vragen of opmerkingen. Zij geven je graag tips over mogelijke excursies, mooie plekjes en leuke restaurants. Onze reisbegeleiders beantwoorden graag al je vragen, maar neem zelf ook een goede reisgids mee. De reisbegeleider verwelkomt je op de bestemming bij aankomst op de luchthaven.


Reisdocumenten

reisdocumenten

Je hebt een paspoort nodig dat na terugkomst in Nederland nog minstens 6 maanden geldig is. NB. Belgische reizigers hebben een internationale reispas nodig.

LET OP: De Cubaanse autoriteiten hebben met ingang van 1 mei 2010 verplicht gesteld dat reizigers naar Cuba moeten beschikken over een geldige reis- en ongevallenverzekering of een ziektekostenverzekering die ook ziektekosten in het buitenland en repatriëring dekt. We adviseren u daarom dringend om, behalve uw verzekeringspasje, ook een kopie van uw polisblad mee te nemen én een zogenaamde 'Cubaverklaring'.

Voor de klanten die via ons verzekerd zijn bij de Europeesche Verzekeringen, is een ‘ Cubaverklaring’ beschikbaar. De verklaring vind je hier en dien je zelf in te vullen en mee te nemen: Cubaverklaring Europeesche. LET OP: dit geldt alleen voor klanten die via de Europeesche verzekerd zijn. Als je elders verzekerd bent, kun je contact opnemen met je eigen verzekeringsmaatschappij die je kan helpen met de verschaffing van een 'Cubaverklaring'.

Voor deze reis is geen visum nodig.

Om in Cuba te mogen reizen, heb je een zogenaamde toeristenkaart nodig (dit is een visum, maar heet voor Cuba toeristenkaart). De kaart is verplicht en moet aangeschaft worden voor vertrek.

Sinds kort kan de toeristenkaart via Sawadee worden aangeschaft, de kosten hiervoor zijn €25,- per persoon. De aanschaf van een toeristenkaart via Sawadee is makkelijker en goedkoper dan het verkrijgen van de kaart via de Visumcentrale (voorheen Visumburo). Als je van deze service gebruik wilt maken, geef dit dan aan op het boekingsformulier bij het kopje 'keuzeprogramma'. Je krijgt de toeristenkaart dan ongeveer een week voor vertrek met de post toegestuurd (tegelijk met de deelnemerslijst en je e-ticket). BEWAAR DEZE TOERISTENKAART GOED (bijvoorbeeld bij je paspoort)!

Het is van groot belang dat de toeristenkaart correct wordt ingevuld (in blokletters). Mocht er een fout worden gemaakt met invullen, dan is de toeristenkaart ongeldig en wordt er geen restitutie verleend. Bij een nieuwe aanvraag voor een kaart zijn wij helaas genoodzaakt om wederom €25,- in rekening te brengen (tussentijdse verhoging niet meegerekend).

Instructies:

De toeristenkaart bestaat uit twee delen. Let je erop dat je alles invult (IN BLOKLETTERS): 1. Last names: de volledige achternaam 2. First names: de volledige voornamen voluit als in paspoort (als er meerdere namen zijn altijd de 1ste naam voluit!) 3. Date of birth: geboortedatum 4. Passport No: paspoortnummer 5. Citizenship: nederlands

Wij wijzen je er nadrukkelijk op dat de toeristenkaart bestaat uit twee delen, die je bij jouw paspoort dient te voegen. De twee delen, die samen de toeristenkaart vormen, mogen niet van elkaar worden losgemaakt. Het losmaken van de twee delen maakt de kaart ongeldig! Ook dient de toeristenkaart aan de achterzijde (op beide delen) het stempel van Sprachcaffe te dragen (hier zorgen wij voor).

Als reiziger ben je zelf verantwoordelijk om over de juiste reisdocumenten te beschikken. Bovenstaande richtlijnen gelden voor reizigers met de Nederlandse of Belgische nationaliteit. Reizigers met een andere nationaliteit dienen zelf contact op te nemen met de ambassade, Visumcentrale-Nederland of Visumcentrale-België.

Beste reistijd

reisseizoen

Klimaat: Er zijn twee seizoenen in Cuba, de natte en de droge periode. De natte periode duurt van mei tot en met september. De luchtvochtigheid is dan hoog en aan het eind van de middag valt er meestal een korte, hevige regenbui. De temperatuur in de zomer ligt tussen de 25 en de 30 graden. Deze reis heeft daarom een rustig reistempo.

Meer informatie over het weer op deze bestemming kun je vinden op www.weeronline.nl. Niet alleen kun je actueel weer bekijken, maar ook klimaatgrafiekjes met gemiddeldes van de afgelopen jaren, zodat je een beeld krijgt van het weer dat je kunt verwachten. Heel handig is ook de reisplanner (onder het kopje klimaat als je een stad hebt aangeklikt), waarmee je een beknopt weerbeeld krijgt voor de periode die je aangeeft te reizen (niet bij alle steden beschikbaar).

Vervoer

vervoer

Vrijwel de gehele reis hebben we een eigen bus tot onze beschikking.

Wat neem ik mee

Wat neem ik mee

Bagagekeuze 

Ter plaatse maakt het vervoer vaak deel uit van het avontuur. Reizen per (privé) bus, truck, boot, trein, terreinwagen; tijdens een Sawadee reis kan het allemaal! Omdat de bagageruimte in deze vervoermiddelen vaak beperkt is, raden we je af om een harde koffer mee te nemen. Het beste kun je kiezen voor een flexibele rugzak, sporttas of zachte koffer. Kijk daarnaast ook eens kritisch naar wat je echt nodig hebt op reis, de ervaring leert dat je al snel te veel meeneemt. Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het dragen van je bagage naar de accommodatie, geldt in dit geval: less is more!

Luchtvaartmaatschappijen staan meestal 1 stuk ruimbagage van maximaal 20 kilo toe. Voor binnenlandse vluchten hanteren sommige luchtvaartmaatschappijen een lagere bagagelimiet. Dit staat dan vermeld in het tabblad 'vluchtinfo', onder het kopje vluchtinformatie. Wij adviseren om onmisbare spullen, zoals bijvoorbeeld medicatie en wandelschoenen, aan te trekken of in je handbagage te stoppen.

Kleding

Omdat de temperaturen tijdens deze reis nogal kunnen verschillen is het handig om laagjeskleding mee te nemen: kledingstukken die je als het afkoelt over elkaar heen kunt aantrekken en bij warmer weer snel uittrekt.

Wat moet je meenemen?

  • laagjeskleding
  • bad- en strandkleding, handdoek
  • katoenen sokken, ondergoed
  • regenjas/windjack
  • stevige, enkelhoge wandelschoenen (met profiel) of bergschoenen 
  • sandalen of lichte gymschoenen

In verschillende plaatsen tijdens de reis kun je je kleren laten wassen.

Wat je écht nodig hebt:

  • rugzak of weekendtas
  • rugzakje voor de dagexcursies
  • moneybelt/heuptasje
  • zaklantaarn
  • zonnebril
  • zonnebrandcrème (hoge factor)
  • hoofddeksel
  • als je contactlenzen draagt, neem dan zeker ook een bril mee

Klamboe:

Als je heel gevoelig bent voor muggensteken, raden we je aan om een klamboe mee te nemen. Denk er aan dat de hotels niet altijd een haak hebben om een klamboe op te hangen. Als je geen klamboe mee wilt nemen is het ook voldoende om je ’s avonds goed in te smeren met een insecten werend middel.

Fotografie, video en opladen

In de meeste hotels kun je de batterijen van je camera opladen. Voor het opladen van je elektrische apparaten tijdens de reis heb je de juiste stekker nodig. Het is handig om van te voren te controleren of een wereldstekker noodzakelijk is. Een overzicht van de type stopcontacten van elk land vind je via deze link. Daarnaast kun je ook een reserveset batterijen meenemen of een powerbank.

Let op: Electriciteitsstoringen komen op Cuba regelmatig voor en watertoevoer is niet altijd gegarandeerd

GPS

Het is niet toegestaan om een GPS apparaat mee te nemen naar Cuba. Als er een GPS op je telefoon zit, is dit (voor zover bekend) geen probleem.

Contact op reis

Contact op reis

Maak van thuisblijvers geen spoorzoekers! Zorg dat thuisblijvers altijd kopieën hebben van zowel je reisschema als je vluchtgegevens. Actuele vluchttijden zijn te vinden op NOS-teletekst of via www.schiphol.nl of www.schiphol.nl

We sturen geen lijst van de accommodaties die we tijdens de reis gebruiken. Deze kunnen in een enkel geval wisselen en vaak zijn de kamers onder een andere naam geboekt. In geval van nood zijn wij voor zowel reizigers als thuisblijvers 24 uur per dag bereikbaar. Tijdens kantooruren bel je +31204202220. Buiten kantooruren wordt je doorgeschakeld met onze alarmdienst of kun je direct ons noodnummer bellen: +31206516035. 

Tip: maak een digitaal dossier aan. Scan je paspoort, visa, e-tickets en andere belangrijke bescheiden en mail deze naar jezelf. Zo heb je, ingeval van diefstal of verlies tijdens de reis, altijd kopieën van je belangrijke papieren achter de hand.

Beoordelingen

Reisbegeleiding 8.7
Vervoer 9.7
Overnachtingen 7.4
Reisroute 7.4
8 47 beoordelingen
  • 9 06-08-2017

    Hellen

    Heerlijke vakantie gehad, leuke groep en een super gids!

  • 8 06-08-2017

    Frenk

    Cuba is een prachtig land en de rondreis brengt dat goed in beeld: natuur, steden, historie en de Cubanen zelf.

  • 7 06-08-2017

    Emma

    Er is geen omschrijving ingevuld

  • 8 09-07-2017

    Corine

    een mooie reis veel gezien en gedaan, een goede reisleidster

  • 8 09-07-2017

    Kris

    Reis was prima georganiseerd. Heel goede info en begeleiding vooraf door Joker Brussel. De reis zelf is heel vlot verlopen vooral door de goede samenwerking tussen de gids en de chauffeur. Onze Cubaanse gids was kordaat en wist waarover ze het had : uitgebreide info waar je iets aan had.

  • 8 03-08-2016

    Annemieke

    Prima vervoer, goede reisleider, alles was prima en tijdig geregeld.

  • 9 03-08-2016

    Reinoud

    Sawadee lukt het om een geslaagde reis voor een gemengde groep te organiseren in een land waar organisatie een moeilijk woord blijkt. Heel knap!

  • 10 03-08-2016

    Marco

    Wat hebben we het getroffen met de locale reisleider uit Havanna! Hij heeft ons alles over Cuba vertelt. Hij heeft ons zelfs naar zijn wijk gebracht waar hij gewoond heeft. Hij bracht ons dicht bij de mensen. Daarnaast kende hij iedereen in iedere stad en kon makkelijk alles voor de groep regelen! We hebben ook vaak met de groep savonds gegeten. De groepsamenstelling was divers maar het was een hele hechte groep! Hij trok savonds veel met kinderen op. Ging met ze stappen tot laat. Goede aanwinst! Met deze reisleider zal de recenties in positieve zin gaan groeien. De familiereis Cuba hebben wij als zeer goed ervaren. Beoordeling een dikke 10!

  • 10 03-08-2016

    Lisa

    Ik heb een top tijd gehad! De reisleider wist enorm veel te vertellen en had leuke en interessante verhalen! De reis was mooi en heb van elke minuut genoten

  • 9 03-08-2016

    Margot

    Het was een fantastische reis. Het land, de mensen, het heeft veel indruk op me gemaakt. Veel contrasten gezien : arm en rijk, maar ook hoe inventief men omgaat met de weinige spullen die ze hebben. Wat leven wij toch in een weelde! Overal klinkt muziek, er rijden meer paard en wagens dan ik had gedacht. En natuurlijk de oude auto's , ook erg leuk om een ritje in te maken. mooie natuur en een fijne groep. De gids , zelf een Cubaan, heeft veel over de geschiedenis van het land verteld, ons meegenomen naar waar hij zelf is opgegroeid en heeft daardoor zeker de reis nog extra interessant gemaakt.

  • 9 03-08-2016

    Mathea

    Fantastische reis. We hebben in een tweetal weken de veelzijdigheid & vriendelijkheid van het land en haar inwoners mogen beleven. Reis-concept van 16+ was heel goed, de jeugd vond elkaar. In deze reis kwam iedereen aan z'n trekken: cultuur, natuur, architectuur, muziek, zon, zee en strand!

  • 8 03-08-2016

    Renata

    Het was een leuke reis : een goede mix van cultuur, geschiedenis, natuur, muziek en stranden. Ook de reisgezelschap was erg leuk.

  • 9 03-08-2016

    Remco

    Mooie mix van cultuur, natuur en strand. Supergoede gids (met de illustere naam Julios Caesar), die de reis met zijn vele persoonlijke anecdotes extra cachet gaf en desgewenst ver boven het 'Lonely Planet' niveau uitsteeg. Reizen in een groep van ouders en tienerkinderen is zowel ons als de kinderen (16 &16) ook erg goed bevallen.

  • 8 27-07-2016

    Lenny

    super reis, veel gezien, lekker gegeten

  • 7 27-07-2016

    Adrienne

    rondreis was goed georganiseerd, enkele minpunten, maar absoluut een aanrader

  • 8 20-07-2016

    Anne-Marie

    Zeer gevarieerd, veel gezien en bezocht. Zeer goede gids, beheerst goed de Engelse taal.

  • 8 20-07-2016

    Silvana

    Door deze reis hebben we een goed beeld gekregen van dit prachtige land, mede dankzij de Cubaanse gids die ons geïnformeerd heeft over zaken die je niet in een reisgids leest. Het is geen actieve reis en we hebben vooral steden bezocht.

  • 7 20-07-2016

    Christoph

    Mooie reis.

  • 8 20-07-2016

    Ineke

    Het was een ontspannen en gezellige reis. Het hoogtepunt is de geschiedenis van Cuba, weinig echte hoogtepunten. We werden door onze gids en de chauffeur erg goed verzorgd; restaurants werden geregeld, transfers verzorgd.

  • 9 20-07-2016

    Anita

    Het was een geweldige rondreis met een gezellig reisgezelschap en een zeer goede gids. Misschien zou er iets meer variatie kunnen in het programma. Bv extra dag in Vinales. Wanneer je nl deelneemt aan excursie naar Bountyeiland heb je bijna geen tijd om deze vallei te verkennen.

  • 8 20-07-2016

    Ellen

    De reis was zeer goed verzorgd, hotels waren wisselend maar ruim voldoende, de Cubaanse reisleider was fantastisch en een bijzondere toevoeging aan de reis.

  • 7 20-07-2016

    Johan

    Ik vond de reis iets te relax . De drie rustdagen in Varadero is wat mij betreft ' way to much' . 1 dag afsluitingin Varadero is meer dan voldoende. De overboeking in Trinidad vond ik wel heel jammer . Het alternatief ver buiten het centrum vond ik wel jammer. Ik vond de kwaliteit van de hotels in relatie tot de reisprijs zwaar tegenvallen. De gids was super goed.

  • 7 20-07-2016

    Chris

    Een mooie reis door de geschiedenis van Cuba die we dankzij onze fantastische reisleider Rommel uitgebreid hebben leren kennen. Jammer dat de hotels vaak ver van de stad lagen. Soms was de reis wat te passief maar er is genoeg ruimte zelf dingen te ondernemen.

  • 7 03-08-2015

    Frances

  • 8 03-08-2015

    Marco

    in 1 woord super mooie reis

  • 8 03-08-2015

    Sjos

    Mooie reis, afwisselend programma. Interessant voor zowel de ouders als de kinderen.

  • 8 03-08-2015

    Louis

  • 7 03-08-2015

    Rosalie

    De familiereis was erg leuk. Het was fijn dat er meerdere gezinnen mee waren, zodat je iedere avond wel naast iemand anders terecht kwam.

  • 8 27-07-2015

    Willem

  • 10 27-07-2015

    Luc

    fantastische vakantie met een super reisgids alleen zat ik heel de vakantie zonder koffer dat was wel wat minder maar verder toppie

  • 10 27-07-2015

    Delana

    super leuke en gezellige gids en leuke familie's

  • 7 20-07-2015

    Silvia

    Cuba is een mooi land waar de salsa,sigaren, rum en oude auto's eigenlijk de belangrijkste dingen zijn echter in onze zomer is het daar zweterig warm. Hoop dat andere reizigers rechtstreeks kunnen vliegen want air europe is een drama zowel heen als terug veel vertraging. Krokodillenfarm was een echte aanfluiting die kun je beter schrappen. Accomodaties waren op zich prima alleen de reisleider was een mooiboy wat vooral voor de jeugd leuk was weinig info en niet gewezen op leuke dingen te doen op een locatie. Geweldig leuke groep enorm genoten van en met elkaar ook de jeugd.

  • 7 20-07-2015

    Marian

    Bijzondere reis, leuk gezelschap, goede begeleiding voor de jeugd.

  • 7 20-07-2015

    Claire

  • 7 20-07-2015

    Marlous

    Een leuke afwisselende vakantie. Alleen zou ik het niet echt reizen willen noemen. In de stadjes niet extreem veel te zien en ook de accommodatie zat ver buiten de stad waardoor je ook miet snel alleen iets gaat ondernemen zonder dat het veel geld kost door de taxi

  • 7 20-07-2015

    Tijn

    Vergeet alles wat in europa normaal is. Alles is anders in Cuba. Cubanen doen alles rustig aan en dit merk je in alles. Tijdens deze reis hebben we veel gezienen veel geleerd over de revolutiewat zeer interessant is. Er is ook genoeg natuur te bewonderen. 'S avonds is er overal muziek en hier gaan de cubanen dan ook massaal op los. Zweten is geen probleem want iedereen doet t. Als je shirt aan t eind van de avond niet volledig nat is dan heb je niet goed genoeg je best gedaan!

  • 7 13-07-2015

    Nicole

  • 8 13-07-2015

    Geert

    We hebben een prachtige familiereis door Cuba gemaakt, met een geweldige groep mensen en een leuke en deskundige reisleidster. Veel gezien en gedaan, veel van de cultuur en leven op Cuba gehoord en gezien en van de sfeer geproefd. Super! We hebben er van genoten.

  • 7 13-07-2015

    Edwin

  • 8 13-07-2015

    Rosita

    De familiereis was uitstekend georganiseerd een uitstekende reisleidster. Alles verliep op rolletjes en alles verliep erg relaxed.

  • 8 13-07-2015

    Bertien

    Een erg mooie reis, veel dingen gezien en gedaan. Goede afwisseling tussen vrije tijd en op stap met de groep.

  • 7 13-07-2015

    Lars

  • 7 06-07-2015

    Karin

  • 8 06-07-2015

    Marcel

  • 8 06-07-2015

    Ivo

  • 8 06-07-2015

    Darion

    Gezellig, echt een top gits

  • 9 28-07-2014

    Eline

    Indrukwekkend land, leuke familiereis heel compleet, maar Cuba is ook een gek land door de grote invloed van de staat ook op ons als toeristen.

Veelgestelde vragen

 

    Algemeen

  • Wat is het minimum aantal deelnemers voor een reis?

    Het minimum aantal deelnemers om doorgang van de reis te garanderen, kan per vertrekdatum verschillen. Uiteraard streven we ernaar om alle gepubliceerde reizen te laten doorgaan. Wanneer deelnemers onverhoopt annuleren, komt het voor dat een (reeds gegarandeerde) reis niet langer het minimum aantal deelnemers heeft. De vertrekgarantie vervalt dan totdat het minimum aantal deelnemers via nieuwe boekingen weer is behaald. Mocht dit niet het geval zijn, dan bekijken we of je reis alsnog door kan gaan. We nemen in dat geval contact met je op om te kijken wat mogelijk is.

  • Gaan er veel singles mee op reis?

    Singlereizen worden steeds populairder; veel mensen gaan om uiteenlopende redenen alleen op reis. Er is daarom ook steeds meer vraag naar speciale singlereizen. Sawadee biedt ook speciale singlereizen, bedoeld voor iedereen die alleen op vakantie gaat, maar wel graag in het gezelschap van anderen een land wil verkennen. Het begrip 'single' hanteren we ruim: wil jij op vakantie, maar blijft je partner thuis? Ook dan kun je één van onze single reizen boeken. Stellen kunnen niet mee met deze reizen. Familieleden, vrienden of buren wél.
    Op de reguliere Sawadee reizen is de verhouding tussen stellen en singles ongeveer gelijk. Toch boeken op de ene vertrekdatum meer alleengaanden dan op de andere. Voor de alleengaande reizigers hebben wij een  overzicht van reizen waarop al minimaal drie andere alleenreizenden staan.

  • Kan ik ook reizen in een privégroep?

    Het is mogelijk om te reizen in een privégroep. Dat kan vanaf 10 personen op een reis uit ons programma. Je kunt dan zelf de vertrekdatum kiezen (mits dit mogelijk is met vluchten en activiteiten tijdens de reis). Het is niet mogelijk om aanpassingen in de route of het programma door te voeren. Neem voor meer informatie over reizen in een privégroep contact op met onze reisadviseurs (020 - 4202220 of info@baobab.nl).

  • Heeft Sawadee de beschikking over een 24-uurs noodservice?

    In geval van nood kunnen thuisblijvers tijdens kantooruren bellen naar Sawadee op ons reguliere nummer: 020-4202220. Wij kunnen snel achterhalen waar de groep zich op dat moment bevindt. Als contact buiten kantooruren noodzakelijk is dan zijn wij bereikbaar op ons noodnummer: 020-6516035. Houd er rekening mee dat het vanwege het avontuurlijke karakter van onze reizen niet altijd mogelijk is om binnen 24 uur contact met de groep te leggen.

  • Tot wanneer kan Sawadee een reis annuleren die nog geen gegarandeerd vertrek heeft?

    Sawadee Reizen behoudt zich het recht voor om tot uiterlijk 28 dagen voor vertrek de reis te annuleren volgens de Sawadee annuleringsvoorwaarden.

  • Boeken van je reis

  • Wanneer kan ik het beste een reis boeken?

    Wij raden je aan een reis te boeken zodra je er uit bent. Veel reizen, zeker in het hoogseizoen, zitten namelijk snel vol. Prijzen van vluchten en landarrangementen zijn altijd onder voorbehoud van beschikbaarheid en aan wijzigingen onderhevig. Elke boeking verwerken wij dan ook in aanvraag. Hoe eerder je boekt, hoe kleiner de kans op teleurstellingen. Een vliegtuig kan volgeboekt zijn of een stoel is alleen nog in een duurdere klasse beschikbaar. Daarnaast geldt dat wij minstens 8 tot 10 weken voor vertrek genoodzaakt zijn om niet afgenomen vliegtuigstoelen terug te geven aan de luchtvaartmaatschappij. Het kan voorkomen dat een vlucht en/of het landarrangement niet meer, of enkel tegen een hogere prijs, beschikbaar is. In dat geval nemen we direct contact met je op. Je hebt dan de keuze om akkoord te gaan met de wijziging, om een andere reis of vertrekdatum te boeken of om je reis kosteloos te annuleren. Is het minimum aantal deelnemers behaald, dan garanderen wij de doorgang van de reis. Uiterlijk 28 dagen voor vertrek nemen we contact met je op in het geval het minimum niet is behaald. We bieden je desgewenst een passend alternatief of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Kan ik ook eerst een optie nemen op een reis?

    Wanneer je nog even wilt nadenken of moet overleggen voor je een reis vast legt, dan kun je een optie nemen op een reis. Met een optie houden we zo lang als mogelijk de plek (mits beschikbaar) in de groep voor je vast. We vragen echter nog geen vluchten of accommodaties aan, of deelname aan een keuzeprogramma. Een optie kun je telefonisch afsluiten bij een van onze Reisexperts via 020-420 22 20 (keuze 2) of online via de website onder het kopje 'Vertrekdata & Prijzen' van de betreffende reis.

  • De reis van mijn keuze heeft nog geen gegarandeerd vertrek. Wat nu?

    Wanneer de reis van je eerste voorkeur nog geen gegarandeerd vertrek heeft,boek dan toch. Hoe sneller het minimum aantal deelnemers wordt behaald, hoe eerder wij de reis (op de website) op gegarandeerd vertrek kunnen zetten! Wil je zeker zijn dat je op reis gaat? Dan kun je bij boeking een zogenaamde Vakantie Garantie Optie nemen op een andere reis. Als de door jou geboekte reis nog niet gegarandeerd doorgaat én de reis van jouw VGO al bijna vol zit, dan bieden we je de mogelijkheid om kosteloos om te boeken. Zo vertrek je altijd! Deze regel geldt niet voor de reizen van Exodus en Grand American Adventures. Als 28 dagen voor vertrek het minimum aantal deelnemers nog niet is gehaald, dan nemen wij contact met je op. Je krijgt dan desgewenst een passend alternatief aangeboden of je krijgt de volledige reissom retour.

  • Waar vind ik de boekingsvoorwaarden?

    Sawadee hanteert haar eigen boekingsvoorwaarden: Boekingsvoorwaarden.
    Wij zijn aangesloten bij de ANVR, de brancheorganisatie van de reisbranche. Deze vereniging hanteert strenge normen voor het lidmaatschap en bevordert de kwaliteit van de reizen en van de informatie daarover. Op alle boekingen gemaakt bij Sawadee zijn de ANVR Consumentenvoorwaarden van toepassing. Je vindt deze voorwaarden op ANVR.nl of in de ANVR Informatiebrochure 2016. Sawadee Reizen zal je een papieren exemplaar van deze brochure verstrekken als je hier om vraagt. Bekijk hier digitale versie van de brochure.

  • Hoe weet ik dat mijn reis bevestigd is?

    Zodra je van ons de factuur ontvangt, is je boeking bevestigd. Je factuur is de definitieve boekingsbevestiging voor alle zaken omtrent je boeking. We streven ernaar je de factuur binnen acht werkdagen na boeking toe te sturen.

  • Hoe en wanneer betaal ik?

    Wanneer we je vluchten en accommodaties hebben vastgelegd, krijg je de factuur toegestuurd als definitieve boekingsbevestiging. De aanbetaling van de reis bedraagt 20% van de reissom wanneer je langer dan 8 weken voor vertrek hebt geboekt. Dit bedrag staat duidelijk vermeld op de factuur die je van ons krijgt. Maak meteen na ontvangst van de factuur de aanbetaling en de eventueel verschuldigde kosten van de annuleringsverzekering over. De resterende reissom en het bedrag van de eventueel afgesloten reisverzekering moeten uiterlijk 8 weken voor vertrek overgemaakt zijn. Let op: je krijgt hiervoor géén nieuwe factuur. Bij boekingen binnen 8 weken voor vertrek betaal je in één keer de gehele reissom. Lees hier meer informatie over betalingen.

  • Wanneer krijg ik mijn vluchtschema en deelnemerslijst toegestuurd?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je de exacte vluchtgegevens, de deelnemerslijst en, indien van toepassing, de meest recente reisinformatie.

  • Welke verzekeringen heb ik nodig voor mijn reis?

    Iedereen die met Sawadee op reis gaat, dient verplicht een individuele reisverzekering te hebben. Je kunt eenvoudig een doorlopende of aflopende reis- en/of annuleringsverzekering bij ons afsluiten. Sawadee biedt in samenwerking met Europeesche Verzekeringen een reisverzekering aan die in alle noodzakelijke dekkingsgebieden voorziet. Bekijk hier meer informatie en het afsluiten van een reis- of annuleringsverzekering.

  • Ik wil een wijziging aanbrengen in mijn boeking, kan dat?

    Het is mogelijk om bij of na boeking een wijziging aan te brengen. Als je na ontvangst van de factuur (boekingsbevestiging) een wijziging doorvoert in je boeking waarmee kosten zijn gemoeid, dan zijn er wellicht ook administratiekosten. Besluit je na boeking dat je mee wilt gaan op een andere reis, dan wordt dit beschouwd als een annulering van de oorspronkelijke reis en boeking van een nieuwe reis. De Sawadee annuleringsvoorwaarden zijn dan van toepassing. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten.

  • Ik wil mijn reis verlengen, kan dat?

    Ga je met Sawadee op reis en wil je na afloop van de reis langer in het betreffende land blijven, dan bieden we twee mogelijkheden. Beide zijn in principe mogelijk binnen de geldigheidsduur van het ticket. Je boekt de standaard verlenging die wij bij een aantal reizen aanbieden, of je laat ons de terugvlucht uitstellen naar een door jou gewenste datum. Vraag je de vluchtwijziging direct bij boeking bij ons aan, dan brengen we daarvoor € 50,- administratiekosten per persoon in rekening (tot een maximum van € 100,- per factuur). Vraag je de vluchtwijziging na boeking aan, dan berekenen we € 100,- per persoon extra (tot een maximum van € 200,- per factuur). Deze kosten gelden ook voor de aanvraag van de standaard verlenging. Valt de gewenste verlenging buiten de geldigheidsduur van het ticket, of geldt er een toeslag op de vlucht, dan moeten we naast de administratiekosten een hoger tarief, dat door de luchtvaartmaatschappij wordt opgelegd, berekenen. Voor beide vormen van de verlenging geldt altijd dat de vlucht en/of accommodatie op aanvraag zijn. Eerder vertrek, voor aanvang van de reis, is niet in alle gevallen mogelijk en uitsluitend op aanvraag. Bij een vluchtverlenging regel en betaal je zelf de kosten voor vervoer naar de luchthaven. Kijk hier voor de administratie- en wijzigingskosten..

  • Ik moet mijn reis annuleren, hoe kan ik dit doen?

    Wanneer je de reis onverhoopt moet annuleren, doe dit dan schriftelijk door het sturen van een e-mail. Uiteraard horen we telefonisch graag eerst je verhaal aan. Je kunt je mail sturen naar info@baobab.nl. >Lees hier meer over de annuleringsvoorwaarden.

  • Ik wil boeken vanuit België, kan dat?

    Woon je in België, dan kun je terecht bij onze collega’s van reisorganisatie Joker voor alle informatie en voor het boeken van je reis. Kijk op www.sawadeereizen.be voor meer informatie.

    Onze reizen vertrekken bij voorkeur vanaf Schiphol, maar een aantal van onze reizen vertrekt vanuit Zaventem/Brussel. Met de trein reis je doorgaans in nog geen twee uur vanuit Antwerpen op Schiphol, en ook naar Zaventem is het openbaar vervoer goed geregeld. Meer informatie vind je op: www.ns.nl of www.belgianrail.be.

  • Vluchten en tickets

  • Hoe en wanneer ontvang ik mijn e-tickets en vluchtgegevens?

    Uiterlijk 7 dagen voor vertrek ontvang je een e-mail met het definitieve vluchtschema en het e-ticket, ook wel elektronisch ticket. Je ontvangt een link om je e-ticket online te bekijken via Checkmytrip. We raden je aan om je e-ticket uit te printen en mee op reis te nemen. Op het beginscherm van Checkmytrip zie je rechts een knop Afdrukken. Wanneer je deze aanklikt opent het e-ticket en kun je het printen.

  • Ik kan niet inloggen op Check My Trip. Wat nu?

    Het kan voorkomen dat er gevraagd wordt om je voornaam in te voeren. Soms gaat dit in een keer goed, soms moet je achter je voornaam nog Mr (voor een heer) of Mrs (voor een mevrouw) invoeren. Bijvoorbeeld Paulmr of Mariamrs. Voor kinderen jonger dan 12 jaar geldt dat er Mr óf Mstr voor jongens, en Mrs of Miss voor meisjes, toegevoegd moet worden. Lukt het inloggen nu nog niet neem dan contact met ons op, dan helpen wij je graag verder.

  • Ontvang ik ook de tickets voor de binnenlandse vluchten?

    Alle vluchten die onder het kopje Vluchtinformatie op onze website staan, worden per e-mail aan je verstuurd. De e-tickets van de overige vluchten, die niet onder Vluchtinformatie genoemd worden, ontvang je ter plekke van de reisbegeleider.

  • Mijn naam staat verkeerd gespeld op het e-ticket, wat moet ik doen?

    E-tickets houden geen rekening met spaties tussen namen en zijn niet hoofdlettergevoelig. Mocht je naam dus spatieloos zijn gespeld (bijvoorbeeld vandijk) dan is er geen fout in de spelling van je naam. Komt de naam in je e-ticket echter op een andere manier niet overeen met de naam in je paspoort, dan dien je gelijk contact met ons op te nemen via 020-4202220.

  • Er staan nog andere namen op mijn ticket van mensen die ik niet ken. Klopt dit?

    Het ticket dat je van ons hebt ontvangen is alleen voor jou, de andere namen die je ziet zijn van medereizigers uit je groep. We hebben tegelijk met jouw naam ook hun gegevens aan de luchtvaartmaatschappij doorgegeven, waardoor jullie in hetzelfde cluster zijn geboekt. Dit kan geen kwaad voor jouw e-ticket.

  • Hoe check ik in met een e-ticket?

    Een papieren ticket heb je officieel niet meer nodig om in te checken. Het e-ticket is slechts een overzicht van je vluchtgegevens. Je hebt alleen een geldig paspoort nodig om in te checken. Op Schiphol kan dit zowel bij de selfservice incheckpunten als bij de reguliere incheckbalies. Voor jezelf en voor de luchtvaartmaatschappij is het handig om je uitgeprinte e-ticket mee te nemen, zodat je een overzicht van je vluchtgegevens bij de hand hebt als bewijs.

  • Kan ik van tevoren online inchecken?

    Vooraf online inchecken is mogelijk als je vliegt met:
    - KLM/Air France: vanaf 30 uur voor vertrek via www.klm.com
    - Lufthansa: vanaf 23 uur voor vertrek via www.lufthansa.com
    - Corendon: vanaf 24 uur voor vertrek via www.flycorendon.com
    - TUI fly: dit is alleen mogelijk voor de reizen naar Nepal wanneer je een stoelreservering (tegen betaling) hebt gemaakt via www.tui.nl
    Bij alle andere luchtvaartmaatschappijen is dit voor groepsreispassagiers helaas nog niet mogelijk en dien je 2 tot 3 uur voor vertrek op Schiphol zelf in te checken. Daar waar mogelijk hebben we stoelreserveringen gemaakt.

  • Hoeveel bagage mag ik meenemen?

    Wij adviseren onze reizigers goed op hun bagagelimiet te letten, je moet ten slotte zelf je bagage van en naar de accommodaties dragen. Een richtlijn van 10 tot 15 kilo is zeer aan te raden, aangezien je altijd onderweg je kleding kunt (laten) wassen. De meeste luchtvaartmaatschappijen hanteren de regel dat je naast 1 stuk handbagage maximaal 1 stuk ruimbagage met een maximum gewicht van 20 kilo mee mag nemen. Is je tas zwaarder dan 20 kilo, of neem je meer dan 1 stuk ruimbagage mee, dan kan het gebeuren dat de luchtvaartmaatschappij je een toeslag oplegt. Het kan voorkomen dat luchtvaartmaatschappijen voor hun binnenlandse vluchten een afwijkende bagagelimiet hanteren van bijvoorbeeld 10 of 15 kilo. Dit staat bij de reis van je keuze vermeld onder het kopje Wat neem ik mee.

  • Ik heb een Frequent Flyer nummer, kan ik dat ook aan jullie doorgeven?

    Ja, je kunt je Frequent Flyer nummer bij boeking aan ons doorgeven. Als je dit vermeld op je boekingsformulier geven wij het door aan de luchtvaartmaatschappij zodat je punten automatisch bijgeschreven worden.

  • Kan ik onderweg een tussenstop maken?

    Bij sommige luchtvaartmaatschappijen is het mogelijk om een tussenstop te maken. Dit verschilt per bestemming en luchtvaartmaatschappij en is daarom altijd op aanvraag bij ons. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om eerder of later dan de groep te vliegen?

    Het is vaak niet mogelijk om eerder uit Nederland te vertrekken in verband met de voorwaardes van de luchtvaartmaatschappij. Wij raden je aan om contact met ons op te nemen als je dit graag wilt. Later terugkeren dan de groep is wél mogelijk. Met dit verzoek dien je een vluchtverlenging bij ons aan te vragen. Aan een vluchtverlenging zijn extra administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Is het mogelijk om de reis eerder af te breken dan de groep?

    We raden het eerder afbreken van je reis in principe af, maar in overleg is het mogelijk om de reis eerder af te breken. Je betaalt dan wel de volledige reissom. Deze wijziging in originele reisdata kun je bij ons als een vluchtafwijking aanvragen, en hieraan zijn administratiekosten verbonden. Houd er rekening mee dat het vluchttarief op de door jou gewenste datum hoger uit kan vallen dan het ticket van de oorspronkelijke heen- en terugreisdatum. In dit geval nemen we contact met je en maken we je boeking pas rond als je akkoord gaat met de eventuele meerprijs. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden.

  • Kan ik vanaf een andere luchthaven vertrekken?

    Ja, het is mogelijk om vanaf een andere luchthaven te vertrekken door een zogenaamd landarrangement te boeken. We verwachten je dan in de eerste accommodatie op de datum van aankomst van de groep. De transfer van en naar het vliegveld en eventuele extra hotelovernachtingen dien je zelf te regelen en te betalen. We kijken uiteraard graag met je mee naar de mogelijkheden. De definitieve gegevens van de eerste accommodatie ontvang je ongeveer 1 week voor vertrek van ons.

  • Is er een groepsincheck op Schiphol of iemand om ons daar op te vangen?

    Sawadee verzorgt geen groepsincheck op Schiphol, je dient zelfstandig in te checken bij de betreffende balie. Wij adviseren je dan ook om tijdig aanwezig te zijn en tijdens het inchecken eventueel je stoelvoorkeuren door te geven.

  • Hoe kan ik een vliegtuigstoel reserveren?

    Een aantal luchtvaartmaatschappijen biedt de mogelijkheid om tegen betaling je stoel te reserveren of te upgraden naar een stoel met meer beenruimte. Hieronder vind je de luchtvaartmaatschappijen waarbij dit mogelijk is.
    KLM
    KLM biedt reizigers de mogelijkheid om zelf via www.klm.com met behulp van een reserveringsnummer te upgraden naar economy comfort class stoelen. Dit reserveringsnummer is telefonisch of via e-mail op te vragen bij Sawadee.

    Lufthansa
    Vanaf 23 uur voor vertrek kun je via www.lufthansa.com een vliegtuigstoel reserveren.

    TUI fly
    Vanaf 21 dagen tot en met 2 dagen voor vertrek is het mogelijk om, tegen een vergoeding, je stoelvoorkeur vast te leggen via de website. Tevens kun je bij TUI fly tegen betaling in Economy Comfort of Premium Comfort vliegen. Deze upgrade dient via Sawadee te worden aangevraagd en is op aanvraag. Indien deze upgrade bij boeking wordt aangevraagd dan komen er geen extra kosten bij (naast de standaard upgradekosten). Wordt dit verzoek na boeking aangevraagd dan rekenen wij hiervoor administratiekosten
    Corendon Airlines
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Corendon Airlines. Dit kun je tegen een vergoeding zelf doen via www.flycorendon.com. Je kunt ook via deze website bij Corendon Airlines stoelen reserveren met extra beenruimte.

    Transavia
    Het is mogelijk om een stoelvoorkeur door te geven aan Transavia. Dit kun je zelf, tegen betaling, doen via www.transavia.com nadat je van ons het ticket hebt ontvangen.

    Overige luchtvaartmaatschappijen
    Aan alle overige luchtvaartmaatschappijen geven wij, waar mogelijk, je stoelvoorkeur door. De luchtvaartmaatschappij probeert deze wensen zo veel mogelijk in acht te nemen, maar bevestigt het ons niet. Aangezien het om een voorkeur gaat raden wij altijd aan om dit bij de incheckbalie op Schiphol opnieuw kenbaar te maken.

  • Welke naam moet ik als getrouwde vrouw opgeven?

    Als getrouwde vrouw geef je ons alleen je meisjesnaam door zoals die in je paspoort vermeld staat. Staat er in je paspoort bijvoorbeeld 'Hendriks e/v Jansen', dan is je meisjesnaam Hendriks en die hebben we nodig voor je ticket.

  • Hoe weet de luchtvaartmaatschappij dat ik een speciale maaltijd wil?

    Bij boeking kun je ons je wensen voor een speciale maaltijd doorgeven. Bij het boeken van je vlucht geven wij, waar mogelijk, je wensen door aan de luchtvaartmaatschappij. Zij zal daar zoveel mogelijk rekening mee houden en je op de heen- en terugreis je speciale maaltijd serveren. Voor bestemmingen binnen Europa kan deze voorkeur niet doorgegeven worden omdat er veelal geen maaltijden geserveerd worden.

  • Wat gebeurt er als mijn vlucht vertraging heeft?

    De luchtvaartmaatschappij is verplicht de reiziger bij vertraging bijstand te verlenen. Mocht je door de vertraging een aansluitende vlucht missen, dan is de luchtvaartmaatschappij verplicht om je met een vervangende vlucht zo snel mogelijk op de eindbestemming te krijgen. Daarnaast heeft de maatschappij een zogenaamde zorgplicht; afhankelijk van de duur van de vertraging is de luchtvaartmaatschappij verplicht drankjes en maaltijden, en in sommige gevallen zelfs hotelaccommodatie, ter beschikking te stellen. Mocht je te maken krijgen met een vertraging op de heenreis, neem dan contact met ons op zodra duidelijk is wat je nieuwe aankomsttijd wordt, zodat we de reisbegeleider op de hoogte kunnen stellen. Bij een vertraging op de terugreis is het handig om eventuele ophalers in te lichten zodat zij geen uren tevergeefs op de luchthaven op je staan te wachten

  • Mijn bagage is zoekgeraakt, wat moet ik doen?

    Als je bij aankomst je bagage niet kunt vinden op de bagageband, ga dan niet door de douane maar ga altijd eerst naar de balie (bagageservice) van de luchtvaartmaatschappij. Deze zit meestal in de dezelfde hal waar zich ook de bagageband en de douane bevinden. Aan de balie laat je een zogenaamd PIR-document (Property Irregularity Report – bewijs van vermissing) opmaken. De luchtvaartmaatschappij probeert jouw bagage dan alsnog zo spoedig mogelijk te traceren. Vraag ook altijd om het rechtstreekse telefoonnummer van de bagageservice zodat jij of je reisbegeleider hen eventueel kan bellen om te vragen naar de stand van zaken. Mocht je bagage onverhoopt blijvend zoek raken, dan heb je dit PIR-document nodig om een claim in te dienen of voor je verzekeraar.

  • Voorbereiding op je reis

  • Mijn kind heeft een andere achternaam dan ik; moet ik dan nog ergens rekening mee houden?

    Ouders met een andere achternaam dan hun kinderen, hebben soms problemen bij de persoonscontrole op een luchthaven of grensovergang als zij alleen met hun kind reizen. Bij een reis binnen het Schengengebied (de meeste Europese landen) is er geen persoonscontrole, naar of vanuit een niet-Schengenland is die controle er wel. De Koninklijke Marechaussee moet bij minderjarigen nagaan of de begeleidende volwassene het ouderlijk gezag heeft. Dit speelt vooral als een kind met slechts 1 volwassene reist en er redenen zijn om te kijken of er geen sprake is van het onwettig onttrekken aan het ouderlijk gezag. Nederland verwacht niet van ouders dat zij standaard een verklaring bij zich hebben waaruit het ouderlijk gezag blijkt of waaruit blijkt dat het kind de grens over mag. Wel kan documentatie over het ouderlijk gezag voor een vlottere grenspassage zorgen. Zo adviseert de marechaussee ouders om de volgende documenten mee te nemen:

    • verklaring toestemming voor vakantie van de andere ouder
    • recent uittreksel gezagsregister
    • recent uittreksel GBA van het kind
    • kopie van paspoort van toestemminggevende ouder
    • eventueel uitspraak met betrekking tot gezag en omgang
    • eventueel het ouderschapsplan
    • eventueel geboorteakte

  • Heb ik een visum nodig voor mijn reis?

    Voor veel van onze reizen is het noodzakelijk om voor vertrek een visum aan te vragen. In de regel moet hier 4 weken voor vertrek mee begonnen worden. In de uitgebreide reisroute van elke reis vind je onder ‘Praktisch/Paspoort en visum’ de specifieke paspoort- en visumeisen voor jouw reis.

  • Hoe kan ik vooraf in contact komen met andere reisgenoten?

    Om voor vertrek alvast kennis te maken met je reisgenoten kun je Sawadee's mobiele app voor je smartphone en tablet gebruiken. Deze kun je downloaden in de app stores (App Store voor Apple iOS, Google Play Store voor Android). Via deze app kun je kennismaken met je reisgenoten, en hierin vind je o.a. het dag-tot-dag programma met kaartjes en foto’s, kom je meer te weten over je reisbegeleider en lees je veel handige tips en tricks. Voor meer informatie over deze app kijk je op www.sawadee.nl/app.

  • Welke websites kan ik raadplegen voor handige reisinformatie?

    Om de voorbereidingen op je reis te vereenvoudigen hebben we een aantal links naar, aan onze reizen gerelateerde, websites op een rijtje gezet. Visa
    http://www.visum.nl visuminformatie en formulieren Gezondheid
    www.gezondopreis.nl Gezond op reis.
    www.lcr.nl Het Landelijk Coördinatie Centrum Reizigersadvisering houdt zich bezig met de preventie van ziekte bij reizigers.
    www.tropenzorg.nl Deze site geeft informatie over het thema reizen en gezondheid en bijbehorende producten.
    www.vaccinatiebureau.nl Geeft informatie over vaccinaties aan reizigers.
    www.ggd.nl Vind de dichtstbijzijnde GGD bij jou in de buurt. Reisadviezen
    www.minbuza.nl Site van het ministerie van Buitenlandse Zaken met een overzicht per land en regio van reisadviezen, ambassades en consulaten, legalisatie-informatie en andere adviezen.
    www.anvr.nl Reisvoorwaarden, boekingsvoorwaarden en meest gestelde vragen over uiteenlopende zaken.
    www.calamiteitenfonds.nl Informatie over de garantieregelingen en dekkingsbeperkingen van het fonds.
    www.sgr.nl Informatie over de Stichting Garantiefonds Reisgelden.
    www.douane.nl Voor informatie over wat je wel en niet mag meenemen als je vanuit buiten de Europese Unie naar Nederland terugkeert. Reisboeken
    www.reizenoppapier.nl Hier vind je zowel reisgidsen over het op reis gaan met kinderen als boeken voor kinderen over op reis gaan.
    www.reisboekhandel.nl Overzicht van gespecialiseerde reisboekhandels in Nederland die bij de vereniging van reisboekhandels zijn aangesloten.
    www.dezwerver.nl Reisgidsen en kaarten.
    www.tegastin.nl Reisgidsen over achtergronden en cultuur van landen. Duurzaam toerisme
    www.debeterewereld.nl Genieten en bewuste keuzes maken kunnen prima samengaan.
    www.hier.nu Nederland klimaatneutraal.  
    www.fairtourism.nl Interactieve website over duurzaam toerisme.
    www.maxhavelaar.nl Website over eerlijke handel met derde wereld producenten.
    www.een.nl Armoede de wereld uit.
    www.greenseat.nl compensatie van CO²-uitstoot met behulp van het aanplanten en beschermen van bossen. 
    www.wwf.nl Lees alles over de projecten van het Wereld Natuur Fonds.
    www.soskinderdorpen.nl SOS Kinderdorpen zorgt wereldwijd voor de opvang van weeskinderen. Geld en verzekeringen
    Mastercard ATMhunter Zoek pinautomaten wereldwijd.
    www.gwktravelex.nl Online bestelservice van buitenlands geld en een koersconverter.
    www.oanda.com Wisselkoersen
    www.europeesche.nl Informatie over reisverzekeringen. Overig
    www.kropla.com Welke wereldstekker heb ik nodig?
    www.schiphol.nl Informatie over de voorzieningen en dienstverlening op Schiphol. 
    www.ns.nl Reisplanner voor vervoer per trein.
    www.lowani.nl Cursus Swahili voor reizen naar Oost-Afrika. 
    www.afrikanieuws.nl Boeken, muziek, foto's en het laatste nieuws van landen in Afrika.
    www.google.nl/earth Satellietbeelden en andere kaarten.
    www.tropentheater.nl Informatie over niet-westerse culturen en hun achtergronden.
    www.samsam.net Site voor kinderen met leuke feitjes over landen.
    www.rangerclub.nl Leuke site voor kinderen die alles willen weten over dieren.
    www.museumkennis.nl Rijksmuseum voor Volkenkunde, Rijksmuseum van Oudheden, Naturalis
    www.maakhetwaar.nl Overzicht met de millenniumdoelen.
    www.globalicious.org Site voor kinderen over hoe je bij kunt dragen aan een hongervrije wereld.
    www.weeronline.nl Check het weer wereldwijd.
    www.worldtimeserver.com Overzicht van tijdsverschillen en de huidige tijd in landen.

  • Heb ik inentingen nodig of moet ik malariatabletten meenemen?

    Aangezien de adviezen voor vaccinaties en malariaprofylaxe bijzonder vaak veranderen en Sawadee geen medische instantie is, raden we je aan contact op te nemen met de lokale GGD, je huisarts of Thuisvaccinatie.nl. Het is handig om de uitgebreide reisroute mee te nemen naar je afspraak.

  • Zijn er nog bepaalde tips met betrekking tot mijn gezondheid tijdens de reis?

    Er zijn enkele eenvoudige tips, om de kans op ziek worden tijdens de reis te verkleinen:

    • Ga alleen restaurants binnen als er andere mensen zitten. Veel gasten betekent een hoge omloopsnelheid van (vers) voedsel. Bovendien kun je veel gasten als goede reclame zien.
    • Doe de eerste dagen rustig aan met eten en laat je maag wennen.
    • Blijf altijd goed eten ondanks de hitte en drink vooral veel water.
    • Vermijd geschild fruit en groente.
    • Goede basishygiëne (handen wassen voor het eten) is essentieel ter voorkoming van maag- en darmklachten.

  • Hoe kan ik me voorbereiden op zware trektochten?

    In enkele van onze reizen (zoals in Nepal) is een langere trek- of wandeltocht opgenomen, waarvoor een goede voorbereiding noodzakelijk is. Dit helpt om de tocht minder zwaar en veiliger te maken. Daarom heeft Sawadee de trainingsgids "Trainen voor meerdaagse wandeltochten en trekkings" samengesteld. Je kunt de gids hier downloaden.

  • Hebben jullie nog enkele tips om de reis duurzamer te maken?

    Toerisme is de grootste industrie ter wereld, met een enorm potentieel aan economische groei en werkgelegenheid. Helaas veroorzaakt toerisme ook negatieve effecten op de natuur en lokale culturen. Sawadee is altijd op zoek naar duurzame alternatieven om de negatieve effecten van het toerisme te beperken en de positieve effecten te versterken. Sawadee hecht veel belang aan het verantwoord omgaan met cultuur, de natuur en het milieu op bestemming. Daarnaast houden we ons zoveel mogelijk aan culturele codes en we verwachten dat ook van onze reizigers. Als toerist zijn er veel, vaak simpele dingen die je kunt doen (of laten) om te zorgen dat je bezoek voor beide partijen een verrijkende ervaring wordt. Een aantal tips:

    • Informeer jezelf over het land dat je gaat bezoeken met betrekking tot de actuele situatie, de geschiedenis, cultuur, taal en gebruiken.
    • Respecteer lokale culturen en gebruiken, veroordeel niet. Je bent immers te gast in hun land.
    • Eet en gebruik zoveel mogelijk lokale producten.
    • Koop lokale producten voor een schappelijke prijs. Besef dat de lage prijzen mogelijk zijn door (te) lage lonen. Zie afdingen dus niet als een sport en ga niet tot de bodem!
    • Koop geen verboden souvenirs zoals schelpen, koraal, ivoor, dieren en planten.
    • Het uitdelen van pennen, stickers, ballonnen en speelgoed is, hoe goed ook bedoeld, af te raden. Als toeristen van alles weggeven, leren kinderen dat bedelen loont. Als je iets wilt geven doneer het dan aan een project waar de hele gemeenschap baat bij heeft. Zo kun je bijvoorbeeld besluiten om met de groep een school of een ziekenhuis te steunen. Ook is het goed om ter plekke iets te kopen dat je graag wilt doneren. Zo sla je twee vliegen in een klap: je helpt bijvoorbeeld een schooltje, en steunt daarnaast steunen met jouw aankopen in een kleine schoolboekhandel de lokale economie.
    • Gooi tijdens de reis geen afval op straat, ook al ziet het er op sommige plaatsen nog zo vies uit.
    • Gooi wc-papier onderweg in de prullenbak, of stop het in een plastic zakje als je tijdens een wandeling hoge nood krijgt. Rondvliegend wc-papier in een natuurgebied ziet er niet alleen erg vies uit, maar is ook een bron van bacteriën.
    • Bananenschillen en ander biologisch afbreekbaar afval mag 'terug naar de natuur'. Wees er wel bewust van waar je schillen ed. weggooit, want bergen rottend afval zijn niet wenselijk in bewoond gebied. Houd het discreet. In nationale parken en natuurgebieden moet je het afval dus inzamelen om het later te verbranden of weg te werpen.
    • Batterijen zijn grote vervuilers. Bewaar lege batterijen en neem ze mee terug naar Nederland.
    • Pas je kleding aan de lokale voorschriften en gedragscodes aan. Het is erg gemakkelijk om de lokale bevolking te beledigen of te kwetsen door niet gepast gekleed te gaan..

  • Hebben jullie nog enkele tips om de trektocht duurzamer te maken?

    De afgelopen jaren is het aantal (berg)wandelaars sterk toegenomen. Om de gevolgen van de aanwezigheid van reizigers in vaak prachtige maar kwetsbare gebieden te beperken is een gedragscode ontwikkeld. Wij raden je sterk aan om je aan deze richtlijnen te houden.

    • Neem alle niet-afbreekbare verpakkingsmaterialen mee terug. Verbrand of begraaf afbreekbaar afval.
    • Gebruik toiletten voor zover aanwezig, of anders een plek op een afstand van minimaal 30 meter van een waterbron verwijderd.
    • Zorg voor afdoende warme kleding, zodat niemand echt afhankelijk is van verwarming 's avonds.
    • Beperk het gebruik van warm water om te wassen tot een minimum.
    • Gebruik afbreekbare zeep of shampoo.
    • Blijf op de paden.
    • Pluk absoluut geen bloemen of planten en koop geen zaken die gemaakt zijn van wilde diersoorten.
    • Respecteer de lokale cultuur. Vrouwen dienen er redelijk bedekt bij te lopen, mannen in ieder geval niet met ontbloot bovenlijf.
    • Het is gemakkelijk om te vergeten dat we soms door zeer arme gebieden reizen en dat de bevolking zich vaak dankzij hun beperkte behoeften en een uitgekiend eeuwenoud evenwicht in leven weet te houden. Bedenk dat dit evenwicht snel verstoord kan raken door onze aanwezigheid en hetgeen we achterlaten.

  • Waar komen beoordelingen vandaan?

    Onze beoordelingen zijn gebaseerd op enquêtes die je na je reis in kunt vullen. De uitnodiging van deze enquête wordt na afloop van je reis gemaild.

  • Ontevredenheid en klachten

  • Hoe kan ik mijn ontevredenheid/klacht doorgeven?

    Onze missie is om jou als reiziger de reis van je leven te bezorgen. Het kan alleen voorkomen dat iets niet aan je verwachtingen voldoet. In alle gevallen geldt: hoe eerder je aan de bel trekt, hoe meer we voor je kunnen betekenen.

    Hieronder lees je wat je dan kunt doen. Je kunt ons bereiken via:
    • Het klachtenformulier
    • Per email: klantenservice@sawadee.nl
    • Telefonisch: +31 (0)20 420 22 20. Eventuele telefoonkosten kun je achteraf bij ons declareren.
    • Buiten kantoortijden voor dringende kwesties: +31 (0)20 651 60 35

  • Heb je klachten voor of na de reis?

    Een reis legt een heel traject af waarbij je vooraf en na afloop vooral telefonisch of digitaal contact hebt met ons kantoor in Amsterdam. Ben je hier ontevreden over? Laat dit ons weten of dien een klachtenformulier in. Dan kijken wij wat we voor je kunnen betekenen.

  • Heb je klachten tijdens de reis?

    Soms loopt een reis anders dan verwacht. Meld dit dan direct bij je reisbegeleider. In veel gevallen kan deze het ter plekke voor je oplossen. Vind je de oplossing ontoereikend? Ga terug naar je reisbegeleider en neem bij grote klachten direct contact op met ons kantoor in Amsterdam. Wij hebben soms meer mogelijkheden om tijdens de reis je klacht te verhelpen of te compenseren. Als je ons alleen na de reis op de hoogte brengt, vervalt ook je recht op eventuele financiële tegemoetkoming. 

  • Wat zijn de ANVR consumentenvoorwaarden?

    We verzoeken je de klacht(en) zo specifiek mogelijk te beschrijven en eventueel te voorzien van foto’s. Nadat we je klacht hebben ontvangen, sturen we je een ontvangstbevestiging. Vervolgens gaan we je klacht onderzoeken. Conform de ANVR Consumentenvoorwaarden 2016 kun je binnen uiterlijk 30 dagen na ontvangstbevestiging onze inhoudelijke reactie op je klacht tegemoet zien. Het is ook mogelijk om je klacht in te dienen per aangetekende brief. Stuur deze naar Sawadee Reizen, t.a.v. Afdeling Klantenservice, Sarphatistraat 650, 1018 AV, Amsterdam

  • Vragen over onze fietsreizen

  • Kan ik m'n e-bike meenemen en waar moet een e-bike aan voldoen?

    Tijdens de fietskampeervakanties is het mogelijk je eigen e-bike mee te nemen.Het is wel nodig dat je e-bike voldoet aan de volgende eisen:

    Accu: een accu van minimaal 500 watt (actieradius ong 100 km). Het is wel belangrijk dat je weet hoe je om dient te gaan met je accu. In een heuvelachtige omgeving is het anders fietsen dan op vlakke wegen/paden.

    Versnellingen: de e-bike dient voorzien te zijn van derailleurversnellingen.

    Motor: de e-bike dient over een midden - of achterwielmotor te beschikken.

    Remmen: de e-bike dient velg of schijfremmen te hebben.Als je een nieuwe e-bike hebt aangeschaft, dien je er minimaal een maand op gefietst hebben.

Altijd op de hoogte
Meld je nu aan

* Ontvang regelmatig reisnieuws & inspiratie
* Interessante acties
* De beste aanbiedingen


Baobab respecteert jouw privacy en gebruikt hiervoor de richtlijnen vanuit de AVG wetgeving. Bekijk ons Privacy Beleid.